Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-11-2004, 12:35
jet
Avatar van jet
jet is offline
ik wou het toch nog even gaan hebben over vrijheid van meningsuiting. ik heb altijd geleerd 'je eigen vrijheid houd op, waar die van een ander begint'
dat betekent dus, dat ik geen uitspraken zal doen OM andere te kwetsen.
ik zal bijvoorbeeld zeggen 'ik vind het christendom niet helemaal mijn stijl'
ik zal niet zeggen 'ik vind alle christenen kut'



dit onderwerp is natuurlijk naar aanleiding van de moord op theo van gogh, maar het gaat daar niet per sé over. alle voorbeelden mogen
__________________
Ik heb een geheugen als een......uh.....een...... je weet wel, zo'n ding met gaatjes
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-11-2004, 12:38
Verwijderd
Sorry ik ben nogal recht voor zijn raap en maak dankbaar gebruik van die vrijheid. Maar ik pas er iig wel voor op om een bepaalde groep mensen over een kam te scheren
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 12:44
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
makelville schreef op 09-11-2004 @ 13:38 :
Maar ik pas er iig wel voor op om een bepaalde groep mensen over een kam te scheren
Je mag niet liegen.

Jet, waarom zou je mensen niet mogen kwetsen met opmerkingen?
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 12:46
jet
Avatar van jet
jet is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 09-11-2004 @ 13:44 :
Je mag niet liegen.

Jet, waarom zou je mensen niet mogen kwetsen met opmerkingen?
niet kwetsen OM het kwetsen

ik zat op 'de dag' te kijken naar Barend en van Dorp, en daar was Ali B ( ) aan het woord. hij had is met theo gepraat en toen gezegd 'ja ik ben helemaal geen geitenneuker'. en toen had theo gezegd ' nee dat weet ik, maar ik wil mensen kwetsen'

en dan denk ik....
__________________
Ik heb een geheugen als een......uh.....een...... je weet wel, zo'n ding met gaatjes
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 12:47
Verwijderd
Citaat:
Machiavelli schreef op 09-11-2004 @ 13:44 :
Je mag niet liegen.
Ik lieg niet.

En pm me terug anders ga ik denken dat mijn verzoek is afgewezen
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 12:50
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
jet schreef op 09-11-2004 @ 13:46 :
Ali B ( ) aan het woord.



