Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-11-2002, 12:06
Vervreemd
Vervreemd is offline
Vraag aan een willekeurig iemand op straat wat hij of zij van de Islaam vindt of weet en het antwoord is bijna altijd: niks voor mij, stelletje

extremisten, vrouwenonderdrukkers, baardapen, niks mag, enz. Je kan het mensen ergens niet kwalijk nemen als je kijkt naar de wijze waarop de gemiddelde Tv-zender bericht geeft over de Islaam. Als je bovendien weet dat de Telegraaf de meeste gelezen "krant" in Nederland is en dat de manier waarop zij de Islaam in beeld brengen nou niet bepaald objectief is, dan is het ook niet verwonderlijk dat de Islaam in Nederland zo'n negatief beeld heeft. Mensen zijn er echt bang voor. Dat merk je bijvoorbeeld aan het gebruik van een uitdrukking als "moskeeën rijzen als paddestoelen uit de grond..."

Wat wordt er in het onderwijs nou verteld over de grootse moslimculturen uit een nog niet zo ver verleden? Ik heb nooit geleerd op school dat de islamitische culturen in de middeleeuwen veel verder ontwikkeld waren dan wij en dat ze op wetenschappelijk vlak heel veel ontdekkingen gedaan hebben waar wij tot op de dag van vandaag gebruik van maken, bijvoorbeeld op medisch vlak. In Sevilla, een christelijk bolwerk onder islamitisch gezag, werden allerlei klassieke werken vertaald, onder andere die van Plato.

Dankzij de moslims zijn heel wat klassieke werken bewaard gebleven. Ik ben er zelf achter gekomen dat er iets als een islamitisch Spanje bestaan heeft

dat zo succesvol was dat het acht eeuwen lang heeft stand gehouden in Europa en dat er een bloeiende economie bestond en zeer veel interculturele uitwisselingen waren tussen de in vrede levende Moslims, Christenen en Joden! Toen het succes van de Islaam een doorn in het oog van het onderontwikkelde christelijke westen begon te worden en toen men inzag dat de Islaam zich zeer snel verspreidde op typisch islamitische manier via handelscontacten, begon men in Europa met een tegenoffensief op typisch westerse wijze: achterbaks, oneerlijk en ten koste van mensen. Joden werden verdreven door de Christenen en vluchtten massaal naar Marokko waar ze nog steeds welkom zijn en waar ze ook tijdens WO II massaal naartoe gevlucht zijn.

De christelijke kruistochten en instituten als de Spaanse Inquisitie werden in het leven geroepen. Duizenden onschuldigen werden gedood en verdreven. Donkere tijden braken aan, het ging bergafwaarts met Spanje op een zodanige manier dat men de rijkdommen die men tot dan toe gekend had dan maar gewoon ergens anders vandaan ging halen. Zo werd Amerika gekolonialiseerd, leeggeplunderd en ontdaan van zeer hoogstaande culturen omdat Columbus uitgezonden werd, op zoek naar rijkdommen. Hij had een Arabisch sprekende Moor bij zich die zeer goed op de hoogte was van navigatietechnieken omdat hij de werken van de diverse briljante Arabische geleerden kon lezen en begrijpen. De sextant en het astrolabium zijn Arabische uitvindingen. Er bestaan bewijzen dat de Moren Amerika al ruim 500 jaar voor Columbus ontdekt hadden en dat wordt ondersteund door opgravingen in Amerika en uitspraken die Columbus van de inboorlingen heeft opgeschreven over de handelscontacten die ze reeds gehad hadden met Arabisch sprekende inwoners uit Noord-Afrika.

Dat was even een stukje moslimgeschiedenis.

Het is toch ook opmerkelijk hoe goed men in het westen zijn best gedaan heeft om heel veel namen van geleerden van Arabische herkomst te latiniseren en bepaalde wetenschappelijke ontdekkingen aan het westen toe te schrijven. "Avicenna" komt van Ibn Sienna, "Avarroës" van Ibn Rushd, enz. De Renaissance is gebaseerd op de kennis die vanuit islamitisch Spanje door de kruisridders naar Europa gebracht is en zou nooit zijn tot stand gekomen zonder de aanwezigheid van moslims in Spanje. De Islaam is dus Europeser dan wij ooit hadden kunnen of durven vermoeden!

De anti-Islaam-campagne waar wij nu nog steeds de gevolgen van voelen is toen opgezet. De kruisridders kregen voorlichting van paters die praatten over de gevreesde moslimbarbaren. Echter troffen zij tegen alle verwachtingen in een zeer hoogstaande beschaving aan toen ze aankwamen in Noord-Spanje en begonnen met hun verovering van islamitisch Spanje en het was uit respect voor de schoonheid en grootsheid van de grote moskee in Cordoba dat men deze moskee heeft laten staan. Bij Allah: dat is toch een wonder!

