Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-01-2010, 13:58
mooi_boy
mooi_boy is offline
ik vindt de ov chipkaart nergens op slaan!!!!
zeer onduidelijk, altijd wachten tot je uit kan logen als je bus verlaat.

van morgen had ik vraag dus ik kwam er via www.ov-chipkaart.nl er niet uit.
Ik dacht ik bel even naar 09000980 10cent per min. na 20 min had ik nog steeds niemand aan de lijn dat is toch belachelijk!!! zo verdienen ze geld!!! en je hebt niets eens privacy want ib-groep kan pressies zien waar en wanneer en hoe laat je geweest bent met je ov chipkaart

Wat vinden jullie van ov chip kaart??
Advertentie
Oud 18-01-2010, 15:10
*oma*
Avatar van *oma*
*oma* is offline
Ik vind het stom, maar wat een boer niet kent dat eet die niet .
__________________
I love mittens made out of kittens
Oud 18-01-2010, 18:01
Verwijderd
Ik studeer nog niet, maar heb wel gehoord van studenten dat alles erg onduidelijk was.
Oud 18-01-2010, 20:29
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Ja het is wel vrij onduidelijk ja. Geen heldere informatie opgesomd, maar een of ander fancy foldertje waarin je niet kan vinden wat je zoekt. Ik moet 'm ook nog steeds opladen, maar dat kan ik geloof ik pas vanaf volgende week.

Ben echt benieuwd hoe het gaat. Gebruik het tijdelijke abonnement wel in de bus nu, werkt op zich wel oké.
Oud 18-01-2010, 23:03
Verwijderd
Ik heb tot nu toe geen problemen gehad; kon 'm gewoon activeren en hij werkt zoals 't moet. Informatie was wel raar (eerst schrijven ze dat ik die kaart vanaf 16 dec kon activeren, toen ineens pas vanaf 13 jan, maar uiteindelijk lukte het op 1 jan ook prima), maar verder geen klachten.
Oud 19-01-2010, 15:44
Verwijderd
Ik vind het principe van een chipkaart goed, maar dan wel als er geen ritten worden opgeslagen, het in- en uitchecken goed werkt en je de studentenkaart niet elk jaar opnieuw hoeft te activeren (maar gewoon: 1 x activeren aan het begin van je studie, 1 x deactiveren aan het eind).
Oud 19-01-2010, 15:52
surimeid
Avatar van surimeid
surimeid is offline
het viel wel mee.
het is alleen lastig dat het niet meteen overal ingevoerd is in het noorden wel maar het zuiden dus niet en dat is wel lastig...
__________________
You're everything I thought you never where and nothing like I thought you could have been.
Oud 19-01-2010, 17:52
Verwijderd
Citaat:
Ik vind het principe van een chipkaart goed, maar dan wel als er geen ritten worden opgeslagen, het in- en uitchecken goed werkt en je de studentenkaart niet elk jaar opnieuw hoeft te activeren (maar gewoon: 1 x activeren aan het begin van je studie, 1 x deactiveren aan het eind).
Ja, daar ben ik het ook mee eens. Ik heb er nog niet mee hoeven in en uit te checken, dus geen ervaring met de duur daarvan, maar dat moet natuurlijk gewoon goed werken. En ik snap ook niet waarom je die kaart ieder jaar opnieuw zou moeten activeren; je moet 'm aan het eind van je studie toch deactiveren, dus zet er gewoon meteen een product op dat geldig is tot het gedeactiveerd wordt.
En verder moet informatie over in- en uitchecken idd niet opgeslagen worden in een of ander systeem.
Oud 20-01-2010, 10:14
Thinus
Avatar van Thinus
Thinus is offline
weet iemand hier trouwens of het een probleem is als je nooit uitlogt met een studenten ov chipkaart?
Oud 20-01-2010, 12:15
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
OV chip is een drama, op vrijwel elk front.

Mij werd via de website geadviseerd de kaart rond de 22ste te activeren. Nu worden studenten opgeroepen het zo snel mogelijk te doen, want 'wachtrijen zullen erg lang gaan worden wanneer iedereen dit op het einde van de maand dient te doen'. Ze vergissten zich hier alleen in het feit dat mensen al constant hun kaart activeren, en ik zie ook dat als ik mijn kaart in Breda wil activeren; ik 20 minuten in de rij sta, in de tocht en dus 2 treinen mis. Wil ik dit in Tilburg doen, dan is het dichtsbijzijnde punt +-20 minuten lopen, en vervolgens nog weer terug.
Kortom, de wachtrijen zijn er al!