en dan denk ik....
Natuurlijk vind jij dat fout, maar het is zijn goed recht om dat doen. En waar trek je een lijn tussen een opmerking die toevallig mensen kwetst en een opmerking OM mensen te kwetsen?
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 12:58
jet
Avatar van jet
jet is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 09-11-2004 @ 13:50 :
Natuurlijk vind jij dat fout, maar het is zijn goed recht om dat doen. En waar trek je een lijn tussen een opmerking die toevallig mensen kwetst en een opmerking OM mensen te kwetsen?
een opmerking die toevallig mensen kwetst is natuurlijk eigenlijk ook neit goed te keuren. maargoed dat is dan die zogenaamde vrijheid van meningsuiting. maar over zo'n opmerking zou moeten zijn nagedacht. zo'n opmerking zou goed beargumenteerd moeten kunnen worden. zo'n opmerking zou op enige waarheid moeten berusten.
__________________
Ik heb een geheugen als een......uh.....een...... je weet wel, zo'n ding met gaatjes
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 13:05
Pinksterhaas
Avatar van Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Ja, volgens mij is vrijheid van meningsuiting er om mensen de mogelijkheid te geven hun mening te geven, ook al druist die in tegen andere meningen. En niet een vrijbrief om zo maar alles te kunnen zeggen. Het woord geitenneuker bijvoorbeeld, dat heeft niets met vrijheid van menings uiting te maken naar mijn idee.
__________________
Lees ook eens Bob den Uyl
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 13:07
Samaris
Avatar van Samaris
Samaris is offline
Ik zeg wat ik denk, en soms vinden mensen dat niet leuk, maar dat is hun probleem.
Maar generaliseren doe ik niet.
__________________
Spatieszijnvoormietjes.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 13:11
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Pinksterhaas schreef op 09-11-2004 @ 14:05 :
Het woord geitenneuker bijvoorbeeld, dat heeft niets met vrijheid van menings uiting te maken naar mijn idee.
Dat heeft juist alles te maken met vrijheid van meningsuiting. Wat heeft die vrijheid immers nog te betekenen als je alleen maar dingen mag zeggen die niemand kwetsen
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 13:15
Pinksterhaas
Avatar van Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 09-11-2004 @ 14:11 :
Dat heeft juist alles te maken met vrijheid van meningsuiting. Wat heeft die vrijheid immers nog te betekenen als je alleen maar dingen mag zeggen die niemand kwetsen
Nou ik geef best vaak mijn mening zonder iemand te kwetsten. Bovendien zeg ik ook niet dat je niemand mag kwetsen. Je mag best vinden dat de Islam een geweldadig geloof is, bijvoorbeeld. Of dat je Theo van Gogh onbehoorlijk vond. Maar dan hoef je daar niet bij te schelden, of andere woorden gebruiken die alleen provocerend bedoeld zijn.
__________________
Lees ook eens Bob den Uyl
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 13:15
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 09-11-2004 @ 13:50 :
Natuurlijk vind jij dat fout, maar het is zijn goed recht om dat doen.
waar haal je die wijsheid vandaan? racisme mag niet, antisemitisme mag niet, zoveel uitlatingen mogen niet. Vrijheid van meningsuiting slaat op de vrijheid die je als burger hebt jegens de overheid. Daar mag je alles tegen zeggen. De overheid mag jou niet het zwijgen opleggen omdat jou mening ze niet aanstaat.
Bovendien: in het dagelijks leven, als je iemand die je kent spreekt, dan let je op wat je zegt. Je past mogelijk je taalgebruik aan aan de persoon, je zorgt dat je je gespreks partner niet voor het hoofd stoot omdat dat de ongeschreven fatsoens regels zijn binnen de 1 op 1 communicatie.
Waarom moet dat opeens anders zijn als iemand publiekelijk spreekt? Waarom moet iemand dan vrij zijn om elke onzinnige beledigende uitspraak te doen?
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 13:17
Vassili
Avatar van Vassili
Vassili is offline
Hier in Nederland is er een beperkte vrijheid van meningsuiting, je mag en MOET niet die vrijheid misbruiken om iemand te kwetsen.

Ik ben het hierbij volkomen met Jet eens.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 13:21
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Pinksterhaas schreef op 09-11-2004 @ 14:15 :
Nou ik geef best vaak mijn mening zonder iemand te kwetsten. Bovendien zeg ik ook niet dat je niemand mag kwetsen. Je mag best vinden dat de Islam een geweldadig geloof is, bijvoorbeeld.
Daar kwets je ook een heleboel mensen mee.

Citaat:
Pinksterhaas schreef op 09-11-2004 @ 14:15 :
Of dat je Theo van Gogh onbehoorlijk vond.
Maar dan hoef je daar niet bij te schelden, of andere woorden gebruiken die alleen provocerend bedoeld zijn.
Hoe bepaal je of iets alleen provocerend is bedoeld en niet gewoon iemands oprechte mening? En ik vind sommige woorden wel beledigend die jij niet beledigend vind.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 13:25
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 09-11-2004 @ 14:15 :
waar haal je die wijsheid vandaan? racisme mag niet, antisemitisme mag niet, zoveel uitlatingen mogen niet.
Dat irriteert me dan ook mateloos.

Citaat:
cartman666 schreef op 09-11-2004 @ 14:15 :
Vrijheid van meningsuiting slaat op de vrijheid die je als burger hebt jegens de overheid. Daar mag je alles tegen zeggen. De overheid mag jou niet het zwijgen opleggen omdat jou mening ze niet aanstaat.
En toch heb je een probleem als je tegen een ambtenaar beledigende taal uitslaat. Terwijl die toch de overheid vertegenwoordigt.

