Oud 13-05-2008, 20:30
Flijn
Avatar van Flijn
Flijn is offline
Hallo allemaal,

Voor mijn studie doe ik een klein onderzoekje naar de beeldvorming rond moderne hekserij. Als onderdeel daarvan heb ik deze enquête opgesteld, met het vriendelijke verzoek aan de christenen onder jullie om hem in te vullen. Het zijn 12 vragen, dus al te veel tijd hoeft het niet te kosten. Je kunt 'm hier invullen of pm'en.

1. Naam (of nick/pseudoniem), leeftijd, m/v, opleiding.

2. Tot welke religie/stroming reken jij jezelf?

3. Tot welke religie/stroming behoren je ouders/opvoeders?

4. Welke 5 termen associeer je met ‘moderne hekserij’ en ‘moderne heks’?

5. Denk je dat moderne hekserij iets met de duivel te maken heeft? Zo ja, wat?

6. Denk je dat je goed op de hoogte bent van wat moderne hekserij inhoudt? Zo ja, hoe kom je aan die informatie?

7. Heb je wel eens in een boek, film, website of ander medium gelezen/gezien/gehoord over hekserij? Zo ja, kun je de titels en/of een omschrijving geven?

8. Wat zijn, denk je, de belangrijkste onderdelen van hekserij?

9. Wat vind jij de belangrijkste aspecten van je eigen geloof?

10. Zou je een vriendschap of relatie kunnen hebben met een moderne heks (m.a.w., zijn de aspecten uit vraag 9 en 10 verenigbaar)?

11. Hoe zou je omgeving reageren als je thuiskomt met een heks?

12. Vind je dat er in deze maatschappij ruimte moet zijn voor heksen om hun religie te beoefenen? Waarom (niet)?

Vragen, op- en aanmerkingen:

Bedankt voor je medewerking!
Advertentie
Oud 13-05-2008, 20:45
~> Eilidh <~
Avatar van ~> Eilidh <~
~> Eilidh <~ is offline
Citaat:
Hallo allemaal,

Voor mijn studie doe ik een klein onderzoekje naar de beeldvorming rond moderne hekserij. Als onderdeel daarvan heb ik deze enquête opgesteld, met het vriendelijke verzoek aan de christenen onder jullie om hem in te vullen. Het zijn 12 vragen, dus al te veel tijd hoeft het niet te kosten. Je kunt 'm hier invullen of pm'en.

1. Naam (of nick/pseudoniem), leeftijd, m/v, opleiding.
Eilidh
2. Tot welke religie/stroming reken jij jezelf?
ik ben christen
3. Tot welke religie/stroming behoren je ouders/opvoeders?
christen
4. Welke 5 termen associeer je met ‘moderne hekserij’ en ‘moderne heks’?
tovenarij, wicca, duivelwerk, zoekend zijn, magie
5. Denk je dat moderne hekserij iets met de duivel te maken heeft? Zo ja, wat?
ja, alles wat bij hekserij hoort is van de duivel. Het is niet de weg van God, het brengt mensen van God af en het brengt ook vaak meer slechts dan goeds ook al heeft niet iedereen dat door op korte termijn of soms een heel aards leven lang niet
6. Denk je dat je goed op de hoogte bent van wat moderne hekserij inhoudt? Zo ja, hoe kom je aan die informatie?
ik weet wat het ongeveer is en wat er gedaan wordt, maar heel precies weet ik het niet. Ik heb er ook geen behoefte aan om me er in te verdiepen
7. Heb je wel eens in een boek, film, website of ander medium gelezen/gezien/gehoord over hekserij? Zo ja, kun je de titels en/of een omschrijving geven?
Ik heb wel eens een medium op tv gezien (de babyfluisteraar), en op websites (teveel om op te noemen), en harry potter.
8. Wat zijn, denk je, de belangrijkste onderdelen van hekserij?
een beroep doen op magie die niet bestaat, een beroep doen op de duivel
9. Wat vind jij de belangrijkste aspecten van je eigen geloof?
God, Jezus, verlossing, redding, geloof hoop en liefde, waarvan liefde de belangrijkste is
10. Zou je een vriendschap of relatie kunnen hebben met een moderne heks (m.a.w., zijn de aspecten uit vraag 9 en 10 verenigbaar)?
Nee, het belangrijkste uit beide levens is te tegenstrijdig aan elkaar. Dat zal nooit werken. Ik zou er wel mee om kunnen gaan, graag zelfs in de hoop dat ik ogen kan openen. Ik zou niet met zijn/haar opvatting meegaan.
11. Hoe zou je omgeving reageren als je thuiskomt met een heks?
Negatief. Wat hekserij betreft, heeft mijn thuisomgeving hetzelfde standpunt. Mijn 'schoolomgeving' zou het niet erg vinden ofzo.
12. Vind je dat er in deze maatschappij ruimte moet zijn voor heksen om hun religie te beoefenen? Waarom (niet)?
In principe wel ook al keur ik het af. Maar er moet in de maatschappij vrijheid zijn om te kiezen voor een religie. Ik wil tenslotte ook vrij zijn om christen te kunnen zijn
Vragen, op- en aanmerkingen:
Ik hoop dat God je mag zegenen. Bij verdere vragen kun je me evt pm-en.
Bedankt voor je medewerking!
__________________
Voorspellen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat. {Mark Twain}
Oud 13-05-2008, 22:25
melovescrizzle
melovescrizzle is offline
1. Naam (of nick/pseudoniem), leeftijd, m/v, opleiding. marissa, 17 jaar, mavo/vavo.

