Oud 15-02-2012, 17:20
doorzetter_27
doorzetter_27 is offline
Hallo allemaal,

Wie doen er dit jaar eindexamen op vwo- niveau voor het vak Economie?
Hoever zijn jullie met de voorbereidingen?

Ik heb me ingeschreven voor een 3-daagse eindexamentraining in Leiden (in de periode rond mei). Ik vraag me af of de training effectief is, om te willen slagen voor het vak Economie. Vorig jaar helaas gezakt en wil dit jaar het vak hoe dan ook halen!!
Tot nu toe sta ik gemiddeld een 6,2 (vind ik nogal risicovol), ik heb nog 1 schoolexamen.
(*Dat boeit eigelijk niet want, volgens de nieuwe regeling heeft ik het weinig zin om zo hoog mogelijk te staan voor je schoolexamens, natuurlijk is dat mooi genomen.
Je moet hoe dan ook uiteindelijk gemiddeld minimaal voor je landelijk schriftelijke eindexamens op een 5,5 uitkomen! *)

Het vak Economie wordt door veel leerlingen van het vwo, best zwaar bevonden. De nomering is elk jaar ook best hoog. Het leek me daarom verstandig om meer aandacht te besteden aan het vak. Wie van jullie heeft zo'n training gevolgd? Zo ja, kun me vertellen wat ik ervan moet verwachten. Moet ik van te voren goed voorbereid zijn?(dat lijkt me wel verstandig!!)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-02-2012, 14:06
cathybokhorst
cathybokhorst is offline
Hey!
Ik heb aankomend weekend examentraining voor wiskunde-b havo.
Ik heb hiervoor van de school zelf oefeningen gekregen ter voorbereiding, die zij dan op het begin nakijken.
Heb jij die niet gekregen? Ook zou ik al wat vragen bedenken van onderwerpen die je niet snapt,
als je het dan na de uitleg niet snapt kun je daar nog op terugkomen.

Wiskunde zal ongetwijfeld anders zijn natuurlijk, maar na dit weekend zal ik laten weten hoe het was en hoe alles ging etc.. Misschien heb je daar wat aan

Groetjes Cathy
Met citaat reageren
Oud 02-03-2012, 12:39
Daandevries
Daandevries is offline
Ik heb vorig jaar in Leiden toen ik havo examen deed een examentraining in Leiden gevolgd, ik vond de groepen echt wel een beetje te groot wij zaten met 18 in een lokaaltje, er waren wel 3 examentrainers maar ik vond de groep best wel te groot, het duurde heel lang voor dat ik eindelijk aan de beurt was. Ik zit nu in 5 vwo maar ik ga volgend jaar niet weer naar leiden, ik had wel 0,4 punt hoger dan mijn schoolexamencijfer. Mijn zus is vorig jaar in Amsterdam bij www.bijlespool-examentraining.nl geweest, zij was daar wel enthousiast over, ze zat in het Olympisch Stadion en er zaten maar 5 leerlingen in een groepje en zij had 1,2 punt hoger! Dus dat was wel echt beter. Na 3 dagen examentraining was ik wel vet moe, maar ja het hielp wel.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2012, 13:15
Elma van Veen
Ik vind zo'n examentraining best wel duur! Is het dat geld wel waard?
Met citaat reageren
Oud 02-03-2012, 18:58
the economist
the economist is offline
Nee, dat denk ik dus niet. Een bijles-aan-huis geeft je voor minder dan de helft van de prijs denk ik een echt persoonlijke bijles, terwijl het bij zo'n examentraining toch weer vrij schools is, en in miniklasjes. Ik denk dat een aantal keren een uur een-op-een gaan zitten met iemand die het rustig, en precies op jouw niveau uitlegt, veel beter werkt.
de prijzen hiervan liggen rond de 15-20 euro per uur, afhankelijk wellicht van jouw regio, en de kwaliteit ligt dus 1op1 hoger.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2012, 12:02
Camou
Camou is offline
Bij mij in de klas zaten mensen dus constant 4en en 5en haalde voor eco. Die zijn naar Leiden gegaan en hadden allemaal iets van 2-2.5 punten hoger. Verder waren ze er allemaal erg positief over, alles werd duidelijk uitgelegd en kregen ze veel tips hoe ze snel iets kunnen uitrekenen.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2012, 13:51
the economist
the economist is offline
Oh ja, vergeleken met de situatie in een standaard klas, 50 minutenroorster, 30 minuten effectieve lestijd, lesuitval, geklier van cursisten (of je dat nou zelf bent of vervelende jongens achterin de klas), is zo'n training veel intensiever. Bovendien komt het bovenop de stof die je op school dus al hebt gehad, het is de cherry op de cake, de puntjes op de i.
ik zie dat de kosten 245 euro per vak zijn, daar komen nog allerlei kosten bij zoals reiskosten, overnachting (50 euro per nacht), eten ? drinken ?
Ik zeg alleen dat eenzelfde student of docent je ook individueel zal willen helpen, zonder tussenkomst van een derde partij die er ook winst uit haalt, en kosten maakt.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2012, 20:58
Camou
Camou is offline
Je weet dat zo een training de hele dag door gaat, achter elkaar? Voor bijles betaal je gemiddeld 10 - 15 euro per uur. Dat is vergeleken met Leiden (waar je op een dag 8-9 uur echt les krijgt) dus 80-120 euro. Als je drie dagen hetzelfde aantal uur les zou krijgen is dat 360 euro (uitgaand van 15 euro). Leiden is dus 115 euro goedkoper. Op de site staat ook dat er een docent is voor een groepje 6 studenten, je zit alleen in een grote zaal met meer mensen. Een overnachting is er al vanaf 25 euro. Ontbijt is inbegrepen, lunch en avondeten kan je voor max 15 euro halen voor 3 dagen.

