Oud 10-02-2009, 10:09
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
DEN HAAG - De maatschappij moet initiatieven ontplooien om studenten en leerlingen meer uren te laten maken. Dat staat in een dinsdag verschenen advies van de Onderwijsraad. "Leren en onderwijs beperken zich niet tot het schoollokaal."

Het onderwijs staat er nu vaak alleen voor, concludeert de Onderwijsraad. Het onafhankelijke adviesorgaan vindt dat de samenleving meer betrokkenheid moet tonen bij het onderwijs, bijvoorbeeld door een 'nieuwe maatschappelijke identificatie'.

Hierdoor wordt goed onderwijs een verantwoordelijkheid van veel burgers, meent de raad.


Initiatieven


Om dit te bereiken, introduceert de Onderwijsraad het concept Uitgebreid Onderwijs (UO) als leidraad voor toekomstig beleid. Hierbij moeten initiatieven van publieke en private instellingen de leertijd van leerlingen en studenten verruimen. Zo raakt de samenleving ook meer betrokken bij de opleiding van de jeugd.

De 1040-urennorm voor brugklassers of de twintig contacturen in het hoger onderwijs zijn volgens de Onderwijsraad slechts een startpunt.

Bij het UO gaat het om initiatieven van scholen zoals een langere schooldag, zomeronderwijs en weekendscholen, maar ook om initiatieven die komen vanuit bedrijven, taalscholen, huiswerkinstituten en de kinderopvang.

Vakken

Ook de vraag wat jongeren nu werkelijk moeten leren, zou onderwerp van breed debat moeten zijn. Vakken vernieuwen zich geregeld en soms zelfs heel sterk zoals bijvoorbeeld biologie op dit moment.

Kopstukken


Verder moet de samenleving meer betrokkenheid tonen bij het onderwijs door kopstukken uit politiek, bedrijfsleven, sport en cultuur in te zetten. "Bij deze groepen is vaak de wil wel aanwezig, maar de weg naar het onderwijs nog onbekend."

Over de hele linie -van primair tot hoger onderwijs- moeten laagdrempelige initiatieven worden ontwikkeld om de 'lokale en regionale voorhoedes' een inhoudelijke bijdrage aan het onderwijs te laten leveren. Op deze manier kunnen zij hun 'verantwoordelijkheid nemen voor toekomstige generaties'.

Het gesprek over de inhoud van de lesstof moet 'breder' worden gevoerd. Minister van Onderwijs Ronald Plasterk (PvdA) moet stimuleren dat docenten, vakgenoten, de onderwijsbranche, betrokken burgers en jongeren zelf een publiek debat voeren over de vakken en de lesstof.
Ik vraag me echt af waarom we in Nederland niet gewoon TEVREDEN kunnen zijn met ons fantastische onderwijs. Als je kijkt naar Nederland doen we het gewoon dikke prima, maar de politiek doet alsof er iets fundamenteel mis is met de manier waarop leerlingen tegenwoordig na hun examen op de markt worden gegooid.

We zijn hier (bijna) allemaal het product van de Tweede Fase of het VMBO. Natuurlijk komt niet iedereen goed terecht, maar uiteindelijk zal dat altijd zo zijn. Sommige jongeren willen niet leren, dus ze zullen niet leren. Ze nog meer vastkluisteren in de schoolbanken zal daar niet zo veel aan veranderen.

Over de gehele breedte genomen gaat het gewoon goed. Ik zie het nu al weer aankomen: Veranderingen in alle vakken, vermindering van de uren van de belangrijkste vakken (Nederlands, Engels en Wiskunde) ter behoeve van een of ander dom competentie of project-gericht vak. Weer volledige omgooi van de systemen en uiteindelijk is het enige resultaat dat leerlingen als proefdier een jaar in de schoolbanken hetzelfde leren als ze altijd al hebben geleerd...
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-02-2009, 11:25
Verwijderd
Nou, ik zou het Nederlandse onderwijs toch zeker niet fantastisch noemen. Dat iemand na 6 jaar VWO bijvoorbeeld nog "hij beargumenteerd zijn stelling" kan opschrijven is toch om te huilen? Nu weet ik ook wel dat Nederlands niet de mooiste taal op aarde is, maar in 14 jaar kun je iemand toch wel stam plus tee leren?

Inhoudelijk over het voorstel: ik zou zeggen: los eerst eens binnen het huidige systeem op wat er mis is (te weinig uren Nederlands, Engels en wiskunde, te veel uren nutteloze onzin (ANW, gym, CKV, etc.)).
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 11:36
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Nou, ik zou het Nederlandse onderwijs toch zeker niet fantastisch noemen. Dat iemand na 6 jaar VWO bijvoorbeeld nog "hij beargumenteerd zijn stelling" kan opschrijven is toch om te huilen? Nu weet ik ook wel dat Nederlands niet de mooiste taal op aarde is, maar in 14 jaar kun je iemand toch wel stam plus tee leren?
Nouja, ik doe het ook nog steeds fout... Ik vind niet dat je het niveau van een student moet meten aan zijn kennis van de Nederlandse taal. Ik zou het nog eerder aan het niveau Engels koppelen.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 11:42
Verwijderd
Citaat:
Nouja, ik doe het ook nog steeds fout... Ik vind niet dat je het niveau van een student moet meten aan zijn kennis van de Nederlandse taal. Ik zou het nog eerder aan het niveau Engels koppelen.
Mijn punt is dus dat veel mensen, zelfs relatief goede leerlingen, het fout doen, terwijl het heel simpel is. Dat duidt dus op falend onderwijs, niet per se op domme leerlingen/studenten.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 11:44
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Mijn punt is dus dat veel mensen, zelfs relatief goede leerlingen, het fout doen, terwijl het heel simpel is. Dat duidt dus op falend onderwijs, niet per se op domme leerlingen/studenten.
Ik heb het er echt ingestampt gekregen hoor. Het is gewoon niet blijven hangen...

