Oud 24-08-2001, 09:24
U-NiQ
Avatar van U-NiQ
U-NiQ is offline
Nou, ik heb eindelijk mijn verhaal af ..
En ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden ..


-------------------------------------------
JOEY EN IK

Ik was 16. Hij 21. Hielden we van elkaar? Ja. Maar dat meisje, zijn ex vriendinnetje ..
Had zij ons maar met rust gelaten .. Dan was dit nooit gebeurd. Laat me je het verhaal vertellen ..


Ik lag op mijn bed en staarde naar het raam. Het was erg donker en het was nog geen 9 uur, het leek wel nacht. Ik had niet veel tijd meer. Ik ging die avond op stap, samen met Lisa en Roel. Het zou vast wel gezellig worden, tenminste, als het niet zou gaan regenen. Heel dat eind op de fiets. Nee, dat zag ik ook niet zitten.
Omkleden. Ik moet met nog omkleden. Ik stond op, liep naar mijn kledingkast.
Ik moest echt nodig iets nieuws kopen. Veel bijzonders had ik niet.
Uiteindelijk koos ik voor een mini rokje en een glittertopje. Erg gewaagd, dat wel.

Half tien. De bel. Dat zullen ze zijn. Ik trok mijn kleren recht, en opende de deur.
Lisa, Roel en .. ? Nog een jongen .. Lisa trok me tegen haar aan. ‘Dag lieverd! Meid, je ziet er fantastisch uit. Ik heb mijn neef mee genomen. Dan heb jij tenminste ook nog wat mannelijk gezelschap vanavond.’ Nadat Roel me gekust had, kreeg ik een handje van de “vreemdeling”. Hij stelde zich voor als Joey. Toen ik hem aan keek, viel me meteen zijn ogen op. Bruin, amandelvormig. Mooi. Erg mooi. Joey glimlachte goedkeurend naar me. ‘Ik zou het erg leuk vinden om een keer met je te dansen vanavond’. Ik glimlachte. Geen slecht idee.

Dat was onze kennismaking. Achteraf denk ik wel eens, had ik hem maar nooit ontmoet. Dan had ik hier nu niet gezeten. Dan was ik niet in deze belachelijke situatie beland.

Het was druk in de discotheek, maar gezellig. Gezellig druk. Lisa en Roel stonden al gauw erg klef te dansen op de dansvloer. Ik en Joey bleven achter. ‘Zo, uhm, mag ik eens vragen waar je Lisa van kent?’ Ik grinnikte. Wel zo dat hij het niet kon horen.
Was dat zijn manier om een gesprek aan te knopen? Of was hij gewoon nieuwsgierig? Dat kon ook. ‘We zitten bij elkaar op school, we zijn vriendinnen’.
Joey knikte. Toen strekte hij zijn armen naar me toe. Ik weet nog goed dat ik beetje schrok, wat wil hij? Maar hij wilde alleen maar dansen. Het was heerlijk, met hem, op die overvolle dansvloer. Even vergat ik alles om me heen. Hij danste heerlijk, op die heerlijke zwijmelmuziek ..

Maar zoiets duurt natuurlijk nooit lang. We werden wreed gestoord door een meisje, dat ons pardoes uit elkaar trok. ‘Zo Joey, heb je alweer een ander hoertje, vieze goorlap!? En ik dan? Besta ik nu ineens niet meer? Angelie mis je, maar dat interesseert je zeker niets.’ En toen tegen mij: ‘Ik zou maar uitkijken als ik jouw was, hij is niet te vertrouwen! Hij gebruit je alleen maar, hij neukt je een keer, en dan dumpt hij je. Blijf maar bij hem uit de buurt!’ Joey werd boos. ‘Mayke, laat me nou eens met rust, ik kom deze week wel langs voor Angelie, maar tussen ons is er niet meer .. Al ruim die jaar. Ga nu, alsjeblief ..!’

Ik had het toen al moeten weten. Ik had toen gewaarschuwd moeten zijn. Ik had nooit verliefd op Joey mogen worden, en hij ook niet op mij. Maar ben ik toen aan begonnen .. ? Oh mijn God, wat ben ik stom geweest.

