Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-11-2001, 22:05
rockyj
Avatar van rockyj
rockyj is offline
Sommige zeggen weer van wel anderen weer van niet.

Volgens mij lucht het wel een klein beetje op maar schiet je aan het eind niks mee op.
__________________
Tsja, ik had natuurlijk ook wat anders kunnen typen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-11-2001, 22:07
!KiTTiE!
Avatar van !KiTTiE!
!KiTTiE! is offline
je schiet er nix mee op, maar het is wel fijner voor jezelf, je word er rustiger van ensow
maar reageer je niet af op een verkeerde manier (jezelf of anderen dus) krijg je alleen maar geseik mee...
__________________
ik ben een muisje
Met citaat reageren
Oud 13-11-2001, 22:09
Kruymeldtje
Kruymeldtje is offline

afreageren, of dat helpt.
ik denk dat het slechts helpt om overtollige energie los te krijgen.
__________________
Hasta la victoria siempre/ ik =ongeaccepteerde abiologische achterneef van Internationalist/ ik = lid van AntiBreezerFront.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2001, 22:19
PV
PV is offline
ik denk het wel, als je het op een goede manier doet, lucht het op en voel je je daarna beter (is vaak bij huilen).
Met citaat reageren
Oud 13-11-2001, 22:32
Genesis
Avatar van Genesis
Genesis is offline
Ben dr heilig van overtuigd dat het helpt!!

Als ik me kut voel, moet ik lichamelijke inspanning verrichten, dan gaat het snel beter! Heb een tijdje aan karate gedaan hier in het dorp, maar dat doei k nu niet meer. Ik werd er wel heel erg rustig van, wat dat betreft beviel het heel erg goed!

Nu doe ik aan wedstrijdzwemmen, fitness bij diezelfde sportschool als waar ik eerst aan karate deed, en ik mountainbike veel.

Bij al van die inspanningen geldt: ik wordt er lichamelijk moe van, maar kom geestelijk helemaal tot rust..

Genesis
Met citaat reageren
Oud 14-11-2001, 00:04
dystopia
dystopia is offline
Hangt er vanaf op welke manier je dat doet en in welke mate. Snijden lijkt me geen goede manier, daarmee doe je jezelf pijn. Gevechtssport is een voorbeeld van een goede manier. Je doet andere pijn, maar incasseert ook. (zo zit het in het dagelijkse leven ook min of meer in elkaar)

Systematisch woede uiten lijkt mij gezond. Dan heb je die woede namelijk niet daarna. Kun je rustig slapen. Kun je rustig naar je werk/school. Kun je rustig een leven lijden. Die haat is er namelijk al uit.

Zie het als een batterij (of beter: accu). Woede uiten is het opladen. Je uit liefde (ipv. woede zoals voorheen) jegens je omgeving en langzaam komt die woede terug. Je uit die woede weer (in bijv. je gevechtssport).

In rust (bijv. meditatie) kun je ook woede uiten.

Zie ook de topic van Blacldolfin: http://forum.scholieren.com/Forum43/HTML/002728.html
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 14-11-2001, 05:56
Verwijderd
Vroeger kon ik alles kwijt in waterpolo en wedstrijdzwemmen, daarna in handbal. Nu ik niet meer sport merk ik wel dat ik heel erg moet zoeken naar andere dingen om het in kwijt te raken, een boek lezen (een goed boek dan) of iers schrijven waar ik echt achter sta wil daarbij wel eens helpen. Maar misschien is een boek ook wel weglopen voor de werkelijkheid, ik bedoel, als ik een goed boek lees zit ik er helemaal in, dan leef ik in die wereld...heerlijk.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2001, 07:03
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Maar misschien is een boek ook wel weglopen voor de werkelijkheid, ik bedoel, als ik een goed boek lees zit ik er helemaal in, dan leef ik in die wereld...heerlijk.
Hmmz, ik vind wel jammer dat ik het niet kan

Ik kan met mijn gedachten nooit bij 1 ding blijven...
Met citaat reageren
Oud 14-11-2001, 07:04
Mad^Athlete
Avatar van Mad^Athlete
Mad^Athlete is offline
Ja et helpt zekers, bijmij dan he, maar wat ben ik ??

