Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-03-2003, 20:43
C'est moi
Avatar van C'est moi
C'est moi is offline
beste mensen

wat vinden jullie van de vogelpest, en natuurlijk de dieren?


groetejs chretienne
__________________
nobody is perfect, I'm nobody!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-03-2003, 22:22
Julian
Avatar van Julian
Julian is offline
eh, ik vind het jammer van/voor de kipjes?
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 08:26
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Tja... wat dat laatste betreft zit ik met een gewetensvraag: m'n zusje zit op een groenschool, waar ze o.a. kippen hebben. Deze zijn ziek en vertonen symptomen die op vogelpest zouden kunnen wijzen (opgezwollen nek, kop, enz). Nou hebben ze ook kuikentjes die achter glas zitten, en iedereen die erheen wil moet een beschermend pak aan, enz. Maar als die kippen echt vogelpest hebben, moeten die kuikens ook afgemaakt worden, en ergens is dat niet eerlijk omdat ze nog kerngezond zijn en geisoleerd zijn gehouden (beesten zijn nog maar een paar dagen). Nou heeft m'n zusje ('s werelds grootste milieuactiviste in de dop) allemaal wilde plannen om die kuikens te verstoppen bij ons! Aan de ene kant betwijfel ik of ze het durft, maar als ik m'n lieve (ahum) zusje een beetje ken, staat die kuikens morgen in de kamer!!! (mevrouw kijkt denk ik meer tv dan goed voor haar is...). wat moet ik doen als het ect zover is? haar aangeven (dat vergeeft ze me nooit...) of het spelletje meespelen? (ik vind het zelf ook niet eerlijk) M'n geweten draait overuren...
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 11:54
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 15-03-2003 @ 09:26:
Tja... wat dat laatste betreft zit ik met een gewetensvraag: m'n zusje zit op een groenschool, waar ze o.a. kippen hebben. Deze zijn ziek en vertonen symptomen die op vogelpest zouden kunnen wijzen (opgezwollen nek, kop, enz). Nou hebben ze ook kuikentjes die achter glas zitten, en iedereen die erheen wil moet een beschermend pak aan, enz. Maar als die kippen echt vogelpest hebben, moeten die kuikens ook afgemaakt worden, en ergens is dat niet eerlijk omdat ze nog kerngezond zijn en geisoleerd zijn gehouden (beesten zijn nog maar een paar dagen). Nou heeft m'n zusje ('s werelds grootste milieuactiviste in de dop) allemaal wilde plannen om die kuikens te verstoppen bij ons! Aan de ene kant betwijfel ik of ze het durft, maar als ik m'n lieve (ahum) zusje een beetje ken, staat die kuikens morgen in de kamer!!! (mevrouw kijkt denk ik meer tv dan goed voor haar is...). wat moet ik doen als het ect zover is? haar aangeven (dat vergeeft ze me nooit...) of het spelletje meespelen? (ik vind het zelf ook niet eerlijk) M'n geweten draait overuren...
Lekker slim om die kuikens mee naar huis te nemen, die kuikens kunnen die ziekte ook al hebben, zonder dat ze ziektebeelden vertoonen. Zo kunnen die kuikens de ziekte verder verspreiden en moetten nog meer kippen worden afgemaakt(en dat wil ze toch ook niet?)
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 18:08
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
kees17 schreef op 15-03-2003 @ 12:54:
Lekker slim om die kuikens mee naar huis te nemen, die kuikens kunnen die ziekte ook al hebben, zonder dat ze ziektebeelden vertoonen. Zo kunnen die kuikens de ziekte verder verspreiden en moetten nog meer kippen worden afgemaakt(en dat wil ze toch ook niet?)
Ik zou het ook niet doen (hoewel de verleiding moeilijk zou zijn te weerstaan), maar m'n zusje (type jong & onwetend) heeft nou éémaal een groot zwak voor alles dat klein en pluizig is... De vraag is nog steeds doet-ze-het-of-doet-ze-het-niet, maar ALS ze het doet, moeten ze haar waarschijnlijk verdoven om die kuikens te pakken te krijgen, ze is vreselijk koppig (ben ik ook, het is een famillietrekje). Daarom probeer ik voor mezrlf uit te zoeken: wat als Het Grote Moment (dit klinkt net als zo'n goedkope dramafilm) is aangebroken? Mijn opties zijn, meespelen In Naam Van het Goede (de versie van m'n zusje), haar uitleveren In Naam Van het Goede (de versie van de regering) of me er maar gewoon buiten houden en hopen dat het geen vogelpest is, maar één of ander Oesbekistaans griepvirus... (wat ook wel zo zal zijn, maar je zult het altijd zien.....)
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 18-03-2003, 19:23
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Als er vogelpest op jullie school is worden die dieren geruimt en anders gaan ze toch wel dood. Zijn die kuikens ziek en je zusje neemt ze mee na huis en onderweg worden er een paar hobbij eenden besmet en die dragen het weer over op zeg maar houtduiven en deze dragen deze ziekte weer over op een kippenhouderij. Dan kan deze bedrijf ook weer geruimt worden en zo komt er geen einde aan deze ziekte. Die vervoersverbod is er niet voor niks. Als ik jou was zou ik me er niet mee bemoeien. En die kuikens lijken nu nog schattig maar over een paar maanden zijn het gewoon kippen.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 13:53
biep
Avatar van biep
biep is offline
ik vind de vogelpest heel erg.

