Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-02-2003, 11:08
Adrenaline
Adrenaline is offline
ik ga
__________________
.
Advertentie
Oud 06-02-2003, 12:37
Verwijderd
Kook.

Trouwens over potentiele rellen: het is standaard procedure
van ME en politie om uit te lokken en er zijn altijd wel dwazen
die daar op ingaan. Et voila: de meeste mensen nemen je al
niet meer serieus. En eigenlijk terecht, want rellen kun je moeilijk goedpraten in een demonstratie tegen geweld. En die kans om het goed te praten krijg je uberhaupt niet.

Magoed, wees daar!

De crisis in het Midden-Oosten los je niet op met geweld!
Oud 06-02-2003, 12:49
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
he, dan kunnen we meteen een A&N meeting houden dar in adam.
Oud 06-02-2003, 13:53
Martian
Avatar van Martian
Martian is offline
Citaat:
dystopia schreef:
"Hieropvolgend zal er een benefiet plaatsvinden in de Paradiso van 15:30 tot 23:30 uur. Het thema is 'dansen tegen de oorlog'."

Benefiet = nutteloos? Lees verder 't hele verhaal maar 'ns en/of de site. Ben ik benieuwd naar je inhoudelijke reactie
-er staat nergens waar het geld dat ze ophalen heen gaat
-de mensen die daar komen zijn het al met de doelstelling eens, je overtuigt/bereikt er dus niemand mee, in tegenstelling tot een demonstratie

verder wel een leuke manier om de dag af te sluiten
__________________
http://www.johnkerryisadouchebagbutimvotingforhimanyway.com
Oud 06-02-2003, 15:45
Verwijderd
persoonlijk kies ik geen partij.

dat doe ik alleen maar als er iets voor mij inzit
Oud 06-02-2003, 15:53
Kip187
Avatar van Kip187
Kip187 is offline
kip gaat
__________________
Een appel is geen peer.
Oud 06-02-2003, 16:43
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
he, dan kunnen we meteen een A&N meeting houden dar in adam.
Kijk maar eens in de meetingmanager
Oud 06-02-2003, 17:27
Fitnessboy
Avatar van Fitnessboy
Fitnessboy is offline
[QUOTE]Havock schreef:
persoonlijk kies ik geen partij.

dat doe ik alleen maar als er iets voor mij inzit
/QUOTE]

hahahahahahahaaa anders kom je ook gezelig en dan gaan we die domme hipies slaan! die sukkels met hun love peace and hapines doen toch niets terug!!!! de dombos!!!
Oud 06-02-2003, 17:58
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
[QUOTE]Fitnesboy schreef:
Citaat:
Havock schreef:
persoonlijk kies ik geen partij.

dat doe ik alleen maar als er iets voor mij inzit
/QUOTE]

hahahahahahahaaa anders kom je ook gezelig en dan gaan we die domme hipies slaan! die sukkels met hun love peace and hapines doen toch niets terug!!!! de dombos!!!
Nou, van zo'n eng oorlogsgeil leeghoofd als jij gaan mijn handen toch wel flink jeuken hoor

Oh ja, wij demonstreren niet voor love, peace and hapiness, maar alleen voor peace. En het aantal hippies ligt ook niet erg hoog denk ik.

Met andere woorden: kom ons vooral lekker slaan, wij slaan net zo hard terug.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Oud 06-02-2003, 18:00
Verwijderd
ik vind dat zo dom 'door oorlog wordt niets opgelost'
dat is echt zon uitspraak van een stel naieve sukkels die denken dat je alles maar door 'praten' goed kan krijgen, o ja, laten we met ze allen saddam heeel lief aankijken en vragen of ie aub wil vertrekken, want anders vinden we hem niet lief..
OMFG!!!dom!!!! zie het nou is in!! shit ey..
Oud 06-02-2003, 18:08
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
DeltaOne schreef:
ik vind dat zo dom 'door oorlog wordt niets opgelost'
dat is echt zon uitspraak van een stel naieve sukkels die denken dat je alles maar door 'praten' goed kan krijgen, o ja, laten we met ze allen saddam heeel lief aankijken en vragen of ie aub wil vertrekken, want anders vinden we hem niet lief..
OMFG!!!dom!!!! zie het nou is in!! shit ey..
Het is ook behoorlijk naief om te denken dat naast oorlog alleen maar praten bestaat.
Oud 06-02-2003, 18:09
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Fitnesboy schreef:


