Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-01-2006, 22:51
nienie
Avatar van nienie
nienie is offline
________________________________________
Bètastudenten klagen over zichzelf


Door onze redactie onderwijs

Rotterdam, 14 jan. Studenten wiskunde, natuurkunde en informatica hebben in een open brief aan minister Van der Hoeven (Onderwijs, CDA) hun zorgen geuit over hun eigen wiskundekennis. De studenten wijten hun problemen met wiskunde aan de Tweede Fase in havo en vwo. Ze keren zich tegen een door de minister voorgenomen verlichting van wiskunde op de middelbare school.

De brief is gestuurd door achttien studieverenigingen van tien universiteiten en is een initiatief van de Leidse vereniging De Leidsche Flesch. Voor de actie is een website (www.lievemaria.nl) opgezet waar studenten kunnen vertellen met welke problemen ze worden geconfronteerd en waar ze kunnen discussiëren over onderwijsvernieuwingen.

Volgens de briefschrijvers schiet de wiskundekennis van eerstejaars bètastudenten te kort door het wiskundeonderwijs in de bovenbouw van havo en vwo. Docenten aan hogescholen en universiteiten constateren een dalend kennisniveau bij eerstejaars, bleek eind vorig jaar uit een evaluatie van de Tweede Fase.

In de plannen van Van der Hoeven voor herziening van de Tweede Fase vanaf september 2007 neemt het aantal verplichte uren wiskunde op havo en vwo af. De studenten vragen de minister om het bèta-onderwijs juist te verzwaren. Ook de HBO-raad wil dat wiskunde verplicht blijft in het havo-profiel Cultuur & Maatschappij, met name voor studenten aan de lerarenopleiding basisonderwijs (pabo). Het Kamerdebat over de Tweede Fase is verplaatst van 19 naar 26 januari.

________________________________________
Bron: www.nrc.nl

Goede actie! Zou het zin hebben denk je?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-01-2006, 23:00
Prof
Prof is offline
ik denk niet dat het zin heeft iemand van dit kabinet iets aan het verstand te praten
Met citaat reageren
Oud 14-01-2006, 23:49
Verwijderd
Gelukkig zijn er nog universiteiten die het recht in eigen hand nemen. In Nijmegen bijvoorbeeld wordt met ingang van het nieuwe studiejaar 2006-2007 van een flink aantal (alfa-)studies de studielast in het propedeusejaar flink verhoogd. Dat is nodig om studenten te stimuleren harder te werken om zo het gedaalde niveau van middelbare scholieren als gevolg van de tweede fase op te vangen. Het aantal afhakers zal dan groter zijn maar de uiteindelijke kwaliteit, en daar gaat het tenslotte om, zal hoger zijn.

Als wiskunde wordt teruggeschroefd op de middelbare school zal er uiteindelijk voor TU's niets anders opzitten dan in het eerste jaar een groot aantal wiskunde'bijspijker'lessen te geven, zodat het niveau tenminste gewaarborgd blijft. Het programma wordt daardoor zwaarder, waardoor meer mensen zullen afvallen, ook daar.

Dit kabinet gaat, volkomen blind voor kritiek, gewoon voort met het vernietigen van de kennisbasis van onze samenleving. Bologna-akkoorden die zeggen dat we in 2020 de helft van de beroepsbevolking minstens op HBO-niveau moeten hebben? Geen probleem joh, we maken gewoon de studies twee keer makkelijker en tadaa, twee keer zoveel hoger opgeleiden! En het maakt niet uit, 'want hij heeft toch een universitaire opleiding?'

(Ik zeg het als grapje, maar eigenlijk moet ik ervan huilen.)
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 01:00
Verwijderd
Tsja, dit kan ik als natuurkundestudent alleen maar beamen. We moeten maar eens een GR-verbranding organiseren.

Oh, en als we toch bezig zijn met verbranden, kunnen we gelijk van der Hoeven erbij gooien. Het is toch van de zotte dat op het ministerie van OC&W iemand zit die niet eens weet wat wetenschap inhoudt? Om dat soort dingen kan ik me bijna zo kwaad maken als om studenten die CDA stemmen.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 01:22
Prof
Prof is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-01-2006 @ 00:49 :
Gelukkig zijn er nog universiteiten die het recht in eigen hand nemen. In Nijmegen bijvoorbeeld wordt met ingang van het nieuwe studiejaar 2006-2007 van een flink aantal (alfa-)studies de studielast in het propedeusejaar flink verhoogd. Dat is nodig om studenten te stimuleren harder te werken om zo het gedaalde niveau van middelbare scholieren als gevolg van de tweede fase op te vangen. Het aantal afhakers zal dan groter zijn maar de uiteindelijke kwaliteit, en daar gaat het tenslotte om, zal hoger zijn.

