Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Onzin
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-11-2012, 10:37
Verwijderd
*maximaal leen en tripje naar parijs boek doet*
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-11-2012, 10:37
Verwijderd
Best wel, ik heb al twee rapportages de deur uitgedaan en een paar honderd betalingen geautoriseerd. Productief dagje!
Met citaat reageren
Oud 06-11-2012, 10:39
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
Best wel, ik heb al twee rapportages de deur uitgedaan en een paar honderd betalingen geautoriseerd. Productief dagje!
altijd goed om voor de lunch al klaar te zijn met de todo's
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 06-11-2012, 10:42
Verwijderd
Citaat:
Ik heb de wettekst er bij gepakt, daar staat helder uitgelegd uit welke elementen de berekening bestaat. Die elementen bij MinFin gezocht en de berekening gemaakt. Van 2006 tot en met 2011 zat ik tot twee decimalen achter de komma altijd precies goed, in 2012 opeens 0,02% ernaast :boos:

Je bent verder slim genoeg om het zelf uit te zoeken.
Hmm misschien wel, ik vind het alleen totaal niet interessant
Met citaat reageren
Oud 06-11-2012, 10:43
Verwijderd
Citaat:
altijd goed om voor de lunch al klaar te zijn met de todo's
Nee die autorisaties gaan de hele dag door dat is wel echt perfect samen met forum te doen, linkerscherm autorisatiescherm rechterscherm andere dingen. Dom controleerwerk gelukkig rouleren we dat dus heb het maar twee keer per maand of zo

Dus je hebt meteen ook een verklaring voor wat jij veronderstelt dat 'totaal niet werken' is.
Citaat:
Hmm misschien wel, ik vind het alleen totaal niet interessant
Dat kan, maar om dan aan mijn berekening van de rente te gaan twijfelen en vervolgens niet op de weddenschap in te gaan vind ik een beetje laf.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2012, 10:46
Verwijderd
Citaat:
Nee die autorisaties gaan de hele dag door dat is wel echt perfect samen met forum te doen, linkerscherm autorisatiescherm rechterscherm andere dingen. Dom controleerwerk gelukkig rouleren we dat dus heb het maar twee keer per maand of zo

Dus je hebt meteen ook een verklaring voor wat jij veronderstelt dat 'totaal niet werken' is.

Dat kan, maar om dan aan mijn berekening van de rente te gaan twijfelen en vervolgens niet op de weddenschap in te gaan vind ik een beetje laf.
Oke dan drukte ik mezelf verkeerd uit, ik twijfel niet aan jouw berekening maar dan twijfel ik of ze zich echt aan die berekening volgens de wettekst gaan houden Dat moet wel natuurlijk maar misschien zit er toch ergens een maas of een foutje.. kan het bijna niet geloven zo laag
Met citaat reageren
Oud 06-11-2012, 10:48
Verwijderd
Ah ja maar dat heb ik geloof ik wel eens in deze topic gezet, dat is ook gewoon een domme fout geweest, wacht even teruglezen
Met citaat reageren
Oud 06-11-2012, 10:49
Verwijderd
Citaat:
De wet IB2000 of hoe dat ding ook heet zegt dat de rente op studieleningen verstrekt door DUO eens per jaar vastgesteld wordt voor de vijf jaar daarna. Afhankelijk van wanneer je stopt met studeren wordt vastgesteld in welke groep van vijfjaarsperioden je valt.

Die rente wordt bepaald door het gemiddelde rendement te nemen, dat Nederland verkreeg over het verkopen van staatsleningen met een looptijd tussen de 3 en de 5 jaar, in de maand oktober van het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor de rente wordt vastgesteld.