hahahahahahahaaa anders kom je ook gezelig en dan gaan we die domme hipies slaan! die sukkels met hun love peace and hapines doen toch niets terug!!!! de dombos!!!
Verder alles goed daar in je hoofdje?
Oud 06-02-2003, 18:12
Verwijderd
o, vertel mij is wat er nog meer bestaat dan?? sancties?? ja goed idee, gaan ze de bevolking nog meer uitknijpen
Oud 06-02-2003, 18:14
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
DeltaOne schreef:
o, vertel mij is wat er nog meer bestaat dan?? sancties?? ja goed idee, gaan ze de bevolking nog meer uitknijpen
Zoek in google maar eens naar IDI
(international democratization institute).
Oud 06-02-2003, 18:15
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Ik kom








misschien
Oud 06-02-2003, 18:16
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef:
Zoek in google maar eens naar IDI
(international democratization institute).
geen zin in, leg maar ff uit, aangezien je t blijkbaar zo goed wist
Oud 06-02-2003, 18:28
Fitnessboy
Avatar van Fitnessboy
Fitnessboy is offline
Citaat:
naam onbekend schreef:
[B
Met andere woorden: kom ons vooral lekker slaan, wij slaan net zo hard terug. [/B]
nou dan ben je dus net als mij!!! en dat is heel erg hiepokriet!!!
Oud 06-02-2003, 18:29
Fitnessboy
Avatar van Fitnessboy
Fitnessboy is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Verder alles goed daar in je hoofdje?
ja hoor en met jou dan????
Oud 06-02-2003, 18:31
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Fitnesboy schreef:
nou dan ben je dus net als mij!!! en dat is heel erg hiepokriet!!!
Nee hoor, want ik ben nog steeds tegen de oorlog. Ik word alleen een tikketje agressief van mensen die zo dom praten als jij.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Oud 06-02-2003, 18:36
Fitnessboy
Avatar van Fitnessboy
Fitnessboy is offline
Citaat:
naam onbekend schreef:
Nee hoor, want ik ben nog steeds tegen de oorlog. Ik word alleen een tikketje agressief van mensen die zo dom praten als jij.
ik praat niet dom!!! het is gewoon zo dat we sadam moeten stopen! met mensen als jou had hitler ook nog geleeft!!!
Oud 06-02-2003, 18:38
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
DeltaOne schreef:
o, vertel mij is wat er nog meer bestaat dan?? sancties?? ja goed idee, gaan ze de bevolking nog meer uitknijpen
Mensen die zo makkelijk in goedkope propaganda trucs trappen en absoluut niet verder kijken dan hun neus lang is moeten misschien eerst eens een beetje kennis van deze wereld opdoen voordat ze zich met dergelijke discussies bemoeien.
Oud 06-02-2003, 18:39
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
DeltaOne schreef:
geen zin in, leg maar ff uit, aangezien je t blijkbaar zo goed wist
Door de fundamenten van het regime langzaam weg te laten teren.
Ik ga niet helemaal uitleggen hoe dat moet (anders krijgen sommige mensen het door ), maar in Servie is het onder andere gelukt. IDI is een hulpmiddel.
Oud 06-02-2003, 18:39
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Fitnesboy schreef:
ik praat niet dom!!! het is gewoon zo dat we sadam moeten stopen! met mensen als jou had hitler ook nog geleeft!!!