nou hebben de meeste mensen niet zo'n band met die kippen, maar een tijdje geleden was er precies in hetzelfde gebied MKZ, waarbij er schapen en geitjes geslacht werden waar mensen wel iets mee hadden (ook bij ons op het bedrijf werden de pasgeboren lammetjes en de geiten die er al 5 jaar waren geslacht, dat doet echt pijn als je weet dat het gezonde beesten zijn.) het is dus voor de (hobby)boeren heel erg dat er zoiets gebeurt, en die vogelpest haalt alle nare herinneringen aan de MKZ weer boven.
Voor de mensen die fanatiek paardrijwedstrijden rijden in mijn regio is het ook vervelend, omdat we de paarden niet mogen vervoeren en dus geen wedstrijden kunnen rijden, vooral voor grote handelsstallen is dit heel vervelend, want die hebben zo geen/minder inkomsten... maar voor de boeren zelf is het natuurlijk het allerergst, en die kippen... tja, ik denk dat ze er niet zoveel van zullen merken, en de meeste kippen in de kleine kooitjes hebben toch al een nietal te fijn leven...
__________________
na emo komt zonneschijn
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 08:24
Verwijderd
Voor de kippen is de vogelpest natuurlijk erg, maar ik ben er wel van overtuigd dat deze kippen zo diervriendelijk mogelijk worden geslacht. De emotionele schade bij de kippenhouders zal beperkt zijn.

Eén ander probleem is echter nog onderbelicht gebleven: De gevolgen voor de boeren met een gemengd bedrijf die buiten een vogelpest gebied wonen:

* Ze mogen geen mest uitstrooien > dus geen opbrengst
* Ze kunnen wel kunstmest kopen, maar het gevolg hiervan zijn zeer hoge heffingen van MINAS (Mineralen Afzet Systeem)

Conclusie: elke dag weer veel onzekerheid wanneer ze nou wel mogen strooien en zo nee, of de schade (1 jaar nauwelijks inkomsten) betaald wordt door de overheid.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 11:44
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Ik ben van mening dat je aan een kip (of koe, varken wat dan ook) net zo gehecht kan raken als aan bijvoorbeeld een hond of kat. Toch denk ik dat als er één of andere kattenpest zou uitbreken, ze veel terughoudender zullen zijn betreft het afslachten. Want ja, katten -> huisdieren -> dat-kun-je-eigenlijk-niet-maken. Er mag best wat meer rekening worden gehouden met emotionele schade, want ook al is het dan misschie (bijna) pijnloos voor het beest, het doet altijd pijn als je een dier waaraan je gehecht bent moet opgeven, zeker als het die nog kerngezond is!!!
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 15:29
Thomas
Thomas is offline
Ja, het is allemaal zeer tragisch natuurlijk. Er is vandaag weer een nieuw geval van vogelpest ontdekt in Limburg. Die boeren leven in zware tijden en het is een strop voor de sector.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 18:07
C'est moi
Avatar van C'est moi
C'est moi is offline
het word hier in de buurt nu el eng het is nu nog geneens op 10 kilometer afstand vanaf hier.

