Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Bekijk resultaten poll: Welk verhaal is volgens jullie het beste?
De droom waar ik van leef. 2 10.53%
Het gevecht 0 0%
De weduwe 1 5.26%
Anne 3 15.79%
Geen titel. 0 0%
De Legende Van Maneschijn. 0 0%
Fijne verjaardag 3 15.79%
Uitschot. 0 0%
Sexy Hotdog 1 5.26%
voor ik slaap 0 0%
Lieverdjes 3 15.79%
Vervlogen dromen 1 5.26%
Droom van de vrijheid 4 21.05%
Reis in het heden 0 0%
Droom ik? 0 0%
eng event 0 0%
LIEFDESVERDRIET 0 0%
Een heel bijzondere ontmoeting… 1 5.26%
Als ik terug denk aan ons 0 0%
Kasteel Grafenstein 0 0%
Vrijheid 0 0%
Aantal stemmers: 19. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-04-2004, 12:25
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Alle verhalen weer geplaatst, dus hier is de poll. 1 inzending is niet geplaatst omdat dat geen verhaal was maar een artikel. Wie moet volgens jullie de verhalenwedstrijd winnen? Poll sluit over 18 dagen, dus op 30 April.

Volgende deadline is 1 juni en voor de columnwedstrijd is de einddatum 1 mei. Als je belangstelling hebt om in de jury te zitten bij de volgende verhalenwedstrijd laat het me dan weten.

De verhalen:
De droom waar ik van leef.
Het gevecht
De weduwe
Anne
Geen titel.
De Legende Van Maneschijn.
Fijne verjaardag
Uitschot.
Sexy Hotdog
voor ik slaap
Lieverdjes
Vervlogen dromen
Droom van de vrijheid
Reis in het heden
Droom ik?
eng event
LIEFDESVERDRIET
Een heel bijzondere ontmoeting…
Als ik terug denk aan ons
Kasteel Grafenstein
Vrijheid
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.

Laatst gewijzigd op 13-04-2004 om 12:30.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-04-2004, 20:30
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Anne: Mooi verhaal. De opbouw van het verhaal zelf vind ik matig, maar het onderwerp en het verhaal zelf zijn mooi.

Fijne verjaardag: Gevoelig verhaal. Toen ik het las raakte ik echt onder de indruk van dit verhaal. Mooi geschreven, emotioneel...

Lieverds: Opzich een mooi verhaal, maar het gaat op sommige momenten te snel en is soms er verwarrend. En saai...

Vervlogen dromen: Mooi verhaal. Ook een goede opbouw! Is niet echt het type verhaal waar ik van hou, maar ik vind het wel een mooi verhaal!

Deze 3 verhalen vind ik zelf wel een "kanshebber". De rest van de verhalen spreken mij soms gewoon niet aan. De opbouw is soms werkelijk verschrikkelijk, veel spelfouten, slecht gebruik van leestekens en hoofdletters, het misschien van alinea's...
Enkele verhalen vond ik ook heel kort en erg cliche.

Ik heb toch voor *Fijne verjaardag* gekozen. Die vind ik het mooist.

Laatst gewijzigd op 13-04-2004 om 20:32.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 21:29
Verwijderd
De droom waar ik van leef: Vind het geen heel geweldig verhaal, maar weinig storende fouten, volgens mij, en daar is ook wat voor te zeggen.

Het gevecht: Dingen als zei/zij…let daar ajb op…dat zijn foutjes die je, denk ik, niet hoeft te maken. Verder kom ik iig weinig spel-/taalfouten tegen, alleen “die ze van haar dus had gekregen” snap ik niet helemaal: haar dus? ‘k vind het geen bijzonder indrukwekkend verhaal ofzo.

De weduwe: De regelafbraak leest vreselijk irritant (tip: stuur je verhaal in een wordbestandje ipv geplakt in mail, mocht het daar door komen)…

Anne: Leuk dat het eindigt waar het ook min of meer is begonnen, bij die spiegel op het toilet. Ook ligt het er misschien net iets te dicht bovenop, ik vind het wel een beetje extra aan het verhaal geven. Verder geen storende spel- of typfouten.

