Oud 02-03-2009, 16:37
LonesomWanderer
LonesomWanderer is offline
Hallo iedereen,

Ik ben zelf 28 jaar dus misschien pas ik niet volledig op dit forum, maar toen ik dit allemaal ffe doornam bedacht ik me dat ik hier mischien goeie raad zou kunnen krijgen. Aangezien de meesten van jullie al redelijk actief in deze processen verwikkeld zitten -van audities enz-.
Hier mijn vraag:
Ik heb eigenlijk altijd al geweten dat ik wel graag entertainde, me inleef in anderen, dat ik graag mijn gevoel volg en gebruik... En toch ben ik nooit op mijn gevoel afgegaan toen ik moest kiezen voor mijn opleiding. Vroeger mocht ik zulke dingen (toneelschool) niet van thuis uit, en later durfde ik het niet meer omdat ik dacht dat ik der nooit wat mee ging zijn, dat de teleurstelling te groot ging zijn, dat ik het niet zou kunnen, en dat ik al te laat was, dat talent zich al in de kinderjaren moest kunnen ontplooien, ...
Daarom heb ik een technische studie gedaan en ondertussen ook wat andere jobs verricht. Toch wordt mijn verlangen niet minder, integendeel, tot mijn grote frustratie wordt dit steeds sterker.
Nu 2 jaar geleden heb ik uiteindelijk de stap gezet naar wat avondonderwijs in een toneelacademie. En dat heeft me echt doen beseffen dat ik me daar gelukkig voel zoals ik nooit heb beseft. Ik pas daar ook en dat is me al genoeg bevestigd. Ik zie mijn "nadelen" uit het reguliere werkcircuit ombuigen tot voordelen in het creatieve circuit. En wonder, ik heb echt met overtuiging gevoeld dat er ook een brokje creativiteit in me zit. En laat dan nog staan de passie die ik voel als ik er sta.
Maar hier nu mijn probleem: de avondles die ik doe is niet voldoende, niet voor mijn voldoening, maar ook niet om mijn werkpunten aan te pakken, om me te vervolledigen.
Nu zoek ik opties om verder te geraken. Het is misschien laat, maar dan bedenk ik me dat Al Pacino ook pas op z'n 27 aan zijn acteercarriére is beginnen timmeren. Dit is echt wat ik wil...

Deze opties heb ik al:
Ofwel kan ik me inschrijven aan een academie hier in België
*Maar ik vrees dat ik niet voldoende ervaring heb want men stelt daar wel hoge eisen vermoed ik
*Naar 't schijnt horen er ook improvisaties bij (bv: waar ik een stervende stier moet spelen of een stokstaartje dat een orkest registreert)
Ik kan me daar wel iets bij voorstellen maar ik ben echt niet voldoende onderlegd in impro om daar onder hoge stress à la minute iets boeiends uit te halen. Hoe pak ik zulke dingen aan, of hoe kan ik dit nu nog trainen?
*Ik weet ook nog niet hoe ik dat financieel kan bolwerken, maar moest ik binnenraken leef ik desnoods op water en brood!!!

Ofwel kan ik me inschrijven voor een goede avond/week of andere vorm van parttime opleiding voor acteren, maar:
*bestaan die?
*Zo ja, laat het me weten!

Als je me enige info kan verstrekken, wat dan ook, laat het me weten.
Je maakt me er sowieso gelukkig mee.

vriendelijke groet
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-03-2009, 15:24
blablatje
blablatje is offline
Ik weet niet wat voor toneel- en theateropleidingen er zijn in België, maar over je problemen mbt toneelacademie:
- of je voldoende ervaring hebt ontdek je alleen door auditie te doen. Mocht je worden afgewezen vanwege onvoldoende ervaring, dan vraag je waar je aan moet werken, doe je dat en probeer je het een jaar later nog eens.
- je zou nu nog een improvisatiecursus of theatersportcursus kunnen volgen.
- in Nederland hebben toneelacademies ongeveer 30 contacturen per week, daarnaast ben je nog zo'n 15 uur per week zelf bezig. Als dat in België ook zo is, zou je er in principe nog wel een uur of 12 naast kunnen werken, plus in de vakanties. Dat is niet ruim maar je kunt er een studentenkamer en eten van betalen.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2009, 02:19
zmorganaz
Avatar van zmorganaz
zmorganaz is offline
Hej,