Het meisje, door Joey Mayke genoemd keek Joey een keer kwaad aan
en heupwiegde toen weg. Mijn hart klopte in mijn keel.
Joey sloeg zijn arm om me heen en drukte me op een stoel. ‘Het spijt me van net, Anke.’
Ik knikte, maar vroeg me af waarom ze al die dingen had gezegd.
En wie was Angelie?
Ik overwoog het te vragen, maar Joey was me voor. ‘Je wilt nu vast wel weten waar dat zonet allemaal over ging?’
Ik knikte. Joey begon te vertellen ..

‘Ik leerde Mayke twee jaar geleden kennen op een feestje. We vonden elkaar leuk, en spraken iets af. We werden niet lang daarna verliefd. We begonnen een relatie.
Het ging allemaal heel erg goed, dus toen we een half jaar verkeerde organiseerde we een feestje. We nodigde vrienden, familie en kennissen uit. In totaal waren er zo’n tweehonderd mensen, het was een zeer geslaagd feest. Dat vonden we allebei toen we s’avonds in een hotel langs elkaar in bed lagen, en we besloten het te vieren.
Ik liet een fles dure champagne komen en bestelde wat lekkere hapjes. Na lekker gekeuveld te hebben zijn we met elkaar naar bed geweest. Seks bedoel ik.
Vier weken later vertelde een stralende Mayke me dat ze een baby verwachtte.
Ze zei: ‘Lieverd, het is gelukt. Ik ben eindelijk zwanger van je. We krijgen een kindje samen’. Ik schrok heel erg, ik was nog niet toe aan zo’n klein hummeltje. Ik was nog erg jong. Maar Mayke was er heel blij mee. Ik wist niet wat ik moest doen, en huilde me elke avond in slaap. Toen heb ik een besluit genomen. Ik zou Mayke voor een keuze zetten. Of mij, of de baby. Mayke was zwaar beledigd. Hoe kon ik zoiets van haar vragen? Ik geef haar gelijk, maar ik zag geen andere weg. Uiteindelijk heeft Mayke voor de baby gekozen. We zijn uit elkaar gegaan. Mayke bevalde van een klein meisje, Angelie. Ze is nu bijna drie jaar..
Het spijt me, Anke. Ik ben een vader...’

Ik was stil van zijn verhaal. Wat erg allemaal. ‘Dus .. Dus je hebt een dochter?’
Joey knikte. ‘Het spijt me zo, Anke. Weet je, toen Lisa me mee uit vroeg dacht ik dat het wel een leuke afleiding zou zijn. Maar ik heb er eigelijk nooit rekening mee gehouden dat ik jou wel eens leuk zou kunnen gaan vinden, of dat ik Mayke tegen zou komen. Ik zit de laatste tijd zo in de knoop. Ik heb financiële problemen, en ik mis Angelie.’
Ik zucht. Wat verschrikkelijk allemaal. Maar zou ik hem dan niet kunnen helpen?

Zo stortte ik me volop op een jongen die dus problemen had. Een dochtertje, financiële problemen, en erg veel problemen met Mayke, daar kwam ik later achter ..

ZES MAANDEN LATER

‘Ik heb er gewoon genoeg van, Joey! Ze belt minstens elke dag, ze achtervolgt me, ze stuurt brieven, staat elke week wel een keer aan de deur te zeuren over de alimentatie, en zit maar te dreigen maar zelfmoord! En jij gaat er verdomme nog op in ook! Nog even en ik waarschuw de wouten, of leg haar een straatverbod op, een belverbod voor mij apart, maar ik wil van dan mens af ja! Ik heb er genoeg van! We zijn nu al een half jaar samen, wonen daarvan twee maanden samen, en we hebben nog geen moment rust gehad, altijd staat Mayke tussen ons in!’
Joey legde een arm op mijn schouder. Ik wist dat het hem pijn deed als ik zo tegen hem schreeuwde, maar ik was niet van steen. Ik had gewoon genoeg van Mayke en Angelie. Lieten ze ons maar ooit met rust. Ik keek Joey aan, smeekte met mijn ogen, wat ik smeekte weet ik eigelijk niet. Maar Joey knikte, een traan rolde over zijn wangen. Ik kon nooit lang boos op hem zijn als er tranen bij de pas kwamen.
‘Lieve Anke, schat, je kunt me niet vragen haar een straatverbod op te leggen. Dadelijk pleegt ze echt zelfmoord, en waar moet Angelie dan heen? Maar ik begrijp je, en ik zal binnenkort met Mayke gaan praten, het moet wel stoppen, dat wel. Maar lieverd, je bent bijna 17, en je moet leren begrijpen dat zoiets erg moeilijk is op te lossen.
Ik kon het niet laten te zuchten. ‘Joey, ik word hier erg moe van. Ik ben bijna 17 ja, maar ik begrijp meer dan jij denkt. Ook dat jij op het moment een naïeve kwal bent ! Maar ik weet wel, als het niet snel stopt, zorg ik er wel voor!’
Joey keek me niet begrijpend aan. ‘Waar zorg jij dan wel voor, lieverd?’
‘Dat het stopt Joey, dat het helemaal stopt’!