Als wiskunde wordt teruggeschroefd op de middelbare school zal er uiteindelijk voor TU's niets anders opzitten dan in het eerste jaar een groot aantal wiskunde'bijspijker'lessen te geven, zodat het niveau tenminste gewaarborgd blijft. Het programma wordt daardoor zwaarder, waardoor meer mensen zullen afvallen, ook daar.

Dit kabinet gaat, volkomen blind voor kritiek, gewoon voort met het vernietigen van de kennisbasis van onze samenleving. Bologna-akkoorden die zeggen dat we in 2020 de helft van de beroepsbevolking minstens op HBO-niveau moeten hebben? Geen probleem joh, we maken gewoon de studies twee keer makkelijker en tadaa, twee keer zoveel hoger opgeleiden! En het maakt niet uit, 'want hij heeft toch een universitaire opleiding?'

(Ik zeg het als grapje, maar eigenlijk moet ik ervan huilen.)
ja en verder word die 50% hoogopgeleiden behalve met het verlagen van kwaliteit vooral met administratieve truucs bereikt :/
ik snap overigens niet dat het kabinet voordurend
kennis economie kennis economie roept en weigert te investeren
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 01:24
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 15-01-2006 @ 02:00 :
(...)

Om dat soort dingen kan ik me bijna zo kwaad maken als om studenten die CDA stemmen.
Proef het onbegrip dat mij ten dele viel toen ik op mijn uni beweerde dat studenten die CDA of VVD stemden zichzelf in de voet schoten.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 01:26
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Kom op, een student hóórt gewoon SP of GroenLinks te stemmen! Dat is een ongeschreven wet.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 01:32
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 15-01-2006 @ 02:26 :
Kom op, een student hóórt gewoon SP of GroenLinks te stemmen! Dat is een ongeschreven wet.
Die helaas tegen sommige principes in kan druisen. Jammer, dan maar een keer geen eigenbelang najagen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 01:49
Verwijderd
Over GL kun je nog twisten maar de SP dient bepaald het belang van de studenten nog minder dan de VVD. Ik zie niet in waarom je je als academicus zou aansluiten bij een partij van werklieden. Dan nog liever versleten worden voor elitaire linkse lul in een ivoren toren bij GL .
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 09:09
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 15-01-2006 @ 02:26 :
Kom op, een student hóórt gewoon SP of GroenLinks te stemmen! Dat is een ongeschreven wet.
Met het oog op de toekomst stem ik juist geen SP of GL. Ze verhinderen de wetenschappelijke groei van Nederland.

OT: Het is misschien een aardig plan op wiskunde A1 te schrappen of te verlichten, misschien ook nog A2. Maar blijf bij de natuur-profielen van de wiskunde af.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 12:36
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
onze wiskunde leraar zegt ook dat het niveau ten ofzichte van vóór de 2e fase STERK gedaald is
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 12:37
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 15-01-2006 @ 10:09 :
OT: Het is misschien een aardig plan op wiskunde A1 te schrappen of te verlichten, misschien ook nog A2. Maar blijf bij de natuur-profielen van de wiskunde af.
A1 is ongeveer zes hoofdstukken, voor de rest allemaal 4e en 5e klas stof.

Er zit een enorm verschil met A1&2 in, die examen doen in 13 hoofdstukken, meer dan het dubbele, en daarnaast ook nog eens minder herhaling krijgen.

Ik denk dat A1 prima is en niet geschrapt hoeft te worden, maar het gapende gat tussen A1&2 en A1 zou deels gedicht kunnen worden, want veel mensen die ik ken de A1&2 deden of doen klagen dat het tempo nauwelijks bij te houden is.

