Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-12-2001, 19:10
light fighter
light fighter is offline
oke erst ff dit normaal post ik onder de naam freya maar dat wachtwoord is ff pleite

waar zal ik beginnen. ik weet het niet zoals sommige weten gaat het niet echt super.

ik heb twee toffe vriendinnen. maar zijn snappen mij niet.

ik heb gesprekken met een counselor over een aantal problemen, maar zij geeft mij ook les.

dat is opzich niet zo'n groot probleem als zij geen Nederlands gaf en ik geen dyslexie had.

ik ben zelf ook wel zo om bepaalde onderwerpen in zo'n gesprek te ontwijken maar, ik ben op een of andere manier bang dat het toch een keer op het feit uit komt dat ik dyslexie heb.

die gesprekken gaan al juist over een onderwerp wat ik zo ongeveer 4/5 jaar heb weg gestopt.

en ik ben bang dat als het er op komt dat ik dyslexie heb dat ik dan instort.

waarom vraag het mijn niet. misschien omdat ik nooit zo'n onderzoek heb gewild? ofzo? ik weet het niet.

ik zou graag hier met iemand over willen mailen pauline@mail4u.nl

=xxx= pauline

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-12-2001, 19:27
timonx
timonx is offline
Ik ben ook dyslexies maar dat is echt niet zo erg als je denkt. Soms heeft het zelfs ook zijn voordeelen.

Kijk maar op:
http://www.dyslexie.nl/

[Dit bericht is aangepast door timonx (23-12-2001).]
__________________
Het enige waarvoor ik leef is mijn werk. Voor de rest heb ik niets
Met citaat reageren
Oud 23-12-2001, 23:38
punk mae
Avatar van punk mae
punk mae is offline
ik heb het ook, en ik kan er mee leven, ik schaa me er soms voor, maar red me wel aardig.
__________________
+i don't care that i am the killer, i care about you+
Met citaat reageren
Oud 24-12-2001, 08:02
Verwijderd
Ik heb het ook (maar dat wist je al), er is best mee te leven, tis iig absoluut geen schande, wat kun je er zelf aan doen? Juist, niks. Probeer er dus 'gewoon' over te praten en hulp te accepteren, je zult zien dat het dan beter gaat en je je waarschijnlijk ook beter gaat voelen, omdat het op school beter gaat, mensen niet denken dat je lui bent en gewoon je best niet doet, terwijl het wel 'in je zit' en dat soort dingen. Sterkte.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2002, 14:45
light fighter
light fighter is offline
ik weet niet wat het is ik kan er op de een of andere manier niet meeleven. misschien omdat de klas het niet echt accepteerd ofzo. het kan ook komen doordat ik zelf nooit aan dyslexie heb gedacht als ik een onvoldoende had voor een dictee

sorry dat ik nu pas weer ff reageer zat ff met mijzelf in de knoop
Met citaat reageren
Oud 06-01-2002, 17:00
Verwijderd
Citaat:
skatboard schreef:
ik weet niet wat het is ik kan er op de een of andere manier niet meeleven. misschien omdat de klas het niet echt accepteerd ofzo.
Weet je klas wat het inhoud? Weten ze precies wat dyslexie is en wat dat voor jou voor gevolgen heeft? Anders misschien een keer de moeite waard ze dat uit te leggen, of uit te laten leggen door iemand anders (die counseler?). Als iets onbekend is dan accepteren mensen het minder vaak dan wanneer ze weten wat het is en wat de gevolgen ed zijn enzo. 't iig is niks om je voor te schamen, of je klas het nou accepteerd of niet. Heb jij er voor gekozen dyslectisch te zijn? Denk het niet. Daarom.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2002, 19:39
kweety
Avatar van kweety
kweety is offline
Citaat:
skatboard schreef:

ik ben bang dat als het er op komt dat ik dyslexie heb dat ik dan instort.

dat heb ik ook en ik kan het er met niemand van school over hebben. want de vertrouwens persoon geeft mijn ook nederlands en onderzoek ook of je dyslextie hebt. en ik zou het wel graag zeker willen weten maar ik ben ook bang dat ik het dan nie meer aan kan
__________________
i'm not ignoring you, i'm just deaf
Met citaat reageren
Oud 06-01-2002, 19:42
Verwijderd
Citaat:
kweety schreef:
en ik zou het wel graag zeker willen weten maar ik ben ook bang dat ik het dan nie meer aan kan
Waarom zou je het niet aankunnen? Ik kan je vertellen dat het zeker weten vaak oplucht. Dan weet je iig dat het niet aan jou ligt, dat je niet stom of dom bent oid. Je weet waar het wel aanligt, en je kunt leren hoe dingen soms wat aan kunt passen zodat het soms wat makkelijker gaat.