Naja, laten we ons op mijn basis-pleidooi richten voordat ik mezelf helemaal offtopic laat slepen...
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 11:48
Verwijderd
Citaat:
Ik heb het er echt ingestampt gekregen hoor. Het is gewoon niet blijven hangen...

Naja, laten we ons op mijn basis-pleidooi richten voordat ik mezelf helemaal offtopic laat slepen...
Dan is het er dus blijkbaar niet ingestampt. Het kostte me ongeveer een maand om het mijn vriendin, die mavo gedaan heeft, te leren d.m.v. een paar eenvoudige ezelsbruggetjes. Dat het onderwijs er niet in slaagt om zelfs bij de slimste leerlingen het in 14 jaar voor elkaar te krijgen is diep, diep triest.

Verder ben ik het wel eens met de kern van je betoog, hoor.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 11:53
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Hmm, 2e fase prima.
1e jaar vervolg prima met 4 semesters.

nu: competentiegericht leren
drama.


Uitgebreid Onderwijs (UO)

ok dus we gaan weer iets anders doen...
zal ook vast wel leuk worden voor mensen die amper tijd over hebben buiten school.

weekendscholen;


Citaat:
Nou, ik zou het Nederlandse onderwijs toch zeker niet fantastisch noemen. Dat iemand na 6 jaar VWO bijvoorbeeld nog "hij beargumenteerd zijn stelling" kan opschrijven is toch om te huilen? Nu weet ik ook wel dat Nederlands niet de mooiste taal op aarde is, maar in 14 jaar kun je iemand toch wel stam plus tee leren?.
Ik denk eigenlijk dat iedereen die regels kent, maar niemand ze consequent toepast omdat men geen zin heeft elke halve zin te controleren of ze een persoonsvorm tt ovt vvt etc. hebben gebruikt.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen

Laatst gewijzigd op 10-02-2009 om 11:59.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 13:20
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Mits men zorgt dat studenten kunnen rondkomen zonder bijbaan, voorstander. Helaas zal men studenten alleen maar verder afknijpen, en is het dus een betoog dat wat de overheid betreft op twee gedachten hinkt.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 13:26
Verwijderd
Citaat:
Mits men zorgt dat studenten kunnen rondkomen zonder bijbaan, voorstander. Helaas zal men studenten alleen maar verder afknijpen, en is het dus een betoog dat wat de overheid betreft op twee gedachten hinkt.
Wat voor rare dingen doe jij als je niet zonder bijbaan kan rondkomen? Achthonderd euro per maand is toch een redelijk bedrag.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 13:28
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Mits men zorgt dat studenten kunnen rondkomen zonder bijbaan, voorstander. Helaas zal men studenten alleen maar verder afknijpen, en is het dus een betoog dat wat de overheid betreft op twee gedachten hinkt.


Citaat:
Wat voor rare dingen doe jij als je niet zonder bijbaan kan rondkomen? Achthonderd euro per maand is toch een redelijk bedrag.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 13:29
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Wat voor rare dingen doe jij als je niet zonder bijbaan kan rondkomen? Achthonderd euro per maand is toch een redelijk bedrag.
Sinds wanneer krijg je € 800 per maand zonder lenen? Ik heb het over de stufi, niet de WaJong ofzo. Tref je het slecht dan moet je van € 255 rondkomen uitwonend, terwijl alleen al de gemiddelde kamerhuur daar boven ligt. Ik trof het met mijn kamerhuur, en als ik voor de rest alleen maar zou studeren, dan zou een reader van € 5 zoals ik vandaag kocht 50% van mijn 'maandinkomen' zijn.

En aangezien dat nooit kan, moeten veel studenten een bijbaan hebben. Da's op zich niets slechts, maar het laat zich niet rijmen met een betoog om studenten meer tijd aan hun studie te laten besteden. Als de overheid dat wil, dan moet de overheid eerst de voorwaarden scheppen waarin dat mogelijk is.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 13:32
Elle
Avatar van Elle
Elle is offline
Over het taalvaardigheidsgedeelte:
Ik maak ook frequent taalfouten in stukken tekst, die ik snel typ of schrijf, maar ik heb het VWO gewoon in 6 jaar afgerond, zit nu 2 jaar op de uni (ben ook tweedejaars) en ben wel degelijk in staat de lesstof prima te volgen. Begrip van de lesstof is mijn inziens minstens net zo belangrijk als de taalvaardigheid in het algemeen. Is het dan zo dat in het gevaal mijn taalvaardigheid (of die van anderen studenten) in de ogen van derden wellicht tekort schiet, dat ik (of de anderen studenten) over de gehele linie slecht onderwijs heb(ben) gekregen?

Wellicht zijn er wel (nieuws)bericten of onderzoeken, die aangeven hoe belabberd het met de beheersing van de Nl taal van stundenten is gesteld. Maar ten opzichte van wat of wie? Hoe is het in andere landen? Is het niet relatief? Waar is het dan precies representatief voor? Hebben andere (technologische) factoren daar geen significante bijdrage in?
__________________
Als ik niet antwoord, ben ik niet arrogant, maar jij niet interessant.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 13:32
Verwijderd
Citaat:
Sinds wanneer krijg je € 800 per maand zonder lenen? Ik heb het over de stufi, niet de WaJong ofzo. Tref je het slecht dan moet je van € 255 rondkomen uitwonend, terwijl alleen al de gemiddelde kamerhuur daar boven ligt.

