Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Onzin
Bekijk resultaten poll: Hang jij een religie aan?
Ja, Nederlands hervormd en ik beschouw mezelf als behorende tot de PKN 2 6.67%
Ja, gereformeerd en ik beschouw mezelf als behorende tot de PKN 1 3.33%
Ja, Nederlands hervormd maar geen PKN 1 3.33%
Ja, gereformeerd maar geen PKN 1 3.33%
Ja, anderszins protestants, namelijk ... 1 3.33%
Ja, rooms-katholiek 6 20.00%
Ja, joods 2 6.67%
Ja, islamitisch 3 10.00%
Ja, anders, namelijk ... 4 13.33%
Ik ben een agnost 7 23.33%
Ik ben aan atheïst 16 53.33%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 30. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-10-2015, 10:22
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Poll.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-10-2015, 10:28
Korreltjezout
Avatar van Korreltjezout
Korreltjezout is offline
nee nooit bah
__________________
Forumdownie
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 10:28
zeehond23
Avatar van zeehond23
zeehond23 is offline
poll duurt lang
__________________
#JeSuisLidl
[QUOTE=Kristaco;33732259]Met jezelf spelen is lekker.[/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 10:33
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
poll duurt lang
doe rustig
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 10:39
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Wat een hoop opties, go christenen
Spoiler


Ik heb "Ja, Nederlands hervormd en ik beschouw mezelf als behorende tot de PKN" gestemd, maar ik neig (zeker betreft doop-kwesties) ook wel naar baptistische/ evangelische kerk.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 10:47
df
Avatar van df
df is offline
"Binnen de Islam zijn vast ook meerdere stromingen"

Klopt, die hebben wel eens ruzie met elkaar maar verder merk je er weinig van hoor!
__________________
Het kapitalisme is een geweldige vondst en heeft slechts dat ene nadeel dat je geld moet hebben om eraan deel te kunnen nemen.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 10:51
Verwijderd
Soms als ik zondags bij een oom en tante ben moet ik mee naar kerk. Dan probeer ik naast een vriendje te gaan zitten Wel lekker snoep vreten trouwens!
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 10:56
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
"Binnen de Islam zijn vast ook meerdere stromingen"