chretienne
__________________
nobody is perfect, I'm nobody!
Met citaat reageren
Oud 09-04-2003, 19:00
martooh
martooh is offline
ik vind de vogelpest heel erg. We hebben zelf ook kippen ganzen en pauwen en we hopen dat de vogelpest niet onze kant op komt! xx martooh
__________________
holland is godverdomme het hardste!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 08:51
Steefjuh
Avatar van Steefjuh
Steefjuh is offline
dom!!! Het is de schuld van de regering...en de bse en varkenspest ook.
Die arme beestjes...
__________________
Fighting for peace is like fucking for virginity...
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 19:01
C'est moi
Avatar van C'est moi
C'est moi is offline
en het komt hier maar steeds meer de kant op!
__________________
nobody is perfect, I'm nobody!
Met citaat reageren
Oud 12-04-2003, 12:44
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
Steefjuh schreef op 10-04-2003 @ 09:51:
dom!!! Het is de schuld van de regering...en de bse en varkenspest ook.
Die arme beestjes...
BSE komt door dat diermeel werdt verwerkt door het veevoer, maar leg me eens uit waarom de varkens en kippenpest de schuld is van de regering? Of roep je maar wat?
__________________
Bekeerd tot veganist
Met citaat reageren
Oud 12-04-2003, 14:07
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Ik hoorde nu ook al op het nieuws dat de verbrandingsovers de toevoer van dode kippen niet meer aankunnen en dat er nu kippen gewoon op de vuilnisbelt worden gedumpt!!! het zijn alleen kippen die van bedrijven uit een omgeving kwamen 9de gezonde exemplaren dus) om het risico te beperken, maar als er zóóóóó weinig risico is dat die beesten het zullen verspreiden als ze in de open lucht liggen, waarom moesten die beesten dan worden afgemaakt???? Ik vind het gelul.
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 12-04-2003, 18:11
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 12-04-2003 @ 15:07:
Ik hoorde nu ook al op het nieuws dat de verbrandingsovers de toevoer van dode kippen niet meer aankunnen en dat er nu kippen gewoon op de vuilnisbelt worden gedumpt!!! het zijn alleen kippen die van bedrijven uit een omgeving kwamen 9de gezonde exemplaren dus) om het risico te beperken, maar als er zóóóóó weinig risico is dat die beesten het zullen verspreiden als ze in de open lucht liggen, waarom moesten die beesten dan worden afgemaakt???? Ik vind het gelul.
Ten eerste die dieren gaan niet eerst naar een verbrandingsoven, maar naar de Rendac in Son(ik weet dit want ik heb vorig jaar in de zomervakantie bij Rendac in Bergum gewerkt op de kadaverafdeling, maar die is er niet meer, dus alle dode dieren srm genaamt, omdat dit gevaarlijk afval is, vanwege bse en andere ziektes gaan naar Son. Lrm, gaat naar Bergum en mischien ook naar Son, dit is gewoon slachtafval. Die kadavers worden eerst vermalen en gaan dan in een schijvendroger. In deze machine wordt al het vocht in de dieren verdampt. Je krijgt dan diermeel, maar er zit nog wel vet in en deze vet wordt er door een vetpers er uitgeperst. Dus je houd dierlijk vet en diermeel over. Vroeger ging dit door het veevoer, toen ik er werkte ging het naar een energiecentrale in limburg volgens mij en het vet werdt daar verbrand om stoom op te wekken. Dat diermeel wou nog beter branden als kolen. Sommige diermeel, bloedmeel mag volgens mij wel weer in het veevoer verwerkt worden. Maar bloedmeel kan je ook wel over de moestuin gooien(niet teveel want anders staat het loof van de aardappelen wel een meter hoog). Maar ik denk dat dit meel van die kippen verbrandt op op geslagen wordt.

Ten 2de die kippen die gestort worden komen in bigbags en er zal ook wel een lading zand overheen komen, dus ze worden wel van de buitenlucht gescheiden. Je kan die kippen ook wel laten leven, maar dan heb je het risco dat de ziekte zich via deze kippen verspreid, dit gebeurt niet bij dode kippen
__________________
Bekeerd tot veganist
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 11:42
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Toch vind ik het een beetje onterend om ze gewoon te dumpen, ik bedoel, het waren wel ooit levende wezens
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-04-2003, 15:33
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
BSE, varkenspest, vogelpest en MKZ zijn allemaal grotendeels de schuld van onze regering, omdat die het goedkeuren dat koeien, varkens en kippen in naam van de economie met honderden boven op elkaar in hokken/stallen geperst zitten. Op die manier verspreiden die ziektes zich veel sneller. Bedankt ministerie van Landbouw!
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 19:25
Steefjuh
Avatar van Steefjuh
Steefjuh is offline
Citaat:
kees17 schreef op 12-04-2003 @ 13:44:
BSE komt door dat diermeel werdt verwerkt door het veevoer, maar leg me eens uit waarom de varkens en kippenpest de schuld is van de regering? Of roep je maar wat?
Omdat die beesten onder slechte omstandigheden worden gehouden. Heel dicht op elkaar. De hokken zijn vies. In de uitwerpselen zitten ziektes en doordat ze zo dicht op elkaar zitten kunnen er ook zgoed ziektes worden gekweekt...
__________________
Fighting for peace is like fucking for virginity...
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 19:34
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 13-04-2003 @ 16:33:
BSE, varkenspest, vogelpest en MKZ zijn allemaal grotendeels de schuld van onze regering, omdat die het goedkeuren dat koeien, varkens en kippen in naam van de economie met honderden boven op elkaar in hokken/stallen geperst zitten. Op die manier verspreiden die ziektes zich veel sneller. Bedankt ministerie van Landbouw!
Ben jij dan z'n iemand die wel 20 piek wil neer leggen voor een stuk kippenvlees? En geen andere land ter wereld wil dan nog nederlands kippenvlees kopen omdat ze in een ander land veel goedkoper kunnen krijgen. Maar eigelijk snap ik die links figuren niet goed, de ene keer willen ze dat de landbouw niet zoveel ruimte in neemt en de andere keer moeten die dieren de ruimte krijgen. En nog eventjes over BSE, je kunt wel duizenden koeien op elkaar proppen, maar hier door krijgen ze nog geen BSE, BSE is namelijk een eiwit en geen ziektekiem, En een koe kan BSE krijgen als hij voer vreet waar dit eiwit in zit, maar dat gebuurt niet meer.
__________________
Bekeerd tot veganist
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 20:10
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
kees17 schreef op 13-04-2003 @ 20:34:
Ben jij dan z'n iemand die wel 20 piek wil neer leggen voor een stuk kippenvlees?
Als dit betekent dat de dieren een beter leven hebben gehad: ja. En anders word ik wel vegetariër.
Citaat:
En geen andere land ter wereld wil dan nog nederlands kippenvlees kopen omdat ze in een ander land veel goedkoper kunnen krijgen.
Dit is dus precies het argument dat de regering ook gebruikt. De economie gaat voor de ecologie. Een betreurenswaardig standpunt, en hypocriet omdat er meteen wordt geroepen: 'Nederland is vol!', als er in de ogen van sommigen te veel mensen in ons land wonen. Voor mensen gelden dan ineens weer andere maatstaven.
Citaat:
Maar eigelijk snap ik die links figuren niet goed, de ene keer willen ze dat de landbouw niet zoveel ruimte in neemt en de andere keer moeten die dieren de ruimte krijgen.
Linkse partijen streven een vermindering van de bio-industrie na, niet een vermindering van de landbouw in het algemeen. Biologische landbouw en beheer van natuurgebieden kunnen heel goed samengaan.
Citaat:
En nog eventjes over BSE, je kunt wel duizenden koeien op elkaar proppen, maar hier door krijgen ze nog geen BSE, BSE is namelijk een eiwit en geen ziektekiem, En een koe kan BSE krijgen als hij voer vreet waar dit eiwit in zit, maar dat gebuurt niet meer.
Qua BSE heb je inderdaad gelijk, dat was een slecht voorbeeld van mij. Maar de snelle verspreiding van MKZ, varkenspest en vogelpest zijn nog steeds de schuld van de bio-industrie, en dus ook van de regering die de bio-industrie toestaat.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 19-04-2003, 15:05
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 13-04-2003 @ 21:10:
Als dit betekent dat de dieren een beter leven hebben gehad: ja. En anders word ik wel vegetariër.

