Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-02-2007, 11:40
merrie_k
merrie_k is offline
hoi allemaal,
ik zit te twijfelen wat ik (na hopelijk mijn VWO-diploma gehaald te hebben) zal gaan studeren. de volgende studies lijken me wel interessant:

WO
-psychologie
-algemene sociale wetenschappen
-sociologie
-theologie
-wereldgodsdiensten
-culturele antropologie
-humanistiek

HBO
-maatschappelijk werk&dienstverlening
-psychologie
-godsdienst&pastoraal werk

ik vroeg me af:
-wat is het precieze verschil tussen psychologie, algemene sociale wetenschappen en sociologie?
-wat doe je precies bij deze studies (wat voor vakken, projecten,stages, enz.. concrete voorbeelden graag!) en scheelt dit veel per universiteit?
-wat kun je ermee kwa beroepen?
-is er veel verschil tussen hbo psychologie en wo psychologie?

kom maar op met die antwoorden! alvast bedankt..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-02-2007, 12:20
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
merrie_k schreef op 22-02-2007 @ 12:40 :

-wat is het precieze verschil tussen psychologie, algemene sociale wetenschappen en sociologie?
Van Wikipedia, dat is redelijk goed verwoord naar mijn idee:

Citaat:
Sociologie is de leer van de menselijke samenleving en haar verschijnselen. Daarbij staan vooral de inrichting en veranderingen daarvan, alsmede problemen en sociale conflicten centraal. De sociologie bestudeert mensen en hun gedrag in hun sociale omgeving, in relatie tot de heersende moraal en ethiek en in verband met politieke en filosofische gedragscodes. Praktisch gezien betekent dat de bestudering van het dagelijkse leven van mensen en het functioneren van mensen in hun omgeving, sociale verbanden, gezinsstructuren, religieuze verbanden, wetten, normen en waarden, rolpatronen en culturele verbanden. De drie hoofdthema's van de sociologie zijn het rationalisatieprobleem, het cohesieprobleem en het ongelijkheidsprobleem.
Citaat:
Psychologie – een samenstelling uit het Griekse πσυχη (psuchè), ziel en λογος (logos) woord, gedachte, rede – is de wetenschap van het innerlijk leven (kennen, voelen en streven) en het gedrag van de mens. (Voor de psychologie van dieren zie dierpsychologie). Het doel van de psychologie is het verwerven van kennis omtrent het doen en laten van mensen, zowel in hun alledaagse omgeving als onder bijzondere omstandigheden. De psychologie wil het gedrag van mensen beschrijven, begrijpen en van daaruit liefst ook kunnen voorspellen. Dat laatste lukt voor groepen van mensen (bijvoorbeeld: "de meerderheid zal zich zus en zo gaan gedragen") vrij aardig, maar op het niveau van het individu ("zij zal zich zus of zo gaan gedragen") is de voorspellende kracht van de psychologie nog heel zwak, en het is de vraag of daar ooit verbetering in zal komen.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2007, 12:22
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
brochures, brochures, it´s all about brochures.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2007, 13:13
Verwijderd
--------------------------------------------------
Algemene sociale wetenschappen

Onveiligheid in de steden, de toegenomen mondigheid van patiënten of de invloed van de massamedia: dit zijn veelomvattende maatschappelijke vraagstukken waarvoor je geen oplossing vindt door alleen vanuit de sociologie, psychologie, culturele antropologie of pedagogiek te redeneren. Bij algemene sociale wetenschappen bestudeer je gedrag, mens en maatschappij. Daarbij komen aspecten van alle sociale wetenschappen aan bod. Neem het vraagstuk van de etnische minderheden in Nederland. Hoe Nederlanders over buitenlanders denken is niet alleen een psychologische vraag. Ook pedagogiek speelt een rol, want denkbeelden worden deels gevormd door opvoeding. En de sociologische/antropologische invalshoek verschaft inzicht in de invloed van culturele en omgevingsfactoren op onze manier van kijken naar anderen.

Je leert kennis uit verschillende wetenschappen te combineren, onderzoek te doen, na te denken over vragen van beleid en interventie, eigen standpunten te ontwikkelen en daarover op een professionele manier te communiceren. Echt iets voor mensen die breder willen kijken.
-----------------------------------------------------------------

ASW hebben ze alleen in Utrecht. Ik geloof dat de verschillen per universiteit soms ligt in de benadering van zo'n maatschappelijk vraagstuk, en de manier waarop dit aan de student wordt gepresenteerd c.q. opgelost.