En aangezien dat niet werkt, moeten veel studenten een bijbaan hebben. Da's op zich niets slechts, maar het laat zich niet rijmen met een betoog om studenten meer tijd aan hun studie te laten besteden.
Ik heb het uiteraard over met lenen. Als je geen nutteloze pretstudie doet is het terugbetalen van die lening geen enkel probleem. En aangezien de meeste mensen niet nominaal lopen is het verstandiger om te lenen en de uitgespaarde tijd door geen bijbaan te hebben te besteden aan je studie.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 13:34
Verwijderd
Citaat:
Over het taalvaardigheidsgedeelte:
Ik maak ook frequent taalfouten in stukken tekst, die ik snel typ of schrijf, maar ik heb het VWO gewoon in 6 jaar afgerond, zit nu 2 jaar op de uni (ben ook tweedejaars) en ben wel degelijk in staat de lesstof prima te volgen. Begrip van de lesstof is mijn inziens minstens net zo belangrijk als de taalvaardigheid in het algemeen. Is het dan zo dat in het gevaal mijn taalvaardigheid (of die van anderen studenten) in de ogen van derden wellicht tekort schiet, dat ik (of de anderen studenten) over de gehele linie slecht onderwijs heb(ben) gekregen?
Ja.
Citaat:
Wellicht zijn er wel (nieuws)bericten of onderzoeken, die aangeven hoe belabberd het met de beheersing van de Nl taal van stundenten is gesteld. Maar ten opzichte van wat of wie? Hoe is het in andere landen? Is het niet relatief? Waar is het dan precies representatief voor? Hebben andere (technologische) factoren daar geen significante bijdrage in?
Ten opzichte van mij. Hoe het in andere landen is weet ik niet, al hebben de meeste andere landen ook wel een makkelijkere taal natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 13:36
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Christa, ik snap dat je een boel vragen stelt, maar ik vraag me dan wel af wat voor antwoord je zelf op die vragen wil geven?

!!Ik zou graag willen dat de discussie trouwens niet te diep in gaat op de mogelijkheden voor studenten om met of zonder bijbaan of lening te studeren. Ik denk dat T_ID zijn punt voldoende duidelijk heeft gemaakt door te stellen dat hij het een goed idee vind zolang het te betalen is voor studenten. !!
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 13:37
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik heb het uiteraard over met lenen. Als je geen nutteloze pretstudie doet is het terugbetalen van die lening geen enkel probleem. En aangezien de meeste mensen niet nominaal lopen is het verstandiger om te lenen en de uitgespaarde tijd door geen bijbaan te hebben te besteden aan je studie.
Dat betoog loopt spaak op tal van dingen, startinkomen, arbeidsmarkt perspectieven. En zoals het waarschuwings spotje al stelde: geld lenen kost geld.

We moeten niet naar een situatie toe willen waar elke student verplicht duizenden euro's schulden maakt, en dus A totaal geen vrijheid heeft nu afronding van zijn opleiding (want: werken of failliet) en B prompt failliet gaat als het na afstuderen tegenvalt op de arbeidsmarkt.


Dit is een voorbeeld waarin de overheid de situatie eerst vastlegt in bureaucratische regels, en daarna met beleid aan de scholier/student om een hele andere kant uit te gaan.

Nog een voorbeeld is de 1040 norm: wel een aantal verplicht stellen, maar vervolgens niet de voorwaarden scheppen om te zorgen dat die 1040 uur van redelijke kwaliteit zijn. Dat terwijl scholen die zo weinig als 700-800 uur per jaar lesgaven behoren tot de top, ik heb er zelf op één gezeten, en het was heel wat bevorderlijker dan elke dag van negen tot half zes ophokken met slechte begeleiding.

De overheidsrol dient beperkt te zijn. Het allereerste waar de overheid zich in moet beperken is slechts beleid dat consistent is. Enerzijds situatie A scheppen met geld en subsidies, en daarna beleid maken dat zegt dat situatie A slecht is, en we naar B zouden moeten is pure verspilling van gemeenschapsgeld.

We hebben dus niet zozeer allerlei initiatieven nodig die mogelijk van zeer bedenkelijk niveau zijn (zie bijv. hoe de Dag voor Respect (sic) anti-Wilders propaganda probeerde te slijten als zijnde lesmateriaal), maar gewoon een ouderwetse besteding van geld aan kwaliteit. De liflafjes doen we daarna pas.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle

Laatst gewijzigd op 10-02-2009 om 13:43.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 15:37
Elle
Avatar van Elle
Elle is offline
Kitten, het antwoord op die vragen weet ik zo 1-2-3 niet en ik stelde ze juist, omdat ik me afvroeg of iemand me enigszins op de ‘’goede’’ weg kon helpen. Wellicht was het wel te diepgaand voor dit topic


Citaat:
Ja.

Ten opzichte van mij. Hoe het in andere landen is weet ik niet, al hebben de meeste andere landen ook wel een makkelijkere taal natuurlijk.
Maar dat je, jezelf als ijkpunt neemt voor het betreffende wil nog niet zeggen dat het Nederlands onderwijs in het algemeen slecht is (of faalt)

Citaat:
Inhoudelijk over het voorstel: ik zou zeggen: los eerst eens binnen het huidige systeem op wat er mis is (te weinig uren Nederlands, Engels en wiskunde, te veel uren nutteloze onzin (ANW, gym, CKV, etc.)).
Dit vind ik overigens geen slecht voorstel. Ik maak hieruit echter op dat je tevreden bent over de kwaliteit (per uur bekeken) van de betreffende vakken(Nl, wi,) in Nederland , maar dat je een stijging van de kwantiteit wilt zien en dat door die stijging de kwaliteit van het onderwijs in het algemeen toeneemt. Het zou daarentegen m.i. kunnen dat door de stijging van kwantiteit de kwaliteit (in een uur (oude situatie) per uur (niewe situatie) vergelijking) zal afnemen en dat het op de lange termijn niet helemaal rendabel is en misschien wel uitkomt op dezelfde eindkwaliteit (of misschien wel lager of hoger), maar dat is maar een gissing.
__________________
Als ik niet antwoord, ben ik niet arrogant, maar jij niet interessant.