Wiskunde B moet natuurlijk het hoogste niveau blijven, die profielen focussen specifiek op wiskundige vakgebieden, puur eigenbelang voor de leerling dat dat een hoog niveau blijft houden.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 12:53
Verwijderd
Citaat:
remy476 schreef op 15-01-2006 @ 13:36 :
onze wiskunde leraar zegt ook dat het niveau ten ofzichte van vóór de 2e fase STERK gedaald is
Newsflash, de universiteiten hebben al tijden geleden de noodklok geluid over het dalende niveau van de instromende scholieren. Dat komt gewoon door de tweede fase; minder inhoud, meer poeha als werkstukjes, presentaties en dergelijke.

De meeste vierjarige alfa- en gammastudies duurden voor de jaren tachtig ook vijf jaar. Op het programma is dus al beknibbeld. Het wetenschappelijk onderwijs verschraalt waar we bij staan, en ondertussen beweert men in Den Haag nog doodleuk dat we 'op mondiaal niveau' moeten concurreren met topuniversiteiten. Er moet een Nederlands Harvard komen, Nederland moet de leidende kenniseconomie van Europa worden, bla bla bla.

Ondertussen daalt het niveau schrikbarend. Er zullen echt keuzes gemaakt moeten worden: willen we écht kwaliteits-academici afleveren, dan zal het budget verveelvoudigd moeten worden en zullen we moeten accepteren dat een belangrijk deel van de WO'ers (en zeker van de HBO'ers) een of meerdere niveaus zullen afzakken, wanneer de eisen en het niveau aangescherpt worden.

Vijftig procent van de bevolking hoger opgeleid in 2020 is onmogelijk; dan hadden we 150 jaar geleden al met veredeling moeten beginnen.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 12:55
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Uberhaupt is een Nederlands Harvard of Eton onhaalbaar, gewoon omdat daar met een systeem wordt gewerkt waar de klas van 30 gewoon wordt verteld dat alleen de beste 25 door gaan, en de beste 20 als de klas uti 25 man bestaat.

Daarna werkt iedereen zich een slag in de rondte om niet af te vallen. Bovendien speelt het een rol dat je tenzij je A-levels en Eton/Oxford hebt gedaan je een spreekwoordelijke loser bent, die nergens meer kans maakt op het beste van het beste.

Zoiets functioneerd in Nederland niet omdat niemand ooit nog met zo'n systeem geconfronteerd is.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 13:01
Verwijderd
Zoiets hoeft ook niet in Nederland te functioneren. Waarom wordt er zo hoog opgegeven over Yale, Harvard en Princeton? Omdat state universities zovaak een abominabel slecht niveau afleveren. Bij ons is het overheidsgestuurde onderwijs gewoon veel beter, daarom is er ook minder behoefte aan een afzonderlijke top-opleiding. De diverse universiteiten bieden namelijk ook al bijzondere programma's aan (en dan heb ik het even niet over University College Utrecht ofzo, ik doel meer op postdoctoraal onderwijs zoals de Grotius Academie of de verschillende MBA's die aan Nijenrode worden aangeboden).

Ik ben overigens wel voor een systeem waarin studenten die al vroeg excelleren sneller van het 'voetvolk' gescheiden worden, zodat ze eerder de kans krijgen zich te ontplooien. Alleen het is in mijn ogen belachelijk dat zulk onderwijs gepaard zou moeten gaan met collegegeld van tienduizenden euro's. Intensief, kleinschalig onderwijs, gewoon één hoogleraar of UD in een werkgroep op vijf of zes studenten, hoeft echt niet zó veel te kosten.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 13:07
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Exact, Nederland beschikt over een hoger gemiddeld niveau, en misschien blijven we op topniveau iets achter.

De mensen die het kunnen zullen zich toch al onderscheiden, die mensen kunnen met de juiste begeleiding al veel verder komen, daarvoor is geen gesleutel in het onderwijs zelf nodig.

Hoewel dat indruist tegen de mentaliteit, halverwege 2005 hoorde ik nog in Twee Vandaag de woordvoerder van stichting Stichting BOINK fluitend beweren dat kinderen die hoogbegaafd zijn 'het toch wel redden' en dat er daarom alleen maar begeleiding nodig is bij laagbegaafden. Ignorance is bliss, maar het is wel wat er leeft onder veel mensen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 13:16
Verwijderd
Er is eigenlijk op alle niveau's meer en intensievere begeleiding nodig. Waarom vinden ouders het zo erg dat hun kind naar een MBO moet? Waarom vindt de overheid het zo belangrijk dat er meer mensen naar HBO of WO gaan? Omdat het niveau van de lagere onderwijsvormen de afgelopen jaren ook enorm gedaald is. Vroeger was een vierjarige MBO ook echt nog een deugdelijke, hoogstaande vakopleiding. Je leerde gewoon een vak, je kon dingen die een HBO'er of academicus echt niet kon.