Citaat:
cartman666 schreef op 09-11-2004 @ 14:15 :
Bovendien: in het dagelijks leven, als je iemand die je kent spreekt, dan let je op wat je zegt. Je past mogelijk je taalgebruik aan aan de persoon, je zorgt dat je je gespreks partner niet voor het hoofd stoot omdat dat de ongeschreven fatsoens regels zijn binnen de 1 op 1 communicatie.
Maar dat blijven ongeschreven regels die niet dwingend zijn er regelmatig worden overtreden .

Citaat:
cartman666 schreef op 09-11-2004 @ 14:15 :
Waarom moet dat opeens anders zijn als iemand publiekelijk spreekt? Waarom moet iemand dan vrij zijn om elke onzinnige beledigende uitspraak te doen?
Dat vind ik ook als het niet publiekelijk gebeurt. Maar waarom zou je iemand niet mogen beledigen met scherpe bewoordingen?
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 13:26
Vassili
Avatar van Vassili
Vassili is offline
Maarja, Theo van Gogh noemde Allah een varken en moslims honden, dat is nogal kwetsend, en overschrijd alle grenzen.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 13:26
Vassili
Avatar van Vassili
Vassili is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 09-11-2004 @ 14:25 :
Dat irriteert me dan ook mateloos.



En toch heb je een probleem als je tegen een ambtenaar beledigende taal uitslaat. Terwijl die toch de overheid vertegenwoordigt.



Maar dat blijven ongeschreven regels die niet dwingend zijn er regelmatig worden overtreden .

Dat vind ik ook als het niet publiekelijk gebeurt. Maar waarom zou je iemand niet mogen beledigen met scherpe bewoordingen?
Hoe doe jij dat??, stukje er tussen quoten
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 13:27
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Vassili schreef op 09-11-2004 @ 14:26 :
Maarja, Theo van Gogh noemde Allah een varken en moslims honden, dat is nogal kwetsend, en overschrijd alle grenzen.
Dat is inderdaad kwetsend maar welke grenzen overschrijdt het? Jouw grenzen? Die van een groepje moslims? Jouw grenzen zijn niet echt universeel.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-11-2004, 13:28
~Hadiya~
Avatar van ~Hadiya~
~Hadiya~ is offline
Die regel heb je uit een boekje. "Rooie" als ik me niet vergis.

__________________
Puur het feit dat jij te dom bent om het bovenstaande te begrijpen maakt het nog niet onjuist. || ~jan-e-man!~ || Ik ben een knuffel-allogtoon
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 13:28
Verwijderd
Vrijheid van meningsuiting ligt bij publieke personen anders, zij moeten op hun woorden passen.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 13:29
jet
Avatar van jet
jet is offline
Citaat:
Staafmixer schreef op 09-11-2004 @ 14:28 :
Die regel heb je uit een boekje. "Rooie" als ik me niet vergis.

ik heb hem van mijn groep 8 lerares
__________________
Ik heb een geheugen als een......uh.....een...... je weet wel, zo'n ding met gaatjes
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 13:29
Pinksterhaas
Avatar van Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 09-11-2004 @ 14:21 :
Daar kwets je ook een heleboel mensen mee.
Jawel, maar het is misschien te beargumenteren, geitenneuker niet.