Klopt, die hebben wel eens ruzie met elkaar maar verder merk je er weinig van hoor!
Ja, ze zijn er. Maar Axel11 vond het niet relevant genoeg om dat in deze poll op te nemen. Terwijl het onderscheid tussen christelijke stromingen voor hem blijkbaar wel relevant genoeg was om zo expliciet deze stromingen te scheiden in de poll
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 10:57
Abby.
Abby. is offline
Ik ben agnost, maar ook "aan atheïst", want ja, zeker weten doe ik niks, maar het lijkt me toch allemaal wel behoorlijke onzin. Eigenlijk dus gewoon atheïst
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 10:58
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Ja, ze zijn er. Maar Axel11 vond het niet relevant genoeg om dat in deze poll op te nemen. Terwijl het onderscheid tussen christelijke stromingen voor hem blijkbaar wel relevant genoeg was om zo expliciet deze stromingen te scheiden in de poll
Ik verwacht hier toch (nog) minder moslims dan christenen
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 11:01
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
rooms-katholiek, ik geloof alleen niet in god
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 11:03
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
rooms-katholiek, ik geloof alleen niet in god
Dan hang je die religie niet aan, toch? Dan ben je er slechts mee opgegroeid (lijkt mij).
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 11:20
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Bepaal jij dat ofzo?
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 11:21
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Al kan een protestant dat nooit snappen natuurlijk.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 11:34
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Ik denk dat ik een atheïst ben. Verder sterkte aan iedereen die wat anders aanhangt!
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 11:40
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Ik denk dat ik een atheïst ben. Verder sterkte aan iedereen die wat anders aanhangt!
Waarom 'sterkte'?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 11:42
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
Waarom 'sterkte'?
Teruglopende ledenaantallen, vieze dingen met kleine kindjes, enge extremisten, het is gewoon steeds minder gezellig. En dat is natuurlijk niet zo leuk, dus vandaar.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 11:44
ßuerp
Avatar van ßuerp
ßuerp is offline
Atheist.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-10-2015, 11:59
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Agnost met tot op zekere hoogte aspecten van natuurgodsdienst.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 12:57
Macrador
Avatar van Macrador
Macrador is offline
Atheïst want geen reden om te geloven.
__________________
k҉akbeĺg| Mo̴c̷r̸o ̀d'Or
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 13:02
Koekje
Avatar van Koekje
Koekje is offline
Atheïst. Ik ben gedoopt, maar ik geloof niet.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 13:19
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 13:20
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Ik geloof in Oelikoelie.
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 13:27
df
Avatar van df
df is offline
Ik had pas college van een gast die met een speldje van het Spaghetttimonster op z'n jasje rondliep
__________________
Het kapitalisme is een geweldige vondst en heeft slechts dat ene nadeel dat je geld moet hebben om eraan deel te kunnen nemen.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 13:36
Verwijderd
Ik ben gedoopt en allles, maar doe er niks mee
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-10-2015, 13:50
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Ik ben gedoopt en allles, maar doe er niks mee
Is niet per se een antwoord op de vraag.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 13:53
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik ben PKN opgegroeid, mijn vader hervormd en moeder gereformeerd dus niet specifiek een van beide. Ik voel mezelf wel Christen maar ben zeker niet kerkelijk.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 14:07
Verwijderd
Ik hang zeehond an.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 14:09
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Ik ben gedoopt en allles, maar doe er niks mee
Ik ben niet gedoopt maar zie mezelf wel als christen. Dus doop zegt vrij weinig
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 14:55
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Bepaal jij dat ofzo?
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 15:01
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Nee dat bepaal ik niet. Ik begrijp je alleen niet zo goed. Ik zou het waarderen als je je opmerking verder toelicht, zodat ik dat als protestant mogelijk ook kan doorgronden
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 15:12
Marcade
Avatar van Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Ik ben agnost, maar ook "aan atheïst", want ja, zeker weten doe ik niks, maar het lijkt me toch allemaal wel behoorlijke onzin. Eigenlijk dus gewoon atheïst
Agnostische Atheist is ook een valide antwoord.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 15:22
Abby.
Abby. is offline
Citaat:
Ik ben niet gedoopt maar zie mezelf wel als christen. Dus doop zegt vrij weinig
Oh

Dan mag ze het toch wel noemen
Wat doe je weer heerlijk superieur met je geloof en alles.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 15:22
Abby.
Abby. is offline
Citaat:
Agnostische Atheist is ook een valide antwoord.
bij dezen dan!
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 16:31
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Nee dat bepaal ik niet. Ik begrijp je alleen niet zo goed. Ik zou het waarderen als je je opmerking verder toelicht, zodat ik dat als protestant mogelijk ook kan doorgronden
Nou ik heb geleerd (zowel van de pastoor als vanuit mijn familie) dat je op een bepaalde manier je leven moet proberen te leven en daar werden vaak verhalen over Jezus en andere bijbelfiguren bij aangehaald, maar de achterliggende gedachte was nooit omdat het moet van god of omdat je dan naar de hemel gaat. Ik heb het idee bij protestanten dat ze hun hele leven op een bepaalde manier inichten om de erfzonde van zich af te bidden en de hemel in te mogen.

Moet ik ook uitleggen waarom dopen iets zegt?
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 16:41
Verwijderd
Citaat:
Nou ik heb geleerd (zowel van de pastoor als vanuit mijn familie) dat je op een bepaalde manier je leven moet proberen te leven en daar werden vaak verhalen over Jezus en andere bijbelfiguren bij aangehaald, maar de achterliggende gedachte was nooit omdat het moet van god of omdat je dan naar de hemel gaat. Ik heb het idee bij protestanten dat ze hun hele leven op een bepaalde manier inichten om de erfzonde van zich af te bidden en de hemel in te mogen.
DAT HEEFT U GOED!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-10-2015, 16:42
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Nou ik heb geleerd (zowel van de pastoor als vanuit mijn familie) dat je op een bepaalde manier je leven moet proberen te leven en daar werden vaak verhalen over Jezus en andere bijbelfiguren bij aangehaald, maar de achterliggende gedachte was nooit omdat het moet van god of omdat je dan naar de hemel gaat. Ik heb het idee bij protestanten dat ze hun hele leven op een bepaalde manier inichten om de erfzonde van zich af te bidden en de hemel in te mogen.
Dat verschilt ook wel weer sterk per kerk. Bij sommige kerken moet je je hele leven vooral regeltjes houden en doe je het toch nooit goed genoeg (zij vergeten genade), bij andere kerken ligt de focus veel meer op Jezus die je zonden gedragen heeft. Maar wel inderdaad met de intentie dat je dat voor God doet. Geloven is de kern, daden en naastenliefde komt daar uit voort (in het ideale geval).

