Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-06-2007, 10:47
gerbenb
gerbenb is offline
Hoi,

Ik ben van plan om in deeltijd de hbo-pedagogiek te doen.
Ik ben momenteel werkzaam als verpleegkundige in de gehandicapten zorg. In een woonvoorziening.

Ik wil dus ook in de verstandelijk gehandicaptenzorg blijven werken.

Na rondgekeken te hebben denk ik dat er nog al een verschil zit tussen de scholen. Ik kijk naar de scholen in utrecht en amsterdam voornamelijk doordat deze het makkelijkste te bereiken zijn voor mij. Andere scholen zijn trouwens ook een optie.

Vraag: Welke school geeft voor mij de meeste aansluiting met de praktijk? De verstandelijk gehandicapten zorg dus.

Ik ga de komende weken naar open dagen, daar krijg ik hopelijk ook antwoorden. Maar antwoorden van leerlingen zijn me meer waard.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Een leerling die de opleiding ook doet met als richting de verstandelijke gehandicapten zorg?
Zo ja, Hoe zijn jouw ervaringen hierin? Vind je genoeg aansluiting met je werkveld? Of is het toch heel erg op kinderen gericht om die op een creatieve manier te benaderen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-06-2007, 11:15
Verwijderd
Utrecht had ik tot gister nog nooit iets over gehoord, gezien of gelezen, maar ik zat gister toevallig op de site van de HvU en het kwam erg goed op mij over. Over Diemen heb ik positieve verhalen gehoord...maar ik weet niet of dat nog steeds zo is.

Mijn ervaring met HBO pedagogiek is dat de opleiding vrij algemeen is en dat je daardoor zelf regelmatig aansluiting kunt zoeken met het werkveld/de doelgroep waar jij 'interesse' in hebt.

HBO pedagogiek kent geen richting 'gehandicaptenzorg', toch? Ik heb er iig nog nooit van gehoord.

HBO pedagogiek is op de meeste hogescholen juist alles behalve creatief (behalve dus op de HvU ). En voor een vrij groot deel (ook) gericht op het benaderen van de ouders/verzorgers/opvoeders.

Wat zoek je precies mbt het werken met gehandicapten? Dit kan namelijk ook op een creatieve manier. Maar dat bedoel je niet, geloof ik? Bedoel je meer het werken met behandelplannen en dat soort dingen? Of nog weer wat anders?
Met citaat reageren
Oud 12-06-2007, 12:42
gerbenb
gerbenb is offline
Er bestaat inderdaad geen richting in de vgz.
Wat ik bedoel (en wat jij al zegt) is dat de opleiding breed genoeg is om ook aansluiting te vinden in de vgz. Dat het niet alleen op kinderen gericht is en de ouders ervan.

In de vgz is dit dan de mens met beperking en de begeleider/ ouder ervan.

Wat mij een goede leerweg lijkt id dat je (vanaf het tweede jaar) een groot aanbod heb aan keuze vakken. Dan kun je dus ook kiezen wat het meest aansluit bij je werk.

reply
Wat zoek je precies mbt het werken met gehandicapten?

Het werken vanuit behandelplannen is heel intressant. Het maken ervan des te meer. Maar dan moet je wel kennis hebben over het niveau waaruit deze mensen functioneren. Emotioneel, cognitief, intelligentie, vaardigheden etc.
Om dit te onderzoeken lijkt me een uitdaging.

Het benaderen van de mensen leer ik vanuit de praktijk en van mijn diploma die ik al heb. Zoek dus meer diepgang.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2007, 13:02
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Kun je dan niet beter SPH gaan doen?
Met citaat reageren
Oud 12-06-2007, 13:39
gerbenb
gerbenb is offline
heb ik ook na gekeken. Maar SPH is erg gericht op groepen mensen.
Ik zoek het meer in het individu.
Zowel vanuit client als gericht 'scholing' kunnen geven aan begeleider(s) / ouder
Met citaat reageren
Oud 12-06-2007, 13:41
Verwijderd
De opleiding is vrijwel alleen gericht op kinderen/jongeren en hun opvoeders.

Een meisje uit mijn klas liep wel stage met volwassen verstandelijk gehandicapten. Zelf heb ik stage gelopen met kinderen met een verstandelijke beperking (vaak in combinatie met ADHD of autisme). Maar de opleiding besteedde daar niet echt veel aandacht aan. (Natuurlijk wel aan de ontwikkeling in het algemeen...en uiteindelijk past ieder mens daar in grote lijnen wel binnen, al blijven sommige mensen 'hangen' of komen op een 'zijspoor' terecht...maar dat zijn dingen die je vooral in de praktijk leert, is mijn ervaring.)

Ik weet niet hoe het zit met keuzevakken op andere scholen...maar op de Hogeschool Rotterdam stelde dit vrij weinig voor (het is maar een heel klein deel van je opleiding en het ligt ook erg aan de vakken die aangeboden worden ed).

Als ik je zo hoor dan zou ik, net als HaWaHaai, idd zeggen 'kan je niet beter SPH doen'. Dat is volgens mij veel meer gericht op de dingen die jij in de opleiding zoekt.

