Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-01-2004, 18:13
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Hoi,

Zouden jullie me kunnen vertellen wat de voor- en nadelen zijn van een laptop ten opzichte van een PC? Persoonlijk vind ik het scherm iets minder, dat is zeker minder leuk bij het bekijken van DVD's (denk ik - ik heb zelf geen laptop, maar het scherm is net zoals bij die flatscreen PC's).

Ik denk er namelijk over om mijn PC te verkopen en er een laptop voor in de plaats aan te schaffen - laptops nemen minder ruimte in en kun je ook nog eens overal mee naar toe nemen, vandaar.

(Oh, en kan je een Hewlett Packard Deskjet ook op de laptop aansluiten als je wil gaan printen?)

Ik zou het erg fijn vinden als de computerdeskundigen hier me eens zouden kunnen adviseren.

Alvast hartstikke bedankt!

Groetjes,

Ripper
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-01-2004, 18:24
Koen
Avatar van Koen
Koen is offline
Voordeel van een laptop:
- Je kan 'm overal mee naar toe nemen.

Nadelen:
- Scherm is meestal minder, en kleiner.
- Toetsenbord typt niet zo heel prettig vind ik persoonlijk.
- Een laptop is VEEL duurder dan een normale Pc.
- Een laptop is lastig uit te breiden, losse onderdelen moeten door een expert worden geplaatst, itt een normale Pc.
- Laptops hebben geen snelle videokaarten.
- Laptops kan je in verband met 'slechte' koeling niet 24/7 aan laten staan.

En zo kan ik nog wel ff doorgaan. Een laptop zou voor mij m'n Pc echt niet kunnen vervangen. Leuk voor erbij, maar no-way een vervanging voor m'n desktop pc.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 18:25
grensgeval
Avatar van grensgeval
grensgeval is offline
hardware misschien ?
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 18:57
TIGEK
TIGEK is offline
Citaat:
Koen schreef op 13-01-2004 @ 19:24:
Voordeel van een laptop:
- Je kan 'm overal mee naar toe nemen.
Klopt
Citaat:


Nadelen:
- Scherm is meestal minder, en kleiner.
Meestal wel maar er zijn uitzondering. Mijne is er geen van
800*600 voor een Celeron 666 Mhz
Citaat:

- Toetsenbord typt niet zo heel prettig vind ik persoonlijk.
Ik vind een laptop toetsen bord juist fijner. Maar inderdaag persoonlijk
Citaat:

- Een laptop is VEEL duurder dan een normale Pc.
- Een laptop is lastig uit te breiden, losse onderdelen moeten door een expert worden geplaatst, itt een normale Pc.
Gedeelijkwaar. Geheugen soms een hd kan je zelf nof wel doen. HD''s en geheugen is ook 2 x zoduur
Citaat:

- Laptops hebben geen snelle videokaarten.
Hellaas waar of een slecht onboard of een Radeon 9000 (Of van die streking)
Citaat:

- Laptops kan je in verband met 'slechte' koeling niet 24/7 aan laten staan.
Dan was die van mij allang kapot. Staat misschien net geen 24/7 aan (nu) maar heeft van de zomer toch wel een paar dagen 24/7 gedraaid
Citaat:

En zo kan ik nog wel ff doorgaan. Een laptop zou voor mij m'n Pc echt niet kunnen vervangen. Leuk voor erbij, maar no-way een vervanging voor m'n desktop pc.
+ Door dat je hem overal mee kunt nemen bestaat er een risico dat je iets beschadigd (De kans is zelfs zeer groot. Hij is niet van beton en als hij valt (hoeft niet hard) (Bij mij in een tas + beschreming van misschien 60 cm toch de CD-rom speler kaptop. )
is hij wel kapot.

+ reapraties zijn meestal 2x zo duur en duren veel langer.
Daarnaast zit je ook met een Dode pixels en omdat niet alles intern zit moet je het extern kopen en dat is soms heel duur.

Ik kan zelf niet meer zonder dit ding ik heb er zelf een en voor mijn school / Handicap is het heel handig. Als je eerst langs 900 kastjes / muren langs bent gelopen en uit gelegd dat je niet zonder kunt.