Ik weet niet maar als ik me dan heb afgereageerd ben ik leeg / moe alles niet in staat om nog veel te denken en dat is wat ik wil bereiken eigenlijk. Lang leve het hardlopen
__________________
*stuiter*
Met citaat reageren
Oud 14-11-2001, 07:06
Verwijderd
Citaat:
Marc S schreef:
Hmmz, ik vind wel jammer dat ik het niet kan

Dat ben ik dan ook niet, 'k zit in het verhaal van het boek bij 60 verschillende dingen met m'n gedachten. 't moet ook wel een heel goed of boeiend boek (Harry Potter bv.) zijn wil het tegenwoordig lukken dat ik er echt in mee speel, meestal is het maar half, omdat ik half het boek lees en half in de rl zit. Plus dat de meeste boeken niet genoeg tot de verbeelding spreken.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2001, 07:08
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Gevechtssport is een voorbeeld van een goede manier. Je doet andere pijn, maar incasseert ook. (zo zit het in het dagelijkse leven ook min of meer in elkaar)
Dan ben je verkeerd bezig

Als jij naar onze Taekwondo-club zou komen puur om je agressie kwijt te raken, word je volgens mij door de hele zaal getrapt

En dan zijn we nog niet eens kwaad

Het gaat juist om zelfbeheersing, je leert om te gaan met je agressie / overtollige energie en deze juist buiten het gevecht te houden.

Zo hebben we bijvoorbeeld een oefening waar 2 mensen op 1 iemand afgaan en hij/zij moet zichzelf verdedigen. Je mag alles, zo hard trappen en slaan (binnen de regels dan), maar je mag absoluut niet kwaad worden

De sport opzich helpt meer dan 'het afreageren', omdat je juist minder de drang krijgt om het te doen
Met citaat reageren
Oud 14-11-2001, 07:10
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Dat ben ik dan ook niet, 'k zit in het verhaal van het boek bij 60 verschillende dingen met m'n gedachten.
Hoe lukt het je dan om verder te lezen?

Ik mis dan de concentratie ervoor...
Met citaat reageren
Oud 14-11-2001, 07:11
Verwijderd
Citaat:
Marc S schreef:
Hoe lukt het je dan om verder te lezen?

Ik mis dan de concentratie ervoor...


Gewoon doorlezen. Als het boeiend genoeg is dan lukt me dat wel.
Maar das een ander onderwerp dan waar deze topic over gaat.


[Dit bericht is aangepast door Leonoor (14-11-2001).]
Met citaat reageren
Oud 14-11-2001, 11:39
GUANO APES!!
GUANO APES!! is offline
zeker dat dat helpt na bij mij dan
als ik soms veel agressie heb reageer ik ut soms af op me ouders en vreemd genoeg helpt dat ok nog
__________________
SMOEL HOUWE!
Met citaat reageren
Oud 14-11-2001, 12:33
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Systematisch woede uiten lijkt mij gezond. Dan heb je die woede namelijk niet daarna. Kun je rustig slapen. Kun je rustig naar je werk/school. Kun je rustig een leven lijden. Die haat is er namelijk al uit.
dan heb je die woede niet daarna? een veel voorkomende misvaating
Citaat:
ik schreef:
je agressie uiten is slecht, word je alleen maar later agressiever van. er is een expiriment gedaan, de onwetende proefpersonen
,allemaal studenten en scholieren, moesten een of ander opstel of zoiets schrijven. vervolgens gaf de leraar ze allemaal lage cijfers en schreef hij er beledegingen en afkrakingen bij, daarna gaf hij de opstellen terug, met als gevolg dat de leerlingen super pissed-off waren.
daarna moesten een paar van die studenten gewoon niks doen,lezen, etc. voor 10 minuten ofzo. andere studenten/scholieren kregen in de gymzaal een fijne boksbal om hun agressie op te uiten. later moesten al die leerlingen
een spelletje spelen met elkaar op de computer. hoe het spelletje precies ging weet ik niet, maar iig geval waren ze elkaars vijanden, en als je de vijand 'versloeg', kreeg je de mogelijkheid om hem/haar te martelen met afschuwlijke geluiden. (de leerlingen droegen allemaal een koptelefoon) wat bleek? de leerlingen die hun agressie op de boksbal hadden afgereageerd waren vel bozer dan degenen die hun woede niet uiten, want ze lieten elke keer als ze een medeleerling versloegen die leerling de hardste geluiden horen en lieten die marteling nog langer doorgaan ook.(ze konden zowel de hardheid van het geluid bepalen als de duur ervan) degenen die hun agressie niet hadden geuit op de boksbal waren veel minder sadistisch tov hun onzichtbare medeleerlingen.
Citaat:
dystopia schreef:

Zie het als een batterij (of beter: accu). Woede uiten is het opladen. Je uit liefde (ipv. woede zoals voorheen) jegens je omgeving en langzaam komt die woede terug. Je uit die woede weer (in bijv. je gevechtssport).
je kunt het beter zien als een dynamo. hoe meer je je uit, des me meer energie/woede/agressie/sadisme komt ervoor in de plaats.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2001, 16:44
Genesis
Avatar van Genesis
Genesis is offline
Citaat:
Marc S schreef:
Dan ben je verkeerd bezig

Als jij naar onze Taekwondo-club zou komen puur om je agressie kwijt te raken, word je volgens mij door de hele zaal getrapt

En dan zijn we nog niet eens kwaad

Het gaat juist om zelfbeheersing, je leert om te gaan met je agressie / overtollige energie en deze juist buiten het gevecht te houden.

Zo hebben we bijvoorbeeld een oefening waar 2 mensen op 1 iemand afgaan en hij/zij moet zichzelf verdedigen. Je mag alles, zo hard trappen en slaan (binnen de regels dan), maar je mag absoluut niet kwaad worden

De sport opzich helpt meer dan 'het afreageren', omdat je juist minder de drang krijgt om het te doen


Misschien is het inderdaad niet afreageren, dat ben ik wel een beetje met je eens, en dat had ik ook wel moeten weten want dat is mij al zo vaak verteld !!

Maar het helpt wel, en dat wilde ik even zeggen, je komt er geestelijk van tot rust en je krijgt zelfbeheersing die je terug vindt in veel meer dingen in het dagelijks leven, vooral als je het moeilijk hebt

Genesis
Met citaat reageren
Oud 14-11-2001, 19:56
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
je kunt het beter zien als een dynamo. hoe meer je je uit, des me meer energie/woede/agressie/sadisme komt ervoor in de plaats.
( ik type hier net wat en dan is het password fout )

Wat ik wilde zeggen was dus zeg maar dat met elke sport waar je je lichamelijk vermoeit woede uit je stroomt. Net zoals dat ook uit je stroomt dmv. rust (meditatie bijv. maar daar weet ik weinig van)

