Oud 02-08-2005, 21:03
moon
Avatar van moon
moon is offline
Ik heb vannacht een slaapverlamming gehad (zo noemt mijn moeder het). Ik werd wakker,deed mijn ogen open en voelde me een beetje ziek worden. Hierna wilde ik me bewegen maar dat lukte niet meer, ik kon niks in mijn hele lichaam nog bewegen. Ik wilde om hulp schreeuwen maar er kwam toaal geen geluid uit mijn keel. Ik wilde trappen en slaan om maar hulp te krijgen, maar het lukte gewoon niet. Ik ben echt zoooooo bang geweest! Ik dacht eerst dat ik dood ging en dat ik niemand kon waarschuwen. Na een halve minuut ofzo, was het weg en kon ik me weer bewegen. Toen ik het aan mijn moeder vertelde zei ze dat het een slaapverlamming was en dat zij dat ook weleens had gehad.
Weet iemand meer over een slaapverlmmaing of is er hier iemand die het zelf wel eens heeft gehad? zijn er ook dingen die je kan doen er tegen ofzo?
__________________
wees jezelf er zijn al zoveel anderen (loesje)
Oud 02-08-2005, 21:18
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Normaal als je je wil gaan bewegen geven je hersenen een seintje af aan je spieren om te gaan bewegen. Nu gebeurt er hetzelfde als je droomt: je hersenen krijgen een prikkel waarin bijvoorbeeld wordt gezegd 'je moet nu rennen', omdat jij net aan het dromen bent dat je gaat rennen. Om te voorkomen dat jij in je slaap daadwerkelijk al die gebaren gaat uitvoeren, wordt er tijdens je dromen een stukje uitgeschakeld: de signalen die je hersenen afgeven aan je spieren worden geblokkeerd. Daardoor kan jij van alles dromen, zonder dat jij een groot gevaar voor jezelf of je omgeving bent.

Nu kan het alleen zo zijn dat je wakker wordt en dat die signalen nog steeds geblokkeerd worden. Dit is slechts tijdelijk, maar het voelt heel eng aan, omdat je je dus niet kan bewegen ook al wil je dat wel. Het is gelukkig wel ongevaarlijk en duurt maar even.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 02-08-2005, 22:22
moon
Avatar van moon
moon is offline
Bedankt voor je reactie. Ik heb inmideels wat op internet gezocht en heb inderdaad gezien dat het onschuldig is, maar eng is het wel.
__________________
wees jezelf er zijn al zoveel anderen (loesje)
Oud 02-08-2005, 23:38
juno
Avatar van juno
juno is offline
Ik heb het ook gehad, maar ik kon dan ook geen ademhalen.
Het was naar, maar het is vanzelf over gegaan, maar ik heb wel een tijdje inslaapproblemen gehad, uit angst om weer te stikken.
Oud 02-08-2005, 23:43
Verwijderd
Ik heb het ook weleens, en het is niet leuk
Oud 03-08-2005, 02:57
Droyd
Avatar van Droyd
Droyd is offline
Citaat:
juno schreef op 02-08-2005 @ 23:38 :
Ik heb het ook gehad, maar ik kon dan ook geen ademhalen.
Het was naar, maar het is vanzelf over gegaan, maar ik heb wel een tijdje inslaapproblemen gehad, uit angst om weer te stikken.
In een verder stadium van slaapverlamming begint men (zoals ik) ook te hallucineren wat ook vrij onschuldig lijkt te zijn.

Ik had ooit ook het gevoel gehad dat ik stikte op mijn kussen maar waarschijnlijk was dit slechts schijn. Zo heb ik ook pijn gevoeld, onmogelijk snelle hartkloppingen en doodsangsten ervaren, de illusie gehad dat ik kon bewegen, etc. Alle symptomen zijn volgens artikels dat ik op het net heb gelezen illusies, of op zijn minst nog lang niet zo erg (bv in het geval van de hartkloppingen)

Maar het voelt net echt, dus op zich maakt het eigenlijk niet zoveel uit. Je angst blijft steeds aanwezig, min of meer, zelfs na je er aan went.

