Oud 27-04-2004, 16:13
Luego
Luego is offline
Brussel wil procedure tegen Nederland om tekort

Uitgegeven: 26 april 2004 21:15

BRUSSEL - De Europese Commissie ziet geen redenen om de procedure tegen het te hoge begrotingstekort van Nederland af te blazen. Woensdag zal de Commissie, het dagelijks bestuur van de EU, een rapport goedkeuren waarin staat dat Nederland geen beroep kan doen op uitzonderingen die in het Europees verdrag beschreven staan.

Alleen bij een extreme situatie (zoals een natuurramp) of bij een sterke krimp van de economie kan een land op souplesse aanspraak maken. Maar volgens de Commissie is daarvan geen sprake. Daarom kan zij de procedure beginnen die Nederland verplicht het tekort op straffe van een fikse boete terug te dringen. Dat staat in een maandag uitgelekte versie van het vertrouwelijke rapport. De conclusies zijn overigens niet verrassend. Den Haag wilde zelf al geen aanspraak maken op een uitzonderingspositie.

Wel erkent de Commissie dat de aanvullende bezuinigingen waartoe het kabinet onlangs heeft besloten, de zaak flink verbeteren. In het rapport zijn die maatregelen nog niet meegenomen. Zonder bezuinigingen is het tekort ook dit jaar en zelfs in 2005 boven de grens van 3 procent.

---------------------

bron: http://www.nu.nl/news.jsp?n=314468&c=21

---------------------



De TS heeft zelf niet zo heel erg veel verstand van economie....

Maar wat vinden jullie hiervan? Terecht?
Hebben Duitsland en Frankrijk ooit wat betaald voor hun begrotingstekorten?
Wat vinden jullie van het stabiliteitspact zoals dat nu nageleefd wordt?


Of moest dit hierbij: http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=792008?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-04-2004, 16:30
Psychedelic
Avatar van Psychedelic
Psychedelic is offline
Dit is zeker terecht. Als de op lange termijn de EU een stabiele organisatie wilt vormen en de prestiges een economische grootmacht te worden wilt waarmaken, dan moet zij zorgen dat haar lidstaten zich aan afspraken houden die ervoor zorgen dat de staatsschuld niet te hoog oploopt.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 16:33
professor2
professor2 is offline
zeer onterecht

1laten ze eerst frankrijk en duitsland maar eens aanpakken
2 nederland heet geen tekort want er zijn nieuwe bezuinigingen door gevoerd
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 16:33
Caballero
Avatar van Caballero
Caballero is offline
Tja, het is heel simpel, bij elk land dat de regel overtreed zal er gekeken worden of het zinvol is het land een straf/boete op te leggen om ze te dwingen of niet. Waarschijnelijk zal nederland toch geen boete krijgen, maar alleen vriendelijk worden verzogt het probleem op te lossen.

Het is alleen een enorm gezichtsverlies voor zalm
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 16:34
Verwijderd
Citaat:
professor2 schreef op 27-04-2004 @ 17:33 :
1laten ze eerst frankrijk en duitsland maar eens aanpakken
Dat is geen argument. Als jij een diefstal pleegt en je wordt niet gepakt, wil dat niet zeggen dat alle andere dieven dan ook maar vrijuit moeten gaan.

Citaat:
2 nederland heet geen tekort want er zijn nieuwe bezuinigingen door gevoerd
Dat weet je niet want je hebt a) geen inzicht in alle Nederlandse cijfers en b) het tekort is er volgens mij nog steeds (heb ik vernomen) omdat ondanks alle bezuinigingen nog steeds niet de quota halen.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 16:34
Verwijderd
Duitsland en Frankrijk hebben geen boetes gehad voor zover ik weet. Behalve een kwaad kijkende Gerrit zijn ze d'r aardig vanaf gekomen tot nu toe.En het zou natuurlijk vrij absurd zijn, een land gigantische boetes op gaan leggen gaat ten koste van de economie van dat land en dus ook van die van de EU.
Sowieso zijn er wel meer landen die nogal rond de grens zitten. Wat mij betreft mag het stabiliteits pact nog eens erg goed bekeken worden. De huidige economische situatie vraagt om een wat meer ruimte voor staatstekorten. Een algehele uitzondering als het gaat om economisch flink mindere perdiodes zou ik toejuichen.
Nederland heeft al flink bezuinigd en het effect daarvan is nog niet duidelijk zichtbaar. Nu weer verder te bezuinigen gaat me te ver.
Sowieso zie ik het hele punt niet om nu halsstarrig vast te houden aan het pact, ook al kán de euro daar wat door in waarde dalen. We zitten nu een flink eind boven de dollar, weer iets dichterbij die dollar komen kan voor zover ik weet weinig kwaad.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 16:36
Caballero
Avatar van Caballero
Caballero is offline
Citaat:
professor2 schreef op 27-04-2004 @ 17:33 :
zeer onterecht