Onze allereerste ruzie. Ik weet nog dat ik s’avonds in bed stiekem heb gehuild. Ik wist toen al dat ik het zelf op moest lossen, en ik was er toen van overtuigd dat dat maar op een manier kon. Ik was nog zo dom, naïef. Ik was nog een klein kind.

Telefoon. Hmm .. en ik lag net zo lekker. Kreunend hees ik mijzelf overeind.
‘Met Anke’
‘Ow, geef Joey eens’
Ik kon het niet laten eens te zuchten. Weer Mayke. Dat was vandaag de tweede keer dat ze belde.
‘Mayke, wat wil je nu weer van hem? Je hebt vanmiddag ook al gebeld.’
‘Anke, ik geloof niet dat ik zo’n jong meisje als jij dat uit hoef te leggen, jij hebt toch geen verstand van die zaken, dus geef nu maar snel Joey.
Nou ja! Was ze nou helemaal! Ik was nog geen twee jaar jonger dan zij!
Ik zuchtte nog maar eens. Toch maar Joey roepen dan. ‘Joey!’ Geen reactie.
‘Joey!’
Na een paar keer roepen kwam hij dan toch naar beneden, zijn haren nog nat van de douche. Oh, wat zag hij er heerlijk uit nu.
‘Joey, Mayke. Poeier haar maar snel af!’ Hij grijnsde, en nam de hoorn aan.
‘Goedenavond’. Stilte.
‘Ja Mayke, dat weet ik. Maar de alimentatie wordt automatisch overgemaakt aan het einde van de maand. Dat heb ik je nu al ..
Weer even stilte.
‘Mayke, dat is niet mijn verantwoordelijkheid. Je kunt Angelie best een paar dagen bij mij brengen, maar ik geef je geen geld om eten voor haar te kopen. Je kunt zelf werken, Mayke.
Mayke schreeuwde iets. Verstaan kon ik het niet.
‘Mayke, je zorgt verdomme maar voor je eigen geld, als het nodig is breng je Angelie maar hier, maar meer kan ik niet voor je doen. Een goedenavond!’
Joey klikte de telefoon uit en gooide hem op de tafel. Hij keek me aan.
‘Oh, lieverd. Ze maakt me soms zo verschrikkelijk moe.’
Ik keek hem vol medelijden aan, knipperde met mijn ogen, en strekte mijn armen naar hem uit. Glimlachend ging hij langs me zitten, sloeg zijn armen om me heen.
Hij zag er echt mooi uit, met zijn zijde ochtendjas, zijn natte haren.
Mijn lippen zochten die van hem .. Hij beantwoorde mijn zoen. Ik heb hem gemist, we hadden al lang niet meer gevreeën. ‘Oh God’ dacht ik,
‘Laat ons vanavond niet gestoord worden.’

We zijn toen ook niet meer gestoord, die avond. Maar de volgende morgen was het meer meteen raak. Ze kwam Angelie brengen. Drie weken is Angelie bij ons geweest, en drie weken hebben Joey en ik toen niet gevreeën, drie weken hadden we bijna elke dag ruzie.
Ik begon het echt erg goed te beseffen, ik was de enigste die er een eind aan kon maken. Joey kon er volgens mij allemaal wel mee leven, hij zou Mayke nooit pijn doen. Maar ik .. Oja .. Ik wel ..