2. Tot welke religie/stroming reken jij jezelf?christen

3. Tot welke religie/stroming behoren je ouders/opvoeders?christen(protestants-evangelisch)

4. Welke 5 termen associeer je met ‘moderne hekserij’ en ‘moderne heks’?wicca, natuurreligie, geesten oproepen, omgekeerde kruizen, donkere kleuren

5. Denk je dat moderne hekserij iets met de duivel te maken heeft? Zo ja, wat?
ja, slechte geesten oproepen is occult/duivels
6. Denk je dat je goed op de hoogte bent van wat moderne hekserij inhoudt? Zo ja, hoe kom je aan die informatie? nee

7. Heb je wel eens in een boek, film, website of ander medium gelezen/gezien/gehoord over hekserij? Zo ja, kun je de titels en/of een omschrijving geven? nee

8. Wat zijn, denk je, de belangrijkste onderdelen van hekserij? geen idee

9. Wat vind jij de belangrijkste aspecten van je eigen geloof? liefde en respect voor anderen en voor jezelf, geloof, hoop, vertrouwen.

10. Zou je een vriendschap of relatie kunnen hebben met een moderne heks (m.a.w., zijn de aspecten uit vraag 9 en 10 verenigbaar)?

11. Hoe zou je omgeving reageren als je thuiskomt met een heks? niet positief

12. Vind je dat er in deze maatschappij ruimte moet zijn voor heksen om hun religie te beoefenen? Waarom (niet)? ja, ik vind dat iedereen zijn eigen religie moet kunnen hebben
Oud 14-05-2008, 12:45
Verwijderd
Whahahah Harry Potter als informatiebron voor een natuurreligie, hilarisch. Of de willekeurige zogenaamd paranormale mafkees. Ahem. Sorry. Gaat u verder.
Oud 14-05-2008, 15:09
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Warlocks are enemies of God!

http://www.youtube.com/watch?v=tEP_eiCDabQ
__________________
Gatara was here! De W van stampot!

Laatst gewijzigd op 14-05-2008 om 17:17.
Oud 14-05-2008, 15:43
Verwijderd
Citaat:
Warlocks are the enemies of God!

http://www.youtube.com/watch?v=tEP_eiCDabQ
Die wilde ik net doen
Oud 14-05-2008, 19:43
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Warlocks are enemies of God!

http://www.youtube.com/watch?v=tEP_eiCDabQ
^8e
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 14-05-2008, 22:13
El Chupacabras
Avatar van El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Citaat:
Hallo allemaal,

Vragen, op- en aanmerkingen:

Bedankt voor je medewerking!
Ik vind het nogal een meerwaardige enquete eigenlijk. Daarnaast wordt men door de manier van vraagstellen naar een bepaald antwoord gedirigeerd. Bijvoorbeeld

Citaat:
5. Denk je dat moderne hekserij iets met de duivel te maken heeft? Zo ja, wat?
Is het niet belangrijk dan om te weten dat wanneer men 'nee' antwoordt welke beargumentatie hiervoor gebruikt wordt?

Citaat:
11. Hoe zou je omgeving reageren als je thuiskomt met een heks?
Behalve dan als ze met de bezem komt aanvliegen vraag ik me af hoe de omgeving zou moeten weten dat ze een 'heks' is?
__________________
- Ik weet hoe je moeder smaakt -
Oud 14-05-2008, 22:52
Flijn
Avatar van Flijn
Flijn is offline
Haha de docu waar dat filmpje vandaan komt ken ik... nogal angstaanjagend. Misschien kan ik het nog als bron ergens voor gebruiken

Citaat:
Ik vind het nogal een meerwaardige enquete eigenlijk. Daarnaast wordt men door de manier van vraagstellen naar een bepaald antwoord gedirigeerd. Bijvoorbeeld



Is het niet belangrijk dan om te weten dat wanneer men 'nee' antwoordt welke beargumentatie hiervoor gebruikt wordt?



Behalve dan als ze met de bezem komt aanvliegen vraag ik me af hoe de omgeving zou moeten weten dat ze een 'heks' is?
Bedoel je niet 'minderwaardig'?
Als je hem kort vindt: dat klopt. Het is een onderdeel van een op zich al klein werkstuk. Dus nee, ik haal er niet alles uit wat er in zit. Dan zou ik wel een langere vragenlijst voorleggen aan een representatievere groep. De enquête is m.i. wel toereikend waar hij voor bedoeld is.

Over vraag 5: ik baseer deze vragen o.a. op wat eerder door christenen over hekserij is gezegd; de duivel kwam vrijwel altijd te sprake, en ik vraag me simpelweg af of dat nog steeds zo is. Bovendien heeft iedereen de vrijheid gewoon 'nee' te zeggen.

Over vraag 11: ze hoeven dat natuurlijk niet per se te weten, het gaat erom hoe de respondent denkt dat zijn/haar omgeving reageert (en ik ga er daarbij ook vanuit dat ze dat goed inschatten). Ik had ook kunnen vragen 'hoe zou je omgeving reageren als je hen vertelde dat je een relatie hebt met een heks?' maar dat komt op hetzelfde neer.
Oud 14-05-2008, 23:12
El Chupacabras
Avatar van El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Citaat:
Haha de docu waar dat filmpje vandaan komt ken ik... nogal angstaanjagend. Misschien kan ik het nog als bron ergens voor gebruiken



Bedoel je niet 'minderwaardig'?
Als je hem kort vindt: dat klopt. Het is een onderdeel van een op zich al klein werkstuk. Dus nee, ik haal er niet alles uit wat er in zit. Dan zou ik wel een langere vragenlijst voorleggen aan een representatievere groep. De enquête is m.i. wel toereikend waar hij voor bedoeld is.

Over vraag 5: ik baseer deze vragen o.a. op wat eerder door christenen over hekserij is gezegd; de duivel kwam vrijwel altijd te sprake, en ik vraag me simpelweg af of dat nog steeds zo is. Bovendien heeft iedereen de vrijheid gewoon 'nee' te zeggen.

Over vraag 11: ze hoeven dat natuurlijk niet per se te weten, het gaat erom hoe de respondent denkt dat zijn/haar omgeving reageert (en ik ga er daarbij ook vanuit dat ze dat goed inschatten). Ik had ook kunnen vragen 'hoe zou je omgeving reageren als je hen vertelde dat je een relatie hebt met een heks?' maar dat komt op hetzelfde neer.

