Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-07-2005, 13:35
Chance
Chance is offline
Ok, wat vinden jullie van de volgende stelling:

Geloof zou niet moeten bestaan

Geloof is namelijk oorlogsoorzaak nummer 1.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-07-2005, 14:03
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
helaas zal religie altijd bestaan zolang er mensen zijn, mensen willen namelijk geloven, hopen e.d.

en ook al is het oorlogsoorzaak nummer 1 wil het nog niet zeggen dat elke gelovige het daar mee eens is.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2005, 15:21
Verwijderd
Om de stelling te pareren: als geloof er niet zou zijn geweest, zou er wel een ander verschijnsel doodsoorzaak nr. 1 zijn geweest en waren we daar massaal tegen geweest.

Bovendien geeft geloof mensen ook veel hoop en steun. Geloof heeft ook een hoop goeds voor de wereld gedaan. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het inderdaad ook een hoop ellende heeft veroorzaakt en dat als ik mocht kiezen ik ook liever in een wereld zonder gelovigen zou leven.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2005, 15:23
one.
one. is offline
^

Wat hij zegt.
__________________
.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2005, 15:25
Nolos
Nolos is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-07-2005 @ 16:21 :
Om de stelling te pareren: als geloof er niet zou zijn geweest, zou er wel een ander verschijnsel doodsoorzaak nr. 1 zijn geweest en waren we daar massaal tegen geweest.
Is dat een argument? We kunnen niet alle problemen oplossen, dus hoeven we er geen op te lossen? Of bedoel je dat Religie geen oorzaak van leed is, maar een middel. Geen oorlog en geen terroristische actie wordt veroorzaakt door religie, religie wordt enkel gebruikt voor persoonlijke doel einden. Want als je dat laatste bedoelt, dan ben ik het helemaal met je eens.

Citaat:
Bovendien geeft geloof mensen ook veel hoop en steun.
Jup, voor veel mensen is het dat of zelfmoord (om een knipoog te geven naar Alber Camus)
Met citaat reageren
Oud 28-07-2005, 16:32
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Ik zou de stelling iets aanpassen: Geloof dat invloed heeft op convrete zaken zou niet moeten bestaan.


Voor je spiritualiteit mag je voor mijn part geloven wat je wil, maar die verzinsels toepassen op de werkelijkheid, zoals het instellen van leefregels, dat is waar de pleuris losbreekt.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 28-07-2005, 16:44
Hugo Chrétien
Avatar van Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
Citaat:
T_ID schreef op 28-07-2005 @ 17:32 :
Ik zou de stelling iets aanpassen: Geloof dat invloed heeft op convrete zaken zou niet moeten bestaan.
En nu zeg je dus het zelfde als chance alleen in een ander jasje. Geloof is namelijk bepalend voor iemands leven. Het bepaald hoe men reageert etc. Dit geld voor moslim-terroristen, maar ook voor boedististische monniken en zelfs voor jouw als atheist.
__________________
één Nederlander: een theoloog; twee Nederlanders: een kerk; drie Nederlanders: een kerkscheuring
Met citaat reageren
Oud 28-07-2005, 17:11
Verwijderd
Citaat:
Nolos schreef op 28-07-2005 @ 16:25 :
Is dat een argument? We kunnen niet alle problemen oplossen, dus hoeven we er geen op te lossen? Of bedoel je dat Religie geen oorzaak van leed is, maar een middel. Geen oorlog en geen terroristische actie wordt veroorzaakt door religie, religie wordt enkel gebruikt voor persoonlijke doel einden. Want als je dat laatste bedoelt, dan ben ik het helemaal met je eens.
Ja, dat bedoelde ik dus te zeggen: religie is er niet intrinsiek de oorzaak van dat het veel ellende heeft veroorzaakt. Dat is de hebzucht van de mens en de neiging datgene waarmee hij persoonlijk gelukkig is, ook op te dringen aan anderen (zowel bewust als onbewust, in het eerste geval gaat het om regelrechte bekeerpogingen, in het tweede geval meer om een naïef gebrek aan het inzicht dat iedereen door iets anders gelukkig wordt).
Met citaat reageren
Oud 28-07-2005, 17:14
CaptainCaveman
Avatar van CaptainCaveman
CaptainCaveman is offline
Gelukkig denkt iedereen anders, zou anders een duffe boel zijn. Ligt denk meer aan de opvoeding en hoe extreem je geloof als kind met de paplepel wordt ingegoten door je ouders. Tegenwoordig zijn het meer de psychisch zieke mensen die om religieuze oorzaken een oorlog veroorzaken (hoeft niet altijd).
Veel mensen hebben door een religie ook een hoop etc. in hun leven.
__________________
Veramerikanisering alom!
Met citaat reageren
Oud 28-07-2005, 18:50
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Hugo Chrétien schreef op 28-07-2005 @ 17:44 :
En nu zeg je dus het zelfde als chance alleen in een ander jasje. Geloof is namelijk bepalend voor iemands leven. Het bepaald hoe men reageert etc. Dit geld voor moslim-terroristen, maar ook voor boedististische monniken en zelfs voor jouw als atheist.
Geloof als 'nooit alles kunnen weten', mischien, religie, absolute niet.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 28-07-2005, 19:43
m3tr01dm1nd3d
Avatar van m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Citaat:
Chance schreef op 28-07-2005 @ 14:35 :
Ok, wat vinden jullie van de volgende stelling:
Gay
Met citaat reageren
Oud 28-07-2005, 20:31
Verwijderd
Heb je nog voorbeelden van oorlog behalve de kruistochten van een paar eeuwen geleden en het Israel-Palestina conflict?
Met citaat reageren
Oud 28-07-2005, 20:33
MickeyV
MickeyV is offline
De 80 jarige oorlog!
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 28-07-2005, 20:40
Verwijderd
Citaat:
MickeyV schreef op 28-07-2005 @ 21:33 :
De 80 jarige oorlog!
De oorzaak daarvan was eerder de uit de hand gelopen strijdt tegen Hertog Alva dan de calvanistische opstand.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2005, 20:55
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 28-07-2005 @ 21:40 :
De oorzaak daarvan was eerder de uit de hand gelopen strijdt tegen Hertog Alva dan de calvanistische opstand.
Ja, maar Spanje was katholiek en Nederland protestant! Ziedaar.

