Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-06-2007, 15:52
delete!error
Avatar van delete!error
delete!error is offline
mag een mens dan nooit zwak zijn volgens jou???

Want volgens mij is dat juist een probleem het feit dat volgens deze prestatiegerichte maatschappij de mensen niet zwak meer mogen zijn.

En mensen die naar een psycholoog gaan zijn niet zwak! Ieder gaat op zijn eigen manier met de dingen om en als de ene daar de hulp van een psycholoog bij nodig heeft dan is dit maar zo, daar is volgens mij niets zwaks aan. Misschien wel het tegenovergestelde, mensen die naar een psycholoog gaan durven bij deze personen hun masker afheffen en durven, hun verhaal doen!(al gebeurd dit wel niet in één keer en kan daar soms vele sessies voor nodig zijn) Ik vind het in ieder geval niet zwak! Maar moedig zelfs!
__________________
het zijn de kleine dingen die het doen
Advertentie
Oud 20-06-2007, 15:58
trophus
Avatar van trophus
trophus is offline
Citaat:
Graag zou ik willen reageren op je topic maar er zijn een paar dingen die ik moetn weten voordat ik dingen zo kan uitleggen dat ik zeker weet dat je ze (emotioneel) snapt.

1. Heb je enig idee wat het probleem is van de mensen is die naar een psycholoog gaan? Ik bedoel, weet je wat de essentie achter depressie is? Of kun je je inleven met mensen die in hun jeugd zijn verkracht of geslagen door familie en welk effect dat op die mensen heeft wat betreft het vertrouwen van andere mensen?

2. Heb je ooit de moeite genomen om een discussie te beginnen met iemand die depressief is of zijn "afzonderlijk gedraagt" (de mensen die altijd alleen staan in de pauze's) over de zin van het leven en over de toekomst?

3. Ben je je er van bewust dat problemen uit perioden zoals bv. de basisschool bij "opkroppen" (niet met iemand over praten) steeds erger worden omdat ze het gedrag van iemand beinvloeden en dus ook de manier waardoor hij/zij door leeftijdsgenoten wordt behandeld?
Toch zou ik graag antwoord willen hebben op deze vragen Kauw, als je ze niet kunt beantwoorden......wat zeur je dat over het psychologen?

Heb niet echt het gevoel dat TS alle posts doorneemt of iig serieus doorleest... Tsja, als je al moeite hebt met een lap tekst zul je zaken als psychologen en psychologische problemen nooit snappen
__________________
Hello, 911? It's Quagmire. Yeah, it's caught in the window this time.
Hugs are drugs and I'm an addict.
Oud 20-06-2007, 17:17
Verwijderd
Even voor de duidelijk -- Domus -- Is mijn reactie.

Citaat:
Kauw schreef op 20-06-2007 @ 15:53 :

Nee, alleen mensen die zich crimineel agressief gedragen. Bijvoorbeeld iemand in elkaar slaan en dan zeggen dat het komt door hun "ziekte". Die mogen ze van mij gewoon berechten volgens het "normale" strafrecht. Net zoals ik het onzin vind dat alcohol een verzachtende omstandigheid kan zijn. Moet je dan maar geen alcohol drinken. En je kan best controle houden over jezelf.

-- Domus --

Maar wat moeten de mensen dan die zichzelf wat aandoen / niet meer uit hun eigen problemen kunnen komen? Moeten we die dan maar zo laten? Er zijn gewoon bepaalde mensen meer vatbaar / een geboren 'afwijking' waardoor het leven op geestelijk gebied moeilijker voor hun is.

-----

Maar waarom zouden mensen depressief zijn? De werkelozen hoeven in ons land niet depressief te zijn want die krijgen genoeg uitkering om van te leven. En Bijna iedereen heeft wel een vriend. En als je die niet hebt, dan neem je een huisdier. Misschien klinkt dit cru maar dan heb je ook een vriend, en ook aandacht. En door je huisdier leer je misschien weer mensen kennen. En volgens mij komt dat depressieve gewoon door een foutje in je lichaam wat stofjes aanmaakt. Net zoals je lichaam stofjes kan aanmaken waar je blij van wordt. (bv. bij snijden)

-- Domus --

Zo makkelijk gaat dat niet helaas. Wat denk je kinderen die gepest worden? Die kunnen niet zo heel makkelijk vrienden maken en zeker niet ver weg omdat ze geen mobiliteit (auto enzo) bezitten. Dan kun je je best verdomd eenzaam voelen lijkt me.

En huisdieren praten niet terug, mensen willen graag ook dingen kunnen delen/uitwisselen met elkaar. Het zijn hele sociale wezens die dus gewoon contact nodig hebben. Maar het ligt niet alleen aan contact hebben, je kunt ook depressief worden om hele andere dingen (aanranding / overlijden van je man/vrouw / werkeloosheid / vanalles dus). Het is een vaak een samenloop van omstandigheden. En dat werklozen / arbeidsongeschikten zoveel verdienen valt eigenlijk heel erg tegen. WA-jong krijgt, als ik het goed schat, ongeveer 500/600 in de maand, daar valt niet echt fatsoenlijk van te leven hoor.

-------

Hum,, nee niet op het moment. Ben er wel geweest. En dat was zogenaamd voor PDD-Nos.. Ik ben "gewoon anders" en daarom wilden ze er per se een naampje op plakken zodat ze geld konden verdienen. En die mensen zijn zoo dom, want ik had dus eigenlijk een cursus sociale vaardigheden bij een maatschappelijk werker + hulpje maar die zei eerst dus dat je moet leren "Nee" te zeggen. Ben ik het mee eens opzich, maar als je iets echt niet wil, dan zeg je toch ook nee? Maar goed, een meisje had daar moeite mee. En die had een pop mee. En toen zei de MW dus; mag ik die pop even om een oefening mee te doen? En dat meisje zei dus nee. DAT was fout!? Dus toen vroeg ik waarom het niet juist goed was dat ze nee zei.. Maar dat was omdat ze die pop nodig hadden -_-'. Echt dom.. En nog een andere psycholoog.. Ook een doos.. Ik kan er gewoon niet tegen dat iemand jouw gedrag probeerd te verklaren. Ik bepaal zelf wel Waarom ik iets doe.

-- Domus --

Dat dingen jou niet helpen wil niet gelijk zeggen dat het nutteloos is. Ik neem aan dat het meisje wel wat aan die cursus had, als ik je verhaaltje zo lees. En dat mensen dom zijn, iedereen heeft zijn plus- en minpunten. Als je dat van elkaar beseft, begrijpt en er mee om kan gaan is de wereld alweer een stukje beter.

------

Ja. En ik vind PDD=Nos ook zoiets vaags, want voor zover ik weet wat het is is het zeg maar een verzameling van allerlei eigenschappen en als je er bv 50 of meer van de 100 hebt ben je PDD-Nosser.. toch? Nou, een eigenschap was volgens mij dat je nooit hebt gebrabbeld. Nou wat is daar nou mis mee? Dat is toch onzin om allemaal van dat soort dingen te verzamelen en dat dan een naampje te geven? Ik vind ADHD nog logischer dan..

EN NOG 1X, IK VIND MENSEN NIET GEK! Hoe je mn zinnen ook uit gaat leggen IK VIND MENSEN NIET GEK!

Groetjes

-- Domus --

PDD-NOS is een restgroep zeg maar. Ze hebben van bijv autisme wel kenmerken, maar niet genoeg. En het is niet zo dat men aan de hand van een checklist werken hoor (bij mij leek het er wel verdacht veel op, maar zo hoort het niet). En dat je niet gebrabbeld hebt gelijk mis is, is natuurlijk niet zo... Maar het is de combinatie die aangeeft of je iets in die trand hebt of niet.

Groetjes,
Domus
Oud 20-06-2007, 17:26
Kauw
Kauw is offline
Citaat:
delete!error schreef op 20-06-2007 @ 16:52 :
mag een mens dan nooit zwak zijn volgens jou???

Want volgens mij is dat juist een probleem het feit dat volgens deze prestatiegerichte maatschappij de mensen niet zwak meer mogen zijn.

En mensen die naar een psycholoog gaan zijn niet zwak! Ieder gaat op zijn eigen manier met de dingen om en als de ene daar de hulp van een psycholoog bij nodig heeft dan is dit maar zo, daar is volgens mij niets zwaks aan. Misschien wel het tegenovergestelde, mensen die naar een psycholoog gaan durven bij deze personen hun masker afheffen en durven, hun verhaal doen!(al gebeurd dit wel niet in één keer en kan daar soms vele sessies voor nodig zijn) Ik vind het in ieder geval niet zwak! Maar moedig zelfs!
Nou, van mij mag je best zwak zijn hoor. Maar ikzelf zou het verschrikkelijk vinden en ik streef ernaar om "sterk" te zijn. Hoe meer hoe beter.
Vaak hoor ik dit argument dat het juist "sterk" is om erover te praten. Maar voor mij is er niks sterks aan. Als je over al je problemen gaat praten worden ze veel makkelijker om mee om te gaan. Dat is logisch, nou dat is wat ik onder zwak reken. Ik vind het sterk om er zelf misschien wat langer mee bezig te zijn maar de buitenwereld zo weinig mogelijk te laten merken. De Stap om naar een psycho te stappen is misschien even moeilijk maar daarna is het stukken makkelijker om met je probleem om te gaan omdat iemand je voorkauwt wat je moet doen. Als je het zelf oplost maak je misschien fouten. Daar leer je ook van. En zo wordt je gewoon sterker.
Wat zie jij dan als sterk zijnde?
Ik onafhankelijkheid, zelfstandigheid en dat je open staat voor informatie en daarmee een mening vormt die niet gebaseerd is op bv vooroordelen. En dat je problemen waar mogelijk zelf afhandelt. Dat is ook zelfstandigheid.
Ik vind het teken van zwakte als men vaak huilt, altijd loopt te zeuren. En vooral snel zegt niet meer te kunnen enzo. En snel ziekmelden bv.
Groetjes
Oud 20-06-2007, 17:35
Verwijderd
Citaat:
Kauw schreef op 20-06-2007 @ 18:26 :
Wat zie jij dan als sterk zijnde?
Ik onafhankelijkheid, zelfstandigheid en dat je open staat voor informatie en daarmee een mening vormt die niet gebaseerd is op bv vooroordelen. En dat je problemen waar mogelijk zelf afhandelt. Dat is ook zelfstandigheid.
Ik zie in jouw posts nogal veel voordelen staan, hoe verklaar je dat als je jezelf sterk vindt (dat lijk je iig te vinden) en dat daar volgens jou niet in past ?
Citaat:
Ik vind het teken van zwakte als men vaak huilt, altijd loopt te zeuren. En vooral snel zegt niet meer te kunnen enzo. En snel ziekmelden bv.
En heeft dat per definitie iets met bij een psycholoog lopen te maken?
(Omdat je zegt die mensen zwak te vinden, terwijl dat nu niet in je 'lijstje' staat?)
Oud 20-06-2007, 17:37
Verwijderd
dus iemand die depressief is en het niet meer ziet zitten moet, in plaats van hulp te zoeken, gewoon de gevangenis in?
Vaak is een psychiater een van de laatste opties, omdat je je problemen niet kunt uiten bij familie en vrienden. (je schaamt je, je durft niet). Wat is er mis mee als je mensen kunt helpen?
Ik vind het kortzichtig hoor. Als je emotioneel overhoop ligt, kun je daar niet in je eentje uitkruipen. Dat heeft niets met "zwak" zijn te maken.
Heb je eigenlijk al eens iemand gekend die enorm in de put zat? Geprobeerd die te begrijpen? Want je kunt niet ergens over oordelen als je niet beide kanten van het verhaal kent.
Oud 20-06-2007, 17:39
GeleBloem
Avatar van GeleBloem
GeleBloem is offline
Nu probeer ik objectief te lezen en ja..je wil gewoon wat weten.