‘Mevrouw Anke, mag ik een snoepje?’ Ik zuchtte. Ik was 16, geen 50!
‘Angelie, lieverd, noem me geen mevrouw, wil je?
Angelie trok een pruillip. Oh, wat kon ze dat toch goed. Ik grinnikte zachtjes.
‘Ja, maar Mevrouw Anke, mamma zei dat ik je in geen geval mamma mocht noemen,
omdat je pappa had gestolen, maar wel heel beleefd tegen je moest zijn omdat jij het eten kookt, en mijn bed opmaakt.’
Ik voelde me boos worden. Jee, wat verschrikkelijk! Hoe kon Mayke die dingen zeggen tegen zo’n klein wijsneusje? Een kind van amper drie jaar.
‘Angelie, dat is helemaal niet zo lief van je mamma, dat ze dat allemaal heeft gezegd. Weet je wat, noem me maar gewoon Anke, dat vind ik heel erg beleefd klinken.
Angelie twijfelde even.
‘Weet je, als je me Mevrouw noemt voel ik me net een Oma, en dat is toch helemaal niet beleefd? Om Oma tegen iemand te zeggen die helemaal geen Oma is!’
Angelie lachte. Ze begreep het. ‘Okey Anke!’

Joey schoot woedend uit zijn stoel. ‘Anke toch! Hoe kun je zoiets doms zeggen? Natuurlijk is het WEL mijn taak om voor Angelie te zorgen, het is mijn dochter!’
Ik schudde mijn hoofd. Hij betaalde toch alimentatie?
‘Joey, Mayke heeft dat kind hier alleen gedumpt omdat ze weer in geld problemen zit, jij betaalt alimentatie, daar moet zij dat kind mee kunnen onderhouden! De afspraak is dat zij voor Anglie zorgt! Dat hebben jullie met de advocaat afgesproken, is het niet?’ Joey stond op, en ging voor het raam staan. Anke hoorde zijn stem schrokken toen hij begon te praten.
‘Daar moet ik je gelijk in geven, maar Angelie is mijn dochter, en ik wil niet dat ze wordt verwaarloosd. En ik ben het laatste jaar al een beetje vervreemd van haar, omdat Mayke allerlei nare dingen over me verteld heeft. Misschien kan ik haar nu “weer terug winnen”.

Dat terug winnen is niet erg gelukt, toen Angelie na drie weken, erg onverwachts, weer opgehaald werd door haar moeder.
Een week liet Mayke ons met rust. Een heerlijke rustige week.
Tot dat ene telefoontje op die donderdag avond ..


Joey stopte een olijf in mijn mond. We keken naar een gehuurde film. Het was echt een prachtige film, over de oorlog in Vietnam.
We werden opgeschrokken door het snerpende geluid van de telefoon.
Joey stond op en liep naar het andere gedeelte van de huiskamer, waar de telefoon stond. De schuifpui daartussen deed hij dicht. Dan zou ik geen last van zijn luide stem hebben.
Tien minuten later kwam hij binnen met een lijk bleek gezicht. Ineens begin hij te snikken. Ik schrok, zette meteen de televisie af en begeleidde hem naar de bank.
‘Wat is er aan de hand Joey? Wie was dat zonet aan de telefoon?’
Half snikkend vertelde Joey me dat het Mayke was die zojuist had gebeld,
En ze had hem beschuldigd van mishandeling! Ze zou morgen aangifte gaan doen, dat had ze er ook nog even bij verteld.
Ik was helemaal overrompeld.
Joey? Angelie? Mishandelen? Nee, dat zou hij nooit doen. Ik voelde een onbekende, gevaarlijke woede in me op borrelen. Ze wilde ons kapot maken. Nu wist ik het zeker.
Het was allemaal een spel geweest, een plan. Om ons kapot te maken. Nu begon ik ook te snikken. Maar het zou haar niet lukken. Wij hielden van elkaar!
Ik zou haar wel krijgen. Ik mijn hoofd bloeide langzaam een plannetje ..
Een fantastisch plan vond ik, maar dat bleek later wel anders.

