Oud 20-12-2010, 21:16
LauraJansen
Avatar van LauraJansen
LauraJansen is offline
Hallo allemaal,

Ik heb denk ik een soort consentratie-stoornis en hier ben ik pas net achter gekomen. Wanneer ik aan het leren ben of huiswerk aan het maken ben kan ik me heel moeilijk concentreren, ik word heel snel afgeleid door van alles. Ik had bijvoorbeeld vandaag een pw van maatschappijwetenschapen en ben zaterdag begonnen met het leren van 3 hoofdstukken ik het 2 dagen achter mijn bureau gezeten maar het niet eens 1 heel hoofdstuk geleerd gekregen, en dit geld voor ongeveer allen vakken. Ook heb ik vaak last(voor mij is het geen last) van dagdromen, dan zit iemand tegen me te praten en ik zit met mijn gedachten in een andere wereld.

Weet iemand af dit een bepaalde naam heeft? en wat kan ik er zelf aan doen?

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-12-2010, 21:59
Verwijderd
Je kan proberen je concentratie te trainen. Niemand kan ineens uren achter elkaar geconcentreerd studeren, zelfs met training zijn pauzes echt onmisbaar. Je kan bijvoorbeeld eens beginnen met 20 minuten actief studeren (dus lezen, dingen onderstrepen of aantekeningen maken en samenvatten, dus niet alleen maar suf lezen, ook iets doen met wat je leest) gevolgd door 10 minuten pauze (even wat drinken en uit het raam kijken bijvoorbeeld). Zorg er wel voor dat je in een ruimte gaat zitten waar geen afleiding is, dus geen tv die aanstaat, geen pc met het forum open, genoeg ruimte op je bureau (dus dat je niet tussen de stapels spullen zit). Als die 20 minuten goed gaan aan aantal keer, dan verleng je het een dag later tot 30 minuten en 10 minuutjes pauze. Uiteindelijk zou ik zelf iedere uur wel 5 minuutjes pauze houden, maar dat is een beetje afhankelijk van wat je met leren. Als je bv opgaves aan het maken bent, dan heb je misschien minder pauzes nodig dan wanneer je een droog stuk tekst moet samenvatten. En vakken waar je goed in bent gaan vaak ook makkelijker.
Probeer ook voor je begint een overzichtje te maken van wat je moet doen en wissel dan de leukere dingen met de minder leuke dingen af, en als je een ding op je lijstje af hebt, streep het dan door, dan zie je wat je hebt gedaan en dat voelt lekker
Met citaat reageren
Oud 20-12-2010, 23:29
Bregje
Bregje is offline
hoe gaat het met andere zaken dan school waar je ook je concentratie voor nodig hebt of je geheugen (gebeurtenissen, spullen etc)?
Met citaat reageren
Oud 21-12-2010, 08:27
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
En als je proefwerken maakt, kun je daar dan wel je concentratie bij houden?

Je hebt niet per se een concentratiestoornis als het niet altijd lukt om je aandacht bij je schoolwerk te houden, in elk geval, veel mensen hebben daar moeite mee. En hoe saaier de stof, hoe moeilijker het is. Misschien helpt het ook om een schema te maken waarin je per ochtend/middag/avond zet wat je precies moet doen? En dat je aan iemand (een van je ouders, of een vriendin) vraagt of ze het willen controleren, om ervoor te zorgen dat het ook echt gebeurt? En verder wat Andijvie zegt. Hoewel 5 minuten pauze per uur me wel erg karig lijkt, prima als je het zo ver kunt uitbouwen, maar ik vind het meestal zelf al heel wat als ik een half uur iets heb kunnen doen en dan heb ik wel weer een kwartier behoefte aan pauze eigenlijk. Als je op tijd begint, lukt het op die manier ook. En daar heb je dan dus weer die schema's voor nodig
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 21-12-2010, 09:04
Verwijderd
Precies, vijf minuten per uur is echt het maximum, geloof ik. Iig mijn max Ik kan wel uren geconcentreerd werken, maar dan moet het iets zijn dat ik interessant vind en zelfs dan werkt het beter met pauzes ieder uur.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2010, 15:34
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
omdat dit meer een probleem is dat -letterlijk- tussen de oren zit, verplaats ik dit topic naar Psychologie.

oh en het is concentratie, niet consentratie dus ik heb de titel even aangepast
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 21-12-2010, 18:34
Verwijderd
Ik heb ADD, maar ik heb ook last van mijn concentratie als ik met een hobby bezig ben. Ik kan niks lang volhouden. Vroeger kon ik tekenen nog wel eens lang volhouden, maar zelfs dat lukt nu niet meer.
Dagdromen past wel bij ADD. Maarja, jouw verhaal zegt te weinig om te weten of het hier op lijkt. Moet je maar eens op de site www.levente.nl kijken.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2010, 16:29
LauraJansen
Avatar van LauraJansen
LauraJansen is offline
Citaat:
En als je proefwerken maakt, kun je daar dan wel je concentratie bij houden?