Nee merkwaardig bedoelde ik

En waar gaat het hele werkstuk dan over?
__________________
- Ik weet hoe je moeder smaakt -
Oud 14-05-2008, 23:25
Leeghoofd
Avatar van Leeghoofd
Leeghoofd is offline
1. Naam (of nick/pseudoniem), leeftijd, m/v, opleiding.
Leeghoofd, 21, v, lerarenopleiding

2. Tot welke religie/stroming reken jij jezelf?
Ik ben christen

3. Tot welke religie/stroming behoren je ouders/opvoeders?
Rooms katholiek en geen

4. Welke 5 termen associeer je met ‘moderne hekserij’ en ‘moderne heks’?
duivels, slecht, donker, tovenarij, wicca

5. Denk je dat moderne hekserij iets met de duivel te maken heeft? Zo ja, wat?
Ja, alles wat met hekserij te maken heeft komt van de duivel.

6. Denk je dat je goed op de hoogte bent van wat moderne hekserij inhoudt? Zo ja, hoe kom je aan die informatie?
Ja, internet en vrienden

7. Heb je wel eens in een boek, film, website of ander medium gelezen/gezien/gehoord over hekserij? Zo ja, kun je de titels en/of een omschrijving geven?
ja, maar zou er niet zo snel op kunnen komen welke dat waren

8. Wat zijn, denk je, de belangrijkste onderdelen van hekserij?
iets donkers, ontwetens naar boven willen halen, zonder en bepaald doel

9. Wat vind jij de belangrijkste aspecten van je eigen geloof?
Dat Jezus is gestorven aan het kruis van Golgotha

10. Zou je een vriendschap of relatie kunnen hebben met een moderne heks (m.a.w., zijn de aspecten uit vraag 9 en 10 verenigbaar)?
Nee

11. Hoe zou je omgeving reageren als je thuiskomt met een heks?
Ik weet het niet, maar het zal in ieder geval nooit gebeuren

12. Vind je dat er in deze maatschappij ruimte moet zijn voor heksen om hun religie te beoefenen? Waarom (niet)?
In principe mag iedereen doen wat hij of zij wilt, mits het schade brengt aan
de omgeving of aan andere mensen. Ik denk dat veel mensen niet de
krachten machtig zijn en daardoor schade kunnen aanbrengen aan anderen.
En of heksen een religie hebben, nee zeker niet.
__________________
He died for me, i live for Him!
Oud 14-05-2008, 23:34
Flijn
Avatar van Flijn
Flijn is offline
@ El Chupacabras: Oh haha nou dat valt nog mee

Voor een keuzevak over hekserij en ketterij wilde ik iets schrijven over de beeldvorming rond moderne hekserij. In het boek dat ik als bron gebruik staat de geschiedenis ervan beschreven en het beeld dat in de maatschappij leefde van heksen: een stel kindermoordende, satans-aanbiddende, rituele seks-uitvoerende barbaren. In kranten(!) en literatuur werd dat beeld alleen maar versterkt.

In deze maatschappij staan mensen, en dan vooral jongeren, veel meer in contact met andere religies, en ik wilde weten of en hoe dat de beeldvorming beïnvloedt. Veel christenen hadden vroeger een erg clichébeeld van heksen (andersom ook trouwens) en ik wilde weten of dat nog steeds zo is. En ik ben ook benieuwd welke bronnen daarvoor geraadpleegd worden, omdat de media daar dus vroeger ook al zo'n grote rol in speelden.

Dus hopelijk reageren er meer mensendie mij dit kunnen vertellen
Oud 14-05-2008, 23:38
El Chupacabras
Avatar van El Chupacabras
El Chupacabras is offline
En voor welke studie is dat eigenlijk?
__________________
- Ik weet hoe je moeder smaakt -
Oud 14-05-2008, 23:42
Flijn
Avatar van Flijn
Flijn is offline
Wereldgodsdiensten (al had het veel beter 'godsdienstwetenschappen' kunnen heten, want dat is het).
Oud 15-05-2008, 10:19
Verwijderd
Citaat:

4. Welke 5 termen associeer je met ‘moderne hekserij’ en ‘moderne heks’?
duivels, slecht, donker, tovenarij, wicca

5. Denk je dat moderne hekserij iets met de duivel te maken heeft? Zo ja, wat?
Ja, alles wat met hekserij te maken heeft komt van de duivel.


8. Wat zijn, denk je, de belangrijkste onderdelen van hekserij?
iets donkers, ontwetens naar boven willen halen, zonder en bepaald doel


10. Zou je een vriendschap of relatie kunnen hebben met een moderne heks (m.a.w., zijn de aspecten uit vraag 9 en 10 verenigbaar)?
Nee

11. Hoe zou je omgeving reageren als je thuiskomt met een heks?
Ik weet het niet, maar het zal in ieder geval nooit gebeuren

12. Vind je dat er in deze maatschappij ruimte moet zijn voor heksen om hun religie te beoefenen? Waarom (niet)?
In principe mag iedereen doen wat hij of zij wilt, mits het schade brengt aan
de omgeving of aan andere mensen. Ik denk dat veel mensen niet de
krachten machtig zijn en daardoor schade kunnen aanbrengen aan anderen.
En of heksen een religie hebben, nee zeker niet.
Allemaal discriminatie!
Oud 15-05-2008, 10:22
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Allemaal discriminatie!
Als je denkt dat dat al discriminatie is.. Hoe lang zou een post dat je bij Christendom denkt aan duisternis, kwaad en misdaden het overleven zonder verwijdering, ban, gezeik, of alle drie?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 15-05-2008, 11:24
Verwijderd
^^

Maargoed, even ter tegengas voor het leeghoofd 2 posts hierboven:

Het christendom heeft vele miljoenen malen meer slachtoffers gemaakt dan hekserij/wicca whateverthefuck. Daarnaast is het schuldig aan indoctrinatie van de jeugd en mensen (over zee) die hulp nodig hebben. Nu wil ik niet hekserij e.d goedkeuren want dat is natuurlijk ook onzin maar je opstellen alsof Wicca's 'het kwaad' representeren terwijl je zelf christelijk bent is natuurlijk zo tegenstrijdig als de pest.