Ik ben zo oer stom geweest, en dat plan, dat was zo dom, naïef. Echt iets voor een vijftienjarig meisje. Alhoewel, mijn plan was wel heel erg extreem ..

Drie uur. Joey sliep, eindelijk. Hij had zo lang liggen huilen, dat ik dacht dat hij nooit meer in slaap zou vallen.
En nu, NU!, moest ik mijn plan uit gaan voeren.
Ik had het nog eens goed door genomen, en het was gewoon de perfecte manier om alles op te lossen, om ons van alle problemen rond Mayke en Angelie verlost te zijn. Doodstil trok ik de kleren aan, die ik de vorige avond had uitgezocht,
toen Joey met zijn advocaat sprak.
Pikzwarte kleding, en een zwarte muts.
Ik sloop de trap af. Griste de autosleutels van het dressoir af,
en opende de voordeur. Heel zachtjes allemaal ..
Joey mocht in geen geval wakker worden, want dan zou alles in de soep lopen.
Het grint kraakte toen ik het tuinpad afliep.
Ik opende de auto, en startte die.
Ik reed de autobaan op, richting mijn bestemming.
Ik wist waar het was, ik was er een keer langs gereden. Per ongeluk. Of bewust .. Misschien had ik in mijn onder bewust zijn altijd al geweten dat het ooit eens van pas zou komen, HET adres .. Andrewlaan 67, klein huisje. Stil en donker.
Kranten voor de ramen.
Zachtjes liep ik het pad op dat naar de voordeur leidde.
Ik nam de loper die aan de autosleutels hingen,
Joey had dat ding regelmatig nodig voor zijn werk,
Ik opende de voordeur. Het was doodstil in huis. Natuurlijk, rond deze tijd sliepen ze.
Ik liep naar de keuken, en koos een mooi, vlijmscherp mes uit.
Daar sneed ze vast tomaten of vlees mee. Tomaten, zo rood als bloed ..
Zachtjes sloop ik de trap op, met het mes stevig in mijn hand geklemd.
Vanaf morgen zou alles anders zijn .. Ik doe alles voor mijn Joey ..
Ik duwde de kamerdeur open. Angelie. Ze lag rustig te slapen.
Ik keek naar het mooie meisje, wat zoveel op haar aantrekkelijke vader leek.
Haar zou ik geen kwaad doen .. Nee, toch niet. Dat zou Joey niet kunnen verdragen..
Ik duwde een zoen op haar zwarte haren, en streek over haar wangetjes.
Lief meisje, dat wel. Maar haar moest ik in ieder geval niet hebben.
Ik sloop de kamer weer uit, en ging de tweede deur naar binnen.
Een groot bed, een massieven kast en een klein tafeltje. Mayke.
Daar lag ze, midden in dat grote bed. Ze verroerde geen vin.
Ik klemde het mes wat steviger vast.
Deed een stap naar voren .. Mayke kreunde. Waar zou ze over dromen?
Over Joey? Dan zou dit in ieder geval de laatste keer zijn.
Ik deed nog een paar stappen naar voren, toen ik ineens met een harde klap ergens tegenaan stootte. Ik vloekte. En Mayke .. Werd wakker ..
Ze schoot overeind. ‘Wat doe jij hier, verdomme!’
Toen zag ze het mes in mijn handen. “Oh nee, Anke, dat kun je niet menen’..
Ze keek angstig. Ik grijnsde. ‘Dat meen ik wel, ik ga je afmaken. Je hebt mij en Joey al genoeg problemen bezorgd. En na vanavond vond ik het genoeg.’
Mayke probeerde uit bed te krabbelen, ze was haast verlamd van angst.
Ik merkte het op, en duwde haar naar achter. Haar ogen waren groot van angst.
‘Het was niet mijn bedoeling .. Echt niet .. En ik ga morgen geen aangifte doen, ik zweer het .. Maar laat mij dan ook met rust, ik beloof dat ik jullie dan geen last meer zal bezorgen.’ Oh, wat was ze bang ..
“Dat had je eerder moeten bedenken, Mayke. Het is nu te laat ..’
Maar Anke, denk aan Angelie. Wat moet zij zonder haar moeder?’
Ik grijnsde weer. ‘Ze zal me in de toekomst geen Mevrouw Anke meer noemen, maar mamma .. Daar zorg ik wel voor.’
Ik zag de tranen over Maykes wangen lopen. ‘Alsjeblieft..’
Ik hield het mes omhoog, en liet het naar beneden vallen .. Een kreet..
Toen was het stil .. Doodstil.

