Oud 12-08-2002, 17:03
Captain
Avatar van Captain
Captain is offline
Je bent meerderjarig en woont nog thuis. Je ontvangt studifinanciering en je hebt een regelmatig inkomen. Vanaf een bepaald bedrag wordt het bij het inkomen van je ouders meegeteld. Als student mag je ruim € 9000 verdienen zonder dag je studiefinanciering in gevaar komt. Maar nu wil ik weten, hoeveel mag je bijverdienen zodat het niet bij het inkomen van je ouders wordt meegeteld ???
__________________
Grt, Captain
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-08-2002, 19:33
paultjuhhhh
paultjuhhhh is offline
postbus 51 (heet dat toch?) of de belastingdienst ff bellen lijkt me 't makkelijkst.

of natuurlijk een duur betaalde accountant (wat ik wordt )
Met citaat reageren
Oud 15-08-2002, 20:35
Aegishjalmur
Aegishjalmur is offline
was ergens van 8000 gulden (excl of incl vakantiebaantje weet niet) dit was 2 jaar geleden
Met citaat reageren
Oud 15-08-2002, 21:01
Yolcu
Yolcu is offline
Tip: site van de belastingdienst en/of ib-groep???
__________________
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today
Met citaat reageren
Oud 15-08-2002, 21:04
Captain
Avatar van Captain
Captain is offline
Citaat:
Unique schreef:
Tip: site van de belastingdienst en/of ib-groep???
Ever been there ? Dat zijn de slechtste websites van NL
__________________
Grt, Captain
Met citaat reageren
Oud 16-08-2002, 15:17
Yolcu
Yolcu is offline
De belastingdienst heeft ook een informatienummer, daar kun je het ook opvragen....
__________________
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today
Met citaat reageren
Oud 16-08-2002, 15:31
Verwijderd
Van de site van de IB-groep:



Hoeveel mag ik bijverdienen?

Naast je studiefinanciering mag je in 2002 9.402,48 euro netto verdienen zonder dat dit gevolgen heeft voor je studiefinanciering. Wanneer je in dit kalenderjaar minder dan 9.402,48 euro bijverdient, hoef je niets te doen.


Wat moet ik doen als ik teveel bijverdien?

Als je weet wanneer je inkomsten in 2002 meer dan 9.402,48 euro zullen worden, zet dan vanaf die maand voor de rest van dat kalenderjaar (dus tot en met december) je studiefinanciering stop. Je voorkomt daarmee dat je later terug moet betalen. Je kunt in het volgende kalenderjaar (per januari) weer studiefinanciering aanvragen. Vergeet niet je OV-studentenkaart op tijd in te leveren (vóór of op de vijfde werkdag van de eerste maand waarin je geen recht meer hebt op studiefinanciering).

Als je 30 jaar of ouder bent, kun je het beste contact opnemen met de IB-Groep Infolijn, of een uitgebreide mail sturen, voordat je je studiefinanciering stop zet.


Wat zijn de gevolgen van teveel bijverdienen?

De IB-Groep controleert jaarlijks je inkomensgegevens bij de Belastingdienst. Als blijkt dat je in 2002 meer dan 9.402,48 euro hebt verdiend terwijl je je studiefinanciering niet hebt stopgezet, heeft dat de volgende gevolgen:

- je krijgt een boete van 60,58 euro per maand over de maanden dat je de OV-studentenkaart in je bezit had of gebruik hebt gemaakt van een vergoeding voor je OV-studentenkaart
- naast de boete van 60,58 euro per maand, moet je het bedrag dat je verdiend hebt boven de grens van 9.402,48 euro terugbetalen. Natuurlijk hoef je nooit méér terug te betalen dan je in het betreffende kalenderjaar ontvangen hebt aan basisbeurs en aanvullende beurs
- een bedrag aan rente. De rente wordt berekend over het bedrag dat je te veel hebt bijverdiend en over het bedrag dat je voor de OV-studentenkaart moet terugbetalen. De renteberekening start de maand nadat je van de IB-Groep een Bericht hebt gekregen over de hoogte van de boete.


Telt het inkomen tijdens studie-onderbreking mee?

Onderbreek je in een kalenderjaar je studiefinanciering en heb je voor en na de onderbreking studiefinanciering gehad, dan telt het inkomen dat je tijdens de onderbreking hebt gehad wel mee voor je bijverdiensten.


Wat valt allemaal onder bijverdiensten?

Bijverdiensten zijn onder andere:

- nettoloon (ingehouden bedragen voor contributie van personeelsvereniging of vakbond worden ook als inkomen meegerekend, net als vakantiegeld en uitkering van een 13e maand)
- een sociale uitkering zoals: Ziektewet, Werkloosheidswet en de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering (een bijstandsuitkering (ABW) wordt niet gezien als inkomen!)
- reiskosten en stagevergoedingen als ze belastbaar zijn
- geld van een particulier studiefonds of van fondsen van andere ('lagere') overheden die je regelmatig (en vaker dan één keer per jaar) krijgt en niet hoeft terug te betalen
- overige inkomsten die niet onder de loonbelasting vallen (bijvoorbeeld freelance-werk) min de aftrekbare kosten
- alimentatie die je ontvangt van een ex-partner (alimentatie van één van de ouders telt niet mee)
- uitkeringen in het kader van de Algemene nabestaandenwet (ANW). Van deze uitkering mag je van januari t/m juli 2002 277,27 euro per maand aftrekken. Het bedrag dat overblijft telt mee voor je inkomsten. Van augustus tot en met december 2002 mag je 280,- euro aftrekken.
- winst uit onderneming
- lijfrente

Als je andere inkomsten hebt, kun je het beste contact opnemen met de IB-Groep Infolijn, of een uitgebreide mail hierover sturen.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2002, 23:04
Captain
Avatar van Captain
Captain is offline
Citaat:
DutchECK schreef:
Van de site van de IB-groep:

*verhaal*
Ik geloof dat ik HEEL duidelijk schreef dat ik dat van de IB-GROEP wel weet, maar dat ik het van de BELASTINGDIENST wil weten. Nu weet ik nog niet hoeveel ik mag verdienen zonder dat mijn moeder daarvoor wordt aangeslagen.
__________________
Grt, Captain
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:44.