Hoe moeilijk komt de Islaam hier wel niet van grond onder de autochtone bevolking! Waarom bestaat er nog steeds geen imamopleiding terwijl de Islaam de tweede grootste godsdienst is in Nederland? In landen als Engeland, Amerika, België en Duitsland, waar inmiddels zeer veel autochtonen tot de Islaam bekeerd zijn, bestaan reeds zeer goede opleidingsmogelijkheden.

Ik zal niet zeggen dat de media geheel ongelijk hebben en inderdaad, er bestaan foute regimes die zichzelf "islamitisch" noemen, maar als je ook maar enige kennis hebt van de Islaam of van wat voor religie dan ook, dan zou je toch denken dat je toch de conclusie moet kunnen komen dat het toch echt niet de bedoeling kan zijn van een religie om vrouwen te onderdrukken, hen geen onderwijs te geven, aanslagen te plegen, enz. Als je in Nederland ook kijkt naar de gevoelens ten aanzien van bijvoorbeeld de sluier, die voor de meeste mensen het symbool is van vrouwenonderdrukking in de Islaam, dan kan je heel makkelijk te weten komen hoe weinig de meeste mensen weten of begrijpen van de Islaam. Nou is Nederland bovendien ook een geweldig egocentrisch land en dus is het voor veel mensen moeilijk om de theocentrische cultuur van de Islaam te begrijpen. Al bij al bestaat er in Nederland een vruchtbare anti-islamitische voedingsbodem en er zijn vast heel veel mensen die belang hebben bij de instandhouding ervan.

Nederland heeft ten aanzien van de efficiënte hulp die ze destijds aan de Nazi's geleverd heeft bij de uitroeiing van de Joden tijdens WO II een onnoemelijk schuldgevoel. Nederland had een zodanig goed opgezet administratief systeem waarbij de beruchte ponskaartenmachines van IBM gebruikt werden zodat ze hebben bijgedragen aan een efficiëntie van uitroeiing van 80%! Nu is het wel handig om wat van dat schuldgevoel bij een ander te kunnen dumpen. Jezelf opkrikken op de rug van een ander: een typisch westerse manier van aanpakken. Een handig hulpmiddel daarbij zijn de media, neem bijvoorbeeld de Telegraaf, die zelf een behoorlijk fout verleden heeft, en die door heel veel mensen gelezen wordt: zeer efficiënt. Ja, van efficiëntie weten wij alles hier in Nederland: je gebruikt je nazistische verleden en de kennis die je daarbij opgedaan hebt nu om lekker tekeer te gaan tegen de nieuwe zondebokken: de moslims en dit alles in een beschermd wettelijk kader van vrijheid van meningsuiting. Zo: klaar is Kees. Vele moslims zijn bovendien allochtoon, dus dat zijn twee vliegen in één klap.

Zeer efficiënt! Wat ook handig is is dat je doet voorkomen alsof moslims vijandig gezind zijn tegenover Joden en voilà: een heerlijk anti-islamitisch recept. Je associeert de huidige strijd van de Palestijnen met het uitroeien van Joden door de Nazi's en je hebt zodoende een handige manier om het sociaal geaccepteerd te krijgen dat je bezig bent met genocide op de Palestijnen. Je maakt bovendien de Palestijnen onderdeel van de grote, grijze, gezichtsloze Arabische massa en je kan rustig uitmoorden wat je wil: jij blijft wel de fatsoenlijke westerse staat met zijn hoge levensstandaard en zijn gevoel voor mensenrechten. Iedereen kent wel Anne Frank: ze heeft een eigen museum of meerdere. Er zijn verschillende films over haar leven gemaakt. Zij heeft een gezicht. Met haar associëren mensen zich. Die honderddzuidenden uitgeroeide Palestijnse kinderen hebben geen identiteit. Wij zien ze niet, wij kennen ze niet. En wat er niet is heeft dus ook geen belang. Zo legitimeren wij, ontwikkeld Nederland, dat het goed is dat Israël nu bezig is met een racistische politiek van etnische zuivering. De etnische zuivering die de christelijke Serviërs uitvoerden in de Balkan is niet anders dan wat nu in Palestina gebeurt. Open een atlas uit bijvoorbeeld 1910. Kijk naar het Midden-Oosten. Kijk hoe groot Palestina was en hoe klein de toenmalige Ottomaanse provincie Judea. Dat is al eeuwen zo geweest. Wat ook al eeuwen zo is is dat Joden en Moslims altijd al in vrede samenleefden, maar nu ineens in 1948 wordt er een groep Joden gedumpt in Palestina die alles opeisen. De aanwezige Palestijnen moeten maar oprotten en worden massaal in kampen gestopt onder goedkeuren van het westen. Engeland heeft hier een aardige hand in gehad. Die zullen zich nu ook wel aardig schuldig voelen als aanstichter van alle ellende daar. De Palestijnen zijn nu het grootste dakloze volk. Is dat de bedoeling? Of moeten er ook eerst 6 miljoen van hen uitgeroeid worden alvorens ze het respect krijgen wat ze verdienen? Niet dat het goed te praten is wat er tijdens WO II gebeurd is, maar ik vind het wel erg simpel om dat steeds weer als argument te gebruiken om de huidige genocide op de Palestijnen goed te praten. Doe een ander niet aan wat je zelf ook niet aangedaan wil worden en zeker niet datgene wat ze jou al aangedaan hebben en waar je sympathie mee tracht op te wekken: dat is gewoon laf en achterbaks. Iedereen weet dat Nederland wapens koopt van de schurkenstaat Israël. Iedereen weet dat een luchtvaartmaatschappij als El-Al haar gang kan gaan in Nederland (weet u nog: de Bijlmerramp....). Amerika stopt jaarlijks meer geld in een landje als Israël dan in een heel continent als Afrika. In de Gazastrook (10x40 km) wonen 5000 Joden in asociale rijkdom tussen 1,5 miljoen Palestijnen. De waterverdeling is: 85% voor de Joden, 15% voor de Palestijnen ... Nederland steunt een land dat dat soort praktijken toepast. Maar ja: Nederland voelt zich schuldig ... Mensen associëren de legitieme strijd van de Palestijnen om hun grondgebied, hun huizen en zichzelf te verdedigen met de praktijken van het Nazi-regime uit het Duitsland van de jaren 40. Volledig onterecht! De duizenden onschuldige kinderen die bijvoorbeeld nu in Palestina worden afgeslacht door een criminele staat als Israël zijn gezichtsloos en tellen dus niet mee. Zij worden niet herdacht met musea en films.