Tegenwoordig is het MBO meer een soort vergaarbak voor alles wat net het VMBO kon halen en eigenlijk nog te jong was om al te gaan werken. De uitval is enorm. Er worden ook nauwelijks eisen gesteld aan de instroom. Dat geldt trouwens ook voor het HBO en in mindere mate het WO. Het niveau van veel HBO-'studenten' is dan ook werkelijk om te huilen; veel WO-studenten blijven ook achter in hun algemene ontwikkeling.

Allemaal omdat het belangrijker wordt gevonden wat voor papiertje je hebt, wat voor naampje erop staat, dan wat die opleiding nou écht inhoudelijk voorstelt. Dáár draait het tenslotte om; het boeit mij geen flikker of ik mr. ben of master of groengele paprika voor mijn part, het gaat erom dat de instroom op de arbeidsmarkt van hoge kwaliteit is. Dat los je niet op door etikettenplakkerij.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 13:30
Bendzj
Avatar van Bendzj
Bendzj is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-01-2006 @ 14:16 :
iets waar ik het hartgrondig mee eens ben
Hear, hear!

De verschraling van het onderwijs is echt om te huilen. Ik vrees voor het niveau van de afstuderenden de komende jaren. Zou toch jammer zijn als we afglijden naar het Amerikaanse 'community college' niveau.
__________________
Such a riposte is a scandalous impertinence | Anders nog iets?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-01-2006, 13:40
Prof
Prof is offline
overigens sowieso totaal idioot om die 50% als doel te stellen dat kan gewoon alleen maar met niveau verlaging over boekhoudkundige truucs
het is gewoon niet zo dat 50% van nederland uberhaupt de hersens er voor heeft om WO of HBO niveau te halen

ik snap ook niet hoe ze aan die statistieken kmen dat in andere landen 50% van de mensen hoogopgeleid ijn
men kan alleen maar aan zon getal zijn gekomen door appels met peren te vergelijken want ik geloof niet dat een amerikaan genetisch slimmer is dan een nederlander :/
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 13:40
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-01-2006 @ 02:49 :
Over GL kun je nog twisten maar de SP dient bepaald het belang van de studenten nog minder dan de VVD. Ik zie niet in waarom je je als academicus zou aansluiten bij een partij van werklieden. Dan nog liever versleten worden voor elitaire linkse lul in een ivoren toren bij GL .
Als je ook op jou afgaat, kun je beter nérgens meer op stemmen. Of ben jij zo'n Bos-ventje?
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 13:43
Verwijderd
Citaat:
Bendzj schreef op 15-01-2006 @ 14:30 :
Hear, hear!

De verschraling van het onderwijs is echt om te huilen. Ik vrees voor het niveau van de afstuderenden de komende jaren. Zou toch jammer zijn als we afglijden naar het Amerikaanse 'community college' niveau.
Ik vind het weer een sprekend voorbeeld van 'Nederland wil te veel'. Je ziet het ook aan initiatieven als 'University College' enzo, dat constante spiegelen aan het Amerikaanse systeem dat echt niet zo goed is als men ons wil laten geloven. Natuurlijk, Harvard is goed, maar je moet wel een rijke papa hebben. Het is onderwijs voor de rijken - dit in tegenstelling tot Nederland waar eigenlijk iedereen op eigen kracht een mooie baan kan krijgen.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 13:46
Prof
Prof is offline
Citaat:
Sylph schreef op 15-01-2006 @ 14:43 :
Natuurlijk, Harvard is goed, maar je moet wel een rijke papa hebben. Het is onderwijs voor de rijken - dit in tegenstelling tot Nederland waar eigenlijk iedereen op eigen kracht een mooie baan kan krijgen.
sorry maar dit is wel onzin
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 13:49
Verwijderd
Let vooral op 'eigen kracht'.