Maar:
Citaat:
Wat zie jij dan als sterk zijnde?
Ik onafhankelijkheid, zelfstandigheid en dat je open staat voor informatie en daarmee een mening vormt die niet gebaseerd is op bv vooroordelen. En dat je problemen waar mogelijk zelf afhandelt. Dat is ook zelfstandigheid.
Ik vind het teken van zwakte als men vaak huilt, altijd loopt te zeuren. En vooral snel zegt niet meer te kunnen enzo. En snel ziekmelden bv.
Iedereen die een psycholoog nodig heeft is dus zo? Ik zie het juist als sterk wanneer je ook om hulp durft te vragen. Ik ben hartstikke zelfstandig, soms te. Ik huil nooit, dat lukt gewoon niet. Hoe diep ik ook zit, ik blijf doorgaan, waar dan ook. Oftewel..het tegenovergestelde van wat jij beschrijft, maar ik ben wel zwak omdat ik naar de psycholoog ging.
__________________
Durf te vliegen.
Oud 20-06-2007, 17:42
Verwijderd
Niet om hulp vragen als dat nodig is, vind ik trouwens meer passen bij eigenwijs en onverstandig, dan bij zelfstandig en onafhankelijk. Om hulp vragen hoeft helemaal niet in te houden dat je niet zelfstandig of onafhankelijk bent; dat ligt er helemaal aan wat voor hulp het is, wat je er van verwacht en hoe je er mee omgaat.
Oud 20-06-2007, 17:59
Verwijderd
Citaat:
Kauw schreef op 20-06-2007 @ 18:26 :
Nou, van mij mag je best zwak zijn hoor. Maar ikzelf zou het verschrikkelijk vinden en ik streef ernaar om "sterk" te zijn. Hoe meer hoe beter.
Vaak hoor ik dit argument dat het juist "sterk" is om erover te praten. Maar voor mij is er niks sterks aan. Als je over al je problemen gaat praten worden ze veel makkelijker om mee om te gaan. Dat is logisch, nou dat is wat ik onder zwak reken. Ik vind het sterk om er zelf misschien wat langer mee bezig te zijn maar de buitenwereld zo weinig mogelijk te laten merken. De Stap om naar een psycho te stappen is misschien even moeilijk maar daarna is het stukken makkelijker om met je probleem om te gaan omdat iemand je voorkauwt wat je moet doen. Als je het zelf oplost maak je misschien fouten. Daar leer je ook van. En zo wordt je gewoon sterker.
Wat zie jij dan als sterk zijnde?
Ik onafhankelijkheid, zelfstandigheid en dat je open staat voor informatie en daarmee een mening vormt die niet gebaseerd is op bv vooroordelen. En dat je problemen waar mogelijk zelf afhandelt. Dat is ook zelfstandigheid.
Ik vind het teken van zwakte als men vaak huilt, altijd loopt te zeuren. En vooral snel zegt niet meer te kunnen enzo. En snel ziekmelden bv.
Groetjes
Als ik je verhaaltje zo lees moet je maar met je problemen lopen zelfs als je er zelf niet meer uit kan komen voor het 'leer'-proces/sterker worden? Dat noem ik onnodig zelfpijniging... Vergelijk het maar met iemand met grote brandwonden, die gaat naar de dokter om het te laten behandelen, aangezien hij het zelf niet meer kan. Zo kan iemand met geestelijke problemen die zo groot zijn naar een psy, die hem of haar hopelijk kan helpen met zijn of haar problemen.

Waarom zouden mensen niet met anderen een oplossing mogen zoeken voor hun problemen of gewoon even iemand waar ze hun verhaal aan kwijt kunnen?
Oud 20-06-2007, 18:12
trophus
Avatar van trophus
trophus is offline
Kauw, ik denk dat jou probleemis dat je geen inlevingsvermogen hebt en denkt dat iedereen net zo kan denken en voelen zoals jij.
Ik denk dat dit komt omdat je het gewoon niet wil, je probeert het ook niet, ik heb een paar situaties gegeven waar je je een beetje voor moet inleven en je negeert ze, andere mensen hebben dit ook gedaan en bij die 1/2 mensen waar je op reageert doe je alsof de mensen in die situaties NET zo kunnen voelen/denken als jij.

Jij begrijpt gewoon stomweg niet dat mensen geestelijk heel veel schade kunnen oplopen. Het gaat hier niet alleen om dingen in je hoofd, maar ook dingen die je voelt.

Om het even heel duidelijk te maken:
* NEE, niet iedereen heeft een jeugd gehad waar hij/zij uit heeft kunnen leren dat hij/zij zichzelf gelukkig kan maken en daar geen hulp voor nodig heeft. Heb je enig idee hoeveel mensen jarenlang hebben moeten aanhoren van mensen hoe waardeloos ze wel niet zijn en dat die mensen ook zo worden behandeld? als vuil? Ik kan je wel vragen om je daarmee in te leven maar dat kan je toch niet.
* NEE, niet iedereen heeft vrienden/vriendinnen en/of een meelevende familie waar hij/zij mee kan praten als hij/zij een probleem heeft
* NEE, psychologen werken niet met trucjes en lulverhalen, psychologen studeren 3 tot 6 jaar om elk facet van de menselijke psyche te kunnen begrijpen, en zijn ook veel hele slimme mensen die die studie doen en het niet kunnen afmaken. dus doe alsjeblieft niet alsof je dat begrijpt zonder opleiding.
* NEE, zwak en sterk heeft helemaal NIETS te maken met het nodig hebben van een psycholoog, iemand die jarenlang met een probleem heeft rondgelopen en jarenlang eigenlijk zichzelf van kant heeft willen maken en ten slotte met behulp van een psycholoog er bovenop komt is VEEL STERKER dan een of andere populaire idioot die nog nooit een echt serieus probleem heeft gehad en dus nooit een psycholoog nodig heeft gehad.

En als je dat wenst te negeren, prima, maar hou je oordeel dan voor je en hang niet de wijsneus uit wat betreft psychologische onderwerpen.



Ik heb geprobeerd om op een beschaafde manier een discussie met je te beginnen maar dat wil je niet, je wil alleen maar bevestiging zien van mensen dat jou mening klopt.
Zwak van je dat je niet durft toe te geven dat je wat betreft dit onderwerp misschien niet 100% gelijk hebt.
__________________
Hello, 911? It's Quagmire. Yeah, it's caught in the window this time.
Hugs are drugs and I'm an addict.
Oud 20-06-2007, 18:12
delete!error
Avatar van delete!error
delete!error is offline
"De Stap om naar een psycho te stappen is misschien even moeilijk maar daarna is het stukken makkelijker om met je probleem om te gaan omdat iemand je voorkauwt wat je moet doen." dat is wat jij zegt.