Als we Saddam stoppen op de manier die jij voor ogen hebt, dan komen er 10 leiders zoals Saddam voor terug in het M-O! Dan zaai je nameijk een intense haat tegen Amerika en de hele westerse wereld, en voor je het weet ligt er weer een Boeing in een toren in Amerika.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Oud 06-02-2003, 18:40
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Fitnesboy schreef:
nou dan ben je dus net als mij!!! en dat is heel erg hiepokriet!!!
Jij bent hypocriet?
Oud 06-02-2003, 18:41
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Fitnesboy schreef:
ja hoor en met jou dan????
Mooi zo. Met mij is ook alles goed.
Oud 06-02-2003, 19:20
Escapism
Avatar van Escapism
Escapism is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Jij bent hypocriet?
haha

verder vind ik het triest te moeten constateren dat veel mensen in die propagandapraatjes van bush en consorten geloven
__________________
He thought the diaries of Anne Frank were "an Adrian Mole sort of thing"
Oud 06-02-2003, 23:17
Verwijderd
ik kom ook
Oud 06-02-2003, 23:52
cha0s
Avatar van cha0s
cha0s is offline
Citaat:
Fitnesboy schreef:
anders kom je ook gezelig en dan gaan we die domme hipies slaan! die sukkels met hun love peace and hapines doen toch niets terug
je hebt hetzelfde denkvermogen als de persoon in je avatar. (en dat is geen compliment.)
__________________
He died shortly after, intriguingly, while standing up and leaning against a mantlepiece, purely in order to prove that it could be done.
Oud 07-02-2003, 03:00
nps
Avatar van nps
nps is offline
Citaat:
Fitnesboy schreef:
hahahahahahahaaa anders kom je ook gezelig en dan gaan we die domme hipies slaan! die sukkels met hun love peace and hapines doen toch niets terug!!!! de dombos!!!
Leuk dat je zelfs een spelfout in je naam hebt.
Probeer het maar. Succes.

Dombo.
__________________
__________________
Oud 07-02-2003, 09:49
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
En ik weet nog steeds niet waarom Fitnesboy voor de oorlog is..

Nouja,.. misschien dat iemand anders me kan uitleggen wat gegronde redenen zijn om voor de oorlog te zijn?
Oud 07-02-2003, 11:08
nps
Avatar van nps
nps is offline
Citaat:
Gatara schreef:
En ik weet nog steeds niet waarom Fitnesboy voor de oorlog is..

Nouja,.. misschien dat iemand anders me kan uitleggen wat gegronde redenen zijn om voor de oorlog te zijn?
De dreiging van Saddam Hoessein natuurlijk! Zíjn atoomwapens zijn veeeel enger dan die van Amerika zelf
__________________
__________________
Oud 07-02-2003, 11:11
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
*MiNDLeZz* schreef:
De dreiging van Saddam Hoessein natuurlijk! Zíjn atoomwapens zijn veeeel enger dan die van Amerika zelf
En waarom dan?
Oud 07-02-2003, 11:16
Verwijderd
Oorlog in Irak -> olieprijs gaat omhoog -> goed voor de petrochemie -> we're back in business

Erg foute redenering ik weet. Aan de andere kant: al dat gezeik met die Saddam moet ooit toch een keer ophouden. Van mijn part maken ze hem helemaal plat.

Daarnaast was er een verdrag ondertekend waarin hij verklaarde dat hij al zijn activiteiten omtrend wapens en nucleaire middelen zou melden en daar verstoot hij tegen momenteel. Hij vormt dus een bedreiging en je wil niet dat zo iemand als die Saddam met kernwapens speelt. Dus beter wordt hij gestopt voordat hij zover is.

Wat ik jammer vind eraan:
- de civiele slachtoffers
- dat hij ws. de olievelden weer aansteekt (milieuverontreiniging en verspilling van kostbare grondstoffen)