Wat ik van katholieken in mijn omgeving heb meegekregen is dat ze eigenlijk hun hele leven niet echt actief met geloof bezig zijn (wel de kinderen laten dopen, etc. maar weinig tot niet Bijbellezen, weinig kerkgang) maar er wel vanuit gaan dat er een plekje voor hen in de hemel is. Omdat ze ergens misschien wel geloven dat God bestaat ofzo.

Citaat:
Moet ik ook uitleggen waarom dopen iets zegt?
Kinderdoop zegt dat je ouders op z'n minst een poging hebben gedaan om a.) een traditie te volgen; b.) grootouders blij te maken; of c.) God en geloof bij de opvoeding van het kind te betrekken door de doopbelofte?

Sommige kinderen die gedoopt zijn zijn helemaal niet met God of geloof opgegroeid. Dus gedoopt zijn staat niet één op één met wel of niet geloven in je volwassen leven. (Dat was mijn punt, min of meer).
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 16:46
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Ik ben ook gedoopt omdat mijn ouders refo's zijn. Liever had ik dat niet gehad, want ik ben heel erg tegen kinderdoop, maar het is niet dat ik er verder veel van merk, ofzo.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 16:47
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Dat verschilt ook wel weer sterk per kerk. Bij sommige kerken moet je je hele leven vooral regeltjes houden en doe je het toch nooit goed genoeg (zij vergeten genade), bij andere kerken ligt de focus veel meer op Jezus die je zonden gedragen heeft. Maar wel inderdaad met de intentie dat je dat voor God doet. Geloven is de kern, daden en naastenliefde komt daar uit voort (in het ideale geval).
Wat ik zeg, ik heb geleerd dat naastenliefde de kern is.

Citaat:
Wat ik van katholieken in mijn omgeving heb meegekregen is dat ze eigenlijk hun hele leven niet echt actief met geloof bezig zijn (wel de kinderen laten dopen, etc. maar weinig tot niet Bijbellezen, weinig kerkgang) maar er wel vanuit gaan dat er een plekje voor hen in de hemel is. Omdat ze ergens misschien wel geloven dat God bestaat ofzo.
Ik geloof oprecht dat als er een god is en die god is zo goed als iedereen zegt en je hele leven help jij onbaatzuchtig andere mensen zonder dat je ooit bid of naar de kerk gaat god je de hemel in laat. Maar ik geloof net zo oprecht dat er geen god en geen hemel bestaat


Citaat:
Kinderdoop zegt dat je ouders op z'n minst een poging hebben gedaan om a.) een traditie te volgen; b.) grootouders blij te maken; of c.) God en geloof bij de opvoeding van het kind te betrekken door de doopbelofte?

Sommige kinderen die gedoopt zijn zijn helemaal niet met God of geloof opgegroeid. Dus gedoopt zijn staat niet één op één met wel of niet geloven in je volwassen leven. (Dat was mijn punt, min of meer).
Absoluut, maar als ik in een god zou geloven dan zou ik me laten dopen als ik dat niet al was.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 16:48
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Ik ben ook gedoopt omdat mijn ouders refo's zijn. Liever had ik dat niet gehad, want ik ben heel erg tegen kinderdoop, maar het is niet dat ik er verder veel van merk, ofzo.
Ik ben sowieso tegen opvoeding, eerst 18 worden en dan pas een mening vormen.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 16:49
Macrador
Avatar van Macrador
Macrador is offline
Wat de veroorzaker zegt herken ik dan weer niet in mijn omgeving. Daar moesten vooral mijn oma en opa braaf werken en naar de kerk gaan om naar de pastoor te luisteren en hun hemel verdienen. Leeftijdsgenoten moesten vooral "goed" leven om de hemel in te mogen. De hemel was zeker belangrijk.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 16:53
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Misschien had ik wel de enige pastoor die niet aan kinderen zat en de bijbel echt goed had gelezen
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 17:27
EleventhHour
Avatar van EleventhHour
EleventhHour is offline
Ik hang geen religie aan, maar weet wel zeker dat goden bestaan. Als fictief 'concept' weliswaar, maar toch.


