Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-07-2003, 18:39
Verwijderd
Iedereen maakt ze. Zelfs jij. Zet ze hier maar neer, deel je leed met anderen en lach elkaar lekker uit. Gooi de meest gruwelijke fouten, onnozelheden of wazigheden met betrekking tot hardware hier maar neer zodat we nog 'ns fijn kunnen nagenieten met z'n allen!

Laat ik de spits maar afbijten..

- Zo was er eens een diskettestation dat even aangesloten diende te worden, voor mijn 2e systeem. Had nog een oud barrel liggen (werking onbekend) dus ik ging vrolijk aan de slag met de schroevendraaier. Nou wil het wel eens zo zijn dat je tamelijk matige belichting hebt op een zolderkamer, en zo hier dus ook. Ik miste nèt het +12V-pinnetje, alle connectoren zaten dus èèn plaats naar links, wat een spectaculaire witte rookpluim en een scherpe, penetrante brandlucht tot gevolg had

- Gloednieuwe PC, net geassembleerd. Enige wat er nog in moest was een casefan. Ongeduldig als in ben offerde ik maar een molexstekkertje van de voeding op (geen connectoren meer aanwezig op het moederbord). Ik knip zo'n stekkertje aan gort, verbind het e.e.a. met een kroonsteentje en denk "dat zit wel snor". Ik switch m'n PC aan, hij start netjes op, geen rare dingen, ik denk "mooi". PC op z'n kant, en toen maakten de andere uiteinde van de molex op een of andere manier tòch contact met de behuizing. *PATS*. Mooie vonk, PC sloeg uit. Mijn hart ging behoorlijk tekeer. Ik heb een aantal minuten moed moeten verzamelen om nogmaals de spanning in te schakelen -- Achteraf bleek alles nog prima te werken, ondanks de mooie bruine flats die de vonk achterliet op de case :>

- Systeem startte niet op na assemblage van een Alpha 8045 heatsink met een Papst-fan. Ik heb me he-le-maal debiel getroubleshoot met die machine. Blijkt dat MSI een low-RPM-fanprotectie heeft/had op CPFAN1 :/ -- Opgelost in een BIOS-update.

- Systeem werd instabiel. Volkomen willekeurige crashes, zowel in true DOS als Windows. Soms na 10 minuten, soms na een uur. Ook hier heb ik me wezenloos gezocht naar het probleem. Alles gewisseld, opnieuw gechecked, van ieder stukje hardware mogelijke conflicten onderling uitgeplozen. Na 3 dagen, ten einde raad, heb ik de machine bij de PC-boer afgeleverd; voor 't eerst in mijn leven. Wat een gevoel van onmacht, wat een ego-moord. Dat de PC-boer er ook dàgen mee bezig is geweest deed mijn ego toch weer goed, helemaal toen ik hoorde dat er +0,5V op de kast zèlf zat die het probleem veroorzaakte. Daar heb ik het *nooit* gezocht, en àls ik er al aan gedacht had, had ik 't toch niet kunnen constateren daar ik geen multimeter heb :/

- Klassiekertje; mijn paps was een machine aan het assembleren. Even een snelle checkup dacht-ie, processor d'r in, videokaartje, en gaan met die banaan. Dat een AMD XP1800+ Palo het niet zo fijn vindt om ZONDER koeling (zelfs geen heatsink!) te draaien kwam mijn pa snel achter. Het mooie is; mijn broertje waarschuwde hem nog "doe dat niet, dat gaat fout". Een vernietigende "jongen, ik werk al 20 jaar met computers, dus ga me niet de les lezen, 't ding kan prima even posten zo" was zijn antwoord. God, wat heb ik gelachen toen ik beneden kwam en een heerlijke lucht rook van een gefrituurde processor. Het geheel scheen zich in een seconde of 5 geheel voltooid te hebben! Je begrijpt dat deze het àltijd goed blijft doen op verjaardagen, feestjes en partijtjes

Laatst gewijzigd op 25-07-2003 om 18:43.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-07-2003, 19:48
-- Niodem --
-- Niodem -- is offline
Situatie: School computer doet moelijk: CMOS batterij leeg
Zoeken, nergens een normaal batterijtje te zien
Zie ik opeens ergens een zwart doosje zitten met een soort van inkeping aan de zijkant. 'Ah, gevonden' denk je dan; 'Die batterij zit natuurlijk in dat doosje'. Enfin, men grijpt een schroevendraaier en frunnik ff om dat doosje open te krijgen. Dat lukt niet echt, dus zet je maar ff wat x-tra kracht..... Sta je daar opeens met dat hele doosje in je klauwen
Ik had zoiets van .....
Gelukkig waren er geen pinnetjes afgebroken [van onder zag dat ding er uit als zo'n ouwe chip uit een commodore of zo, met van die pinnetjes die je ergens in steekt] dus
kon ik 'm onbeschadigd terug steken.
Eindresultaat: Nix kapot, maar ook nix gerepareerd
__________________
- Life is tough enougn as it is, let's not make it any harder.... shall we? -
Met citaat reageren
Oud 26-07-2003, 20:50
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
toen ik mn eerste eigen pc had:
t was een pc die nogal regelmatig vastliep.
ik had net nieuw geheugen gekocht en netjes bevestigd op het moederbord, zie ik een coneector loshangen en ik denk: 'die is vast uit het moederbord geschoten toen ik t geheugen erin deed.' ik dus die connector over de dichtsbijzinde puinnetjes gedaan, doe ik de pc aan, alle werkt, maar na 5 seconden ruik ik een brandlucht. blijkt dat de plastic omhulsel van die draadjes aan het snelten is...
Ik snel de pc uitdoen, connector van moederbord afhalen, wachten tot het plastic weer gestold en afgekoeld is en alles heel 'netjes' met plakband verpakt zodat t niet tegen het metaal van de kast van slaan.
daarna op hoop van zegen de pc aangedaan en gelukkig, alles deed t nog

