Oud 13-12-2012, 16:08
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
We hebben vandaag het Jaartallenspel op Scholieren.com gelanceerd.
http://www.scholieren.com/jaartallenspel

Het is een simpel maar leuk spelletje met als centrale vraag: "Wat gebeurde er eerder?"

Dit topic is er voor feedback / aanmoedingen / bugjes / ideeën en andere reacties. Zoals: wat is jouw highscore?
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-12-2012, 13:56
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Ik vind de opzet erg leuk. Het zou wellicht leuk zijn om ook een specifieke tijdsperiode te kunnen selecteren en dan binnen die periode vragen te maken over wat er eerder gebeurde. Vaak hebben scholieren een bepaald onderwerp voor hun proefwerk en niet de gehele geschiedenis. Dus ik denk dat ze er zeker iets aan kunnen hebben om de tijdslijn van een bepaalde periode een beetje in hun hoofd te krijgen op een leuke manier of als test.

Verder moet ik eerst een klein stukje naar beneden scrollen en voordat ik alles goed heb 'gezet' en de vragen heb gelezen is er al een gedeelte van de tijd voorbij, dit begint meteen. Hierdoor gaat het wel vrij snel en heb ik weinig tijd om na te denken over de eigenlijke vraag. Dus misschien iets meer tijd (tenminste als iedereen wat tijd kwijt is door scrollen).
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 18-12-2012, 01:18
the economist
the economist is offline
om te beginnen kon ik niet inloggen: hij vroeg een e-mailadres, maar wel wachtwoord, behorend bij je gebruikersnaam.
Ben het met bovenstaande schrijver eens. Of je maakt het moeilijker door minder tijd te geven, of je pakt jaartallen die dichter bij elkaar liggen. Maar op t laatst kreeg ik gebeurenissen met een of twee jaar verschil, dan moet je even langer nadenken.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2012, 13:24
Verwijderd
Ik vind het wel leuk .. ik heb wel een slechte score van 95 o_o
Met citaat reageren
Oud 19-12-2012, 13:30
Verwijderd
Je hebt in totaal 1014 punten gehaald en staat daarmee op de 42e plaats allertijden!
Ik heb toch wel wat onthouden van de Middelbare dus..

Maar serieus, vond het een leuk spelletje, mooi bedacht.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2012, 16:34
O RLY
Avatar van O RLY
O RLY is offline
Ik vind het een erg leuk spel! Ik ben derde geworden met een score van 1066, hetzelfde jaar als de Slag bij Hastings.

Er was een vraag waarin vermeld werd dat de eerste zwarte slaaf uit Afrika verkocht werd in augustus 1619 n. Chr. Dit klopt volgens mijn niet. De Arabieren waren al bezig met slavenhandel in Afrika het begin van de 6de eeuw en voor hun waren het de Romeinen de Afrikaanse slaven verkochten.

Het lijk me trouwens ook leuker als naarmate je veder komt in het spel de vragen moeilijker worden in plaats van dat je minder tijd krijgt. Nu word er vooral getest hoe snel je kan lezen. Doordat je zo weinig tijd krijgt maak ik fouten zoals Michael Jackson’s sterfdag eerder plaats vond dan Napoleons veldtocht. Het zou misschien leuker zijn als je later bij het spel vragen krijgt waarbij de gebeurtenissen dichter bij elkaar liggen.

Anway erg leuk spel.
__________________
Overigens ben ik van mening dat Carthago verwoest moet worden.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2012, 22:41
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Jullie feedback is echt supernuttig. Bedankt voor de complimenten ook. Ik wil na de kerstvakantie een 2.0-versie gaan maken.

Die balkjes gaan op een gegeven moment misschien te snel, dat heeft geen zin meer. Misschien dat ik ook de gebeurtenissen zelf een moeilijkheidsgraad kan meegeven. "De Tweede Wereldoorlog" en 9/11 zijn makkelijker dan de Chinese Ming-dynastie. Om het in periodes op te delen is ook een goed idee, maar dan moeten er meer gebeurtenissen in denk ik. Het zijn er nu 400. Hmmzz.. Het mooiste zou natuurlijk zijn als jullie mee zouden kunnen denken daarover, maar om een complete lijst gebeurtenissen te publiceren haalt het idee van het spel een beetje onderuit.

