Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-03-2005, 13:59
PGWR
Avatar van PGWR
PGWR is offline
Citaat:
'De koran wil geen integratie'

Professor Urbain Vermeulen breekt een lans voor de dialoog met de moslims. Het eigenlijke probleem steekt in de sharia, de islamitische wet. Moslims moeten daar het betrekkelijke van leren inzien. Zij dienen hun religieuze wet en gedrag aan te passen aan westerse waarden. "Waarom mogen neonazi's de holocaust niet ontkennen en moslims wel?"

"Moslims zijn bezig de trein van de vooruitgang te missen. Weten zij, die hen daarin steunen, wel wat ze doen? Ik vind het juist een hoopvolle zaak dat vanuit de moslimgemeenschap mensen opstaan als Hirsi Ali en Afshin Ellian die moslims aansporen: denk nu toch eens na. Ook Pim Fortuyn en Theo van Gogh trokken aan de bel. Maar worden zulke mensen niet verschrikkelijk tegengewerkt? Niet alleen door extremistische moslims, maar ook door 'niets aan de hand'-politici en -publicisten? Ik heb Submission gezien, maar wat een normaal denkende moslim in die film voor negatiefs kan zien, is mij een mysterie. Want alle geciteerde verzen staan inderdaad in de koran. En dat in Somalië, waar Hirsi Ali vandaan komt, met vrouwen afgrijselijke dingen gebeuren, is toch door elk sociologisch onderzoek bevestigd?"

Professor Urbain Vermeulen is een gedreven spreker. Op de studeerkamer van zijn huis in Gent, wijst hij op kasten vol Arabische boeken: "Begrijp mij goed, ik ben niet islamofoob", zegt Vermeulen, die tot voor enige jaren voorzitter was van de Europese Unie van Arabisten en Islamologen. "Ik reis jaarlijks naar de islamitische wereld. Komende maand ga ik ook weer. Ik praat met de mensen en voel mij daar goed. Net als hier, omringd door mijn Arabische teksten." Maar hoezeer hij die wereld ook liefheeft, hij wil daarom nog niet de westerse cultuur relativeren: het kritisch-rationeel denken en de open democratische rechtsstaat. In een boekje dat juist zijn zesde druk beleeft, Islam en christendom (ISBN 90-5826-002-x), zet hij uiteen dat een dialoog met de islam mogelijk en noodzakelijk is. Maar wil die vruchtbaar zijn en niet ontaarden in een "dubbele monoloog", moet er aan bepaalde gespreksvoorwaarden zijn voldaan.


Professor Urbain Vermeulen: "Wij vinden: alle mensen zijn gelijk. Maar moslims zeggen: 'Nee. Als wij het voor het zeggen hebben, is er geen gelijkheid, want moslims staan bovenaan.'"

Waarom benadrukt u het verschil tussen christendom en islam? Zijn wij niet allemaal kinderen van Abraham, volgelingen van verwante monotheïstische openbaringsgodsdiensten?
"Het christendom heeft zich op een totaal andere manier ontwikkeld. Bovendien is de islam een lekengodsdienst, zonder echte geestelijkheid. Hij heeft wel een andere integrerende component: de politiek. De islam is op de eerste plaats een wet, een rechtsstelsel van wat mag en wat niet mag. Met díe boodschap is de profeet de wereld in gestuurd. Het gaat dus vooral over vragen als: mag een man zijn baard verven? Wat moet er gebeuren met lichaamshaar? Allemaal zaken die volgens onze opvattingen van godsdienst weinig terzake doen."

Er speelt dus geen religieus probleem?
"Nauwelijks. Als moslims een maand willen vasten, vijf keer per dag willen bidden - wat overigens in de islamwereld weinig gebeurt - of vakantie willen nemen om de bedevaart naar Mekka te maken, kan daar niemand tegen zijn. Maar in hun beleving zijn andere dingen veel belangrijker: de status van de vrouw, hoofddoekjes, het ritueel slachten, het begraven van doden zonder kist, binnenkort wellicht ook de invoering van polygamie. De problemen hebben nauwelijks te maken met het religieuze, maar alles met het maatschappelijk-politieke aspect. Het personen-, familie- en strafrecht, dáár zit hem de moeilijkheid."

Is daarover geen overeenstemming te bereiken?
"Moeilijk, want er is nog een verschil: in de eeuw van Mohammed heeft de H. Amandus hier in Gent gepredikt. De mensen moesten hem niet, wierpen hem in de Schelde zodat hij verdronk. Waarmee ik maar wil zeggen dat zes eeuwen na Jezus het hier nog lang niet gekerstend was. De islam is echter in korte tijd verspreid door imperialistische veroveringsoorlogen. Niet dat men de onderworpenen tot de islam verplichtte. Ik denk zelfs dat de veroveraars dat liever niet hadden, want ongelovigen moesten een bijzondere belasting betalen. Bekeringen waren een verarming van de schatkist."