>Dus je eet nog wel vlees, maar altijd biologisch? En je was toch ook tegen de jacht(ik kan me geen biologischer vlees voorstellen dan wild).


Linkse partijen streven een vermindering van de bio-industrie na, niet een vermindering van de landbouw in het algemeen. Biologische landbouw en beheer van natuurgebieden kunnen heel goed samengaan.

>Ik ben ook voor biologischer landbouw, maar je kunt gewoon als boer niet zomaar op een dag omschakelen naar biologische landbouw. Dan gan je gewoon naar de knoppen, omdat biologische landbouw gewoon te weinig opbrengt(dat kun je weer merken in de prijzen ), omdat er geen kunstmest mag worden gebruikt. Nu kun je ook wel natuurhooi gebruiken dat je kunt kopen bij een natuurbeheerorganisatie maar hier kunt je gewoon niet van melken omdat er veel teweinig voedingstoffen in zitten.

Veel boeren doen bij ons ook aan agarisch natuur/landschapbeheer(hier ben ik een grote voorstander van)zoals aanleg van boomwallen, amfibiepoelen, rietkragen aan de slootkant, en ga zomaar door en ook weidevogelbescherming.

Qua BSE heb je inderdaad gelijk, dat was een slecht voorbeeld van mij. Maar de snelle verspreiding van MKZ, varkenspest en vogelpest zijn nog steeds de schuld van de bio-industrie, en dus ook van de regering die de bio-industrie toestaat.
>Denk dan ook maar eens aan hondsdolheid en de te grote vossenpopulatie. En reewildbeheer.
__________________
Bekeerd tot veganist
Met citaat reageren
Oud 19-04-2003, 21:20
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
kees17 schreef op 19-04-2003 @ 16:05:
Dus je eet nog wel vlees, maar altijd biologisch? En je was toch ook tegen de jacht(ik kan me geen biologischer vlees voorstellen dan wild).
Ik eet nog steeds vlees, ja. En zo veel mogelijk biologisch. Maar het moet niet zo zijn dat biologisch vlees van de jacht afkomstig is, biologisch vlees moet van biologische veehouders komen. Anders kan de wildpopulatie van Nederland de vraag naar vlees van de consument niet aan. Er moet een duidelijke scheiding zijn tussen de natuur en de commerciële veelteelt, gericht op de produktie van vlees.
Citaat:
Ik ben ook voor biologischer landbouw, maar je kunt gewoon als boer niet zomaar op een dag omschakelen naar biologische landbouw.
Het hoeft ook niet van de ene op de andere dag. De SP streeft bijvoorbeeld naar 10% van de landbouw biologisch in 2006. Lijkt mij niet onhaalbaar.
Citaat:
Veel boeren doen bij ons ook aan agarisch natuur/landschapbeheer(hier ben ik een grote voorstander van)zoals aanleg van boomwallen, amfibiepoelen, rietkragen aan de slootkant, en ga zomaar door en ook weidevogelbescherming.
Dit vind ik een zeer goede zaak.
Citaat:
>Denk dan ook maar eens aan hondsdolheid en de te grote vossenpopulatie. En reewildbeheer.
Leuk en aardig, maar dit heeft niets met de vogelpest te maken. Met andere woorden: blijf alsjeblieft ontopic, voordat hier de zoveelste flamewar tussen voor- en tegenstanders van de vossenjacht onstaat. We weten nu zo langzamerhand wel hoe iedereen daar over denkt, en welke argumenten hij/zij daarvoor heeft.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 20-04-2003, 19:05
C'est moi
Avatar van C'est moi
C'est moi is offline
het is nu ook bij ons uit gebroken ik woon nu binnn een straal van 1 kilometer!
__________________
nobody is perfect, I'm nobody!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-04-2003, 13:49
harrie the 5th
Avatar van harrie the 5th
harrie the 5th is offline
hier mogen nie eens vrachtwagens rijen met kippen erop dan...
__________________
Fight to get peace is like fuck to get virginity.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2003, 18:46
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
[QUOTE]naam onbekend schreef op 19-04-2003 @ 22:20:
[B]Ik eet nog steeds vlees, ja. En zo veel mogelijk biologisch. Maar het moet niet zo zijn dat biologisch vlees van de jacht afkomstig is, biologisch vlees moet van biologische veehouders komen. Anders kan de wildpopulatie van Nederland de vraag naar vlees van de consument niet aan. Er moet een duidelijke scheiding zijn tussen de natuur en de commerciële veelteelt, gericht op de produktie van vlees.