Bij gewone slaapverlamming moet je je zo rustig mogelijk proberen te houden en kom je een stukje sneller uit je verlamming. In werkelijkheid duurt slaapverlamming zelden langer dan twee minuten maar natuurlijk lijkt het vaak heel wat langer, onder andere omdat je hersenen reeds op een ander niveau werken.
__________________
And fall on my face on somebody's new-mown lawn

Laatst gewijzigd op 03-08-2005 om 03:00.
Oud 03-08-2005, 19:03
Mestkever
Avatar van Mestkever
Mestkever is offline
Heb je dat niet gewoon gedroomt?
Oud 04-08-2005, 15:47
HereIAm
Avatar van HereIAm
HereIAm is offline
Dat heb ik ook een paar keer gehad en ik wil het liever niet nog eens meemaken. Wow, dát was eng
Oud 04-08-2005, 21:53
Verwijderd
ik heb het ook al een paar keer gehad maar dan niet met me hele lichaam.. maar altijd met een arm haha echt heel vaag..
als je die arm dan aanraakt lijkt net of het van iemand anders is.
Oud 05-08-2005, 11:53
Ndimension
Ndimension is offline
Het is eng ja. Zo werd ik een keer wakker met mijn mond dicht en mijn neus voor de helft in een kussen. Met een neusgat haalde ik dus ook adem, maar aangezien ik nogal wat allergieën heb, zit mijn neus meestal dus dicht. Dat was pas echt eng, ik vreesde gewoon dat ik zou stikken. Gelukkig kon ik me na een tiental seconden weer bewegen.
__________________
© Ndimension
Oud 05-08-2005, 14:23
Meind
Meind is offline
Ik heb dat ook een keer meegemaakt toen ik nog op de basisschool zat. Maar het voelde bij mij net aan als een droom. Ik weet nog dat ik probeerde mijn lichaam te bewegen en dat toen niet lukte. Ik was doodsbang en probeerde te gillen om mn ouders wakker te maken, zodat ze mij konden helpen. Dat lukte ook niet. Het was heel raar. Ik kan me niet herinneren dat het over is gegaan. Ik werd erna weer wakker en kon toen weer normaal bewegen. Heel vaag allemaal
Oud 06-08-2005, 14:39
Ras al Gulla
Ras al Gulla is offline
Ik vind het eigenlijk wel kicken. Je zit in een soort van trance, waarbij je je lichaam niet kan bewegen.
Oud 06-08-2005, 16:00
Mr. Bungle
Avatar van Mr. Bungle
Mr. Bungle is offline
Citaat:
Ras al Gulla schreef op 06-08-2005 @ 14:39 :
Ik vind het eigenlijk wel kicken. Je zit in een soort van trance, waarbij je je lichaam niet kan bewegen.
Ja idd, tegen vechten heeft toch geen zin, dus geniet ervan. Ik heb het ook al een keer gehad, werd ook heel angstig, maar zag geen rede om bang te worden. Dus ik begon het maar leuk te vinden, daarna weer in slaap gevallen.
__________________
Fyh!
Oud 06-08-2005, 21:04
Nomen-nescio
Nomen-nescio is offline
Citaat:
Ras al Gulla schreef op 06-08-2005 @ 14:39 :
Ik vind het eigenlijk wel kicken. Je zit in een soort van trance, waarbij je je lichaam niet kan bewegen.
Ik moet zeggen dat ik het ook een aparte gewaarwording vindt Het is nu al een tijd geleden dat ik het heb gehad (Gelukkig). Maar het vervelende is dat ik dan ook moeite heb met ademhalen, dat vind ik wel vrij eng. Uiterst apart !
__________________
"Een doel is slechts belangrijk als idee. Het gaat om het werk dat tot het doel leidt. Dat vervult het leven met zin."
Oud 07-08-2005, 17:21
Loezzel
Avatar van Loezzel
Loezzel is offline
Citaat:
Rammetjuh87 schreef op 04-08-2005 @ 21:53 :
ik heb het ook al een paar keer gehad maar dan niet met me hele lichaam.. maar altijd met een arm haha echt heel vaag..
als je die arm dan aanraakt lijkt net of het van iemand anders is.
Is dat niet gewoon een slapende arm omdat er weinig bloed doorheen loopt? Ik voel mijn arm namelijk niet (of op dezelfde manier zoals jij die beschrijft) als ik wakker word en hij ligt boven mijn hoofd...
__________________
I'll be your fantasy friend forever
Oud 08-08-2005, 04:02
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
lijkt me eigenlijk wel grappig om een keer mee te maken. het zat geloof ik zo dat je hersenen eerder wakker worden dan je lichaam ofzo.