Natuurlijk moet je niet contactgestoord zijn, maar als je de capaciteiten en de cijfers hebt is dat echt wel mogelijk.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 13:57
Prof
Prof is offline
Citaat:
Sylph schreef op 15-01-2006 @ 14:49 :
Let vooral op 'eigen kracht'.

Natuurlijk moet je niet contactgestoord zijn, maar als je de capaciteiten en de cijfers hebt is dat echt wel mogelijk.
dat zal je in nederland nog vies tegen vallen
en in amerika flink mee als je [echt goed bent kom je echt wel in harvard terecht er zijn beurzen etc natuurlijk heb je het een stuk zwaarder dan iemand met een rijke vader omdat je naast je studie ook nog keihard moet werken
maar toch er is een redelijke ingang in het onderwijs voor de buiengewoon goede student
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 13:59
Verwijderd
Uiteraard, maar gewoon 'goede' studenten komen dan alsnog terecht op veel slechtere staatsuniversiteiten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-01-2006, 14:57
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 15-01-2006 @ 14:40 :
Als je ook op jou afgaat, kun je beter nérgens meer op stemmen. Of ben jij zo'n Bos-ventje?
Nee, ik vind Bos ook een zak hooi. Om eerlijk te zijn is er inderdaad geen partij waar ik op dit moment op zou willen stemmen. Ik heb overigens uit GL-hoek de afgelopen maanden wel een aantal goede initiatieven gehoord (o.a. hardere aanpak mensen die weigeren naar integratiecursussen te komen, versoepeling ontslagrecht).

Ik hoop echt dat GL het voor elkaar krijgt 'links' te ontdoen van het imago van 'alles opofferen ten gunste van de allerzwaksten'.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 14:59
Prof
Prof is offline
Citaat:
Sylph schreef op 15-01-2006 @ 14:59 :
Uiteraard, maar gewoon 'goede' studenten komen dan alsnog terecht op veel slechtere staatsuniversiteiten.
tja je kan niet alles hebben
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 15:20
Boebsie
Boebsie is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 15-01-2006 @ 02:00 :
Tsja, dit kan ik als natuurkundestudent alleen maar beamen. We moeten maar eens een GR-verbranding organiseren.
Ja ik kan het ook beamen als A.I. - student. Ik heb niet zoveel wiskunde als bijvoorbeeld natuurkundestudenten, maar voor basiswiskunde hadden maar 5 van de circa 40 mensen het gehaald, dat zijn echt dramatische cijfers.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 15:28
Boebsie
Boebsie is offline
Volgens mij is het beta onderwijs zoiezo slecht. Als je nagaat hoe snel we moesten kunnen programmeren, terwijl we nooit enige vorm van basiskennis hadden vergaart op de middelbare school. Als je zelf thuis niet programmeert, maar puur alleen de opdrachten doet die je op school krijgt wordt je nooit een goeie programmeur . Dat is eigenlijk schandalig, dat je afstudeert maar naast bijvoorbeeld amerikaanse programmeurs echt geen reet kan.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 15:30
Verwijderd
Want alle bètastudies draaien om programmeren?
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 15:32
Boebsie
Boebsie is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 15-01-2006 @ 16:30 :
Want alle bètastudies draaien om programmeren?
Huh? Ik geef gewoon een voorbeeld als aanvulling op het wiskunde probleem bij betastudies.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 15:36
Verwijderd
Ik denk niet dat het WO-bètaonderwijs slecht is, alleen ik heb in het eerste jaar wel hard moeten werken om de achterstand in te halen. Toen ik op de universiteit kwam wist ik nauwelijks het verschil tussen en sinus en een cosinus en van essentiële natuurkundige vaardigheden zoals dimensie-analyse en vector-rekenen had ik nog nooit gehoord.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 15:38
Niet Slaan
Niet Slaan is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 15-01-2006 @ 02:00 :
Tsja, dit kan ik als natuurkundestudent alleen maar beamen. We moeten maar eens een GR-verbranding organiseren.
Hear, hear! Ik word ZO gek van de zin 'Dat moet gewoon zo'. Ik wil verdomme weten waar ik mee bezig ben, stelletje oetlullen.