De kans dat ik op de demo ben te vinden is dus te verwaarlozen
Oud 07-02-2003, 11:18
Onze Zoon
Avatar van Onze Zoon
Onze Zoon is offline
Citaat:
sublime schreef:
geallieerden... maar zoals al 100x gezegd is door verschillende mensen, je kunt deze situatie niet vergelijken met wo2... als er nu irakezen omkomen, onschuldige irakezen wel te verstaan, dan komt dat niet omdat ze op de verkeerde plek zijn.. want hee ze zijn in hun eigen land. ze sterven dan doordat de amerikaanse troepen op de verkeerde plaats zijn!
hier spreek je jezelf tegen dit teopzichte van wo2 toen waren de geallieerde ook niet altijd op de juiste plaatst aangezien er schepen van mijn familie zijn gebombadeerd. En je wil zeggen dat iedere irakees onschuldig is. Dit is zeer naief en berust niet eens op feiten. Er zijn daar genoeg mensen die saddam nog steunen. En dat is een groot gevaar en wanneer hij zo met de wereld zolt krijgt hij alleen maar meer steun in het midden-oosten. Je kan het vergelijken met pim fortuijn die werd ook verafschuwt, daardoor gingen mensen hem meer geloven en gingen hem steunen hierdoor werd hij steeds groter en machtiger.
De enige oplossing is nog oorlog, omdat door voornamelijk de Fransen de fout is gemaakt om met Irak te handelen waardoor ze nu rijk zijn aan wetenschap.

Het is nu of nooit en anders valt Irak ons zeker weten aan en daar is waar de activisist op loert en dat is zeer verkeerd. Dan is het leed al geschied aan onschuldige mensen en niet aan de foute irakezen.
__________________
Gebanned
Oud 07-02-2003, 11:23
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Pibbo schreef:
hier spreek je jezelf tegen


Zucht.

Leg toch eens een keer uit WAAR er contradicties zijn.

Doe het door middel van:

Je zei:
- sinaasappels zijn altijd oranje
en je zei:
- maar soms kunnen sinaasappels paars zijn.
Oud 07-02-2003, 11:36
Onze Zoon
Avatar van Onze Zoon
Onze Zoon is offline
Citaat:
Gatara schreef:


Zucht.

Leg toch eens een keer uit WAAR er contradicties zijn.

Doe het door middel van:

Je zei:
- sinaasappels zijn altijd oranje
en je zei:
- maar soms kunnen sinaasappels paars zijn. [/B]
dat irakezen altijd onschuldig zijn en wo2 de duitsers allemaal schuldig dat suggureert ze.
__________________
Gebanned
Oud 07-02-2003, 11:59
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Pibbo schreef:
dat irakezen altijd onschuldig zijn en wo2 de duitsers allemaal schuldig dat suggureert ze.
Irakezen zijn in die zin onschuldig dat ze nu geen andere landen bezet hebben (en als je het over de koerden hebt, kun je turkije hetzelfde verwijten).
Daarnaast moorden Irakezen ook geen bepaalde bevolkingsgroep uit in kampen.

(nazi-)Duitsers waren schuldig omdat ze dit wel deden.

Maar het is te simplistisch om het zo te stellen, imo. En volgens mij bedoelde sublime dat ook niet zo.
Oud 07-02-2003, 12:04
Lucky Duck
Avatar van Lucky Duck
Lucky Duck is offline
Maar nou toch even een vraag: Wat houdt de demonstratie in?? (Soortgelijke vraag als Anneee net had)

En kom nou niet weer met die site, want daar kan ik het niet vinden
__________________
Guaranteed to solve every minor problem by turning it into a major disaster.
Oud 07-02-2003, 12:19
nps
Avatar van nps
nps is offline
Citaat:
*MiNDLeZz* schreef:
De dreiging van Saddam Hoessein natuurlijk! Zíjn atoomwapens zijn veeeel enger dan die van Amerika zelf
Citaat:
Gatara schreef:
En waarom dan?
Misschien had ik er inderdaad 6 knipogen achter moeten zetten.

Wees maar niet bang, ook ik vind het belachelijk hoe Amerika met zijn hypocrisie de oorlog probeert te verkopen.
__________________
__________________

Laatst gewijzigd op 07-02-2003 om 12:31.
Oud 07-02-2003, 12:21
Onze Zoon
Avatar van Onze Zoon
Onze Zoon is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Irakezen zijn in die zin onschuldig dat ze nu geen andere landen bezet hebben (en als je het over de koerden hebt, kun je turkije hetzelfde verwijten).
Daarnaast moorden Irakezen ook geen bepaalde bevolkingsgroep uit in kampen.

(nazi-)Duitsers waren schuldig omdat ze dit wel deden.