Citaat:
Machiavelli schreef op 09-11-2004 @ 14:21 :
Hoe bepaal je of iets alleen provocerend is bedoeld en niet gewoon iemands oprechte mening? En ik vind sommige woorden wel beledigend die jij niet beledigend vind.
Het is ook niet makkelijk te bepalen denk ik. En je moet denk ik ook voorzichtig zijn met het beperken van vrijheids van meningsuiting. Het gaat mij er om dat je het niet gebruikt als een slap excuus om mensen te beledigen of expres te provoceren. (Iets wat (of dat?) van Gogh volgens mij deed.)
__________________
Lees ook eens Bob den Uyl
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 13:38
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 09-11-2004 @ 14:25 :
Maar dat blijven ongeschreven regels die niet dwingend zijn er regelmatig worden overtreden .
Dat vind ik ook als het niet publiekelijk gebeurt. Maar waarom zou je iemand niet mogen beledigen met scherpe bewoordingen? [/B]
Dat ze ongeschreven maakt in deze niet uit. In het dagelijks leven handelt iedereen met een zekere tact jegens zijn/haar medemens. Wanneer er tegen een grote groep die zich niet direct kan verweren gesproken wordt kan er opeens grof en ongegeneerd gehakt worden. Dat is meten met twee maten en mijn vraag is: waarom?
Jou antwoord is een wedervraag: waarom niet altijd grof en direct. Ook in directe communicatie. Misschien omdat je nog vaker met die persoon wilt praten. Misschien omdat je het zelf niet leuk zou vinden als er zo tegen je gepraat wordt. Misschien omdat je er geen bal mee berijkt als je iemand in z'n gezicht (zonder anderen erbij) uitscheldt.
Ik wil wel mijn visie geven op mijn eigen vraag: het is lekker om in het openbaar te hakken. Je wordt populair, mensen lachen om je, je ego gaat met sprongen vooruit. Bovendien kan de groep/de persoon op wie je hakt zich op dat moment niet verweren dus het is ook nog eens lekker makkelijk scoren.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 13:40
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Pinksterhaas schreef op 09-11-2004 @ 14:29 :
Jawel, maar het is misschien te beargumenteren, geitenneuker niet.
Oh jawel, daar refereerde hij aan een uitspraak van een of andere ayatollah(dacht ik) die zei dat mannen, bij gebrek aan vrouwen, een geit mochten pakken.

Citaat:
Pinksterhaas schreef op 09-11-2004 @ 14:29 :
Het is ook niet makkelijk te bepalen denk ik. En je moet denk ik ook voorzichtig zijn met het beperken van vrijheids van meningsuiting. Het gaat mij er om dat je het niet gebruikt als een slap excuus om mensen te beledigen of expres te provoceren. (Iets wat (os dat?) van Gogh volgens mij deed.)
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 13:48
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Pinksterhaas schreef op 09-11-2004 @ 14:05 :
Ja, volgens mij is vrijheid van meningsuiting er om mensen de mogelijkheid te geven hun mening te geven, ook al druist die in tegen andere meningen. En niet een vrijbrief om zo maar alles te kunnen zeggen.
Daar vergis je je dan sterk, ben ik bang. Want dat is nu juist wel waar vrijheid van meningsuiting om gaat; het recht op het uiten van meningen die onacceptabel, of impopulair, of schokkend of profaan zijn.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-11-2004, 13:56
Tandpasta
Avatar van Tandpasta
Tandpasta is offline
Citaat:
McCaine schreef op 09-11-2004 @ 14:48 :
Daar vergis je je dan sterk, ben ik bang. Want dat is nu juist wel waar vrijheid van meningsuiting om gaat; het recht op het uiten van meningen die onacceptabel, of impopulair, of schokkend of profaan zijn.
Die vrijheid is alles behalve absoluut, zoals jij die hier presenteert.
__________________
Leef gezond met een schone mond!
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 14:08
Vassili
Avatar van Vassili
Vassili is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 09-11-2004 @ 14:27 :
Dat is inderdaad kwetsend maar welke grenzen overschrijdt het? Jouw grenzen? Die van een groepje moslims? Jouw grenzen zijn niet echt universeel.
Nee, maar de grenzen van de zogenaamde Normen en Waarden wel dan?

Universeel kan je natuurlijk die grenzen niet leggen, omdat iedereen een andere mening heeft.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 14:21
Verwijderd
Citaat:
Staafmixer schreef op 09-11-2004 @ 14:28 :
Die regel heb je uit een boekje. "Rooie" als ik me niet vergis.