wel, een psycholoog kauwt niet alles voor hoor! Het is jij die het moet doen en de psycholoog wil jou tot denken zetten om zelf stappen te ondernemen en te bedenken.
Een psycholoog heeft geen pasklare oplossingen. Hij probeert er inderdaad wel voor te zorgen dat je zelf makkelijker met je probleem om kan.
__________________
het zijn de kleine dingen die het doen
Oud 20-06-2007, 18:18
Kauw
Kauw is offline
Hoi,
als iemand zelfmoord wil plegen kan men hoogstens wat aan de situatie veranderen als dat nodig is. Verandert en niks dan moet die persoon zelf uit dat dal opklimmen en anders pleegt die zm. Daar kan je niks aan doen. Je kan natuurlijk wel proberen die persoon op andere gedachten te brengen. Maar het lijkt me dat hoe beter je die persoon kent hoe beter je dat kan lukken.
Mensen die niet meer uit hun problemen kunnen komen kan je echt niets aan doen. Ze kunnen zelf uit hun problemen komen en daar sterker van worden. Als er maar af en toe iemand is die hun aanmoedigt. Dat kan een psycholoog zijn, of een vriend of familielid of zelfs een forummer. Maar zelfs de psycho's kunnen niet in hun hoofd kruipen en ze op andere gedachten brengen. Behalve als de persoon heel makkelijk overtuigbaar is. Maar dat lijkt me niet.
Kinderen kunnen op internet. En ze worden wel sterk van pesten. Niet dat het leuk is hoor. Huisdieren praten niet terug. Maar soms is dat des te beter. Je kan ze alles vertellen en ze geven onafhankelijke liefde en huisdieren zullen je nooit laten zitten. (wel eten geven!!) Sommige dingen zijn gewoon moeilijk maar dat is het leven en door te praten met een psycholoog ben je heus niet in een klap genezen. Dat zou pas leuk zijn. Ook op de lange termijn ben ik van mening dat een psycho niet jou geneest maar jij jezelf. Mensen die vinden dat ze hun genezing te danken hebben aan de psycholoog hebben te weinig zelfvertrouwen! Je kan alleen jezelf genezen; als je niet wil genezen gebeurt het ook niet.
En van 500/600 kan je misschien niet goed leven nee. Maar dat stimuleert mensen juist om aan het werk te gaan. En in andere landen bestaat er niet eens zoiets als een uitkering. Dan mag je van mij boos/verdrietig ofzo worden als je je baan verliest en nog 10 kinderen thuis hebt.. Maar je kan best een tijdje leven van dat geld.
Ik snap dat het mensen best kan helpen. Je zegt zelf ook dat mensen hun verhaal kwijt kunnen (aan een luisterend oor). Er zijn wel meer luisterende oren,, werken vrienden dan zwart?
Dat meisje zei wel dat ze wat aan die cursus had ja, maar als je les geeft moet je toch zelf ook kunnen optellen en aftrekken. Het staat toch uberstom als je ergens "expert" in moet heten en dan zelf het verkeerde voorbeeld geeft?
Mensen luisteren graag naar psychologen omdat ze een papiertje hebben en de mensen geloven dan dat ze (bijna) altijd gelijk hebben en meer van jou weten dan jijzelf ..
Een restgroep ja, maar kan niemand je gewoon accepteren zoals je bent? Zonder een papiertje als excuus te moeten hebben voor je gedrag? Ze kunnen je toch niet eerst stom vinden en nadat ze te horen hebben gekregen dat je een papiertje hebt, dat ze je toch wel aardig vinden? Ze zeiden van mij ook dingen die ze fout vonden en die ze wouden veranderen maar ik vind mezelf goed zoals ik ben en zou niet willen veranderen. Behalve dat ik sterker zou willen worden en nog wat dingen maar dat is niet hetzelfde als wat zij aan me willen veranderen.
Groetjes
Oud 20-06-2007, 18:19
Kauw
Kauw is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 20-06-2007 @ 18:42 :
Niet om hulp vragen als dat nodig is, vind ik trouwens meer passen bij eigenwijs en onverstandig, dan bij zelfstandig en onafhankelijk. Om hulp vragen hoeft helemaal niet in te houden dat je niet zelfstandig of onafhankelijk bent; dat ligt er helemaal aan wat voor hulp het is, wat je er van verwacht en hoe je er mee omgaat.
Klopt. Maar ik vind dat je het zo lang mogelijk zelf moet proberen. Dat heet doorzettingsvermogen .
Oud 20-06-2007, 18:21
delete!error
Avatar van delete!error
delete!error is offline
zo lang mogelijk (is relatief) maar zolang het niet uit de hand loopt misschien wel ja, maar als dit niet meer lukt...dan ga je naar de psycholoog of naar iemand die je kan helpen. Dus ben je toch niet zwak als je naar de psycholoog gaat!En dus is naar de psycholoog gaan best oké!
heb ik een punt? of heb ik een punt?
__________________
het zijn de kleine dingen die het doen
Oud 20-06-2007, 18:24
Kauw
Kauw is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 20-06-2007 @ 18:35 :
Ik zie in jouw posts nogal veel voordelen staan, hoe verklaar je dat als je jezelf sterk vindt (dat lijk je iig te vinden) en dat daar volgens jou niet in past ?

En heeft dat per definitie iets met bij een psycholoog lopen te maken?
(Omdat je zegt die mensen zwak te vinden, terwijl dat nu niet in je 'lijstje' staat?)
Ik vind je berichtje een beetje vaag maar ik vind het zwak als je meteen naar een psycholoog rent als je problemen hebt. Je mag alleen naar een psycholoog als je het zelf wilt en als er verder NIEMAND is die naar je wil luisteren.. Zelfs op forums niet..
Dit is niet mn complete lijstje die moet ik ooit nog maken maar dit zijn belangrijke punten van wat ik als zwak zie. In hele delen van de wereld bestaan er geen eens psychologen en daar zijn de mensen over het algemeen sterker en er lopen heus niet meer types tussen die een gevaar voor de maatschappij vormen omdat ze niet naar een psycho kunnen.
Kijk maar naar Amerika. Zoals eerder gezegt rent iedereen daar naar een psycho en er worden zoveel mensen meer doodgeschoten dan hier en vermoord btw. Dus zeg alsjeblieft niet dat het echt uitmaakt..
Oud 20-06-2007, 18:27
Sherco
Avatar van Sherco
Sherco is offline
Citaat:
trophus schreef op 20-06-2007 @ 16:58 :
Heb niet echt het gevoel dat TS alle posts doorneemt of iig serieus doorleest... Tsja, als je al moeite hebt met een lap tekst zul je zaken als psychologen en psychologische problemen nooit snappen
Mja, inderdaad.
Beetje vervelend dat er alleen gereageerd wordt op aanvallende en emotionele posts, en dat de inhoudelijke die zaken objectief duidelijk proberen te maken genegeerd worden...
__________________
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid - Loesje
Oud 20-06-2007, 18:28
Verwijderd
Citaat:
Ja. En ik vind PDD=Nos ook zoiets vaags, want voor zover ik weet wat het is is het zeg maar een verzameling van allerlei eigenschappen en als je er bv 50 of meer van de 100 hebt ben je PDD-Nosser.. toch? Nou, een eigenschap was volgens mij dat je nooit hebt gebrabbeld. Nou wat is daar nou mis mee? Dat is toch onzin om allemaal van dat soort dingen te verzamelen en dat dan een naampje te geven? Ik vind ADHD nog logischer dan..
Ik snap het niet. Je vind iets vaag, omdat je er maar een beetje over weet. Maar gelijk heb je er wel een oordeel over?
En geef eens antwoorden op de vragen van mensen. Jij kunt je niet inleven in anderen, wij proberen jou te begrijpen.
Trophus heeft in het begin al een aantal vragen gesteld, en eigenlijk ben ik wel benieuwd wat jij er van vind.

En ze worden wel sterk van pesten.
Daaruit neem ik aan dat je zelf gepest bent geweest? Want niet iedereen is hetzelfde, en dus wordt niet iedereen er sterk van. Heel veel mensen worden er onzeker door, en durven geen sociale contacten meer te leggen. Is dat sterk?


Maar zelfs de psycho's kunnen niet in hun hoofd kruipen en ze op andere gedachten brengen.
Dat is ook niet de bedoeling. En psycholoog wil je helpen en houdt je als het ware een spiegel voor. Zodat jij dingen krijgt te zien die je eerst niet zag. Ze willen je begrijpen om te helpen, maar willen niet elk hersenspinsel van je weten.

maar kan niemand je gewoon accepteren zoals je bent?
Dacht iedereen maar zo, dan was er een mooiere wereld. Maar helaas is dit heel naïef.

Klopt. Maar ik vind dat je het zo lang mogelijk zelf moet proberen. Dat heet doorzettingsvermogen
Doorzetten tot je erbij neervalt?

Ik probeer je te begrijpen, maar je WIL gewoon niet toegeven dat je ook wel eens fout kunt zitten. Ik zeg niet dat ik goed zit, maar komop, geef ook eens toe.
Oud 20-06-2007, 18:29
Verwijderd
Citaat:
Je mag alleen naar een psycholoog als je het zelf wilt en als er verder NIEMAND is die naar je wil luisteren..
Je mag ook naar een psycholoog als mensen wel luisteren.
Oud 20-06-2007, 18:31
delete!error
Avatar van delete!error
delete!error is offline
volgens jou mag je alleen naar een psycholoog als NIEMAND anders WIL luisteren.

wel het gaat hem ook niet altijd om het willen luisteren. Je moet ook kunnen luisteren. Ik wil maar zeggen als het heen je die persoon wilt vertellen te erg is, dan zit die persoon er mooi zelf mee. Moet deze andere persoon dan zelf ook iemand gaan zoeken om hierover te praten met iemand en deze andere dan ook nog met iemand, zodat iedereen van het probleem van die eerste persoon op de hoogte is?!
Neen, je gaat beter naar een psycholoog, hij heeft beroepsgeheim en kan je soms betere raad geven dan een vriendin/vriend. Omdat een psycholoog ook nog rationeler denken terwijl een vriendin dit daarom niet altijd kan doen omdat ze zodanig dicht bij je staat.

en niet alleen moordenaars gaan naar een psycholoog...of wat je ook wilde aantonen met je laatste zinnetje over Amerika...

psychologen maken nu eenmaal wel iets uit anders waren ze er niet!
Maar blijkbaar ben jij toch niet van plan je mening te veranderen en zit ik mij hier te ergeren voor niets.
__________________
het zijn de kleine dingen die het doen
Oud 20-06-2007, 18:39
Verwijderd
Vind jij trouwens ook dat als mensen lichamelijke pijn hebben, ze niet naar de huisarts moeten gaan? want in de derde wereldlanden is er ook een gebrek aan huisartsen en daar gaan ook veel mensen niet naar de dokter
of is dit weer een ander geval in jou ogen? Bij geestelijke pijn moet je toch ook geholpen kunnen worden?
Oud 20-06-2007, 18:41
GeleBloem
Avatar van GeleBloem
GeleBloem is offline
Citaat:
Je mag alleen naar een psycholoog als je het zelf wilt en als er verder NIEMAND is die naar je wil luisteren..
Weetje, never mind. Praat jij maar lekker tegen je hond en blijf in de waan dat jij alleen sterk bent en de rest niet. Dag, ik ga je ook niet meer helpen. Een vraag stellen is bedoeld als informatieverwerking, niet om de informatie naar de maan te sturen en belachelijke uitspraken te doen. Serieus, ik heb nog nooit iemand ontmoet met zo weinig inlevingsvermogen. Niet als kritiek, jawel, maar dan als opbouwende kritiek. Niet dat je daar iets mee doet, maar ach...je bent toch al sterk, want je zoekt geen hulp en doet alles zelf! Zo hee!

Trouwens..
Klikkerdeklikkerdeklik
Je blijft wel een beetje hangen he?
__________________
Durf te vliegen.