Maar het is te simplistisch om het zo te stellen, imo. En volgens mij bedoelde sublime dat ook niet zo.
irak maakt hun eigen volk dood
tevens niet iedere duitsers was een nazi
en saddam is gewoon iemand die gek is andere landen aanvalt en daarbij erger stoffen gebruikt dan de nazi's deden kijk maar naar het golfoorlogsyndroom. Je kan gewoon niet zeggen dat je hem niet aanvalt want dat lacht hij en valt hij aan. Wij moeten wit zijn en hij zwart anders verliezen wij.
__________________
Gebanned
Oud 07-02-2003, 12:34
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
*MiNDLeZz* schreef:
Misschien had ik er inderdaad 6 knipogen achter moeten zetten.

Wees maar niet bang, ook ik vind het belachelijk hoe Amerika met zijn hypocrisie de oorlog probeert te verkopen.
Ik begreep dat je het ironisch bedoelde maar het blijkt toch zo te zijn en ik vroeg me af waarom dan.
Oud 07-02-2003, 12:35
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Pibbo schreef:

en saddam is gewoon iemand die gek is andere landen aanvalt en daarbij erger stoffen gebruikt dan de nazi's deden kijk maar naar het golfoorlogsyndroom. Je kan gewoon niet zeggen dat je hem niet aanvalt want dat lacht hij en valt hij aan. Wij moeten wit zijn en hij zwart anders verliezen wij.
Waarop baseer je dit?
Oud 07-02-2003, 12:46
cha0s
Avatar van cha0s
cha0s is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Ik begreep dat je het ironisch bedoelde maar het blijkt toch zo te zijn en ik vroeg me af waarom dan.
Waarom wat, ik volg je nu niet meer (*MiNDLeZz* onder cHa0s naam, ff )
__________________
He died shortly after, intriguingly, while standing up and leaning against a mantlepiece, purely in order to prove that it could be done.
Oud 07-02-2003, 12:59
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
cHa0s schreef:
Waarom wat, ik volg je nu niet meer (*MiNDLeZz* onder cHa0s naam, ff )
Waarom men meer problemen maakt om Irak dat atoomwapens zou hebben, dan een ander land, bv. de VS.
Oud 07-02-2003, 13:11
Verwijderd
Oh wat zit dit topic vol treurige humor!
Hoe kom je erbij te denken dat de problemen die in het Midden-Oosten al tijden spelen en zeer complex zijn geworden opgelost kunnen worden wanneer een portie van het probleem er een bommentapijtje neerlegt?

En wanneer er dan mensen zijn die pleiten voor een vrediger oplossing worden ze uitgemaakt voor peace-loving hippies en dwazen genoemd. Dat geloof je toch niet?

Om te beginnen moet de kwestie Israel opgelost worden, en dat is mogelijk. Met al dan niet door internationale organisaties gestimuleerde welwillendheid. De stabiliteit van het Midden-Oosten valt of staat bij Israel. Daarnaast moet er een non-selectieve steun gegeven worden aan de Iraakse democratische oppositie en een eind komen aan de sancties, die enkel het volk werkelijk raken en daarmee de oppositie.
Oud 07-02-2003, 14:33
Onze Zoon
Avatar van Onze Zoon
Onze Zoon is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Waarop baseer je dit?
uit betrouwbare bronnen TV en irakseasiel zoekers. Tevens is de oorlog eind februari al begonnen heb ik vernomen uit betrouwbare bron die conneccties heeft in de veiligheidsdienst
__________________
Gebanned
Oud 07-02-2003, 14:52
MC
MC is offline
Stop the war? Try telling that to the tyrannised people of Iraq
I wish there was a pristine, perfect state with no oil interests and the military power to help the people of Iraq, but there isn't one
Johann Hari
07 February 2003 The Independent


Picture the scene: protesters clog the streets of Washington, London, New York and Sydney, chanting: "Bush is an empty warhead. Stop the war!" US public opinion shifts; Tony Blair, crumbling in the face of domestic opinion and his backbenches, refuses to go along with the war; the US troops are brought home; the American bombs are safely parked back in their bunkers. I know this is virtually impossible, but it is, presumably, what most anti-war campaigners want to see.