Zij zijn als insecten die verdelgd mogen worden en Nederland vindt het goed.



naar boven
__________________
No-one is like HIM, and HE is like no-one.
Advertentie
Oud 25-11-2002, 12:09
PV
PV is offline
lol... je bent vergeten "naar boven" weg te halen.
Oud 25-11-2002, 12:14
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
samenvatting plz?
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Oud 25-11-2002, 12:19
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
PV schreef:
lol... je bent vergeten "naar boven" weg te halen.
als je een tekst niet zelf schrijft geef dan iig een bron

verder raad ik je aan het stuk in te korten als je nog wil dat iemand het leest.
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Oud 25-11-2002, 13:08
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Een lang verhaal maar ik heb toch de helft kunnen lezen.

Toen Spanje door de moslims bezet was, moesten de autochtonen zich tot de islam bekeren of oprotten.

Nederland heeft de nazi's geholpen? Beetje gegeneraliseerd hè. Er zijn ook grote aantallen Nederlanders geweest die Joodse onderduikers hadden.
Oud 25-11-2002, 13:59
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
kort verhaal is: omdat de geschiedenis van de islam slecht of te weinig wordt behandeld op school, worden moslims gediscrimineerd. en een samenvatting van de islamitische geschiedenis.

Verder: nogal logisch dat de namen van geleerden gelatiniseerd werden, anders waren ze nogal moeilijk uit te spreken.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Oud 25-11-2002, 14:04
Verwijderd
deze tekst van jou zit vol misverstanden, overdrijvingen en verdraaiingen.

met name je gebrek aan tijdsbesef is zeer storend, tussen kruistochten en renaissance zitten nl. 350 jaar. ook zijn er veel meer oorzaken voor kruistochten dan de door jouw genoemde.
ook de link tussen de toen ver ontwikkelde islam en die van nu is ongefundeerd.

ik stel voor even de bibliotheek in te gaan en daarna de tekst danig aanpassen en graag ook iets inkorten.
Oud 25-11-2002, 19:02
anny
anny is offline
Oud 25-11-2002, 19:45
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Uitroeptekens in de titel beginnen mijn vooroordelen te bevestigen over de inhoud...
Dat geheel ter zijde, de tekst de Vervreemd gekopieerd heeft vind ik schreeuwerig, ongenuanceerd en onvolledig. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ik een vervent Islamhater ben, maar wel dat ik de gulden middenweg kies.
Wat de tekst zegt over de oorspronkelijke tolerantie van de Islam. Door deze tolerantie aan het begin van het vorige millennium bloeide de wetenschap in de Arabische cultuur. Helaas is dit vervallen doordat de invloed van religie steeds sterker werd op de eens zo liberale cultuur. Vanaf dan begint Europa wetenschappelijk te domineren en zo ook economisch.
Dankzij de Wedergeboorte en het protestantisme verzwakte de macht van de RK Kerk die gezorgd had voor eeuwen onderdrukking. Voorafgaand aan de Wedergeboorte dient de val van het Byzantijnse Rijk te worden vermeld. Byzantium viel door de orthodoxe christenen niet onder pauselijke invloed en door haar ligging op belangrijke handelswegen had geld een grotere invloed op de samenleving waar normaal gezien religie een grotere rol had gespeeld. Hierdoor was de samenleving toleranter, fundamentalisme had in Byzantium geen voedingsbodem.
Dit rijk rond 1500 door de Turken veroverd. Vluchtelingen uit het Byzantijnse rijk zijn vooral in Italie terecht gekomen met hun wetenschappelijke en filosofische bagage. hiermee bespoedigden ze de Wedergeboorte. De klassieke werken van bv. Plato vonden hun contact in Europa veelal door de Byzantijnen. Ten tijde van de kruistochten was men in Europa te achterlijk om de waarde hiervan te zien, terwijl de Moren ze wel waardeerden. Na 1500 waren velen er klaar voor.

