Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-07-2016, 14:56
Pipo122
Pipo122 is offline
Hallo,

Ik ben 16 jaar (een klas overgeslagen) en zit in de 5e klas van het Gymnasium met het profiel NT & NG.
Ik sta vier 5-en en blijf gegarandeerd zitten. Deze 5-en staan echter vooral op profielvakken: natuurkunde, biologie en scheikunde. De decaan heeft gezegd dat mijn profiel te veranderen is naar een EM profiel, met AK in plaats van Economie, waardoor ik alle drie de beta vakken laat vallen. Verder is er ook de mogelijkheid om naar het Atheneum te gaan en daar mijn oorspronkelijke profiel te vervolgen.

Ik heb geen idee wat ik moet doen, sinds in het EM profiel geschiedenis zit, wat ik samen met Frans en Duits met veel vreugde heb laten vallen in de vierde klas.

Geschiedenis is niet iets wat ik erbij wil kiezen. Daarom weet ik dus niet of ik van school moet gaan, het jaar over moet doen met hetzelfde pakket (eventueel een van de beta vakken te laten vallen) of het EM pakket moet kiezen.

Bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-07-2016, 15:14
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Wat ik je enorm kan aanraden wanneer je moeite hebt met die bèta vakken: Neem bijles!
Ga een stoomcursus doen in de zomer (Universiteit Leiden biedt hele goede stoomcursussen aan) of zorg dat je bijles op school of buiten school krijgt. Maak altijd je huiswerk en stel vragen.
Ik haalde vaak slechte cijfers voor scheikunde, tot mijn bijlesdocent het eindelijk goed en rustig uitlegde. Heeft mij heel erg geholpen!
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 06-07-2016, 15:17
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
De decaan heeft gezegd dat mijn profiel te veranderen is naar een EM profiel, met AK in plaats van Economie, waardoor ik alle drie de beta vakken laat vallen.
E&M met aardrijkskunde in plaats van economie kan niet: je krijgt dan zowel aardrijkskunde als economie in het profiel E&M.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2016, 15:19
Pipo122
Pipo122 is offline
Het probleem is dus dat als ik blijf zitten en het profiel hetzelfde blijft, ik niet zomaar kan veranderen als ik volgend jaar weer faal. Dan zou ik naar de Havo moeten en dat wil ik in ieder geval niet.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2016, 15:20
Pipo122
Pipo122 is offline
Citaat:
E&M met aardrijkskunde in plaats van economie kan niet: je krijgt dan zowel aardrijkskunde als economie in het profiel E&M.
Klopt, het zou dan een C&M profiel worden. Mijn fout.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2016, 16:04
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Klopt, het zou dan een C&M profiel worden. Mijn fout.
E&M lijkt me in principe logischer vanuit een N&T/N&G-profiel met Economie.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2016, 16:07
Pipo122
Pipo122 is offline
Voor EM zou ik een jaar Economie in moeten halen. Maar het grootste probleem zit er in geschiedenis, wat naar mijn mening net zo moeilijk is als biologie.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2016, 16:34
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Voor EM zou ik een jaar Economie in moeten halen. Maar het grootste probleem zit er in geschiedenis, wat naar mijn mening net zo moeilijk is als biologie.
Ah ok, ik dacht dat Economie nu in je vrije deel zit Maar dan zit zeker aardrijkskunde in je vrije deel?

Maar met C&M moet je (ook op het gymnasium) toch wel Frans of Duits (of Kunst) inhalen? Of heb je 2 klassieke talen?
Met citaat reageren
Oud 06-07-2016, 16:37
Pipo122
Pipo122 is offline
Citaat:
Ah ok, ik dacht dat Economie nu in je vrije deel zit Maar dan zit zeker aardrijkskunde in je vrije deel?

Maar met C&M moet je toch wel Frans of Duits inhalen? Of heb je 2 klassieke talen?
Om een reden geeft mijn school ook Frans en Duits in de 4e klas, dus die hoef ik niet in te halen.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2016, 16:47
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Om een reden geeft mijn school ook Frans en Duits in de 4e klas, dus die hoef ik niet in te halen.
Ah ok, dat zie je niet zo vaak inderdaad. Dan kun je dus:
1. gymnasium C&M doen en hoef je alleen 1 jaar geschiedenis in te halen. Maar geschiedenis vind je moeilijk/niet leuk.
2. gymnasium N&T + N&G doen en je best doen voor betere cijfers natuurkunde, scheikunde en biologie
3. atheneum N&T + N&G doen en je best doen voor betere cijfers natuurkunde, scheikunde en biologie
4. gymnasium N&G doen, dan kun je natuurkunde laten vallen

Zijn dat de opties...? Optie 3 lijkt me sowieso weinig winst op te leveren.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2016, 16:53
Pipo122
Pipo122 is offline
Citaat:
Ah ok, dat zie je niet zo vaak inderdaad. Dan kun je dus:
1. gymnasium C&M doen en hoef je alleen 1 jaar geschiedenis in te halen. Maar geschiedenis vind je moeilijk/niet leuk.
2. gymnasium N&T + N&G doen en je best doen voor betere cijfers natuurkunde, scheikunde en biologie
3. atheneum N&T + N&G doen en je best doen voor betere cijfers natuurkunde, scheikunde en biologie
4. gymnasium N&G doen, dan kun je natuurkunde laten vallen

Zijn dat de opties...? Optie 3 lijkt me sowieso weinig winst op te leveren.
Inderdaad, alleen dacht ik dat geschiedenis in de 4e normaal was. Blijkbaar is mijn school daar ook anders in. Geschiedenis hoef ik dus niet in te halen.

Weet jij of, als ik volgend jaar NG doe en het wéér verknal, het mogelijk is om nog steeds atheneum 5 te doen? Dan doe ik 3 jaar over de 5e klas, maar ben ik maar 1 jaar ouder dan de rest.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2016, 18:02
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Inderdaad, alleen dacht ik dat geschiedenis in de 4e normaal was. Blijkbaar is mijn school daar ook anders in. Geschiedenis hoef ik dus niet in te halen.

Weet jij of, als ik volgend jaar NG doe en het wéér verknal, het mogelijk is om nog steeds atheneum 5 te doen? Dan doe ik 3 jaar over de 5e klas, maar ben ik maar 1 jaar ouder dan de rest.
Ah ok, dat valt weer mee.
Opties 2 en 4 houden natuurlijk de meeste mogelijkheden open qua vervolgopleidingen. Als je iets minder studiedruk wil, zou ik optie 4 kiezen.

Er zijn geen wettelijke regels meer over hoe vaak je (achter elkaar) mag blijven zitten. Kijk in de overgangsnormen/schoolgids van je school en/of vraag het aan je mentor/decaan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:57.