Laatst gewijzigd op 20-06-2007 om 18:46.
Oud 20-06-2007, 18:42
Kauw
Kauw is offline
Citaat:
delete!error schreef op 20-06-2007 @ 19:21 :
zo lang mogelijk (is relatief) maar zolang het niet uit de hand loopt misschien wel ja, maar als dit niet meer lukt...dan ga je naar de psycholoog of naar iemand die je kan helpen. Dus ben je toch niet zwak als je naar de psycholoog gaat!En dus is naar de psycholoog gaan best oké!
heb ik een punt? of heb ik een punt?
Je hebt best een punt hoor
Dat zei ik al dat mensen best naar een psycho kunnen gaan voor luisterend oor. Maar psycho's kunnen heus niet meer dan de gewone huistuinenkeuken-mens..
Dan ben je inderdaad niet zwak als je naar een vriend of vriendin gaat.. Maar wat is nou precies de meerwaarde van een psycho.. De oplossingen die ze aandragen had ik allang zelf verzonnen. Je moet het inderdaad gewoon zelf doen. En vaak zijn mensen bang en te lui om het zelf uit te voeren. En moeten achter de vodden gezeten worden. Maar als ze het zelf echt willen veranderen kunnen ze best zelf over die drempel stappen. En hiermee bedoel ik niet dat mensen die bij een psycho komen lui en bang zijn.. Ik formuleer het alleen wat ongelukkig..
Doeiii
Oud 20-06-2007, 18:43
Verwijderd
Citaat:
GeleBloem schreef op 20-06-2007 @ 19:41 :
Weetje, never mind. Praat jij maar lekker tegen je hond en blijf in de waan dat jij alleen sterk bent en de rest niet. Dag, ik ga je ook niet meer helpen. Een vraag stellen is bedoeld als informatieverwerking, niet om de informatie naar de maan te sturen en belachelijke uitspraken te doen. Serieus, ik heb nog nooit iemand ontmoet met zo weinig inlevingsvermogen. Niet als kritiek, jawel, maar dan als opbouwende kritiek. Niet dat je daar iets mee doet, maar ach...je bent toch al sterk, want je zoekt geen hulp en doet alles zelf! Zo hee!
inderdaad. En je reageert niet op vragen van mensen. Je blijft maar in de waan dat je sterk bent en dat je niet hoeft te reageren op de vragen van forummertjes-die-naar-psychologen-gaan. Als je een topic start, moet je toch op z'n minst wat feedback geven en niet steeds dezelfde mening blijven spuien.
Weet je wat, je bent pas sterk als je je fouten durft toe te geven!


Edit:
Maar psycho's kunnen heus niet meer dan de gewone huistuinenkeuken-mens..
Dus die hele studie die ze doen is voor niets? Het leren inleven met mensen? De menselijke psyche proberen te begrijpen? De huistuinenkeuken mens kan nog zo'n goede raad hebben, een psych staat wat objectiever en kan daardoor beter oordelen en helpen. Maar ik praat voor niets want je leest dit toch niet

Laatst gewijzigd op 20-06-2007 om 18:46.
Oud 20-06-2007, 18:47
Kauw
Kauw is offline
Citaat:
GeleBloem schreef op 20-06-2007 @ 19:41 :
Weetje, never mind. Praat jij maar lekker tegen je hond en blijf in de waan dat jij alleen sterk bent en de rest niet. Dag, ik ga je ook niet meer helpen. Een vraag stellen is bedoeld als informatieverwerking, niet om de informatie naar de maan te sturen en belachelijke uitspraken te doen. Serieus, ik heb nog nooit iemand ontmoet met zo weinig inlevingsvermogen. Niet als kritiek, jawel, maar dan als opbouwende kritiek. Niet dat je daar iets mee doet, maar ach...je bent toch al sterk, want je zoekt geen hulp en doet alles zelf! Zo hee!
Dat zeg ik helemaal niet. Jij interpreteert mijn reacties alleen verkeerd omdat ik niet zo goed ben in het opschrijven ervan.
Ik zeg niet dat alleen ik sterk ben en de rest niet.. Gaat "de rest" dan allemaal naar een psycho?
Ik kan me best inleven in mensen alleen heb ik er vaak geen zin in. Ik begrijp best dat veel mensen het fijn vinden om met iemand te praten (veeeeel inlevingsvermogen!!) alleen vind ik niet dat psychologen zoveel beter advies kunnen geven dan gewone huistuinenkeuken-mensen. Ze hebben geleerd het menselijk gedrag te verklaren en dat vind ik dodelijk irritant want zo lijkt het net alsof ze zich niet bij de andere mensen vinden horen. Ik zie het als arrogantie. Wedden dat je zegt wat is er arrogant aan mensen te helpen. Niks hoor heel aardig. Maar verdien er dan niet zo belachelijk veel mee als het je alleen gaat om de mensen..
Oud 20-06-2007, 18:49
Kauw
Kauw is offline
Citaat:
regendruppel schreef op 20-06-2007 @ 19:43 :
inderdaad. En je reageert niet op vragen van mensen. Je blijft maar in de waan dat je sterk bent en dat je niet hoeft te reageren op de vragen van forummertjes-die-naar-psychologen-gaan. Als je een topic start, moet je toch op z'n minst wat feedback geven en niet steeds dezelfde mening blijven spuien.
Weet je wat, je bent pas sterk als je je fouten durft toe te geven!


Edit:
Maar psycho's kunnen heus niet meer dan de gewone huistuinenkeuken-mens..
Dus die hele studie die ze doen is voor niets? Het leren inleven met mensen? De menselijke psyche proberen te begrijpen? De huistuinenkeuken mens kan nog zo'n goede raad hebben, een psych staat wat objectiever en kan daardoor beter oordelen en helpen. Maar ik praat voor niets want je leest dit toch niet
Ik lees alles ook al zit ik in de pw-week. Ik weet btw nog iets wat sterk is; je kunnen weerhouden van dingen. Zoals bv eten, roken, drugs enz. Dat is toch gewoon een feit of niet??
Ik durf best mn fouten toe te geven maar waarom is een mening fout?
en ik stuur volgens mii iedereen een berichtje terug dus ik weet niet waarop je je mening baseert..
Oud 20-06-2007, 18:50
Verwijderd
Citaat:
Ik kan me best inleven in mensen alleen heb ik er vaak geen zin in.
uhmm, waarom heb ik het idee dat jij je totaal niet inleeft? zin of geen zin.. En je zegt dat ze belachelijk veel verdienen. Heeft eigenlijk niets met de discussie te maken, is niet relevant maar goed. Een chirurg verdient ook belachelijk veel. De koningin ook, terwijl die niets doet. Ga je daar ook je mening spuien?
Oud 20-06-2007, 18:51
Verwijderd
Citaat:
en ik stuur volgens mii iedereen een berichtje terug dus ik weet niet waarop je je mening baseert..
heb je al gereageerd op de vragen van Trophus?? aan het begin van het topic
Oud 20-06-2007, 18:59
Verwijderd
Citaat:
Kauw schreef op 20-06-2007 @ 19:47 :
Ze hebben geleerd het menselijk gedrag te verklaren en dat vind ik dodelijk irritant want zo lijkt het net alsof ze zich niet bij de andere mensen vinden horen. Ik zie het als arrogantie.
Het is echt onzin dat ze zich niet bij de andere mensen zouden vinden horen...en ja, ik weet dat dat jouw mening is, en naar mijn idee is dat een bijzonder groot vooroordeel, want het is nergens op gebaseerd.

Misschien moet je eerst eens meer informatie opzoeken over wat een psycholoog nu precies is en doet (en verdient, als je dat belangrijk vindt), vervolgens wat informatie over de werking van de hersenen en wat bepaalde stoornissen inhouden en dan ook nog eens kennis maken met een aantal psycholgen...dan praten we daarna wel weer verder.


Citaat:
Kauw schreef op 20-06-2007 @ 19:49 :
Ik weet btw nog iets wat sterk is; je kunnen weerhouden van dingen. Zoals bv eten, roken, drugs enz. Dat is toch gewoon een feit of niet??
Dat ligt er aan: als dat overdreven vormen aanneemt en je je er niet niet meer van kunt weerhouden, dan is het juist sterk als je je daar tegen in gaat. (Dit geldt met name mbt eten. )
Oud 20-06-2007, 19:00
Verwijderd
Citaat:
Kauw schreef op 20-06-2007 @ 19:19 :
Klopt. Maar ik vind dat je het zo lang mogelijk zelf moet proberen. Dat heet doorzettingsvermogen .
Wie zegt er dat een groot deel van de mensen die naar een psycholoog gaan dat niet hebben gedaan? Want dat lijk je toch te denken, afgaand op je overige reacties.
Oud 20-06-2007, 19:03
trophus
Avatar van trophus
trophus is offline
Citaat:
regendruppel schreef op 20-06-2007 @ 19:51 :
heb je al gereageerd op de vragen van Trophus?? aan het begin van het topic
nee, elk van mijn 4 posts heeft ze tot nu toe genegeerd Ze is gewoon te zwak om toe te geven dat ze het niet begrijpt, jammer maar helaas.

verder wilde ik nog hier op reageren:
Citaat:
Kauw schreef op 20-06-2007 @ 19:24 :
In hele delen van de wereld bestaan er geen eens psychologen en daar zijn de mensen over het algemeen sterker en er lopen heus niet meer types tussen die een gevaar voor de maatschappij vormen omdat ze niet naar een psycho kunnen.
HAHAHAHAHAHA
afrika zeker
Dus jij vind dat al die mensen die flippen daar en met geweren een beetje burgers neerschieten en meisjes verkrachten helemaal geen psychologisch probleem hebben.

Meisje, er zijn mensen in Afrika die jong van hun ouders zijn weggehaald en verwaarloosd, met psychologische hulp komen ze er misschien bovenop, maar die psychologisache hulp krijgen ze niet.
Weet je wat er dan gebeurt? die kinderen komen in aanraking met bende's en zijn zo fucked up in hun hoofd dat ze voor die lui onschuldige mensen vermoorden.

Vorm eens een fatsoenlijk wereldbeeld, kijk eens naar het nieuws en actualiteitenprogramma's. Lees eens de reacties van forummers door en denk er eens over na in plaats van weer terug te vallen in:
"Zwak zwak blabla"
"Gek, raar blabla"
Want dat hebben we nu wel gehoord.
Zo veel mensen zijn het niet met je eens, wordt het dan niet eens tijd om na te gaan denken over het feit dat JIJ misschien ergens een denkfout hebt gemaakt? dat JOUW mening misschien ergens niet helemaal klopt?

En nee, psychologen zijn geen wonder dokters, een psycholoog VERTELT zijn/haar patienten aan het begin van de sessies ook dat diegene het ZELF moet doen, maar een psycholoog geeft je tips over wat je kunt doen.


Edit: Ik ben weg uit dit topic, mijn posts worden door TS toch genegeerd. Eerst dacht ik, kom, ik probeer het haar uit te leggen (lees mijn eerste post, ik was misschien wel de eerste die niet zat te zeiken op haar) maar nu heb ik het echt gehad. Ze is hier niet voor discussie maar om haar mening bevestigd te zien en zo mensen te kwetsen.
Dit heeft geen nut.
__________________
Hello, 911? It's Quagmire. Yeah, it's caught in the window this time.
Hugs are drugs and I'm an addict.