>Dat is ook weer zo, dat nederland niet van de jacht kan leven, en btw er wordt niet meer gejaagt in Nederland voor de comsumtie, maar voor de wildbeheer.


Het hoeft ook niet van de ene op de andere dag. De SP streeft bijvoorbeeld naar 10% van de landbouw biologisch in 2006. Lijkt mij niet onhaalbaar.

>Ik weet niet hoeveel procent boeren in Nederland al biologisch boert, maar van 0 tot 10 procent in 3 jaar tijd lijkt mij onhaalbaar en vooral nu met de vogelpest , want ik vind dat die kippenhouders wel een vergoeding moeten krijgen. Op het gebied voor landbouw ben ik meer iemand voor het CDA/LPF. (En zeker niet een van de partij van de dieren )
__________________
Bekeerd tot veganist
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 00:18
Evil creature
Avatar van Evil creature
Evil creature is offline
__________________
V.N.W.D.A.B
Met citaat reageren
Oud 24-04-2003, 14:58
Lois2
Lois2 is offline
Vogelpest... Erg voor de dieren zelf en natuurlijk voor de bedrijven die kippen enzo houden, al dat werk van die beheerders in één klap weg als de dieren geruimd moeten worden.

Toevallig moet ik morgen net een boer gaan interviewen over dit onderwerp...
Met citaat reageren
Oud 28-04-2003, 12:35
metalgirl
Avatar van metalgirl
metalgirl is offline
Wij hebben 1 haan en 3 kippen en momenteel zit een van de kippen te broeden op 5 eitjes. In woon in de omgeving Nijmegen. Iemand enig idee of het hier in de buurt ook zal komen? Ik wil écht niet dat ze afgemaakt moeten worden, het zijn mijn enige huisdiertjes!!
__________________
Let's set sail for seas of passion...
Met citaat reageren
Oud 30-04-2003, 14:04
Yesterday
Avatar van Yesterday
Yesterday is offline
Mijn kippen moeten worden afgemaakt...
Als ze toch kunnen inenten, komop zeg
__________________
Vandaag is morgen al weer gisteren...
Met citaat reageren
Oud 01-05-2003, 14:37
C'est moi
Avatar van C'est moi
C'est moi is offline
alles onder teffelen en ravenstein is vervooers verbod bij ons ook.
__________________
nobody is perfect, I'm nobody!
Met citaat reageren
Oud 02-05-2003, 12:18
Yesterday
Avatar van Yesterday
Yesterday is offline
Al het hobbypluimvee in de regio Roermond, Weert moet worden geruimd. Daar horen mijn kippen dus bij.

Niet leuk
__________________
Vandaag is morgen al weer gisteren...
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 15:59
metalgirl
Avatar van metalgirl
metalgirl is offline
Citaat:
Yesterday schreef op 30-04-2003 @ 15:04:
Mijn kippen moeten worden afgemaakt...
Als ze toch kunnen inenten, komop zeg
Vind ik ook! Maar het zit zo: als de beestjes worden ingeënt, worden er zwakke ziekteverwekkers ingespoten (zogenaamd actief vaccin) waardoor het beest zelf antistoffen gaat maken. Of er worden antistoffen ingespoten (passief vaccin) waardoor het beest niet ziek wordt. In beide gevallen bevinden er zich dus antistoffen in het bloed van het beest. Als er dan getest moet worden op vogelpest, weten ze niet of het beest eventueel in aanraking is geweest met het virus na vaccinatie. Zo kan er dus niet gecontroleerd worden of de ziekte zich verspreidt...

