Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-10-2004, 19:47
Klijn
Avatar van Klijn
Klijn is offline
Ik moet voor een project vinden wat de Trummerliteratur inhoud en of er na WO II nog andere stromingen waren. Nou, ik ben dus wat gaan zoeken en op zich vond ik wel wat dingen, maar het was allemaal in het Duits, en ik ben erg slecht in teksten vertalen.. Iemand die goede sites weet voor Nederlandse uitleg van Trummerliteratur of iemand die misschien zelf nog iets heeft liggen?

*Zwaai & alvast bedankt* Klijn
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-11-2004, 21:49
Emilia
Emilia is offline
Ik meen me te herinneren dat Paul Celan en Günther Eich vertegenwoordigers van de Trümmerliteratur waren.
Symptomatische gedichten:
Paul Celan: Schwarze Milch
Günther Eich: Inventur
__________________
Ernst ist das Leben, heiter ist die Kunst.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 09:55
althea
Avatar van althea
althea is offline
Drie tendensen vielen op in de eerste decennia na de oorlog: allereerst ontstond er een literatuur die uitdrukking trachtte te geven aan de schok en de gruwelen van de nazitijd. Direct na de oorlog representeerden met name W. Borchert en de vroege Heinrich Böll deze tendens met hun Trümmer-literatuur. Later zouden o.a. G. Grass, G. Kunert, S. Lenz en ook W. Kempowski hun vragen aan het Duitse verleden stellen.

Naast de Trümmer-literatuur ontwikkelde zich een pessimistische literatuur: Kafka, met zijn thematiek van de menselijke desoriëntatie, werd ten voorbeeld genomen, met name in de, ook onder Angelsaksische invloeden ontstane, korte verhalen en hoorspelen.
Een zwartgallig pessimisme spreekt uit het werk van G. Gaiser en H.E. Nossack. H.H. Jahnn, H. Kasack en E. Langgässer sloten in hun verhalend proza enerzijds bij de traditie aan, anderzijds bewogen zij zich in werelden tussen realisme en transcendentalisme. Met Heinrich Böll, Günter Grass, Uwe Johnson en Martin Walser manifesteerde zich vanaf het einde van de jaren vijftig de nieuwe naoorlogse Duitse roman, die het Duitse verleden dan wel de actuele politieke en maatschappelijke situatie thematiseerde.

Zo, dit is wat ik snel heb kunnen vinden. Ik denk wel dat ik nog meer kan vinden, als je dat wil. Of misschien heb je hier genoeg mee en kun je verdere linken vinden op het net.

Succes!
Met citaat reageren
Oud 06-11-2004, 15:06
Klijn
Avatar van Klijn
Klijn is offline
Bedankt voor jullie reacties! Het werkstuk is nu ingeleverd en ik zag deze posts helaas iets te laat, dus ik heb zelf nog maar wat in mekaar geflanst. Toch jammer, want hier stond nog goeie informatie tussen.. Nouja, toch bedankt voor het reageren.

*Zwaai* Klijn
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:45.