Tot zover de achtergrond...

Op het stuk over Nederland wil ik niet eens op in gaan; kritiek waardeer ik wel, maar uit de incomplete feiten worden bizarre conclusies getrokken.

REIE
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Oud 25-11-2002, 20:05
anny
anny is offline
net als dat stuk over israel en de joden, als je niet eens weet waar je het over hebt, geef dan ook je mening er niet over!
Oud 25-11-2002, 22:15
scara
scara is offline
Citaat:
autodropje schreef:


verder raad ik je aan het stuk in te korten als je nog wil dat iemand het leest.
kheb het toch gelezen hoor, en volgens mij een waarheid als een koe (of zoiets)


enne da van de joden en de palestijnen klopt zeker en vast, kheb het ook zo overgenomen uit mijn geschiedenislessen vorig jaar, spijtig voor de palestijnen, maar kvrees dat het een redelijk uitzichtloze situatie is, de joden zijn gewoon veel te sterk (dankuwel amerika en engeland)
__________________
[ krababelaskovitschka]

Laatst gewijzigd op 25-11-2002 om 22:21.
Oud 25-11-2002, 22:34
marlies
Avatar van marlies
marlies is offline
Ik heb op school wel goed les gehad in verschillende religies.

Ik weet dat bv de Jihaad geen defensie is ipv een aanval..
Maar je hoort alleen maar die slechte verhalen op het nieuws etc. dus het is niet zo gek dan men een negatief beeld ervan heeft.

Normale Islamitische mensen zijn goede mensen, alleen die extremisten hebben de overhand. Ik zou nooit een vrouw uitschelden, zoals gedaan werd na die ramp in NY
__________________
Als ik later groot ben, trouw ik met kermit de kikker :p | Tel wat je hebt, niet wat je mist
Oud 26-11-2002, 07:14
Tio
Avatar van Tio
Tio is offline
Citaat:
marlies schreef:

Normale Islamitische mensen zijn goede mensen, alleen die extremisten hebben de overhand.
Ze hebben niet de overhand, ze schreeuwen alleen ietsje harder om aandacht. En daarom vallen ze wat meer op.
Over Israël: Het is moeilijk om daar ook maar iets van een oplossing te krijgen. De Joden en de Palestijnen hebben de neiging het weer snel met elkaar oneens te zijn. Natuurlijk helpt het niet dat de Palestijnen zichzelf blijven opblazen, of dat de Israeli's steeds weer met tanks over vluchtelingenkampen heen blijven rijden. En als je allebei wilt dat de ander als eerste stopt, dan kom je ook nooit ergens.
__________________
Elke dag kaas is ook niet alles
Oud 26-11-2002, 09:32
Verwijderd
is dit een discussie?
Oud 26-11-2002, 10:06
Jozzy
Avatar van Jozzy
Jozzy is offline
Vertel mij eens, beste Vervreemd, hoe ik in hemelsnaam een geloof kan accepteren dat mij lager acht dan een varken? Allah heeft mij toch (volgens jullie geloof) geschapen zoals ik ben?? Dat is dus inclusief mijn geaardheid!! En dat betekent dus dat Allah een ontzettende sadist is: hij schaapt mensen die vervolgens door zijn eigen geloof lager worden geacht dan varkens, maar wél door iets wat hij zelf heeft geschapen: namelijk de geaardheid!
Dat kan toch niet?
Oud 26-11-2002, 10:16
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
ModuM schreef:
Vertel mij eens, beste Vervreemd, hoe ik in hemelsnaam een geloof kan accepteren dat mij lager acht dan een varken? Allah heeft mij toch (volgens jullie geloof) geschapen zoals ik ben?? Dat is dus inclusief mijn geaardheid!! En dat betekent dus dat Allah een ontzettende sadist is: hij schaapt mensen die vervolgens door zijn eigen geloof lager worden geacht dan varkens, maar wél door iets wat hij zelf heeft geschapen: namelijk de geaardheid!
Dat kan toch niet?
Erm,... schrijft Allah dat voor? Staat het ergens in de Koran? Of is dit verzonnen door 1 of andere mallotische imam?

Zit toch een verschil in
Oud 26-11-2002, 10:42
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Erm,... schrijft Allah dat voor? Staat het ergens in de Koran? Of is dit verzonnen door 1 of andere mallotische imam?

Zit toch een verschil in
idd, het staat niet in de koran dat homoseksualiteit een ernstige ziekte is.
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Oud 26-11-2002, 10:50
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
S@nder schreef:
Een lang verhaal maar ik heb toch de helft kunnen lezen.

Toen Spanje door de moslims bezet was, moesten de autochtonen zich tot de islam bekeren of oprotten.

Is dat zo? Waarom bestaat het tegenwoordige Spanje dan bijna alleen maar uit niet-moslims? Islamitisch Spanje was het schoolvoorbeeld van beschaving en tolerantie, iets ongeevenaard als je naar de rest van Europa kijkt van toen. Je kop ging er letterlijk af, als je afweek van een andere christelijke groepering!

