Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-06-2004, 16:36
K-elli-e
Avatar van K-elli-e
K-elli-e is offline
hey Mensjes..!
Ik ben Veganistisch, maar ik vroeg me dus af, of er andere mensen zijn die ook vegetarisch of veganistisch zijn en ook last hebben van een B-12 tekort...

En wat eten jullie om dit tekort niet te krijgen?? heb de laatste tijd veel injecties gekregen om het bij te vullen..maar hebben jullie nog handige tips??

veel Liefs..Kelly
__________________
Bouwen begint aan de top!
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 16:39
YPrue
Avatar van YPrue
YPrue is offline
Hmm, is dit niet meer wat voor Lichaam & Gezondheid?
http://forum.scholieren.com/forumdis...?s=&forumid=11

Maar als je op Google zoekt op 'b12 tekort' krijg je al een aantal resultaten.
__________________
Boogie, ik zal je nooit vergeten...
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 16:40
K-elli-e
Avatar van K-elli-e
K-elli-e is offline
Heyaa..Thanx..anyway...Heb al heel vaak Google ensow gezocht, dus dacht misschien is het handig om eens te kijken wat andere doen...

Ja is misschien beter voor dat onderwerp ja, maar ben pas niwue op forum..moet dus beetje wennen
__________________
Bouwen begint aan de top!
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 16:41
YPrue
Avatar van YPrue
YPrue is offline
Citaat:
Kellie-Mensje schreef op 22-06-2004 @ 17:40 :
Heyaa..Thanx..anyway...Heb al heel vaak Google ensow gezocht, dus dacht misschien is het handig om eens te kijken wat andere doen...

Ja is misschien beter voor dat onderwerp ja, maar ben pas niwue op forum..moet dus beetje wennen
Ach, maakt toch niks uit? Iedereen heeft hier een begin moeten maken.
__________________
Boogie, ik zal je nooit vergeten...
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 16:45
Verwijderd
Ga naar de Albert Heijn en koop vleesvervangers met B12, das iig iets.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 16:45
Verwijderd
-> l&g
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 16:48
K-elli-e
Avatar van K-elli-e
K-elli-e is offline
Ja deze vleesvervangers heb ik allemaal al..maar voor veganisten is er echt heel weinig..en wat er is is vaak net niet de goede..maar thanx!!

En heeft iemand van jullie ervaring met Solgar Tabletten??
__________________
Bouwen begint aan de top!
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 16:53
Verwijderd
Citaat:
Kellie-Mensje schreef op 22-06-2004 @ 17:48 :
en wat er is is vaak net niet de goede
Als er iets is, wat is er dan niet goed aan? Als er iets niet goed aan is, dan is er toch niets?
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 16:54
K-elli-e
Avatar van K-elli-e
K-elli-e is offline
Dan is het B12 vaak net niet zo gedaan..dat het lichaam het opneemt..Ja heel stom allemaal Ik vind het ook niesow leuk..
__________________
Bouwen begint aan de top!
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 17:00
ProFox
ProFox is offline
kben nu 12 jaar vegetarisch (ongeveer) en kheb tot nu toe nergens last van. (kben zo iemand die eigenlijk nooit ziek is of iets heeft)
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 17:01
Verwijderd
miss een hele stomme vraag, maar wat merk je van een B12 tekort? ik ben zelf vegetarier maar eet wel vleesvervangers dus zal het wel niet hebben, maar vroeg het me ff af.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 17:02
K-elli-e
Avatar van K-elli-e
K-elli-e is offline
Ja maar eet je wel gewoon Kaas, Eieren ensow...?want als je vegetarisch bent kan er bijna niet iets fout gaan..Maar sommige vegetariers eten ook weinig zuivel ensow..Hmmzz..ingewikkeld allemaal..
__________________
Bouwen begint aan de top!
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 17:03
K-elli-e
Avatar van K-elli-e
K-elli-e is offline
ehm ja..van B12 tekort, ik merk ervan dat ik heel erg moe ben ensow..maar het balngrijkste is dat ik moeite heb met lopen etc. Mijn zenuwen zijn aangetast, ze zijn alleen nu nog bezig met een onderzoek of het aan B12 ligt. Maar B12 tekort kan wel ernstige en blijvende letstels veroorzaken..
__________________
Bouwen begint aan de top!
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 17:04
zus en zo
Avatar van zus en zo
zus en zo is offline
Citaat:
ProFox schreef op 22-06-2004 @ 18:00 :
kben nu 12 jaar vegetarisch (ongeveer) en kheb tot nu toe nergens last van. (kben zo iemand die eigenlijk nooit ziek is of iets heeft)
heb je geen vlees aan je lichaam dan?
het is vegetariër...

en verder: kun je niet gewoon vitaminepillen slikken waar B-12 inzit ofzo?
__________________
Geen mens is intelligent genoeg om zijn eigen domheid te begrijpen
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 17:05
K-elli-e
Avatar van K-elli-e
K-elli-e is offline
Ja dat kan wel...alleen voor veganisten is er bijna niets omdat in veel pillen Lecithine verwerkt zit, en dit is ook weer dierlijk..