Ander probleem bleek te zijn dat in de spits er nauwelijks in-, en uit-, geklokt kan worden, dit door de mega drukte, waardoor mensen niet de kans, of tijd, krijgen om dit te doen.
Las ook verhaal waarbij iemand OV-week wilde omzetten naar OV-weekend. Gebeurd! Nouja, dat was het bericht, inmiddels moet ze gaan zwartrijden omdat het niet gewijzigd is. De website geeft geen informatie, en het telefoon nummer is a) duur b) slecht te vinden c) extreem veel computer praat d) altijd over belast en e) na lang wachten verbreken ze de verbinding ipv je nog iemand het woord te geven.

Het is natuurlijk ook een lastig systeem, de oude ov studentenkaart werkte immers ook niet (kuch). Maar geen zorgen, de OV-chipkaart is er om het reizen makkelijker te maken! Daarom zijn er nu in bepaalde gemeente speciale curssen om uit te leggen hoe dit systeem, dat alles eenvoudiger maakt, in een aantal lessen(!) toe te lichten.

Verder kunnen we blij zijn dat 'slechts' 20% geen OV chipkaart heeft, maar inmiddels wel 3 pasfoto's armer is. Al met al, word onze privacy wel gewaardeborgd, ze gebruiken immers een goed beveiligd systeem. Oh, excuses, dit systeem was voor 1 januari al gehacked en is sindsdient nooit verbeterd.

Nouja, we zullen maar blij zijn dat het doet wat het doet, gelukkig kun je er in Eindhoven nog ondergrondse vuilnis mee opsoren ook, aldus het weblog geenstijl.

Als Wilders na 1 uur veroordeeld word tot een gevangenis straf omdat hij opzet tot haat, mag de bedenken van de ov chipkaart verbannen worden uit het land voor aanzetten tot haat, agressie, respectloos gedrag, frustratie, problemen, ellende en psychisch martelen van de Nederlandse bevolking...

Kort: DOOD AAN DE OV CHIPKAART.
Oud 20-01-2010, 12:28
Verwijderd
Ik snap niet waarom in de rij staan nu ineens zo'n issue is; ik stond voor het activeren van m'n ov-chipkaart niet in de rij, terwijl ik voor het ophalen van die papieren kaart altijd in een enorme rij stond... en daarvoor moest ik nog naar een specifiek postkantoor ook, nu kan ik 'm gewoon op een station naar keuze activeren. Dat vind ik toch echt veel beter hoor
Oud 20-01-2010, 13:02
Verwijderd
In de rij staan lijkt me anders wel irritant als je daardoor 2 treinen moet missen.
Oud 20-01-2010, 13:07
Verwijderd
Citaat:
In de rij staan lijkt me anders wel irritant als je daardoor 2 treinen moet missen.
Als je nodig die trein moet halen, ga je toch een andere keer wanneer je geen haast hebt? Je hebt nog tot en met 31 januari, genoeg tijd dus om een keer langs zo'n ding te gaan als je geen trein hoeft te halen.
Oud 20-01-2010, 13:27
Thinus
Avatar van Thinus
Thinus is offline
ik las dat 400.000 van de 650.000 hun chipkaart nog moeten activeren. dat gaat een drukke bedoeling worden dan als dat allemaal in 10 dagen moet ik denk dat het dadelijk verschoven gaat worden tot 1 maart. ikzelf ga hem vandaag maar eens activeren.
Oud 20-01-2010, 18:37
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Als je nodig die trein moet halen, ga je toch een andere keer wanneer je geen haast hebt? Je hebt nog tot en met 31 januari, genoeg tijd dus om een keer langs zo'n ding te gaan als je geen trein hoeft te halen.
FOUT
Vandaag van de NS conducteur boze blikken en woorden gekregen omdat ik mijn OV jaarkaart van vorig jaar liet zien. Deze is namelijk niet geldig als vervoersbewijs!

Ja, ik verzin het niet! Ben er wel tegen in gegaan en uiteindelijk is hij maar de wagon uitgelopen naar de volgende toe, maar heeft wel 10 minuten geduurt.
Oud 20-01-2010, 22:48
Verwijderd
Citaat:
FOUT
Vandaag van de NS conducteur boze blikken en woorden gekregen omdat ik mijn OV jaarkaart van vorig jaar liet zien. Deze is namelijk niet geldig als vervoersbewijs!