Laatst gewijzigd op 26-11-2002 om 10:54.
Ads door Google
Oud 26-11-2002, 12:01
Jozzy
Avatar van Jozzy
Jozzy is offline
Citaat:
Tweety2k schreef:
idd, het staat niet in de koran dat homoseksualiteit een ernstige ziekte is.
Nou, ik heb niet dat hele boek doorgelezen (in tegendeel), maar de reden van de vrijspaak van El *kots* Moumni is, dat hij alleen maar zei wat er in de Koran staat (en dat dat dus wél mag)! En dan weet ik natuurlijk niet wie er gelijk heeft...
Oud 26-11-2002, 12:53
Tox
Avatar van Tox
Tox is offline
Citaat:
Vervreemd schreef:
Nederland heeft ten aanzien van de efficiënte hulp die ze destijds aan de Nazi's geleverd heeft bij de uitroeiing van de Joden tijdens WO II een onnoemelijk schuldgevoel. Nederland had een zodanig goed opgezet administratief systeem waarbij de beruchte ponskaartenmachines van IBM gebruikt werden zodat ze hebben bijgedragen aan een efficiëntie van uitroeiing van 80%!
Dat Nederland administratief goed geregeld was is nog geen colloberatie, misschien dat jou familie NSB'ers waren maar ik ben trots dat mijn familie toch aan de andere kant van die lijn stonden,

en je betoog, damm je kunt elk land, religie of volk wel met zijn verleden ophemelen of in de grond drukken, kijk naar de Islam NU.
__________________
In the end we will not remember the words of our enemies, but the silence of our friends
Oud 26-11-2002, 13:39
Verwijderd
Citaat:
ModuM schreef:
Nou, ik heb niet dat hele boek doorgelezen (in tegendeel), maar de reden van de vrijspaak van El *kots* Moumni is, dat hij alleen maar zei wat er in de Koran staat (en dat dat dus wél mag)! En dan weet ik natuurlijk niet wie er gelijk heeft...
het staat ook zo in de bijbel, alleen speelt respect daar een veel grotere rol dus compenseert dat elkaar w(/m)eer.
Oud 26-11-2002, 13:48
xx
xx is offline
nou 'vervreemd' je hebt wel een tekst geplaatst maar je gaat niet tegen de andere in hoe zit dat????

xx
Oud 26-11-2002, 14:25
sy'rai
Avatar van sy'rai
sy'rai is offline
Citaat:
Mujahideen schreef:
Is dat zo? Waarom bestaat het tegenwoordige Spanje dan bijna alleen maar uit niet-moslims? Islamitisch Spanje was het schoolvoorbeeld van beschaving en tolerantie, iets ongeevenaard als je naar de rest van Europa kijkt van toen. Je kop ging er letterlijk af, als je afweek van een andere christelijke groepering!
t stukje land is eigenlijk niet heel spanje , maar alleen het gebied van andalucia, maar dat hebben ze door oorlog teruggewoonnen, daarna heeft sanje de eilanden rondon noord-afrika ook nog veroverd en ook een groot deel van noord-marokko, die inmiddeld wel afhankelijk zijn, maar nog steeds veel spaans spreken ipv als tweede taal frans houden, wat dus oorspronkelijk het moederland was.
__________________
**PAIN is a basic fact of live, MISERY is an option**
Oud 26-11-2002, 14:26
sy'rai
Avatar van sy'rai
sy'rai is offline
en vervreemd ik vins wel dat je gelijk hebt hoor!
__________________
**PAIN is a basic fact of live, MISERY is an option**
Oud 26-11-2002, 14:40
Verwijderd
Citaat:
sy'rai schreef:
en vervreemd ik vins wel dat je gelijk hebt hoor!
het gaat duidelijk achteruit met het geschiedenisonderwijs in Nederland................
Advertentie
Oud 26-11-2002, 15:06
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Ik vind nog steeds dat die tekst gaar is.

Maar laten we het er maar op houden dat de Islamitische wereld en de Westerse wereld beide hun gebreken hebben.

"S@nder schreef:

Toen Spanje door de moslims bezet was, moesten de autochtonen zich tot de islam bekeren of oprotten."

"Is dat zo? Waarom bestaat het tegenwoordige Spanje dan bijna alleen maar uit niet-moslims? Islamitisch Spanje was het schoolvoorbeeld van beschaving en tolerantie, iets ongeevenaard als je naar de rest van Europa kijkt van toen. Je kop ging er letterlijk af, als je afweek van een andere christelijke groepering!"