Ik neem aan dat de gedachte hierachter is "het lenen van dat geld kost de overheid precies dit rendement, dus zo lenen we het kostenloos door". Maar daar heb ik wel heel wat op aan te merken. Ten eerste: waarom alleen oktober? Studenten lenen het hele jaar door, dus het ligt voor de hand om een gemiddelde van het hele jaar te nemen. Van november jaar x tot en met oktober jaar y, bijvoorbeeld. Ten tweede: de overheid kan goedkoop lenen omdat niemand verwacht dat Nederland zijn schulden niet kan terugbetalen. Er zijn genoeg ex-studenten wiens studieschuld nooit volledig terugbetaald wordt. Dat risico moet dan toch in de rentevergoeding meegerekend worden. Ten derde: waarom alleen looptijden tussen 3 en 5 jaar? De gemiddelde looptijd van een studielening ligt, neem ik aan, een stuk hoger. Ten vierde: waarom vijf jaar lang een vaste rente, maar het gemiddelde nemen van één jaar (en daarin zelfs één maand)?? Logischer is het om dan ook de gemiddelde rente over vijf jaar te nemen. Ten vijfde: als Nederland geen geld hoefde te lenen om studieleningen te betalen, zou de rente die Nederland op zijn leningen moest betalen, ongetwijfeld een stukje lager zijn. En zo kan ik nog wel even doorgaan. De rente op de studieleningen staat in geen verhouding tot de werkelijkheid en zou veel hoger moeten zijn. Het is op dit moment een verkapte subsidie. Dat is het altijd al, maar nu de rente tot bij en zelfs af en toe onder het nulpunt is gedaald, wordt dat pijnlijk duidelijk
Hierzo, beetje warrig opgeschreven maar ik deel je kritiek
Met citaat reageren
Oud 06-11-2012, 10:51
Verwijderd
Ja vreemd verhaal Het zou bij dalende rentepercentages misschien dus slim zijn om nog een jaar te wachten met afstuderen
Met citaat reageren
Oud 06-11-2012, 10:57
Verwijderd
Naja ik geloof dat einde stufi bepalend is en niet einde studie. Dat is overigens nieuw, bij mij was het nog einde studie (ja daar zat verschil tussen ). Dus jouw trucje is tegenwoordig niet meer mogelijk
Met citaat reageren
Oud 06-11-2012, 11:00
Verwijderd
Oke, maar dan is de rente voor mij dus sowieso 1.39
Met citaat reageren
Oud 06-11-2012, 11:07
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Citaat:
Naja ik geloof dat einde stufi bepalend is en niet einde studie. Dat is overigens nieuw, bij mij was het nog einde studie (ja daar zat verschil tussen ). Dus jouw trucje is tegenwoordig niet meer mogelijk
Oh, dat is dan wel weer naar voor mij
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2012, 11:09
Verwijderd
Ja jongens pak even de wettekst er bij als je dit zeker wilt weten voor mij doet het niet ter zake
Met citaat reageren
Oud 06-11-2012, 11:10
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Zal ik eerst maar eens afstuderen, lijkt me handig
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2012, 12:24
Verwijderd
Citaat:
Naja ik geloof dat einde stufi bepalend is en niet einde studie. Dat is overigens nieuw, bij mij was het nog einde studie (ja daar zat verschil tussen ). Dus jouw trucje is tegenwoordig niet meer mogelijk
dikke prima, dat is dus 1,39%. Dan kan het wel uit om niet af te lossen
Met citaat reageren
Oud 06-11-2012, 12:27
Verwijderd
Zelfs als je wel het geld hebt om af te lossen is het slimmer om dat geld niet af te lossen maar op een spaarrekening te zetten. Zodra de spaarrente lager wordt dan de leningrente kun je altijd nog aflossen
Met citaat reageren
Oud 06-11-2012, 12:28
Verwijderd
Sterker nog: als je nu studeert en geen lening nodig hebt, is het toch een verstandige zet om maximaal te lenen en dat geld op een spaarrekening te zetten... Dat geeft dan ook meteen aan waarom de huidige renteberekening idioot is.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2012, 12:06
Verwijderd
Citaat:
Het is november, dus de rente over studieleningen tranche 2013 kan berekend worden! Net even gedaan, ik kom uit op 0,6%. De rente is de laatste maanden iets gestegen. Die arme studenten ook, krijgen een woekerlening aangesmeerd Als het zo doorgaat, krijg je in 2014 geld toe op je studielening
Citaat:
Ja die 1,39 was ik zelf ook op uitgekomen
0,6 lijkt me ongeloofwaardig maar we gaan het zien sowieso inderdaad winst op de spaarrekning.
Citaat:
Wat is er ongeloofwaardig aan? De hoogte van de rente of dat die rente voor jou zou gaan gelden?
Citaat:
De hoogte van de rente
Kristaco en anderen:

Citaat:
2012 01-01-2013 31-12-2017 0,6 %
http://www.ib-groep.nl/particulieren...a_1_1_1992.asp

easypeasy

Ik snap nog altijd niet waarom ik er vorig jaar nou 0,02% naast zat, aangezien mijn berekening dit jaar weer juist was en ik gewoon dezelfde methode en bron hanteer als vorig jaar.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2012, 12:08
Verwijderd
Citaat:
Haha ok wedden voor een fles wijn dat de rente 0,6% of 0,61% wordt voor tranche 2013?
Krista doe maar een flesje rood
Met citaat reageren
Oud 28-12-2012, 12:12
Mema
Avatar van Mema
Mema is offline
Oh almachtige jacky
__________________
Wie/Wat is ertur?
Met citaat reageren
Oud 28-12-2012, 12:14
Verwijderd
Mooi om te zien hoe de rente is ingestort de laatste jaren:

Jaar einde studie/einde studiefinancieringBegindatum renteperiodeEinddatum renteperiodeJaarpercentage
201201/01/201331/12/20170,6 %
201101/01/201231/12/20161,39 %
201001/01/201131/12/20151,50 %
200901/01/201031/12/20142,39 %
200801/01/200931/12/20133,58 %
200701/01/200831/12/20124,17 %

En in 2007/2008 vonden we die 4,17% ook al een erg lage rente
Met citaat reageren
Oud 28-12-2012, 12:14
Verwijderd
Citaat:
Oh almachtige jacky
Ik ben gewoon erg blij dat mijn berekening dit jaar weer klopt Memaatje
Met citaat reageren
Oud 28-12-2012, 12:15
Mema
Avatar van Mema
Mema is offline
Betekent dit dat ik maar gewoon volledig door moet lenen?
__________________
Wie/Wat is ertur?
Met citaat reageren
Oud 28-12-2012, 12:15
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Grieken bedankt.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2012, 12:22
Verwijderd
Citaat:
Betekent dit dat ik maar gewoon volledig door moet lenen?
Mocht je op dit moment geen geld nodig hebben, is het - op dit moment en economisch gezien - verstandig om maximaal te lenen en het geld op een spaarrekening te zetten. Mocht de rente op studieleningen in de toekomst hoger worden dan spaarrente, kun je alsnog meteen alles aflossen en heb je rentewinst gepakt.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2012, 12:23
Mema
Avatar van Mema
Mema is offline
Citaat:
Mocht je op dit moment geen geld nodig hebben, is het - op dit moment en economisch gezien - verstandig om maximaal te lenen en het geld op een spaarrekening te zetten. Mocht de rente op studieleningen in de toekomst hoger worden dan spaarrente, kun je alsnog meteen alles aflossen en heb je rentewinst gepakt.
Ja ik wil dat sowieso doen omdat ik laatste half jaar geen recht heb op stufie
__________________
Wie/Wat is ertur?
Met citaat reageren
Oud 28-12-2012, 12:29
Verwijderd
Wat een prima rentepercentage zeg
Met citaat reageren
Oud 28-12-2012, 12:30
Verwijderd
Citaat:
Ja ik wil dat sowieso doen omdat ik laatste half jaar geen recht heb op stufie
Oh ja zou ik nu alvast maximaal bijlenen sowieso
Met citaat reageren
Oud 28-12-2012, 19:31
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Mocht je op dit moment geen geld nodig hebben, is het - op dit moment en economisch gezien - verstandig om maximaal te lenen en het geld op een spaarrekening te zetten. Mocht de rente op studieleningen in de toekomst hoger worden dan spaarrente, kun je alsnog meteen alles aflossen en heb je rentewinst gepakt.
Maar bij een bepaald bedrag aan spaargeld moet je toch belasting gaan betalen? Ik heb geen idee wat die grens is, maar als je altijd maximaal leent en het niet gebruikt, kom je dan niet in de buurt van die grens? En dan lijkt me het niet handig om maximaal te lenen, toch?
Met citaat reageren
Oud 28-12-2012, 20:03
Verwijderd
Citaat:
Maar bij een bepaald bedrag aan spaargeld moet je toch belasting gaan betalen? Ik heb geen idee wat die grens is, maar als je altijd maximaal leent en het niet gebruikt, kom je dan niet in de buurt van die grens? En dan lijkt me het niet handig om maximaal te lenen, toch?
Fair enough, niet Meer dan 22k sparen inderdaad
Met citaat reageren
Oud 29-12-2012, 12:44
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Fair enough, niet Meer dan 22k sparen inderdaad
Ah, 22.000, daar kom ik niet bij in de buurt. Maar met minder 2 jaar maximaal lenen zit je daar al aan.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2012, 13:03
Verwijderd
Citaat:
Ah, 22.000, daar kom ik niet bij in de buurt. Maar met minder 2 jaar maximaal lenen zit je daar al aan.
Ja ik weet het precieze bedrag neit maar ergens daar in de buurt. Je gaat op het geld BOVEN dat bedrag (dus niet over het totaal) 1,2% belasting per jaar betalen. Dus als het verschil tussen spaarrente en leenrente groter dan 1,2% is, is het nog altijd een goed idee om door te sparen.