1. je doet wat je wil
2. je stoort niemand

zoiets stond er idd in dat boekje, de regels van De Mol
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 14:33
~Hadiya~
Avatar van ~Hadiya~
~Hadiya~ is offline
Citaat:
Katje schreef op 09-11-2004 @ 15:21 :
1. je doet wat je wil
2. je stoort niemand

zoiets stond er idd in dat boekje, de regels van De Mol
Yep, maar het werd ook uitgelegd in een zin, precies als de topictitel. Leuk schooltje, dat wel .
__________________
Puur het feit dat jij te dom bent om het bovenstaande te begrijpen maakt het nog niet onjuist. || ~jan-e-man!~ || Ik ben een knuffel-allogtoon
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 14:34
Verwijderd
Citaat:
Tandpasta schreef op 09-11-2004 @ 14:56 :
Die vrijheid is alles behalve absoluut, zoals jij die hier presenteert.
Naar geldend Nederlands en internationaal recht is natuurlijk de vrijheid van meningsuiting niet onbeperkt. Wat McCaine echter betoogt is dat dat wel zo zou moeten zijn en dat standpunt is zeker verdedigbaar. Ik vind de regelgeving in Nederland op het gebied van de vrijheid van meningsuiting soms ook behoorlijk strikt.

Van mij had de grens wel wat verder mogen worden opgerekt, te beginnen met het schrappen van de artikelen 137c t/m 137e van het Wetboek van Strafrecht (aanzetten tot haat enz.), althans die artikelen eens even goed aan te passen.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 15:09
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
McCaine schreef op 09-11-2004 @ 14:48 :
Daar vergis je je dan sterk, ben ik bang. Want dat is nu juist wel waar vrijheid van meningsuiting om gaat; het recht op het uiten van meningen die onacceptabel, of impopulair, of schokkend of profaan zijn.
Amen.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 15:29
Envy
Avatar van Envy
Envy is offline
Wat ik zo opvallend vind is dat wanneer Theo van Gogh dingen zegt, die toch wel mensen kunnen kwetsen, iedereen - even lekker generaliseren - het schokkend vind, maar het kán wel. Hij 'brengt namelijk dingen onder de aandacht.'
Als een of andere extremistengroep daarentegen roept dat homo's wat hen betreft met hun hoofd naar beneden naar beneden gegooid mogen worden gaat dat alle grenzen te buiten.

Nu snap ik ook wel dat het verschillende dingen zijn, de laatstgenoemde groep uit toch een soort van bedreiging, en Theo van Gogh noemt Allah een varken. Daar zit nogal een verschil tussen. Maar waar moet dan de grens getrokken worden? Theo van Gogh kon (hoewel er natuurlijk mensen waren die het niet eens waren met zijn radicale en provocerende aanpak) zijn gang gaan. Maar wanneer een andere beweging dingen gaat roepen over homo's is dat niet te accepteren, terwijl Theo van Gogh in principe ook de moslims beledigd. Homo's worden in principe - net als die moslims - niet bedreigd, niet direct althans. Dus wie zegt dat ook dit niet een kwestie is van provoceren is? Waar is de grens van wat mag en niet mag? Tot waar gaat die vrijheid van meningsuiting (ervanuitgaande dat die mensen niet daadwerkelijk van plan zijn om homo's van daken af te gooien en dergelijke)?

Even voor de duidelijkheid overigens: ik ben het absoluut niet eens met die ideeën en ik snap ook wel dat het niet zo makkelijk ligt als ik het hierboven omschrijf. Wat Theo van Gogh deed vond ik een goede zaak, maar ook dat doet er niet toe nu.
__________________
your papa never told you about right and wrong
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 15:32
Verwijderd


Je constateert dat Theo in principe alles mag roepen maar dat voor moslims een veel strengere maatstaf lijkt te gelden. Dat is ook zo en dat is heel simpel te verklaren vanuit het feit dat wij toch een liberale traditie hebben waarin kritiek van ons op geloven minder erg wordt gevonden dan kritiek van gelovigen op ons liberalisme.