Maar echt kut voor je, van jullie kipjes. Sterkte.
__________________
Let's set sail for seas of passion...
Met citaat reageren
Oud 09-05-2003, 10:34
ParkietenGirL
Avatar van ParkietenGirL
ParkietenGirL is offline
parkieten zijn hier toch niet vatbaar voor hoop ik?? want wij hebben een buitenvoliere, ze komen ook in aanraking met mussen e.d die daar rond vliegen.

__________________
zonder parkieten voor mij geen leven. Engelse grasparkieten rulezz!
Met citaat reageren
Oud 09-05-2003, 18:48
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
Ik word er kotsmisselijk van...de minister van landbouw en de andere mensen die hier over beslissen weten werkelijk niet waar ze mee bezig zijn.
- Ze hebben véél te laat ingegrepen, wat de verspreiding heeft beinvloed.
- De hobbyhouders zouden die beesten gewoon mogen inenten, mits ze niet worden verhandeld of opgegeten oid. (afmaken is volslagen overbodig, aangezien ze veelal de tuin oid niet verlaten)

Zullen we ook een hele klerezooi SARS-Chinezen afmaken? Die besmetten ook andere mensen. Dit is natuurlijk weer "onmenselijk".
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-05-2003, 20:05
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
D@mien schreef op 09-05-2003 @ 19:48:
Ik word er kotsmisselijk van...de minister van landbouw en de andere mensen die hier over beslissen weten werkelijk niet waar ze mee bezig zijn.
- Ze hebben véél te laat ingegrepen, wat de verspreiding heeft beinvloed.

>Klopt, ze moesten direct een grotere gebied ruimen, Maar de ziekte kon ook al in eenden of ganzen zitten en deze verspreiding hou je niet tegen


- De hobbyhouders zouden die beesten gewoon mogen inenten, mits ze niet worden verhandeld of opgegeten oid. (afmaken is volslagen overbodig, aangezien ze veelal de tuin oid niet verlaten)

>En hoe wil jij dit dan controleren? En een ingeente kan de ziekte nog wel verspreiden

__________________
Bekeerd tot veganist
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 15:22
duifeltje
Avatar van duifeltje
duifeltje is offline
ik vind het raar.
zo'n ziekte, eerst bse, en varkenspest, mond en klauw zeer en nou vogelpest, de ziektes volgen elkaar wel in heel hoog tempo op.
ik denk ook dat het een betere manier is om de ziekte gewoon uit te laten woeden.
de beesten die zwak zijn gaan dood en de anderen blijven leven dus daar kun je mee verder fokken.
zo krijg je steeds betere vogels.
en als ze toch wel dood worden gemaakt met gas, waarom laat je ze dan niet gewoon uit zichzelf doodgaan, de ziekte wordt toch wel verspreid door wilde vogels, dus volgensmij heeft het ruimen geen zin.
__________________
*aangenaam......*
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 20:01
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 11-05-2003 @ 16:22:
ik vind het raar.
zo'n ziekte, eerst bse, en varkenspest, mond en klauw zeer en nou vogelpest, de ziektes volgen elkaar wel in heel hoog tempo op.
ik denk ook dat het een betere manier is om de ziekte gewoon uit te laten woeden.
de beesten die zwak zijn gaan dood en de anderen blijven leven dus daar kun je mee verder fokken.
zo krijg je steeds betere vogels.
en als ze toch wel dood worden gemaakt met gas, waarom laat je ze dan niet gewoon uit zichzelf doodgaan, de ziekte wordt toch wel verspreid door wilde vogels, dus volgensmij heeft het ruimen geen zin.
Kippen die vogelpest hebben gaan altijd dood en het is heel besmettelijk, met het gevolg dat binnen paar dagen de hele stal dood is. De vogels die nu dood worden gemaakt zijn meestal nog gezond, maar ze worden doodgemaakt om nog verdere verspreiding te voor komen(wil niet echt lukken want het is nu ook al in Duistland). OOk hele gezonde vogels gaan dood aan de vogelpest. En de ziekte wordt ook niet altijd verspeidt door wilde vogels, maar ook door de mens, wind, enz.
__________________
Bekeerd tot veganist
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 21:12
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
Citaat:
kees17 schreef op 09-05-2003 @ 21:05:
>En hoe wil jij dit dan controleren? En een ingeente kan de ziekte nog wel verspreiden
Controle is lastig, maar daar moet wat op te verzinnen zijn. Verspreiding zal sneller gebeuren door de vogels in het wild dan door huiskippen die de tuin nooit uitkomen....
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 07:48
metalgirl
Avatar van metalgirl
metalgirl is offline
Citaat:
D@mien schreef op 13-05-2003 @ 22:12:
Controle is lastig, maar daar moet wat op te verzinnen zijn. Verspreiding zal sneller gebeuren door de vogels in het wild dan door huiskippen die de tuin nooit uitkomen....
Inderdaad!! Als ze de beesten willen ruimen, begin dan met de beesten die het het meest verspreiden: de vogels in het wild. Maar aangezien dat niet te doen is... Laat dan de huisvogels in leven. Zorg dat die beesten állemaal binnen zijn, doe daar extra controle op of iets dergelijks, maar het ruimen van huisvogels is totáál niet nuttig. Btw, toen er een deel van Limburg besmet raakte, kwam dat niet door de vogeltjes, nee, DOOR DE RUIMERS DIE ZICH NIET AAN DE THUISBLIJF-LIMIET VAN DRIE DAGEN HADDEN GEHOUDEN!!!!
__________________
Let's set sail for seas of passion...
Met citaat reageren
Oud 16-05-2003, 19:18
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Metalgir schreef: lInderdaad!! Als ze de beesten willen ruimen, begin dan met de beesten die het het meest verspreiden: de vogels in het wild. Maar aangezien dat niet te doen is... Laat dan de huisvogels in leven. Zorg dat die beesten állemaal binnen zijn, doe daar extra controle op of iets dergelijks, maar het ruimen van huisvogels is totáál niet nuttig. Btw, toen er een deel van Limburg besmet raakte, kwam dat niet door de vogeltjes, nee, DOOR DE RUIMERS DIE ZICH NIET AAN DE THUISBLIJF-LIMIET VAN DRIE DAGEN HADDEN GEHOUDEN!!!!

