Oud 11-10-2005, 16:04
BrunetJuh
Avatar van BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Ik zit er aan te denken om de opleiding 'Social Work' te gaan doen. Is de inhoud erg verschillend door de drie stromingen? En welke kant heb jij later gekozen? En is er toevallig ook iemand die dat op Avans Hogeschool in Den Bosch doet?

Alvast bedankt voor de info!
__________________
move your body next to me
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-10-2005, 20:37
ikkuh15
ikkuh15 is offline
Binnen het social work kan je tog kiezen tussen:
1 sph
2 mwd
3 pedagogiek
Dat dacht ik tenminste...
Pedagogiek is gericht op kinderen tussen de 0 en 18 jaar en is meestal 1 op 1.
Mwd (maatschappelijk werk en dienstverlening) is alle leeftijden en dan ook 1 op 1.
Spw (sociaal pedagogische hulpverlening) is ook voor alle leeftijden, alleen zijn het dan groepen.

Ik ga denk ik ook social work doen en dan kiezen voor sph! Lijkt mij het leukste
Met citaat reageren
Oud 11-10-2005, 23:17
BrunetJuh
Avatar van BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Jaa, mij trekt SPH ook het meest aan. Ik zou graag iets met gehandicapten willen doen en dat schijnt in die richting te zijn.
__________________
move your body next to me
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 00:02
Verwijderd
Ehm volgens mij is social work mwd, sph en cmv.
Pedagogiek richt zich idd op kinderen en de opvoeding en de opvoeders. Maar kinderen zijn iedereen tussen de 0 en 25.
Spw is vaak groepen maar niet altijd. Mwd kan ook groepen net als pedagogiek.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 11:17
Nomen Est Omen
Avatar van Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
En waarom ga je dan niet meteen SPH doen
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 14:18
BrunetJuh
Avatar van BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Jaa, dat is dus het probleem. Ik weet niet welke kant echt het leukst is. Kan niet bepaald kiezen en zo kom ik eerst in contact met die andere 2 richtingen.
__________________
move your body next to me
Met citaat reageren
Oud 29-10-2005, 12:30
alpha
Avatar van alpha
alpha is offline
Bij ons, op Windesheim, wordt vanaf volgend jaar ook het eerste jaar omgegooit tot Social Work. Daar is dat jaar een combinatie van SPH, MWD en CMV. Ik doe nu 1e jaar CMV, en ik vind het geweldig. Ik zou zelf zo'n eerste orientatiejaar wel fijn hebben gevonden, waarschijnlijk had ik dan vorig jaar dat meteen gegaan en nu in het 2e jaar gezeten hebben.

MWD is 1 op 1, SPH is in een gezinsgroep, en CMV is een grotere groep, zoals wijken. MWD en SPH is echt hulpverlening, CMV niet. Met CMV leer je mensen op een leuke manier een leuk leven te laten leiden. Dat is zo'n beetje wat het inhoud. Je werkt dan ook niet met 'zieke' mensen (soms wel, maar dan gaat het niet om het ziekzijn), iets wat je met MWD en SPH wel meer doet.
__________________
I like to say what I want to say
Met citaat reageren
Oud 29-10-2005, 15:36
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
BrunetJuh schreef op 12-10-2005 @ 14:18 :
Jaa, dat is dus het probleem. Ik weet niet welke kant echt het leukst is. Kan niet bepaald kiezen en zo kom ik eerst in contact met die andere 2 richtingen.
Nadeel is wel dat als iets je niet ligt, je dat wel een jaar moet blijven doen.. Misschien kun je daarom beter eerst meeloopdagen gaan doen enzo (tenzij je die al hebt gelopen en het nog steeds niet weet).
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2005, 17:34
BrunetJuh
Avatar van BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Citaat:
Balance schreef op 29-10-2005 @ 15:36 :
Nadeel is wel dat als iets je niet ligt, je dat wel een jaar moet blijven doen.. Misschien kun je daarom beter eerst meeloopdagen gaan doen enzo (tenzij je die al hebt gelopen en het nog steeds niet weet).
Jaa dat ben ik ook van plan! In december is er eentje en heb me ervoor aangemeld. Ik ben benieuwd!
__________________
move your body next to me
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 20:03
Mori
Avatar van Mori
Mori is offline
Citaat:
alpha schreef op 29-10-2005 @ 12:30 :
Bij ons, op Windesheim, wordt vanaf volgend jaar ook het eerste jaar omgegooit tot Social Work. Daar is dat jaar een combinatie van SPH, MWD en CMV. Ik doe nu 1e jaar CMV, en ik vind het geweldig. Ik zou zelf zo'n eerste orientatiejaar wel fijn hebben gevonden, waarschijnlijk had ik dan vorig jaar dat meteen gegaan en nu in het 2e jaar gezeten hebben.