Was het christendom dan zoveel beter?
"Dat mag dan een nog zo dominerende godsdienst geweest zijn, er waren altijd twee machtsbronnen: het regnum, de wereldlijke heerschappij, waarvan de keizer het symbool was, en het sacerdotium, het geestelijke gezag van de paus. Altijd was er die spanning. In de islam telt alleen de heilige wet, de sharia. De samenleving is dus in haar geheel islamitisch, met nog wat christenen en joden, die tweederangsburgers zijn. Want zo staat het in de koran. Ze moeten klein gehouden worden. Een boekhandelaar in Tunis zei mij eens: 'Kijk, professor, ik heb hier een boek over de status van de beschermden. Wanneer wij het in Europa voor het zeggen krijgen, kun je uit dit boek leren hoeveel beter je het als christen zult gaan hebben onder een islamitisch bestuur.' Die man zei dat uit volle overtuiging."

Vertrekt de islam dan vanuit een onvoorwaardelijke superioriteit?
"Nooit hebben moslims zich de vraag hoeven stellen: wat moeten we doen in een land waar de islam het niet voor het zeggen heeft? Geen imam in Europa die daar ooit over nadenkt. De oplossing die zij wel gevonden hebben, is zich te gedragen alsof ze het voor het zeggen hebben. Vandaar de eisen. Vandaar de opstelling alsof ze in een islamitisch land wonen en tweeduizend jaar westerse cultuur naast zich neer mogen leggen. Maar als je mag leven in een samenleving, waar de godsdienstvrijheid grondwettelijk vastligt, kun je toch de beleefdheid hebben je te schikken? Als er dan een wet komt, die bijvoorbeeld zegt dat slachtdieren eerst verdoofd moeten worden, zeg dan niet dat dit door de koran verboden is. Bovendien, het mooiste is: het is niet verboden. Nimmer is dit in het hoofd van de profeet dan wel Allah opgekomen, om de doodeenvoudige reden dat er in die tijd nog geen sprake was van verdoving!"

Hoe staat u in de discussie over de hoofddoekjes?
"Wil je die thuis of op straat dragen dan is dat vrijblijvend. Maar bij het bekleden van een openbare functie, of dat nu is in het onderwijs, de rechtbank of in publieke instellingen, zou dat niet moeten mogen."

En bijvoorbeeld een caissière in de supermarkt?
"Ik vind dergelijke tekenen een vorm van agressie. Vaak gebeurt het overigens niet vrijwillig, maar onder sociale druk. Die hoofddoekjeswet is in Frankrijk inmiddels aanvaard. Kennelijk leggen moslims, wanneer de overheid een ferm en rechtlijnig standpunt inneemt, zich daarbij neer.

Problemen ontstaan door het wankelmoedige, pseudo-tolerante standpunt van machthebbers, die niet de durf hebben op te treden als dat nodig is. Nu wordt dat moeilijker en moeilijker, niet alleen door de immigratie, maar ook door de 'verborgen immigratie', het hoge geboortecijfer van moslims. Zo ontstaat het gevoel van een zekere macht. 'Wij zijn hier en laten dat zien.' Ook steeds meer mannen dragen traditionele kleding."

Wijt u dit aan onstandvastig optreden van bestuurders?
"In de koran staat: 'Sluit met de joden en christenen geen overeenkomst, want wanneer je dat doet, word je een van hen.' Ik ken geen beter one-liner om te zeggen: wij zijn tegen integratie, want dit is in strijd met de wil van God. Daar zouden we eens over moeten nadenken. Ook politici moeten daar hun conclusies aan verbinden. En moslims moeten zich afvragen of ze daar niet een nieuwe interpretatie voor moeten vinden. Zij zullen anders tot grote maatschappelijke spanningen aanleiding geven.

Wij vinden: alle mensen zijn gelijk. Maar moslims zeggen: 'Nee. Als wij het voor het zeggen hebben, is er geen gelijkheid, want moslims staan bovenaan.'"