Dat inlog-issue is stom inderdaad. Bij dat inlogscherm moet ook een linkje naar de plek waar je een profiel aan kan maken (en helaas is dat niet gekoppeld aan het forum).

Ik hoop dat het ook echt leerzaam blijkt. @-Winter-: blijven oefenen!
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 28-12-2012, 16:20
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Ik zag trouwens dat de weergave van de gebeurtenissen BC niet geheel goed gaat. Het tweede jaartal heeft een "-" te veel. En bij de einduitslag krijg je te zien hoeveelste je staat op de all time list, maar niet het totaal aantal afgeronde spellen. Zou een leuke toevoeging zijn,
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 20-01-2013, 16:02
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Waarom heet het jaartallenspel en niet bijvoorbeeld geschiedenisspel? Deze naam suggereert dat je jaartallen moet invullen/weten, en dat vinden de meeste mensen waarschijnlijk minder leuk.

En ik kreeg de vraag wat er eerder was, de eerste commerciële zender in Nederland (2 oktober 1989) of de val van de Berlijnse muur (9 november 1989). Die stak wel echt vér boven de moeilijkheid van alle andere vragen uit. Ik zou het aanpassen zodat je niet twee gebeurtenissen uit één jaar kunt krijgen.
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 21-01-2013, 08:17
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Citaat:
Waarom heet het jaartallenspel en niet bijvoorbeeld geschiedenisspel? Deze naam suggereert dat je jaartallen moet invullen/weten, en dat vinden de meeste mensen waarschijnlijk minder leuk.
Mja. Het idee van deze titel: het draait om jaartallen. Geschiedenis is wel weer een heel vage term voor m'n gevoel. En het beoogde bijeffect van het spelletje is dat je een beter begrip krijgt voor jaartallen. Maar toegegeven: een vriendin van mij had spontaan dezelfde associatie, dus je bent niet de eerste die het zegt.. Het is een makkelijke aanpassing op zich, ik denk er nog even over na.

Aansluitend is het misschien goed om bij het spel (voor wie wil) iets meer te vertellen over het "nut" / educatieve idee achter het spelletje. Namelijk: als je de belangrijkste periodes kent en een aantal belangrijke jaartallen, ontwikkel je een raamwerk waarbinnen je (steeds) makkelijker nieuwe jaartallen kan plaatsen. Je traint je geheugen dus.

Citaat:
En ik kreeg de vraag wat er eerder was, de eerste commerciële zender in Nederland (2 oktober 1989) of de val van de Berlijnse muur (9 november 1989). Die stak wel echt vér boven de moeilijkheid van alle andere vragen uit. Ik zou het aanpassen zodat je niet twee gebeurtenissen uit één jaar kunt krijgen.
Die is wel moeilijk ja! Dat moet in één van de laatste levels zijn geweest? Zo niet de laatste? Op zich vind ik het niet erg als level 10 zo moeilijk is dat ook geschiedenisleraren hard moeten werken. Wat jij?
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 21-01-2013, 08:17
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Thanks voor de feedback trouwens, superhandig. Ik hoop deze week even met onze programmeur te gaan zitten voor de 2.0 versie..
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 21-01-2013, 18:46
Verwijderd
Het is trouwens Leveloverzicht en niet "Level overzicht" aan het einde van een level.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2013, 18:54
Verwijderd
Vietnamoorlog is ook één woord.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2013, 18:56
Verwijderd
Haha, wat is eerder;
Lincoln schaft de slavernij af in de Verenigde Staten
Lincoln wordt doodgeschoten


HMMMMMMMMMMMMM
Met citaat reageren
Oud 21-01-2013, 18:58
Vowel
Avatar van Vowel
Vowel is offline
Citaat:
Haha, wat is eerder;
Lincoln schaft de slavernij af in de Verenigde Staten
Lincoln wordt doodgeschoten


HMMMMMMMMMMMMM
Met citaat reageren
Oud 21-01-2013, 19:01
Verwijderd
"Verdrag van Versailles ondertekent: Duitsland moet forse herstelbetalingen doen."