1laten ze eerst frankrijk en duitsland maar eens aanpakken
2 nederland heet geen tekort want er zijn nieuwe bezuinigingen door gevoerd
1. Doen ze ook, maar niet doormiddel van een een boete die enkele miljarden kost en de situatie nog erger maakt. Zo'n boete is niet echt bevordelijk om het probleem op te lossen

2. Eerder eenmalige geld opwekking. Maar moet jeje eens voorstellen, zalm heeft twee keer geld moeten regelen, anders zat hij nu over 5,5 %
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 16:53
Verwijderd
Citaat:
professor2 schreef op 27-04-2004 @ 17:33 :
zeer onterecht

1laten ze eerst frankrijk en duitsland maar eens aanpakken
2 nederland heet geen tekort want er zijn nieuwe bezuinigingen door gevoerd
Zeer terecht ! Maar hier moet ik wel onmiddelijk aan toevoegen dat ook Frankrijk en Duitsland op dezelfde manier moeten worden aangepakt.

"2 nederland heet geen tekort want er zijn nieuwe bezuinigingen door gevoerd"
=> FOUT... het is hypocriet dat te denken!
Nederland heeft (grote) problemen met zijn economie... zowel begrotingstekort, financiëringstekort, werkloosheid, staatsschulden als de economische groei!
Ik heb onlangs nog een publicatie gelezen van de N.B.B. en de E.C.B. waarin duidelijk stond dat Nederland een groot tekort zal vertonen op zijn begroting... en het is niet omdat het Kabinet heeft besloten te gaan bezuinigen dat ze daar 1) in slagen en dat dat 2) een garantie is voor een sluitend succes!
Het is uiteraard wel positief dat Zalm dr wat aan wil doen, maar eerst zien of hij der in lukt om het begrotingstekort onder de 3% te houden!
Onlangs ook gelezen dat de HELFT van de E(M)U-landen het stabiliteitspact ZULLEN SCHENDEN!!! (bv. Oostenrijk, Italië maar ook Duitsland, Frankrijk en Nederland...)
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 16:55
Daevrem
Daevrem is offline
Gewoon uit de EU stappen.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 16:57
Caballero
Avatar van Caballero
Caballero is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 27-04-2004 @ 17:55 :
Gewoon uit de EU stappen.
Waarom dat
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 14:12
Daevrem
Daevrem is offline
Omdat het een manier is waarop Fanrkijk en Duitsland de rest van Europa een provincie van ons maken.

Het is ondemocratisch wanneer mensen in Zuid Italie, Polen, en zelfs bijna Cyprus meebepalen over wat er in mijn woonwijk gebeurd.

Het is dus gewoon ondemocratisch. Ik ben helemaal niet tegen internationale afspraken en samenwerking maar de dingen die we nu geglobalizeerd hebben zijn gewoon slecht.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 29-04-2004, 17:10
Verwijderd
Nederland ontsnapt aan Europese blamage

ITALIË WORDT WEL AANGEPAKT
Van onze redacteur

BRUSSEL - De Europese Commissie vindt niet dat er een procedure nodig is tegen Nederland omwille van het te hoge begrotingstekort. Volgens de nieuwe commissaris voor Economie en Financiën, Joaquín Almunia - de opvolger van Pedro Solbes die minister werd in Spanje - heeft Nederland maatregelen genomen om het tekort tijdig binnen de Europese limieten te krijgen. Maar het valt nog te bezien of de andere EU-landen dat advies volgen. De Commissie wil wel dat er tegen Italië een procedure begint.



OMDAT de Nederlandse liberale minister van Financiën, Gerrit Zalm, destijds in de voorste gelederen liep om tegen Frankrijk en Duitsland een procedure te vragen omdat hun begrotingstekort de afgesproken norm oversteeg, wordt met meer dan gewone belangstelling uitgekeken naar wat met het Nederlandse budget gebeurt.

Dat overschrijdt nu eveneens de grenzen van het stabiliteitspact. Maar Zalm komt er voorlopig goed vanaf. De Commissie heeft gisteren slechts een rapport voorgesteld. De ministers van de andere EU-landen kunnen verder gaan.

In 2003 bleek het Nederlandse tekort al boven de 3 procent uit te komen en dat zal in 2004 en 2005 zo blijven. De Commissie kijkt nu vooral naar de besparingsmaatregelen die de Nederlandse regering al genomen heeft. Vandaar de zachte aanpak.