Ik had het over Spanje tijdens het Moorse rijk, niet het hedendaagse Spanje. Ik zei dus dat als je in het Islamitische Spanje jezelf niet tot de Islam bekeerde je moest oprotten. Ik weet zeker dat ik het zo ergens gelezen heb, heb helaas geen bron om het te bewijzen. Maar dat is dus niet zo tolerant...
Oud 26-11-2002, 15:57
xcorienx
Avatar van xcorienx
xcorienx is offline
een beetje jammer van dat 'naar boven'...
ik ben het in grote lijnen met je eens en het geschiedenisonderwijs is inderdaad niet volledig daarover, maar dan kun je tot je 25e op de middelbare school zitten. ik zat op een christelijke school die het vak godsdienst verplicht stelde. dit vak hield in dat je over de 5 grote wereldgodsdiensten, kleinere 'godsdiensten', ethiek en psychologie leerde. erg nuttig, omdat je zo veel beter de informatie kunt filteren die op je afkomt. en nou nooit meer zeggen dat speciaal onderwijs moet worden afgeschaft

Citaat:
Iedereen weet dat een luchtvaartmaatschappij als El-Al haar gang kan gaan in Nederland (weet u nog: de Bijlmerramp....).
deze volg ik niet helemaal, kan iemand m mij uitleggen?

verder ben ik het niet eens met de manier waarop je dingen uitvergroot en andere dingen 'weglaat'.
Citaat:
Open een atlas uit bijvoorbeeld 1910. Kijk naar het Midden-Oosten. Kijk hoe groot Palestina was en hoe klein de toenmalige Ottomaanse provincie Judea. Dat is al eeuwen zo geweest.
ja en daarvoor waren er joden, en daarvoor kanaänieten, op die manier kun je foute argumenten erbij halen

verder wilde ik nog even kwijt dat het haatgevoel tegen moslims op hetzelfde is gebaseerd als de minachting van christenen door veel mensen (en dan voornamelijk jongeren). fundamentalisten schreeuwen nu eenmaal het hardst en wie het hardst schreeuwt is meestal niet representatief voor de meerderheid en heeft meestal ook GEEN gelijk

Citaat:
[...] damm je kunt elk land, religie of volk wel met zijn verleden ophemelen of in de grond drukken

PUNT
Oud 26-11-2002, 16:29
Baron Sengir
Avatar van Baron Sengir
Baron Sengir is offline
Vervreemd...is dit jouw verhaal of heb je dit van een of andere site?

Je kon ook de link geven en zeggen dat je er mee eens bent .
Ik vind het een b-tje te lang om allemaal te lezen, ivm de tijd...misschien dat ik morgen hierop ga reageren.
__________________
I like angles...to a certain degree.
Oud 26-11-2002, 16:31
Milayo
Milayo is offline
Als het gaat om de analyse over het conflict tussen de Palestijnen en Israel kan ik niks anders zeggen dat deze scherp en juist is.
__________________
moobrettel
Oud 26-11-2002, 17:06
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mujahideen schreef:
Is dat zo? Waarom bestaat het tegenwoordige Spanje dan bijna alleen maar uit niet-moslims? Islamitisch Spanje was het schoolvoorbeeld van beschaving en tolerantie, iets ongeevenaard als je naar de rest van Europa kijkt van toen. Je kop ging er letterlijk af, als je afweek van een andere christelijke groepering!
hey... psst.. nobody expects the Spanish inquisition!
Oud 26-11-2002, 17:57
nps
Avatar van nps
nps is offline
Monty Python (toch? )
__________________
__________________
Oud 26-11-2002, 20:05
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Ja
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Oud 26-11-2002, 20:16
anny
anny is offline
Milayo Als het gaat om de analyse over het conflict tussen de Palestijnen en Israel kan ik niks anders zeggen dat deze scherp en juist is.

en waarom dan wel?
Oud 27-11-2002, 08:57
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Spanje werd tijdens de jihad door de moslims veroverd. Oorlog voeren, dingen van een ander afpakken, en mensen vermoorden mag toch niet van de islam?

Trouwens, het is toch logisch dat de kruisridders (of wie dan ook) Spanje heroverden? Spanje was Europees en niet van de Arabieren. Maar toch zit je de kruisridders wel heel erg de grond in te boren, en het Islamitische Spanje prijs je de hemel in.
Oud 27-11-2002, 10:34
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
och, het hele arabische schiereiland, turkije, centraal-azie, indonesie, noord afrika, oost europa waren ook niet islamitisch :/
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Oud 27-11-2002, 12:19
sy'rai
Avatar van sy'rai
sy'rai is offline
Citaat:
Joostje schreef:
och, het hele arabische schiereiland, turkije, centraal-azie, indonesie, noord afrika, oost europa waren ook niet islamitisch :/
jawel ze zijn en waren wel altijd islamitisch geweest!

enanders vraag ik de geschiedenig van noord-afrika nog maar een keer aan mn nichtje hoor!
__________________
**PAIN is a basic fact of live, MISERY is an option**
Ads door Google
Oud 27-11-2002, 12:59
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
sy'rai schreef:
jawel ze zijn en waren wel altijd islamitisch geweest!

enanders vraag ik de geschiedenig van noord-afrika nog maar een keer aan mn nichtje hoor!
Altijd? De Islam bestaat nog geeneens twee millenia! Oost-Eurpoa is pas onder de invloed van de Turken islamitisch geworde, en Indonesië had lang gelden enkel natuurreligies.

