Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-05-2005, 07:02
Mara
Mara is offline
Vannacht was ik een paar minuten wakker, zoals iedereen wel heeft. Verschil was dat ik opeens ongelofelijke kramp in m'n kuit kreeg. Schreeuwde 't praktisch uit van de pijn. Maar goed, na een minuut ofzo was het gelukkig weer weg, na een half uurtje ben ik weer in slaap gevallen.

Nu werd ik vanochtend wakker en m'n kuit doet nog steeds pijn. Ik kan m'n voet niet helemaal op de grond zetten, het doet pijn om die spier te rekken. Komt er dus op neer dat ik nu een beetje rondstrompel.

Ik heb nooit eerder ervaring gehad hiermee, maar is dit normaal? En zo ja, hoe lang kan die pijn aanhouden?

Laatst gewijzigd op 10-05-2005 om 07:07.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 07:17
Verwijderd
Misschien spierpijn? Je kunt heel goed erge spierpijn overhouden van zo'n kramp'aanval' (of ik moet heel raar zijn ). Misschien helpt warm douchen/een warm bad en een klein beetje zachtjes masseren of Middelgan (als je dat hebt) er op smeren. De 'gewone' dingen als je spierpijn hebt dus. Verder gewoon een beetje rust geven, maar wel ook in beweging blijven (anders wordt het helemaal zo stijf ed).
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 07:26
Mara
Mara is offline
Heb ik al gedaan, pijn wordt íets minder maar ik strompel nog steeds. Ach, ik overleef 't wel, maar ik vroeg me af of 't eigenlijk wel normaal is dat je na uren slapen nog zo'n pijn ervan hebt.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 07:28
Verwijderd
Die spierpijn is ook niet zomaar in eens weg daardoor. Het verzacht wat, maar meer ook niet. Als je opeens heel fanatiek gaat sporten heb je de eerste paar keer vaak ook spierpijn en dat blijft vaak ook wel een aantal dagen hangen. Dit kun je als hetzelfde zien. Doordat die spier zo verkrampt is geweest krijg je spierpijn en spierpijn houdt meestal een paar dagen aan. Kan je dus best nog een aantal dagen last van hebben.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 07:31
Mara
Mara is offline
Ah ok Nouja, dan strompel ik maar een dagje rond in huis
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 07:49
Verwijderd
Smeer je kuit maar is in met tijgerbalsem. Het stinkt een beetje, maar werkt wel heel goed.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 08:05
nl2suzy
Avatar van nl2suzy
nl2suzy is offline
Als ik kramp in mijn kuit heb gehad dan heb ik de dag daarna ook nog een zeuderige pijn in mn kuit, maar dat ik nou zeg dat het aanvoelt als spierpijn...
__________________
Wat doe je als de enige persoon die je kan laten stoppen met huilen de persoon is die je heeft laten huilen?
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 08:13
Verwijderd
Citaat:
nl2suzy schreef op 10-05-2005 @ 09:05 :
Als ik kramp in mijn kuit heb gehad dan heb ik de dag daarna ook nog een zeuderige pijn in mn kuit, maar dat ik nou zeg dat het aanvoelt als spierpijn...
Het voelt bij mij ook vaak anders aan, maar het is wel pijn in m'n spieren. En soms voelt het ook gewoon aan als spierpijn.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 11:14
MB
Avatar van MB
MB is offline
De kramp is er bij mij ook wel eens ingeschoten (en ik kan hem sowieso niet vol aanspannen, dan schiet de kramp er ook in, vaag), ik had meer het idee dat die spier erna wat verrekt was. En ook dat ik hem eigenlijk constant aanspande, want hij was keihard
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 11:38
beestje
beestje is offline
tis inderdaad een soort spierpijn. als je kramp hebt trekt je spier heftig samen waardoor je eigenlijk hetzelfde doet als met bijvoorbeeld sporten. Daardoor gaat je spier wat verzuren en doet het pijn inderdaad. Gewoon even rustig aan doen dan gaat het vanzelf weer over

ps ik heb ook vaak kramp dus ik weet hoe je je voelt..
__________________
*front anti-slaap* *lid van AntiBreezerFront**bieeeeeeeeer*
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 11:57
Mara
Mara is offline
Bedankt iedereen

Het is idd zoals de meesten van jullie beschrijven. Voelt als spierpijn, gevoel dat die spier constant aan is gespannen en als je met je hand voelt voelt 't hard aan.