Laatst gewijzigd op 22-02-2007 om 13:16.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2007, 15:08
Verwijderd
Er is een behoorlijk verschil tussen hbo en wo psychologie...vooral in wat je er na je opleiding mee kunt. Met wo psychologie (met diagnostiek aantekening, die je soms daarna nog moet halen) mag je testen afnemen en interpreteren, met hbo psychologie niet.

Verder idd: vraag brochures aan (en lees ze, anders heeft het nog weinig zin ), kijk op sites van hogescholen/universiteiten en bezoek open dagen. Dan heb je op het merendeel van je vragen al een erg goed antwoord.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2007, 17:23
Flijn
Avatar van Flijn
Flijn is offline
Ik studeer zelf wereldgodsdiensten (in Leiden, in andere steden heet het anders) en ben ook geïnteresseerd in alle dingen die jij noemt.
Vakken zijn o.a. inleiding in de grote godsdiensten, en sociale wetenschappen gericht op godsdienst (psychologie, sociologie). Je hebt hier veel vrijheid in de samenstelling van je vakken.

Er lopen hier trouwens veel mensen rond die eerst iets anders gedaan hebben of dat nog steeds doen, het is een beetje 'de interessante studie voor erbij'.

Als je verder nog vragen hebt kun je me pm'en.

Oja, ik koos voor deze studie na een proefcollege, als je de kans krijgt: doen! (geldt voor al je opties natuurlijk)
Met citaat reageren
Oud 27-02-2007, 11:24
Synonym
Avatar van Synonym
Synonym is offline
Je twijfelt ook tussen de keuze wo/hbo.

Zelf volg ik op dit moment (de verkorte) opleiding maatschappelijk werk en dienstverlening op het Windesheim in Zwolle. Ik kom van het mbo en ik vind het heel goed te doen, soms té goed te doen.

In het eerste jaar van Maatschappelijk Werk volg je de gezamenlijke major 'Social Work', samen met de opleidingen Sociaal Pedagogische Hulpverlening en Cultureel Maatschappelijke Vorming. Je gaat dan in groepjes werken aan projecten. Je gaat bijvoorbeeld een organisatie opzetten. Daarnaast volg je een aantal 'algemene' vakken zoals psychologie, politicologie, levensbeschouwing en sociologie. In het eerste jaar loop je 1 dag in de week stage.

In het tweede jaar kies je een minor. In mijn geval was dat dus Integraal Maatschappelijk Werk. In dit tweede jaar krijg je met name methodische vakken. Je leert bijv. gesprekken te voeren met cliënten. Dit oefen je op school doormiddel van rollenspellen. Ook in dit jaar werk je samen in groepjes. Je moet presentaties geven en je bezoekt verschillende instellingen. Ook in dit jaar loop je 1 dag in de week stage.

In het derde jaar loop je 32 uur in de week stage. Dit doe je 10 maanden lang. Daarnaast heb je nog een aantal uren les en begeleiding vanuit school.

In het vierde jaar volg je nog een aantal vakken en ga je in het laatste half jaar afstuderen. Dit kan ook in het buitenland.

Als je het prettig vindt om vanuit de praktijk te leren, dan is hbo (en dan met name maatschappelijk werk of sph ofzo) ideaal. Wens je meer theorie (zoals ik) dan zou ik echt naar de universiteit gaan.
__________________
If I were a painter, I would paint my reverie
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 13:58
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 22-02-2007 @ 16:08 :
Er is een behoorlijk verschil tussen hbo en wo psychologie...vooral in wat je er na je opleiding mee kunt. Met wo psychologie (met diagnostiek aantekening, die je soms daarna nog moet halen) mag je testen afnemen en interpreteren, met hbo psychologie niet.
Daarbij kun je met psychologie nog wel meer dan bijv. een therapeut worden. Met WO psychologie kun je bijvoorbeeld onderzoek gaan doen (wat een belangrijk onderdeel van de studie is). Verder houdt WO zoveel meer in dan het HBO. Zonde om psychologie op het HBO te gaan studeren.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 12:18
Jumpfrious
Avatar van Jumpfrious
Jumpfrious is offline
Sorry voor de up, maar heb je weleens een University College als mogelijkheid overwogen? Aangezien je veel interesses hebt zou je die op een UC kunnen combineren. Hierover zijn al een aantal topics geweest, zie hier het meest recente topic.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:46.