Op scholen hebben leraren nu al moeite om de holocaust te doceren. Moslims willen daar niet aan.
"Het incasseringsvermogen van moslims is uitermate klein. Er zijn twee zaken waarmee ze niet in het reine zijn, gewoon omdat ze niet kritisch-wetenschappelijk denken. Het eerste zijn de kruistochten. Wat de moslims daarover aan prietpraat publiceren, kunt u zich niet voorstellen. Zij maken daar een christelijke verwoestingstocht van, terwijl als westerse historici niet gezegd hadden dat er kruistochten geweest waren, ze dat nu nog niet zouden weten. Het is in hun geschiedenis een relatief onbeduidend grensconflict. Het tweede punt is de holocaust, wat natuurlijk te maken heeft met het Arabisch-Israëlisch probleem."

Welk perspectief ziet u als op dit punt wordt toegegeven?
"Dan komt men in de situatie die zich in Kopenhagen onlangs heeft voorgedaan. Daar is een professor die college gaf over de koran, opgewacht en afgetuigd door moslimstudenten. Vergeet niet dat de islam vaak redeneert: wat men eenmaal heeft toegestaan, is een verworven recht. Als je een keer zegt: 'Nou ja, misschien hoeft de holocaust niet zo', is dat een verworvenheid. Men zal weer een stapje verder gaan. Dit mag men niet toestaan. Het is de ontkenning van het wetenschappelijk denken. Waarom mogen Nederlandse of Vlaamse neonazi's de holocaust niet ontkennen, en moslims wel? Net zoals de Turken de massamoord op de Armeniërs? Waar blijven we, als we in het Westen aan zelfcensuur gaan doen? Als onze uitvoerende macht niet durft in te grijpen op basis van een gezonde wetgeving, staan we pas aan het begin van de problemen."
Bron: Katholiek Nieuwsblad
Nu is het een islamoloog die aangeeft dat de Koran een barrière is bij de integratie van moslims in de Nederlandse samenleving. De Koran gaat niet uit van gelijkwaardigheid tussen mensen, terwijl dat wel de basis is voor (de acceptatie van) de rechtsstaat.

Om moslims te laten integreren is het noodzakelijk dat men de Nederlandse rechtstaat en haar verworvenheden accepteerd. De politiek moet daar streng op toezien.

Stelling: het moet over zijn met de pseudo-tolerante houding van politici. Gezorgd moet worden dat moslims de rechtsstaat -de belangrijkste Westerse verworvenheid- accepteren en uitdragen.

Laatst gewijzigd op 28-03-2005 om 14:24.
Advertentie
Oud 28-03-2005, 14:02
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Ik word een beetje moe van al die moslims/allochtonen/Islam/integratie-topics.
Oud 28-03-2005, 14:05
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
PGWR schreef op 28-03-2005 @ 14:59 :
Gezorgd moet worden dat moslims de rechtsstaat -de belangrijkste Westerse verworvenheid- accepteren en uitdragen.
Waarom denk je dat (de meerderheid van) moslims dat niet zouden doen?
Oud 28-03-2005, 14:07
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 28-03-2005 @ 15:05 :
Waarom denk je dat (de meerderheid van) moslims dat niet zouden doen?
Hij is VVD'er.
Oud 28-03-2005, 14:07
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 28-03-2005 @ 15:07 :
Hij is VVD'er.
ssh!
Oud 28-03-2005, 14:11
PGWR
Avatar van PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 28-03-2005 @ 15:07 :
Hij is VVD'er.
Nee, ik ben geen VVD'er.
Oud 28-03-2005, 14:13
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
PGWR schreef op 28-03-2005 @ 15:11 :
Nee, ik ben geen VVD'er.
SGP'er.
Oud 28-03-2005, 14:13
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Oud 28-03-2005, 14:14
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Volgens mij respecteren moslims - op een paar idioten na - de NLse rechtsstaat; net zoals ook niet-moslims - op een paar idioten na - de NLse rechtsstaat respecteren.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 28-03-2005, 14:15
Verwijderd
Nee, de Heilige Koran staat de moslims niet in de weg om te integreren. In de Heilige Koran staat duidelijk dat men zich dient aan te passen aan de regels van het land waarin men verblijft.
Punt. Geen discussie nodig.

Slotje?
Oud 28-03-2005, 14:16
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
S. schreef op 28-03-2005 @ 15:15 :
Nee, de Heilige Koran staat de moslims niet in de weg om te integreren. In de Heilige Koran staat duidelijk dat men zich dient aan te passen aan de regels van het land waarin men verblijft.
Punt. Geen discussie nodig.

Slotje?
Kijk, helder en simpel.
Oud 28-03-2005, 14:16
Verwijderd
Stelling: (..) Gezorgd moet worden dat moslims de rechtsstaat -de belangrijkste Westerse verworvenheid- accepteren en uitdragen.