grootste blunder ooit.
ik had net mn oude pc (fdie van hierboven) verkocht, maar bij de installatie van windows 98 miste ik de drivers van de geluidskaart die ik erin gezet had.
Gelukkig had een vriend van mij deze drivers op zn hardeschijf staan, maar deze waren te groot voor een diskette (ik had op dat moment (nog) geen internet op mn pc staan) ik met een hardeschijf (40GB) naar hem toe op de fiets, maar in de haast was ik vergeten de hardeschijf in een doosje met schuimrubber te verpakken en toen ik fietste schoot die hardeschijf heel mooi uit het doosje en waren de platters dusdanig beschadigd dat ik mn hardeschijf weg kon gooien
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.

Laatst gewijzigd op 26-07-2003 om 20:52.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2003, 23:30
unpopular
unpopular is offline
grootste en meest fatale blunder:
Oude AT pc's hadden nog 2 stekkers om je voltage aantesluiten op je moederbord.
Nu moet je dus zwart bij zwart houden maar ik wou ff snel wat testen en ik zat te praten dus ik met mijn stome kop die dingen verkeerd om ,wat dus prima past, ff kijken zit alles goed ja alles zit er stevig in. Stoom aan boem en stroom is weg samen met de verschillende componenten van mijn moederbord.
Gelukkig was het geen nieuwe pc maar een pc die netr vervangen was maar dus nog een prima backup weg

Maar heb het nooit meer vergeten en nooit meer verkeerd gedaan tot nu toe
Met citaat reageren
Oud 26-07-2003, 23:46
Verwijderd
Citaat:
unpopular schreef op 27-07-2003 @ 00:30:
grootste en meest fatale blunder:
Oude AT pc's hadden nog 2 stekkers om je voltage aantesluiten op je moederbord.
Nu moet je dus zwart bij zwart houden maar ik wou ff snel wat testen en ik zat te praten dus ik met mijn stome kop die dingen verkeerd om ,wat dus prima past, ff kijken zit alles goed ja alles zit er stevig in. Stoom aan boem en stroom is weg samen met de verschillende componenten van mijn moederbord.
Gelukkig was het geen nieuwe pc maar een pc die netr vervangen was maar dus nog een prima backup weg

Maar heb het nooit meer vergeten en nooit meer verkeerd gedaan tot nu toe
Wat een heerlijk klassiekertje
Met citaat reageren
Oud 27-07-2003, 00:21
Clipper165
Avatar van Clipper165
Clipper165 is offline
Blunder 1:

Had een oude 486 van mijn vader gekregen. Ik had nog ergens een SyQuest-drive (verwisselbare HD met 20 MB per stuk) liggen en sloot hem aan. Nu had ik per ongeluk een flatkabel gebruikt die kapot was. Toen zette ik de computer aan en ging even koffie halen. Toen ik terug kwam, kwam er allemaal rook uit.... De flatkabel maakte kortsluiting.
Schade: Voeidng, SyQuest, flatkabel...

Blunder 2:
Ik zat een spelletje te spelen totdat ik ineens een vreemde platicgeur rook maar ik dacht me er verder niets bij. Toch opeens viel de computer uit. Ik zette hem weer aan. Toen viel ie enkele seconden later weer uit. Zette ik hem weer aan etc. Zo ging dat nog een keer of drie door.
Nu bleek later dat de koeler van de processor ermee was gestopt en dat de processor oververhit was geraakt.

Schade: processor, koeler.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2003, 00:49
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 27-07-2003 @ 00:46:
Wat een heerlijk klassiekertje
idd ik weet het en eigenlijk hoor je ooit een echte klassieker gemaakt te hebben
Met citaat reageren
Oud 27-07-2003, 07:43
Koen
Avatar van Koen
Koen is offline
- De alombekende '3-uur-prutsen-met-een-netwerkkaart' waarna blijkt dat de stekker er gewoon naast hangt heb ik helaas ook een keer mee moeten maken. Ik dacht dat mij dat soort zaken niet overkwamen, maar toen ik na een aantal uren prutsen keek of die stekker er eigenlijk wel inhing zakte ik door de grond.

- Ik heb ook een keer de molex stekker uit een HD willen trekken terwijl de Pc liep, maar of die stekker was niet jovel of daar staat altijd stroom op als ie aangesloten is geweest, want hij viel op 't metaal en er kwam me toch een mooie flits vanaf. Pc viel uit en werkte gelukkig nog, maar ik schrok me wel ff 't lazerus.

- M'n Pa heeft me eens geholpen met 't ombouwen van een compaq voeding naar een ATX voeding, die dingen hebben een wazig stekker systeem maar helaas draaide hij ergens de + en de - om, resulteerde in een mooie klap, 1 doorgefikt onderdeeltje en een heerlijke geur, + natuurlijk een kapot moederbord.

