Oud 29-07-2019, 13:15
Verwijderd
Verwijderd

Laatst gewijzigd op 01-09-2019 om 06:43. Reden: Privacy
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-07-2019, 17:45
Verwijderd
Meestal ga je samenwonen met iemand, omdat je van hem/haar houdt, niet omdat het financieel voordeliger is...

Hadden jullie sowieso al samenwoon-plannen?
Met citaat reageren
Oud 30-07-2019, 12:35
Verwijderd
Hm, ja ik snap heel goed jullie beweegredenen. Ik heb tijdens mijn studententijd altijd met huisgenoten samengewoond. Leverde idd veel stress soms op vanwege huishouden etc, maar toch heeft het me veel gebracht. Ik had toen ook een relatie. Je leert heel goed om met andere persoonlijkheden om te gaan, je leert vrienden van je huisgenoten kennen en je hebt een plek om je even fysiek terug te trekken als je een keer ruzie hebt met je vriend.

Ik heb ook samengewoond, en nu ben ik single en woon ik alleen. Ik vind het heerlijk. Maar het hangt ook van je persoonlijkheid af, ik ben zeer graag alleen om op te laden.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2019, 14:17
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Aangezien je het willen samenwonen heel hard loopt te verdedigen in dit topic lijkt het mij dat je de keuze voor jezelf al lang gemaakt hebt. De vraag is nu alleen hoe een en ander gerealiseerd kan worden voor jullie en wat daarbij komt kijken.

Staan jullie al (samen) ingeschreven bij woningstichtingen in de stad waarin jullie willen gaan wonen? Dit gaat alleen op als je via sociale huur wilt (en kunt) huren. Bij veel steden moet je namelijk jaren wachttijd opbouwen voordat je al in aanmerking komt voor een klein appartementje.

Als je niet sociaal wilt huren ben je al snel overgeleverd aan (verhuur)makelaars en/of particulieren die woningen verhuren. Daarbij ligt de huursom nagenoeg altijd boven de €700,- per maand waarbij een inkomensgrens van minimaal 3 of 4 keer de maandhuur geen vreemde eis is, of er moet iemand garant kunnen staan met zo'n inkomen die er dan ook voor tekent om de huur een x aantal maanden (vaak 12) te kunnen doorbetalen wanneer jullie daartoe niet in staat zijn.
Houd er ook rekening mee dat er een maximale huurprijs is waarbij je nog huurtoeslag ontvangt (als je daar recht op hebt). Kom je daar boven, dan vervalt het recht hierop.

Je geeft ook aan dat de kosten voor 2 kamers huren niet veel hoger zijn dan samen een appartement huren. Als je het puur in 'kale' maandlasten bekijkt zit je hier ook wel goed, maar besef dat in een studentenhuis de huurprijs vaak all inclusief is, dus met GWL. Vaak deel je ook nog het abonnement van het internet en kan je de gemeentelijke belastingen (afval, riool) met al je huisgenoten delen. Als je samen wat huurt moet je dat hele bedrag zelf ophoesten.

Misschien hebben jullie al een begroting gemaakt waarin je deze kosten hebt meegenomen. Is dat nog niet gebeurd, dan lijkt het mij verstandig om nog te gaan doen zodat jullie zeker weten dat je niet voor verrassingen komt te staan wanneer het daadwerkelijk zo ver is.
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2019, 20:24
Verwijderd
Citaat:
...en ik inderdaad graag zou willen weten hoe het bij andere mensen in soort gelijke situatie is verlopen.
Haha. Dat wil je niet. Veel succes, we zien je topic wel verschijnen waarbij je afvraagt of je nog bij je vriend moet blijven en hoe je dat gaat doen met je schamele inkomen in de grote stad met woningnood.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2019, 20:28
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Citaat:
Haha. Dat wil je niet. Veel succes, we zien je topic wel verschijnen waarbij je afvraagt of je nog bij je vriend moet blijven en hoe je dat gaat doen met je schamele inkomen in de grote stad met woningnood.
Gewoon een woning kopen buitenom de stad.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2019, 23:20
Positive mind
Avatar van Positive mind
Positive mind is offline
Fijn dat je een back-up hebt met je schoonmoeder. Wel even een kritische vraag: hoe zie je dit voor je als jij bijv. een keer boos op hem bent? Roep je dan boos dat hij naar zijn moeder moet omdat jij tijd voor jezelf nodig hebt? Wat ik wil zeggen: besef je wel dat je dan voor je rust afhankelijk bent van het vertrekken van je vriend. Ik zou dat persoonlijk niet prettig vinden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Samenwonen
Daantje_0705
25 11-04-2013 18:58
Liefde & Relatie Verhuizen... Hmpppff !!!
130512
14 26-11-2012 00:14
Liefde & Relatie Samenwonen Wie woont er samen?
Ferrywoman
58 17-08-2008 13:14
Films, TV & Radio Najaarsprogrammering Net5
Verwijderd
46 06-08-2005 15:03
Liefde & Relatie Samenwonen
miekmuis
74 14-01-2004 17:17
Liefde & Relatie Samenwonen??
~Sjeherazade~
3 07-04-2003 18:33


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:37.