ik zeur er niet graag over hoor, maar jij tovert soms op de meest wonderlijke plekken een -t tevoorschijn waar hij helemaal niets te zoeken heeft. Ik ben geïnteresseerd: hoe kom jij bv. tot "strijdt" wanneer het gaat om een zelfst. nwm.?
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 28-07-2005, 21:03
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 28-07-2005 @ 21:31 :
Heb je nog voorbeelden van oorlog behalve de kruistochten van een paar eeuwen geleden en het Israel-Palestina conflict?
Darfur, Tjetjenie, Indonesie (Ambon, Atjeh, Timor), Algerije, Turkije, Afghanistan, Nigeria...



edit vanwege ondervermelde forummer : tarfur, djedjenie, intonesie, Durkije, Afghanisdan...
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle

Laatst gewijzigd op 28-07-2005 om 21:13.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2005, 21:10
MickeyV
MickeyV is offline
Jij doet het trouwens ook heel vaak, ID. Dat gehussel met de t's en d's. Taalverandering?
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 28-07-2005, 22:26
Verwijderd
Ik denk dat macht oorlogsoorzaak #1 is. Dat het vaak uit naam van het geloof is, is een andere zaak.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 29-07-2005, 03:09
Professor Aap
Avatar van Professor Aap
Professor Aap is offline
Citaat:
T_ID schreef op 28-07-2005 @ 22:03 :
[B]Darfur, Tjetjenie, Indonesie (Ambon, Atjeh, Timor), Algerije, Turkije, Afghanistan, Nigeria...
Deze hebben bijna allemaal een direct verband met het Israël/Palestina-conflict, en dus indirect ook met de kruistochten van eeuwen geleden. Kun je ook nog voormalig Joegoslavië toevoegen aan je lijstje.
__________________
hou je bek, dik kutwijf!
Met citaat reageren
Oud 29-07-2005, 08:04
Verwijderd
Citaat:
MickeyV schreef op 28-07-2005 @ 21:55 :
Ja, maar Spanje was katholiek en Nederland protestant! Ziedaar.
Ja zo kan je er een heleboel verzinnen dan kan je ook VS-irak en Rusland - Tjetsjenie nemen.