Geen titel: Ik ben niet zo’n geweldige fan van verhalen die zich in het verleden afspelen…wanneer een verhaal begint met iets als ‘Het was 1948…’ dan is mijn belangstelling vaak gelijk voorbij… Helaas, want het zal misschien best een aardig verhaal zijn geweest…maar niet mijn ‘smaak’ dus.

De Legende Van Maneschijn: Echt zo’n titel voor een kinderboek. Het verhaal doet ook een beetje kinderlijk aan…’t is ook niet echt mijn genre. ‘k vind het technisch ook niet zo heel geweldig (al die losse zinnen en zoveel ‘dialoog’ ed).

Fijne verjaardag: Misschien een beetje een standaard onderwerp, maar ik vind het erg mooi geschreven. Het ‘begin’ dat aan het einde terug komt, hier ligt het er voor mijn gevoel wat minder bovenop dat dit bewust gedaan is.

Uitschot: Het begint net wat te standaard…mijn eerste reactie was ‘o nee, niet weer…’, naar het einde toe vind ik het beter worden en verdwijnt het ‘standaarde’ gelukkig ook een beetje. Verder zitten er wel/geen spaties op verkeerde plekken, waardoor het soms best irritant leest. Ik vind het ook een beetje te simpel geschreven en uitgewerkt. Ook dit vind ik naar het einde toe beter worden.

Sexy Hotdog: ‘k vind het niet echt een verhaal, meer een samenraapsel van gedachten gevormd in een soort van brief… Ik vind het te overdreven geschreven, te overdreven in het algemeen en te overdreven ‘grappig’ willen zijn (ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven). En eerlijk gezegd kan ik er ook geen touw aan vast knopen…

Voor ik slaap: Ook dit vind ik niet echt een verhaal, maar meer een samenraapsel van gedachten…

Lieverdjes: ‘k vind het wel aardig geschreven…maar ik vind het een beetje ‘over done’… (En ff mierenneuken: na een vraagteken komt geen punt.)

Vervlogen dromen: Ik vind het op zich een mooi verhaal, maar ik kan me er geen echte beelden bij vormen en dan leest het niet lekker, vind ik. Voor mij leest het vrij stroef…het begint ook gewoon ‘ergens’ en het eindigt ‘ergens’ en dan bedoel ik niet zoals alle verhalen ergens beginnen en eindigen en ik bedoel ook geen open eind.

Droom van de vrijheid: Jammer, jammer, jammer, dat het zo ‘afstandelijk’ is geschreven… Vind ik echt jammer, anders was het, denk ik, een nog beter verhaal geweest. Op een gegeven moment komt er een soort van opsomming, met zes keer achter elkaar ‘toen’, dat vind ik wat overdreven…en ook een keer vier keer achter elkaar ‘wij wisten’. Dat zal vast bewust gedaan zijn, maar ik vind het niet mooi staan en het leest ook storend.

Reis in het heden: Jammer dat een verhaal over zo’n onderwerp zo snel verteld wordt…ik denk dat dit verhaal veel uitgebreider gemaakt kan worden, waardoor het fijner wordt om te lezen, het is nu voor mijn gevoel net wat te overhaast. Het einde van het verhaal (de laatste paar alinea’s) snap ik niet helemaal…?

Droom ik?: Ajb niet schrikken van de hoeveelheid commentaar, maar dit waren de dingen die mij het meeste opvielen. *ROMMEL DE BOM* Dat schrijf je niet in een verhaal… Sorry, maar ik vind dat echt heel erg raar staan. Je kunt misschien beter op een andere manier laten weten dat het meisje Janer heet, ipv ergens neer te zetten ‘Het meisje Janet’. Je kunt ook beter voor drie puntjes kiezen ipv een heleboel of vier…vind ik iig. Er komt ook een aantal keer wel erg ‘modern taalgebruik’ in voor…of spreektaal of hoe je het wilt noemen…’enge gast’, ‘shit’ en dat soort dingen vind ik vreemd staan in verhalen… Je schrijft ook in tegenwoordige tijd en verleden tijd door elkaar, volgens mij (iig één keer) en je mist een flink aantal komma’s. Ook schrijf je ergens eigenlijk twee keer hetzelfde, nl “Shit hij had het bos bereikt, ze moest opschieten…..” en de volgende regel begint met “Henk had de bosrand bereikt”. Het einde vind ik ook een beetje abrupt…

Eng event: Origineel en leuk verhaal. Je had er misschien nog iets meer uit kunnen halen door het wat uitgebreider te beschrijven.