Ondanks dat zweer ik wel bij een "normale" desktop. Ik vind om achter te typen mijn laptop fijner maar om een keertje mijn Clan te vermoorden zweer ik bij een "echte" PC .
Offtopic: Koen je hebt een plusje en volgens mij verdient deze topic een trapje naar beneden. (Een van de dames mag het ook wel doen hoor )
__________________
Laptops zijn net vrouwen. Je moet er voor zichtig mee omgaan als je iets fout doet is het heel gevaarlijk.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 19:10
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
kleine opmerking m.b.t. wat Koen zei.

tegenwoordig zijn er laptops te koop met RADEON 9600 erin, lijkt me best netjes?
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 19:20
Koen
Avatar van Koen
Koen is offline
Citaat:
Screaming Slave schreef op 13-01-2004 @ 20:10:
kleine opmerking m.b.t. wat Koen zei.

tegenwoordig zijn er laptops te koop met RADEON 9600 erin, lijkt me best netjes?
Oke, dat is best netjes, maar daar zal je dan wel aardig voor moeten betalen.

Citaat:
Dan was die van mij allang kapot. Staat misschien net geen 24/7 aan (nu) maar heeft van de zomer toch wel een paar dagen 24/7 gedraaid
Ik zeg niet dat ie 't niet overleeft. Je hoort van HD makers al vaak dat je een HD niet 24/7 op een desktop Pc moet gebruiken, voornamelijk ivm hitte, en een laptop wordt vaak nog veel warmer. De airflow in zo'n apparaat is 0,0. Je kan 't wel doen, maar ik denk dat je dan erg snel door je onderdelen heen slijt.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 19:29
TIGEK
TIGEK is offline
Citaat:
Koen schreef op 13-01-2004 @ 20:20:
Oke, dat is best netjes, maar daar zal je dan wel aardig voor moeten betalen.

Oeps 9000 moest het zij
__________________
Laptops zijn net vrouwen. Je moet er voor zichtig mee omgaan als je iets fout doet is het heel gevaarlijk.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 19:31
Koen
Avatar van Koen
Koen is offline
Maar dit hoort overigens idd op Hardware.

Software -> Hardware.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 20:39
Puta
Avatar van Puta
Puta is offline
Citaat:
Koen schreef op 13-01-2004 @ 20:20:
Oke, dat is best netjes, maar daar zal je dan wel aardig voor moeten betalen.
Nieuw ! 128MB ATI® Mobility™ Radeon™ 9600 PRO TURBO grafische kaart (+178.50 EUR) leuk lijkt me toch

Verder is mijn scherm even mooi als dat van een desktop breder zelfs. Het nadeel is wel dat je bij desktops voor veel minder $ veel meer aan configuratie hebt.
__________________
Soy una Puta Te Quieres Acostar Conmigo?
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 20:42
Harrie
Avatar van Harrie
Harrie is offline
Ik heb een laptop, p4 2.6 ghz met 512 mb, radeon 9000 en alle spellen kan ik klakkeloos spelen + staat 24/7 aan.
toetsenbord typt veel fijner vind ik.

Het is voornamelijk voor school bedoeld, maar als je ook een zoekt voor school, moet je eigenlijk wel eentje hebben waar spellen ook goed op werken, want ik game regelmatig zware spellen op school via lan en zal er spijt van hebben gekregen wanneer ik de goedkopere aanbieding nam.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 21:12
Koen
Avatar van Koen
Koen is offline
Citaat:
Harrie schreef op 13-01-2004 @ 21:42:
Ik heb een laptop, p4 2.6 ghz met 512 mb, radeon 9000 en alle spellen kan ik klakkeloos spelen + staat 24/7 aan.
toetsenbord typt veel fijner vind ik.

Het is voornamelijk voor school bedoeld, maar als je ook een zoekt voor school, moet je eigenlijk wel eentje hebben waar spellen ook goed op werken, want ik game regelmatig zware spellen op school via lan en zal er spijt van hebben gekregen wanneer ik de goedkopere aanbieding nam.
Ga daar maar eens HL2 straks op draaien dan. Kan je mooi shaken. Met je huidige CPU had je nog een nieuwe videokaart kunnen overwegen als je een desktop pc had gehad, maar dat zit er met een laptop dus niet in.