Citaat:

ik zeur er niet graag over hoor, maar jij tovert soms op de meest wonderlijke plekken een -t tevoorschijn waar hij helemaal niets te zoeken heeft. Ik ben geïnteresseerd: hoe kom jij bv. tot "strijdt" wanneer het gaat om een zelfst. nwm.?
deze had er mee te maken dat ik niet helemaal nuchter meer was, maar doorgaans komt het omdat ik geen zin heb om over de regel na te denken en maar wat doe
Met citaat reageren
Oud 29-07-2005, 11:54
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Uhm, achter die verbanden zie ik dus echt de reden niet. Leg eens uit.
Citaat:
Professor Aap schreef op 29-07-2005 @ 04:09 :
Deze hebben bijna allemaal een direct verband met het Israël/Palestina-conflict
Op welke manier dan? Alle conflicten die ik noemde zijn uit hun eigen situatie en agressie vanuit geloofsverschillen ontstaan.

Citaat:
Professor Aap schreef op 29-07-2005 @ 04:09 :
en dus indirect ook met de kruistochten van eeuwen geleden. Kun je ook nog voormalig Joegoslavië toevoegen aan je lijstje.
En wat op aarde heeft Israel vs PA met de kruistochten te maken?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 29-07-2005, 12:50
Rohit
Avatar van Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Chance schreef op 28-07-2005 @ 14:35 :

Geloof is namelijk oorlogsoorzaak nummer 1.
Eh, mensen willen maar al te graag hun verlangens naar macht in een religieus jasje steken, dus ik vind dit bull shit.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2005, 12:53
Rohit
Avatar van Rohit
Rohit is offline
Citaat:
T_ID schreef op 28-07-2005 @ 22:03 :
Darfur, Tjetjenie, Indonesie (Ambon, Atjeh, Timor), Algerije, Turkije, Afghanistan, Nigeria...



edit vanwege ondervermelde forummer : tarfur, djedjenie, intonesie, Durkije, Afghanisdan...
De aanslagen in Turkije hebben niet zo bijster veel met geloof te maken + Tsjetjenie wordt al eeuwen door Rusland vanwege kapitalistische redenen onderdrukt.

Grappig trouwens dat je enkel de situaties noemt waar moslims bij betrokken zijn. En mogelijk ook vanzelfsprekend de bad guys zijn, je bent dus nu min of meer alle moslim doden aan het bagatelliseren.

Laatst gewijzigd op 29-07-2005 om 16:43.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2005, 16:40
MickeyV
MickeyV is offline


bagatelliseren

__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 29-07-2005, 16:43
Rohit
Avatar van Rohit
Rohit is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 29-07-2005 @ 17:40 :


bagatelliseren

sorry (K)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-07-2005, 18:53
see it
Avatar van see it
see it is offline
Citaat:
FuSe schreef op 28-07-2005 @ 23:26 :
Ik denk dat macht oorlogsoorzaak #1 is. Dat het vaak uit naam van het geloof is, is een andere zaak.


Het ligt altijd aan de mens zelf. Niet aan het geloof. Het geloof zelf zal eerder vrede en liefde brengen.
__________________
Jezus is veel interessanter dan de meeste christenen
Met citaat reageren
Oud 29-07-2005, 19:23
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 29-07-2005 @ 13:53 :
De aanslagen in Turkije hebben niet zo bijster veel met geloof te maken + Tsjetjenie wordt al eeuwen door Rusland vanwege kapitalistische redenen onderdrukt.
Ik doelde ik de Armeense genocide, waarin in het conflict wel degelijk een rol speelde dat veel Armenen Christelijk zijn.

Dat is uberhaupt verwant aan de serie conflictenKaukasus, waar zowat elk land conflicten kent tussen christendom en islam.

Azerbeidjan, Georgie, Nagorno-Karabach, Ossetie, etc etc.


Citaat:
Kshatriya schreef op 29-07-2005 @ 13:53 :
Grappig trouwens dat je enkel de situaties noemt waar moslims bij betrokken zijn. En mogelijk ook vanzelfsprekend de bad guys zijn, je bent dus nu min of meer alle moslim doden aan het bagatelliseren.
Wow, door landen op te sommen doe ik dat al?

Dus als ik nu de hele westerse wereld opnoem zijn die opeens gebagatelliseert en rechtvaardigt dat het plegen van wat voor daad dan ook?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 29-07-2005, 19:51
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 28-07-2005 @ 22:03 :
Darfur, Algerije, Nigeria. Turkije
De problemen in afrika hebben hun oorzaak in het willekeurig trekken van grenzen door de Westerse wereld en de daarmee botsende bevolkingsgroepen die in 1x niet meer met hun eigen volk verenigd kunnen worden. De oorzaak in het probleem met Turkije (in neem aan dat je de Koerden bedoeld) heeft een dergelijke oorzaak. De Koerden hebben geen grond gekregen en willen nu een stuk grond van de omliggende landen die daarbij belangrijke stukken grond kunnen verliezen.