Er zijn genoeg niet-moslims die hier niet achter staan...
Oud 28-03-2005, 14:17
PGWR
Avatar van PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 28-03-2005 @ 15:05 :
Waarom denk je dat (de meerderheid van) moslims dat niet zouden doen?
Uit een equête die werd gedaan in opdracht van Nova, blijkt dat 30% van de moslims de Sharia wilt invoeren. Dit percentage kan wel eens hoger liggen. Daarnaast blijkt uit een aantal onderzoeken dat het aantal moslims die extremere standpunten hebben verhoudingsgewijs groeit.
Oud 28-03-2005, 14:18
PGWR
Avatar van PGWR
PGWR is offline
Citaat:
S. schreef op 28-03-2005 @ 15:15 :
Nee, de Heilige Koran staat de moslims niet in de weg om te integreren. In de Heilige Koran staat duidelijk dat men zich dient aan te passen aan de regels van het land waarin men verblijft.
Punt. Geen discussie nodig.

Slotje?
Dat is geen volledige weergave van de waarheid. De Koran zegt dat de moslims zich mogen aanpassen, zolang dat nodig is.
Oud 28-03-2005, 14:18
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Hoe hoog schat je de kans dat de sharia wordt ingevoerd?
Oud 28-03-2005, 14:19
PGWR
Avatar van PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 28-03-2005 @ 15:18 :
Hoe hoog schat je de kans dat de sharia wordt ingevoerd?
De kans dat deze wordt ingevoerd, heeft niet zoveel te maken met mijn stelling.
Oud 28-03-2005, 14:22
Verwijderd
Citaat:
Geen imam in Europa die daar ooit over nadenkt.

Wat een bullshit. Dagelijks spreken verschillende imams op bijv. Aljazeera over dergelijke zaken.
Oud 28-03-2005, 14:23
Verwijderd
Citaat:
PGWR schreef op 28-03-2005 @ 15:18 :
Dat is geen volledige weergave van de waarheid. De Koran zegt dat de moslims zich mogen aanpassen, zolang dat nodig is.
Zich MOETEN aanpassen. Niet veranderen En is het niet nodig dat ze zich aan passen? Volgens jou is het toch een probleem dat ze zich NIET aanpassen?
Ads door Google
Oud 28-03-2005, 14:23
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
PGWR schreef op 28-03-2005 @ 15:17 :
Uit een equête die werd gedaan in opdracht van Nova, blijkt dat 30% van de moslims de Sharia wilt invoeren. Dit percentage kan wel eens hoger liggen. Daarnaast blijkt uit een aantal onderzoeken dat het aantal moslims die extremere standpunten hebben verhoudingsgewijs groeit.
dat betekent dat van de nederlandse bevolking 199% moslim is, ze nog niet wordt ingevoerd .
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Oud 28-03-2005, 14:25
PGWR
Avatar van PGWR
PGWR is offline
Citaat:
S. schreef op 28-03-2005 @ 15:23 :
Zich MOETEN aanpassen. Niet veranderen En is het niet nodig dat ze zich aan passen? Volgens jou is het toch een probleem dat ze zich NIET aanpassen?
Ja, moslims moeten zich aanpassen aan de Nederlandse rechtsstaat. Is dat een onredelijke eis?
Oud 28-03-2005, 14:25
Verwijderd
Gaan we het wééééér over de Sharia hebben?
Oud 28-03-2005, 14:26
Verwijderd
Citaat:
PGWR schreef op 28-03-2005 @ 15:25 :
Ja, moslims moeten zich aanpassen aan de Nederlandse rechtsstaat. Is dat een onredelijke eis?
Begrijp je me dan niet? Ik zeg toch dat moslims zich vanuit de Islam moeten aanpassen.
Oud 28-03-2005, 14:26
PGWR
Avatar van PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Joostje schreef op 28-03-2005 @ 15:23 :
dat betekent dat van de nederlandse bevolking 199% moslim is, ze nog niet wordt ingevoerd .
Citaat:
De kans dat deze wordt ingevoerd, heeft niet zoveel te maken met mijn stelling.
Oud 28-03-2005, 14:26
PGWR
Avatar van PGWR
PGWR is offline
Citaat:
S. schreef op 28-03-2005 @ 15:26 :
Begrijp je me dan niet? Ik zeg toch dat moslims zich vanuit de Islam moeten aanpassen.
Dus waarom quote je me dan?
Oud 28-03-2005, 14:29
Verwijderd
Citaat:
PGWR schreef op 28-03-2005 @ 15:26 :
Dus waarom quote je me dan?
Waarom start jij een dergelijk topic, als dat al duidelijk is?
Advertentie
Oud 28-03-2005, 14:32
Verwijderd
Citaat:
Professor Urbain Vermeulen: "Wij vinden: alle mensen zijn gelijk. Maar moslims zeggen: 'Nee. Als wij het voor het zeggen hebben, is er geen gelijkheid, want moslims staan bovenaan.'"
Whahaha, sinds wanneer spreekt deze meneer voor de moslimgemeenschap?
Oud 28-03-2005, 14:35
PGWR
Avatar van PGWR
PGWR is offline
Citaat:
S. schreef op 28-03-2005 @ 15:29 :
Waarom start jij een dergelijk topic, als dat al duidelijk is?
Ik vroeg waarom je me specifiek op die ene post quote.