REIE
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Oud 27-11-2002, 13:59
Miss_Maroc
Miss_Maroc is offline
Citaat:
S@nder schreef:
Ik had het over Spanje tijdens het Moorse rijk, niet het hedendaagse Spanje. Ik zei dus dat als je in het Islamitische Spanje jezelf niet tot de Islam bekeerde je moest oprotten. Ik weet zeker dat ik het zo ergens gelezen heb, heb helaas geen bron om het te bewijzen. Maar dat is dus niet zo tolerant...
B U L L S H I T!

Godsdienstvrijheid werd hoog in acht genomen!

Citaat:
Vervreemd schreef:
Amerika stopt jaarlijks meer geld in een landje als Israël dan in een heel continent als Afrika. In de Gazastrook (10x40 km) wonen 5000 Joden in asociale rijkdom tussen 1,5 miljoen Palestijnen. De waterverdeling is: 85% voor de Joden, 15% voor de Palestijnen ... Nederland steunt een land dat dat soort praktijken toepast. Maar ja: Nederland voelt zich schuldig ... Mensen associëren de legitieme strijd van de Palestijnen om hun grondgebied, hun huizen en zichzelf te verdedigen met de praktijken van het Nazi-regime uit het Duitsland van de jaren 40. Volledig onterecht! De duizenden onschuldige kinderen die bijvoorbeeld nu in Palestina worden afgeslacht door een criminele staat als Israël zijn gezichtsloos en tellen dus niet mee. Zij worden niet herdacht met musea en films.
Prima stuk!
Oud 27-11-2002, 16:03
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Citaat:
Miss_Maroc schreef:
B U L L S H I T!

Godsdienstvrijheid werd hoog in acht genomen!



Prima stuk!
Ik vraag het maar eens aan mijn geschiedenisleraar.
Oud 27-11-2002, 16:11
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Amerika stopt jaarlijks meer geld in een landje als Israël dan in een heel continent als Afrika. In de Gazastrook (10x40 km) wonen 5000 Joden in asociale rijkdom tussen 1,5 miljoen Palestijnen. De waterverdeling is: 85% voor de Joden, 15% voor de Palestijnen ... Nederland steunt een land dat dat soort praktijken toepast. Maar ja: Nederland voelt zich schuldig ... Mensen associëren de legitieme strijd van de Palestijnen om hun grondgebied, hun huizen en zichzelf te verdedigen met de praktijken van het Nazi-regime uit het Duitsland van de jaren 40. Volledig onterecht! De duizenden onschuldige kinderen die bijvoorbeeld nu in Palestina worden afgeslacht door een criminele staat als Israël zijn gezichtsloos en tellen dus niet mee. Zij worden niet herdacht met musea en films.

De Palestijnen en de Israeliërs vind ik allebei eikels. Ik zie er geen verschil in, ze zijn allebei schuldig.

En ik vind het ook onterecht dat je de Palestijenen zo in bescherming neemt. Zij plegen toch zelfmoordaanslagen? Oh, het zijn Israelische burgers, die mogen wel dood want het zijn toch Joden en geen Isalamieten, ook al zijn ze onschuldig. En dan gaat het Israelische leger weer Palestijnse kindertjes vermoorden. Tja, ook al hebben ze niks gedaan, het zijn Palestijenen hè. Allebei doen ze maar dom.

Ik vind alles wat hier geschreven werd bijzonder partijdig, en het begint me nu een beetje te irriteren.
Oud 27-11-2002, 16:14
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Citaat:
REIE schreef:
Altijd? De Islam bestaat nog geeneens twee millenia! Oost-Eurpoa is pas onder de invloed van de Turken islamitisch geworde, en Indonesië had lang gelden enkel natuurreligies.

REIE
En in Oost-Europa gebeurde dat met de harde hand. De Turken vielen Oost-Europa aan. Dat mocht zeker weer omdat je ze wel oorlog mochten voeren om de Islam uit te breidden.
Oud 27-11-2002, 16:55
Beta-ark
Beta-ark is offline
wat is nu het nut van deze belachelijke pro-islamitische tekst???
ik ga toch ook niet schrijven, ja hitler was een geweldig man maar de amerikaanse en engelse media verdraaide alles.ER word alleen naar de kleine slechte dingen gekeken maar niet naar de goede zoals het werk, de autobahn de volkswagen en de werkkampen rot toch op met je fucking islam alle geloven stinken daardoor is alleen oorlog gekomen en discriminatie
__________________
Hardcore 4 Life(fuck meelopers)
Oud 27-11-2002, 17:18
Folklore
Avatar van Folklore
Folklore is offline
Citaat:
sy'rai schreef:
jawel ze zijn en waren wel altijd islamitisch geweest!

enanders vraag ik de geschiedenig van noord-afrika nog maar een keer aan mn nichtje hoor!
Dan kan je beter aan je geschiedenis docent vragen.