Dus als iemand een merk weet???
__________________
Bouwen begint aan de top!
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 17:12
hanki2*2
hanki2*2 is offline
Haha!

Het lijkt wel of ik hier mijn eigen verhaal lees, ik heb dus ook een B-12 tekort.. de doktoren hebben nix kunnen vinden.. (je moet iets van 100 hebben.. ik had minder dan 20, t was onmeetbaar)
Heb een H2-ademtest gehad.. Heel veel bloedonderzoeken.. allemaal nix uitgekomen.. kreeg wel meer klachten zoals, moe.. afschilverende handen en voeten...
dus nu heb ik b-12 spuiten gekregen om bij te vullen.. 1 x per 3/4 dagen... nu is het weer op pijl... (9500!!) en nu moet ik een jaar bijprikken en dan kijken of het terug komt..
ben overigens niet vegetarisch/veganistisch.. .dus de doktoren snappen niet hoe het komt!!!!

Gaaf precies zo'n zelfde verhaal te lezen...

Groetjes!
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 17:17
Daevrem
Daevrem is offline
Vegetariers hebben zowiezo geen last van een B12 tekort(ten minste eentje veroorzaakt door het vegetarier zijn dan). Als je veganist bent moet je er wat extra op letten.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane

Laatst gewijzigd op 22-06-2004 om 17:19.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 17:20
K-elli-e
Avatar van K-elli-e
K-elli-e is offline
Hey Elsbeth online..Tof dat je reageert..Ik heb inderdaad ook zo'n B-12 kuur' gehad, en om de 3 dagen een spuit..

Ik heb last van mijn benen, en inderdaad..na veel bloedonderzoeken, en testjes, zoals EMGonderzoeken etc. etc. hebben ze nog steeds geen duidelijk antwoord op mijn klachten..

Heb nu een MRI-scan gehad, om te kijken of het ergens anders aan ligt...nou ik ben benieuwd...
Maar heel tof om dat te lezen!!
__________________
Bouwen begint aan de top!
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 17:31
Verwijderd
Hoe lang ben jij dan al wel niet vega, KM? In ieder geval kun je gewoon pillen slikken, ik gebruik zelf iedere dag één pilletje à 100 mg van Solgar, die pilletjes zijn veganistisch, het staat er zelfs op:"Suitable for vegans." Om je tekort aan te vullen heb je inderdaad injecties nodig...

Veel sterkte nog.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 17:33
K-elli-e
Avatar van K-elli-e
K-elli-e is offline
Hey Hey..Ik ben vanaf mijn 9de vegetarierm en sinds mijn 12e toch wel veganistisch..

Dus Solgar bevalt jou goed?? En dat kun je gewoon bij de Apotheek halen toch???


THANX!!
__________________
Bouwen begint aan de top!
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 18:26
hanki2*2
hanki2*2 is offline
Maar bij mij kunnen ze niet vinden waar het aan ligt....

T klopt toch wel dat je een b12 tekort krijgt door geen melk, eieren en vlees te eten?? is toch niet zo raar?? of niet?


doeii(K)
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 18:29
K-elli-e
Avatar van K-elli-e
K-elli-e is offline
Heyz...
Ja zover ik weet kan je B12 tekort krijgen van het te weinig eten van dierlijke producten. Normaler Wijze zitten deze vitaminen alleen in dierlijke voedingstoffen...

Maar je kunt wel B12 binnen krijgen, maar de vraag is of het lichaam dat opneemt ensow.. Dus allemaal lastig. Het lichaam heeft moeite met het opnemen avn B12, dus alleen bij grote hoeveelheden, neemt het lichaam iets op..Tenminste ik dacht dat het zo was
__________________
Bouwen begint aan de top!
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 18:34
bluebird
Avatar van bluebird
bluebird is offline
hee, ik ben zelf ook vegetarisch, 4 jaartjes pas, maar toch is mijn b-12 erg laag. ook ijzer was te laag. dokter wou dat ik 2 keer per week een injectie kwam halen, alleen lijkt mij dit niet zo fijn. een alternatief was een dietiste bezoeken, die mij gaat helpen meer en beter te eten. alleen gaat het wat langer duren voordat b12 en ijzer weer in orde is en ik me beter voel. ]

ik vroeg me af.. doen die injecties pijn? bijwerkingen? en voel je na een paar keer verschil? voel je je duidelijk beter?
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 18:35
Verwijderd
Offtopic: ik snap ab-so-luut niet waarom mensen per sé veganist willen zijn, hoewel blijkt dat het vreselijk slecht is voor hun gezondheid.
wat is nou belangrijker? dat de kippen hun eieren liggen te rotten in plaats van opgegeten te worden en dat de koeien hun melk weggekapt wordt in plaats van gedronken te worden? of dat jij lekker gezond bent, kunt sporten zoveel je wilt, een mooi glad huidje hebt, je zenuwen nog allemaal mooi intact zijn enzovoort enzovoort?