Daarnaast is dat bedrag de som van het bedrag op je spaarrekening aan het begin van het jaar en aan het eind van het jaar, gedeeld door twee. Dus stel aan het begin van het jaar heb je 12000 euro en aan het eind van het jaar 24000 euro, dan is dat bedrag voor belastingdoeleinden 18000 euro en hoef je alsnog geen belasting te betalen.

Bovendien heb je nog wat heffingskortingen. Als je verder niet werkt/geen inkomen hebt buiten stufi/studielening, kun je met de algemene heffingskorting achterlijk veel geld op je spaarrekening hebben staan. Even uit de losse pols meer dan een ton.

Ten slotte zijn er nog wat trucjes om die bedragen op begin van het jaar en eind van het jaar kunstmatig te verlagen.

Als je echt wil kun je hier genoeg mee doen lijkt me maar in het ergste geval "leenspaar" je 22000 euro, en verdien je daar een paar honderd euro per jaar mee, lijkt me leuk genoeg
Met citaat reageren
Oud 29-12-2012, 17:08
-SoloWolf-
Avatar van -SoloWolf-
-SoloWolf- is offline
Vanaf ib2011 waarde van bezittingen peildatum 1 januari. Geen gemiddelde op 2 datums meer
__________________
|| Heaven won't let me in, Hell's afraid that I take over ||
[QUOTE=Ellesdee;26151717]hahaha, je bent wel lief <3[/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 31-12-2012, 08:05
Verwijderd
Oh, dat is weer nieuw dan. Had me dat vorig jaar bij de aangifte moeten opvallen?
Met citaat reageren
Oud 01-01-2013, 14:07
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Je kunt studieschuld toch van je vermogen aftrekken, dus dan gaat dat van die 22k niet op?

Of nee niet in het geval dat je schuld groter is dan je spaargeld volgens deze mensen, nvm
En wel volgens deze :/
__________________
I thought we were an autonomous collective!

Laatst gewijzigd op 01-01-2013 om 14:13.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2013, 14:12
Verwijderd
Citaat:
Je kunt studieschuld toch van je vermogen aftrekken, dus dan gaat dat van die 22k niet op?
Ik dacht van niet, maar zie nu na kort googlen dat het wel kan. Geen idee of dat sinds kort is, of altijd al zo is geweest en dat ik gewoon een beetje dom ben

duivelaartje naamzoek je kunt dus zoveel als je wilt lenen voor deze variant.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2013, 14:13
Verwijderd
Citaat:
Je kunt studieschuld toch van je vermogen aftrekken, dus dan gaat dat van die 22k niet op?

Of nee niet in het geval dat je schuld groter is dan je spaargeld volgens deze mensen, nvm
En wel volgens deze :/
Hmm ik zie je edit. Ik ga eens wat verder zoeken. Zou een rare regel zijn mijns inziens.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2013, 14:41
Verwijderd
Not for Sale, ik kan het niet direct precies terugvinden, maar het lijkt me een duidelijke vergissing. De regel is uiteraard dat je bij negatief vermogen (dus meer schuld dan spaargeld) geen geld van de overheid krijgt, je kunt geen negatief inkomen hebben in box 3. Ik denk dat ze die regel een beetje verkeerd uitleggen in die ene topic waar de indruk gewekt wordt dat als schuld hoger is dan spaargeld, schuld helemaal niet mag worden meegenomen.

Ik ben er na wat googlen vrij zeker van dat je studieschuld gewoon van spaargeld mag aftrekken en je dus per saldo nauwelijks spaargeld hebt en geen belasting erover hoeft te betalen.

Als ik er naast zit en iemand dat kan onderbouwen lees ik het overigens graag
Met citaat reageren
Oud 02-01-2013, 10:16
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Ik ben met Ertur.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 09:33
Verwijderd
Waarschuwing van algemeen nut: de experts verwachten dat de rente op Nederlands staatspapier dit jaar (redelijk fors) gaat oplopen. Als de rente op spaarrekeningen niet meegaat, zou dat het 'trucje' dat hier beschreven is, niet meer zo leuk kunnen maken. In dat geval gewoon je spaarrekening leegtrekken en aflossen.