Laatst gewijzigd op 20-06-2007 om 19:06.
Oud 20-06-2007, 19:16
Kauw
Kauw is offline
Citaat:
trophus schreef op 19-06-2007 @ 17:11 :
Beste Kauw

Hoi, sorry ik had niet gezien dat deze berichtjes er ook nog waren :$ .

Graag zou ik willen reageren op je topic maar er zijn een paar dingen die ik moetn weten voordat ik dingen zo kan uitleggen dat ik zeker weet dat je ze (emotioneel) snapt.

1. Heb je enig idee wat het probleem is van de mensen is die naar een psycholoog gaan? Ik bedoel, weet je wat de essentie achter depressie is? Of kun je je inleven met mensen die in hun jeugd zijn verkracht of geslagen door familie en welk effect dat op die mensen heeft wat betreft het vertrouwen van andere mensen?

Er zijn inderdaad heeeel veeel namen voor mensen die naar een psycholoog gaan. Ik was vrienden met iemand die een "slechte" jeugd had/heeft. Die persoon was nog steeds aardig en had veeel meer zelfvertrouwen dan ik. Maar wel een eeuwig masker maar dat ligt volgens mij niet aan de thuissituatie.

2. Heb je ooit de moeite genomen om een discussie te beginnen met iemand die depressief is of zijn "afzonderlijk gedraagt" (de mensen die altijd alleen staan in de pauze's) over de zin van het leven en over de toekomst?

Egum,, ik was er zelf zo een . Maar ik had altijd nog zin in het leven en in de toekomst. Juist! Misschien ging ik naar een andere klas waar aardigere mensen zaten. En de zin van het leven.. Tsja, naar mijns inziens is die geheel egoistisch.. mensen kunnen het leven zelf leuk maken ze kunnen er heel veel plezier in hebben en tja, als je geen plezier meer kan maken in het leven en dat heel zeker weet dat je dat nooit meer zal kunnen dan plegen sommige mensen zm. nou dat kan! Misschien worden ze daaar wel blij van..

3. Ben je je er van bewust dat problemen uit perioden zoals bv. de basisschool bij "opkroppen" (niet met iemand over praten) steeds erger worden omdat ze het gedrag van iemand beinvloeden en dus ook de manier waardoor hij/zij door leeftijdsgenoten wordt behandeld?

Wat bedoel je met problemen? Pesten? Ik ben ook gepest.. niemand deed er wat aan. Toen niet leuk maar ik heb er verder geen last meer van hoor.. Het enige waar ik ooit echt last van heb gehad is gedwongen bij een maatschappelijk werker te zitten..

Verder nog een klein "testje", probeer je hier eens mee in te leven:
Stel, je ouders negeren je vanaf peuterleeftijd (ze geven je wel eten e.d. maar ze praten nooit met je over hoe het gaat e.d.) en op de basisschool wordt je overal van buitengesloten (niet meedoen op het schoolplein, laatste gekozen bij gym etc.)
Hoe denk je dat je je dan voelt? en stel, je probeert er wat aan te doen, je gaat er gewoon bijstaan en dan word je weggeduwd/geslagen etc. en de hele groep wil je er niet bij hebben.
Kun je het emotioneel/geestelijk nog volgen?

Jajaa,, ik kan het nog volgen hoor
Maar dat is wel lullig ja.. maar de vraag is ook waarom zouden ze je op school negeren enzo?

Vervolgens ga je naar een nieuwe school, een middebare school, wat denk je dat jou gedrag daar is? Hoe denk je dat je tegen mensen aankijkt? Welk effect denk je dat dat heeft op je "positie in de groep"? Denk je dat je daar gelukkig van wordt?
En ten slotte: Je hebt dan geen vrienden, je familie luistert niet naar je, met wie praat je er over om het van je hart te krijgen?

Ik zou denk ik wel onzeker zijn maar het is een nieuwe kans dus ik zou proberen veel nieuwe vrienden te krijgen Of in elk geval goeie, das beter.

Mijn advies: kijk eens om je heen en probeer eens met mensen in te leven, veel mensen hebben "geheimen" die ze de hele dag achtervolgen (zoals hierboven, let op: niemand van hun leeftijdgenootjes weet het dus het kan iedereen zijn in principe) kijk eens hoe die mensen (soms) worden behandeld door mensen van hun eigen leeftijd, hoe denk je dat die mensen over het leven denken?

Ja, ze zeggen ook dat 1 op de 5 kinderen ofzo problemen heeft thuis, en dan denk ik wel eens, wie zou dat zijn in mijn klas? Maar ik zal in elk geval proberen iemand niet te discrimineren omdat ie "raar" is. Natuurlijk hebben we allemaal vooroordelen en vaak zijn ze goed en juist. Maar ik ben zelf juist een onpopulair, gezien als raar persoon. En ik heb veel vrienden op school die allemaal als raar gezien worden.. Die zijn tenminste niet zo arrogant......

edit: verder wil ik nog toevoegen voor de andere forummers, ik bergijp dat je boos of geirriteerd raakt van TS en de openingspost, maar probeer te begrijpen dat zij de dingen die wij weten/voelen waarschijnlijk nooit heeft meegekregen en met dit topic gewoon probeert te begrijpen hoe het in elkaar zit.
Interesse is altijd iets goeds.
Wat betekent TS?? En ik heb best dingen "meegekregen" alleen is mijn mening anders.. En ja,, ik heb geen positieve indruk van psychologen..

Groetjes,,
Oud 20-06-2007, 19:26
Kauw
Kauw is offline
[QUOTE]trophus schreef op 20-06-2007 @ 20:03 :
[B]nee, elk van mijn 4 posts heeft ze tot nu toe genegeerd Ze is gewoon te zwak om toe te geven dat ze het niet begrijpt, jammer maar helaas.

Halloo,,
ik krijg alleen een berichtje als iemand mijn stukje heeft gekopieerd blijkt.. ik kom op die 2e pagina dus weet ik veel dat mensen nog op de 1e pagina hadden geschreven!?

En waarom is in godsnaam een mening hebben fout? En met sterk bedoelde ik vooral Oost-Europa.. Niet de 3e wereldlanden... voor de zoveelste x ik ben niet goed in formuleren..
jij denkt dat ik een of ander dom "meisje" ben die nog nooit iets verkeerd heeft gedaan en alles naief bekijkt en niks van de wereld weet.. waarom zou ik dan nog naar jouw mening moeten luistern???
de mazzels ..
Oud 20-06-2007, 19:27
Kauw
Kauw is offline
Citaat:
trophus schreef op 19-06-2007 @ 17:33 :
True, en ik ben t er ook mee eens dat TS vrij lomp overkomt hierin, maar wederom: ze heeft er blijkbaar niet echt veel over meegekregen, ze weet waarschijnlijk niet hoe gevoelig het ligt bij mensen die momenteel zonder psycholoog dood hadden kunnen zijn, of de hele dag in hun kamer hadden gezeten of op wat voor manier dan ook beperkt zouden zijn in hun handelen en hun opties voor geluk.

Ik weet dat mensen vaak naar psychologen gaan voor andere zaken dan depressies maar daarom vroeg ik eerst even die andere paar vragen bovenin Wil eerst weten met welk referentiekader ik te maken heb voordat ik aan iemand duidelijk kan maken hoe psychische problemen werken.
Je lijkt btw zelf wel een psycholoog hoe je hier praat
Oud 20-06-2007, 19:45
Verwijderd
Kauw, heb je eigenlijk enig idee wat een psycholoog doet? Wat hij/zij leert tijdens de opleiding? Heb je je ooit verdiept in de werking van de menselijke psyche?
Zo niet, dan kan ik me voorstellen dat je er niet zo veel van snapt, maar zou ik je aanraden je alsnog eens te verdiepen in in dingen voordat je zomaar wat gaat praten
Als je dat wel hebt gedaan dan vind ik dat je je echt respectloos opstelt tegenover mensen die naar psychologen gaan of dat zouden willen doen.
Oud 20-06-2007, 19:47
delete!error
Avatar van delete!error
delete!error is offline
of is deze topic misschien ook een manier om aan jezelf te tonen dat je wel sterk bent??? doordat je aan niemand wilt toegeven en toch je eigen mening blijft houden en je eigen argumenten waar blijft vinden?!
__________________
het zijn de kleine dingen die het doen
Oud 20-06-2007, 19:57
Kauw
Kauw is offline
Citaat:
delete!error schreef op 20-06-2007 @ 20:47 :
of is deze topic misschien ook een manier om aan jezelf te tonen dat je wel sterk bent??? doordat je aan niemand wilt toegeven en toch je eigen mening blijft houden en je eigen argumenten waar blijft vinden?!
Jaja,, heel mooi voorbeeld.. hoe heet dat in jouw termen?? Wat krijg ik ?? PDD-Nos of wat anders? Btw,, dat zie ik niet als sterk maar eigenwijs.. ik sta open voor argumenten maar ben het er gewoon nog steeds niet mee eens..
Trouwens, als ik zeg dat een bepaald iets zwak is om te doen is dat nog niet negatief.. Alleen een eigenschap..