edit: en dan toch verkeerd klikken in de poll
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 17:29
Verwijderd
Citaat:
Oh

Dan mag ze het toch wel noemen
Wat doe je weer heerlijk superieur met je geloof en alles.
Op een manier van "ik ben geen racist, maar..."
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 17:37
Abby.
Abby. is offline
Citaat:
Op een manier van "ik ben geen racist, maar..."
Jep.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 19:18
rensend
rensend is offline
Heb op een rooms-katholiek schipers internaar gezeeten en ben gedoopt omdat me oma dat graag wou maar doe niet zo veel met geloof
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 20:00
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Wat ik zeg, ik heb geleerd dat naastenliefde de kern is.
Jezus aannemen als redder is i.m.o. de kern, de rest van goede daden/ naastenliefde komt daar uit voort.

Citaat:
Ik geloof oprecht dat als er een god is en die god is zo goed als iedereen zegt en je hele leven help jij onbaatzuchtig andere mensen zonder dat je ooit bid of naar de kerk gaat god je de hemel in laat. Maar ik geloof net zo oprecht dat er geen god en geen hemel bestaat
Daar botst het "God is liefde" met het "God is rechtvaardig". Omdat God rechtvaardig is moet iemand gestraft voor het feit dat mensen zich van God afkeren. God biedt Jezus aan (liefde) die die straf voor je wil dragen, maar dan moet je wel erkennen dat je zelf niet goed genoeg bent en Jezus accepteren als redder. Niemand kan zelf tot God/ in de hemel komen zonder Jezus. Je kan jezelf niet de hemel in "werken".
Althans, dat is het idee wat ik altijd heb meegekregen.


Citaat:
Absoluut, maar als ik in een god zou geloven dan zou ik me laten dopen als ik dat niet al was.
Ik heb wel ooit op het punt gestaan me te laten dopen, maar toen was de predikant waarbij ik catechese volgde zo'n nare niet-naastelievende man dat ik toen met die catechese gestopt ben. Misschien dat ik me volgend jaar bij mijn Bijbelstudiegroep laat dopen.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 20:08
Macrador
Avatar van Macrador
Macrador is offline
Citaat:
Omdat God rechtvaardig is moet iemand gestraft voor het feit dat mensen zich van God afkeren.
Ik snap even niet hoe dat rechtvaardig zou moeten zijn?
__________________
k҉akbeĺg| Mo̴c̷r̸o ̀d'Or
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 20:10
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
Jezus aannemen als redder is i.m.o. de kern, de rest van goede daden/ naastenliefde komt daar uit voort.
Waarom moet je eerst een esoterisch concept 'accepteren' om vervolgens in te kunnen stemmen met bepaalde sociaal/filosofische normen en waarden?
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 20:12
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Ik snap even niet hoe dat rechtvaardig zou moeten zijn?
Nou ja, als je weinig vertrouwen hebt in het raaskallen van een paar genocidale holbewoners is het toch rechtvaardig als je dan tot in den eeuwigheid brandt?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Religie versus wetenschap
Egoconstructie
36 25-01-2011 16:54
Levensbeschouwing & Filosofie Dopen? Eerste communie? Plechtige communie?
Lucaah
100 04-01-2010 14:30
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap [stelling] Etnische/religieuze geweldadige conflicten bestaan niet
Verwijderd
213 15-11-2008 16:22
Levensbeschouwing & Filosofie [discussie] geloof/religie
owlbeer
79 22-06-2005 16:24
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school?
Jabotinsky
84 02-11-2004 02:12
De Kantine [gouweouwe]Wat staat er onder jouw ctrl+v? Episode II
Machiavelli
500 28-09-2004 21:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:49.