ik heb trouwens ook wel is van die rare dingen als ik ga inslapen. dan voelt het soms net of ik 2 meter naar beneden val maar dan lig ik gewoon in mn bed. of mn been begint opeens te schokken.

is allemaal wel vrij normaal geloof ik maar ik weet niet meer precies waar het door komt.
__________________
ˇƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Oud 07-12-2006, 14:40
Joyfully9
Joyfully9 is offline
Hello all,

Ik heb ook al enige tijd (zo'n 4 jaar) last van slaapverlammingen. Ik dacht eerst dat het een soort droom was, maar na het bezoeken van een aantal sites en na het lezen van o.a. dit forum weet ik dat je geestelijk wel wakker bent, maar lichamelijk niet.
Ik heb vooral slaapverlammingen als ik overdag even ga slapen. Ik heb dan bijvoorbeeld een half uurtje geslapen, word even wakker, en als ik dan weer in slaap val gebeurt het: ik voel me duizelig worden en steeds verder weg zakken. Als ik op dat moment niet ga bewegen kom ik in een slaapverlamming terecht. Een heel naar en beangstigend gevoel, de eerste keer was ik zo geschrokken dat ik niet meer durfde te slapen. De slaapverlamming zelf duurt voor mijn gevoel best lang, maar ik denk dat het zo'n 30 seconde bedraagt. Als ik me heel goed concentreer lukt het me om me te bewegen en lichamelijk ook wakker te worden. Als ik dan weer in slaap val gebeurt het weer, dus dan moet ik eerst even een rondje door mijn kamer lopen en wat water gaan drinken.
Ondanks dat het zo'n eng gevoel is, vind ik het wel interessant. Zeker nu ik weet dat het niet gevaarlijk is. Het hebben van slaapverlammingen is ook een symptoom van de ziekte narcolepsie, maar die ziekte heb ik gelukkig niet.
Ik las op dit forum iets over een droomwereld, dat je je eigen kamer ziet en het lijkt of je gewoon je ogen open hebt en kijkt. Heel herkenbaar! Ik wist namelijk wel dat dat niet echt was, omdat ik dan soms ook 'zie' dat er mensen in mijn kamer staan terwijl ik weet dat ze er niet zijn.
Voor de rest kan ik tijdens zo'n slaapverlamming wel alles horen en ik raak nog steeds in paniek, ook al heb ik het nu al zo vaak gehad. Vooral in stressperiodes overkomt het me vaak.
Als ik er met mensen over praat verklaren ze me soms voor gek, dan denken ze dat het gewoon een droom is. Maar dat is absoluut niet waar!
Oud 07-12-2006, 14:41
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Topics van een jaar oud uppen is niet de bedoeling.
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Slaapverlamming
Verwijderd
53 16-07-2016 12:32
Lichaam & Gezondheid Slaapverlamming
Greenscarfed
20 05-01-2012 01:32
Lichaam & Gezondheid Slaapverlamming.
SunnySonja
9 05-09-2010 00:38
Lichaam & Gezondheid Slaapverlamming
Lethe
26 19-08-2007 12:07
Lichaam & Gezondheid Slaapverlamming
Kid Morbid
3 27-02-2006 16:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:47.