Laatst gewijzigd op 10-02-2009 om 15:45.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 15:45
Verwijderd
Citaat:
Maar dat je, jezelf als ijkpunt neemt voor het betreffende wil nog niet zeggen dat het Nederlands onderwijs in het algemeen slecht is (of faalt)
Maar het gaat hier om iets heel eenvoudigs, namelijk stam+t en kofschip. Dat kan iedereen leren, als je er maar wat uren in steekt.
Citaat:
Dit vind ik overigens geen slecht voorstel. Ik maak hieruit echter op dat je tevreden bent over de kwaliteit (per uur bekeken) van de betreffende vakken(Nl, wi,) in Nederland , maar dat je een stijging van de kwantiteit wilt zien en dat door die stijging de kwaliteit van het onderwijs in het algemeen toeneemt. Het zou daarentegen m.i. kunnen dat door de stijging van kwantiteit de kwaliteit (in een uur (oude situatie) per uur (niewe situatie) vergelijking) zal afnemen en dat het op de lange termijn niet helemaal rendabel is en misschien wel uitkomt op dezelfde eindkwaliteit (of misschien wel lager of hoger), maar dat is maar een gissing.
De kwaliteit van het onderwijs zal stijgen als er meer tijd wordt besteed aan nuttige vakken en minder tijd aan nutteloze.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-02-2009, 15:49
Elle
Avatar van Elle
Elle is offline
Citaat:
Maar het gaat hier om iets heel eenvoudigs, namelijk stam+t en kofschip. Dat kan iedereen leren, als je er maar wat uren in steekt.
waarom en waarvoor neem je, jezelf dan als ijkpunt?

Citaat:
De kwaliteit van het onderwijs zal stijgen als er meer tijd wordt besteed aan nuttige vakken en minder tijd aan nutteloze.
Dat ben ik misschien wel met je eens, vanuit het oogpunt bekeken dat we hetzelfde beeld hebben over wat nuttige vakken zijn. Desalniettemin blijf het m.i. een ''prognose'', die wellicht niet haalbaar is. Hoeveel uur per week vind jij dan noodakelijk om tot een betere eindkwaliteit te komen? Daar loop ik namelijk zelf vast.
__________________
Als ik niet antwoord, ben ik niet arrogant, maar jij niet interessant.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 15:58
Verwijderd
Citaat:
waarom en waarvoor neem je, jezelf dan als ijkpunt?
Omdat ik die paar uur er wel in gestoken heb.
Citaat:
Dat ben ik misschien wel met je eens, vanuit het oogpunt bekeken dat we hetzelfde beeld hebben over wat nuttige vakken zijn. Desalniettemin blijf het m.i. een ''prognose'', die wellicht niet haalbaar is. Hoeveel uur per week vind jij dan noodakelijk om tot een betere eindkwaliteit te komen? Daar loop ik namelijk zelf vast.
Ik zou zeggen: minimaal 5 uur per week klassikaal les in wiskunde, Engels en Nederlands voor alle klassen en alle jaargangen in havo en vwo. Op het vmbo is wiskunde niet zo belangrijk (Engels en Nederlands wel).
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 16:05
Verwijderd
Gooi zoals kazet zegt inderdaad maar eens de onzinnige dingen zoals godsdienst, frans, duits en ckv uit het pakket.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 16:09
Elle
Avatar van Elle
Elle is offline
Citaat:
Omdat ik die paar uur er wel in gestoken heb.
Maar dat je die paar uur er wel in gestoken hebt wil niet zeggen dat Nl onderwijs in het algemeen faalt of slecht is. Daarnaast kan je ook zeggen dat het onderwijs de mogelijkheid biedt om die uren erin te steken.

Citaat:
Ik zou zeggen: minimaal 5 uur per week klassikaal les in wiskunde, Engels en Nederlands voor alle klassen en alle jaargangen in havo en vwo. Op het vmbo is wiskunde niet zo belangrijk (Engels en Nederlands wel).
15 uur klassikaal onderwijs besteedt aan Engels, Nederlands en wiskunde zou ik persoonlijk heel erg kunnen waarderen. Weet je toevallig ook hoeveel %urenwinst dit is ten opzichte van het huidig gemiddelde op het vwo? Ik weet he zo snel nog niet
__________________
Als ik niet antwoord, ben ik niet arrogant, maar jij niet interessant.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 16:16
Verwijderd
Citaat:
Maar dat je die paar uur er wel in gestoken hebt wil niet zeggen dat Nl onderwijs in het algemeen faalt of slecht is. Daarnaast kan je ook zeggen dat het onderwijs de mogelijkheid biedt om die uren erin te steken.
De "mogelijkheid" zou er niet moeten zijn. Mensen met een middelbare schooldiploma moeten dit gewoon kunnen. Punt.
Citaat:
15 uur klassikaal onderwijs besteedt aan Engels, Nederlands en wiskunde zou ik persoonlijk heel erg kunnen waarderen. Weet je toevallig ook hoeveel %urenwinst dit is ten opzichte van het huidig gemiddelde op het vwo? Ik weet he zo snel nog niet
Geen idee.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 16:16
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
15 uur klassikaal onderwijs besteedt aan Engels, Nederlands en wiskunde zou ik persoonlijk heel erg kunnen waarderen. Weet je toevallig ook hoeveel %urenwinst dit is ten opzichte van het huidig gemiddelde op het vwo? Ik weet he zo snel nog niet
Volgens mij krijg je nu 3 uur Nederlands, 3 uur Engels en 0 tot 4 uur Wiskunde (afhankelijk van je specialisatie). Ik denk echter wel dat deze lessen vooral zo min mogelijk klassikaal moeten worden gegeven. Het idee achter de tweede fase dat je meer opsteekt als je actief met stof bezig bent ondersteun ik van harte.

Ik denk daarnaast dat Wiskunde voor heel veel onderwerpen op het VMBO wel belangrijk is, maar vooral in de vorm van het kweken van automatismen. Goed kunnen werken met getallen is namelijk erg nuttig.