Ooit een keer gekajakt en dat was hartstikke vermoeiend. Eigenlijk voelde dat erg goed, vermoeid worden in en door de natuur. Volgens mij is er toen ook woede uit me gestroomd, ik voelde me daarna ook ontzettend goed
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 14-11-2001, 20:00
John Sickbock
John Sickbock is offline
thelpt alleen om energie weg te werken, niet om t gevoel weg te werken. Die energie komt terug, als t gevoel er nog is...
__________________
Do one thing that scares you every day ~ De wereld is niet vastgeroest, al lijkt dat soms zo ~ We ontwikkelen allemaal op een andere manier, gelukkig!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-11-2001, 20:01
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
John Sickbock schreef:
thelpt alleen om energie weg te werken, niet om t gevoel weg te werken. Die energie komt terug, als t gevoel er nog is...
En vice versa...
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 14-11-2001, 20:37
BlackMystery
Avatar van BlackMystery
BlackMystery is offline
hangt er van af hoe je je afreageert
Met citaat reageren
Oud 14-11-2001, 20:49
Cr@nberrie
Cr@nberrie is offline
Ik probeer me meestal juist niet af te reageren. Op dat moment vind ik mijn eigen stappen ook heel logisch en rechtvaardig. Achteraf denk ik: ik heb me afgereageerd. Het is dus volgens mij niet iets wat je bewust doet maar als je sjagrijnig bent kijk je negatief tegen dingen aan.
__________________
- Ik hou wel van mezelf, het is alleen niet wederzijds -
Met citaat reageren
Oud 14-11-2001, 21:04
skyscraper
Avatar van skyscraper
skyscraper is offline
ligt eraan waar je het op afreageerd.... op een persoon is niet goed maar als je het afreageerd door middel van een hobby, bv voetbal, boksen etcetc. dan zet je het om in positieve agressie pfff dat dit uit mijn mond komt want ik word zelf altijd chagrijnig op andere mensen dus ik zeg het wel mooi, maar moet het zelf eerst ook leren.
__________________
je freakt niet
Met citaat reageren
Oud 14-11-2001, 21:40
Verwijderd
Citaat:
skyscraper schreef:
ligt eraan waar je het op afreageerd.... op een persoon is niet goed maar als je het afreageerd door middel van een hobby, bv voetbal, boksen etcetc. dan zet je het om in positieve agressie pfff dat dit uit mijn mond komt want ik word zelf altijd chagrijnig op andere mensen dus ik zeg het wel mooi, maar moet het zelf eerst ook leren.
whehe
k wilde net zeggen.
Hmzz.. helpt denk ik wel. Maar ik ga niet slaan ofzoow. Ik ga ongelooflijk zeiken op mensen.. en op mezelf en me heel onzeker voelen en alles wat mensen zeggen ga ik serieus opvatten vooral bij m'n vriend.

kuzziess

Met citaat reageren
Oud 15-11-2001, 14:00
Andora
Avatar van Andora
Andora is offline
Citaat:
rockyj schreef:
Sommige zeggen weer van wel anderen weer van niet.

Volgens mij lucht het wel een klein beetje op maar schiet je aan het eind niks mee op.
Ut helpt wel even jah, maar bij mij komt ut altijd weer terug...
Met citaat reageren
Oud 15-11-2001, 14:41
klootzak2001
Avatar van klootzak2001
klootzak2001 is offline
na dieverse proces verbalen kan ik zeggen

het lucht op, maar helpt niet

Groeten

van een Klootzak
__________________
een goede klootzak, is een echte man .... alle liefde voor mijn jessiej
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-12-2001, 21:42
Gwenniej
Avatar van Gwenniej
Gwenniej is offline
t lucht zeker wel op!! als ik me wil afreageren doek t op me arm en daarna voelk me beter
__________________
honderdduizend luchtkastelen.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2001, 21:53
Dy|_uCK
Avatar van Dy|_uCK
Dy|_uCK is offline
afreagreen is goed, maar dan tijdelijk
__________________
*8ballcrew* I just stop breathing for a few minutes and everybody jumps to conclusions.. *8ballcrew*
Met citaat reageren
Oud 08-01-2002, 14:22
Black Reina
Avatar van Black Reina
Black Reina is offline
nee bij mij helpt t geen ene hol
Met citaat reageren
Oud 08-01-2002, 15:05
Verwijderd
Of het helpt weet ik niet, maar het kan zeer zeker ontzettend opluchten.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2002, 19:06
Cerberus
Cerberus is offline
mjah, je problemen gaan er niet van weg, maar ff wat lichamelijke inspanning (niet gaan lopen slaan, maar hardlopen ofzow, of 30 opdrukjes..) lucht wel heel erg op.
__________________
~pas op voor grootspraak: er kan iemand in de buurt zijn die je als kind gekend heeft~
Met citaat reageren
Oud 08-01-2002, 20:19
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Tip:
zorg dat je ergens oude kranten en/of tijdschriftne hebt liggen. Ik kan me heel goed afreageren door eens flink op los te scheuren.
Ik ben een vrij rustig persoon, maar soms kan ik ook heftige emoties ontladen en dan is dat scheuren een goede oplossing