Ja, goed, ontopic.
Oud 15-05-2008, 11:59
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
In principe mag iedereen doen wat hij of zij wilt, mits het schade brengt aan de omgeving of aan andere mensen.
Vreemd standpunt.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Ads door Google
Oud 15-05-2008, 13:41
Verwijderd
Niet dat ik enige connectie wil hebben met hekserij maar om het toch even duidelijk te zeggen:

Hekserij heeft niks te maken met de christelijke religies en is iets heel anders dan het vroegere heksengebeuren dat in de bijbel, oudere boeken en de heksenhamer (haha) beschreven werd. Hekserij heeft veel meer met de natuur te maken en heeft niet direct te maken met Wicca, wat veel meer georganiseerd is.

Maar goed, dit zal wel eindigen in zo'n "ow, hekserij mag niet van god. Boehoe" topic worden.
Oud 15-05-2008, 16:22
El Chupacabras
Avatar van El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Citaat:
Maar goed, dit zal wel eindigen in zo'n "ow, hekserij mag niet van god. Boehoe" topic worden.
Daar worden de vragen ook naar toe geleid ja! Christendom is en de rest is . Al 2000 jaar hetzelfde gezever
__________________
- Ik weet hoe je moeder smaakt -
Oud 15-05-2008, 17:50
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Daar worden de vragen ook naar toe geleid ja!
Dat is waar, en het is daarom voor objectief onderzoek over objectieve feiten ook zeker een matige enquete, maar wie weet wilde Flijn beeldvorming onder niet al te goed geïnformeerde Christenen peilen?
Het is nuttig om leidende vragen te stellen wanneer men een dergelijke groep wil peilen, met name als men onderzoek doet naar de mate waarin misinformatie en onwetendheid bestaat. Ik heb ook onderzoeken gezien waarin zeer twijfelachtige vragen over allochtonen werden gesteld, maar die waren dan gericht op slechts een bepaalde doelgroep, en bedoeld om de relatie tussen etnische afkeuring, vooroordelen, en het meemaken van voorvallen die vooroordelen bevestigen te meten.

Ik zou geen definitief waardeoordeel over de enquete willen geven zonder de motivatie van Flijn te kennen.


Maar goed, laten we daarmee ook de discussie en komische noten afsluiten, en dit topic aan het beantwoorden van de enquete, of het doodbloeden ervan, afhankelijk van de belangstelling, overlaten.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 15-05-2008, 20:26
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
1. Naam (of nick/pseudoniem), leeftijd, m/v, opleiding.
Miekiej 10, 14 jaar, ik doe HAVO
2. Tot welke religie/stroming reken jij jezelf?
ik ben christen
3. Tot welke religie/stroming behoren je ouders/opvoeders?
tot dezelfd, mijn ouders hebben iets andere ideeën wat het geloof betreft
4. Welke 5 termen associeer je met ‘moderne hekserij’ en ‘moderne heks’?
ik ben er niet zo mee bekent, wicca heb ik wel eens van gehoord
5. Denk je dat moderne hekserij iets met de duivel te maken heeft? Zo ja, wat?
ja, alle wonderlijke dingen buiten God moet iets van de duivel zijn, je kunt door een of andere spreuk niet zomaar iemand laten zweven ofzo.
6. Denk je dat je goed op de hoogte bent van wat moderne hekserij inhoudt? Zo ja, hoe kom je aan die informatie?
ik denk het niet. ik weet er niet zoveel over

7. Heb je wel eens in een boek, film, website of ander medium gelezen/gezien/gehoord over hekserij? Zo ja, kun je de titels en/of een omschrijving geven?
jah, in de CG! stond een keer een artikel over paranormale begaafdheid en kaarsenmagie. ook stond er tarotspelen enzo bij.
8. Wat zijn, denk je, de belangrijkste onderdelen van hekserij?
spreuken, meestal eeuwenoude. denk ik
10. Zou je een vriendschap of relatie kunnen hebben met een moderne heks (m.a.w., zijn de aspecten uit vraag 9 en 10 verenigbaar)?
nee
11. Hoe zou je omgeving reageren als je thuiskomt met een heks?
dat zou sowiso nooit gebeuren
12. Vind je dat er in deze maatschappij ruimte moet zijn voor heksen om hun religie te beoefenen? Waarom (niet)?
iedereen mag geloven wat hij of zij wil, maar het moet niet bedrijgend worden. het geloof in JEzus en dat Hij voor ons geleden heeft is gewoon iets heel moois. Het klinkt heel vroom, maar het is net als de moslims allah aanbidden. respect!
Vragen, op- en aanmerkingen:
Oud 15-05-2008, 23:39
Leeghoofd
Avatar van Leeghoofd
Leeghoofd is offline
Citaat:
^^

Maargoed, even ter tegengas voor het leeghoofd 2 posts hierboven:

Het christendom heeft vele miljoenen malen meer slachtoffers gemaakt dan hekserij/wicca whateverthefuck. Daarnaast is het schuldig aan indoctrinatie van de jeugd en mensen (over zee) die hulp nodig hebben. Nu wil ik niet hekserij e.d goedkeuren want dat is natuurlijk ook onzin maar je opstellen alsof Wicca's 'het kwaad' representeren terwijl je zelf christelijk bent is natuurlijk zo tegenstrijdig als de pest.

Ja, goed, ontopic.
Ten eerste vul zelf eens die vragenlijst in
en ten tweede iedereen heeft het recht om een mening te uiten... en dit is dus de mijne

Tuurlijk het christendom heeft ook schade aangericht, dat ontken ik zeker niet. maar wicca en dergelijke roept kwade machten op die wel of niet weg te krijgen zijn en het is ook onnodig om die krachten op te roepen.

Wat betreft de indoctrinatie... tja wat valt daar over te zeggen... ieder zijn mening he...

Wicca is trouwens niet 'het kwaad' dat is de duivel... maar het behoort er zeker tot toe...