Citaat:
Tjetjenie, Indonesie
Bij deze provincies ligt het probleem erbij dat ze zich willen afscheiden van hun land. Echter doordat er in hun gebieden belangrijke grondstoffen liggen wil de regering de provincies niet kwijt.
Citaat:
Afghanistan
En Irak ook
Met citaat reageren
Oud 29-07-2005, 19:53
Nolos
Nolos is offline
Citaat:
zowat elk land conflicten kent tussen christendom en islam
Iets wat niet bepaald verwonderlijk is, dat is wanneer je mee in acht neemt dat dit de grootste en de op één na grootste religies ter wereld zijn.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2005, 00:39
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 29-07-2005 @ 20:51 :
De problemen in afrika hebben hun oorzaak in het willekeurig trekken van grenzen door de Westerse wereld en de daarmee botsende bevolkingsgroepen die in 1x niet meer met hun eigen volk verenigd kunnen worden. De oorzaak in het probleem met Turkije (in neem aan dat je de Koerden bedoeld)
Lees vorige post, ik doelde op de Armeense genocide, het overgrote merendeel van de Koerden is namelijk islamiet, en dus zou dat lastig een geloofsconflict kunnen heten

Citaat:
Lucky Luciano schreef op 29-07-2005 @ 20:51 :
En Irak ook
Dat zou je Bush moeten vragen, maar dat betwijfel ik. de terroristen daar handelen dan weer wel uit geloof.



En over Indonesie en Tjetjenie, en wat gebeurd er daarna? In deze gevallen de islam wordt erbij gehaalt, en hoppa, oorlog. Dat zie je zelfs terug hier op het forum waar mensen soms een onbegrijpelijke voorliefde voor Tjetjeense terroristen schijnt te hebben, hoewel we ze onder objectieve omstandigheden allemaal wel achter de tralies zouden willen zien.

Bij Indonesie geld ook dat de staat geschillen aanmoedigt, hun steun aan moslimmilities bij het afslachten van niet-moslims toont dat duidelijk aan, verder is de Indonesische wetgeving niet ingestelt op anders gelovenden/denkenden.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 30-07-2005, 01:24
Verwijderd
Geloof heeft alleen maar negatieve invloeden op ons leven, dus het zou sowieso opgeruimd moeten worden.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2005, 02:38
Nolos
Nolos is offline
Over de Armeense genocide: de Jonge Turken hebben weinig met de islam te maken, eerder met de ware oorzaak van oorlogen: de aard van mensen. De jonge turken wilden een moderne staat, maar deze maakte al snel plaatst voor een militaire dictatuur.

Verder zijn argumenten waarin het aantal oorlogen tussen groepen met verschillende religies wordt benadrukt, daar waar de atheïsten met 850 miljoen een ongelofelijke minderheid vormen, sowieso erg vreemd. Althans, het argument zal enkel nuttig zijn wanneer je kan bewijzen dat er vóór religies, met name vóór de Abrahamitische religies, minder geweld bestond. Maar dat lijkt mij erg sterk.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2005, 08:05
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 30-07-2005 @ 01:39 :
Lees vorige post, ik doelde op de Armeense genocide, het overgrote merendeel van de Koerden is namelijk islamiet, en dus zou dat lastig een geloofsconflict kunnen heten

In dat geval wil ik je graag wijzen op de overeenkomst die Armenië treft met Rusland en Engeland waarin wordt opgenomen dat ten oosten gelegen delen van het Ottomaanse rijk aan Armenië werden toegevoegd. Je zal begrijpen dat Turkije niet erg blij is met land verlies.