Gatara
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2002, 21:56
Witch Lover
Witch Lover is offline
ik denk dat het wel es kan helpen, vooral bij driftbuitjes..gewoon ff flink op een muur inrammen tot je knokkels kapot zijn..weg aggressie ga je tenminste geen mensen doodslaan..
__________________
Dus je doet HAVO? Neuken? *VLEES = MOORD!!!!*
Met citaat reageren
Oud 08-01-2002, 22:19
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
het helpt gigantisch echt waar. ik heb een keer een pmt (psychomotorische therapie)-les gehad over omgaan met emoties. heb toen 3 kwartier lang heel hard tegen voetballen aan getrapt, met een knuppel volleyballen weg geslagen en op een mat staan rammen. voelde me daarna echt heel erg rustig en leeg... alles was even uit me leek het wel. het helpt misschien niet voor eeuwig, maar tis beter dan scheermesjes of bierdoppen lijkt mij. het is een manier om een stukje van jezelf kwijt te kunnen, zonder dat iemand er last van heeft. en das goed...

adieu!!
Met citaat reageren
Oud 08-01-2002, 22:23
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
Citaat:
Marc S schreef:
Als jij naar onze Taekwondo-club zou komen puur om je agressie kwijt te raken, word je volgens mij door de hele zaal getrapt


volgens mij is een evchtsport juist dé manier. maar ik denk dan niet aan taekwondo, maar aan kickboksen. zou ik zooo graag willen doen, amar moet eerst maar meer conditie hebben mij lijkt het ideaal om op een gecontroleerde manier al je woede er uti te kunnen gooien. maar je moet het wel kunnen, het niet uit de hand laten lopen. maar ging een tijdje met vrienden een soort rugby doen. en dat ging echt hard, maar dat lucht zo op! niemand hoeft te weten hoe fucked up je bent van binnen en je raakt het toch lekker kwijt.

maar dit vvind ik

adieu! sublime

nog even iets:
dystopia schreef:
Systematisch woede uiten lijkt mij gezond. Dan heb je die woede namelijk niet daarna. Kun je rustig slapen. Kun je rustig naar je werk/school. Kun je rustig een leven lijden. Die haat is er namelijk al uit.

--------------------------------------------------------------------------------


dan heb je die woede niet daarna? een veel voorkomende misvaating


---
je hebt die woede ernaa misschien wel, of tenminste je bent nog wel kwaad en ongelukkig, maar omdat je de meeste spanning kwijt raakt in bv heel hard rennen fietsen tegen een bal schoppen/slaan kun je jezelf beter in de hand houden. dat is tenminste mijn ervaring. toen ik elke dag de tijd en de plaats had me helemaal te laten gaan in 'sport' was ik veel relaxter. als er dan iets ergs was kon ik me daar veel beter aan overgeven.
als er iets erg gebeurd (iemand dood ofzo) kan ik heel slecht huilen, als ik dan eerst de mogelijkheid heb mn spanning kwijt te raken heb ik geen energie meer over me te verzetten tegen mijn verdriet en woede over de gebeurtenis. anderen kunnen je dan beter helpen en uiteindelijk helpt dat met de verwerking van....

zo zie ik het tenminste.... ik zou echt heel erg graag een gymzaal achter mn huis hebben. al kon ik elke avond maar even mijn concentratie richten op een basket en een bal, bij mij helpt dat grandioos....

adieu! sublime


[Dit bericht is aangepast door sublime (08-01-2002).]
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Het Grote Lucht-Je-Hart Topic #13
Nijn*
500 26-10-2004 15:59
Psychologie Het Grote Lucht Je Hart Topic #12
Verwijderd
499 11-10-2004 20:55
Liefde & Relatie vriendin geslagen en haar beste vriendin zwanger gemaakt
Jij-Jij
123 30-06-2003 14:15
Levensbeschouwing & Filosofie kerstofobie: IK HAAT KERST!
frankzinnig
71 30-03-2003 07:46
Psychologie Zelfvertrouwen gebaseerd op goede cijfers...
Gothic
12 28-05-2002 10:54
ARTistiek [verhaaltje] 'Dad'
punkyfish
8 21-04-2002 21:12


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:01.