Verder spelen er natuurlijk flink wat onderbuikgevoelens mee. Mensen kunnen zich niets voorstellen bij de ideeën van sommige moslims (en christenen, maar dat schijnt dan weer minder erg te zijn) wbt. homo's en vrouwen. Onbekend maakt onbemind.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 15:52
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
jet schreef op 09-11-2004 @ 13:35 :
ik heb altijd geleerd 'je eigen vrijheid houd op, waar die van een ander begint'
Prima, aangezien je iemands vrijheid niet kan beperken dmv woorden.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 16:21
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-11-2004 @ 15:34 :
Naar geldend Nederlands en internationaal recht is natuurlijk de vrijheid van meningsuiting niet onbeperkt. Wat McCaine echter betoogt is dat dat wel zo zou moeten zijn en dat standpunt is zeker verdedigbaar. Ik vind de regelgeving in Nederland op het gebied van de vrijheid van meningsuiting soms ook behoorlijk strikt.
Ja precies. De huidige wetgeving op dit gebied is mij natuurlijk bekend, maar als ik ergens een daadwerkelijke grove schending van mensenrechten aantref ga ik me daar natuurlijk niet bij neerleggen.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 19:30
Myuki
Avatar van Myuki
Myuki is offline
Het kwetsen van mensen is niet percee iets negatiefs. Soms moet je gekwetst worden om wakker geschud te worden en na te gaan denken.

Ik ben blij dat ik soms gekwetst word.

Theo van Gogh kan wel hebben gezegd dat hij gewoon graag mensen kwetst. Ik geloof echter niet dat het totaal zonder doel was.
__________________
To eu zèn
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-11-2004, 19:46
Love_Fulfilled
Avatar van Love_Fulfilled
Love_Fulfilled is offline
Ik uit meestal wel m'n mening.. soms erg hard en andere keren wat ''liever'', ligt ook allemaal aan de situatie.
__________________
¤Hate It Or Love It¤
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 09:31
Verwijderd
Citaat:
Envy schreef op 09-11-2004 @ 16:29 :
[...tekst...]
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 09:37
Verwijderd
Vrijheid van meningsuiting staat ineens hoog in vaandel. Iedereen mag in Nederland zeggen wat er in zijn of haar hoofd opkomt en een blad dient niet voor de mond genomen te worden. Maar tot op heden wordt het niet gedoogd om ook maar een slecht woord over de joden uit te spreken, anders staat de club van CiDi op haar achterste poten. En uit het verleden is gebleken dat het woord van CiDi wet is. Natuurlijk weten wij (ik) dat dit voortkomt uit een misplaatst gevoel voor loyaliteit en een schuldcomplex die dateert uit de 1ste w.o en gevolgd door de 2de w.o. Maar als dit tot op de bodem geschetst wordt door de moslim, dan wordt dit de moslim niet van harte genomen. Het zou de moslim bestempelen als ongevoelig, onmenselijk en onredelijk.
Wordt de vrijheid van meningsuiting getoetst per individu en zijn er sprake van 'uitzonderingsgevallen'?
De politiek propageert vrijheid van meningsuiting en serveert dit aan het volk met een toef slagroom. Maar ieder weldenkend mens weet dat een meningsuiting gepaard gaat met een bepaalde vorm van redelijkheid en beleefdheid. Dat leer je al vroeg op alle onderwijsinstellingen, op de werkvloer en in het dagelijks leven. Als je tegen je leraar zegt dat hij eigenlijk een leraar van niets is en een grote testikkeldraagtas die maar beter een ander vak kan uitoefenen, dan kan je op je vingers natellen dat je geschorst wordt. Als je tijdens een openhartig gesprek met de directeur verklaart dat je hem eigenlijk maar een incompetente, doorgedraaide minkukel vindt dan weet je dat er weinig overblijft van jouw status binnen dat bedrijf. Als ik tegen een kast van een negerin ga zeggen dat ik haar eigenlijk vindt stinken naar uien, dan kan ik de donder er op zeggen dat ze gaat uithalen.
En zo kan je nog een tijdje doorgaan. Niemand vindt het leuk om beledigd te worden, ook al is het slechts jouw mening. Je moet ook de volwassenheid hebben om aan de gevolgen te denken.
Maar terwijl iedereen zich op een hypocriete manier vestigd op de vrijheid van meningsuiting wordt dezelfde 'vrijheid' van meningsuiting gebruikt om moslims voor ééns en altijd goed en hard aan te pakken. De grootste anti-immigrant en rascist denkt een troef in handen te hebben.