Ja, ik verzin het niet! Ben er wel tegen in gegaan en uiteindelijk is hij maar de wagon uitgelopen naar de volgende toe, maar heeft wel 10 minuten geduurt.
Je hebt die chipkaart nog niet gekregen? Want daar staat een tijdelijk reisproduct op dat tot 1 feb geldig is. Die chipkaart moet je dus activeren.
Als je die chipkaart nog niet hebt, slaat 't idd nergens op; daar moet je ook echt achteraan zitten, want dat moet de IBG voor 1 feb voor je oplossen. Maar het feit dat de IBG hier faalt zegt niets over het chipkaartsysteem, alleen dat de IBG de invoering onder studenten niet aan kan.

(Maar ik begrijp uit je vorige post dat je wel een chipkaart hebt... waarom liet je die dan niet zien bij de controle? )
Oud 21-01-2010, 09:31
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Omdat ov chip kaart gescanned moet worden en dat duurt aanzienlijk langer dan ov jaar kaar laten zien.
NS zei op 30 december dat ov jaar kaart geheel januarie gedoogt zou worden, en je er dus mee kan reizen. Alle controles was het prima, tot gisteren, toen was 'het geen geldig vervoersbewijs'.
Oud 21-01-2010, 09:55
Verwijderd
Dat scannen stelt echt niets voor, dat is iets van twee seconden. Beetje raar dat je hem wel hebt, maar niet laat zien. Ik snap dat de oude kaart nog gedoogd zou moeten worden, maar dat is omdat niet alle studenten die chipkaart hebben gekregen... jij wel, dus waarom zou je 'm dan niet laten zien?
Ads door Google
Oud 21-01-2010, 10:44
surimeid
Avatar van surimeid
surimeid is offline
tja ik heb gehoord dat een jongen in eindhoven met zijn oc-chip een container voor restafval open kreeg..
is toch niet normaal die chips zijn zo te kraken...
__________________
You're everything I thought you never where and nothing like I thought you could have been.
Oud 21-01-2010, 11:16
Verwijderd
Citaat:
tja ik heb gehoord dat een jongen in eindhoven met zijn oc-chip een container voor restafval open kreeg..
is toch niet normaal die chips zijn zo te kraken...
Dat heeft toch niets met kraken te maken? Volgens mij was dat gewoon toeval en werken die passen met dezelfde soort chip en dacht het afvalautomaat dus dat het een stadspas was.
Oud 21-01-2010, 14:05
Verwijderd
Dat ligt eerder aan afvalcontainers die makkelijk voor de gek te houden zijn inderdaad
Oud 21-01-2010, 19:43
Jehebtmelief
Jehebtmelief is offline
Het enige wat ik echt vervelend vind (ik moet 'm nog aanvragen hoor), is dat inderdaad alles terug te zien is, waar je bent geweest, hoe lang, etc. Beetje Big-Brother idee.
Oud 08-02-2010, 19:49
gew00n_c0rina
gew00n_c0rina is offline
Ik had mijn reisrechtdocument netjes opgehaald. Toen raakte ik 3 weken geleden me ovchipkaart kwijt. Ik heb toen de ibgroep gebeld en me ovchipkaart laten blokkeren. Er werd verteld dat ik binnen 5 dagen een tijdelijke ovchipkaart zou krijgen. Die heb ik nooit ontvangen. Ik heb toen terug gebeld naar de studentenovchipkaart. Bleek dus dat ik die tijdelijke ovchipkaart nooit zou krijgen. Ik moet nu 4 weken wachten op me nieuwe ovchipkaart en maar op me eigen kosten gaan reizen. Terwijl ik gewoon het studentenreisrecht heb. Ik heb dus het recht om gratis te kunnen reizen. Echt belachelijk. Maar wat doe je eraan niks. Als ik bijvoorbeel een klacht indien. Duurt het weer 4 weken.
Kan je dit bedrag wat ik nu kwijt ben aan het reizen laten declareren? Het is mijn fout dat ik me ovchipkaart kwijt raak,maar de studentenovchipkaart heeft mij verkeerd geinformeerd.
Oud 08-02-2010, 20:42
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
^ yesss, dat kan je declareren. Wel is het zaak dat jij van hun bevesting hebt dat ze weten dat je OV kwijt bent, dus een papiertje waaropstaat dat je gemeld hebt dat je het kwijt bent. Denk dat veel conducteurs daarmee ook wel OK zijn, ook die hebben last van het ov-dramakaartje.