>En hoe wild jij alle in het wild levende vogels ruimen?

Btw ik heb liever dat ze die huiskippen ruimen dan alle wilde vogels(Grote schade aan de vogels populaties, het duurt tien tallen jaren dat deze weer in oorde is.) Voor een paar euro heb je weer kippen. Als ik zelf kippen had en de vogelspest kwam hier in de buurt, ruim ik ze zelf wel: kop er af, veren er af en ingewanden er uit en dan in de vriezer.
__________________
Bekeerd tot veganist
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 13:37
metalgirl
Avatar van metalgirl
metalgirl is offline
Citaat:
kees17 schreef op 16-05-2003 @ 20:18:
En hoe wild jij alle in het wild levende vogels ruimen?
Je leest niet goed. Er stond toch duidelijk Maar aangezien dat niet te doen is...

Citaat:
Btw ik heb liever dat ze die huiskippen ruimen dan alle wilde vogels(Grote schade aan de vogels populaties, het duurt tien tallen jaren dat deze weer in oorde is.)
En je leest wéér niet goed. Het heeft geen nut om de huisvogels af te maken, aangezien de vogels in het wild de grootste verspreiders van de ziekte zijn! Die paar huiskippen minder, zorgt er écht niet voor dat de ziekte zich een stuk minder verspreidt!! Het afmaken van de wilde vogels is niet te doen. Laat de huiskippen dan ook met rust.

Citaat:
Voor een paar euro heb je weer kippen. Als ik zelf kippen had en de vogelspest kwam hier in de buurt, ruim ik ze zelf wel: kop er af, veren er af en ingewanden er uit en dan in de vriezer.
Het zijn huisdieren, ik zou zou er verdriet van hebben, als onze kippen geruimd werden. En voor je laatste opmerking plaats ik een dikke vette roloog:

Oja, nog iets: als je een berichtje aan het typen bent, maak dan gebruik van de Quote-functie. Maakt het geheel wat overzichelijker.
__________________
Let's set sail for seas of passion...
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 13:49
joleintjexxx
joleintjexxx is offline
Ik vind die kippenpest heeel errug stom. Ik rij paard en nou zijn veel concours afgelast ik ben daar best boos over omdat die stomme vogels in de lucht nog gewoon mogen blijven rondfladderen
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 15:51
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
metalgirl schreef op 18-05-2003 @ 14:37:
Citaat:
En je leest wéér niet goed. Het heeft geen nut om de huisvogels af te maken, aangezien de vogels in het wild de grootste verspreiders van de ziekte zijn! Die paar huiskippen minder, zorgt er écht niet voor dat de ziekte zich een stuk minder verspreidt!! Het afmaken van de wilde vogels is niet te doen. Laat de huiskippen dan ook met rust.
>Dan hoeven we de kippen uit de kippenhouderijen ook niet te ruimen. .

Het volgende stuk komt van de site van het ministerie van L,N&V:

Waarom is het nodig?
Pas als een gebied helemaal vrij is van AI-gevoelige dieren, heeft het virus geen kans meer om voort te woekeren. Na verloop van tijd kunnen er dan nieuwe dieren binnen het gebied worden gebracht, zonder dat de huidige ramp zich herhaalt. De ‘hobbydieren’ kunnen hierbij niet worden gespaard. Want één dier kan de volgende epidemie veroorzaken. Het hoeft daarvoor niet eens zelf ziek te zijn: het kan ook drager (en dus verspreider) van het virus zijn zonder de ziekte zelf te krijgen. Dat de vogelpest zich ook onder de hobbymatig gehouden dieren heeft verspreid, bewijst de ervaring tot nu toe: er zijn al twintig besmettingen en een aantal ernstige verdenkingen geconstateerd bij hobbydieren. Daarom zijn via een speciale regeling alle hobbydieren in de aangewezen gebieden verdacht verklaard.