Excuses voor het taalgebruik.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 15:44
Niet Slaan
Niet Slaan is offline
Citaat:
Sylph schreef op 15-01-2006 @ 14:43 :
Ik vind het weer een sprekend voorbeeld van 'Nederland wil te veel'. Je ziet het ook aan initiatieven als 'University College' enzo, dat constante spiegelen aan het Amerikaanse systeem dat echt niet zo goed is als men ons wil laten geloven. Natuurlijk, Harvard is goed, maar je moet wel een rijke papa hebben. Het is onderwijs voor de rijken - dit in tegenstelling tot Nederland waar eigenlijk iedereen op eigen kracht een mooie baan kan krijgen.
Oftewel: hier kan ook iedereen zomaar een pretstudie volgen, 3 jaar op kosten van de regering leven zonder een P te halen of ook maar iets uit te voeren enz enz..
Nee, doe mij dan maar het 'Amerikaanse' systeem -wat overigens niet alleen in de VS wordt gebruikt- waar men nog moet werken om ergens binnen te komen, laat staan om een studie af te ronden.

ETA: Op zo'n manier is het onderwijs m.i. veel uitdagender, je wordt ten minste omringd door mensen die ook wìllen weten, leren, ontdekken.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 16:11
Verwijderd
Citaat:
Niet Slaan schreef op 15-01-2006 @ 16:44 :ETA: Op zo'n manier is het onderwijs m.i. veel uitdagender, je wordt ten minste omringd door mensen die ook wìllen weten, leren, ontdekken.
Dat is heel mooi en aardig natuurlijk, maar dit geldt alleen voor de beste Amerikaanse universiteiten, en die zijn er niet zoveel. Op veel state universities is het beleid dat ze iedereen aannemen die een high school diploma heeft gehaald (of iedereen met een 2.0 GPA gemiddeld, wat overeenkomt met een mager zesje), en een high school diploma stelt betreurenswaardig vaak niets voor. Ook in Amerika zijn de meeste studenten apathisch en lui. Harvard et al is de uitzondering op de regel.

Verder is het onzin om te zeggen dat men in Amerika werkt om de studie af te ronden. Grote percentages worden tijdens hun college jaren drop-outs of besteden jaren meer dan de 4 jaar die er voor staat om hun bachelor te halen.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 16:56
Verwijderd
Bottomline is denk ik dat studenten overal in meerderheid apathisch en lui zijn, alleen dat in Amerika de beste studenten meer gestimuleerd worden zichzelf te onderscheiden. In Nederland wordt het al snel als iets overdrevens gezien als je een topmaster wilt doen.