Maar als je dan alsnog kan aantonen dat je een geldig vervoersbewijs hebt kan je het geld terug krijgen.
Wat verstandiger is; is de boete niet betalen, en later sturen van 'kijk, ik heb een ov chip,e n ik mocht dus gratis reizen. Ik betaal dus niks, maar jullie hoeven mij ook niks terug te storten'

Ik hoor namelijk van dat het snel 8 weken duurt voordat je je geld terug hebt gekregen, als je het niet betaald (en dus niet terug hoeft) ben je dat geld nooit kwijt. Zo deed ik het ook een keer toen ik mijn ovjaarkaart kwijt was. Boete niet betaald, toen formulier ingevuld dat ik 0 euro terug wilde met opmerking dat ik 0 euro terughoefde omdat ik boete niet betaalde en het dus per saldo OK was. Maandje later kreeg ik bericht dat het OK was.
Oud 09-02-2010, 13:48
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Ik vind het vooral klote dat je pas achteraf je kosten weet
zo kan het theoretisch voorkomen dat je ergens incheckt, op bezoek gaat dan terug wilt en precies dan is je saldo op en geen oplaadpunt in de buurt.

waarom kaartjes persoonsgebonden zouden moeten zijn weet ik ook al niet en hoe nuttig het voor studenten is om in te checken (In rotterdam scannen ze de kaart meestal niet eens meer) volg ik ook niet.

Verder natuurlijk de hoge instaptarieven, 4 eu afschrijven als je niet uitcheckt, duurdere losse kaartjes en dat soort geintjes.

en dan vergeet ik natuurlijk ook nog de helft van de keren (vooral smorgens) in te checken

Dan heb je nog toeristen die geen flauw benul hebben.

Hoe wordt het berekend, zogenaamd de kortste afstand van halte A naar B, maar wat als je heel het rondje met de tram meegaat, is het dan 0 euro, lijkt me sterk.


nouja behalve al het bovenstaande is het een prima systeem en hoor ik van ingewijden dat pinpassen zo ook worden, zou mooi zijn kan je de ov chippas ertussen uithalen


Citaat:
Ik snap niet waarom in de rij staan nu ineens zo'n issue is; ik stond voor het activeren van m'n ov-chipkaart niet in de rij,
Hmm even kijken in rotterdam moesten we eerst aanvragen via een groen formulier met 2 pasfoto's, uur in de rij, formulieren worden niet meer verwerkt ik moet opnieuw aanvragen,niet dat ze me dat verteld hebben ofzo.

goed weer aanvragen, adreswijziging niet goed doorgevoerd, wachten wachten, bellen, weer nieuwe aanvragen, wachten wachten, blijkbaar heeft de werknemer van de studentenovkipkaart vergeten mijn kaart te blokkeren, weer opnieuw aanvragen.

enfin 2 en een half jaar na dato, 3 uur wachten bij de RET een uur bij IBG, 4 pasfoto's en 40 euro aan telefoon kosten verder zit ik met mn tijdelijke kaart al 6 weken te wachten op mn officiële.

wachten nu ineens een probleem, ehm nee hoor, was het al.
Citaat:
Ik heb dus het recht om gratis te kunnen reizen.
Gratis? nee dat is het erge en principe betaal je het eerst via de IBG om het eventueel later als "gift" te krijgen.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen

Laatst gewijzigd op 09-02-2010 om 13:55.
Advertentie
Oud 09-02-2010, 23:13
Verwijderd
Ik word er nog steeds heel paranoide van. Ze zeggen wel dat ze de gegevens niet opslaan, maar tegelijkertijd blijkt op alle fronten weer wat bijv. de AIVD allemaal niet aan informatie opslaat die eigenlijk dus privé is en zogenaamd ook privé blijft, zoals telefoongesprekken en nummerplaat-informatie. Dan vind ik het verontrustend als ik voor elke reis verplicht word in- en uit- te checken terwijl ik niet eens betaal, doordeweeks. Ophalen werkte ook vaak niet en de helft van de tijd zijn die automaten in de bus buiten werking, hoe zou dat dan moeten als ik in het weekend reis en dus wel moet betalen? Ik blijf mooi kaartjes kopen! Zo.
Oud 10-02-2010, 07:21
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Ik word er nog steeds heel paranoide van. Ze zeggen wel dat ze de gegevens niet opslaan, maar tegelijkertijd blijkt op alle fronten weer wat bijv. de AIVD allemaal niet aan informatie opslaat die eigenlijk dus privé is en zogenaamd ook privé blijft, zoals telefoongesprekken en nummerplaat-informatie. Dan vind ik het verontrustend als ik voor elke reis verplicht word in- en uit- te checken terwijl ik niet eens betaal, doordeweeks. Ophalen werkte ook vaak niet en de helft van de tijd zijn die automaten in de bus buiten werking, hoe zou dat dan moeten als ik in het weekend reis en dus wel moet betalen? Ik blijf mooi kaartjes kopen! Zo.
Dat hoeft niet.
Oud 10-02-2010, 15:46
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Ze zeggen wel dat ze de gegevens niet opslaan
Zeggen ze dat?
Terwijl je toch echt het log van je kaart kan inzien.