De Commissie is wel ronduit bezorgd over Italiaanse begroting en dat zal in Rome, waar Commissievoorzitter Romano Prodi meer en meer als de leider van de oppositie wordt gezien, ongetwijfeld heel wat stof doen opwaaien. Het begrotingstekort zou dit jaar 3,2 procent bedragen en de staatsschuld (106 procent van het bbp) blijft de hoogste van de EU. Bovendien acht de Commissie de cijfers van de regering-Berlusconi niet geloofwaardig

Voor Portugal wordt die stopgezet. In 2001 had Lissabon een tekort van 4,4 procent maar er zijn sindsdien heel wat maatregelen genomen. Ook over het Verenigd Koninkrijk is er een waarschuwend rapport omdat het begrotingstekort oploopt.

Commissaris Joaquin Almunia was gisteren al even streng als zijn voorganger Pedro Solbes . Hij verweet de lidstaten dat ze aandringen op renteverlaging maar anderzijds veel te weinig doen aan hun tekort.


29/04/2004 Bernard Bulcke

©Copyright De Standaard

________________________________________________

Bron: "De Standaard"
Met citaat reageren
Oud 29-04-2004, 17:46
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Wat interesseert dat tekort ons nou? Als het beter gaat duiken we wel weer flink onder die 3%...
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 29-04-2004, 17:52
finger_fish
Avatar van finger_fish
finger_fish is offline
laat ze eerst Frankrijk en Duitsland maar es een boete geven!! belachelijk!! waarom nederland wel en Fr + Du niet?? echt vet stom als ze dit zouden willen doen moeten ze ook Fr + Du aanpakken dan kan het wel...opzich
__________________
Never change the way you are! --> You laugh because I'm different I laugh because you're al the same!!
Met citaat reageren
Oud 29-04-2004, 17:59
Caballero
Avatar van Caballero
Caballero is offline
Citaat:
finger_fish schreef op 29-04-2004 @ 18:52 :
laat ze eerst Frankrijk en Duitsland maar es een boete geven!! belachelijk!! waarom nederland wel en Fr + Du niet?? echt vet stom als ze dit zouden willen doen moeten ze ook Fr + Du aanpakken dan kan het wel...opzich
Verdiep je er eerst eens in zou ik zeggen, en lees vooral het topic door
Met citaat reageren
Oud 29-04-2004, 22:04
Sir_Cramlek
Avatar van Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Ik vind dat iedereen dus ook Nederland zich aan het stabiliteitspact moet houden, omdat anders het eind zoek is en er bovendien een grotere inflatie zal komen als ieder land zijn geld blijft uitgeven zonder op het pact te letten. Feit blijft imo echter, dat Frankrijk en Duitsland wel erg veel speling krijgen en dat Nederland direcht op de vingers wordt getikt. Verklaring hiervoor is natuurlijk mede het felle gedrag van Zalm, waar ik wel achter sta, maar wat natuurlijk niet zo handig is als jouw eigen economie niet zo best draait.
__________________
"I'm single! I love being single! I haven't had this much sex since I was a Scout leader." - Lt. Frank Drebin, "Naked Gun 2 1/2"
Met citaat reageren
Oud 30-04-2004, 02:07
Caballero
Avatar van Caballero
Caballero is offline
Citaat:
Sir_Cramlek schreef op 29-04-2004 @ 23:04 :
Ik vind dat iedereen dus ook Nederland zich aan het stabiliteitspact moet houden, omdat anders het eind zoek is en er bovendien een grotere inflatie zal komen als ieder land zijn geld blijft uitgeven zonder op het pact te letten. Feit blijft imo echter, dat Frankrijk en Duitsland wel erg veel speling krijgen en dat Nederland direcht op de vingers wordt getikt. Verklaring hiervoor is natuurlijk mede het felle gedrag van Zalm, waar ik wel achter sta, maar wat natuurlijk niet zo handig is als jouw eigen economie niet zo best draait.
Volgens mij wilde Zalm ons tekort aanvullen met de boetes van Frankrijk en Duitsland, wanneer ze die gekregen hadden. Samen hadden ze omdat het zo grote economische landen zijn een bedrag van bijna 15 miljard aan boetes moeten betalen. Dat geld word dan verdeeld onder de andere EU landen, en dan had gerrit 1 miljard extra gehad, en wij geen begrotingstekort. Ik vind die man een rat, hij probeerd zijn eigen incompetentie op zo'n manier te verbergen, bah
Verder was het ook heel dom van hem, want als duitsland als de allerbelangrijklste handels partner een boete van 6 miljard had moeten dokken kwam dat nog bij de andere problemen, en dat zou absoluut niet goed voor hun economie zijn, en onze economie is gigantisch afhankelijk van hun.
Verder is de stabiliteitspact natuurlijk wel een goede erecode, want alle landen proberen wel in de buurt te komen omdat het anders een afgang is
Met citaat reageren
Oud 30-04-2004, 09:10
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
nare man schreef op 27-04-2004 @ 17:34 :
Dat is geen argument. Als jij een diefstal pleegt en je wordt niet gepakt, wil dat niet zeggen dat alle andere dieven dan ook maar vrijuit moeten gaan.
Een betere vergelijking zou zijn dat er drie dieven gepakt worden waarvan er maar eentje wordt veroordeelt en de andere twee vrijgelaten.