Volgens mij heb ik er nog wel 100 meer, maar daar moet ik nog ff over denken.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2003, 09:25
TIGEK
TIGEK is offline
3 uur gezocht naar het Geheugen luikje van de geheugen module, Even later bleek de idekabel van de HD zijn los geraakt. Geheugen vak niet gevonden (Laptop)
__________________
Laptops zijn net vrouwen. Je moet er voor zichtig mee omgaan als je iets fout doet is het heel gevaarlijk.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2003, 11:56
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
Heb enkel ooit een geheugenmodule gefrituurd door hem verkeerd om te plaatsen, vraag me niet hoe maar het ging vrij gemakkelijk.. pc aan, snel weer uit vanwege de brandlucht.. Module eruit gehaald, andersom er in gezet, draait nog steeds stabiel in mijn pc
Met citaat reageren
Oud 27-07-2003, 15:13
Verwijderd
- Schakelaartje voor 110/220v-keuze op de voeding omgezet, omdat ik wilde zien of er wel of geen spanning opstond...je raadt het natuurlijk al, PATS en een lekkere frituurlucht

- met vingers zitten kloten in systeemkast om te voelen of het koelblok van de processor heet wordt in overgeklokte stand, en vervolgens met je vingers in de CPU-fan zitten zodat er twee bladen afbreken

- zelf met een breekmesje zitten kloten aan het socket 370 van een BX-bord, omdat anders de (grote) koeler er niet oppaste. Per ongeluk uitgeschoten en een stuk van de gedrukte bekabeling doorgesneden
Met citaat reageren
Oud 27-07-2003, 16:12
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Blijkt dat MSI een low-RPM-fanprotectie heeft/had op CPFAN1 :/

Dat zijn echt van die kleine kutgeintjes..
Citaat:
God, wat heb ik gelachen toen ik beneden kwam en een heerlijke lucht rook van een gefrituurde processor. Het geheel scheen zich in een seconde of 5 geheel voltooid te hebben! Je begrijpt dat deze het àltijd goed blijft doen op verjaardagen, feestjes en partijtjes
Die's ook leuk ja.

Mijn grote fuckup gaf me meteen mijn definitieve mening over de oude legacy - parallel en serieel.

Ik wilde gaan linken via nullmodemkabel. Dus die dacht ik ff live te gaan aansluiten.. ik steek stekker in seriele poort, hoor een knal, komt wolkje zwarte rook uit en pc valt uit.

Toen was ik in één keer genezen van parallel en serieel. =)

Verder verwondde ik mezelf nogal eens met die kutkasten met scherpe randen, inclusief dure antec / chieftech kasten. Oh well, nu gebruik ik handschoentjes. =)
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)

Laatst gewijzigd op 27-07-2003 om 16:17.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2003, 16:33
unpopular
unpopular is offline
enlightenment met handschoentjes lijkt me best een schattig gezicht
Met citaat reageren
Oud 27-07-2003, 16:52
Koning
Avatar van Koning
Koning is offline
ja ik wil een foto!


euhm zelf heb ik niet zoveel verneukt, ik ben vrij voorzichtig, wel een processor maar daar ging ik mee gooien op school
__________________
"Bring me my monocle. I want to look rich."
Met citaat reageren
Oud 27-07-2003, 17:27
niemand
Avatar van niemand
niemand is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 27-07-2003 @ 17:12:
Toen was ik in één keer genezen van parallel en serieel.
Genezen? Je weet wat je mist
*vind parallel ports ideaal*

Citaat:
Enlightenment schreef op 27-07-2003 @ 17:12:
Verder verwondde ik mezelf nogal eens met die kutkasten met scherpe randen, inclusief dure antec / chieftech kasten. Oh well, nu gebruik ik handschoentjes. =) [/B]
Watje!
Dat hoort er gewoon bij.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2003, 21:00
Orion16
Avatar van Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 27-07-2003 @ 17:12:
:

Verder verwondde ik mezelf nogal eens met die kutkasten met scherpe randen, inclusief dure antec / chieftech kasten. Oh well, nu gebruik ik handschoentjes. =)
Gewoon voorzichtig doen.. Ik heb me trouwens wel ns bezeerd (mn hand opengehaald) aan een 486-moederboord wat in een bak vol met onderdelen lag en die ik eruit wou halen..

Verder iets wat ik vroeger had: de harddisk van mijn compaq Contura 400 (486dx2/monochroom VGA) iets té vaak gewisseld wat leidde tot een defect op 't moederboord...

Ook dat AT-gedoe komt me bekend voor: Ik heb wel ns de stekkertjes verwisseld van de voeding (dus NIET zwart bij zwart) en zo een 486 & Pentium 1 moederboord gemold.