Je hebt niet per se een concentratiestoornis als het niet altijd lukt om je aandacht bij je schoolwerk te houden, in elk geval, veel mensen hebben daar moeite mee. En hoe saaier de stof, hoe moeilijker het is. Misschien helpt het ook om een schema te maken waarin je per ochtend/middag/avond zet wat je precies moet doen? En dat je aan iemand (een van je ouders, of een vriendin) vraagt of ze het willen controleren, om ervoor te zorgen dat het ook echt gebeurt? En verder wat Andijvie zegt. Hoewel 5 minuten pauze per uur me wel erg karig lijkt, prima als je het zo ver kunt uitbouwen, maar ik vind het meestal zelf al heel wat als ik een half uur iets heb kunnen doen en dan heb ik wel weer een kwartier behoefte aan pauze eigenlijk. Als je op tijd begint, lukt het op die manier ook. En daar heb je dan dus weer die schema's voor nodig
Proefwerken gaan meestal prima, maar het komt wel eens voor dat ik een groot deel van de stof gewoon niet meer weet.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2010, 16:33
LauraJansen
Avatar van LauraJansen
LauraJansen is offline
Citaat:
hoe gaat het met andere zaken dan school waar je ook je concentratie voor nodig hebt of je geheugen (gebeurtenissen, spullen etc)?
Dingen die ik leuk vind(tekenen,lezen,tv kijken etc....) kan ik uren achter elkaar doen, zonder moeite. Maar met leren gaat het minder, het zal mij nooit lukken een half uur te leren zonder te frutselen aan mijn: gum,potlood,agenda,bureau,bureaulamp,bureaustoel, etc.....
Met citaat reageren
Oud 23-12-2010, 11:50
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Proefwerken gaan meestal prima, maar het komt wel eens voor dat ik een groot deel van de stof gewoon niet meer weet.
Nou, daar heb je dan geluk mee, dan valt het dus op zich nog wel mee, ook omdat je leuke dingen wel uren achtereen kan doen. Ik denk dat het al veel zou schelen als je ervoor zorgt dat je zo min mogelijk afleiding om je heen hebt als je gaat leren, computer uit, bureau opgeruimd enzovoorts, en een schema maakt.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 23-12-2010, 17:07
Verwijderd
Heel suf trouwens hoor, maar wat mij heel erg heeft geholpen is doen alsof ik iets ongelooflijk interessant vond, na een tijdje ging ik het dan ook ineens echt interessant vinden en ging het leren veel makkelijker. Misschien kun je dat ook proberen? Gewoon jezelf voor de gek houden dus.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2010, 12:07
Verwijderd
@Faded-away, daar dacht ik eigenlijk ook aan
Met citaat reageren
Oud 27-12-2010, 00:04
Verwijderd
Ik heb vorige week 4 uur lang non stop geconcentreerd Duits geleerd. Ik was Ka-pot! En dat ben ik nu nog steeds . Dus misschien beter om pauzes te houden.

Ik heb trouwens normaal ook dat ik enorm snel wordt afgeleid, zelfs als ik het vak leuk vind. Als het stof lezen is/ opdrachten maken waar ik niet vrijwillig voor kies om te doen dan kan ik me hooguit 10 minuten concentreren.
Maargoed ik heb er nu mee leren leven , maar t zou wel fijn zijn als ik me wel kon concentreren da scheelt veel tijd
Met citaat reageren
Oud 27-12-2010, 21:29
Rozelotte
Avatar van Rozelotte
Rozelotte is offline
Citaat:
Hallo allemaal,

Ik heb denk ik een soort consentratie-stoornis en hier ben ik pas net achter gekomen. Wanneer ik aan het leren ben of huiswerk aan het maken ben kan ik me heel moeilijk concentreren, ik word heel snel afgeleid door van alles. Ik had bijvoorbeeld vandaag een pw van maatschappijwetenschapen en ben zaterdag begonnen met het leren van 3 hoofdstukken ik het 2 dagen achter mijn bureau gezeten maar het niet eens 1 heel hoofdstuk geleerd gekregen, en dit geld voor ongeveer allen vakken. Ook heb ik vaak last(voor mij is het geen last) van dagdromen, dan zit iemand tegen me te praten en ik zit met mijn gedachten in een andere wereld.