ik heb -eerlijk gezegd- een absolute bloedhekel veganisten...
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 18:41
K-elli-e
Avatar van K-elli-e
K-elli-e is offline
Hey Bluebird,

Als de dokter Ijzer en B12 wilt spuiten, dan is dat voor jezelf wel prettig. Alleen de injecties, die zijn wel vervelend. Tenminste dat vind ik. Je hebt er niet echt bijwerkingen van (van de B12-injectie) Van de Ijzer-Injectie had ik wel een beetje last...
De spuit zelf vind ik vervelend omdat het best een dikke vloeistof is en dat voel je wel.. Maar als de dokter het spuit, moet je vragen of tie het zo snel mogelijk wilt doen, gewoon harder er in doen zodat het sneller gaat... langzaam doet het meer zeer...

Zelf ben ik ook naar een dietiste geweest, hier had ik persoonlijk minder aan..Maargoed, dat is natuurlijk je eigen keuze...

Ik zou er echt wel tijdig wat aan gaan doen, want nu kan je makkelijk dingen veranderen...
Nouja..in ieder geval heel veel succes...
__________________
Bouwen begint aan de top!
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 18:45
bluebird
Avatar van bluebird
bluebird is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 22-06-2004 @ 19:35 :
Offtopic: ik snap ab-so-luut niet waarom mensen per sé veganist willen zijn, hoewel blijkt dat het vreselijk slecht is voor hun gezondheid.
wat is nou belangrijker? dat de kippen hun eieren liggen te rotten in plaats van opgegeten te worden en dat de koeien hun melk weggekapt wordt in plaats van gedronken te worden? of dat jij lekker gezond bent, kunt sporten zoveel je wilt, een mooi glad huidje hebt, je zenuwen nog allemaal mooi intact zijn enzovoort enzovoort?

ik heb -eerlijk gezegd- een absolute bloedhekel veganisten...
ik ben zelf alleen vegetarier, dus ik kan niet voor een veganist spreken. ik denk eigenlijk dat jij nog nooit van een veganist zelf hebt gehoord waarom hij/zij veganist is. en dat over die koeien en kippen slaat echt nergens op zeg nou zelf.
ik zelf respecteer de keuze van een veganist, ik vind het ook erg knap, ik zou het zelf niet kunnen volhouden.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 18:47
bluebird
Avatar van bluebird
bluebird is offline
Citaat:
Kellie-Mensje schreef op 22-06-2004 @ 19:41 :
Hey Bluebird,

Als de dokter Ijzer en B12 wilt spuiten, dan is dat voor jezelf wel prettig. Alleen de injecties, die zijn wel vervelend. Tenminste dat vind ik. Je hebt er niet echt bijwerkingen van (van de B12-injectie) Van de Ijzer-Injectie had ik wel een beetje last...
De spuit zelf vind ik vervelend omdat het best een dikke vloeistof is en dat voel je wel.. Maar als de dokter het spuit, moet je vragen of tie het zo snel mogelijk wilt doen, gewoon harder er in doen zodat het sneller gaat... langzaam doet het meer zeer...

Zelf ben ik ook naar een dietiste geweest, hier had ik persoonlijk minder aan..Maargoed, dat is natuurlijk je eigen keuze...

Ik zou er echt wel tijdig wat aan gaan doen, want nu kan je makkelijk dingen veranderen...
Nouja..in ieder geval heel veel succes...
thnx.. maar ben stiekem wel bang voor de injecties =P
wrom had je niks aan de dietiste?
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 18:49
K-elli-e
Avatar van K-elli-e
K-elli-e is offline
Omdat ik weinig zelfdiscipline heb
maar die injecties zijn zo voorbij, en je krijgt lekker vrij van school ensow * grijnst *
Maargoed, een dietiste kan je altijd proberen, want misschien heb je er zelf wel heel veel aan..!
__________________
Bouwen begint aan de top!
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 18:54
bluebird
Avatar van bluebird
bluebird is offline
Citaat:
Kellie-Mensje schreef op 22-06-2004 @ 19:49 :
Omdat ik weinig zelfdiscipline heb
maar die injecties zijn zo voorbij, en je krijgt lekker vrij van school ensow * grijnst *
Maargoed, een dietiste kan je altijd proberen, want misschien heb je er zelf wel heel veel aan..!

true, thnx
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 19:04
Verwijderd
Citaat:
Kellie-Mensje schreef op 22-06-2004 @ 19:29 :
Heyz...
Ja zover ik weet kan je B12 tekort krijgen van het te weinig eten van dierlijke producten. Normaler Wijze zitten deze vitaminen alleen in dierlijke voedingstoffen...
Het zit ook wel in bepaalde soorten zeewier en in peterselie, maar dat is plantaardige B12 en dat wordt niet zo goed opgenomen doordat die structuur heel anders is. De mens is natuurlijk veel nauwer aan dieren verwant dan aan planten en het is voor ons dus relatief heel makkelijk vetten, vitamines e.d. uit dierlijke stoffen te halen.
Citaat:

Maar je kunt wel B12 binnen krijgen, maar de vraag is of het lichaam dat opneemt ensow.. Dus allemaal lastig. Het lichaam heeft moeite met het opnemen avn B12, dus alleen bij grote hoeveelheden, neemt het lichaam iets op..Tenminste ik dacht dat het zo was
Dat klopt, maar dat gaat alleen op voor plantaardige B12. Bovendien is het zo dat een teveel aan B12 in de ontlasting terechtkomt of verteerd wordt. Solgar is ook volledig plantaardig, maar daar zit 100 mg in, dat is ongeveer 10000% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Zo kom je toch nog aan 100% van je dagelijkse behoefte aan B12. Mij bevalt het zeker heel goed, het zijn vrij kleine pilletjes waarvan je er dagelijks één door moet slikken. Dat is alles. Een potje met daarin 100 pilletjes kost een euro of 8.

Omdat je via je voedsel niet zoveel op kan nemen aan B12, moet je om een tekort aan te vullen injecties nemen, bij injecties komt de B12 namelijk direct in je bloed terecht en hoeft het niet meer verteerd te worden...

Citaat:
*blue angel* schreef op 22-06-2004 @ 19:35 :
ik snap ab-so-luut niet waarom mensen per sé veganist willen zijn, hoewel blijkt dat het vreselijk slecht is voor hun gezondheid.
Veganistisch gevarieerd eten is ook prima mogelijk. Veganisme is niet per definitie 'vreselijk ongezond'.
Citaat:

wat is nou belangrijker? dat de kippen hun eieren liggen te rotten in plaats van opgegeten te worden en dat de koeien hun melk weggekapt wordt in plaats van gedronken te worden? of dat jij lekker gezond bent, kunt sporten zoveel je wilt, een mooi glad huidje hebt, je zenuwen nog allemaal mooi intact zijn enzovoort enzovoort?
Die kippen en koeien zouden er helemaal niet zijn zonder exploitatie van dieren. Daarnaast is de melk die koeien geven eigenlijk voor kalfjes bestemd en leggen kippen eieren om kuikentjes te maken.
Citaat:

ik heb -eerlijk gezegd- een absolute bloedhekel veganisten...
Lullig voor je dat je zo'n haatdragend persoontje bent.

Een verdere discussie hierover wil ik wel in een nieuwe topic aangaan, niet in deze topic dus. Voorts raad ik je aan eens de zoekfunctie te gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 19:22
K-elli-e
Avatar van K-elli-e
K-elli-e is offline
Thanx!! Ik zal ze zeker gaan aanschaffen...
Ik ben nu dat vitamine B12 tekort wel zat!!
__________________
Bouwen begint aan de top!
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 19:23
Verwijderd
Citaat:
perseus schreef op 22-06-2004 @ 20:04 :
Veganistisch gevarieerd eten is ook prima mogelijk. Veganisme is niet per definitie 'vreselijk ongezond'.
ik zeg toch niet dat veganisme per definitie vreselijk ongezond is? ik geloof dat ik zei dat ik niet begreep waarom bepaalde personen absoluut veganist willen zijn terwijl het voor hén vreselijk ongezond is. er zijn mensen die er wél tegen kunnen, en er zijn mensen die er niet tegen kunnen. ik ken vegetariërs die (ok goed, in dit geval wel levensbedreigend) ziek werden na een tijd en die terug vlees zijn beginnen eten (en jà, dat meisje at vleesvervangers en voor de rest ook erg gezond...), ook al is het tegen hun principes.

Citaat:
perseus schreef op 22-06-2004 @ 20:04 :
Die kippen en koeien zouden er helemaal niet zijn zonder exploitatie van dieren. Daarnaast is de melk die koeien geven eigenlijk voor kalfjes bestemd en leggen kippen eieren om kuikentjes te maken.
waarom dan geen bioproducten enzo? waarom zelfs geen eitjes van kippetjes die gezellig in je eigen tuintje mogen rondrennen en het lekkerste eten krijgen dat ze zich kunnen wensen en verder ook mogen kakelen zoveel ze willen? uit elk ei komt geen kuikentje hoor... wij hebben thuis al jàren zes kippen die -al zeg ik het zelf- een luxeleventje leiden, en die leggen elke dag een ei, of ze nu bevrucht zijn of niet. als ze niet bevrucht zijn (wat in 90% van de gevallen toch inderdaad zo is) kan er toch geen kuikentje uitkomen? of ben ik nu erg blond bezig? waarom zou je die eitjes dan niet lekker mogen opeten?