Mn oom: Zijn modem deed het niet, hij naar de reparateur: Reparateur het modem eruit gehaald en de pc aangezet. Ineens: PLOF!! Voeding helemaal doorgebrand, alles in de voeding zelf gesmolten, en verder alle componenten naar de mallemoer, behalve dat niet-werkende modem dan Toch zonde van de configuratie: Pentium III 500Mhz, ATX mobo met onboard sound, S3 4mb videokaart, 128mb ram, 12gb harddisk, 128k ISDN-modem, Sony CD-rewriter op 8x speed.. Allemaal kapot, gevolg van een errug slechte & cheapass-voeding..
Met citaat reageren
Oud 28-07-2003, 00:24
Droyd
Avatar van Droyd
Droyd is offline
Zo te zien heb ik heel wat geluk gehad dan...Nog nooit iets kapot gemaakt terwijl ik de stroomstekker van een harde schijf verschillende keren in en uithaalde terwijl de computer aanstond, uitgeschoten met een schroevendraaier op het moederbord en geheugenmodules verkeerd geplaatst waardoor het de plastieken houdertjes afkraakten (ik kon toch nog de geheugenmodules plaatsen)
__________________
And fall on my face on somebody's new-mown lawn
Met citaat reageren
Oud 28-07-2003, 02:50
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
unpopular schreef op 27-07-2003 @ 17:33:
enlightenment met handschoentjes lijkt me best een schattig gezicht
Hehe ja zal best.

Maaruh tja voorzichtig aan doen hielp niet echt.. vooral die klote ijzeren platen verwijderen bij 3½ en 5¼ bays gaan altijd gepaard met verwondingen.

Maar met m'n handschoentjes eigenlijk nooit meer echt auw gedaan, blijven mn mooie handjes onbeschadigd.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-07-2003, 09:14
dafelix
Avatar van dafelix
dafelix is offline
2 dagen lang bezig geweest om het netwerk weer te doen krijgen. hij deed vaker weird dus ik werd al flink pissed, tot mijn oog ineens opviel dat de laptop wel erg weinig stekkertjes aan had zitten..... toen wist ik ineens weer dat ik de cable eruit had gehaalt omdat hij in de weg zat :\
__________________
$karma++;
Met citaat reageren
Oud 28-07-2003, 09:57
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Keer bezig geweest een nieuw systeem te assembleren, had alle kaarten in de kast zitten, het zaakie draaide, en ik moest alleen de kaarten nog vastschroeven. Kan wel als 'ie aanstaat nietwaar?

Goed, ik laat het schroefje vallen, kennelijk precies op de goeie plek. *VONK* Gloednieuw Abit BX bordje dood Heb gelukkig een nieuwe kunnen krijgen, met een onschuldig gezicht gezegd dattie 't nie deedt

Verder geen fuckups gemaakt eigenlijk. Ow ja, in m'n XT-tijd een keer met DiskEdit in de FAT zitten klooien om een kapotte flop weer aan de praat te krijgen. Ik maar denken, goh, d'r komt geen eind aan, bleek dat ik in de FAT van m'n HD zat te klooien. 15mb games kwijt (Dat waren een hoop games in die tijd ).
Met citaat reageren
Oud 28-07-2003, 11:26
GinnyPig
GinnyPig is offline
Heb wel eens iets te grote schroefjes gebruikt om een CD-ROM drive vast te zetten. Ik had er geen flauw idee van dat je blijkbaar ook te hard kan aandraaien. Blijkbaar vond ie dat ook niet zo leuk, want hij ratelde nogal toen ik em aanzette... Weg CD Drive :/

En ooit wel eens uitgeschoten met een schroevedraaier, wat een flinke snee in me hand opleverde. Was nota bene door een HDD die was gemonteerd in een soort houder, waardoor ie in een grotere bay paste (3.5 -> 5.25). God, wat was dat een irritante houder :r

[edit]typo (welke 3.6? )[/edit]
__________________
O_o

Laatst gewijzigd op 28-07-2003 om 16:13.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2003, 11:45
niemand
Avatar van niemand
niemand is offline
Citaat:
GinnyPig schreef op 28-07-2003 @ 12:26:
Was nota bene door een HDD die was gemonteerd in een soort houder, waardoor ie in een grotere bay paste (3.6 -> 5.25). God, wat was dat een irritante houder :r
3.6" HD's? Bedoel je niet 3.5"?
Met citaat reageren
Oud 28-07-2003, 11:57
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef op 28-07-2003 @ 10:57:
Keer bezig geweest een nieuw systeem te assembleren, had alle kaarten in de kast zitten, het zaakie draaide, en ik moest alleen de kaarten nog vastschroeven. Kan wel als 'ie aanstaat nietwaar?

Goed, ik laat het schroefje vallen, kennelijk precies op de goeie plek. *VONK* Gloednieuw Abit BX bordje dood Heb gelukkig een nieuwe kunnen krijgen, met een onschuldig gezicht gezegd dattie 't nie deedt
*G* Zo heb ik ook eens een PC-Privé-project meegemaakt, bij aflevering van alle losse componenten (uiteraard) zag ik dat d'r een GeForce3Ti200 in zat. Weinig kans dat een GF3Ti200 bijna 300 euro kostte, dus ik tik mijnheer de verkoper op z'n schouder en zeg "Luister broer, dat klopt dus niet hè. Dat zou een GF3 classic moeten zijn". Hij zweten en moeilijk doen. Ik zeg; wacht, ik laat wel even zien dat er een enorm prijsverschil tussen die 2 kaarten zit. Dus ik surf daar ter plekke even naar Pricewatch (dat gezicht van die verkoper, briljant!) en laat 'm dat zijn. Nou, hij bellen naar z'n masterchief en het zou geregeld worden. Kreeg ik die videokaart gewoon mee, tot hun de GF3 "classic" in huis zouden hebben. Ik dat systeem in elkaar flanzen, en na 2 dagen kreeg ik opeens blauwe verticale strepen door 't beeld heen. Uh-oh. Andere videokaart geprobeerd (good ol' S3Trio64) en no problemo. Nou ja, volgende dag hadden ze die kaart en ik heb 'm met een aureooltje boven m'n hoofd ingeleverd