Weet iemand af dit een bepaalde naam heeft? en wat kan ik er zelf aan doen?

Alvast bedankt
Als je dit hebt dan heb je ADD oftewel Attention deficit disorder. Dit kan je laten testen bij de psychiater. En dan kan je er pillen voor krijgen.
Ik heb zelf ADD, en als je moeite heb met leren, plannen of een proefwerk maken, moet je hulp vragen bij het plannen (aan bv je ouders), en veeeeeeer van tevoren beginnen met leren. Ik heb een afspraak gemaakt met de directrice van mijn school dat ik mijn proefwerken n een aparte ruimte mag maken, zodat ik niet word afgeleid. Misschien dat jij dit ook zo kan regelen?
En zoek een hobby waarbij je geen gedachtes nodig heb ofzo. Zoals tekenen.
Anyway good luck (:
Met citaat reageren
Oud 28-12-2010, 12:03
Verwijderd
Citaat:
Als je dit hebt dan heb je ADD oftewel Attention deficit disorder. Dit kan je laten testen bij de psychiater. En dan kan je er pillen voor krijgen.
Ik heb zelf ADD, en als je moeite heb met leren, plannen of een proefwerk maken, moet je hulp vragen bij het plannen (aan bv je ouders), en veeeeeeer van tevoren beginnen met leren. Ik heb een afspraak gemaakt met de directrice van mijn school dat ik mijn proefwerken n een aparte ruimte mag maken, zodat ik niet word afgeleid. Misschien dat jij dit ook zo kan regelen?
En zoek een hobby waarbij je geen gedachtes nodig heb ofzo. Zoals tekenen.
Anyway good luck (:
Het kan ADD zijn, maar het hoeft niet; heel veel mensen (hebben) moeten leren concentreren, dat hoort er gewoon bij. Als het met wat hulp en doorzettingsvermogen niet lukt, dan is een gesprek met de huisarts idd wel vertandig, maar iemand in de puberteit die snel afgeleid is en zich niet goed kan concetreren is op zich echt niet raar ofzo.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2010, 15:33
Verwijderd
Citaat:
Dingen die ik leuk vind(tekenen,lezen,tv kijken etc....) kan ik uren achter elkaar doen, zonder moeite. Maar met leren gaat het minder, het zal mij nooit lukken een half uur te leren zonder te frutselen aan mijn: gum,potlood,agenda,bureau,bureaulamp,bureaustoel, etc.....
Zorg dan idd dat je geen afleiding hebt.
En ik weet dat het gek klinkt, maar wat mij altijd helpt met leren zijn spiekbriefjes maken die ik dan uiteindelijk niet gebruik, dus gewoon heel kort samenvatten wat ik moeten weten en dat heel geconcentreerd hel klein opschrijven.

Citaat:
Ik heb vorige week 4 uur lang non stop geconcentreerd Duits geleerd. Ik was Ka-pot! En dat ben ik nu nog steeds . Dus misschien beter om pauzes te houden.

Ik heb trouwens normaal ook dat ik enorm snel wordt afgeleid, zelfs als ik het vak leuk vind. Als het stof lezen is/ opdrachten maken waar ik niet vrijwillig voor kies om te doen dan kan ik me hooguit 10 minuten concentreren.
Maargoed ik heb er nu mee leren leven , maar t zou wel fijn zijn als ik me wel kon concentreren da scheelt veel tijd
Je hebt soms ook van die concentratiemedicijnen ofzoiets ,gewoon bij de action, en ik weet niet of ze werken maar mss is t proberen waard