Citaat:
perseus schreef op 22-06-2004 @ 20:04 :
Een verdere discussie hierover wil ik wel in een nieuwe topic aangaan, niet in deze topic dus. Voorts raad ik je aan eens de zoekfunctie te gebruiken.
je kan natuurlijk ook eventueel, net als kellie, eventjes een pee-emmetje sturen...
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 19:28
Verwijderd
Citaat:
bluebird schreef op 22-06-2004 @ 19:45 :
ik ben zelf alleen vegetarier
ik ook

Citaat:
bluebird schreef op 22-06-2004 @ 19:45 :
ik denk eigenlijk dat jij nog nooit van een veganist zelf hebt gehoord waarom hij/zij veganist is.
ééntje maar, en de verklaring was dat dat het drinken van melk en eten van melkproducten en eieren hetzelfde was als misbruik maken van dieren. dieren kozen er niet voor hun eigen maaksels af te staan for the benefit of men, en dus vond die persoon het degoutant dat wij ze ons toe-eigenden.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 21:16
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
ik snap ab-so-luut niet waarom mensen per sé veganist willen zijn, hoewel blijkt dat het vreselijk slecht is voor hun gezondheid.
Onjuist.

Citaat:
wat is nou belangrijker? dat de kippen hun eieren liggen te rotten in plaats van opgegeten te worden en dat de koeien hun melk weggekapt wordt in plaats van gedronken te worden? of dat jij lekker gezond bent, kunt sporten zoveel je wilt, een mooi glad huidje hebt, je zenuwen nog allemaal mooi intact zijn enzovoort enzovoort?
Niet van toepassing op de bediscusseerde situatie.

Citaat:
ik heb -eerlijk gezegd- een absolute bloedhekel veganisten...
Vertel, wat zit je dwars? Want het is duidelijk dat er geen rationele rede voor je mening bestaat. Dus lucht je hart. Als het te persoonlijk is kun je het misschien beter met een goede vriend doorpraten.

Citaat:
De mens is natuurlijk veel nauwer aan dieren verwant dan aan planten en het is voor ons dus relatief heel makkelijk vetten, vitamines e.d. uit dierlijke stoffen te halen.
Dat is onzin, ten minste de conclusie die je trekt.

Citaat:
Omdat ik weinig zelfdiscipline heb
Dat moet je gewoon toegeven dat je niet genoeg zelfdiscipline hebt om je aan z'n streng dieet te houden. Het heeft twee kanten, niet de dingen eten die je niet wil en wel de dingen eten die je nodig hebt. Als je een van de twee niet kan dan zul je gewoon moeten heroverwegen. Of discipline leren.

Trouwens krijg ik het idee dat jouw lichaam problemen heeft met het opnemen van B12 en dus nauwelijks wat opneemt als je maar kleine hoeveelheden eet. Als dat zo is dan heb je een nog groter probleem.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 21:20
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
Citaat:
elsbeth-online schreef op 22-06-2004 @ 18:12 :
Haha!

Het lijkt wel of ik hier mijn eigen verhaal lees, ik heb dus ook een B-12 tekort.. de doktoren hebben nix kunnen vinden.. (je moet iets van 100 hebben.. ik had minder dan 20, t was onmeetbaar)

dus nu heb ik b-12 spuiten gekregen om bij te vullen.. 1 x per 3/4 dagen... nu is het weer op pijl... (9500!!) en nu moet ik een jaar bijprikken en dan kijken of het terug komt..
ben overigens niet vegetarisch/veganistisch.. .dus de doktoren snappen niet hoe het komt!!!!
Je getallen kloppen niet helemaal...
Ik denk niet dat je 20 had, dat is echt bijna niks.. Dan had je de gevolgen niet meer om kunnen draaien, en waren je zenuwen blijvend beschadigd.

Ikzelf had namelijk al een hele lage waarde, en dat was 60.
(Ik was pas de tweede persoon bij wie mijn internist dat zag.. vandaar dat ik denk dat die twintig nooit kan kloppen.. anders ben jij erg uniek )
Normaal is tussen de 150 en 800, tussen de 150 en 300 is al laag.

Ik heb toen ook elke week injecties gehad, en moet nu minimaal twee jaar lang elke maand een injectie, en waarschijnlijk mijn hele leven. Ook bij mij kunnen ze geen oorzaak vinden, ik ben geen vegetarier.
(Ik moet het miss mijn hele leven omdat mijn lichaam het niet goed opneemt, dus het helpt niet als ik het eet, het moet rechtstreeks in een spier worden gespoten. Hoe pijnlijk de injecties zijn ligt trouwens aan de hoeveelheid B12 er zit in de 2 ml. Dat varieert van 500 tot 10.000.)

Het gevaar met B12 is dat je de tekorten pas na 5 jaar merkt. Je lichaam heeft tot dan een voorraad. Maar als je het merkt kan het al te laat zijn.

