Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-11-2006, 16:16
BSDusr
BSDusr is offline
Ik heb hier een windows bak staan, en daar zojuist een 2e harde schijf bij in gedrukt. 1e schijf is nu ide-0 master en is 160gig. 2e schijf is ide-0 slave en is 80 gig. Beide verkeren in goede staat.

Zodra ik ga partitioneren, stuit ik op het volgende punt. De schijf van 160 gig wordt als niet groter herkend dan 131 gig, maar de schijf van 80 gig wordt slechts herkend als schijf van 32 gig.

Schijven worden goed herkend verder, alleen dit kleine probleem blijft bestaan.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-11-2006, 16:33
Verwijderd
Dan heb je zeer waarschijnlijk geen SP1(a), want XP herkent geen schijven groter dan 137GB zonder SP1 of SP2.
Systeemspecs willen ook wel helpen trouwens
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 16:42
Koning
Avatar van Koning
Koning is offline
Heb je niet perongeluk "Limit drive capacity to 32GB" aangejumperd op de 80GB hdd?
__________________
"Bring me my monocle. I want to look rich."
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 16:45
J-roenn
J-roenn is offline
idd, bij de eerste schijf licht t er aan dat er geen servicepack 2 opstaat, en het is erg toevallig dat die limited capacity meestal 32 gb inhoud, dus kijkt daar eens naar
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 16:51
BSDusr
BSDusr is offline
Hmm wist niet dat die jumper bestond, ik ga er zo even naar kijken.

Wat betreft de eerste schijf: hij geeft aan dat ie 131 gig is zodra ik de pc opstart met de windows xp cd-rom. Ik wil xp namelijk herinstalleren. Op een gegeven moment ga je dus partities aanmaken, en daar kom ik tot de ontdekking dat hij maar 131 gig is. Zou dit over zijn zodra XP erop staat en SP2 er ook op staat?
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 16:55
J-roenn
J-roenn is offline
ja, gewoon de eerste partitie zo groot maken als ie moet zijn, en dan sp2 installeren, dan kan je bij deze computer/rechts klikken/beheren ( of manage als je Engelse heb ) en dan zie je bij die schijven een stuk ongebruikte space zien
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 17:04
Verwijderd
en als je er geen gezeik mee wilt hebben, ff SP2 downloaden en met nLite een nieuwe XP installdisk bouwen
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 17:14
BSDusr
BSDusr is offline
Heb de jumper even uit de 80gig schijf gehaald en nu wordt ie herkend als 78gig schijf. Lijkt me prima.

Bedankt voor het meedenken!
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 17:22
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
BSDusr schreef op 06-11-2006 @ 17:51 :
Hmm wist niet dat die jumper bestond, ik ga er zo even naar kijken.

Wat betreft de eerste schijf: hij geeft aan dat ie 131 gig is zodra ik de pc opstart met de windows xp cd-rom. Ik wil xp namelijk herinstalleren. Op een gegeven moment ga je dus partities aanmaken, en daar kom ik tot de ontdekking dat hij maar 131 gig is. Zou dit over zijn zodra XP erop staat en SP2 er ook op staat?
Nee, als je een partitie wilt ter grootte van de schijf zul je een XP CD met SP2 erop geïntegreerd moeten gebruiken. Zoals vlep'un al aangaf kan dat heel makkelijk met nLite
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 17:46
Verwijderd
Overigens, doe je dat niet en installeer je eerst XP en daarna SP2, dan zal de extra ruimte die nog niet gepartitioneerd was op jouw hdd te zien zijn in:
Configuratiescherm > Systeembeheer > Computerbeheer en dan Schijfbeheer.
Hier kun je er gewoon een partitie aan toekennen.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2006, 22:14
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
M@rco schreef op 06-11-2006 @ 18:22 :
Nee, als je een partitie wilt ter grootte van de schijf zul je een XP CD met SP2 erop geïntegreerd moeten gebruiken. Zoals vlep'un al aangaf kan dat heel makkelijk met nLite
nLite is volgens mij helemaal niet nodig om een servicepack te integreren in een voorgaande installatie. Heel soms zijn er wel eens wat kleine problemen met nLite, dus als het ook makkelijk zonder kan, waarom dan met?

En het partitioneren gaat soms een beetje raar bij de windows installer. Ik maak altijd van te voren met een los programmatje een partitie aan, en bij het installeren van windows gooi ik'm gewoon op die partitie.. win2k sp4 ziet dan altijd partities met rare groottes, maar daarna werkt het gewoon goed.
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Oud 10-11-2006, 22:25
CaptainCaveman
Avatar van CaptainCaveman
CaptainCaveman is offline
Citaat:
BSDusr schreef op 06-11-2006 @ 18:14 :
Heb de jumper even uit de 80gig schijf gehaald en nu wordt ie herkend als 78gig schijf. Lijkt me prima.

Bedankt voor het meedenken!
Hm... om even off-topic te gaan, die 2 GB is best wel... heavy. Met een MP3-speler van 256 MB, waar 2 MB af is, oke. Maar 2 GB...!
__________________
Veramerikanisering alom!
Met citaat reageren
Oud 10-11-2006, 23:59
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
80 delen door 1000/1024 is iets van 78
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Oud 11-11-2006, 00:29
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
CaptainCaveman schreef op 10-11-2006 @ 23:25 :
Hm... om even off-topic te gaan, die 2 GB is best wel... heavy. Met een MP3-speler van 256 MB, waar 2 MB af is, oke. Maar 2 GB...!
Het probleem is dat hardeschijf fabrikanten een 'handige' rekenmethode voor opslag hebben. Zij zeggen dat 1GB = 10^9 = 1.000.000.000 bytes, terwijl dat in werkelijkheid 2^30 = 1.073.741.824 bytes is. En dat betekent dus dat een "320GB" schijf in werkelijkheid 298GB is. Sucks, huh?
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:16.