Citaat:
Vreemd standpunt.
Hoezo vreemd, als iedereen gewoon andere mensen gaat neerschieten omdat die daar zin in heeft... dat lijkt me nou niet echt goed...
__________________
He died for me, i live for Him!
Oud 16-05-2008, 00:45
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Hoezo vreemd, als iedereen gewoon andere mensen gaat neerschieten omdat die daar zin in heeft... dat lijkt me nou niet echt goed...
Daarom is het ook vreemd dat jij stelt dat je alleen maar dingen mag doen waarmee je anderen schade toebrengt.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Oud 16-05-2008, 04:41
El Chupacabras
Avatar van El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Citaat:
Hallo allemaal,

Voor mijn studie doe ik een klein onderzoekje naar de beeldvorming rond moderne hekserij. Als onderdeel daarvan heb ik deze enquête opgesteld, met het vriendelijke verzoek aan de christenen onder jullie om hem in te vullen. Het zijn 12 vragen, dus al te veel tijd hoeft het niet te kosten. Je kunt 'm hier invullen of pm'en.

1. Naam (of nick/pseudoniem), leeftijd, m/v, opleiding.

14, M, VMBO

2. Tot welke religie/stroming reken jij jezelf?

Christelijk Gnosticisme

3. Tot welke religie/stroming behoren je ouders/opvoeders?

Thomisten

4. Welke 5 termen associeer je met ‘moderne hekserij’ en ‘moderne heks’?

Bezem, hoed, ketel, hippie, dom

5. Denk je dat moderne hekserij iets met de duivel te maken heeft? Zo ja, wat?

Nee

6. Denk je dat je goed op de hoogte bent van wat moderne hekserij inhoudt? Zo ja, hoe kom je aan die informatie?

Ja. Uit het blad: The Scientific Occultist

7. Heb je wel eens in een boek, film, website of ander medium gelezen/gezien/gehoord over hekserij? Zo ja, kun je de titels en/of een omschrijving geven?

Ja, de Bijbel. Een knip en plak werk dat gevormd is tussen 0-400 nC.

8. Wat zijn, denk je, de belangrijkste onderdelen van hekserij?

Een bezem, een toverketel en een kookcursus.

9. Wat vind jij de belangrijkste aspecten van je eigen geloof?

Dat die de ware is!

10. Zou je een vriendschap of relatie kunnen hebben met een moderne heks (m.a.w., zijn de aspecten uit vraag 9 en 10 verenigbaar)?

Nee. Opstoken die handel!

11. Hoe zou je omgeving reageren als je thuiskomt met een heks?

Geschokt.

12. Vind je dat er in deze maatschappij ruimte moet zijn voor heksen om hun religie te beoefenen? Waarom (niet)?

Ja, als traditionele christenen de demiurg mogen aanbidden dan mogen heksen ook best hun gang gaan.

Vragen, op- en aanmerkingen:

Ik merk op dat ik geen aanmerkingen heb.

Bedankt voor je medewerking!
__________________
- Ik weet hoe je moeder smaakt -
Advertentie
Oud 16-05-2008, 09:49
Verwijderd
Citaat:
Ten eerste vul zelf eens die vragenlijst in
en ten tweede iedereen heeft het recht om een mening te uiten... en dit is dus de mijne
Heb ik dat ergens ontkend? Verder ben ik niet gelovig en de ts vraagt duidelijk om christenen.

Citaat:
Tuurlijk het christendom heeft ook schade aangericht, dat ontken ik zeker niet. maar wicca en dergelijke roept kwade machten op die wel of niet weg te krijgen zijn en het is ook onnodig om die krachten op te roepen.
Het was onnodig om een Inquisitie te beginnen. En niet 'ook'. Het aantal 'wiccafanaten' dat mensen heeft opgeofferd is niets vergeleken met het aantal slachtoffers wat jouw geloof heeft gemaakt. Verder heb ik nooit waarneembare 'kwade krachten' van wannabe-heksen gezien noch gevoeld. Wederom kan ik weer schaamteloos terugvallen op mijn oude argument; Ik heb zat christenen 'kwade dingen' zien doen.
Citaat:
Wat betreft de indoctrinatie... tja wat valt daar over te zeggen... ieder zijn mening he...
Zeker, jij kan het goedkeuren, ik kan het afkeuren. We kunnen het alleen allebei niet ontkennen.
Citaat:
Wicca is trouwens niet 'het kwaad' dat is de duivel... maar het behoort er zeker tot toe...
Om maar weer even te bevestigen hoe ruimdenkend je bent. Wie zegt dat jij het bij het rechte eind hebt? Misschien is die wicca onzin wel 'het goede' en is god zelf een sadist.


Overigens verder niets tegen christelijke forummers die niet zichzelf meerdere malen tegenspreken
Oud 16-05-2008, 10:49
Verwijderd
Ik vraag mij altijd af of mensen eigenlijk wel weten wat hekserij nu precies inhoudt. Aangezien weinigen inzien dat het niks anders was dan het uit de weg ruimen van mensen die niet in het christelijke plaatje pasten van een "verenigd Europa onder gods hoede". Mensen die bang zijn voor hekserij en wicca zijn kortzichtig.
Oud 16-05-2008, 19:11
Leeghoofd
Avatar van Leeghoofd
Leeghoofd is offline
Citaat:
Heb ik dat ergens ontkend? Verder ben ik niet gelovig en de ts vraagt duidelijk om christenen.



Het was onnodig om een Inquisitie te beginnen. En niet 'ook'. Het aantal 'wiccafanaten' dat mensen heeft opgeofferd is niets vergeleken met het aantal slachtoffers wat jouw geloof heeft gemaakt. Verder heb ik nooit waarneembare 'kwade krachten' van wannabe-heksen gezien noch gevoeld. Wederom kan ik weer schaamteloos terugvallen op mijn oude argument; Ik heb zat christenen 'kwade dingen' zien doen.

Zeker, jij kan het goedkeuren, ik kan het afkeuren. We kunnen het alleen allebei niet ontkennen.