Nu ik dit verhaal heb verteld, komt de woede weer boven.
Moet je me nu hier zien zitten .. En alleen omdat ik een gelukkiger, zorgloos leven voor mij en Joey wilde. Alleen daarom.
En nu .. Nu zit ik hier op een politie bureau, tegenover een agent,
waar ik zojuist mijn verhaal tegen heb verteld.
Het lucht ook wel weer op. Een beetje dan ..
Ik heb Joey nog niet gezien. Als iedereen al zo boos is, zal hij ook wel een beetje boos zijn .. Een beetje maar.. We houden van elkaar ..



EEN TIJD LATER..

Anke is veroordeeld tot de jeugdgevangenis tot haar achttiende, en ze zal daarna voor onbepaalde tijd naar de “gewone” gevangenis moeten.

Joey zorgt nu voor Angelie, hij heeft gebroken met Anke.

Mayke was op slag dood.



[Dit bericht is aangepast door Lyn (24-08-2001).]
__________________
Dat is de kracht van onafhankelijkheid!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-08-2001, 20:30
4621473155
4621473155 is offline
Overdonderend
Met citaat reageren
Oud 24-08-2001, 21:52
An
Avatar van An
An is offline
Wooooooooow dit is zoo goed!!!
echt heel goed joh!! hier moet je trots op zijn
__________________
so is it raining in your bedroom?
Met citaat reageren
Oud 24-08-2001, 22:06
*PuNkStAr*
*PuNkStAr* is offline
goeoeoed
alleen het laatste stukje dat een tijd later vind ik te belerend.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2001, 20:10
stroopwafel
Avatar van stroopwafel
stroopwafel is offline
*stilte*

gaaf!! dat laatste stukje is handig, dan weet je dat ook weer(ik wil altijd alles weten)
__________________
de havenmeester is ook niet perfect, maar zolang de worst vliegt, heerst de bloemkool de wereld..
Met citaat reageren
Oud 25-08-2001, 20:29
Aurora
Avatar van Aurora
Aurora is offline
WOUW! Echt super!!!!!!!!! Leest echt heel lekker weg en het einde is tov! Well done.

Edit: ik vond het wel weer vrij apart dat een 16-jarig meisje kan autorijden, maar goed
------------------
I don't just have PMS, I've got the whole alphabet!

[Dit bericht is aangepast door bloem (25-08-2001).]
__________________
what a lovely day to shape your dreams
Met citaat reageren
Oud 25-08-2001, 20:55
Eva*
Avatar van Eva*
Eva* is offline
Erg mooi, ik heb het in 1 keer uitgelezen. Ook goed met die afwisseling tussen het verhaal zelf en hoe ze er achteraf over denkt (die cursieve stukjes tekst dus).

Met citaat reageren
Oud 30-08-2001, 18:58
U-NiQ
Avatar van U-NiQ
U-NiQ is offline
Citaat:
bloem schreef:
WOUW! Echt super!!!!!!!!! Leest echt heel lekker weg en het einde is tov! Well done.

Edit: ik vond het wel weer vrij apart dat een 16-jarig meisje kan autorijden, maar goed


En thanx

__________________
Dat is de kracht van onafhankelijkheid!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie hulp nodig met een vriend van me :(
Jo_Do
64 30-10-2012 18:04
Films, TV & Radio Dawson's creek
Verwijderd
449 18-09-2006 19:52
Drugs & Alcohol De serie Drugs en Drank in De gelderlander
Isa
3 20-03-2003 22:20
Psychologie Mijn kliniek verhaal
Eend
21 15-08-2002 15:05
ARTistiek Begin van iets
zand
5 07-11-2001 14:10


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:41.