Liefdesverdriet: Ook hier ajb niet schrikken van de hoeveelheid commentaar. “Marieke gaat zitten op haar bureaustoel!”, waarom staat daar een uitroepteken achter? Ik vind het verhaal een beetje te kinderlijk geschreven. Ff mierenneuken: “Ze zou hem toen willen slaan, willen trappen toen ze het zag maar uit verdriet en kwaadheid is ze huilend weggerend.”? Volgens mij is dat niet echt een goed lopende zin…? “Ze had het achteraf gezien heel anders gedaan.” eerst dacht ik ‘je schrijft het verhaal al van achteraf gezien…ik denk dat het dus overbodig is om dat er in de zin er nog eens bij te zetten’, maar toen ik verder las kwam ik erachter dat je volgens mij ‘ze had het achteraf gezien heel anders willen doen’ bedoeld? De zin daarna klopt ook niet…volgens mij verleden tijd en tegenwoordige tijd in één zin. “Ze was naar hem toegelopen en zou hem dan even goed voor gek zetten.” daar zou ik dan iets als “Ze zou naar hem toegelopen zijn en hem even goed voor gek hebben gezet.” oid van maken. Het verhaal schrijf je sowieso in zowel verleden als tegenwoordige tijd, dat leest ontzettend lastig. ‘k vind het verhaal een beetje simpel en erg kort.

Een hele bijzondere ontmoeting: Grappig verhaal, ‘k vind het leuk geschreven, maar niet echt een heel speciaal verhaal.

Als ik terug denk aan ons: ‘k vind het niet slecht geschreven, maar ook niet super goed. Ik vind de verhaallijn en de ontknoping niet heel sterk.

Kasteel Grafenstein: Dat verhaal heeft volgens mij al eens op het forum gestaan…ik heb het al eens gelezen, volgens mij. ‘k vind het geen geweldig verhaal, beetje te kinderlijk geschreven en ook qua inhoud vind ik het meer iets voor een kinderboek (is niks mis mee ). Maak een einde aan je verhaal en dan snappen mensen wel dat het afgelopen is, dan hoeft er geen “Einde” meer onder…dat doet zoveel af aan je verhaal…

Vrijheid: Ook hier geldt: “Ik ben niet zo’n geweldige fan van verhalen die zich in het verleden afspelen…wanneer een verhaal begint met iets als ‘Het was 1769…’ dan is mijn belangstelling vaak gelijk voorbij… Helaas, want het zal misschien best een aardig verhaal zijn geweest…maar niet mijn ‘smaak’ dus. ” Eindigen met “The End” vind ik niet echt geweldig…”Einde” vind ik persoonlijk al niet echt mooi…maar “The End” onder een Nederlandstalig verhaal vind ik eigenlijk nog wel wat erger. Zelfs wanneer het verhaal over Amerika, Engelsen of wat dan ook gaat.

Ik vind de verhalen gelukkig weer van een hoger niveau dan de vorige keer. Mijn stem gaat naar Droom van de vrijheid, ik vind het een goed verhaal, ik kon het uitlezen (en dat is iets wat ik nog wel eens mis bij verhalen: aantrekkingskracht en het boeiend houden ) en niet zo’n ‘standaard’ onderwerp.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 14:39
Fladdergeval
Fladdergeval is offline
Pfoei, dat was weer een hele klus...

De droom waar ik van leef
Lekker cliché verhaal, maar goed uitgewerkt. Je schrijfstijl maakt wat mij betreft het onderwerp goed (Niet dat ik niet van cliché verhaaltjes houd hoor, lalala ). Het is bovendien wel een geheel, het gaat niet te snel en niet te langzaam. Kortom: dit verhaal is goed te doen!

Het gevecht
Dit verhaal heeft wel wat. Niet heel bijzonder maar toch wel goed te lezen. Een goede opzet voor een verhaal in ieder geval. Wel vind ik dat het middenstuk iets uitgebreider mag, ik kan niet zeggen of ik nou écht begreep wat er stond. Er had wat mij betreft ietsjes meer aandacht aan die overgang besteed mogen worden. Maar op zich geen slecht verhaal.