Nu is er pas echt een reden om die ene moskee te sluiten.
Nu is er pas echt een reden om het vrijdagsgebed compleet in het Nederlands te houden.
Nu is er pas echt een reden om nieuwkomers te weren.
Nu is er pas echt een reden om moslims te wantrouwen.

Zelfs Nawijn komt nu met extra kracht naar voren om het verbod op twee nationaliteiten in te voeren.
Het was er altijd al maar het fundament was nog te wassig en het leunde zelfs tegen discriminatie aan. Maar nu is het tij gekeerd, nu is er zogenaamd sprake van bewijs.
Ik geef Mohammed B. niet de schuld van dit alles. Het was gewoon een kwestie van wachten op een aanleiding. 11 September was een aanknopingspunt, Madrid was een aanknopingspunt, Samir A was een aanknopingspunt. Maar Amerika was nog een beetje te ver weg, Madrid kwam al wat dichter in de buurt en Samir A was perfect maar daarvan was het bewijs niet krachtig genoeg. Maar Mohammed B. zorgde voor een verandering. Mohammed B. is de sleutel naar al het onbereikbare van voorheen.
Ik keur zijn actie om zoveel redenen niet goed. Maar de hypocrisie die is ontstaan na de dood van Theo van Gogh overtreft de stoutste dromen.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 09:41
Optima
Avatar van Optima
Optima is offline
wanneer is een mening een mening, en een feit een feit?

Ik kan bepaalde feiten weergeven, bijvoorbeeld over het extremisme onder moslims, zonder dat ik hier mijn mening over geef. Maar kennelijk kun je met feiten mensen ook beledigen.

De vrijheid van meningsuiting is niet iets wat bij jezelf ligt, maar inderdaad bij andere. Bij intellectuele genuanceerde mensen kan ik altijd mijn mening uiten, hoe extreem ook. Zij zullen het niet altijd met me eens zijn, maar mijn mening wel respecteren, en niet de behoefte voelen mij fysiek geweld aan te doen.

Andere domme/kortzichtigere mensen kunnen zich al snel beledigd en zich in hun eer/trots aangetast voelen. Dan komt het niet door mijn mening, maar door hun gevoeligheid voor andermans mening.
__________________
When I eventually met Mr Right I had no idea that his first name was Always..
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 09:49
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
kijk, je mag in nederland (gelukkig) openlijk je mening zeggen. maar je mag niet in het openbaar een hitlergroet brengen, bijvoorbeeld. het gaat erom dat jouw mening gerespecteerd word, maar dat kan best zonder onbeschoft te worden.

er zit een verschil tussen iemand kwetsen ('ik vind de islam een gevaarlijk geloof' , bijvoorbeeld) en tussen mensen uitschelden ('moslims zijn geitenneukers' , bijvoorbeeld). dat laatste mag wel, maar is nergens voor nodig. het eerste voorbeeld komt op hetzelfde neer.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 10:15
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 10-11-2004 @ 10:49 :
kijk, je mag in nederland (gelukkig) openlijk je mening zeggen. maar je mag niet in het openbaar een hitlergroet brengen, bijvoorbeeld. het gaat erom dat jouw mening gerespecteerd word, maar dat kan best zonder onbeschoft te worden.

er zit een verschil tussen iemand kwetsen ('ik vind de islam een gevaarlijk geloof' , bijvoorbeeld) en tussen mensen uitschelden ('moslims zijn geitenneukers' , bijvoorbeeld). dat laatste mag wel, maar is nergens voor nodig. het eerste voorbeeld komt op hetzelfde neer.
dus als je moslims 'geiten neukers' noemt, is dat niet onbeschoft, en wél geoorloofd, en een hitlergroet is wél weer onbeschoft?
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 10:35
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 10-11-2004 @ 10:49 :
kijk, je mag in nederland (gelukkig) openlijk je mening zeggen. maar je mag niet in het openbaar een hitlergroet brengen, bijvoorbeeld. het gaat erom dat jouw mening gerespecteerd word, maar dat kan best zonder onbeschoft te worden.
Ja, maar als iemand het toevallig wel onbeschoft wil doen is dat vervelend, maar nog altijd is dat geen goede reden om een mensenrecht te beperken.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 10:41
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 10-11-2004 @ 11:35 :
Ja, maar als iemand het toevallig wel onbeschoft wil doen is dat vervelend, maar nog altijd is dat geen goede reden om een mensenrecht te beperken.


er zijn wel meer grondwetten/mensenrechten..