Daarnaast lijkt mij een goede stevige basis biologie belangrijk. Niet alleen omdat dit op veel dingen met gezondheid kan uitmaken, maar ook omdat hier vaak aandacht wordt besteed aan etische kwesties en kritisch denken over wetenschappelijke vraagstukken. Ik krijg namelijk het idee dat dit soort dingen er bij Scheikunde, Natuurkunde en Wiskunde er vaak bij inschiet.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 16:21
Verwijderd
Citaat:
Volgens mij krijg je nu 3 uur Nederlands, 3 uur Engels en 0 tot 4 uur Wiskunde (afhankelijk van je specialisatie). Ik denk echter wel dat deze lessen vooral zo min mogelijk klassikaal moeten worden gegeven. Het idee achter de tweede fase dat je meer opsteekt als je actief met stof bezig bent ondersteun ik van harte.
Maar dan moet er buiten de les ook wel echt gewerkt worden. En pubers zijn nu eenmaal in de regel ongemotiveerd; ik deed buiten de les louter het strikt noodzakelijke.
Citaat:
Ik denk daarnaast dat Wiskunde voor heel veel onderwerpen op het VMBO wel belangrijk is, maar vooral in de vorm van het kweken van automatismen. Goed kunnen werken met getallen is namelijk erg nuttig.
Ik denk dat wiskunde op het vmbo zich vooral moet richten op een beetje kunnen rekenen en het kunnen tekenen en begrijpen van grafiekjes (maar dat is in grote lijnen ook al zo volgens mij).
Citaat:
Daarnaast lijkt mij een goede stevige basis biologie belangrijk. Niet alleen omdat dit op veel dingen met gezondheid kan uitmaken, maar ook omdat hier vaak aandacht wordt besteed aan ethische kwesties en kritisch denken over wetenschappelijke vraagstukken. Ik krijg namelijk het idee dat dit soort dingen er bij Scheikunde, Natuurkunde en Wiskunde er vaak bij inschiet.
Ik heb nu niet het idee dat de gemiddelde vwo-leerling erg goed kritisch kan nadenken (maar misschien komt dat doordat ik nooit biologie heb gehad ).
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-02-2009, 16:21
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Men moet sowieso van de gedachte af dat het ook goed is als je iets toe kunt passen zonder dat je het begrijpt.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 16:25
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Maar dan moet er buiten de les ook wel echt gewerkt worden. En pubers zijn nu eenmaal in de regel ongemotiveerd; ik deed buiten de les louter het strikt noodzakelijke.
Ik krijg steeds meer het idee dat ik een uitzondering ben op de regel

Citaat:
Ik denk dat wiskunde op het vmbo zich vooral moet richten op een beetje kunnen rekenen en het kunnen tekenen en begrijpen van grafiekjes (maar dat is in grote lijnen ook al zo volgens mij).
Dan hebben ze dat goed geregeld op het VMBO

Citaat:
Ik heb nu niet het idee dat de gemiddelde vwo-leerling erg goed kritisch kan nadenken (maar misschien komt dat doordat ik nooit biologie heb gehad ).
Ik denk dat dat komt omdat kritisch nadenken nog niet voldoende wordt aangemoedigd. Ik ben wel in discussies een heel aanwezig persoon, maar ik vond mijn klasgenoten altijd maar makke schapen...

Citaat:
Men moet sowieso van de gedachte af dat het ook goed is als je iets toe kunt passen zonder dat je het begrijpt.
Je ka wel dingen toepassen zonder dat je ze begrijpt, maar dan wordt het meer het uitvoeren van een truukje. Dus erg bevordelijk lijkt mij dat niet. Veel mensen hebben dat ook bij statistiek...
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 16:29
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Het is weer het aloude kwantiteit / kwaliteit - gedoe.

Ik zat dagen van half negen tot tien over vier op school, waarna ik thuis pas kon beginnen met het maken van mijn huiswerk en daar dan tot het slapen mee bezig was, simpelweg doordat de manier waarop er werd lesgegeven op mijn school voor mij niet toereikend was.
Waar ik wat aan heb, is een uitleg van vijf minuten, daarna zelf dingen uitvogelen en zelf bepalen hoelang ik waarmee bezig was. Want dat is voor iedereen anders. Wat ik graag gehad zou hebben, was een studiehuis waarbij uitgevoerd werd wat altijd werd belooft. Zelfstandigheid. Als ze mij de jaarplanning hadden gegeven en mij diezelfde tijd naar school hadden laten gaan, was ik in een half tot kwart jaar al door de stof heen geweest.

Iedereen heeft zijn eigen manier waarop deze het beste stof oppikt. Waar onderwijs nu op gericht is (veronderstel ik), is op leerlingen die nooit hun huiswerk maken. D school probeert, door ze met eindeloze uitleg te overstromen, toch nog enigszins wat bij te brengen. Hierbij krijgen andere leerstrategieen geen kans, terwijl ik vind dat daar toch echt ruimte voor moet zijn op school. Probleem hierbij: de scholen worden steeds groter, wat de individuele behandeling geen goed doet.

Oplossing: klassen indelen op leerstrategie, de uren op school inhoudsvoller maken en leerlingen meer vrijheid gunnen. Leerlingen de voorzieningen bieden om zelf te kunnen werken.
Op mijn school ontbrak - ook na eindeloos proberen en vergaderen met de medezeggenschapsraad en afdelingsleiders - een lokaal om zelf in te kunnen werken, tijdens tussenuren. 'Want er was geen ruimte'.

Leerlingen kunnen best volwassener behandeld worden, ze worden nu zo betutteld. Maar dat is mijn mening.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 16:29
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Je ka wel dingen toepassen zonder dat je ze begrijpt, maar dan wordt het meer het uitvoeren van een truukje. Dus erg bevordelijk lijkt mij dat niet. Veel mensen hebben dat ook bij statistiek...
Ja dat is ook wel een kwaliteit, ik heb dat op het HBO met dingen als organische chemie ook gedaan, maar omdat het me niet interesseerde. Maar bij basale dingen als rekenen lijkt het me verstandig dat je precies weet wat je rekenmachine doet. Iedereen op mijn werk heeft HBO of hoger, maar mensen hebben soms moeite met een verdunning oid uitrekenen, daar schrik ik echt van.