Weetjewat? Ik heb een prachtige naam voor mezelf: Psychofoob.. en mijn ziekte is psychofobie.. Misschien moet ik er maar voor naar een psycholoog..
Oud 20-06-2007, 19:59
Kauw
Kauw is offline
Oh, en mensen MOETEN soms zwak zijn.. Maar over het algemeen wordt het als ongemakkelijk beschouwd om dat in publieke sfeer te uiten..
Bv thuis ofzo.. Maar vind niemand het dan dom als iemand heel snel begint te huilen om niks? Ja, dan is er wat met die persoon.. Maar als er nou NIKS is? Dat is gewoon aandacht trekken..
Oud 20-06-2007, 20:00
Verwijderd
Citaat:
Kauw schreef op 20-06-2007 @ 20:57 :
ik sta open voor argumenten maar ben het er gewoon nog steeds niet mee eens
Zou je dan voor het overzicht nog eens de jouw argumenten duidelijk op papier (nou op het scherm dan) willen zetten en aageven waar je het precies niet mee eens bent? Want met alleen roepen 'nietniet ik ben het er niet mee eens' en vervolgens herhalen wat je al eerder zei, komen we niet veel verder he
Oud 20-06-2007, 20:01
Verwijderd
Citaat:
Kauw schreef op 20-06-2007 @ 20:59 :
Oh, en mensen MOETEN soms zwak zijn.. Maar over het algemeen wordt het als ongemakkelijk beschouwd om dat in publieke sfeer te uiten..
Bv thuis ofzo.. Maar vind niemand het dan dom als iemand heel snel begint te huilen om niks? Ja, dan is er wat met die persoon.. Maar als er nou NIKS is? Dat is gewoon aandacht trekken..
Dan heeft iemand misschien gewoon ook daadwerkelijk aandacht nodig. Ik vind het zo gek dat jij je niet voor kan stellen dat er mensen zijn die daadwerkelijk hulp nodg hebben.
Oud 20-06-2007, 20:03
Verwijderd
Citaat:
Kauw schreef op 20-06-2007 @ 20:59 :
Bv thuis ofzo.. Maar vind niemand het dan dom als iemand heel snel begint te huilen om niks? Ja, dan is er wat met die persoon.. Maar als er nou NIKS is? Dat is gewoon aandacht trekken..
Ik denk niet dat mensen huilen om niks, er zal altijd wel een aanleiding zijn. Een hele kleine (zielige film, verhaal dat je hoorde, stress etc.) dat wel. Maar dan nog is het geen aandachttrekkerij. Huilen is een manier om je te uiten.
Oud 20-06-2007, 20:18
Verwijderd
Blijkbaar valt haar mening niet te veranderen, en heeft ze zichzelf te erg geindoctrineerd wat betreft 'sterk zijn' ofzo.

Wat niet wegneemt dat ik het een erg rare mening vind, zeker omdat ik haar voor iemand van 15 intelligent over vind komen.

Sorry dat ik het over "haar" heb, ik bedoel natuurlijk ook "je".
Oud 20-06-2007, 20:24
Kauw
Kauw is offline
Ja, goed punt.. ..
  • Mensen gaan te snel en te vaak naar psychologen.
  • Er bestaan GEEN gekke of rare mensen.
  • Mensen die anders zijn en zich crimineel gedragen moeten volgens het gewone strafrecht gestraft worden.
  • De psycholoog krijgt wel heel veel te weten over zijn patient en kan dit door vertellen wat soms gebeurd. Dan tegen familie of vrienden van de psycholoog.
  • Niemand is echt bezeten of gek en iedereen heeft altijd controle over zichzelf.
  • Psychologen studeren te lang. Wat ze leren weten ze meestal al omdat het zelf mensen zijn.
  • Ik vind het arrogant lijken om over je eigen soort te gaan studeren. Net alsof je er buiten staat..
  • Hoe KAN je zoveel vertellen tegen iemand die je nauwelijks kent? Ik zou me hoogstens onprettig voelen..
  • Hoe vaker je je problemen bespreekt met een psycholoog hoe zwakker je wordt.
  • De enige die problemen in je hoofd kan oplossen ben JIJ.
  • Psycholoog is een luxeartikel; het zal best fijn zijn om over je problemen te kunnen praten.
  • Mensen uit Oost-Europa zijn geestelijk sterker omdat ze niet naar psychologen gaan.
  • Mensen uit de derde wereld kunnen ook zonder; ze hebben wel andere dingen om zich zorgen over te maken dan over hun geestelijke toestand. (Waardoor die meestal wel oke blijft)
  • Je echte vrienden zijn in je geintereseerd en zullen altijd naar je willen luisteren als je een serieus probleem hebt.
  • Vrienden geven vaak hetzelfde advies als een psycholoog en kunnen het anders beter omdat ze je beter kennen.
  • Het irriteerd me mateloos als iemand mijn gedrag gaat analyseren; ik bepaal zelf wel warom ik doe hoe ik doe!
  • Waarom ben je niet goed zoals je bent? Behalve als je crimineel of storend bent voor anderen of jezelf. Dan kan je het ZELF veranderen. Het is geen noodzaak.
  • Men mag in de psychiatrie al helemaal niet ergens toe gedwongen worden! Niet vasthouden tegen wil.
  • Er zijn ALTIJD uitzonderingen op de regel.
  • Je kan problemen bespreken met vrienden, familie, forumleden of desnoods een huisdier (die klapt niks door )
  • Autonomie is het mooiste wat er is.. laat het niet afpakken! Psychologen willen je normaler maken maar wat is er (vaak) mis met je?
  • Psychologen zijn vaak zelf ook anders.. niks mis mee maar ga dan niet proberen mensen te verbeteren.
  • Pillen beroven je van je autonomie.
  • Iedereen heeft geheimen nodig!
  • Mensen moeten niet zoveel nadenken maar gewoon gelukkig leven en af en toe heel "droog" nadenken.
Nou, ik heb het geprobeerd. Maar dit is dus een van mn zwakke punten.. Maar het is ook gewoon een gevoel. Ja subjectief.. Maar ik vind psychologen ook best eng.. Ze willen je innerlijk veranderen! En daar verander ik toch het liefst zelf wat aan en dan alleen wat ik zelf wil. Ik ga nu even niet meer reageren maar heel hard leren want ik heb nog niks geleerd..
Groetjessss
Oud 20-06-2007, 20:33
Verwijderd
Ik ga niet overal op in, want op sommige ''argumenten' valt simpelweg niet in te gaan. Je bent je er van bewust dat ruim de helft van jouw zogenaamde argumenten geen argumenten maar meningen zijn he?

Maar in ieder geval is het al handig om te weten dat een psycholoog geen medicatie voor schrijft.
Waarom wordt er nog medicijnen gestudeerd, pff, dat zijn toch ook zelf mensen? Slaat nergens op dus Daarnaast, dat je een mens bent wil toch niet zeggen dat je weet hoe je in elkaar zit? Ja goed, dat je tien tenen tien vingers heb kan je inderdaad zelf zien, maar de menselijke geest is niet zomaar zichtbaar en observeerbaar.
Psychologen proberen mensen niet normaal te maken. Jemig hee, je laat het nou wel klinken alsof er getracht wordt één perfect ras te creëeren.

Ik vind het wel jammer dat je niet in bent gegaan op mijn vragen iets hierboven trouwens. Nou, succes met leren dan maar.
Oud 20-06-2007, 20:44
sgaapje
Avatar van sgaapje
sgaapje is offline
Meid, jij hebt duidelijk geen benul van de problemen waarmee mensen naar een psycholoog gaan. En aangezien jij alles alleen vanuit jezelf bekijkt en totaal geen blijk geeft van empathie zul je dit waarschijnlijk ook niet gaan begrijpen.

Er zijn genoeg problemen waarmee vrienden of familie je onmogelijk kunnen helpen (denk bijv. aan schizofrenie; wanneer je bijvoorbeeld de waan hebt dat je gedachten worden uitgezonden zal je familie hier niet veel aan kunnen veranderen). Er zijn ook genoeg problemen die je uit schaamte of schuldbesef niet met vrienden of familie kunt delen.

Ik vind het jammer dat je zo paranoïde bent als het gaat om psychologen en hun werkzaamheden. Je doet net alsof de meeste psychologen door en door slecht zijn en het alleen maar om het geld doen. Het spijt me voor je dat je een slechte ervaring hebt gehad met een psycholoog, maar generaliseer aub niet zo. Daarmee stoot je een hoop mensen tegen de borst.
Oud 20-06-2007, 20:47
GeleBloem
Avatar van GeleBloem
GeleBloem is offline
Nog een laatste vraag, n.a.v. dit:
Citaat:
Ik vind het arrogant lijken om over je eigen soort te gaan studeren. Net alsof je er buiten staat..
Ik ´studeer´ kinderopvang. Ben ik dan ook arrogant? We leren hoe het kind ergens op reageert, hoe je moet handelen, hoe je het kind handvatten kan aanreiken in zijn ontwikkeling en ga zo door. Ben ik nu ook arrogant?

En ook al zeg je nee, het is precies hetzelfde. Punt.
__________________
Durf te vliegen.
Oud 20-06-2007, 20:56
Jannie800
Jannie800 is offline
Laat ik even zeggen dat ik hier nieuw ben en me ontzettend heb gestoord aan de begintekst.
Het gaat hier totaal niet om objectieve feiten, maar puur om de gedachten van iemand die zo bijzonder berkompen is.

Een psycholoog is niet iemand bij wie je zomaar je geheimen spuit, zonder dat je diegene kent. Waarom dénk je dat die mensen zo lang moeten leren?? Veelal praat je met een psycholoog niet eens over je problemen, maar gaat het om achterliggende feiten met betrekking tot gedrag , wáárom gedraag je je zo of wáárom denk je zo.

De studie psychologie richt zich niet alleen op de 'psychologen' zoals jij ze kent, maar ook op reclame, arbeidspsychologie, geestelijke gezondheidszorg-psychologie, e.d e.d! Ze werken niet alleen met wat jij 'rare mensen' noemt, maar zijn ook te vinden in bijvoorbeeld het bedrijfsleven of in de reclamewereld. Overal werken psychologen, van op school tot Mac Donalds!

Aan jou post te zien zul je nooit een universitaire studie kunnen volgen, gezien het feit dat je zomaar wat spuit zonder de 'informatie' die je roept even simpelweg door middel van een paar klikken te checken en pure onzin is.

Het is absoluut duidelijk dat degene die de beginpost heeft getypt totaal geen idee heeft van wat een psycholoog allemaal heeft geleerd, gezien deze persoon het heeft over 'trucjes leren om mensen aan het praten te krijgen'. Denk je dat psychologen daarom werkelijk 6 jaar studeren? En dat zij echt geen andere dingen doen dan een maatschappelijk werker?

Lees op alle sites eerst eens door wat een psycholoog doet, vóór je begint met je subjectieve onzin.
Oud 20-06-2007, 21:10
sgaapje
Avatar van sgaapje
sgaapje is offline
Citaat:
Kauw schreef op 20-06-2007 @ 21:24 :
  • Niemand is echt bezeten of gek en iedereen heeft altijd controle over zichzelf.

  • Idd niemand is bezeten. Maar dat iedereen altijd controle over zichzelf heeft is gewoon onzin.
  • Psychologen studeren te lang. Wat ze leren weten ze meestal al omdat het zelf mensen zijn.

    Onzin, ik studeer psychologie en heb al een hoop geleerd wat ik niet vantevoren wist. Je hebt er duidelijk geen benul van wat de studie inhoudt.
  • Hoe KAN je zoveel vertellen tegen iemand die je nauwelijks kent? Ik zou me hoogstens onprettig voelen..