Citaat:
Dat is geen volledige weergave van de waarheid. De Koran zegt dat de moslims zich mogen aanpassen, zolang dat nodig is.
Oud 28-03-2005, 14:35
PGWR
Avatar van PGWR
PGWR is offline
Citaat:
S. schreef op 28-03-2005 @ 15:32 :
Whahaha, sinds wanneer spreekt deze meneer voor de moslimgemeenschap?
Waar pretendeert hij dat?
Oud 28-03-2005, 14:36
Verwijderd
Citaat:
PGWR schreef op 28-03-2005 @ 15:35 :
Ik vroeg waarom je me specifiek op die ene post quote.
Citaat:
Dat is geen volledige weergave van de waarheid. De Koran zegt dat de moslims zich mogen aanpassen, zolang dat nodig is.
Citaat:
S. schreef op 28-03-2005 @ 15:23 :
Zich MOETEN aanpassen. Niet veranderen En is het niet nodig dat ze zich aan passen? Volgens jou is het toch een probleem dat ze zich NIET aanpassen?
Wat is hier niet duidelijk aan?
Oud 28-03-2005, 14:39
Verwijderd
Citaat:
PGWR schreef op 28-03-2005 @ 15:35 :
Waar pretendeert hij dat?
Citaat:
Maar moslims zeggen: 'Nee. Als wij het voor het zeggen hebben, is er geen gelijkheid, want moslims staan bovenaan.'"
Lijkt me duidelijk.
Oud 28-03-2005, 14:49
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
S. schreef op 28-03-2005 @ 15:15 :
Nee, de Heilige Koran staat de moslims niet in de weg om te integreren. In de Heilige Koran staat duidelijk dat men zich dient aan te passen aan de regels van het land waarin men verblijft.
Punt. Geen discussie nodig.

Slotje?
Oud 28-03-2005, 14:56
PGWR
Avatar van PGWR
PGWR is offline
Citaat:
S. schreef op 28-03-2005 @ 15:36 :
Wat is hier niet duidelijk aan?
Volgens jou spreek ik mezelf tegen, maar dat doe ik niet.
Oud 28-03-2005, 14:58
PGWR
Avatar van PGWR
PGWR is offline
Citaat:
S. schreef op 28-03-2005 @ 15:39 :
Lijkt me duidelijk.
Hoe goed is jouw begrijpend lezen? Vast niet goed.

A zegt: ik ben gek.
B zegt: A vindt zichzelf gek.

Spreekt B dan voor A? Nee.
Oud 28-03-2005, 15:01
Verwijderd
Citaat:
PGWR schreef op 28-03-2005 @ 15:58 :
Hoe goed is jouw begrijpend lezen? Vast niet goed.

A zegt: ik ben gek.
B zegt: A vindt zichzelf gek.

Spreekt B dan voor A? Nee.
"Vinden" is wat anders dan "beweren".
In hoeverre is die man nog serieus te nemen als hij zulke kortzichtige uitspraken doet? Over welke moslims heeft hij het precies en staan zij daar ook achter.
Oud 28-03-2005, 15:02
Verwijderd
Citaat:
PGWR schreef op 28-03-2005 @ 15:56 :
Volgens jou spreek ik mezelf tegen, maar dat doe ik niet.
Begrijpend lezen gaat niet iedereen even makkelijk af, helaas.
Oud 28-03-2005, 15:11
Verwijderd
krijgen we dit gejengel weer
Ads door Google
Oud 28-03-2005, 15:17
waaromniet?
waaromniet? is offline
Ja ja moslims dit, autochtonen zo blablabla.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Baden-Wurttemberg verbiedt leraren hoofddoek te dragen
ThaFox
196 18-11-2003 14:02
Algemene schoolzaken Ik vind islamitische scholen goed!
*~SuPaHgIrL~*
44 10-10-2003 20:27


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:37.