De Weduwe
Zo van: leestekens?!

Anne
Anorexia is een nogal uitgekauwd onderwerp. Om dit onderwerp in een verhaal echt goed tot zijn recht te laten komen, moet je vernieuwend zijn, origineel. Niet echt gelukt in dit verhaal, dunkt me. Behalve dat het einde véél te snel gaat, is ook de rest van de beschrijving veel te oppervlakkig. Gooi er op z’n minst wat emotie in, dit verhaal is gewoon te afstandelijk, en bovendien dus onorigineel..

Geen titel
Het is nogal een droog verhaal, een beetje taai, als men begrijpt wat ik bedoel. Het verhaal is niet zó veelzijdig dat het echt tot het einde toe kan boeien, ik heb het enkel uitgelezen om te zien hoe je het probleem zou uitwerken. Op zich wel grappig gedaan hoor, maar de schrijfstijl komt over alsof je de taal niet geheel eigen bent, en ik bovendien staat de verdeling van de informatie me niet zo aan: een ellenlange beschrijving van de aankoop van de boot enzovoorts, terwijl je het werkelijke probleem eigenlijk een beetje afraffelt… Kortom, het kon me niet zo boeien.

De Legende van Maneschijn
Hoewel het verhaal niet eens echt verkeerd begint, boeit het naarmate het verhaal vordert steeds minder. Het is tamelijk voorspelbaar, de dialogen zijn slap en het einde – het artikel – is erg matig van niveau. Schrijfstijl is niet goed, niet slecht.

Fijne Verjaardag
Mooi. Gewoon mooi .

Uitschot
Hm, ja, heeft wel wat, hoewel het geen literair hoogstandje is. Het stuk dat ze ruzie met haar vader maakt en vertrekt had van mij iets uitgebreider gemogen. Het komt nu nogal gehaast over. Maar toch wel een grappig stukje.

Sexy Hotdog
Ik heb niet het idee dat dit verhaal echt af is, ik had aan het einde echt het gevoel van: ‘wat wil je nou eigenlijk zeggen?’ Het begon op zich best aardig, de spelfouten daargelaten, het begin had nog best potentie. Maar het einde was gewoon geen einde, tenminste zo ervoer ik het… Jammer.

Voor ik Slaap
Het is jammer dat je geen hoofdletters gebruikt! Op zich vond ik dit zeer korte verhaaltje best leuk, alleen het léést zo moeilijk zonder hoofdletters. Het wordt een brei, op de een of andere manier raak je als lezer totaal je overzicht kwijt. Gelukkig is het verhaal maar kort, zodat ik de spreekwoordelijke draad nog net niet kwijtraakte, maar jij maakt het jezelf en dus je lezers – onnodig – wel heel moeilijk.

Lieverdjes
Tsja, dit verhaal is nogal simpel, zowel de schrijfstijl als het verhaal zelf. Ik vond het niet heel interessant helaas.

Vervlogen Dromen
Hoewel ik af en toe vond dat je in herhaling viel of iets teveel uitweidde op redelijk irrelevante thema’s, verraste dit verhaal me, vooral het einde. Niet voorspelbaar, je werkte goed naar het einde toe. De laatste drie zinnen vond ik weer minder, maar vooral de vier voorlaatste alinea’s vond ik heel boeiend. Goed gedaan.

Droom van de Vrijheid
Ongelófelijk indrukwekkend, wat een grandioos goed verhaal. Er gaat zó’n kracht uit van de vertelster dat ik oprechte bewondering heb voor deze vrouw.
Een hele mooie zin vond ik ‘In een land zonder vrijheid is een kind immers ook niet vrij om een kind te zijn’.
Eén opmerking: als de kindertjes (hoofdpersoon en Aswed) gillend wegrenden nadat ze hadden gezien dat de mannen werden doodgeschoten, zouden ze toch zeker zijn opgemerkt?