Net als bij taal, dat je een keer een -t vergeet kan gebeuren, maar ik zie het ook in sollicitatiebrieven en daar schrik ik dan ook echt van (al moet je ook rekening houden met de mogelijkheid dat ze bewust gemaakt zijn om niet aangenomen te worden en het CWI tevreden te houden).

Maar wat ik vooral mis, of het nu bij rekenen of taal is dat is de wil om iets te leren. Eeuwige excuses als je snapt toch wat ik bedoel of daar heb ik een rekenmachine voor of dat staat ook op internet..
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 16:34
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Leerlingen kunnen best volwassener behandeld worden, ze worden nu zo betutteld. Maar dat is mijn mening.
Misschien had je wat dat betreft wel een beetje pech met je school. Bij mij op school (Pantarijn, Wageningen) werd er juist best veel aandacht besteed aan de mening en ideeen van leerlingen.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 16:36
Elle
Avatar van Elle
Elle is offline
Citaat:
De "mogelijkheid" zou er niet moeten zijn.
Maar dat jij dit vind wilt nog niet zeggen dat het Nl onderwijs faalt.

Citaat:
Volgens mij krijg je nu 3 uur Nederlands, 3 uur Engels en 0 tot 4 uur Wiskunde (afhankelijk van je specialisatie). Ik denk echter wel dat deze lessen vooral zo min mogelijk klassikaal moeten worden gegeven. Het idee achter de tweede fase dat je meer opsteekt als je actief met stof bezig bent ondersteun ik van harte.

Ik denk daarnaast dat Wiskunde voor heel veel onderwerpen op het VMBO wel belangrijk is, maar vooral in de vorm van het kweken van automatismen. Goed kunnen werken met getallen is namelijk erg nuttig.

Daarnaast lijkt mij een goede stevige basis biologie belangrijk. Niet alleen omdat dit op veel dingen met gezondheid kan uitmaken, maar ook omdat hier vaak aandacht wordt besteed aan etische kwesties en kritisch denken over wetenschappelijke vraagstukken. Ik krijg namelijk het idee dat dit soort dingen er bij Scheikunde, Natuurkunde en Wiskunde er vaak bij inschiet.
Van het vmbo weet ik niet zoveel af. Daarnaast vind ik eigenlijk ook wel dat het stimuleren van zelfstudie een goede zaak is voor de overgang van bijvoorbeeld vwo naar uni (waar je over het algemeen veel zelfstandig dient te werken) Alleen belandde ik op het punt van meer uur klassikaal, omdat Kazet stelde dat het betreffende verbetering van de eindkwaliteit van onderwijs zou kunnen geven. Ik zit er eigenlijk nog steeds over in dubio, maar denk jij dat meer uur klassikaal les in de genoemde vakken niet zal leiden tot een betere eindkwaliteit van onderwijs in het algemeen?

Hoe belangrijk bio is hangt mijn inziens voor een groot deel af van het gekozen profiel of vind je toch dat bio van dermate belang is dat bijvoorbeeld iedereen op vwo het dient te volgen? (althans misschien niet zo uitgebreid als bij NG, maar een stevige basis tot de 6e)
__________________
Als ik niet antwoord, ben ik niet arrogant, maar jij niet interessant.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 16:45
Elle
Avatar van Elle
Elle is offline
Citaat:
Oplossing: klassen indelen op leerstrategie, de uren op school inhoudsvoller maken en leerlingen meer vrijheid gunnen. Leerlingen de voorzieningen bieden om zelf te kunnen werken.
Maar hoe inhoudsvol je een uur ervaart hangt volgens mij erg af van de betreffende docent en de discrepantie tussen jouw perceptie van ''goede'' inhoud en die van de docent. Althans als je doelt op een lesuren van docenten.
__________________
Als ik niet antwoord, ben ik niet arrogant, maar jij niet interessant.

Laatst gewijzigd op 10-02-2009 om 17:09.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 16:49
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Hoe belangrijk bio is hangt mijn inziens voor een groot deel af van het gekozen profiel of vind je toch dat bio van dermate belang is dat bijvoorbeeld iedereen op vwo het dient te volgen? (althans misschien niet zo uitgebreid als bij NG, maar een stevige basis tot de 6e)
Het hoeft niet per se biologie te zijn van mij, ANW zou die functie ook kunnen vervullen, nu stelt het niks voor en is het alleen maar vervelend. Het zou eigenlijk moeten gaan over de wetenschappelijke methode en moeten proberen mensen te leren hoe ze informatie kritisch kunnen beoordelen.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 16:57
Elle
Avatar van Elle
Elle is offline
Citaat:
Het hoeft niet per se biologie te zijn van mij, ANW zou die functie ook kunnen vervullen, nu stelt het niks voor en is het alleen maar vervelend. Het zou eigenlijk moeten gaan over de wetenschappelijke methode en moeten proberen mensen te leren hoe ze informatie kritisch kunnen beoordelen.
Ja, als je bijvoorbeeld als mij NT & NG hebt is ANW zo overbodig (althans dat vond ik toentertijd), want dan heb je veel exactie vakken én bio. ANW hangt er dan maar een beetje nietszeggend bij. Wat echter voor mogelijke problemen zou kunnen zorgen is dat het wellicht bij leerlingen met EM of CM kan zorgen voor té veel diepgang. In de zin dat er bij hen te weinig van exacte wetenschappen bekent is om een dusdanige diepgang in ANW te brengen dat het echt een apart en zeer nuttig vak wordt voor de gehele vwo linie. Een andere optie is om ANW per profiel te specificeren, maar over de haalbaarheid daarvan heb ik nog niet nagedacht.
__________________
Als ik niet antwoord, ben ik niet arrogant, maar jij niet interessant.

Laatst gewijzigd op 10-02-2009 om 17:08.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 17:03
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gooi zoals kazet zegt inderdaad maar eens de onzinnige dingen zoals godsdienst, frans, duits en ckv uit het pakket.
48% van de Nederlandse handel is met Duitsland. Je daar verstaanbaar kunnen maken heeft dus helemáál geen zin.