Het is nu al wat minder geworden gelukkig, dus 't zal vanzelf wel beter worden
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 17:27
Qamra
Avatar van Qamra
Qamra is offline
Citaat:
beestje schreef op 10-05-2005 @ 12:38 :
tis inderdaad een soort spierpijn. als je kramp hebt trekt je spier heftig samen waardoor je eigenlijk hetzelfde doet als met bijvoorbeeld sporten. Daardoor gaat je spier wat verzuren en doet het pijn inderdaad. Gewoon even rustig aan doen dan gaat het vanzelf weer over
Zo wou ik het ook beschrijven inderdaad, dus ik quote maar gewoon
__________________
|| Eigenlijk heel aardig || Don't be too open-minded, your brains might fall out! || ADT, 01-12-'05! || Generatiecrisis!
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 17:35
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Als je dat hebt, moet je eigenlijk ff naast je bed gaan staan en je tenen richting je neus trekken, met rechte knieen. Dat doet wel ff heel erg zeer, maar dan heb je de volgende dag er niet zo'n last van.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 17:44
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 10-05-2005 @ 18:35 :
Als je dat hebt, moet je eigenlijk ff naast je bed gaan staan en je tenen richting je neus trekken, met rechte knieen.
Dat is zittend met rechte knieën volgens mij makkelijker. Of iemand anders je tenen richting je neus laten duwen. Doet idd ff pijn, maar helpt wel. (Al kan je ook dan nog heel goed erge (spier)pijn hebben is mijn ervaring. )
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 18:09
cerys
Avatar van cerys
cerys is offline
ik heb dat ZO vaak gehad..
gelukkig nu al een tijd niet meer zo vaak..

maar vroeger werd ik soms meerdere malen per nacht wakker en moest ik mijn best doen niet te janken/schreeuwen en ik voelde het de volgende ochtend ook altijd nog

wat helpt tijdens die kramp is of je voet beetpakken en je been zo lang mogelijk strekken, of juist je benen dubbelklappen (dus op je knieën gaan zitten en je kont ook naar beneden doen ik weet niet hoe ik het anders uit moet leggen?)

ik hoop dat het je niet vaker gebeurt want het is echt niet chill!
__________________
I'm in the forest
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 18:14
Verwijderd
(Ik werd vroeger regelmatig schreeuwend wakker (soms schreeuwde ik ook, maar werd ik verder niet wakker of maar half ) en dan kwam mijn vader meestal kijken wat er was en die duwde dan m'n voet richting m'n neus, zeg maar. En anders deed ik het zelf tegen de rand van m'n bed.)
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 18:16
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 10-05-2005 @ 18:44 :
Dat is zittend met rechte knieën volgens mij makkelijker. Of iemand anders je tenen richting je neus laten duwen. Doet idd ff pijn, maar helpt wel. (Al kan je ook dan nog heel goed erge (spier)pijn hebben is mijn ervaring. )
Ja, dat is denk ik makkelijker. Nouja, het gaat erom dat je gestrekte knieen hebt en dan je tenen naar je neus trekt. Ik deed dat ook wel liggend.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 18:42
dark*dizzie*
Avatar van dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Ik heb het ook heel vaak, vooral 's nachts. Dan moet je gelijk op de grond gaan staan, zo is de volgende dag de spierpijn minder en de kramp ook sneller over. Ik heb wel eens er 3 dagen spierpijn van gehad . Veel sterkte
__________________
Foras exire Jippus ac Jannica non possunt
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 18:46
Qamra
Avatar van Qamra
Qamra is offline
Altijd je spier tegen de kramp in trekken. Niet te snel (want dan ga je ten eerste nog harder door de grond en ten tweede krijg je daar spierpijn van).
Maakt niet uit waar je kramp hebt. Even vast houden (anders schiet het er zo weer in, je voelt vanzelf wel wanneer de spier ontspant) en langzaam weer in neutrale stand brengen. Als het weer opkomt, gewoon weer tegen gas geven
__________________
|| Eigenlijk heel aardig || Don't be too open-minded, your brains might fall out! || ADT, 01-12-'05! || Generatiecrisis!
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 20:02
Mara
Mara is offline
M'n ouders zeiden dat ik gewoon had moeten schreeuwen, vader heeft 't ook wel 's en die had precies geweten wat er moest gebeuren. Maarja, dat wist ik niet
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 20:36
Cookie
Avatar van Cookie
Cookie is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 10-05-2005 @ 19:14 :
(Ik werd vroeger regelmatig schreeuwend wakker (soms schreeuwde ik ook, maar werd ik verder niet wakker of maar half ) en dan kwam mijn vader meestal kijken wat er was en die duwde dan m'n voet richting m'n neus, zeg maar. En anders deed ik het zelf tegen de rand van m'n bed.)
kheb t ook wel eens...maar je voet dan naar je toetrekken......shiiiiiit dat doet echt pijn..meestal lukt me dat niet en laat ik t gewoon ff verkrampen en als t begint weg te trekken slaap ikmeestal gelijk weer.
__________________
Tumtiedum hups.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 20:44
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 10-05-2005 @ 21:02 :
M'n ouders zeiden dat ik gewoon had moeten schreeuwen, vader heeft 't ook wel 's en die had precies geweten wat er moest gebeuren. Maarja, dat wist ik niet
Mmh... als ik 's nachts bij m'n vader zou schreeuwen, zou ie wel meteen naast m'n bed staan, maar het niet zo leuk vinden als ik zou schreeuwen om alleen maar kramp in m'n kuit geloof ik. Is nou niet echt iets om iemand wakker voor te maken vind ik (ja, het doet wel ontzettend pijn, maar om er nou voor te gaan schreeuwen). Als je schreeuwt omdat je schreeuwend wakker wordt is het anders natuurlijk, maar ik zou persoonlijk niet zomaar gaan schreeuwen als ik niet het idee zou hebben dat ik dood zou gaan.