Ons onderwijs is gewoon gericht op de grootste gemene deler. Dan kun je natuurlijk nooit topresultaten verwachten. Overigens denk ik wel dat er veel winst te behalen valt met het afschaffen van een groot deel van de secundaire vaardigheden-training op de middelbare school (werkstukjes, presentaties, allemaal niet-inhoudelijke dingen) en het overschakelen naar een meer traditioneel, kennisoverdrachtsgericht systeem.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-01-2006, 17:42
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 15-01-2006 @ 17:56 :
Ons onderwijs is gewoon gericht op de grootste gemene deler. Dan kun je natuurlijk nooit topresultaten verwachten. Overigens denk ik wel dat er veel winst te behalen valt met het afschaffen van een groot deel van de secundaire vaardigheden-training op de middelbare school (werkstukjes, presentaties, allemaal niet-inhoudelijke dingen) en het overschakelen naar een meer traditioneel, kennisoverdrachtsgericht systeem.
Ik zou het (als leerling) wel klote vinden als de secundaire vaardigheden (presenteren) werden afgeschaft. Daar ben ik (en velen met mij) van nature niet zo sterk in en in mijn geval heeft het vele presenteren wel nut gehad. Ik had liever een hoger tempo voor de lesstof gehad.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 19:00
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Hoe ver ben je heen als de leerlingen klagen over het te lage niveau...
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 19:03
Morri
Morri is offline
Citaat:
Snees schreef op 15-01-2006 @ 18:42 :
Ik zou het (als leerling) wel klote vinden als de secundaire vaardigheden (presenteren) werden afgeschaft. Daar ben ik (en velen met mij) van nature niet zo sterk in en in mijn geval heeft het vele presenteren wel nut gehad. Ik had liever een hoger tempo voor de lesstof gehad.
Daar ben ik het wel mee eens. Ik denk dat presenteren bijvoorbeeld een nuttige vaardigheid is om te leren, maar het mag niet de enige manier zijn om met de stof bezig te zijn. Werkstukken zijn op zich ook goed, maar niet als het er teveel zijn. Iedereen kan knippen en plakken van internet en uit boeken, daar hoef je geen vwo-eindexamen voor gehad te hebben. Kennis is echter wel belangrijk.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 19:40
lawallan
Avatar van lawallan
lawallan is offline
Het onderwijs niveau is gewoon erg laag, niet alleen de beta richting maar gewoon in het algemeen. Het erge is dat er niets eens meer geld hoeft uitgetrokken te worden om het onderwijs te verbeteren. Het enige wat er moet gebeuren is dat de leraar je huiswerk controleert en als je het niet af hebt een straf oplegd. Op deze manier word men gedwongen om te leren en onthou je het ook goed. Ik heb de laatste 3 jaar nauwelijks huiswerk gemaakt en ik haal overal makkelijk zessen op (terwijl ik geen bijzonder hoog IQ heb) omdat de toetsen op het niveau van de leerling word afgestemd, ook hiermee moet gestopt worden.
__________________
Nothing is just satire
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 20:22
Prof
Prof is offline
Citaat:
lawallan schreef op 15-01-2006 @ 20:40 :
Het onderwijs niveau is gewoon erg laag, niet alleen de beta richting maar gewoon in het algemeen. Het erge is dat er niets eens meer geld hoeft uitgetrokken te worden om het onderwijs te verbeteren. Het enige wat er moet gebeuren is dat de leraar je huiswerk controleert en als je het niet af hebt een straf oplegd. Op deze manier word men gedwongen om te leren en onthou je het ook goed. Ik heb de laatste 3 jaar nauwelijks huiswerk gemaakt en ik haal overal makkelijk zessen op (terwijl ik geen bijzonder hoog IQ heb) omdat de toetsen op het niveau van de leerling word afgestemd, ook hiermee moet gestopt worden.
precies
gewoon het niveau vrij hoog leggen en vervolgens strevend at zo veel mogleijk mensne het halen
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 20:24
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Het is algemeen bekend dat het VWO geen fluit voorstelt. Ik heb daar zelf erg last van gehad en misschien heb ik dat nog steeds, ik ben van groep 1 basisschool tot VWO 6 geen moment écht gemotiveerd om te gaan werken, omdat ik het allemaal met gemak haalde. Ja, dan verklooi je talent. Niet dat ik wil zeggen dat ik zo'n genie ben, noch suggereer ik dat ik met meer uitdaging nu al topman bij Philips was geweest, maar ik zie wel waarom het VWO mij en vele anderen weinig kan bieden.

Het kan toch niet zo zijn dat begaafde jongens en meisjes "dan maar klassen moeten overslaan"? Dat heeft zoveel nadelen dat het al bijna niet meer als oplossing mag gelden.

Ik vind in principe de verdeling in drie hoofdgroepen (VMBO-t, HAVO en VWO) prima, maar het VWO mag toch wel wat extra's bieden zonder direct een soort hoogbegaafdeninstituut te worden.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2006, 08:15
MazeMouse
Avatar van MazeMouse
MazeMouse is offline
Ik heb nu in dit eerste jaar 2 problemen gemerkt...
1: Het over het algemeen te lage niveau van wiskunde dingen. (ik had nog een excuus in dat het al een aantal jaar geleden was dat ik wiskunde gehad had maar sommigen vers van de HAVO haalden alsnog lagere cijfers dan ik en ik had net een mager voldoendetje)
2: Leraren die klagen over teveel wiskunde in te weinig tijd om iedereen maar in 2 blokken op het juiste niveau te krijgen. (dat vonden wij als leerlingen al krap aan maar de leraren dus ook)