Citaat:
Chimera schreef op 28-07-2003 @ 10:57:
Verder geen fuckups gemaakt eigenlijk. Ow ja, in m'n XT-tijd een keer met DiskEdit in de FAT zitten klooien om een kapotte flop weer aan de praat te krijgen. Ik maar denken, goh, d'r komt geen eind aan, bleek dat ik in de FAT van m'n HD zat te klooien. 15mb games kwijt (Dat waren een hoop games in die tijd ).
Je zult maar 15MB aan games weer moeten downloaden op je 1200baud modempje *LOL*
Met citaat reageren
Oud 28-07-2003, 14:51
-- Niodem --
-- Niodem -- is offline
*Afgelopen zaterdag*
Na veel gezeur over Window$ 9x/ME/XP [Software, weetwel ]
Ik denk 'Nou, dan toch maar ff ME proberen...
Ouwe CD opgeduikeld, formateer HD partitie 0 [C:]
Autoexec en Config mooi aangepast zodat hij netjes de CDROM loadde, cd erin: Instaleren maar..... _DUS NIET_
Ik lezen op de CD wat 't porbleem kan zijn, staat daar dat ik ingeval van problemen eerst alles naar de HD te kopieren, dan doen we dat maar
Ik tik in: XCopy *.* C:\WinME [enter]
Krijg ik als antwoord dat hij XCopy niet kon vinden... Logisch aangezien ik net had geformateerd. Gelukkig bedacht ik me dat ik nog XCopy had staan op m'n DOS 5.0 partitie.... Die maar gebruiken dan?
Nee natuurlijk, want daar klopt de DOS versie weer niet Langzaam aan lekkergefrustreerd besluit ik dan om maar snel met PartitionMagic mijn C: van FAT32 naar FAT16 te converteren, dan van de DOS 5.0 partitie te booten, mijn [oude] C: te formateren, alsdus de systeem bestanden te kopieren voor DOS 5.0
Dat alles gedaan en nog netjes gelukt ook, instaleer ik de Autoexec en Config weer zodat ik op de CD kan, en probeer weer alles te kopieren.... FOUT: Kan niet lezen van etc etc...
Krassen op de CD [AARGH! ]
Vastbesloten niet op te geven schrijf ik snel in QBasic een programma dat de kapotte bestanden alsnog naar de HD kopieert, door net zolang opnieuw de 'kapotte'sector te lezen totdat die op een gegeven moment net wel gelezen kan worden, en kopieer die troep alsnog...
Een uur later is alles klaar en staat de WinME installatie nertjes op de HD, dus ik zet met PM de C: weer op bootable, reboot en start netjes de Setup, eerst scandisk (zeer win 9x )
Nix aan de hand, dus ik de setup in.... Staat daar tot mijn gruwel het volgende: WindowsME heeft minimaal een computer met een 150 MHZ of hoger processor
Ik heb dus een P100, overclocked naar 133, dus wat doe je dan? Juist, door clocken naar 166 MHZ
Opnieuw de setup in, staat er dit keer:
Deze computer bevat een besturings systeem dat niet door setup kan worden geupdate! WTF? Helemaal zielig maakt ik op de WinXP maar een bootdisk, zodat ik weer op de Fat32 E:[Ghost] kan, en ghost Win98SE maar weer terug
Totzo ver mijn 'avontuur'

__________________
- Life is tough enougn as it is, let's not make it any harder.... shall we? -
Met citaat reageren
Oud 28-07-2003, 15:17
Droyd
Avatar van Droyd
Droyd is offline
Citaat:
Vastbesloten niet op te geven schrijf ik snel in QBasic een programma dat de kapotte bestanden alsnog naar de HD kopieert, door net zolang opnieuw de 'kapotte'sector te lezen
Hoe doe je dat dan? Via SHELL? Ik wist niet dat zoiets kon geschreven worden in QB anderzijds
__________________
And fall on my face on somebody's new-mown lawn
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-07-2003, 15:56
-- Niodem --
-- Niodem -- is offline
Ik zou graag de source hier pasten, maar ik ben't kwijt geraakt bij 't terug ghosten van win98se, helaas...
Ik kan wel zeggen wat ik heb gedaan ['t was wel 'chaos-coded (C)' :
--------------------------------------------------------------------
Open "D:\WinME\Win9x" for BINARY as #1
·······························\
·································--> Wat is dit eigenlijk, winME of Win9x?
Open "C:\'WinME\Win9x" for BINARY as #2

on error Goto ReadError ' Je krijgt een error als't lezen failt
' Dus bij een kapotte sector
Dim InChr as string * 1 ' iedere keer 1 byte
do
get #1,,InChr
put #2,,InChr
loop
end
ReadError:
Resume
----------------------------------------------------------------------

let wel, dit is een zeer simpele versie, mijne was ietjes uit gebreider, ik had dir > c:\WinME.txt gedaan, de niet nodige regels [niet bestanden] er uit gehaald, toen had ik een lijst van 58 bestanden of zo, die las ik bestand voor bestand in [wel nog ff formatten, want er zit dan nog datum en tijd en zo bij] en die deed ik dan kopieren
Het gaat wel rete traag, maar 't werkte blijkbaar wel
__________________
- Life is tough enougn as it is, let's not make it any harder.... shall we? -
Met citaat reageren
Oud 29-07-2003, 08:42
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Droyd schreef op 28-07-2003 @ 16:17:
Hoe doe je dat dan? Via SHELL? Ik wist niet dat zoiets kon geschreven worden in QB anderzijds
Waarom zou QB geen bestanden kunnen lezen/schrijven?
Met citaat reageren
Oud 29-07-2003, 08:44
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
-- Niodem -- schreef op 28-07-2003 @ 16:56:

Het gaat wel rete traag, maar 't werkte blijkbaar wel
Niet zo gek, drivers hebben er een vrij grote hekel aan byte-voor-byte te lezen

Leuk gevonden trouwens, maar erg onveilig. Er is niks dat garandeerd dat als er een byte doorkomt, de waarde ook correct is
Met citaat reageren
Oud 29-07-2003, 12:31
-- Niodem --
-- Niodem -- is offline
Citaat:
Chimera schreef op 29-07-2003 @ 09:44:
Niet zo gek, drivers hebben er een vrij grote hekel aan byte-voor-byte te lezen

Leuk gevonden trouwens, maar erg onveilig. Er is niks dat garandeerd dat als er een byte doorkomt, de waarde ook correct is
Nee, maar wat wil je? Ik d8 'Beter iets dan niets'
Ben btw bezig aan een 'remake'.... Zijn er liefhebbers?
__________________
- Life is tough enougn as it is, let's not make it any harder.... shall we? -
Met citaat reageren
Oud 29-07-2003, 15:53
Black Rainbow
Avatar van Black Rainbow
Black Rainbow is offline
M'n pa vond de telefoonrekening een beetje te hoog, en had daarom de pc met een bioswachtwoord beveiligt. Ik wist wel dat je dat weg kon halen als je het batterijtje er ff uithaalt, alleen was ik in die tijd nog niet zo handig daarin. Met een schroevendraaier geprobeerd dat ding eruit te krijgen, maar lukte niet echt. Schiet die schroevendraaier van die batterij af, zo het moederbord in, lelijke kras erop. Schrok me de tering natuurlijk.

Zet ik de pc weer aan, vonk, knal en de pc ging weer uit. Had ik per ongeluk ook nog is een molex er half uitgetrokken waardoor ie vonken ging schieten.

alles weer goed aangesloten, raam open gezet en niks tegen m'n pa verteld, hij deed het naderhand nog prima.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2003, 17:06
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
-- Niodem -- schreef op 29-07-2003 @ 13:31:
Nee, maar wat wil je? Ik d8 'Beter iets dan niets'
Ben btw bezig aan een 'remake'.... Zijn er liefhebbers?
In QB?
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 14:21
-- Niodem --
-- Niodem -- is offline
Citaat:
In QB?
Ehhhmmm.... In QBasic ja!
Met een prachtige interface ook nog wel
Helemaal zelf gedesigned!
['t is bijna klaar! Ik moet alleen de 'lees een "dir > file.ext" bestand in en gebruik die bestanden' functie nog afbouwen]

Kunnen jullie mss ff helpen:
Als je dat doet krijg je bovenaan te staan:
Citaat:
Map van C:\WINDOWS

28-07-2003 14:37 <DIR> .
28-07-2003 14:37 <DIR> ..
30-07-2003 14:23 0 0.log
10-02-2000 01:22 946.176 1.scr
28-11-2000 02:45 352.256 3D Desktop Destroyer.scr
10-02-2000 01:22 946.176 3D Liquid Desktop.scr
is dit bij elke PC het zelfde?
ik was nl aan het denken om het programma de directory uit dit bestand te laten lezen [ Map van C:\WINDOWS
__________________
- Life is tough enougn as it is, let's not make it any harder.... shall we? -
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 14:50
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Laten we het on-topic houden.

Gelieve zoveel mogelijk afwijkende vragen via PB.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 16:59
Verwijderd
Ach, het ergste was toch wel: hele computer in elkaar gezet, alles geinstalleerd.. alles werkt, behalve het ISDN-modem. Na uren en uren klooien met NT 4.0 (verschillende drivers, IRQ settings gewijzigd, etc) deed ik de schokkende ontdekking: het telefoonkabel zat er gewoon niet in

Ik schaamde me echt dood :X
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 18:40
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
******** schreef op 30-07-2003 @ 17:59:
Ach, het ergste was toch wel: hele computer in elkaar gezet, alles geinstalleerd.. alles werkt, behalve het ISDN-modem. Na uren en uren klooien met NT 4.0 (verschillende drivers, IRQ settings gewijzigd, etc) deed ik de schokkende ontdekking: het telefoonkabel zat er gewoon niet in