Symptomen waar je op moet letten:
-Moeheid
-Pijnlijke tong
-Bloedarmoede
-Tintelingen (vooral in handen en voeten)
-Altijd koud hebben
-Bleekheid
-Spierpijn
-Moeite met lopen
-Hoofdpijn en concentratiegebrek

Natuurlijk zijn er veel meer symptomen en komt de een vaker voor bij iemand dan de ander.

(Die symptomen komen overigens doordat het de zenuwen aantast, en doordat B12 zorgt voor de deling van rode bloedcellen: die delen minder, kunnen daardoor minder zuurstof vervoeren, waardoor spieren/hersenen etc minder zuurstof krijgen).

Dsu mijn advies: altijd bijslikken. Je merkt het pas als het te laat is.. En je wilt echt niet in een rolstoel belanden omdat je toevallig vegetarisch bent geworden.
__________________
Keep on rockin'
Met citaat reageren
Oud 23-06-2004, 15:36
hanki2*2
hanki2*2 is offline
Citaat:
Konijn schreef op 22-06-2004 @ 22:20 :
Je getallen kloppen niet helemaal...
Ik denk niet dat je 20 had, dat is echt bijna niks.. Dan had je de gevolgen niet meer om kunnen draaien, en waren je zenuwen blijvend beschadigd.

Ikzelf had namelijk al een hele lage waarde, en dat was 60.
(Ik was pas de tweede persoon bij wie mijn internist dat zag.. vandaar dat ik denk dat die twintig nooit kan kloppen.. anders ben jij erg uniek )
Normaal is tussen de 150 en 800, tussen de 150 en 300 is al laag.

Hoe kan je nou zeggen dat mijn getallen per definitie niet kloppen??? Ik had <20 en dat word benaamd met "onmeetbaar". Is inderdaad erg zeldzaam, maar niet onmogelijk. Tsja jammer voor je dat jij ook laag had.. maar dit had ik, of je het nu geloofd of niet.. (your problem)
Ik heb mn zenuwen niet blijvend beschadigd.. mn vingertoppen zijn een tijd lang gevoelloos geweest.. dat is nu over...

doei
Met citaat reageren
Oud 23-06-2004, 19:03
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
Citaat:
elsbeth-online schreef op 23-06-2004 @ 16:36 :
Hoe kan je nou zeggen dat mijn getallen per definitie niet kloppen??? Ik had <20 en dat word benaamd met "onmeetbaar". Is inderdaad erg zeldzaam, maar niet onmogelijk. Tsja jammer voor je dat jij ook laag had.. maar dit had ik, of je het nu geloofd of niet.. (your problem)
Ik heb mn zenuwen niet blijvend beschadigd.. mn vingertoppen zijn een tijd lang gevoelloos geweest.. dat is nu over...

doei
Je hoeft me niet gelijk aan te vallen hoor.. Dat deed ik ook niet bij jou. Ik heb er expres nog bij gezet dat ik het DACHT (dus niet dat mijn mening per se de belangrijkste is en ik de allesweter ben ) en uitgelegd waarom. Zie mijn regel over mn internist, en de SMILEY die erachter staat, ok.. Dankjewel.
(En je getal 100 klopte sowieso niet).
__________________
Keep on rockin'
Met citaat reageren
Oud 23-06-2004, 22:29
K-elli-e
Avatar van K-elli-e
K-elli-e is offline
Ik geloof Elisabeth wel, want waarom zou zij hierover liegen..
Niks is onmogelijk...Impossible is nothing..

Ik heb ook erg laag, zou zo niet te getallen durven te benoemen...
Ze zijn bij mij nu op onderzoek uit of het blijvend is..Heb moeite met lopen enzo..Je ziet het niet..alleen als ik moe ben of lang stilsta..

Heel veel succes overal mee en laten we geen wedstrijdje doen wie er het slechts aan toe is maar gewoon elkaar helpen
Hihi
__________________
Bouwen begint aan de top!
Met citaat reageren
Oud 24-06-2004, 15:34
DeathKnight
DeathKnight is offline
Citaat:
benchMarc schreef op 23-06-2004 @ 20:57 :
Waarom maak je het leven zo moeilijk?
idd, een mens is gebouwd om vlees te kanen. Vind het zo achterlijk om het dan vervolgens niet te eten.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 12:03
Verwijderd
Citaat:
DeathKnight schreef op 24-06-2004 @ 16:34 :
idd, een mens is gebouwd om vlees te kanen. Vind het zo achterlijk om het dan vervolgens niet te eten.
Vind je dat alleen mensen moeten doen waar ze 'voor gebouwd' zijn of vind je dat dieren dat ook zouden moeten doen? De manier waarop de meeste dieren in de bio-industrie leven is namelijk niet echt zoals je 'de bedoeling' zou kunnen vinden .