Offtopic

@Rozelotte,
mag ik weten who the hell jij dat voor elkaar gekregen hebt?
Ik heb pdd-nos maar zelfs oordopjes indoen tijdens proefwerken is bij mij op school teveel gevraagd, en over een keertje extra uitleg ofzo hoef ik ook niet te beginnen, ze zeggen dat ze dat niet mogen omdat ik geen rugzakbegeleiding heb......
Met citaat reageren
Oud 31-12-2010, 17:02
Selimmm
Selimmm is offline
School is toch wel belangrijk, ik bedoel, je moet uiteindelijk wel je diploma halen en werken toch? Als je dan even uit je happy wereldje stapt en begint te stressen om bijv. je toekomst wordt je misschien wat serieuzer. Het is geen superoplossing , maar beter dit dan baksteenverkoper denk ik?
Met citaat reageren
Oud 24-01-2011, 13:55
something..
something.. is offline
mijn mening is dat ze tegenwoordig alles een naam geven, van mij zeggen ze ook dat ik ADD heb en heb pas een enquette of whatever moeten invullen.
maar nu mijn punt ik heb helemaal niks.
dat jeje niet kan concentreren kan ook komen doordat je teveel met je hoofd ergens anders zit of je werk is niet uitdagend genoeg verdeel het over de middag en de avond en ga niet bij een ram of computer zitten, alleen maar afleidend. dan moet het al makkelijker gaan
kijk tuurlijk zijn er mensen die echt wel hulp nodig hebben maar denk wel dat ze het fenomeen "ADD" iets tevel op kaartjes plakken en weggeven als je me begrijpt
__________________
safe your anger for the future, and change it in power.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-01-2011, 10:50
Breakdown
Avatar van Breakdown
Breakdown is offline
Je moet gewoon zorgen dat de ruimte waar je in bent rustig en redelijk stil is, want dan kan je ook niet afgeleid worden. Daarbij komt dat ADD ook wel een optie is dat je dat kan hebben, maar ga er niet te snel vanuit.
Ik heb ook moeite gehad met concentreren vanwege mijn ADHD, maar heb zelf een bepaalde training gevolgt op school om mijzelf gewoon beter te kunnen concentreren en dat heeft gegwerkt.

Heb nog steeds wel momenten dat het niet lukt. Het belangrijkste is dat je bezig blijft met leren dus samenvattingen maken dat je lekker ken pennen dan heb je wat omhanden.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2011, 15:52
Verwijderd
@Breakdown dat hoeft niet per definitie ADD of ADHD te zijn, ik heb zelf autisme en als je autisme hebt heb je hier ook last van, daarbij komt dat ADD en ADHD niet alleen te herkennen zijn aan concentratie problemen maar nog zoveel meer, denk aan sociale problemen enzo.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2011, 18:57
JustADreamer
JustADreamer is offline
Mindmaps helpen mij om m'n gedachten geordend te krijgen, en ik vind het heerlijk om te tekenen. Twee vliegen in één klap dus. Omdat je op een speelsere manier bezig bent met je leerstof onthoudt je het ook makkelijker, en wordt het ook minder saai. Bij mij is het meestal zo dat de saaiste leerstof de meest kleurrijke mindmap voortbrengt, en doordat je beelden en woorden aan elkaar koppelt wordt het onthouden ook makkelijker.

Maak wel een planning voor jezelf wanneer je welk hoofdstuk gaat doen, want anders maak je straks van je mindmap een kunstwerk en kom je nog niet verder dan hoofdstuk 1

Oh, op google staat wat een mindmap precies is en als zoekterm 'hoe mindmap' dan krijg je een site die het duidelijk en in het Nederlands uitlegt.
__________________
I'm just a dreamer, dreaming of better days...
Met citaat reageren
Oud 26-01-2011, 20:49
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Mindmap
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 27-01-2011, 11:51
Breakdown
Avatar van Breakdown
Breakdown is offline
Citaat:
@Breakdown dat hoeft niet per definitie ADD of ADHD te zijn, ik heb zelf autisme en als je autisme hebt heb je hier ook last van, daarbij komt dat ADD en ADHD niet alleen te herkennen zijn aan concentratie problemen maar nog zoveel meer, denk aan sociale problemen enzo.
ik sugereer ook niet meteen dat concentratie problemen worden veroorzaakt door dat soort dingen ik geef alleen een voorbeeld van dat het door dit of dat zou kunnen komen.
En inderdaad ADHD of ADD geven soms problemen met je sociale vaardigheden daar zal ik je zeker geen ongelijk in geven!

Er zijn zoveel meer factoren die kunnen zorgen dat jij problemen hebt met concentreren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Hoe vul ik de leegte op?
trophus
30 24-06-2007 09:49
Psychologie Mijn leven.... graag een paar tips en reacties?
Verwijderd
15 09-01-2004 17:15
Drugs & Alcohol enorme xtc hangover
Verwijderd
6 11-11-2003 06:24
Psychologie Huiswerk niet maken.
pessimistje
28 10-10-2003 20:04
Algemene schoolzaken Nieuw Project: Bookmap voor biologie
Miracle
22 01-11-2002 20:39
Drugs & Alcohol Ik bedoel, wiet heeft ook echt wel nadelen ofzo...
eminemgirlxxxx
22 01-03-2002 17:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:15.