Ik zit met hetzelfde probleem, (en nog een hele hoop andere) maar enfin Dat doet er niet toe...
Maar ik ben dan wel 19.
België stelt hele hoge eisen, al ben je wel heel hoog aangeschreven als je uit een Belgische school komt, minder uit een Nederlandse (altans dat is wat de 'kenners,leraren en de scholen' zeggen).

MAAR 1 ALTIJD PROBEREN! GELOOF IN JEZELF EN GEEF NIET OP! Dus ik zou het echt proberen in België. Ik ga het ook doen... Al moet ik wel heel hard mijn best doen om in mezelf te geloven.

Ik weet niet van waar je bent, maar als je van Antwerpen bent, ik weet een improvisatie groep waar ik een tijdje in zat. De leiders zijn echt goed, en de groep is ook geweldig. Je moet niet echt iets kunnen en je leert veel bij! Er zijn mensen bij die het nog nooit gedaan hadden en die toch op de duur enorm goed meededen.
Ze hebben geen site enzo maar als je wil kan ik u contact gegevens doorgeven ofzo en navragen of je kan meedoen?
En improvisatie ik vind het eigenlijk niet zo moeilijk. Je moet je 'snel' aan een situatie kunnen aanpassen en eigenlijk gewoon ja een karakter spelen van de ene minuut op de andere, en er gewoon uitgooien wat je denkt (om het simpel voor te stellen!).
Om een paar tips te geven:
-Als je in een improvisatie spel zit. Antwoord altijd met Ja. Of nee maar ik kan wel dit doen (dus zeg er een maar achter of iets waar de andere persoon mee op verder kan gaan). Iets afbreken, met NEE stopt heel het gesprek (dialoog) en maakt het ontzettend moeilijk.
-Probeer te onthouden wat je doet. Als je u in een huis bevindt en je opendt een deur wees dan bewust dat je die deur de tweede keer op dezelfde plaats opend. (wees bewust van plaats en ruimte).
-Probeer zo snel mogelijk u in te leven in de persoon of het ding dat je bent.
Dit is tot zover alles waar ik kan opkomen. (het is laat).

Verder er bestaan avondopleidingen (wat jij deed) /vooropleidingen (om in een school binnen te geraken, voor bereiden op audities enzo)/workshops (workshop voor bv. monologen, acteren, improvisatie, regie, zang). Ik vind workshops echt wel leuk voor als je snel iets wilt bijleren en je kan er ook zoveel doen als je wil en het is auditieloos en ik vind dat de sferen daar ook altijd veel 'losser' in is. Je leert op korte tijd veel dingen enzo je betaald ervoor om u iets aan te leren dus leren ze het je ook aan. Als je een school binnenkomt moet je al alles kunnen en is het een kwestie van je beter te maken (als je snapt wat ik bedoel). Je kan ook gewoon beginnen met audities te doen voor theaterstukken enzo. Je hoeft niet persé in een school te gaan. Doe gewoon audities overal waar je kan... En wie weet kom je er wel.

Nja ghoh verder...
Ik wens je veel succes met u keuze enzo. Het is enorm moeilijk... I know

Groetjes,
inge
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie DRINGEND ADVIES NODIG
lazerboy15
5 07-10-2013 03:48
Liefde & Relatie Advies gevraagd..
Marloess.
8 11-10-2009 18:30
Liefde & Relatie Dringend hulp nodig..!!
Raw
12 16-02-2007 13:22
Liefde & Relatie dringend Advies gevraagd over gecompliceerde situatie
Lady_L
55 29-10-2003 19:08
Liefde & Relatie Grootste fout van me leven!?
Feroniva
31 20-10-2003 13:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:14.