Mensen die bijles geven weten ook niet altijd wat de examenstof allemaal is. In Leiden krijg je een uitleg over allleen de dingen die je moet weten voor je examens. Je hoeft dus niet zelf constant aan te wijzen wat je niet snapt etc. Na de training kan je zelf ook nog naar prive les, dat zit inbegrepen in de prijs. Als je eigen docent niet goed is, zoals vaak het geval, lijkt het mij niet dat je daar ook priveles van wilt krijgen want dat helpt toch niet.

Degene uit mijn klas waren positief, mensen klierden niet want ze waren er allemaal zelf naartoe gekomen en ze hadden allemaal 245 euro ervoor betaald. Ze konden wel praten met elkaar toen ze zelf aan de opdrachten gingen. Ze vonden het erg duur maar het was het wel waard, want anders hadden ze misschien een jaar opnieuw moeten doen.

Dit zijn allemaal dingen die op de site staan + wat mensen hebben verteld die het gedaan hebben en het echt zwaar vonden maar het wel snapte en geslaagd zijn. Jouw posts komen op mij over alsof je eigenlijk totaal geen idee hebt wat examentraining is.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2012, 14:56
doorzetter_27
doorzetter_27 is offline
Citaat:
Hey!
Ik heb aankomend weekend examentraining voor wiskunde-b havo.
Ik heb hiervoor van de school zelf oefeningen gekregen ter voorbereiding, die zij dan op het begin nakijken.
Heb jij die niet gekregen? Ook zou ik al wat vragen bedenken van onderwerpen die je niet snapt,
als je het dan na de uitleg niet snapt kun je daar nog op terugkomen.

Wiskunde zal ongetwijfeld anders zijn natuurlijk, maar na dit weekend zal ik laten weten hoe het was en hoe alles ging etc.. Misschien heb je daar wat aan

Groetjes Cathy
Hey,
Fijn dat je hebt gereageerd!!
Hoe was het gegaan?
Ik ben erg benieuwd!!
Met citaat reageren
Oud 05-03-2012, 15:05
doorzetter_27
doorzetter_27 is offline
Citaat:
Ik heb vorig jaar in Leiden toen ik havo examen deed een examentraining in Leiden gevolgd, ik vond de groepen echt wel een beetje te groot wij zaten met 18 in een lokaaltje, er waren wel 3 examentrainers maar ik vond de groep best wel te groot, het duurde heel lang voor dat ik eindelijk aan de beurt was. Ik zit nu in 5 vwo maar ik ga volgend jaar niet weer naar leiden, ik had wel 0,4 punt hoger dan mijn schoolexamencijfer. Mijn zus is vorig jaar in Amsterdam bij www.bijlespool-examentraining.nl geweest, zij was daar wel enthousiast over, ze zat in het Olympisch Stadion en er zaten maar 5 leerlingen in een groepje en zij had 1,2 punt hoger! Dus dat was wel echt beter. Na 3 dagen examentraining was ik wel vet moe, maar ja het hielp wel.
18 leerlingen is inderdaad best veel!!
bijlespool-examentrainer heb ik nog nooit van gehoord, ik ga het ff opzoeken.
Nou ja, voor 0,4 hoger is niet echt veelbelovend!
Stond je dan niet misschien gemiddeld vrij hoog? (zou het misschien dat zijn)
Voor welk vak heb je het gedaan?
In ieder geval, bedankt voor je reactie!!!
Met citaat reageren
Oud 05-03-2012, 15:08
doorzetter_27
doorzetter_27 is offline
Citaat:
Bij mij in de klas zaten mensen dus constant 4en en 5en haalde voor eco. Die zijn naar Leiden gegaan en hadden allemaal iets van 2-2.5 punten hoger. Verder waren ze er allemaal erg positief over, alles werd duidelijk uitgelegd en kregen ze veel tips hoe ze snel iets kunnen uitrekenen.
Klinkt goed!!
(Ik heb ook een heleboel goede verhalen erover gehoord, maar wist niet of ik het nou wel of niet moest geloven.)
Jij zelf hebt het niet gedaan?
Met citaat reageren
Oud 05-03-2012, 15:29
doorzetter_27
doorzetter_27 is offline
Citaat:
Je weet dat zo een training de hele dag door gaat, achter elkaar? Voor bijles betaal je gemiddeld 10 - 15 euro per uur. Dat is vergeleken met Leiden (waar je op een dag 8-9 uur echt les krijgt) dus 80-120 euro. Als je drie dagen hetzelfde aantal uur les zou krijgen is dat 360 euro (uitgaand van 15 euro). Leiden is dus 115 euro goedkoper. Op de site staat ook dat er een docent is voor een groepje 6 studenten, je zit alleen in een grote zaal met meer mensen. Een overnachting is er al vanaf 25 euro. Ontbijt is inbegrepen, lunch en avondeten kan je voor max 15 euro halen voor 3 dagen.