Waarom worden de dieren niet gevaccineerd?
Vaccinatie kan als alternatieve bestrijdingsmethode helaas niet worden toegepast. Vaccineren biedt pas na drie weken bescherming tegen het virus en er moet meerdere malen gevaccineerd worden voor het effectief is. De vaccinatie gaat bovendien de verspreiding van het virus niet tegen: een gevaccineerd dier wordt zelf niet meer ziek, maar kan nog wel andere dieren besmetten. Daar komt nog bij dat vaccinatie gevolgen heeft voor de internationale handel. De Europese Unie staat vaccinatie alleen toe voor AI-gevoelige dieren in dierentuinen. Dat is mogelijk omdat dierentuinen beschikken over goede quarantainemogelijkheden. Bovendien betreft het vaccinatie van een beperkt aantal dieren, waardoor de controle op het virus mogelijk blijft.

Citaat:
Het zijn huisdieren, ik zou zou er verdriet van hebben, als onze kippen geruimd werden. En voor je laatste opmerking plaats ik een dikke vette roloog:

>Huisdieren?, voor mij blijft het gewoon pluimvee. En vind jij het gek dat dieren eerst worden geslacht, voordat ze worden opgegeten? Of ben jij z'n iemandt die denk dat vlees uit de fabriek komt?

Citaat:
Oja, nog iets: als je een berichtje aan het typen bent, maak dan gebruik van de Quote-functie. Maakt het geheel wat overzichelijker.
Zo tevreden?
__________________
Bekeerd tot veganist
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 16:18
metalgirl
Avatar van metalgirl
metalgirl is offline
[QUOTE]kees17 schreef op 18-05-2003 @ 16:51:
Huisdieren?, voor mij blijft het gewoon pluimvee. [QUOTE]Voor JOU blijft het gewoon pluimvee. Voor mij zijn het mijn huisdieren!! Vergelijkbaar met een kat of een hond. Klinkt stom, maar zo is het wel.

Citaat:
En vind jij het gek dat dieren eerst worden geslacht, voordat ze worden opgegeten? Of ben jij z'n iemandt die denk dat vlees uit de fabriek komt?
Ik snap de link met deze discussie niet. Dieren worden gedood om opgegeten te worden, de reden daarvoor is heel anders. Ben ik het ook niet mee eens hoor, als vegetariër zijnde. Maar goed. Vanwaar deze opmerking?

Citaat:
Zo tevreden?
Bekijk je lay-out eens. Nee dus.
__________________
Let's set sail for seas of passion...
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 13:57
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
metalgirl schreef op 22-05-2003 @ 17:18:
[B]Ik snap de link met deze discussie niet. Dieren worden gedood om opgegeten te worden, de reden daarvoor is heel anders. Ben ik het ook niet mee eens hoor, als vegetariër zijnde. Maar goed. Vanwaar deze opmerking?
>Jij vond het vreemd, dat er bij ons in de buurt vogelpest komt ik de kippen(thuis heb ik eigelijk geen kippen) voor de tijd al geslacht hebt. Want als de aid ze komt ophalen gaan ze toch ook dood en worden ze vernietigt . Maar nu heb ik nog een stuk lekker vlees. Vandaar deze opmerking.

Citaat:
Voor JOU blijft het gewoon pluimvee. Voor mij zijn het mijn huisdieren!! Vergelijkbaar met een kat of een hond. Klinkt stom, maar zo is het wel.
>Straks komt er ook nog iemand die een koe heeft als huisdier . Een hond of een kat heb je in huis kippen niet, Je geeft ze dagelijks wat te eten en meer doe je er niet mee.

Laast zag ik op het nieuws iemand die zijn geruimde kippen liet begraven op een dierenbegraaf plaats. Maar dan deug je toch niet meer.

Citaat:
Bekijk je lay-out eens. Nee dus.
>Kijk maar eerst naar je eigen
__________________
Bekeerd tot veganist
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine vogelpest/vogelgriep
phmpruim
26 07-02-2004 12:07
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Vogelpest in Belgie: preventieve ruimingen...
Quantes
1 10-05-2003 16:21
Psychologie niet naar de toekomst durven te kijken.
C'est moi
20 04-05-2003 20:54
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Vogelpest breidt zich uit naar Limburg
Quantes
18 06-04-2003 19:19
Lichaam & Gezondheid Vogelpest Vaccin
Evito
4 05-04-2003 19:16
Lichaam & Gezondheid m'n oog is raar
Daantje_0705
29 29-03-2003 19:24


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:13.