Daarbij is de mens ook gebouwd om empathie te voelen, en dan is het dus ook achterlijk om daar geen gebruik van te maken, volgens jouw redenering.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 12:54
Middlefinger1
Avatar van Middlefinger1
Middlefinger1 is offline
Citaat:
Sarah schreef op 25-06-2004 @ 13:03 :
De manier waarop de meeste dieren in de bio-industrie leven is namelijk niet echt zoals je 'de bedoeling' zou kunnen vinden .

Daarbij is de mens ook gebouwd om empathie te voelen, en dan is het dus ook achterlijk om daar geen gebruik van te maken, volgens jouw redenering.
Jawel, die dieren in de bioindustrie zijn bedoeld om op te eten... dus dat is wel de bedoeling .... en de mens is gebouwd om zelf te bepalen wanneer ze de empathie (inlevingsvermogen) willen gebruiken. dus laat dit bovenste achterwege alsjeblieft... je maakt er geen punt mee.
__________________
Nee, ik spreek geen alto !!
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 13:11
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 25-06-2004 @ 13:03 :
Vind je dat alleen mensen moeten doen waar ze 'voor gebouwd' zijn of vind je dat dieren dat ook zouden moeten doen? De manier waarop de meeste dieren in de bio-industrie leven is namelijk niet echt zoals je 'de bedoeling' zou kunnen vinden .

Daarbij is de mens ook gebouwd om empathie te voelen, en dan is het dus ook achterlijk om daar geen gebruik van te maken, volgens jouw redenering.
helemaal gelijk. Bovendien is een mens helemaal niet gebouwd om vlees te eten, want dan hadden we veel kortere darmen moeten hebben. En ik zie hem ook nog geen rauw vlees 'kanen', zoals leeuwen dat bijv. doen.

Maar wat heeft TS hieraan? Zij heeft allang een keus gemaakt dus ze heeft ook geen behoefte aan zo'n discussie...
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 13:13
Verwijderd
Ik ben trouwens vegetariër en heb mijn bloed laten onderzoeken, en daarin was het b12 gehalte prima. Maar het schijnt idd dat je een voorraad van 5 jaar hebt.

Volgens mij is b12 slikken als je vegetariër bent onzin, omdat je wel kaas en ei e.d. eet. Voor veganisten ligt het natuurlijk heel anders.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 13:37
Verwijderd
Citaat:
Middlefinger1 schreef op 25-06-2004 @ 13:54 :
Jawel, die dieren in de bioindustrie zijn bedoeld om op te eten... dus dat is wel de bedoeling .... en de mens is gebouwd om zelf te bepalen wanneer ze de empathie (inlevingsvermogen) willen gebruiken. dus laat dit bovenste achterwege alsjeblieft... je maakt er geen punt mee.
De dieren zijn door de boeren of door de consumenten inderdaad bedoeld om op te eten, maar daar had ik het helemaal niet over. Het ging erom of ze 'gebouwd zijn', dus gemaakt en ontstaan zijn en lichamelijk erop gericht zijn, om te leven zoals ze leven.

En als de mens gebouwd is om zelf te bepalen of hij/zij zijn/haar empathie wil gebruiken, wat maakt het dan achterlijk om dat wél te doen? Deathknight vindt dat achterlijk. Ik zeg ook niet dat ik het zelf achterlijk vindt om je empathie uit te schakelen, maar ik volg zijn redenering.

En ik mag best dingen zeggen zonder een punt te maken. Bovendien maakte ik zeker wel twee punten, ongeacht of jij het eens was met die punten of niet.

@ Bugge: nouja, op zich kunnen mensen rauwe biefstuk of rauwe haring zonder problemen verteren (een rauw stooflapje of rauwe kipfilet daarentegen gaat niet lukken). Daarbij zou je kunnen vinden dat mensen in staat zijn vuur te maken en dus gebouwd zijn om vlees te bereiden zodat ze het kunnen verteren . Maargoed, echt bedoeld om grote hoeveelheden vlees te eten zijn mensen idd niet, hoogstens om het als aanvulling te gebruiken (zoals apen ook wel insecten en visjes en bij erge honger soms zelfs kleine zoogdiertjes eten)
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 15:23
leucomelas
Avatar van leucomelas
leucomelas is offline
@ TS: waarom ben je eigenlijk veganist? benk wel benieuwd naar...
en wij mensen hebben snijtanden en maalkiezen.. zowel gebouwd om vlees als planten te kauwen... vandaar die langere darm, we kunnen het zo allebei...
__________________
ChIcHiNg!
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 23:20
Verwijderd
Citaat:
benchMarc schreef op 25-06-2004 @ 23:16 :
Dat is wel allemaal leuk gezegd. Maar ik geloof niet in die fabeltjes. Alsof de wereld gaat veranderen omdat er een paar mensen vegetarisch/veganist zijn... En genoeg mensen doen er niet aan mee omdat het toch gewoon onzin is. Ik kan er nix aan doen hoe het er daar aantoe gaat. Ja ik heb ook filmpjes gezien van hoe ze die beesten afbeulen en mishandelen. En ja, ik ben in staat die mensen hun kop uit elkaar te rossen met een honkbalknuppel als ik het met m'n eigen ogen zou zien.
Ik kan wel zeggen: "Ik ga dus DAARVOOR geen vlees eten". Daarmee heb ik mezelf er alleen maar harder mee. Of IEDEREEN moet zo denken. Vroeg of laat valt het toch weer terug in het oude patroon.