Do you think the Iraqi people would be dancing in the streets of Baghdad on such a day? Do you think the 5 million Iraqi exiles scattered across the globe would be jubilant that, once again, their country had been brought within inches of freedom from Saddam Hussein, only to be betrayed by another Western coalition led by a man called George Bush? Do you think the political dissidents – most of them democrats – rotting in Saddam's torture chambers would weep tears of joy? Do you think the Kurds, who have inhaled his poison gas more than once, would be delighted that Saddam was free to gather as many biological and chemical weapons as he likes? Do you think the Marsh Arabs, ethnically cleansed by Saddam from the swamps they had lived on for millennia, would rejoice in their pathetic desert shacks? Would you celebrate the fact that hatred for Dubya had overwhelmed the desire to help the Iraqi people to overthrow one of the worst dictators on earth?

Of course, this war is not being fought to save the people of Iraq. Donald Rumsfeld helped to equip Saddam with chemical weapons. When Saddam was "our son of a bitch", we let him butcher, murder and enslave as much as he liked. The Second World War, we should remember, was not fought to end the Holocaust and save Jews, gypsies, communists and gay people, either. Winston Churchill was not opposed to gassing people who he considered to belong to an "inferior race". He said in 1923, "I am strongly in favour of using poisoned gas against uncivilised tribes." When he was Secretary of State for War and Air, he personally sanctioned the gassing of inconvenient primitives, and he did not undergo a Damascene revelation in the wilderness years.

He fought Hitler for Britain's own selfish reasons (mostly self-defence) – and amen for that fact, for without those motives, however imperfect, all the Jews of Europe, all the gays and gypsies and dissidents, would have ended up in the gas chambers. The war to remove Saddam Hussein is being fought for the wrong reasons, and by some pretty unpleasant people – but when it is all over, we will be similarly thankful that it was fought. The war does not need to be fought in the interests of democracy and human rights for me to support it; all I need is to be convinced that what will be built after the war will secure those two pillars of decency.

It is perfectly legitimate, however, for you to be sceptical about the US's willingness to build a democracy in Iraq. Isn't this the country that describes Ariel Sharon as "a man of peace" and offers effusive words of praise to the House of Saud? But we do not need to talk in the abstract about the political structures that will follow Saddam's Baathist totalitarianism. There is an existing example that demonstrates clearly what will be built. Following the Gulf War, northern Iraq – where the Kurds were sheltering in the mountains from Saddam's thugs – was not handed back to Baghdad. It became an independent statelet guarded by, yes, US and British military might.

What does it look like 10 years later? Is it governed by another mini-Saddam circa 1980, a cheap pro-American puppet? No. It is a self-determining democracy. It elects, freely, its own leaders. It has freedom of speech and of the press (in Sulaymaniyah alone, there are 138 media outlets, including literary magazines and radio channels). It lives under the rule of law, upheld by both male and female judges.

As Barham Salih, the prime minister of the Iraqi Kurdistan regional government in Sulaymaniyah, explained recently: "In 1991, we had 804 schools. Today we have 2,705. We started with one university in Arbil in 1991; today we have three. In 10 years of self-government, we built twice as many hospitals as was built for us in seven decades. Then we had 548 doctors. Today we have 1,870 doctors. I'm not going to tell you that everything is rosy... but it's remarkable what we have achieved."

If it were not for US military power, this democratic entity would not have existed for the last 10 years. Without US military power, it will not be extended throughout Iraq. Of course, it would be far better if we could establish a democratic Iraq without a war that will kill many thousands of innocent people. War is horrendous, but a small number of things are even worse: Saddam's tyranny is one. Has the left really forgotten the fundamental principle that it is worth fighting to free 23 million people from tyranny and to help them to build democracy? What has become of us?

The Iraqi exile leaders gathering in London late last year – disparate and fractured though they are – agreed that northern Iraq must be the model for post-Saddam democracy. Since there are many identities and ethnic groups in Iraq (which is, after all, an artificially constructed state cobbled together by the British at the death of the Ottoman Empire out of many groups), it must, of course, be a federal state. It will be a democracy. We don't need to take this on faith; we can look at the US's track record in the north of the country.