Ik schaamde me echt dood :X
das idd een erge ondekking maar wel een echte klassieker.
Welkom in het rijtje van de echte klassieke fouten mensen.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 21:15
Hank McCrank
Avatar van Hank McCrank
Hank McCrank is offline
ik ben niet zo'n computergeek dus ik sluit ( gelukkig ) nooit nieuwe interne hardware aan ofzo, maar ik heb wel het volgende meegemaakt: Ik had net mijn toen nieuwe Minidiscspeler, dus ik dacht "die sluit ik ff aan op de computer". Nu was de stekkerdoos e.d. niet gegrond ofzo, dus ik sluit die MDspeler aan via de geluidskaart en ga rustig zitten met mijn voeten op de verwarming. Dus ik pakte de aangesloten MDspeler op terwijl ie speelde, gevolg: Ik stond enkele seconden onder stroom, mijn monitor viel uit en ik liet de MDspeler vallen (was echt flinke stroomstoot!). Heel vaag en ik snap ook niet hoe het kwam, maar nu de stekkerdoos gegrond is ( via de verwarming ) heb ik geloof ik geen problemen meer (die MDspeler neemt inmiddels niet meer op na 6 jaar ). Maar het was toen wel ff schrikken..
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-08-2003, 22:13
IceManX
Avatar van IceManX
IceManX is offline
- om te beginnen met een klassieker: een half uur met instellingen zitten spelen op zowel server als client, komt de klant (!) erachter dat de kabel los zit. Wel dat half uur betaald gekregen

- mijn PC en mijn laptop zaten in het thuisnetwerkje, en ik had altijd gewoon verbinding tussen de 2. Op een gegeven moment geen verbinding; ik dus van alles uitzoeken, kom ik erachter dat de hub uitstond
Die fout nog es nagedaan door mijn switch op de stekkerdoos met masterswitch aan te sluiten. En me maar afvragen waarom ik op mijn laptop alleen kon internetten wanneer mijn PC aan stond....

- op mijn voormalige werk moest ik eens op ingenomen PC's netwerk images zetten en het biospassword instellen. Dus ik stel het biospassword in (met % teken) en wil booten: fout password. Wat bleek: die bakken konden alleen cijfers en letters aan, maar sloegen wel IETS op ipv die %. Dus maar even de biosbatterij eruit....
Bij een andere proberen netjes vanaf het netwerk te booten om de image erop te zetten: hangen (in de POST dus). Na een kwartier erachter gekomen dat ze na het backuppen de HD niet hadden aangesloten...

- ik had net mijn 2e HD geplaatst, en boot er voor de eerste keer mee. HD niet herkend. Ik dus kijken naar master/slave settings, was goed. Kabels opnieuw aangedrukt: nog steeds niet herkend. Beide HD's op cable select gezet: still nothing. Beide HD's op master: een mooi gehusseld zootje als primary master . Na een kwartier kwam ik erachter dat in de bios de primary slave op disabled stond.


Ik ga deze week mijn voeding en eerste HD vervangen (mogelijk een bios update nodig), dus ik hoop niet dat ik hier zeer binnenkort nog wat bij mag zetten...
__________________
More than meets the eye - www.achterklap.nl
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 22:14
Verwijderd
De core van me cpu gecrusht omdat ik me Zalman koeler er wilde afhalen en me cpu wilde overplaatsen op ander mobo. Ik naar de winkel toen ie t niet meer deed, kreeg ik gelukkig gratis een nieuwe cpu
Met citaat reageren
Oud 05-08-2003, 14:30
ratsja
Avatar van ratsja
ratsja is offline
keer een netwerkkaart geplaatst terwijl het wat donker was en per ongeluk de fan toevoer van mijn ti 4600 meegeprikt.

later liep mijn pc vaak vast (na 5 minuten gamen).
kast maar eens loshalen.
de koeler was helemaal losgeweekt.

kaart was wel stuk.
heb netjes een nieuwe gekregen door te zeggen dat de kaart niet deugde en dat de fan kabel zelfs doorgesmolten was, natuurlijk zelf wel even wat gesmokkeld met dat kabeltje.
__________________
vows are spoken to be broken, feelings are intense, words are trivial, pleasures remain, so does the pain, words are meaningless and forgettable
Met citaat reageren
Oud 05-08-2003, 15:23
Tuinkabouter !!
Avatar van Tuinkabouter !!
Tuinkabouter !! is offline
Was mn eigen computer...was een nieuwe aan het opbouwen, alles draaide dus ik wilde windows gaan installeren...krijg ik een stopfout. Nog een keer opnieuw proberen, zwart scherm met knipperende cursor.

tig keer opnieuw begonnen en 1x vaker ging het mis.

Ikke die kast weer loshalen, kom ik met de cpu koeler aan het kijken blijkt dat die er verkeerdom opzit. Was een amd athlon xp 2200+ en nadat de koeler omgedraaid was liep alles als een zonnetje en de proc heeft het nog overleefd ook.

-WJ
__________________
Wie typefouten vindt in bovenstaande post, mag ze houden.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2003, 20:46
Refro
Refro is offline
220 op een lcd display van een microcontroller zetten die maar 12 volt mag hebben telt dat mee??