Overigens is nog niet helemaal zeker of Duitsland en Frankrijk er schadevrij vanaf komen, men stapt geloof ik nog naar de hoogste Europese rechter daarvoor.
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-04-2004, 10:21
Caballero
Avatar van Caballero
Caballero is offline
In de regel staat duidelijk dat er een boete kan worden opgelegd, en niet dat er een boete moet worden opgelegd, denk dat het dus weinig kans van slagen heeft. Verder brengen die boetes je verder van huis, en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2004, 10:36
Mu
Avatar van Mu
Mu is offline
Opleggen van een boete. Lekker slim ook.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2004, 12:41
professor2
professor2 is offline
Citaat:
nare man schreef op 27-04-2004 @ 17:34 :
Dat is geen argument. Als jij een diefstal pleegt en je wordt niet gepakt, wil dat niet zeggen dat alle andere dieven dan ook maar vrijuit moeten gaan.

jawel dat heet selectief vervolgen en dat mag niet dat zou jij moeten weten het gaat hier niet om gepakt worden of niet maar om straf krijgen ja of nee

Citaat:

Dat weet je niet want je hebt a) geen inzicht in alle Nederlandse cijfers en b) het tekort is er volgens mij nog steeds (heb ik vernomen) omdat ondanks alle bezuinigingen nog steeds niet de quota halen.
in het rapport dat ging over de boete van nederland was de nieuwe bezuinigings ronde van zalm er nog niet door gekomen met die nieuwe ronde zouden we onder de 3% moeten komen
natuurlijk weet niemand van te voren hoe eht uiteindelijk gaat lopen het zijn maar voorspellingen
Met citaat reageren
Oud 30-04-2004, 21:40
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
Caballero schreef op 30-04-2004 @ 11:21 :
In de regel staat duidelijk dat er een boete kan worden opgelegd, en niet dat er een boete moet worden opgelegd, denk dat het dus weinig kans van slagen heeft. Verder brengen die boetes je verder van huis, en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
Die boetes zijn natuurlijk geen oplossing, maar dat zijn ze ook niet als jij door rood rijdt. Het gaat om de afschrikkende werking van de boetes, een paar miljard euro weggooien wil niemand. Ik hoop juist dat die boetes de extra stimulans zijn om de begrotingen van de landen die de EMU-norm overschrijden, weer op orde te brengen.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2004, 01:07
Caballero
Avatar van Caballero
Caballero is offline
Citaat:
gerwin schreef op 30-04-2004 @ 22:40 :
Die boetes zijn natuurlijk geen oplossing, maar dat zijn ze ook niet als jij door rood rijdt. Het gaat om de afschrikkende werking van de boetes, een paar miljard euro weggooien wil niemand. Ik hoop juist dat die boetes de extra stimulans zijn om de begrotingen van de landen die de EMU-norm overschrijden, weer op orde te brengen.
Als ze nog boven op hun problemen de boetes erbij krijgen, dan is dat juist contraproductief omdat ze daar geen geld voor hebben, dan moeten ze daar ook nog eens geld voor regelen en dat is onmogelijk. Dan stijgt het tekort van 3,3% in een keer naar 5,3%, en daar heeft al helemaal niemand belang bij.
De stimulans in dit geval zit hem in de eer, de regering van een land wil niet afgaan en zal sowieso proberen om het tekort onder de 3% te brengen. Verder vind ik natuurlijk ook dat er per land gekeken moet worden hoe hun situatie is, en wat de oorzaken zijn van hun tekort, en daarna bepalen of het zinvol is harde dwang met een boete uit te oefenen of gewoon de eer dwang in stand te laten. En hierin voorziet de regel gelukkig.
Ik vind te vergelijking met rood ligt trouwens tamelijk stupide als ik het zo mag zeggen ( ), zo makkelijk ligt het allemaal niet.
Verder is het vreemd dat mensen het idee hebben dat er boetes moeten zijn, die gehele regel geeft duidelijk aan dat er geen enkele verplichting is tot beboeten, de verplichting is de situatie te bekijken en zonodig een boete te geven als het verstandig word geacht in het bepaalde geval.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:43.