Mensen die bijles geven weten ook niet altijd wat de examenstof allemaal is. In Leiden krijg je een uitleg over allleen de dingen die je moet weten voor je examens. Je hoeft dus niet zelf constant aan te wijzen wat je niet snapt etc. Na de training kan je zelf ook nog naar prive les, dat zit inbegrepen in de prijs. Als je eigen docent niet goed is, zoals vaak het geval, lijkt het mij niet dat je daar ook priveles van wilt krijgen want dat helpt toch niet.

Degene uit mijn klas waren positief, mensen klierden niet want ze waren er allemaal zelf naartoe gekomen en ze hadden allemaal 245 euro ervoor betaald. Ze konden wel praten met elkaar toen ze zelf aan de opdrachten gingen. Ze vonden het erg duur maar het was het wel waard, want anders hadden ze misschien een jaar opnieuw moeten doen.

Dit zijn allemaal dingen die op de site staan + wat mensen hebben verteld die het gedaan hebben en het echt zwaar vonden maar het wel snapte en geslaagd zijn. Jouw posts komen op mij over alsof je eigenlijk totaal geen idee hebt wat examentraining is.
Mijn leraar economie bakt er helemaal niets van! Als ik hem om uitleg vraag, lult hij erom heen en geeft nooit echt goed uitleg op mijn vragen. In plaats van dat ik het beter ga begrijpen, raak ik juist in de war! Echt heel irritant en zorgwekkend, daarom werk ik altijd zelfstandig zonder enige hulp van de leraar!

Je hebt gelijk! Met bijles kom je inderdaad duurder uit, ik heb het na-gecheckt!
Naast de positieve reacties van leerlingen, is dit dus nog een reden om die training tOch te doen!!!!

Ik heb de site van www.ssleiden.nl rustig doorgelezen en inderdaad wat reacties van leerlingen gelezen die de cursussen hebben bijgewoond.
Er waren wat onduidelijkheden, vandaar dat ik een topic geopend had.
Wat ik me af vraag en waar ik geen antwoord op heb is : Of het niet te zwaar is? Ik heb nooit veel uren gedraaid voor slechts 1 vak, dat kan ik niet! Vlak voor een overhoring/pta verdeeld ik mijn tijd, het is niet zo dat ik 10 uur lang studeer voor een vak, ik wissel vaak af.

In der geval fijn om te horen, dat jou klasgenoten het positief ervaren hebben!
Bedankt voor je uitgebreide reactie, ik heb er echt veel aan!!!
Met citaat reageren
Oud 05-03-2012, 16:46
AnnevdMeer
Hoi allemaal,
Ik heb vorig jaar bij Bijlespool-examentraining.nl mijn examentraining gedaan in Amsterdam toen zat ik in 5 Havo en doe nu 5 Vwo. Je zit hier in groepjes van maximaal 6 leerlingen in mijn groep zaten trouwens maar 4 leerlingen in een groepje en mijn examentrainer zat aan tafel, dus wij hadden niet 18 leerlingen of veel herrie. Deze organisatie deed toen voor de eerste keer een examentraining, in het Olympisch Stadion en wij zaten in de pauzes lekker op het veld. Ik vond dat wel leuk want zo'n universiteitslokaal lijkt mij niet echt gezellig. Het was volgens mij 299,- was wel veel geld, maar de lunch zat er gewoon bij in, dus je hoefde geen broodjes of zo te kopen, dus het was iets van 12 E per uur. Uiteindelijk heb ik 1,4 punt hoger gehaald op economie daardoor stond ik gemiddeld dus wel mooi voldoende dus kon ik naar het vwo. Ik heb heb aangeraden aan mijn neef in Groningen want daar zit dezelfde organisatie ook. Ik zou in elk geval zelf geen examentraining doen als ik wel dik voldoende zou staan, dus volgend jaar moet ik maar even kijken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:34.