MWD is 1 op 1, SPH is in een gezinsgroep, en CMV is een grotere groep, zoals wijken. MWD en SPH is echt hulpverlening, CMV niet. Met CMV leer je mensen op een leuke manier een leuk leven te laten leiden. Dat is zo'n beetje wat het inhoud. Je werkt dan ook niet met 'zieke' mensen (soms wel, maar dan gaat het niet om het ziekzijn), iets wat je met MWD en SPH wel meer doet.
Op Fontys in Tilburg en Eindhoven is het hetzelfde alleen hebben ze het Sociale Studies genoemd en is het dit jaar al begonnen.

Ik ben zelf 2e jaars CMV en ben het niet helemaal eens met jouw uitleg. CMVers werken over het algemeen inderdaad met groepen, alle mogelijke doelgroepen, en meer preventief, je moet beginnende problemen signaleren en een oplossing hiervoor zoeken. Maar het gaat niet om dat je het mensen "leuk" maakt, maar dat mensen van de dingen die jij opzet wat leren.
__________________
♪ VNV Nation ♪
Met citaat reageren
Oud 28-11-2005, 19:19
Aphrodite 86
Aphrodite 86 is offline
Ik ben nu tweedejaars SPH aan (officiele naam sinds dit jaar: Instituut voor Social work de Horst of iets dergelijks) maar ik noem het nog steeds de Horst in Amersfoort.
Vorig jaar heb ik ook het orientatiejaar gedaan. In de eerste drie periodes (we hadden toen nog vijf periodes, nu vier) zat je bij MWD'ers, SPH'ers en CMV'ers in de klas. Pas na drie periodes hoefde je ook pas officieel te kiezen welke opleiding je wil gaan doen. Je kan dus het jaar beginnen als SPH'er maar halverwege omswitchen naar een andere opleiding.

Ik weet niet of het eerste jaar bij andere social work opleidingen ook zo in elkaar zit. Maar zo is het dus op de Horst.
__________________
yeah
Met citaat reageren
Oud 29-11-2005, 12:13
Verwijderd
Ik doe geen social work, dat hebben ze hier nog niet. Ik doe wel pedagogiek. En ja, dat is anders dan SPH en MWD (en ook dan CMV), anders was het wel één opleiding geweest. Volgens mij komt in Rotterdam pedagogiek wel bij social work, maar zeker weten doe ik het ook niet.

Pedagogiek is btw niet (alleen) gericht op kinderen van 0 t/m 18 jaar, maar op kinderen en jongeren en hun opvoeders (ouders, leerkrachten, enz.). Wat sonho al zei dus.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren HBO Social work in 1 jaar je P halen?
Dare2bDifferent
2 01-04-2009 10:29
Studeren Social Work & MWD
Mandy90
8 12-10-2008 01:04
Studeren Social Work
xKUSJE16
2 10-09-2008 18:42
Studeren Social Work: welke hogeschool?
blacklotus
23 12-07-2007 14:04
Studeren Social Work aan de Windesheim
Lena1234
2 14-06-2007 22:56
Studeren social work inholland haarlem
Just-Rian
0 12-11-2004 16:52


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:30.