Citaat:

En over Indonesie en Tjetjenie, en wat gebeurd er daarna? In deze gevallen de islam wordt erbij gehaalt, en hoppa, oorlog. Dat zie je zelfs terug hier op het forum waar mensen soms een onbegrijpelijke voorliefde voor Tjetjeense terroristen schijnt te hebben, hoewel we ze onder objectieve omstandigheden allemaal wel achter de tralies zouden willen zien.
De Islam wordt er zoals je zegt bijgehaald, maar het heeft niets met het conflict te maken. De oorzaak ligt voornamelijk in de olievoorraad en pijpleidingen die zich daar bevinden.
Citaat:
Bij Indonesie geld ook dat de staat geschillen aanmoedigt, hun steun aan moslimmilities bij het afslachten van niet-moslims toont dat duidelijk aan, verder is de Indonesische wetgeving niet ingestelt op anders gelovenden/denkenden.
Tuurlijk is die wet daar niet op ingesteld. Dat komt logischerwijs doordat het meerendeel Islamiet is. De Nederlandse wet is toch ook niet ingesteld op het moslimgeloof.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2005, 10:50
CaptainCaveman
Avatar van CaptainCaveman
CaptainCaveman is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 30-07-2005 @ 09:05 :

Tuurlijk is die wet daar niet op ingesteld. Dat komt logischerwijs doordat het meerendeel Islamiet is. De Nederlandse wet is toch ook niet ingesteld op het moslimgeloof.
Dat zit er wel aan te komen. Maar goed, dat heeft niets met het onderwerp te maken.
__________________
Veramerikanisering alom!
Met citaat reageren
Oud 30-07-2005, 13:41
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Chance schreef op 28-07-2005 @ 14:35 :
Ok, wat vinden jullie van de volgende stelling:

Geloof zou niet moeten bestaan

Geloof is namelijk oorlogsoorzaak nummer 1.
Bron?
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 30-07-2005, 13:46
Nolos
Nolos is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 30-07-2005 @ 14:41 :
Bron?
LOL je kan ook doordraven in een zoektocht naar bronnen, sommige dingen kun je beredeneren ZONDER dat het geschreven staat. (ja echt)
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-07-2005, 18:49
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 30-07-2005 @ 14:41 :
Bron?
Maak jezelf niet belachelijk door aan te geven dat je dat niet eens zelf kunt uitvogelen, een beetje onderzoek aub, zie anders als voorbeeld de lijst die ik postte.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 30-07-2005, 19:20
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
ongeloof is doodsoorzaak nummer 1 .

iig mensen, geloof heeft heel veel foute dingen gedaan, maar ook ontzettend veel heel goede dingen. ik denk dat dat wel duidelijk is. verder vind ik de stelling een beetje -mwa - je kunt er niet zo heel veel mee. zelfs in theorie is het onmogelijk.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2005, 12:41
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
T_ID schreef op 30-07-2005 @ 19:49 :
Maak jezelf niet belachelijk door aan te geven dat je dat niet eens zelf kunt uitvogelen, een beetje onderzoek aub, zie anders als voorbeeld de lijst die ik postte.
Jij maakt jezelf belachelijk. Als iemand anders een stelling post mag ik verwachten dat diegene dat ergens op fundeert/baseert en deze fundering/basis aan mij duidelijk maakt.
Over welke lijst heb je het?
+
@Nolos:
Bovendien is deze stelling helemaal niet "zelf te beredeneren," want je gaat mij niet vertellen dat jij de doodsoorzaken van alle mensen op de wereld kent, wel? Of ben je soms God?
Het is nogal een veronderstelling om te denken dat je 'de' doodsoorzaak nr 1. zelf kan beredeneren. Vergeet voor het gemak niet dat je niet alles tegelijk kan bevatten, en je vanuit je eigen referentiekader kijkt.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 31-07-2005, 13:58
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 31-07-2005 @ 13:41 :
Bovendien is deze stelling helemaal niet "zelf te beredeneren," want je gaat mij niet vertellen dat jij de doodsoorzaken van alle mensen
Omg, het ging over conflicten, niet individuele sterfgevallen.

Citaat:
Yab-Yum schreef op 31-07-2005 @ 13:41 :
Jij maakt jezelf belachelijk. Als iemand anders een stelling post mag ik verwachten dat diegene dat ergens op fundeert/baseert en deze fundering/basis aan mij duidelijk maakt.
Over welke lijst heb je het?
Die lijst van conflicten en oorlogen waarin religie een aanjagende rol heeft gespeelt dan wel de oorzaak was.

De onderbouwing is erna al geleverd, dus zeik niet over gebrek aan onderbouwing en kom zelf eens met een tegenargument, dat heb je namelijk ook niet gedaan.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 31-07-2005, 14:42
Verwijderd
Citaat:
Nolos schreef op 30-07-2005 @ 03:38 :
Over de Armeense genocide: de Jonge Turken hebben weinig met de islam te maken, eerder met de ware oorzaak van oorlogen: de aard van mensen. De jonge turken wilden een moderne staat, maar deze maakte al snel plaatst voor een militaire dictatuur.