Om maar weer even te bevestigen hoe ruimdenkend je bent. Wie zegt dat jij het bij het rechte eind hebt? Misschien is die wicca onzin wel 'het goede' en is god zelf een sadist.


Overigens verder niets tegen christelijke forummers die niet zichzelf meerdere malen tegenspreken
..... zwart en wit gaan duidelijk niet samen.... jij je mening, ik mijn mening....
__________________
He died for me, i live for Him!
Oud 16-05-2008, 19:49
Verwijderd
Ik geef geen meningen, bovenstaande zijn feiten. Ik vind het gewoon hypocriet dat je zo offensief doet tegen een relatief onschuldige overtuiging terwijl jij zelf een geloof aanhangt wat veel meer 'kwaad', zoals jij dat noemt, heeft gedaan jegens de mensheid.

Als je het niet met me eens bent dat hekserij onschuldig is; leef je uit. Maar er valt niets 'niet mee eens te zijn' met dat het Christendom meer mens-onterend is beziggeweest dan alle satanistische kutzooi bij elkaar.

Het verleden spreekt je tegen.
Oud 16-05-2008, 19:52
xxChange
Avatar van xxChange
xxChange is offline
Reverend: Dank u
Oud 17-05-2008, 01:19
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
..... zwart en wit gaan duidelijk niet samen.... jij je mening, ik mijn mening....
Je kan niet zomaar een hoop beledigende onzinpropaganda uitslaan over iets zonder dat te onderbouwen en dan je erop beroepen 'dat het nu eenmaal je mening is'.

Als je zo respectloos wilt zijn moet je een verrekt goede feitenonderbouwing meebrengen, en die heb je niet, sterker nog, je ontvlucht de discussie wanneer mensen aanstippen dat je pure afkeer ten toon spreid zonder reden.
Als de forumbazen de regels voor dergelijke verbale aanvallen naleven zonder voortrekkerij, zul je een ban krijgen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 17-05-2008, 14:54
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Wat een emotie wat een emotie. Wie heeft er zit om weer ontopic te gaan nog een enquete in te vullen?

----------------------------------------------------------

1. Naam (of nick/pseudoniem), leeftijd, m/v, opleiding.
Karel M WO technische natuurkunde
2. Tot welke religie/stroming reken jij jezelf?
geen
3. Tot welke religie/stroming behoren je ouders/opvoeders?
geen
4. Welke 5 termen associeer je met ‘moderne hekserij’ en ‘moderne heks’?
aandacht, zo'n nieuw tijdschrift voor kinderen, boekjes, kruidenvrouwtjes, ruzie
5. Denk je dat moderne hekserij iets met de duivel te maken heeft? Zo ja, wat?
nee
6. Denk je dat je goed op de hoogte bent van wat moderne hekserij inhoudt? Zo ja, hoe kom je aan die informatie?
nee
7. Heb je wel eens in een boek, film, website of ander medium gelezen/gezien/gehoord over hekserij? Zo ja, kun je de titels en/of een omschrijving geven?
niet over moderne hekserij in ieder geval. ik heb natuurlijk ook disney gezien, en nog wel wat. Ik heb misschien wel een en ander opgepikt van topics hier.
8. Wat zijn, denk je, de belangrijkste onderdelen van hekserij?
de groep waarvan je deel uitmaakt.
9. Wat vind jij de belangrijkste aspecten van je eigen geloof?
nvt
10. Zou je een vriendschap of relatie kunnen hebben met een moderne heks (m.a.w., zijn de aspecten uit vraag 9 en 10 verenigbaar)?
dat hangt helemaal af van hoe serieus zij dan zou zijn.
11. Hoe zou je omgeving reageren als je thuiskomt met een heks?
"oh... je bent een heks... vaag"
12. Vind je dat er in deze maatschappij ruimte moet zijn voor heksen om hun religie te beoefenen? Waarom (niet)?
Tot op zekere hoogte, zolang het niemand kwaad doet. je kinderen niet vaccineren omdat je meer vertrouwen hebt in de natuur (ik zeg niet dat het gebeurd, ik probeer een voorbeeld te geven van een grens) begint twijfelachtig te worden voo rmij.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Oud 17-05-2008, 16:54
Verwijderd
1. Naam (of nick/pseudoniem), leeftijd, m/v, opleiding.
Burzum, 18 jaar, man, 6 VWO (natuur en gezondheid)
2. Tot welke religie/stroming reken jij jezelf?
Atheïsme (reken ik niet tot religie)
3. Tot welke religie/stroming behoren je ouders/opvoeders?
Geen, vroeger enigzins christelijk.
4. Welke 5 termen associeer je met ‘moderne hekserij’ en ‘moderne heks’? Hierbij moet je onderscheid maken in drie groepen. Hoe het vroeger was (nu niet van belang) en de huidige hekserij met een soort blij versie en de versie die meer richting Wicca gaat.

Bij de blije versie (of hoe je het ook wilt noemen) zijn dingen als Winx Club (tekenfilm voor meisjes) en Harry Potter (minder kinderlijk, wel hetzelfde principe). Dan gaat over de magische wereld zelf, de magie en de duidelijk scheiding tussen goed (vriendschap, trouw, liefde etc..) en slecht (ontrouw, geweld, slechte plannen etc..).
-- Kernwoorden: blij, kleurrijk, gaat of magie en de magische wereld en niet over goden of dat soort dingen, duidelijke scheiding tussen goed en kwaad.

De andere versie is meer een soort van puberversie van Wicca, een 'ik wil er graag anders zijn' versie. Dat wil zeggen, mensen voelen zich erdoor aangetrokken omdat het nieuw, anders en spannend is.
-- Kernwoorden: anders zijn, aandacht willen hebben, de 'erbij hoor' versie.