[Dit bericht is aangepast door Leonoor (06-01-2002).]
Met citaat reageren
Oud 06-01-2002, 19:47
kweety
Avatar van kweety
kweety is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Waarom zou je het niet aankunnen? Ik kan je vertellen dat het zeker weten vaak oplucht. Dan weet je iig dat het niet aan jou ligt, dat je niet stom of dom bent oid. Je weet waar het wel aanligt, en je kunt leren hoe dingen soms wat aan kunt passen zodat het soms wat makkelijker gaat.


[Dit bericht is aangepast door Leonoor (06-01-2002).]

omdat ik ook eenn gesprek moet hebben met mijn ouders erbij en dan gaat het niet meer
__________________
i'm not ignoring you, i'm just deaf
Met citaat reageren
Oud 06-01-2002, 19:50
Verwijderd
Citaat:
kweety schreef:

omdat ik ook eenn gesprek moet hebben met mijn ouders erbij en dan gaat het niet meer
Waarom gaat het dan niet meer?
Met citaat reageren
Oud 07-01-2002, 18:05
MarilynManson
MarilynManson is offline
kan iemand me vertellen wat het nou precies inhoudt enzo....want je kan dan niet goed lezen ..maar dat hoeft dan niet perse dyslexie te zijn toch ??

die site over dyslexie geeft voor mij ook niet echt opheldering om eerlijk te zijn

ik denk namelijk dat iemand die ik ken het ook heeft......maar als ik het niet zeker weet kan ik hem natuurlijk niet helpen om hulp te zoeken of wat er ook tegen te doen is

alvast thanxxx
kuss mandy
__________________
~BLUB = DOOD!!!!! ik ben een meizjuh hoow !!!..TSJOEK TSJOEK!! ~
Met citaat reageren
Oud 08-01-2002, 18:14
light fighter
light fighter is offline
[QUOTE]MarilynManson schreef:
[B]kan iemand me vertellen wat het nou precies inhoudt enzo....want je kan dan niet goed lezen ..maar dat hoeft dan niet perse dyslexie te zijn toch ??

ik zal ff uit leggen wat dyslexie is.

problemen met lezen en schrijven kort gezegd.

als je dyslexie hebt is het juist schrijven van woorden een probleem. je maakt omdraaien (van letters). en je hebt de neiging tot het fonetisch opschrijven van woorden. (het op schrijven van woorden op klank simpel gezegd)

maar het lezen is ook een probleem. meestal lezen mensen met dyslexie langzaam en zal regels, zinnen en woorden over. waardoor het verband uit een tekst/verhaal of boek weg valt.

maar dat is gewoon de "meest bekend" vorm

want het wat ik bij problemen met lezen heb opgeschreven slaat juist helemaal niet op mij.

maar als iemand (jij misschien leonoor?) het beter kan opschrijven graag!!!!1
Met citaat reageren
Oud 09-01-2002, 13:35
Verwijderd
Citaat:
skatboard schreef:
problemen met lezen en schrijven kort gezegd.

als je dyslexie hebt is het juist schrijven van woorden een probleem. je maakt omdraaien (van letters). en je hebt de neiging tot het fonetisch opschrijven van woorden. (het op schrijven van woorden op klank simpel gezegd)

maar het lezen is ook een probleem. meestal lezen mensen met dyslexie langzaam en zal regels, zinnen en woorden over. waardoor het verband uit een tekst/verhaal of boek weg valt.

maar dat is gewoon de "meest bekend" vorm

want het wat ik bij problemen met lezen heb opgeschreven slaat juist helemaal niet op mij.

't klopt aardig zo, hoor.

Lezen en schrijven zijn de bekendste problemen bij mensen met dyslexie.

Met schrijven is inderdaad de neiging tot fonetisch schrift (dingen opschrijven zoals je ze hoort) en het omdraaien van letters/woorden een bekend probleem. Sommige mensen lezen gewoon compleet andere woorden dan dat er staat.

Met lezen kun je te snel of juist te langzaam lezen. Met te snel lezen gok je vaak zinnen of hele delen tekst, en mis je dus vaak een heleboel informatie. Met te langzaam lezen lees je vaak spellend, je gaat dus elk (of iig veel) woordje eerst spellen en maakt er dan pas een heel woord van.

Maar er komen nog veel meer dingen bij kijken, iemand die dyslectisch kan een beelddenker zijn (denkt dus niet in woorden, maar in beelden), en kan (soms daardoor) zijn/haar gedachten moeilijker onder woorden brengen. Dingen waarbij je automatisch moet handelen, autorijden, fietsen, sommige sporten ed, zijn soms lastig, omdat het automatiserings proces verstoort is.

Dit zijn maar enkele dingen die een probleem kunnen vormen. Om alles op te schrijven is een beetje veel. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker is geworden. Zo niet, dan vraag je maar.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie angststoornis en het gevoel bekeken en gevolgt te worden
linn567
1 16-03-2016 11:46
Verhalen & Gedichten Weten jullie nog...
Vlooienband
146 02-12-2004 13:50
Verhalen & Gedichten [verhaal] Tanja.
Vlooienband
47 12-10-2002 13:15
Psychologie dyscalculucie ofzo..........
miep
8 27-08-2002 14:04


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:27.