    Dit is een eigenschap van jou, niet iedereen is zoals jij bent. Er zijn mensen die het juist bijzonder prettig vinden om te praten met iemand die ze nauwelijks kennen.
  • Hoe vaker je je problemen bespreekt met een psycholoog hoe zwakker je wordt.

    Je kunt ook juist sterker worden, naar een psycholoog gaan is geen teken van zwakte.
  • De enige die problemen in je hoofd kan oplossen ben JIJ.

    Klopt, maar een psycholoog kan je hierbij helpen door je in de juiste richting te duwen.
  • Mensen uit Oost-Europa zijn geestelijk sterker omdat ze niet naar psychologen gaan.

    O ja, heb je hier bewijs voor? Je kunt niet zomaar je mening etaleren alsof het een feit is.
  • Mensen uit de derde wereld kunnen ook zonder; ze hebben wel andere dingen om zich zorgen over te maken dan over hun geestelijke toestand. (Waardoor die meestal wel oke blijft)

    Het klopt dat ze vaak ergere dingen hebben om zich zorgen over te maken, maar dit wil zeker niet zeggen dat hun geestelijke toestand daardoor oke blijft.
  • Je echte vrienden zijn in je geintereseerd en zullen altijd naar je willen luisteren als je een serieus probleem hebt.

    Dat mag ik hopen. Helaas heeft niet iedereen dergelijke echte vrienden.
  • Vrienden geven vaak hetzelfde advies als een psycholoog en kunnen het anders beter omdat ze je beter kennen.

    Juist omdat een psycholoog op een hele andere manier tegenover je staat kan deze een ander soort advies geven dan vrienden.
  • Het irriteerd me mateloos als iemand mijn gedrag gaat analyseren; ik bepaal zelf wel warom ik doe hoe ik doe!

    Prima, dan ga je toch lekker niet naar een psycholoog.
  • Waarom ben je niet goed zoals je bent? Behalve als je crimineel of storend bent voor anderen of jezelf. Dan kan je het ZELF veranderen. Het is geen noodzaak.

    Een hele hoop mensen vinden zichzelf niet goed zoals ze zijn, dit hoeft echt niet eerst door iemand anders aangepraat te worden hoor. En niet iedereen is in staat zelf zijn criminele of storende gedrag te veranderen, dit kan heel moeilijk zijn.
  • Je kan problemen bespreken met vrienden, familie, forumleden of desnoods een huisdier (die klapt niks door )

    Tuurlijk kan je dat, maar schiet je er ook iets mee op? Een psycholoog doet meer dan alleen luisteren naar jouw problemen, doet je huisdier dat ook?
  • Autonomie is het mooiste wat er is.. laat het niet afpakken! Psychologen willen je normaler maken maar wat is er (vaak) mis met je?

    Psychologen respecteren de autonomie van een cliënt, ze zijn hiertoe verplicht volgens de Nederlandse beroepscode voor psychologen. Als er niets mis is met je zit je waarschijnlijk ook niet bij een psycholoog. Voordat je daar heen gaat heb je meestal (ondragelijke) problemen.
  • Psychologen zijn vaak zelf ook anders.. niks mis mee maar ga dan niet proberen mensen te verbeteren.

    Psychologen proberen niet mensen die anders zijn te verbeteren, maar mensen met problemen te helpen.
  • Pillen beroven je van je autonomie.

    Dat kan in sommige gevallen best zijn, maar pillen kunnen je ook helpen het leven dragelijker te maken, etc. Daarbij schrijven psychiaters pillen voor, niet psychologen.
  • Iedereen heeft geheimen nodig!

    Dat jij geheimen nodig hebt wil niet zeggen dat iedereen geheimen nodig heeft. Daarbij proberen psychologen helemaal niet je geheimen van je af te pakken.
  • Mensen moeten niet zoveel nadenken maar gewoon gelukkig leven en af en toe heel "droog" nadenken.

    Dat is erg gemakkelijk gezegd, maar moeilijk gedaan.
Dat ik niet op alle punten gereageerd heb wil zeker niet zeggen dat ik het eens ben met de punten waarop ik niet gereageerd heb.
Oud 20-06-2007, 21:19
Verwijderd
Citaat:
Kauw schreef op 20-06-2007 @ 21:24 :
Ja, goed punt.. ..
  • Mensen gaan te snel en te vaak naar psychologen.
  • Er bestaan GEEN gekke of rare mensen.
  • Mensen die anders zijn en zich crimineel gedragen moeten volgens het gewone strafrecht gestraft worden.
  • De psycholoog krijgt wel heel veel te weten over zijn patient en kan dit door vertellen wat soms gebeurd. Dan tegen familie of vrienden van de psycholoog.
  • Niemand is echt bezeten of gek en iedereen heeft altijd controle over zichzelf.
  • Psychologen studeren te lang. Wat ze leren weten ze meestal al omdat het zelf mensen zijn.
  • Ik vind het arrogant lijken om over je eigen soort te gaan studeren. Net alsof je er buiten staat..
  • Hoe KAN je zoveel vertellen tegen iemand die je nauwelijks kent? Ik zou me hoogstens onprettig voelen..
  • Hoe vaker je je problemen bespreekt met een psycholoog hoe zwakker je wordt.
  • De enige die problemen in je hoofd kan oplossen ben JIJ.
  • Psycholoog is een luxeartikel; het zal best fijn zijn om over je problemen te kunnen praten.
  • Mensen uit Oost-Europa zijn geestelijk sterker omdat ze niet naar psychologen gaan.
  • Mensen uit de derde wereld kunnen ook zonder; ze hebben wel andere dingen om zich zorgen over te maken dan over hun geestelijke toestand. (Waardoor die meestal wel oke blijft)
  • Je echte vrienden zijn in je geintereseerd en zullen altijd naar je willen luisteren als je een serieus probleem hebt.
  • Vrienden geven vaak hetzelfde advies als een psycholoog en kunnen het anders beter omdat ze je beter kennen.
  • Het irriteerd me mateloos als iemand mijn gedrag gaat analyseren; ik bepaal zelf wel warom ik doe hoe ik doe!
  • Waarom ben je niet goed zoals je bent? Behalve als je crimineel of storend bent voor anderen of jezelf. Dan kan je het ZELF veranderen. Het is geen noodzaak.
  • Men mag in de psychiatrie al helemaal niet ergens toe gedwongen worden! Niet vasthouden tegen wil.
  • Er zijn ALTIJD uitzonderingen op de regel.
  • Je kan problemen bespreken met vrienden, familie, forumleden of desnoods een huisdier (die klapt niks door )
  • Autonomie is het mooiste wat er is.. laat het niet afpakken! Psychologen willen je normaler maken maar wat is er (vaak) mis met je?
  • Psychologen zijn vaak zelf ook anders.. niks mis mee maar ga dan niet proberen mensen te verbeteren.
  • Pillen beroven je van je autonomie.
  • Iedereen heeft geheimen nodig!
  • Mensen moeten niet zoveel nadenken maar gewoon gelukkig leven en af en toe heel "droog" nadenken.
Nou, ik heb het geprobeerd. Maar dit is dus een van mn zwakke punten.. Maar het is ook gewoon een gevoel. Ja subjectief.. Maar ik vind psychologen ook best eng.. Ze willen je innerlijk veranderen! En daar verander ik toch het liefst zelf wat aan en dan alleen wat ik zelf wil. Ik ga nu even niet meer reageren maar heel hard leren want ik heb nog niks geleerd..
Groetjessss
[*] Soms gaan mensen wel eens snel naar een psycholoog, dat wil ik wel beamen, zo ken ik een geval dat voor de 'aandacht' erheen ging, dat is natuurlijk niet de bedoeling. Maar er zijn ook mensen die er eigenlijk veels te laat heen gaan. Kortom, ieder mens is verschillend en beide situatie's komen voor.[*] Kan ik begrijpen, geen mening over overigens[*] Vind ik van niet, bedenk jij maar eens wat iemand in blinde woede zou kunnen doen. Er zijn gewoon verzachtende omstandigheden waar een normaal mens geen controle over zichzelf heeft. (Bijvoorbeeld ook hallucinaties (en dat kan weer door medicijnen komen enz enz)).[*] Ze hebben officieel beroepsgeheim, vertelt hij/zij zoiets door, dan kan ze voor het gerecht eventueel verschijnen. (Bij mijn vrijwilligerswerk geld ook een beroepsgeheim tot bepaalde mate).[*] Dat is dus niet waar, mensen worden door vanalles beinvloed en niet iedereen heeft zichzelf altijd onder controle. Zo kun je denken aan hallucinaties, maar ook een soldaat die verstijfd is van angst tijdens een vuurgevecht. Niet iedereen kan zichzelf altijd onder controle houden.[*] Nee, er zijn heel veel theorie'en waarom een mens is zoals hij/zij is. Het is belangrijk bij dit soort werk waar eventueel leven en/of dood op het spel kan staan dat men goed geinformeerd is... Je wilt toch ook geen arts die maar 3 jaar les heeft gehad?[*] Dat is jou visie, ik vind het reuze interresant. (Overigens ben ik geen psychologie-student).[*] Mensen verschillen... Jij vind het ongemakkelijk, een ander iemand vind het fijner omdat de psycholoog hem/haar niet persoonlijk kent.[*] Nee, dat is niet zo... Een psycholoog is om te helpen, niet om je problemen voor je op te lossen/over te nemen. Dat is denk ik de denkfout (sorry dat ik het zo noem), die je maakt bij psychologen.[*] Met hulp van een psycholoog mocht dat nodig zijn ja. [*] Het is luxe inderdaad dat je met een psycholoog kan praten, maar wel een noodzakelijke voor sommige mensen soms.[*] Hmm, dat zou ik niet willen zeggen. Wel is het zo dat wij minder ellende vaak mee maken en dus over kleinere dingen klagen (en Oost-Europezen vaak over grotere).[*] Nee hoor, heb jij ooit wel eens kindsoldaten gezien? Uit de documantaires die ik gezien heb zijn dat heel erg getraumatiseerde mensen. Net als moeders die hun kinderen verliezen van de honger. Leed doet mensen altijd wat, daarom zullen ze beinvloed worden.[*] Dat zijn echte vrienden ja, maar ze kunnen ook maar vaak helpen tot op een bepaalde hoogte, omdat ze hun eigen leven/werk/familie ook hebben. Psychologen en therapeuten maken van mensen helpen met geestelijke problemen hun werk (kort door de bocht dit, ik weet).[*] Misschien jou ervaringen, ik neem aan dat ook mensen op dit fora zijn die anders kunnen beweren.[*] Klopt, het is moeilijk te horen wat iemands zwakke punten zijn in zijn of haar functioneren, niemand vind dat fijn. Daarom vind ik het belangrijk dat het positieve evenredig word belicht.[*] Er zijn zoveel redenen daarvoor te verzinnen, probeer zelfs eens? [*] Soms zal dat gewoon moeten, omdat het veiliger is voor de mensen. Als een vrouw waanideeën heeft over dat iemand haar wil vermoorden en die persoon is in de buurt, dan is het misschien even beter om haar vast te binden.[*] Klopt.[*] Er zijn soms dingen die mensen niet met vrienden/familie/kennisen willen bespreken, maar toch graag feedback krijgen, dan kunnen ze bijvoorbeeld naar een psycholoog (er zijn ook andere redenen waarom mensen naar een psycholoog toestappen natuurlijk).[*] Autonomie is niet gezond gedrag omdat je ten eerste jezelf verwond, dit kan per ongeluk uitlopen op zelfdoding. Verder is het niet gezond omdat het vaak gebruikt word als afleiding op 'groter' leed. Verder loop je met autonomie ook een kleine risico om gepest te worden van je littekens. En zo zijn er nog veel meer redenen te bedenken.[*] Hmm, ligt er alweer aan... Maar onthou, ieder mens is verschillend. [*] Umm? Ik neem nu aan dat je het over verdovende/kalmerende middelen hebt? Ik slik zelf als het even kan niks (ik weiger met mijn insomnia slaaptabletten te slikken en slik een hele lichte prikkelingsblokker (staat gelijk aan niets die hoeveelheid). Maar soms is het echt nodig.[*] Ligt eraan, sommige vinden het leuk om geheimen te hebben (leuke geheimen, zoals ik ben op die en die verliefd, of ik weet iets van jou wat een ander niet weet)... Maar er kunnen ook hele vervelende geheimen zijn (zoals dat je geld van je ouders gestolen hebt, of een nare afwijking).[*] Ik ben wel met je eens dat er in Nederland soms meer gerelativeerd mag worden, maar het moet natuurlijk niet alleen puur droog en feitelijk nadenken worden...