Artikel 1 Grondwet biedt een belangrijke basis voor de bestrijding van discriminatie. In dit artikel staat namelijk het gelijkheidsbeginsel en het discriminatieverbod geformuleerd. Het artikel geeft aan dat gelijke gevallen gelijk behandeld dienen te worden (gelijkheidsbeginsel) en dat discriminatie op grond van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook niet is toegestaan (discriminatieverbod). Het gelijkheidsbeginsel en het verbod van discriminatie zijn een van de meest fundamentele beginselen van onze rechtsorde1

en ja dan pas

De vrijheid van meningsuiting is neergelegd in artikel 7 van de Grondwet, ingevoerd in 1983. Het artikel houdt het recht in zonder voorafgaand verlof gedachten en/of gevoelens te openbaren. Niemand heeft zulk een voorafgaand verlof nodig. Er is een verbod op censuur. Wel heeft men rekenhing te houden met overige wettelijke bepalingen. In de verhoudingen tussen burgers moet bijvoorbeeld ook gekeken worden naar andere grondrechten, waarbij valt te denken aan artikel 1 van de Grondwet, dat het discriminatieverbod bevat. Bij de burgerlijke rechter kan voorts een beroep worden gedaan op onrechtmatigheid indien rechten met elkaar botsen (artikel 6:162 BW)

noem je dat niet meten met twee maten?
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 10:45
Verwijderd
Wat wil je nu zeggen?
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 10:45
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
S. schreef op 10-11-2004 @ 11:41 :
noem je dat niet meten met twee maten?
Wat bedoel je precies? Het discriminatieverbod heeft met acties te maken, niet expressie. Een mening is geen rechtshandeling.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 10:46
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
S. schreef op 10-11-2004 @ 11:15 :
dus als je moslims 'geiten neukers' noemt, is dat niet onbeschoft, en wél geoorloofd, en een hitlergroet is wél weer onbeschoft?
nee.... je snapt me niet...

een hitlergroet brengen is in nederland gewoon verboden.
moslims geitenneukers noemen (niet mijn mening btw) is onbeschoft, maar niet verboden.
en je kan je mening ook op een normale manier overbrengen op anderen.

(ff serieus, een hitlergroet gaat wel ff wat verder dan 'onbeschoft', dat snapte je toch wel he ? toch ?)

@McCaine : je herhaalt me... je moest wel ff het hele stukje doorlezen he.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 10:46
Verwijderd
dat McCaine niet zo zielig moet blijven hameren op die ene grondwet, er zijn namelijk wel meerdere waar men zich aan dient te houden..
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 10:46
Verwijderd
Precies. Maar die verwarring komt voort uit de wijd verbreide opvatting dat 'discrimeren' een synoniem is voor 'beledigen'.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 10:52
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 10-11-2004 @ 11:45 :
Wat bedoel je precies? Het discriminatieverbod heeft met acties te maken, niet expressie. Een mening is geen rechtshandeling.

met acties?

discriminatie zet aan tot haat, dus heeft het indirect wél met expressie te maken..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Levens redden
**
198 19-02-2009 14:16
Verhalen & Gedichten [Vervolg]Achter de gele deur #2
Eend
166 20-06-2006 20:32
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen [Betoog] Iederwijs
Soapsie
30 22-11-2004 18:18
Verhalen & Gedichten NaNoWriMo Beginnetje
Tsasil
0 03-11-2004 23:47
Levensbeschouwing & Filosofie De hemel als 'eindstation'?
wondersbestaan
151 23-03-2004 09:35
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nederland, monarchie of republiek??
plasje
51 25-01-2002 11:03


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:40.