Verder zijn argumenten waarin het aantal oorlogen tussen groepen met verschillende religies wordt benadrukt, daar waar de atheïstenongelovigen met 850 miljoen een ongelofelijke minderheid vormen, sowieso erg vreemd. Althans, het argument zal enkel nuttig zijn wanneer je kan bewijzen dat er vóór religies, met name vóór de Abrahamitische religies, minder geweld bestond. Maar dat lijkt mij erg sterk.
Atheïsme=/=Ongelovig. Atheïsten zijn een nog kleinere groep (zo'n 150 miljoen).

Bron
Met citaat reageren
Oud 31-07-2005, 15:57
Nolos
Nolos is offline
=zwart wit=, behalve zelfgemaakte problemen opgelost, welke goede dingen heeft religie eigenlijk gedaan?
Yab-Yum, ik reageerde op jouw reactie op iemand zijn argument, niet op een stelling. Iets wat je zelf kon beredeneren zonder bronnen of uitleg.
FuSe, ik las net je bron en de CIA Factbook lijkt inderdaad een verschil te maken: ik kan alleen nergens echt vinden wat dit verschil dan is. Sterker nog, ze maken een verschil tussen "non-religious" en "atheists": ik naam aan dat dit eerste niet religeus is, maar wellicht wel het geloven in een God. En het tweede, Atheïsme, het uberhaupt niet geloven in een God.
non-religious =/= Ongelovig
Met citaat reageren
Oud 31-07-2005, 15:57
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 31-07-2005 @ 14:58 :
Omg, het ging over conflicten, niet individuele sterfgevallen.

Die lijst van conflicten en oorlogen waarin religie een aanjagende rol heeft gespeelt dan wel de oorzaak was.

De onderbouwing is erna al geleverd, dus zeik niet over gebrek aan onderbouwing en kom zelf eens met een tegenargument, dat heb je namelijk ook niet gedaan.
Tof dat de hele stelling op het twijfelachtige Israel Palestina conflict en de kruistochten van een paar eeuwen geleden berust.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2005, 16:27
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 31-07-2005 @ 16:57 :
Tof dat de hele stelling op het twijfelachtige Israel Palestina conflict en de kruistochten van een paar eeuwen geleden berust.
Hoe vaak moet ik mijn lijst herhalen voordat het genoeg opvalt dat jij het ook ziet?

Citaat:
T_ID schreef op 28-07-2005 @ 22:03 :
Darfur, Tjetjenie, Indonesie (Ambon, Atjeh, Timor), Algerije, Turkije, Afghanistan, Nigeria...
Hmm, voeg daar trouwens ook de verovering van het midden oosten en Spanje door de Arabieren bij.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 31-07-2005, 16:35
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 31-07-2005 @ 17:27 :
Hoe vaak moet ik mijn lijst herhalen voordat het genoeg opvalt dat jij het ook ziet?

Hmm, voeg daar trouwens ook de verovering van het midden oosten en Spanje door de Arabieren bij.
Gast hoevaak moet ik nog uitleggen dat die lijst niet klopt en dat geloof niet de oorzaak is. Lees mijn reply die in ditzelfde topic staat.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2005, 16:41
Verwijderd
Citaat:
Nolos schreef op 31-07-2005 @ 16:57 :
=zwart wit=, behalve zelfgemaakte problemen opgelost, welke goede dingen heeft religie eigenlijk gedaan?
Yab-Yum, ik reageerde op jouw reactie op iemand zijn argument, niet op een stelling. Iets wat je zelf kon beredeneren zonder bronnen of uitleg.
FuSe, ik las net je bron en de CIA Factbook lijkt inderdaad een verschil te maken: ik kan alleen nergens echt vinden wat dit verschil dan is. Sterker nog, ze maken een verschil tussen "non-religious" en "atheists": ik naam aan dat dit eerste niet religeus is, maar wellicht wel het geloven in een God. En het tweede, Atheïsme, het uberhaupt niet geloven in een God.
non-religious =/= Ongelovig
Ik denk dat dat laatste wel juist is. Er zijn genoeg mensen die zich simpelweg niet bezig houden met religie, niet religieus zijn maar wel denken dat er iets meer is tussen hemel en aarde (ow, ironie). Atheïsten zijn heel duidelijk in hun 'mening' dat God gewoon niet bestaat.