Citaat:
Dat hoeft niet.
Bij de NS kennelijk niet bij de RET wel, onvoorspelbare willekeur.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Oud 10-02-2010, 15:57
Peekuh
Peekuh is offline
OV chipkaart is inderdaad niet ideaal.
Het idee is goed alleen de uitvoering weer wat minder.
Je moet het zien als de invoering van de euro, met een pas overal betalen of het nou de bus, trein, boot of metro is.
Zowiezo wij als studenten hoeven op treinstations niet in en uit te checken aangezien de conducteur ons controleert.
In de bus en trein is het dan inderdaad een ander verhaal.
Maar niemand die er om maalt als jij per ongeluk of expres niet uitcheckt.
Staat alleen een beetje dom op je ov-chipkaart account.

Rome is ook niet in een dag gebouwd! Geef hetg tijd en je zult de verbeteringen zien!
Oud 12-02-2010, 09:36
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
OV chipkaart is inderdaad niet ideaal.
Het idee is goed alleen de uitvoering weer wat minder.
Je moet het zien als de invoering van de euro, met een pas overal betalen of het nou de bus, trein, boot of metro is.
Zowiezo wij als studenten hoeven op treinstations niet in en uit te checken aangezien de conducteur ons controleert.
In de bus en trein is het dan inderdaad een ander verhaal.
Maar niemand die er om maalt als jij per ongeluk of expres niet uitcheckt.
Staat alleen een beetje dom op je ov-chipkaart account.

Rome is ook niet in een dag gebouwd! Geef hetg tijd en je zult de verbeteringen zien!

Er zijn ongeveer 270.000 mensen die vergeten in en uit te checken.. Als je het wel had moeten doen moeten ze gewoon bekeuren. En dat is lekker 38 euro.

Het RET vind inderdaad dat je altijd in en uit moet checken:
'Zowel in je vrij reizen periode, als in de kortingsuren check je altijd in en uit.' - vraag en antwoord pagina's.
Terwijl de NS dat alleen bij reizen op Saldo doet. - zie de spelregelsss

De invoering is idd niet zo goed, vandaar ook het aantal klachten, problemen, problemen, bureaucratie, meer problemen, privacy shizzle, 'lekker makkelijk reizen', slechte contact informatie, ook per e-mail.

Romen hebben ze niet in 1 dag gebouwd, omdat ze dat namelijk wel degelijk hebben gedaan.
Oud 26-07-2010, 11:08
scbongaerts
scbongaerts is offline
Hallo!

Ik zie dat jullie veel problemen hebben met de OV-chipkaart. Ik doe samen met twee medestudenten een onderzoek over de voor- en nadelen van de OV-chipkaart en hiervoor hebben wij nog behoorlijk wat ingevulde enquetes nodig!
Zouden jullie alsjeblieft via onderstaande link onze enquete in willen vullen en hiermee jullie mening over de OV-chipkaart duidelijke willen maken?

http://spreadsheets.google.com/viewf...bkxlTjI1dkE6MQ

Als wij ons onderzoek voltooid hebben kunnen wij misschien een advies aan de vervoersmaatschappijen en consumentenverenigingen doen over de OV-chipkaart en wie weet kan dat leiden tot verbeteringen!!

Alvast bedankt voor jullie hulp!!

Groetjes,
Susanne
Oud 26-07-2010, 20:56
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Als je daar toch mee bezig ben ik wil graag antwoord op 1 vraag die tot noch toe compleet onbeantwoord is gebleven, wat the bloody piep was er "moeilijk" of "vervelend" of "slecht" aan een strippenkaart.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Oud 28-07-2010, 11:04
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Up. Als je je enquete aan de man wilt brengen, kan dat in een nieuw topic.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:43.