HBO wordt nu dus eigenlijk gewoon opgescheept met de "herstelwerkzaamheden" van wat ze op de middelbare scholen nalaten te doen. Ze moeten gewoon speciale herhaal lessen geven in tijd die ze eigenlijk niet hebben om mensen naar het juiste niveau te brengen zodat ze de opleiding kunnen halen ...
En nu moeten we vanaf blok3 dus alle eerstejaars HBO wiskunde ook gaan doen in 2 blokken omdat we dus al 2 blokken kwijt zijn (waar de leraren NOG MINDER blij mee zijn)
__________________
*siglezer* ][ Inspiring cries of 'Turn-that-damn-thing-down' since 2004 ][ Piep zei de muis... ][ Bassplayerman!
Met citaat reageren
Oud 16-01-2006, 09:42
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 15-01-2006 @ 21:24 :
Ik vind in principe de verdeling in drie hoofdgroepen (VMBO-t, HAVO en VWO) prima, maar het VWO mag toch wel wat extra's bieden zonder direct een soort hoogbegaafdeninstituut te worden.
Nog beter, voor elk vak je eigen niveau kiezen. Helaas iets wat nooit verkelijkheid wordt.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 16-01-2006, 09:49
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Vice schreef op 16-01-2006 @ 10:42 :
Nog beter, voor elk vak je eigen niveau kiezen. Helaas iets wat nooit verkelijkheid wordt.
Omdat het niet haalbaar is. Maar dan nog zou ik het een soort overtrokken studiehuispoging vinden. Het hoeft namelijk helemaal niet zo te zijn dat je van alles een beetje moet weten. Specialisatie is prima, want het is in het studiehuis maar mooi gebleken dat niemand ook maar iets opschiet met die "brede leerweg". Het zorgt alleen maar voor problemen, ontevredenheid en een laag niveau.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2006, 09:56
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Nou ja, betastudenten die klagen... In mijn groep van C&M klanten sprak niemand einde 6e Frans en werd er gemopperd als iemand twee alinea's voor moest lezen. Laat staan de regen van onvoldoendes die neerdaalde bij mondelingen.

Bedoel, als een medeleerling je na zes jaar lang Engels te hebben gehad vraagt of je de film 'the fifty-oneth state' hebt gezien...
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 16-01-2006, 09:59
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
T_ID schreef op 16-01-2006 @ 10:56 :
Nou ja, betastudenten die klagen... In mijn groep van C&M klanten sprak niemand einde 6e Frans en werd er gemopperd als iemand twee alinea's voor moest lezen. Laat staan de regen van onvoldoendes die neerdaalde bij mondelingen.
Het punt is dat de meesten van de C&Mmers weinig barrières hebben om tegenop te lopen als ze verder gaan studeren. Wiskunde is echter een essentieel onderdeel bij elke bètastudie (ja, zelfs die van mij )
Met citaat reageren
Oud 16-01-2006, 10:07
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 16-01-2006 @ 10:59 :
Het punt is dat de meesten van de C&Mmers weinig barrières hebben om tegenop te lopen als ze verder gaan studeren. Wiskunde is echter een essentieel onderdeel bij elke bètastudie (ja, zelfs die van mij )
Mwo.. Wie er geen gevoel voor heeft kan op iets simpels als een taal zwaar onderuit gaan. Misschien dat je met de feitologie-aanpak (stampen zonder werkelijk te begrijpen) iets verder komt, maar lukken zal het op die manier nooit.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 16-01-2006, 10:09
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 15-01-2006 @ 17:56 :
Overigens denk ik wel dat er veel winst te behalen valt met het afschaffen van een groot deel van de secundaire vaardigheden-training op de middelbare school (werkstukjes, presentaties, allemaal niet-inhoudelijke dingen) en het overschakelen naar een meer traditioneel, kennisoverdrachtsgericht systeem.
Nare Man is de messias!

Ik heb het altijd vreemd gevonden dat, waar ik met een uur leren voor een proefwerk altijd minimaal een 8 haalde, ik vijf uur besteedde aan in het copypasten van een zinloos werkstuk of boekverslag waar ik vervolgens een zesje voor haalde.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2006, 10:09
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 16-01-2006 @ 10:49 :
Omdat het niet haalbaar is. Maar dan nog zou ik het een soort overtrokken studiehuispoging vinden. Het hoeft namelijk helemaal niet zo te zijn dat je van alles een beetje moet weten. Specialisatie is prima, want het is in het studiehuis maar mooi gebleken dat niemand ook maar iets opschiet met die "brede leerweg". Het zorgt alleen maar voor problemen, ontevredenheid en een laag niveau.
Ik bedoel juist dat de scholen moeten stoppen met die kleine beetjes en veel meer moeten richten op de talenten van jongeren. Ik zag dat ook duidelijk bij mij op school. Hoevaak het wel niet voorkwam dat jongeren naar de mavo werden gestuurd, omdat ze slecht waren in vakken zoals verzorging of gym.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:53.