WAT Maak daar eens heel snel een D van
Met citaat reageren
Oud 21-01-2013, 19:04
Vowel
Avatar van Vowel
Vowel is offline
Oh damn, ze hebben er wel een potje van gemaakt zeg.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2013, 19:15
Verwijderd
"De Zwarte Dood houdt huis in Europa."

Jullie hebben het over 1346-1351. In de 6e en 7e eeuw liet half Europa het leven. Die was dus erger. En er zijn nog meer periodes waarin de zwarte dood behoorlijk om zich heen klapte.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-01-2013, 19:24
Vowel
Avatar van Vowel
Vowel is offline
Ik dacht, laat ik ook eens foutjes zoeken. En nu moet ik huilen.

"Corgito ergo sum," ik denk dus ik ben, stelt filosoof Descartes.

Met citaat reageren
Oud 21-01-2013, 19:28
Vowel
Avatar van Vowel
Vowel is offline
De eerste landelijke tv uitzending in Nederland.

tv-uitzending.*
Met citaat reageren
Oud 21-01-2013, 19:30
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
Ik dacht, laat ik ook eens foutjes zoeken. En nu moet ik huilen.

"Corgito ergo sum," ik denk dus ik ben, stelt filosoof Descartes.

Misschien is dat wel waar voor Welshe corgi's
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2013, 19:32
Vowel
Avatar van Vowel
Vowel is offline
Sociaalnetwerksite Hyves wordt gelanceerd.

Is that even a word?
Met citaat reageren
Oud 22-01-2013, 19:05
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Spelfouten aangepast, alleen sociaalnetwerksite is voor zover ik weet echt een woord.

Verder:
- Level_overzicht: zit in de code, dus dat doen we later aanpakken.
- Lincoln leeft vs Lincoln dood: dat is niet zo moeilijk. Bof je met het halen van een highscore. Voorlopig, want we moeten iets gaan bouwen zodat we bepaalde gebeurtenissen van elkaar uit kunnen sluiten.
- Zwarte Dood. Ik ben afgegaan op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Dood
Waar ga jij op af deadlock? De kunst is zaken zo te verwoorden dat het niet te verwarren is met iets anders, zonder dat het te lang wordt. Ik weet wel dat de pest vaker heeft toegeslagen, maar volgens mij is er maar één echte Zwarte Dood.
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 22-01-2013, 19:43
Verwijderd
Ik ben in de verste verte geen epidemioloog maar Mephisto en De Veroorzaker naamzoek. Die weten veel van lieve ziektes. Volgens mij was het allemaal dezelfde ziekte en is er niet echt duidelijkheid over welke ziekte dat is.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2013, 21:30
Verwijderd
Voor zover ik weet, heeft de pest inderdaad wel vaker toegeslagen, maar is het maar in één periode als Zwarte Dood benoemt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-02-2013, 15:41
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Voor zover ik weet, heeft de pest inderdaad wel vaker toegeslagen, maar is het maar in één periode als Zwarte Dood benoemt.
klopt en het was een vrij snelle variant

George Christakos and his co-researchers have recently employed sophisticated stochastic and mapping tools to calculate the varying speeds of dissemination and areas afflicted by the Black Death, 1347–51, through different parts of Europe at different seasons. They have compared these results to the overland transmission speeds of the twentieth-century bubonic plague and have found that the Black Death travelled at 1.5 to 6kilometres per day—much faster than any spread of Yersinia pestis in the twentieth century.20 The area of Europe covered over time by the Black Death in the five years 1347 to 1351 was even more impressive. Christakos and his colleagues maintain that no human epidemic has ever shown such a propensity to cover space so swiftly (even including the 1918 influenza epidemic). By contrast to the spread of plague in the late nineteenth and twentieth centuries the difference is colossal: while the area of Europe covered by the Black Death was to the 4th power of time between 1347 and 1351, that of the bubonic plague in India between 1897 and 1907 was to the 2nd power of time, a difference of two orders of magnitude.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 06-02-2013, 17:22
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Zeggen ze op het eind nou echt dat x^2 en x^4 twee ordes van grootte verschillen?
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:55.