Oorspronkelijke hekserij typeer ik met: geneeskunde dmv kruiden, geloof in paganistische goden, speciale connecties met de natuur en een later sterk overdreven 'cult status'
5. Denk je dat moderne hekserij iets met de duivel te maken heeft? Zo ja, wat?
Nee, dat heeft er niks mee te maken.
6. Denk je dat je goed op de hoogte bent van wat moderne hekserij inhoudt? Zo ja, hoe kom je aan die informatie? Ik heb er dingen over gelezen, niet omdat ik er zelf iets mee te maken heb maar uit intresse omdat ik wilde weten hoe het nu precies zat.
7. Heb je wel eens in een boek, film, website of ander medium gelezen/gezien/gehoord over hekserij? Zo ja, kun je de titels en/of een omschrijving geven? Als het gaat over de meer blije hekserij (dus de kinderversie met kleurjes en elfjes) kan je kijken naar series als Winx Club of Harry Potter (wat dan iets minderlijk kinderlijk is). Over de oude hekserij zal je weinig films kunnen vinden denk ik. Dan moet je meer op internet zoeken of er boeken over lezen.
8. Wat zijn, denk je, de belangrijkste onderdelen van hekserij?
De groep waarmee je omgaat. Dus het groepsgevoel van 'wij zijn anders, dat laten we blijken'.
9. Wat vind jij de belangrijkste aspecten van je eigen geloof?
Als ik vanuit het atheïsme redeneer: je eigen visie vormen, zelf nadenken en vetrouwen in jezelf en je doen hebben.
10. Zou je een vriendschap of relatie kunnen hebben met een moderne heks (m.a.w., zijn de aspecten uit vraag 9 en 10 verenigbaar)? Dat ligt eraan hoe deze persoon ermee omgaat. Ik heb zelf niks met mensen die enkel zulke dingen aanhangen omdat ze 'stoer' en/of 'anders' willen overkomen. Echter, als iemand zich er in heeft verdiept en vind dat het bij haar of haar past (en niet vanwege stoer doen etc..) heb ik er geen problemen mee zolang hij/zij zijn ideologiëen maar niet doordrukt op anderen.
11. Hoe zou je omgeving reageren als je thuiskomt met een heks?
Niet dat het ooit zou gebeuren maar mijn ouders zullen het wel een beetje raar vinden om mij van atheïst naar heks te zien veranderen.
12. Vind je dat er in deze maatschappij ruimte moet zijn voor heksen om hun religie te beoefenen? Waarom (niet)?Hetzelfde als met andere geloven, zolang je anderen er niet mee lastig valt (op een vervelende manier) mag je geloven wat je wilt.

Excuses voor mijn korte uitwijding bij vraag 4
Oud 18-05-2008, 14:48
Samaris
Avatar van Samaris
Samaris is offline
Citaat:
1. Naam (of nick/pseudoniem), leeftijd, m/v, opleiding.
Sam, 22, M, English and Applied Linguistics.
2. Tot welke religie/stroming reken jij jezelf?
Geen (Atheist)
3. Tot welke religie/stroming behoren je ouders/opvoeders?
Zie 2.
4. Welke 5 termen associeer je met ‘moderne hekserij’ en ‘moderne heks’?
slechte boeken, slap gelul, ergens bij willen horen, onzin, "ik ben bijzonder!"
5. Denk je dat moderne hekserij iets met de duivel te maken heeft? Zo ja, wat?
Nee.
6. Denk je dat je goed op de hoogte bent van wat moderne hekserij inhoudt? Zo ja, hoe kom je aan die informatie?
Mhoa, wel aardig. Wat vrienden van mijn vriendin doen hard hun best om bijzonder te zijn.
7. Heb je wel eens in een boek, film, website of ander medium gelezen/gezien/gehoord over hekserij? Zo ja, kun je de titels en/of een omschrijving geven?
Eh, vast wel. Ik heb alleen geen idee wat.

8. Wat zijn, denk je, de belangrijkste onderdelen van hekserij?
Je aan de gedachte vastklampen dat je speciaal bent, en 'awesome wicked powers!'
9. Wat vind jij de belangrijkste aspecten van je eigen geloof?
niet echt van toepassing, maar ik ben een groot voorstander van wetenschap, en ik heb het niet zo op vaag geneuzel over zweverige dingen.
10. Zou je een vriendschap of relatie kunnen hebben met een moderne heks (m.a.w., zijn de aspecten uit vraag 9 en 10 verenigbaar)?
vriendschap, misschien, als hij/zij naast die heks-onzin normaal is, maar dan nog kan hij/zij rekenen op veel 'friendly jests'. Relatie niet.
11. Hoe zou je omgeving reageren als je thuiskomt met een heks?
Wat betreft mijn vrienden: HAHAHAHAAHA fail!
En mijn familie zal hetzelfde wel denken, maar niet zeggen.
12. Vind je dat er in deze maatschappij ruimte moet zijn voor heksen om hun religie te beoefenen? Waarom (niet)?
Als vrijheid van religie voor andere suffe geloven geldt, dan ook voor hun. Maar liever zie ik een algeheel verbod op religie.

Vragen, op- en aanmerkingen: No.
__________________
Spatieszijnvoormietjes.
Oud 19-05-2008, 12:12
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Lui, de enquete is gericht aan christenen. Ik denk dat het weinig zin heeft iom hem als atheist in te vullen.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Oud 21-05-2008, 19:41
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
bedoeling van topic is duidelijk, dus nu daarbij houden svp, dank.
Ads door Google
Oud 23-05-2008, 11:07
Sperzieboon
Avatar van Sperzieboon
Sperzieboon is offline
1. Naam (of nick/pseudoniem), leeftijd, m/v, opleiding.
Sperzieboon, 21, man, HBO-Theologie

2. Tot welke religie/stroming reken jij jezelf?
Orthodox christendom.

3. Tot welke religie/stroming behoren je ouders/opvoeders?
Christendom

4. Welke 5 termen associeer je met ‘moderne hekserij’ en ‘moderne heks’?
wicca, astrologie, postmodern, iets met wolf en schaapskleren, belasting

5. Denk je dat moderne hekserij iets met de duivel te maken heeft? Zo ja, wat?
Zij vinden zelf van niet. Met name witte heksen gaan uit van de positieve kracht van het Al. Prima, maar daar geloof ik niet in. Ik geloof in een realiteit met goed én kwaad, die niet met elkaar in evenwicht zijn. Dat betekent dus dat hun wereldbeeld moet verwerpen. Vervolgens kan ik ze ook niet scharen onder iets christelijks, omdat Jezus daar niet voorkomt, of niet op een goede manier. Dan hou je maar één optie over. Maar ik geloof niet dat iedereen dat zo bewust ervaart.