Denk het wel zeker als je weet dat dit het enige prototype was en dat het 2 dagen later op een beurs op atlanta moest hangen
(is uiteindelijk nog gelukt door een verkoper die naar china is gevlogen daar een display heeft opgehaald en dat met de nodige instructies in atlanta heeft opgehangen

En dan verder natuurlijk zo'n beetje alles aan een uc wel een paar keer opgeblazen (cpu ram, ad converters enz)
__________________
win or loose your all gonna die
Met citaat reageren
Oud 06-08-2003, 10:27
Hans Kazan
Avatar van Hans Kazan
Hans Kazan is offline
Citaat:
-- Niodem -- schreef op 25-07-2003 @ 20:48:
Situatie: School computer doet moelijk: CMOS batterij leeg
Zoeken, nergens een normaal batterijtje te zien
Zie ik opeens ergens een zwart doosje zitten met een soort van inkeping aan de zijkant. 'Ah, gevonden' denk je dan; 'Die batterij zit natuurlijk in dat doosje'. Enfin, men grijpt een schroevendraaier en frunnik ff om dat doosje open te krijgen. Dat lukt niet echt, dus zet je maar ff wat x-tra kracht..... Sta je daar opeens met dat hele doosje in je klauwen
Ik had zoiets van .....
Gelukkig waren er geen pinnetjes afgebroken [van onder zag dat ding er uit als zo'n ouwe chip uit een commodore of zo, met van die pinnetjes die je ergens in steekt] dus
kon ik 'm onbeschadigd terug steken.
Eindresultaat: Nix kapot, maar ook nix gerepareerd
Is er nou niemand ide hier om kan lachen?!

Dat was natuurlijk een socket A proc
Met citaat reageren
Oud 06-08-2003, 10:32
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Vaal schreef op 06-08-2003 @ 11:27:
Is er nou niemand ide hier om kan lachen?!

Dat was natuurlijk een socket A proc
Echt?

Ik dacht dat hij het over de batterijhouder had (die is zwart namelijk).
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 06-08-2003, 10:35
Hans Kazan
Avatar van Hans Kazan
Hans Kazan is offline
Ochja, ik heb ook wel eens stomme dingen gedaan, zoals een molex verlengkabeltje maken en erachter komen dat de stekkertjes aan de andere kant precies in spiegelbeeld zaten.

Dus toen heb ik hem er maar ondersteboven ingefrot
Met citaat reageren
Oud 06-08-2003, 20:19
IceManX
Avatar van IceManX
IceManX is offline
Citaat:
IceManX schreef op 04-08-2003 @ 23:13:
Ik ga deze week mijn voeding en eerste HD vervangen (mogelijk een bios update nodig), dus ik hoop niet dat ik hier zeer binnenkort nog wat bij mag zetten...
Ok, het goede nieuws is dat dat niet de reden is voor mijn extra post (alleen zijn de proc en mijn tweede een paar graden warmer dan eerst).

Na het inbouwen van die HD dus Win2k erop gezet, en opeens kon ik niet meer bij mijn DNS komen. Ik balen, flink wat zitten kloten met de netwerkverbinding, daarna maar de rest van mijn programma's geinstalleerd. Komt mijn broer thuis, laat ik hem ernaar kijken. Wat blijkt: een keer teveel op nee geklikt bij ZoneAlarm. Een belangrijke service kon geen verbinding meer krijgen |
__________________
More than meets the eye - www.achterklap.nl
Met citaat reageren
Oud 07-08-2003, 06:03
Wasp
Avatar van Wasp
Wasp is offline
Oude pc start niet meer op. Kut.
Even een oude voeding proberen.
Die ziet er nog wel schoon uit.

Alles aangesloten.
Lachoniek zei ik tegen mezelf: "haha! nu zegt ie boem!"
En op het moment dat ik de stekker erin doe: *BOEM!"
Half het huis zonder stroom.
__________________
Ex fb-er van Drugs & Alcohol. Dajjetffweet!
Met citaat reageren
Oud 07-08-2003, 16:00
Hans Kazan
Avatar van Hans Kazan
Hans Kazan is offline
Citaat:
Wasp schreef op 07-08-2003 @ 07:03:
Oude pc start niet meer op. Kut.
Even een oude voeding proberen.
Die ziet er nog wel schoon uit.

Alles aangesloten.
Lachoniek zei ik tegen mezelf: "haha! nu zegt ie boem!"
En op het moment dat ik de stekker erin doe: *BOEM!"
Half het huis zonder stroom.
Hahahaha

Het allermooiste verhaal was nog wel die gozer die straalbezopen een andere modem in zn gloednieuwe PC ging zetten.

Hij ging over zn nek, in zn PC
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 08:33
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Echte fuckups heb ik nooit gehad, maar wel een domme fout. Zelf ben ik geen hardware kenner en maak nooit mijn kast open. (Laat ik me altijd mee helpen ) Maar m'n floppy-drive was al lang "kapot" dus ik vroeg eens aan m'n pa of hij er niet nog één had liggen. Dus hij die kast openschroeven en kijken: zat gewoon het kabeltje er niet in
Met citaat reageren
Oud 10-08-2003, 21:06
IceManX
Avatar van IceManX
IceManX is offline
Geen hardware fout, maar wel een GIGANTISCHE blunder (nog geen half uur geleden ook):
Ik wou Users verbieden in te loggen op mijn Win2k bak. En ipv bij Log on locally (zag ik over het hoofd) de Users weg te halen, voeg ik Users toe aan Deny logon locally. Gevolg: zelfs Administrator kon niet meer inloggen

Gelukkig had ik vanmiddag nog een ghost image gemaakt en niks bijzonders gedaan daarna, dus binnen 20 minuten was het weer opgelost
__________________
More than meets the eye - www.achterklap.nl
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 10:06
Verwijderd
gestripte kabeltjes van een fan aangesloten op diskettestation, en toen perongeluk tegen elkaar aan gekomen, boem daar ging pc(was gelukkig een ding dat nix meer waard was)

SuperS
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:19.