Het is gewoon een utopie om te denken dat je daarmee ook maar IETS uitvoert door vegetarier/veganist te zijn.
Natuurlijk maakt het wel iets uit. Niet alles, nee, maar wel iets. Er worden dan namelijk mínder dieren zo behandeld. Dat is al heel wat. Als je bedenkt hoeveel vleesvermideraars en vegatieers/veganisten zijn en hoeveel dieren een 'gewoon etend' persoon opeet in zijn leven, dan scheelt dat echt een hoop dieren. Daarbij kun je zo tenminste van mening zijn dat je zelf niet bijdraagt tot dergelijke behandeling van dieren. Het zal nooit zo zijn dat we leven in een wereld waar niemand steelt, maar is dat een reden om zelf ook maar te gaan stelen?
Ik eet trouwens zelf wel vlees, maar dan wat minder en alleen biologisch, evenzo met melk, boter, eieren, kaas, etc. Omdat ik vind dat het niet verkeerd is om dieren te gebruiken voor je voeding, maar wel omze te misbruiken.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2004, 01:34
Daevrem
Daevrem is offline
De mens heeft een lichaam dat vlees kan eten en dus eet je vlees.

Dieren stoppen we in een hokje dus ze hebben als enige functie om opgegeten te worden.

Waar is de logica daarin. Bij het ene geld wat de mens vind en bij het ander geld dat wat de natuur lijkt voor te schrijven. Als een mens vlees hoort te eten dan horen dieren in de bioindustrie onmiddelijk losgelaten te worden zodat ze hun natuurlijke gedragspatronen weer uit kunnen voeren. Als we ons enkel horen te gedragen zoals evolutie ons geleerd heeft dan mag verkrachting ineens ook weer. Dat is immers in de natuur een geaccepteerde overlevingstechniek, net zoals vlees eten dat is. En kannibalisme, later we dat ook maar weer gaan doen, ten minste, als ons gedrag ons dat wil later doen.

Mensen doden is fout, daar is iedereen het over eens, mensen mishandelen ook. Dieren mishandelen, dat vinden de meeste mensen ook verschrikkelijk. Als er een of andere idioot in twente weer eens een paard bewerkt met een mes dan staat het hele land op z'n kop. Maar die mensen zien dieren in de bioindustrie niet als dieren maar als machines die een belangrijk onderdeel vormen van de industrie.

Best, een mens is zo gemaakt dat het vlees eet. Daar kan ik me in vinden. Maar welke mens, en in welke context? Dat is simpel. Het is de primitive mens van voor de landbouwrevolutie. De mens die elke dag een strijd moet voeren om te overleven en die onderdeel is van het ecosysteem. Net als elk ander dier dood hij om te overleven.

Dat is wel totaal wat anders dan de hedendaagse mens. De hedendaagse mens heeft dan wel het lichaam van die primitive mens welke nog als dier leefde maar hij is dat niet. De natuur legt de hedendaagse mens niets op. Het is dus fout om te stellen dat de hedendaagse mens vlees moet eten, dat is werkelijk onzin. De hedendaagse mens hoort een afschuw te hebben voor het mishandelen van levende wezens en de hedendaagse mens hoort respect te hebben voor het natuurlijk gedrag van dieren. Wat voor dieet je vind dat daar bij hoort maakt me niet zoveel uit.

En over dat emotionele aspect, het is waar. Als we geen vlees zouden eten hier in het westen dan hebben we heel veel voedsel in derde wereldlanden over. Maar ikzelf leef niet in de illusie dat de wereld zoals hij nu is dat voedsel dat dan over is gaan geven aan de mensen in die landen. Ze zouden het ergens anders voor gaan gebruiken. En als er geen winstgevend doel meer voor dat voedsel is dan wordt het gewoon niet meer geproduceerd. Ik denk niet dat stoppen met vlees eten er voor zorgt dat dat extra voedsel naar hongerige mensen gaat. Misschien is het een eerste stap.

Wat wel zo is is dat de eigenaren van die bedrijven, die mensen uitbuiten en arm houden, dan niet zo veel geld van jou krijgen voor dure auto's, villa's en hoeren. Scheelt toch wel wat.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eten & Drinken vegetarier/ steeds minder lusten?
biep
51 19-03-2006 13:29
Lifestyle Wat voor effect heeft het jaar 2005 gehad op je lifestyle?
idontcare
148 08-01-2006 23:06
Eten & Drinken bekeren tot vegetarisme
Kill me Ce soir
146 13-03-2004 20:51


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:55.