Vreemd genoeg betoog je echter niet om de wiskunde maar af te schaffen, terwijl die toch een stuk nuttelozer is in het dagelijks leven dan je talen spreken.
Citaat:
Als ze mij de jaarplanning hadden gegeven en mij diezelfde tijd naar school hadden laten gaan, was ik in een half tot kwart jaar al door de stof heen geweest.
Als ze dat hadden gedaan was je er waarschijnlijk wel gekomen.

...maar die andere 95% had dan gefaald.

Daarom is het oppassen geblazen met ideeën over zelfwerkzaamheid. Ik heb eenmaal gehad dat ik in twee weken het boek voor het jaar uit had, gemaakt, bestudeerd, en ik begreep het nog ook. De rest van het jaar heb ik me stierlijk zitten vervelen. Desondanks was ik er niet gekomen als er geen structuur en verplichtingen waren geweest, bij andere vakken was het dan even hard fout gegaan als het elders goed ging.

Overigens hoeft het helemaal niet zo te zijn dat grote scholen slechter zijn. Kleinschalig betekend ook minder mogelijkheden om te investeren (en dus geen zelfstandige ruimte, geen computers etc) en een kleiner docentenkorps met dus sowieso minder kennis in huis.

Het probleem bij grote scholen zit hem vaak in de organisatie, en dat komt omdat men omgeschoolde docenten, en geen managers, inzet om de zaken te organiseren. Die kunnen A niet goed managen, en B denken al dan niet terecht dat ze iets van de inhoud weten. Een probleem dat de zorginstellingen even goed kennen.

Als oplossing kun je kleinschaliger werken, en daarmee de schaalvoordelen verspelen, of de zaken verder professionaliseren. Zet je iemand aan hoofd van de organisatie die geen ene hout begrijpt van onderwijs, dan is diegene daarna wel verplicht te luisteren naar de informatie die men vanaf de werkvloer geeft. Da's een stuk beter dan hinken op twee gedachten met een parttime manager/leraar aan het hoofd lijkt me.
Citaat:
Het zou eigenlijk moeten gaan over de wetenschappelijke methode en moeten proberen mensen te leren hoe ze informatie kritisch kunnen beoordelen.
Da's de bedoeling toch helemaal niet? Het staat voor Algemene Nutteloze Weetjes. Brainiac, als het ware. Geen plaats om echte wetenschap te bespreken toch?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 17:04
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Economie en psychologie is ook wetenschap [sic] dus het kan wel per profiel gespecificeerd worden.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-02-2009, 17:06
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Vreemd genoeg betoog je echter niet om de wiskunde maar af te schaffen, terwijl die toch een stuk nuttelozer is in het dagelijks leven dan je talen spreken.
Ja want in het dagelijks leven handelen we allemaal veel vaker met duitsers dan dat we eens wat uit moeten rekenen!
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 17:08
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Ik denk dat het nut van zowel wiskunde en/of duits samen zal hangen wat je er over het algemeen mee gaat doen. Het is echter wel zo dat de meeste Duitsers prima Engels spreken, maar dat over het algemeen Nederlands geen grote verbetering van je wiskundige vaardigheid bewerkstelligd.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 17:09
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ja want in het dagelijks leven handelen we allemaal veel vaker met duitsers dan dat we eens wat uit moeten rekenen!
Maar die wiskunde krijg je al op de lagere school. Alles boven vermenigvuldigen en delen kan wat dagelijks nut betreft het raam uit. Krijg je er later mee te maken, dan komt dat op de universiteit apart voorbij zetten. Volledig overbodig op de middelbare school dus.


Toch beweert niemand dat de hele wiskunde maar afgeschaft moet worden. Maar zien we enkele betaklanten wel, vanuit het rietje waardoor ze naar de werkelijkheid kijken, roepen dat alle talen maar weg moeten.

Dan wordt je als land een soort Frankrijk; onontwikkelde boerenkinkels die geen woord over de grens spreken. Frankrijk kan die arrogantie zichzelf veroorloven (hoewel ze daar zeker een prijs voor betalen), maar Nederland niet.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 17:13
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Maar die wiskunde krijg je al op de lagere school. Alles boven vermenigvuldigen en delen kan wat dagelijks nut betreft het raam uit. Krijg je er later mee te maken, dan komt dat op de universiteit apart voorbij zetten. Volledig overbodig op de middelbare school dus.


Toch beweert niemand dat de hele wiskunde maar afgeschaft moet worden. Maar zien we enkele betaklanten wel, vanuit het rietje waardoor ze naar de werkelijkheid kijken, roepen dat alle talen maar weg moeten.

Dan wordt je als land een soort Frankrijk; onontwikkelde boerenkinkels die geen woord over de grens spreken. Frankrijk kan die arrogantie zichzelf veroorloven (hoewel ze daar zeker een prijs voor betalen), maar Nederland niet.
Ach ik weet niet waarom je reverend gelijkstelt aan enkele betamensen in dit topic, die volgens mij allemaal herhalen dat engels een van de drie essentiële vakken zou moeten zijn, maar daar heb je vast je redenen voor.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 18:14
Verwijderd
Citaat:
Maar dat jij dit vind wilt nog niet zeggen dat het Nl onderwijs faalt.
Is het dan zo gek om van een middelbare school te verwachten dat ze de leerlingen wat essentiële basisgrammatica in hun moedertaal bijbrengen?!
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 18:43
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Dat is wel zo, het verschilt van school tot school.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 20:32
Verwijderd
Citaat:
Overigens hoeft het helemaal niet zo te zijn dat grote scholen slechter zijn. Kleinschalig betekend ook minder mogelijkheden om te investeren (en dus geen zelfstandige ruimte, geen computers etc) en een kleiner docentenkorps met dus sowieso minder kennis in huis.
Zo werkt het helaas niet. In de praktijk hebben de grootste scholen per leerling minder te besteden.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 20:40
Verwijderd
Citaat:
Ach ik weet niet waarom je reverend gelijkstelt aan enkele betamensen in dit topic, die volgens mij allemaal herhalen dat engels een van de drie essentiële vakken zou moeten zijn, maar daar heb je vast je redenen voor.
Ik denk dat Engels wel degelijk heel belangrijk is in de huidige maatschappij, essentieel vind ik het niet. Ik zie het leren van een tweede taal als training van vaardigheden en het maakt me weinig uit welke taal dat is.