Maar goed, iedereen is anders . Voor jou jammer dat je niet ff een schreeuw hebt gegeven, had een hoop spierpijn gescheeld waarschijnlijk vandaag.

PS ik geloof ook dat ik m'n vriend wakker maak als ik kramp heb, maar dat komt meer omdat ik ineens rare bewegingen maak, niet zozeer door het geluid , maar soms fluister ik wel 'auwauwauwauwauwauwauwauw', ja, ook in een slaapdronken bui denk ik .
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 21:17
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Als je kramp in je kuit hebt moet je op dat moment je been strekken en je tenen naar achter trekken (doet veel pijn, maar de kramp is bijna meteen weg), als je dat doet is de pijn erna ook veel minder
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 06:50
Verwijderd
Citaat:
cookie16 schreef op 10-05-2005 @ 21:36 :
kheb t ook wel eens...maar je voet dan naar je toetrekken......shiiiiiit dat doet echt pijn..meestal lukt me dat niet en laat ik t gewoon ff verkrampen en als t begint weg te trekken slaap ikmeestal gelijk weer.
Dat doet ook pijn, maar dat helpt wel het beste (het gaat dan een stuk sneller weg en je hebt er daarna idd ook minder last van). (Plus dat de kramp niet bij iedereen snel minder wordt...'het laten verkrampen' zou bij mij erger zijn geweest. )

Citaat:
ekki schreef op 10-05-2005 @ 21:44 :
Als je schreeuwt omdat je schreeuwend wakker wordt is het anders natuurlijk
Ik werd er eigenlijk wel vaak schreeuwend wakker van. Maar als dat niet zo was, dan ging ik idd niet dan nog schreeuwen, tenzij het niet over ging of wat dan ook, dan riep ik m'n vader wel, maar dat kwam maar zelden voor (het enige dat hij kon doen was toch ook hetzelfde als dat ik zelf kon doen, dus ja ).

Laatst gewijzigd op 11-05-2005 om 06:52.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 11:58
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Als mensen er zo vaak last van hebben is het niet goed, ik heb het eigenlijk nooit
Maar dan een tip voor als je er vaak last van hebt: veel water drinken!