Some people argue that the US is too morally compromised by its own often tyrannical foreign policy to have any right to act in Iraq. A Chilean, Palestinian or Vietnamese person will understandably respond with a cynical snort to the idea of the US as a liberator of oppressed peoples. The people of northern Iraq do not feel that way. Nor do the peoples of Eastern Europe – it is no coincidence that Vaclav Havel, the former President of the Czech Republic, joined with Blair in supporting America. He remembers what it is like to live under an oppressive dictator and to look to America as the only hope for liberation. So the US can act in both good and bad ways. That many figures on the left deny this is a sign that they are blinded by hatred.

Of course, the US is morally compromised. I wish there were a pristine, perfect state with no oil interests and the military power to help the people of Iraq, but there isn't one. Remember: many people on the British left argued in the 1930s that Britain was too compromised by its disgraceful colonial occupation of India, and that our motives for joining the war were far from pure. They had some important points, but if they had prevailed, we would have squabbled among ourselves about our own immorality while Jews burned. We must not repeat that mistake by turning our gaze from those living in the open prison of Saddam's Iraq.

johann@johannhari.com
Oud 07-02-2003, 14:56
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Veel mensen in Irak zijn idd voor de oorlog, maar wel onder de voorwaarde dat Amerika het dit keer goed oplost. Daar ik niet denk, dat dat een betrouwbaarde voorwaarde is met een dombo aan de macht, kan ik ook niet voor die oorlog zijn. Daar zou ik ook niet voor zijn als de mensen in Irak er aan een slimmere man om vroegen hoor.
Oud 07-02-2003, 19:00
nps
Avatar van nps
nps is offline
Bewijs tegen Irak geldig of niet?

Bronnen:

Bron
--------------------
Meanwhile an expert at the Swedish think-tank SIPRI criticised Powell's data as out of date, concerning "arms and arms programmes which Iraq had, but when I say 'had', I mean we're talking about programmes from the 1990s.

"Concerning elements possibly justifying war, I don't think that Mr. Powell has provided proof on what has changed since the 1990s," said Jean-Pascal Zanders of the Stockholm International Peace Research Institute.

Bron (GVA)

"BEWIJZEN POWELL DATEREN UIT JAREN '90"
_______________________________________
De vermeende bewijzen die de Amerikaan-
se minister van Buitenlandse Zaken
Colin Powell voor de VN-Veiligheidsraad
heeft geleverd, stammen uit de jaren
'90 en zijn geen bewijzen van recente
ontwikkelingen.

Dat heeft een expert van het
gezaghebbende Zweedse Instituut voor
Vredesonderzoek Sipri gezegd. Volgens
hem dateert de film over een Iraaks
vliegtuig die Powell liet zien uit
1991.

Wat de elementen betreft, die een
oorlog tegen Irak zouden kunnen
rechtvaardigen, heeft Powell volgens de
expert geen bewijzen getoond van wat er
tussen de jaren '90 en nu is veranderd
---------------------------------

Dit staat ook op de teletekst van TV1 (Belgie)
__________________
__________________
Oud 07-02-2003, 19:08
DEChengst
Avatar van DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
*MiNDLeZz* schreef:
Volgens
hem dateert de film over een Iraaks
vliegtuig die Powell liet zien uit
1991.
Wow wat een knappe man zeg. Powell zegt zelf dat het een oude video is:

Citaat:
This video of an Iraqi test flight obtained by UNSCOM some years ago shows an Iraqi F-1 Mirage jet aircraft. Note the spray coming from beneath the Mirage; that is 2,000 liters of simulated anthrax that a jet is spraying.
http://www.whitehouse.gov/news/relea...0030205-1.html
__________________
PDP, VAX en Alpha fanaat ; HP-Compaq is de Satan! ; Bidt u allen dagelijks richting Maynard! ; Ernie==lief ; Het leven begint bij 150 km/u ; aka Desje
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:39.