6. Denk je dat je goed op de hoogte bent van wat moderne hekserij inhoudt? Zo ja, hoe kom je aan die informatie?
Redelijk. Via diverse boeken en artikelen.

7. Heb je wel eens in een boek, film, website of ander medium gelezen/gezien/gehoord over hekserij? Zo ja, kun je de titels en/of een omschrijving geven?
Ja, maar nee ik ben de titels vergeten. Ook een aantal workshops van ex-heksen meegemaakt, onderzoek gedaan naar occulte belasting en bevrijding, boeken gelezen. Vanuit christelijk perspectief that is.

8. Wat zijn, denk je, de belangrijkste onderdelen van hekserij?
Zelfverwerkelijking, in harmonie met jezelf leven, het goede zoeken voor de wereld en haar verbeteren.

9. Wat vind jij de belangrijkste aspecten van je eigen geloof?
Bevrijding door het bloed van Christus, een nieuw leven in kracht van God.

10. Zou je een vriendschap of relatie kunnen hebben met een moderne heks (m.a.w., zijn de aspecten uit vraag 9 en 10 verenigbaar)?
Vriendschap, ja. Relatie, nee. En nee, die aspecten zijn niet met elkaar verenigbaar. Maar dat zou een eventuele vriendschap niet in de weg staan. Tot op zekere hoogte, omdat een aantal zaken fundamenteel anders zijn.

11. Hoe zou je omgeving reageren als je thuiskomt met een heks?
Die schrikken.

12. Vind je dat er in deze maatschappij ruimte moet zijn voor heksen om hun religie te beoefenen? Waarom (niet)?
Ja hoor. Omdat ze daar vrij in zijn. Net zoals ik vrij ben om mijn religie uit te oefenen
__________________
I want a trip inside your head, spend the day there..
Oud 21-05-2009, 13:35
wolvin_26
Avatar van wolvin_26
wolvin_26 is offline
1. Naam (of nick/pseudoniem), leeftijd, m/v, opleiding.

Leonore , 28 (ja je leest het goed), HBO en inmiddels bibliothecaris

2. Tot welke religie/stroming reken jij jezelf?

Religie: Paganisme
Stroming: Eclectische Hekserij

3. Tot welke religie/stroming behoren je ouders/opvoeders?

Religie: Christelijk
Stroming: Evangelisch Luthers

4. Welke 5 termen associeer je met ‘moderne hekserij’ en ‘moderne heks’?

Zelfkennis
Respect voor de natuur
Openstaan voor andere denkbeelden
Vreedzaamheid
Leergierig


5. Denk je dat moderne hekserij iets met de duivel te maken heeft? Zo ja, wat?

Nee, naast het feit dat paganisten niet in de duivel geloven, geloven we in streven naar het goede, naar wijsheid, liefde en evenwicht.

6. Denk je dat je goed op de hoogte bent van wat moderne hekserij inhoudt? Zo ja, hoe kom je aan die informatie?

Ja, ik ben inmiddels zelf 5 jaar modern heks. De informatie komt uit boeken, van het internet, van fora, maar vooral uit gesprekken met veel verschillende mensen.

7. Heb je wel eens in een boek, film, website of ander medium gelezen/gezien/gehoord over hekserij? Zo ja, kun je de titels en/of een omschrijving geven?

Ja, heel wat!
Moderne Heksen van Claudia van der Sluis (praktisch boek zonder teveel gezweef) gebruik ik het meest.
Daarnaast ben ik actief op een forum: http://www.12forum.nl/forum/?ID=1484


8. Wat zijn, denk je, de belangrijkste onderdelen van hekserij?

Doe wat je wil, maar schaad een ander niet
God is in alles aanwezig, de natuur, in mensen, dieren, de aarde, de kosmos etc.
Kijk eerst naar jezelf en dan pas naar een ander

9. Wat vind jij de belangrijkste aspecten van je eigen geloof?

Respect voor de natuur, dieren en mensen
Zelfkennis
Ruimdenkendheid

10. Zou je een vriendschap of relatie kunnen hebben met een moderne heks (m.a.w., zijn de aspecten uit vraag 9 en 10 verenigbaar)?

Ik ben zelf een moderne heks dus ja. Maar ik heb ook christelijke vrienden en een prima band met mijn ouders. Ik praat graag met hen over geloof. Ik moet er wel bij zeggen dat het hier om vrijzinnige christenen gaat die de bijbel niet letterlijk nemen. Bij het uitzoeken van vrienden kijk ik verder niet naar geloof maar naar karakter en persoonlijkheid.

11. Hoe zou je omgeving reageren als je thuiskomt met een heks?

Daar kijkt mijn omgeving niet naar, waar ze wel naar kijken is of de persoon mij gelukkig maakt.

12. Vind je dat er in deze maatschappij ruimte moet zijn voor heksen om hun religie te beoefenen? Waarom (niet)?

Iedereen moet de ruimte krijgen om te geloven wat ze willen. De maatschappij mag zich alleen wel wat bewuster worden van het feit dat paganisten gewone mensen zijn. Zo offeren we geen dieren of mensen, aanbidden we de duivel niet of een andere vorm van het kwaad, roepen we geen geesten op , zijn onze rituelen niet zo verschillend als de rituelen binnen andere geloven, drinken we geen bloed en hebben we niet om de 2 weken orgies.
De meeste van ons hebben gewoon een baan, een gezin en een hond of een kat: gewoon een normaal leven.
__________________
Je kunt tegenwoordig zoveel worden dat ik maar blijf wie ik ben
Oud 21-05-2009, 15:34
Verwijderd
Citaat:
Warlocks are enemies of God!

http://www.youtube.com/watch?v=tEP_eiCDabQ
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:03.