Ze waren niet altijd islamitisch geweest.
De islam is uitgebreid vanaf Mekka.
__________________
Every men dies, but not every men really lives
Oud 27-11-2002, 19:44
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Citaat:
Beta-ark schreef:
wat is nu het nut van deze belachelijke pro-islamitische tekst???
ik ga toch ook niet schrijven, ja hitler was een geweldig man maar de amerikaanse en engelse media verdraaide alles.ER word alleen naar de kleine slechte dingen gekeken maar niet naar de goede zoals het werk, de autobahn de volkswagen en de werkkampen rot toch op met je fucking islam alle geloven stinken daardoor is alleen oorlog gekomen en discriminatie
Ho ho. Zonder geloven waren er waarschijnlijk nog veel meer oorlogen geweest.

Geloven hebben wetten, scheppen de normen en waarden bij mensen. Volgens de Islam en het Christendom mag je niet zomaar mensen vermoorden.

De Nederlandse wetgeving is gebaseerd op de bijbel.

Alleen zijn er mensen die zogenaamd 'geloven' (Bin Laden figuren) die hun godsdienst zwaar misbruiken, verkeerd toepassen en interpreteren.
Oud 28-11-2002, 16:53
Tio
Avatar van Tio
Tio is offline
Inderdaad, er zijn gewoon altijd mensjes die meer macht willen hebben en een geloof is vaak een prima hulpmiddel om meer macht te krijgen. Dus ligt zoiets meestal aan de mensen die het geloof gebruiken. De Kruistochten zijn niet alleen georganiseerd om Jerusalem te bevrijden. Voor alle ridders + soldaten was het een stuk belangrijker dat er ook nog allerlei rijkdommen te halen waren.
Alleen die stukjes in religies over: "Wees lief voor je naaste maar sla een ongelovige dood" staan mij niet zo aan. Maar zoals ik al zei, het ligt aan de persoon of je het eerste of het tweede deel van die zin belangrijker vindt.
__________________
Elke dag kaas is ook niet alles
Oud 28-11-2002, 21:33
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
S@nder schreef:

De Nederlandse wetgeving is gebaseerd op de bijbel.
Niet op de rede? De grondwetten van Frankrijk en Amerika zijn nochtans prachtige voorbeelden van werken uit de verlichting met betrekking tot de staat.

REIE
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Oud 29-11-2002, 05:19
AuForm
AuForm is offline
Het is onnozel om een religie als goed of slecht, fout of juist te bestempelen. Religie heeft van nature geen logica, dus je kunt er niet over discussiëren. En als religie logica had, dan werde het wetenschap geheten.

Zoals Tio zegt, religie is een voertuig naar macht. Die kleingeschapen mannen die in het WTC zijn gevlogen konden net zo goed protestanten geweest zijn. Het voertuig heeft dan wel een andere kleur, maar de bestemming is dezelfde.


PJ
Oud 29-11-2002, 12:19
Milayo
Milayo is offline
Ik reageer even op Annes reactie op mijn opmerking ,waarin ik zei dat de analyse scherp en juist was .

Het is toch een feit dat de kinderen in Palestina uitzichtloos zijn. Het verhaal van het onschuldige Joodse meisje dat om niets werd opgepakt en vemoord , Anne Frannk, gebeurd dagelijks in Palestina. Maar bijna niemand die daar aandacht aan besteed.
Of je het wil onderkennen of niet er vindt nu gewoon een etnische zuivering plaats in Israel. Ik ben het wat dat betreft helemaal eens met vervreemd.
__________________
moobrettel
Oud 29-11-2002, 12:30
BARON
Avatar van BARON
BARON is offline
het is maar van welke kant van de zaak je het bekijkt...
Oud 30-11-2002, 08:44
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
Milayo schreef:
Ik reageer even op Annes reactie op mijn opmerking ,waarin ik zei dat de analyse scherp en juist was .

Het is toch een feit dat de kinderen in Palestina uitzichtloos zijn. Het verhaal van het onschuldige Joodse meisje dat om niets werd opgepakt en vemoord , Anne Frannk, gebeurd dagelijks in Palestina. Maar bijna niemand die daar aandacht aan besteed.
Of je het wil onderkennen of niet er vindt nu gewoon een etnische zuivering plaats in Israel. Ik ben het wat dat betreft helemaal eens met vervreemd.
En daarom blazen de Palestijnen onschuldige Israëlische burgers op...
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten eigen boek
W.A.L.L.I.E
20 06-11-2012 19:44
Levensbeschouwing & Filosofie Een kijk op de westerse wereld
Toerkoe
372 25-10-2012 23:51
Levensbeschouwing & Filosofie Gelovig?
LauraJansen
500 01-01-2011 12:25
Levensbeschouwing & Filosofie Wat voor bewijs heb jij dat God bestaat (welke God dan ook)?
Cherry Springs
441 27-01-2006 13:32
Levensbeschouwing & Filosofie [Column: ] Godsdientsvrijheid in de Islam.
Hydrogen
1 25-09-2005 14:58
Beleidszaken Het banbeleid
Gimme more beer
80 18-11-2004 22:24


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:47.