Zo.. Ik denk dat ik alle puntjes gehad heb, lees maar even door.

Groetjes,
Domus
Oud 20-06-2007, 22:05
Kauw
Kauw is offline
Citaat:
domus schreef op 20-06-2007 @ 22:19 :
[*] Soms gaan mensen wel eens snel naar een psycholoog, dat wil ik wel beamen, zo ken ik een geval dat voor de 'aandacht' erheen ging, dat is natuurlijk niet de bedoeling. Maar er zijn ook mensen die er eigenlijk veels te laat heen gaan. Kortom, ieder mens is verschillend en beide situatie's komen voor.[*] Kan ik begrijpen, geen mening over overigens[*] Vind ik van niet, bedenk jij maar eens wat iemand in blinde woede zou kunnen doen. Er zijn gewoon verzachtende omstandigheden waar een normaal mens geen controle over zichzelf heeft. (Bijvoorbeeld ook hallucinaties (en dat kan weer door medicijnen komen enz enz)).[*] Ze hebben officieel beroepsgeheim, vertelt hij/zij zoiets door, dan kan ze voor het gerecht eventueel verschijnen. (Bij mijn vrijwilligerswerk geld ook een beroepsgeheim tot bepaalde mate).[*] Dat is dus niet waar, mensen worden door vanalles beinvloed en niet iedereen heeft zichzelf altijd onder controle. Zo kun je denken aan hallucinaties, maar ook een soldaat die verstijfd is van angst tijdens een vuurgevecht. Niet iedereen kan zichzelf altijd onder controle houden.[*] Nee, er zijn heel veel theorie'en waarom een mens is zoals hij/zij is. Het is belangrijk bij dit soort werk waar eventueel leven en/of dood op het spel kan staan dat men goed geinformeerd is... Je wilt toch ook geen arts die maar 3 jaar les heeft gehad?[*] Dat is jou visie, ik vind het reuze interresant. (Overigens ben ik geen psychologie-student).[*] Mensen verschillen... Jij vind het ongemakkelijk, een ander iemand vind het fijner omdat de psycholoog hem/haar niet persoonlijk kent.[*] Nee, dat is niet zo... Een psycholoog is om te helpen, niet om je problemen voor je op te lossen/over te nemen. Dat is denk ik de denkfout (sorry dat ik het zo noem), die je maakt bij psychologen.[*] Met hulp van een psycholoog mocht dat nodig zijn ja. [*] Het is luxe inderdaad dat je met een psycholoog kan praten, maar wel een noodzakelijke voor sommige mensen soms.[*] Hmm, dat zou ik niet willen zeggen. Wel is het zo dat wij minder ellende vaak mee maken en dus over kleinere dingen klagen (en Oost-Europezen vaak over grotere).[*] Nee hoor, heb jij ooit wel eens kindsoldaten gezien? Uit de documantaires die ik gezien heb zijn dat heel erg getraumatiseerde mensen. Net als moeders die hun kinderen verliezen van de honger. Leed doet mensen altijd wat, daarom zullen ze beinvloed worden.[*] Dat zijn echte vrienden ja, maar ze kunnen ook maar vaak helpen tot op een bepaalde hoogte, omdat ze hun eigen leven/werk/familie ook hebben. Psychologen en therapeuten maken van mensen helpen met geestelijke problemen hun werk (kort door de bocht dit, ik weet).[*] Misschien jou ervaringen, ik neem aan dat ook mensen op dit fora zijn die anders kunnen beweren.[*] Klopt, het is moeilijk te horen wat iemands zwakke punten zijn in zijn of haar functioneren, niemand vind dat fijn. Daarom vind ik het belangrijk dat het positieve evenredig word belicht.[*] Er zijn zoveel redenen daarvoor te verzinnen, probeer zelfs eens? [*] Soms zal dat gewoon moeten, omdat het veiliger is voor de mensen. Als een vrouw waanideeën heeft over dat iemand haar wil vermoorden en die persoon is in de buurt, dan is het misschien even beter om haar vast te binden.[*] Klopt.[*] Er zijn soms dingen die mensen niet met vrienden/familie/kennisen willen bespreken, maar toch graag feedback krijgen, dan kunnen ze bijvoorbeeld naar een psycholoog (er zijn ook andere redenen waarom mensen naar een psycholoog toestappen natuurlijk).[*] Autonomie is niet gezond gedrag omdat je ten eerste jezelf verwond, dit kan per ongeluk uitlopen op zelfdoding. Verder is het niet gezond omdat het vaak gebruikt word als afleiding op 'groter' leed. Verder loop je met autonomie ook een kleine risico om gepest te worden van je littekens. En zo zijn er nog veel meer redenen te bedenken.[*] Hmm, ligt er alweer aan... Maar onthou, ieder mens is verschillend. [*] Umm? Ik neem nu aan dat je het over verdovende/kalmerende middelen hebt? Ik slik zelf als het even kan niks (ik weiger met mijn insomnia slaaptabletten te slikken en slik een hele lichte prikkelingsblokker (staat gelijk aan niets die hoeveelheid). Maar soms is het echt nodig.[*] Ligt eraan, sommige vinden het leuk om geheimen te hebben (leuke geheimen, zoals ik ben op die en die verliefd, of ik weet iets van jou wat een ander niet weet)... Maar er kunnen ook hele vervelende geheimen zijn (zoals dat je geld van je ouders gestolen hebt, of een nare afwijking).[*] Ik ben wel met je eens dat er in Nederland soms meer gerelativeerd mag worden, maar het moet natuurlijk niet alleen puur droog en feitelijk nadenken worden...

Zo.. Ik denk dat ik alle puntjes gehad heb, lees maar even door.

Groetjes,
Domus
Ik zal morgen alles goed lezen maar ik wou even zeggen dat autonomie zelfbeschikking is en wat jij bedoelt is automutilatie, zelfbeschadiging.. Dat heb ik zelf ook gedaan maar niet om de redenen die jij noemt. Staat ergens anders hier en nu moet ik echt gaan,, doeii!
Oud 20-06-2007, 22:07
Verwijderd
Citaat:
Kauw schreef op 20-06-2007 @ 16:05 :
Je bepaalt toch zelf of je "psychologenvoer" bent? Je kan toch jezelf blij maken, leuke dingen doen en ver bij ze uit de buurt blijven?
ik snap best dat iedereen anders is, andere achtergrond, andere manier van daarmee omgaan.. alleen irriteeer ik me mateloos aan mensen die bv voor alles naar de psycho rennen.. dat vind ik een slechte manier van ermee omgaan.. is het niet het doel van de mens om zo sterk mogelijk te zijn? Dat is het doel van de evolutie, lichamelijk maar ook geestelijk. Alleen nu is beide niet meer nodig. Lichamelijk worden er nog wedstrijdjes gedaan, maar geestelijk laat vaak te wensen over. Dat vind ik jammer.
tuurlijk bepaal je dat zelf.. je kan zelf bepalen of je, als je zelf niet uit je sores kan komen, je leven naar de tering laat gaan, of dat je der met hulp iets moois van gaat maken.. sommige mensen kunnen door verschillende factoren als aanleg, ervaringen etc, niet alleen een goed functionerend gelukkigmaken leven opbouwen.. sommige mensen KUNNEN zichzelf niet blij maken, om verschillende redenen..
en tuurlijk is het doel sterker worden.. maar is het wel es in je opgekomen dat je met hulp van iemand anders dan jezelf een sterker persoon van jezelf kan maken dan dat je dat alleen zou kunnen?
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Wat is de beste manier om klinisch psycholoog te worden?
Bamienator
21 28-02-2015 19:24
Studeren rechten,criminologie en psychologie
mody
1 15-12-2008 13:58
Studeren Een dagje psychologie studeren
universiteit
4 27-11-2007 09:11
Psychologie Opnieuw naar psycholoog....
Stepsje
16 02-09-2005 22:09
Studeren Master psychologie: keuze van universiteit
Nona
2 15-02-2005 13:41
Algemene schoolzaken psychologie en filosofie
Ciskaatje
2 16-02-2003 02:43


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:09.