Kramp krijg je als afvalstoffen niet voldoende af worden gevoerd uit je spieren, als je veel water drinkt kunnen die stoffen wel goed afgevoerd worden
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 13:36
Verwijderd
Citaat:
MTpower schreef op 11-05-2005 @ 12:58 :

Kramp krijg je als afvalstoffen niet voldoende af worden gevoerd uit je spieren, als je veel water drinkt kunnen die stoffen wel goed afgevoerd worden
Volgens mij zijn er ook nog wel andere redenen voor het ontstaan van kramp? ('k weet 't niet zeker, maar dat denk ik iig. Of is alles terug te voeren op een slechte afvoer van afvalstoffen?)
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 14:19
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 11-05-2005 @ 14:36 :
Volgens mij zijn er ook nog wel andere redenen voor het ontstaan van kramp? ('k weet 't niet zeker, maar dat denk ik iig. Of is alles terug te voeren op een slechte afvoer van afvalstoffen?)
Ik dacht altijd dat dat de reden was, dus ik heb eens lopen googelen en heb dus hetvolgende gevonden:

Citaat:
Het fenomeen kramp is nog niet helemaal duidelijk. Mogelijke oorzaken zijn:
· Een verstoorde bloedtoevoer met als gevolg een zuurstoftekort in de spier zoals bijvoorbeeld bij het dragen van te strakke kousen.
· Een laag glucose(suiker)gehalte.
· Een zouttekort door zoutloos dieet.
· Vochtverlies (overvloedig zweten), wat kan leiden tot een verstoorde elektrolytenbalans.
· Overbelasting (uitputting) door b.v. een slechte conditionele voorbereiding.
· Vermoeidheid.
Ze weten dus niet wat de oorzaak/zaken precies zijn....

Wel wat je eraan kunt doen:

Citaat:
Kan ik nog iets preventief doen?
Voor de training of wedstrijd een goede warming-up en daarna een goede cooling down met rekoefeningen. Niet harder sporten dan je getraindheid aankan. Regelmatig wat drinken.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 14:20
Verwijderd
Citaat:
MTpower schreef op 11-05-2005 @ 15:19 :

Wel wat je eraan kunt doen:
Dat is alleen meer gericht op kramp bij het sporten...niet echt van toepassing op kramp in je slaap, denk ik...
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 14:53
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 11-05-2005 @ 15:20 :
Dat is alleen meer gericht op kramp bij het sporten...niet echt van toepassing op kramp in je slaap, denk ik...
Citaat:
Regelmatig wat drinken
Dat is van toepassing op kramp in het algemeen
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 14:54
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik dacht dat het eraan lag dat je het dan koud had, dat was bij mij vaak zo...
En het doet inderdaad echt pijn, maar die pijn trekt na een dagje wel weer weg, hoor. Zodat je vannacht er weer opnieuw last van kunt hebben
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 14:55
Verwijderd
Citaat:
MTpower schreef op 11-05-2005 @ 15:53 :
Dat is van toepassing op kramp in het algemeen
Maar of dat het effect heeft als de oorzaak bv. één van onderstaande dingen is, dan lijkt me dat dat weinig effect zal hebben?

· Een verstoorde bloedtoevoer met als gevolg een zuurstoftekort in de spier zoals bijvoorbeeld bij het dragen van te strakke kousen.
· Een laag glucose(suiker)gehalte.
· Een zouttekort door zoutloos dieet.
Overbelasting (uitputting) door b.v. een slechte conditionele voorbereiding.
· Vermoeidheid.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 15:03
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Toen ik een aantal jaar geleden in Tsjechie ging parapenten (best wel veel spierwerk aan je kuiten) had ik vrijwel elke nacht kramp. Misschien heeft het er iets mee te maken. Misschien was het ook toeval.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 16:23
Verwijderd
Dat kan wel twee dagen duren. Ik heb het ook wel eens. Tenzij het een soort cyste is, maar dat lijkt me bij jou niet het geval (tenzij je hele opgezette knieën hebt natuurlijk, maar ergens denk ik dat niet).
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Het-grote-lucht-je-hart-topic #159
kroot
480 08-12-2010 15:37
Lichaam & Gezondheid Kramp in m'n voet
duivelaartje
26 06-07-2005 20:26
Lichaam & Gezondheid Hoe voel je je als je heel moe bent?
Stefanie
46 19-01-2004 14:07
Lichaam & Gezondheid kramp in been
Verwijderd
21 18-08-2003 22:01


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:37.