Op de heel korte termijn zal de rente eerst weer iets zakken vanwege 'technische' redenen overigens.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 09:35
Verwijderd
Citaat:
Waarschuwing van algemeen nut: de experts verwachten dat de rente op Nederlands staatspapier dit jaar (redelijk fors) gaat oplopen. Als de rente op spaarrekeningen niet meegaat, zou dat het 'trucje' dat hier beschreven is, niet meer zo leuk kunnen maken. In dat geval gewoon je spaarrekening leegtrekken en aflossen.

Op de heel korte termijn zal de rente eerst weer iets zakken vanwege 'technische' redenen overigens.
De rente over je studielening is toch vastgezet? Dus dat zou dan toch niet uitmaken?
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 09:41
Verwijderd
Citaat:
De rente over je studielening is toch vastgezet? Dus dat zou dan toch niet uitmaken?
Ik was misschien niet duidelijk genoeg, ik veronderstel altijd dat mensen wel een beetje er vanaf weten.

De rente wordt eens per jaar vastgesteld voor het jaar daarop. Mensen die nu studeren, lopen dus pas risico vanaf 2014 en hoeven sowieso niet eerder actie te ondernemen.

Mensen die niet meer studeren, hebben een rente die voor 5 jaar wordt vastgezet. Die moeten even kijken welk jaar voor hun de nieuwe rente gaat gelden. Op zijn vroegst 2014 dus, wellicht zelfs (veel) later.

Op de korte termijn is het wellicht zelfs voordelig, als de spaarrentes ook gaan stijgen en je rente vaststaat verdien je nog meer geld.

De waarschuwing gaat pas op het eind van het jaar van kracht wilde gewoon alvast laten weten wat de verwachtingen zijn
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 09:42
Verwijderd
Citaat:
Ik was misschien niet duidelijk genoeg, ik veronderstel altijd dat mensen wel een beetje er vanaf weten.

De rente wordt eens per jaar vastgesteld voor het jaar daarop. Mensen die nu studeren, lopen dus pas risico vanaf 2014 en hoeven sowieso niet eerder actie te ondernemen.

Mensen die niet meer studeren, hebben een rente die voor 5 jaar wordt vastgezet. Die moeten even kijken welk jaar voor hun de nieuwe rente gaat gelden. Op zijn vroegst 2014 dus, wellicht zelfs (veel) later.

Op de korte termijn is het wellicht zelfs voordelig, als de spaarrentes ook gaan stijgen en je rente vaststaat verdien je nog meer geld.

De waarschuwing gaat pas op het eind van het jaar van kracht wilde gewoon alvast laten weten wat de verwachtingen zijn
Oh wordt het alleen voor 5 jaar vastgezet Ik dacht voor de hele aflossingsperiode..
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 09:45
Verwijderd
Citaat:
Oh wordt het alleen voor 5 jaar vastgezet Ik dacht voor de hele aflossingsperiode..
Voor mij gelukkig, voor jou helaas nee dat zou helemaal lachen gieren brullen zijn dan zouden er mensen zijn die nu 0,6% voor de hele looptijd hebben die zouden absurd kunnen profiteren dan ik vind de huidige regeling al opmerkelijk en belachelijk soepel.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 09:49
Verwijderd
Wat ik ook wel grappig en opmerkelijk vond; toen ik dit jaar een nieuwe spaarrekening ging openen, dacht ik; ah ik zet de helft van mijn spaargeld gewoon vast weg dan krijg ik meer rente. Maar dat is dus niet zo
Pas als je het 10 jaar vast zet krijg je meer rente dan op je vermogensspaarrekening (waar je een bonuspercentage krijgt over alles wat er 1 jaar opstaat). Maar bij 5 jaar vastzetten niet Dat is toch raar?

https://www.abnamro.nl/nl/prive/sparen/spaarrente.html

Ik had het ook nog bij andere banken gecheckt en daar was het ook zo.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2013, 19:35
Verwijderd
Wat is de prognose voor die rente over zeven jaar?
Met citaat reageren
Oud 05-12-2013, 21:33
Verwijderd
Citaat:
Wat is de prognose voor die rente over zeven jaar?
Tegen die tijd is Nederlandse kredietwaardigheid afgewaardeerd tot junk, en mag de overheid blij zijn als er voor minder dan 10% geleend kan worden.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2013, 10:53
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Tegen die tijd is Nederlandse kredietwaardigheid afgewaardeerd tot junk, en mag de overheid blij zijn als er voor minder dan 10% geleend kan worden.
Nee, na de terugkeer van Jezus worden Bijbelse principes weer serieus genomen en mag er helemaal geen rente gevraagd worden.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2013, 10:54
Verwijderd
Daar hoop ik wel een beetje op.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2014, 09:58
Verwijderd
pep
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:19.