Ik ben trouwens van mening dat CKV en muziek zeker een goed doel hebben. Het zijn voor een heleboel kinderen juist de leuke vakken en er is een markt in de economie voor kunstenaars in allerlei soorten. Waarom zou je kinderen niet de kans geven om te kijken of ze daar iets mee willen doen?

Maar moet het hele punt van deze discussie zijn welke vakken er wel en niet mogen blijven en zou het niet eigenlijk moeten gaan over de kwaliteit van de vakken die er nu gegeven worden? De didactische methodiek bijvoorbeeld. Waarom komen kinderen met zo weinig kennis van school terwijl er toch vrij veel kennis in de boekjes staat.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 20:47
Verwijderd
Prima als kinderen graag een instrument bespelen, tekenen en w/e. Maar waarom moet dit ten koste gaan van waardevolle schooltijd? Als de kinderen het leuk vinden kunnen ze het in hun eigen tijd ook wel doen, zonder daarbij mensen die een grafkankerhekel hebben aan knutselen en tekenen, zoals ondergetekende, onnodig te martelen.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 20:48
Verwijderd
Citaat:
Prima als kinderen graag een instrument bespelen, tekenen en w/e. Maar waarom moet dit ten koste gaan van waardevolle schooltijd? Als de kinderen het leuk vinden kunnen ze het in hun eigen tijd ook wel doen, zonder daarbij mensen die een grafkankerhekel hebben aan knutselen en tekenen, zoals ondergetekende, onnodig te martelen.
Als jij scheikunde leuk vindt, waarom doe je dat dan niet in je eigen tijd? Wat heeft een VMBO'er die bouwvakker wordt er aan
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 20:50
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
De kwaliteit wordt minder doordat er veel nutteloze dingen tussenzitten, kunstenaar ben je imo en dat leer je niet op school. Zeker in de eerste 3 jaar moet je basisdingen geleerd krijgen en engels is daar wel essentieel in als je een vervolgstudie wil gaan doen.

Daarbuiten hoeft school niet 'leuk' te zijn, je moet dingen leren zodat je als je groot bent zelfstandig je dingen kunt regelen.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 21:00
Verwijderd
Citaat:
Als jij scheikunde leuk vindt, waarom doe je dat dan niet in je eigen tijd? Wat heeft een VMBO'er die bouwvakker wordt er aan
Kunstenaars leren geen essentiële dingen op de middelbare school. Overigens ben ik het er mee eens dat natuur- en scheikunde nutteloos is voor vmbo'ers.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 21:06
Verwijderd
Citaat:
De kwaliteit wordt minder doordat er veel nutteloze dingen tussenzitten, kunstenaar ben je imo en dat leer je niet op school.
Dat lijkt me nogal overtrokken. Anders zou er geen kunstacademie bestaan. Je leert heel erg veel over compositie, stijlen, geschiedenis wat toch echt belangrijk is.

Er zijn ook kunstvormen waarvoor zowel het ontwerpen en tekenen aan de creatieve kant en technisch tekenen belangrijk zijn. Zoals architectuur.

Citaat:
Zeker in de eerste 3 jaar moet je basisdingen geleerd krijgen en engels is daar wel essentieel in als je een vervolgstudie wil gaan doen.
Dat hangt van de vervolgstudie af. Voor zover ik weet zijn er nog steeds volledig Nederlandstalige opleidingen.

Citaat:
Daarbuiten hoeft school niet 'leuk' te zijn, je moet dingen leren zodat je als je groot bent zelfstandig je dingen kunt regelen.
Wat voor soort dingen moet je kunnen 'regelen' die je op school leert? In dat geval pleit ik voor vakken als 'belastingaangifte voor dummies', 'hoe huur of koop ik een huis', 'hoe solliciteer ik correct' en ga maar even door.

School moet wel leuk zijn, want als het leuk is leer je meer en sneller, dat is beproefde didactiek. Of was ik de enige die de vakken die ik had van leuke docenten sneller doorhad dan de vakken die ik van kutdocenten had ook al lag mijn interesse bij het tweede.

En school moet ook praktisch zijn. School bereidt je voor op een vervolgopleiding en voedt je tegelijkertijd met een brede algemene kennis. Naarmate school vordert wordt het smaller maar gaat het wel meer de diepte in.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 21:07
Verwijderd
Citaat:
Kunstenaars leren geen essentiële dingen op de middelbare school. Overigens ben ik het er mee eens dat natuur- en scheikunde nutteloos is voor vmbo'ers.
Nee, ze leren er misschien geen essentiële dingen, maar dat geldt voor zoveel beroepsgroepen. Veel in productiebedrijven bijvoorbeeld. Bij Akzo Nobel werkt op de werkvloer geen enkele scheikundige in de productiehallen, maar er staan hooguit enkele veredelde TOA's in het lokaaltje waar gesampled wordt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap VVD: Geen geld meer voor bijzonder onderwijs op religieuze grondslag
AsianDF
163 05-11-2005 16:06
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hbo'ers dezelfde titel als academici
Verwijderd
186 18-07-2005 13:00
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Een indrukwekkende correspondentie tussen Ayaan Hirsi Ali en Job Cohen
Gatara
174 27-03-2004 22:52
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Wouter Bos als nieuwe politiek leider van de PvdA
NN
19 22-09-2002 00:03
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Van Boxtel : "Schaf religieus gebonden onderwijs af",
Undeclinable
129 30-04-2002 14:50
Algemene schoolzaken Oproep tot algehele scholieren/studenten-staking!
Rabbi Daniel
6 09-12-2001 15:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:09.