Nu is het natuurlijk lastig om te peilen wie nou tot welke groep behoort, maar ik geloof niet dat er 850 miljoen overtuigde atheïsten zijn.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2005, 17:21
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 31-07-2005 @ 17:35 :
Gast hoevaak moet ik nog uitleggen dat die lijst niet klopt en dat geloof niet de oorzaak is. Lees mijn reply die in ditzelfde topic staat.
Zorg dan dat de redenen die je aan draagt ook kloppen.

De Algerijnse rebellen slachten bijvoorbeeld willekeurige dorpen af omdat ze vinden dat de huidige regering niet islamitisch genoeg is -> religie

Oost-Timor, de staat steunt moslim milities die genocide plegen op uitsluitend christenen, eveneens uit het ideaal van een soort raszuivere shariastaat (die Indonesie trouwens al is, getuige de onderdrukkende wet) -> religie

Atjeh, idem. -> religie

Tjetjenie, vechten samen met de 'moslimbroefers' -> religie

Turkije, het conflict met Armenie vond zijn oorzaak voor een goed deel in etnisch/religieuze tegenstellingen -> religie

Afghanistan, need I say more? Taliban en zo.

Nigeria, met geweld wordt het christelijke en animistische deel van het land de sharia opgelegd, met als resultaat conflicten. -> religie.


Weerleg en van bovenstaande of hou op met mekkeren over niet-inhoudelijke zaken.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 31-07-2005, 17:59
Rohit
Avatar van Rohit
Rohit is offline
ehm t_id, een religieuze oorlog, is een oorlog waar het uiteindelijk gaat om iemand anders een religie oid op te dringen. Omdat er in Tsjetjenie moslims zijn die voor een vrij land vechten, wilt dat niet zeggen dat het een oorlog door religie is
__________________
Let the world change you... and you can change the world
Met citaat reageren
Oud 31-07-2005, 19:43
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
T_ID schreef op 31-07-2005 @ 14:58 :
Omg, het ging over conflicten, niet individuele sterfgevallen.

Die lijst van conflicten en oorlogen waarin religie een aanjagende rol heeft gespeelt dan wel de oorzaak was.

De onderbouwing is erna al geleverd, dus zeik niet over gebrek aan onderbouwing en kom zelf eens met een tegenargument, dat heb je namelijk ook niet gedaan.
Ah ja, en die lijst levert jouw onderbouwing? Wees dan even compleet en geef a: uberhaupt statistieken, en b: lijst en statistieken van alle andere belangrijke doodsoorzaken.

+ Ik heb ook nog helemaal geen mening voor of tegen of wat dan ook, die verzin ik namelijk pas NADAT een stelling (redelijk) onderbouwd is.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 31-07-2005, 20:40
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 31-07-2005 @ 20:43 :
Ah ja, en die lijst levert jouw onderbouwing?
Ik hoop werkelijk dat je me niet probeert te vragen om nieuwsberichten die zo algemeen zijn als bijvoorbeeld in het geval van Darfur de achtergrond en doelen van de janjaweed te staven.

Dat valt onder algemene ontwikkeling, en deze kritiek op offtopic hakketakken bij gebrek aan weerlegging.


@skathriya, niet noodzakelijk om iemand anders het op te dringen, vaker gaat het om 'zuivering' van een gebied waar een andere groep recht op denkt te hebben, dit geld voor bijvoorbeeld de janjaweed milities, de Indonesische milities in Oost-Timor, de Tjetjeense terroristen, de GIA in Algerije, de Serviers op de Balkan, enz. Het gaat vaak om en soort lebensraum-denken dat aanzet tot agressie.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Stellingen
suzana
2 11-05-2008 15:39
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen stellingen
gothicje
1 25-06-2007 10:49
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Plan strafbaar stellen Holocaust-ontkenning wint steun
Relief
115 19-02-2007 10:47
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap [STELLING] De nadelen van een verzorgingsstaat zijn groter dan de voordelen.
Verwijderd
110 21-09-2006 00:04
Liefde & Relatie hoe stel je je op
Verwijderd
22 16-08-2002 00:27
Verhalen & Gedichten Stel.. gedichtje ove reen gebeurtenis van laatst.. :(
Joyce-b
7 07-01-2002 21:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:33.