Reis in het heden
Op de een of andere manier vind ik dit verhaal een beetje te laconiek. Het onderwerp is heel zwaar en dramatisch, en de gruwelijkheid komt zeker wel op mij over, maar de stijl van het verhaal haalt het een beetje uit zijn verband: naar mijn mening beschrijf je het teveel en werk je net iets te weinig met emoties. Of tenminste, je beschrijft de emotie wel, maar je walst er als het ware een beetje overheen. Je gaat iets te snel. Het is geen slecht verhaal hoor, zeker niet, maar ik denk dat het beter had gekund, het onderwerp leent zich voor een diepere beschrijving; niet gruwelijker, maar als het ware expressionistischer vanuit de hoofdpersoon. (Beetje vaag, sorry)

Droom ik?
Dit verhaal is te simpel; de titel is simpel, de schrijfstijl is simpel, en de uitwerking van de gebeurtenis is simpel. Het is niet echt boeiend.

Eng Event
Een beetje vergezocht, maar wel een grappig verhaaltje. Wel zou het prettig zijn als je wat vaker op enter zou drukken. En de formulering van de laatste zin is een beetje slap.

Liefdesverdriet
Kort en kinderachtig.

Een heel bijzondere ontmoeting…
Alinea-indeling zou geen overbodige luxe zijn… Zonder enters leest het een stuk minder lekker dan de bedoeling is. Daar komt bij dat het genre me totaal niet aanspreekt. Niet echt een bijzonder verhaal dus.

Als ik terug denk aan ons
‘ We zouden maar eens moeten gaan, ‘ Zegt Roza. Een zin als deze zou je moeten schrijven als ‘We zouden maar eens moeten gaan,’ zegt Roza.
Best een aardig verhaal, maar het gaat vrij snel. En wie is Jasmina?

Kasteel Grafenstein
Geschreven voor en waarschijnlijk door basisschoolkinderen. Helaas dus niet bijster boeiend op mijn leeftijd…

Vrijheid
Hoezo onrealistisch…


Er zat een aantal verhalen bij waarvan ik het de moeite waard vond het te lezen (zoals Fijne Verjaardag en Vervlogen Dromen), maar het overgrote deel was weer bagger, helaas. De winnaar is wat mij betreft overduidelijk Droom van de Vrijheid.

Laatst gewijzigd op 15-04-2004 om 14:49.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 13:34
Yaantjuh
Yaantjuh is offline
Hej!

Ik heb voor lieverdjes gekozen....mooi...leuke opbouw, gewoon leuk verhaaltje om ff te lezen!! Maar uhh...Xylline...was dat voor naam dan???????
Met citaat reageren
Oud 24-04-2004, 18:22
Annelie
Annelie is offline
Hej,
Hele stomme vraag misschien,
Maar hoe kun je op een verhala stemmen!?
Met citaat reageren
Oud 24-04-2004, 18:35
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Annelie schreef op 24-04-2004 @ 18:22 :
Hej,
Hele stomme vraag misschien,
Maar hoe kun je op een verhala stemmen!?
Daar het verhaal aan te klikken in de poll hierboven. (Het rondje ervoor.)
Met citaat reageren
Oud 24-04-2004, 18:45
Annelie
Annelie is offline
Ik zie het al, de pagina werd eerst niet goed weeergegeven...
Met citaat reageren
Oud 24-04-2004, 18:54
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Annelie schreef op 24-04-2004 @ 18:45 :
Ik zie het al, de pagina werd eerst niet goed weeergegeven...
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 14:35
Sue1
Avatar van Sue1
Sue1 is offline
Annelie Roelt
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 14:39
Sue1
Avatar van Sue1
Sue1 is offline
Even voor de duidelijkheid....
Mijn stem was dus voor "De droom waar ik van leef"...

Weten jullie veel wie Annelie is
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten De verhalenwedstrijd: de uitslag
Vogelvrij
31 21-06-2010 21:10
Verhalen & Gedichten Daar is hij dan: De winnaar van de verhalenwedstrijd is...
Ieke
28 16-11-2009 21:45
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd - Van tweede naar eerste viool
Verwijderd
0 06-03-2006 19:35
Verhalen & Gedichten Winnaar verhalenwedstrijd: Lieveling
Reynaert
56 19-04-2004 12:54
Verhalen & Gedichten Het voorstel voor de nieuwe versie van de verhalenwedstrijd.
Ieke
9 22-03-2004 21:35
Verhalen & Gedichten Wie wordt de winnaar van de verhalenwedsrtijd?
Ieke
41 10-11-2003 17:17


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:00.