Daarnaast is 'fijn typen' natuurlijk een kwestie van smaak, maar het hoge toetsenbord van een laptop met die zachte toetsen spreekt me persoonlijk niet echt aan. Af en toe kan best, maar er de hele dag op typen...? Mij niet gezien.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 15:44
Q
Avatar van Q
Q is offline
Citaat:
Koen schreef op 13-01-2004 @ 19:24:
Voordeel van een laptop:
- Je kan 'm overal mee naar toe nemen.

Nadelen:
- Scherm is meestal minder, en kleiner.
- Toetsenbord typt niet zo heel prettig vind ik persoonlijk.
- Een laptop is VEEL duurder dan een normale Pc.
- Een laptop is lastig uit te breiden, losse onderdelen moeten door een expert worden geplaatst, itt een normale Pc.
- Laptops hebben geen snelle videokaarten.
- Laptops kan je in verband met 'slechte' koeling niet 24/7 aan laten staan.

En zo kan ik nog wel ff doorgaan. Een laptop zou voor mij m'n Pc echt niet kunnen vervangen. Leuk voor erbij, maar no-way een vervanging voor m'n desktop pc.
Laptops hebben WEL snelle videokaarten, de Ati mobility serie is echt wel goed te doen. Qua beeld vind ik het ook meevallen, je hebt ook speciale XGA schermen plus dat je altijd nog TV-out heb waardoor je dvd op tv kunt bekijken. Toetsenbord typt inderdaad erg vervelend, maar je kunt er altijd een usb toetsenbord op aan sluiten (en muis). Uitbreiden kan ook wat makkelijker. Discs kan je vaak door 2 schroefjes los schroeven en er zo uit trekken. Geheugen hoef je alleen klepje los te schroeven, maar omdat de geluidskaart vaak geintegreerd is (dmv chip) is die niet zo te vervangen.

Ik vind mijn laptop best een goeie vervanger voor mijn desktop, ik kan er precies hetzelfde mee en hij is lekker mobiel zodat die overal mee naar toe kan.

(Zelf heb ik een 64MB DDR ATI M9 Radeon 9000 kaart erin)

Laatst gewijzigd op 14-01-2004 om 15:47.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 19:54
Harrie
Avatar van Harrie
Harrie is offline
Citaat:
Koen schreef op 13-01-2004 @ 22:12:
Ga daar maar eens HL2 straks op draaien dan. Kan je mooi shaken. Met je huidige CPU had je nog een nieuwe videokaart kunnen overwegen als je een desktop pc had gehad, maar dat zit er met een laptop dus niet in.
Ik zal hem deze week of volgende week even downloaden en installeren, die beta versie. Ik ben benieuwd
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 09:07
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Mijn grootste bezwaar is dat een laptop véél duurder is dan een gewone PC, die je met onderdelen in elkaar kunt zetten. Daarnaast is het gewoon erg veel langzamer. Zelfs een Mobility Radeon 9600, klinkt heel mooi, maar dat ding heeft echt geen 50W warmteproductie hoor. Het is speciaal voor laptops ontworpen en dus is de performance ook zeker niet gelijk aan de desktop Radeon 9600. Exacte cijfers heb ik niet, maar ik ben wel benieuwd naar benches.

Chipsets voor laptops lopen ook érg achter; zie ook vaak nog KT266A chipset sletjes. Als je nieuwe chipset wilt, kun je b.v. een AMD Athlon 64 nemen, dan moeten ze wel.

Bij laptops is de markt nóg ondoorzichtiger, waardoor je nog meer marketingtruucjes ziet. Vooral het shared video geheugen is een struikelblok. "Shared, dus u verspilt geen ruimte!" Yea right.

Een laptop als DTR (DeskTop Replacement) raad ik sterk af. Een lichte laptop voor mobiel (school)werk lijkt mij wel een geschikte applicatie voor een laptop.
Citaat:
Speciale XGA schermen
XGA = 1024x768, niets speciaals aan
SXGA = 1280x1024, maar dat vind je zelden onder laptops
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:33.