Laatst gewijzigd op 12-06-2007 om 13:43.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2007, 09:09
gerbenb
gerbenb is offline
SPH valt eigenlijk al af.
SPH voegt weinig toe aan wat ik nu al doe , denk ik.

De orthopedagogiek des te meer. Dat is ook iets wat ik wil.

Als ik deze verhalen hoor is het dat mischien niet beter om de propedeuse te halen en dan naar de uni te gaan?
Daar zit zeker weten de aansluiting.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2007, 09:48
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
gerbenb schreef op 13-06-2007 @ 10:09 :
SPH valt eigenlijk al af.
SPH voegt weinig toe aan wat ik nu al doe , denk ik.

De orthopedagogiek des te meer. Dat is ook iets wat ik wil.

Als ik deze verhalen hoor is het dat mischien niet beter om de propedeuse te halen en dan naar de uni te gaan?
Daar zit zeker weten de aansluiting.
Heel kort door de bocht leer je bij Orthopedagogiek inderdaad veel over verstandelijk gehandicapten, maar je wordt vooral opgeleid om handelingsplannen op te stellen en de groepsleiders die met hen werken, te begeleiden. En die groepsleiders hebben vooral SPH, volgens mij. Zie Google, bijvoorbeeld deze bron.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2007, 09:57
gerbenb
gerbenb is offline
Hawahaai:

Ben nu zelf groepsleiding. Heb de verpleegkunde gedaan. Verder werken er voornamelijk spw'ers en verpleegkundigen. (Woonvoorziening)
Door het contact dat we hebben met de orthopedagogen ben ik zelf geintreseerd geraakt in dat beroep. Ook omdat het zo individueel is.
Dat zie je niet bij SPH.

Nu leek het mij goed om eerst HBO te doen en dan weer verder te kijken.

Best lastig zo'n opleiding kiezen, volgende week zijn er weer een aantal open dagen. Daar hoor ik vast wel meer.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2007, 12:46
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
gerbenb schreef op 13-06-2007 @ 10:57 :
Hawahaai:

Ben nu zelf groepsleiding. Heb de verpleegkunde gedaan. Verder werken er voornamelijk spw'ers en verpleegkundigen. (Woonvoorziening)
Door het contact dat we hebben met de orthopedagogen ben ik zelf geintreseerd geraakt in dat beroep. Ook omdat het zo individueel is.
Dat zie je niet bij SPH.

Nu leek het mij goed om eerst HBO te doen en dan weer verder te kijken.

Best lastig zo'n opleiding kiezen, volgende week zijn er weer een aantal open dagen. Daar hoor ik vast wel meer.
Oke, op die manier. Ik las uit je post meer dat je groepsleider wilde worden, maar dat heb ik dus verkeerd begrepen.

Orthopedagogiek is wel een hele leuke studie (heb het zelf gedaan, maar dan afstudeerrichting Leerproblemen ipv verstandelijke handicaps).
Met citaat reageren
Oud 13-06-2007, 13:36
gerbenb
gerbenb is offline
Dat lijkt mij inderdaad ook een hele leuke studie.

Na alle brochures gelezen te hebben, spreekt de brochure van arnhem/ nijmegen mij het meeste aan. Daar wordt ook de gehandicapten zorg benoemd (orthopedagogisch hulpverlening noemen hun het)

De vraag is dan nog steeds of de pedagogiek opleidingen ongeveer allemaal hetzelfde zijn of dat er toch wel een groot verschil inzit?
Dit komt bij mij zo over omdat elke school het anders verwoord.
Als het hetzelfde is kan ik net zo goed naar utrecht gaan. Dat scheelt een uur reistijd.
Aan de andere kant reis ik liever een uur langer dat dat ik op een school zit die niet naar mijn verwachting is.

Ik rond namelijk liever eerst een HBO af voordat ik eventueel verder zou gaan aan de uni. (heb je tenminste een HBO diploma als de uni opleiding te zwaar is)

Ps bedankt voor de snelle reactie's. Echt te gek.

Laatst gewijzigd op 13-06-2007 om 13:40.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2007, 13:40
Ohmygosh!
Avatar van Ohmygosh!
Ohmygosh! is offline
Niet naar de Han gaan. Vreselijke organisatie.
__________________
Sorrow drips into your heart through a pinhole, just like a faucet that leaks and there is comfort in the sound.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2007, 13:41
gerbenb
gerbenb is offline
das duidelijk.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2007, 13:57
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Aan de andere kant, iedere schoolorganisatie heeft wel wat. De RU vond ik niet geweldig, de HAN (zit ik nu) ook niet, maar wat ik van anderen hoor is bijv. de Fontys ook geen haar beter. En het kan ook altijd veel erger.

Ik zou gewoon naar open dagen/avonden gaan met concrete vragen en dan vergelijken. Eventueel een dagje meelopen op de scholen die je het meest aanspreken om de sfeer te proeven.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2007, 17:40
Verwijderd
Citaat:
gerbenb schreef op 13-06-2007 @ 10:09 :
De orthopedagogiek des te meer. Dat is ook iets wat ik wil.

Als ik deze verhalen hoor is het dat mischien niet beter om de propedeuse te halen en dan naar de uni te gaan?
Daar zit zeker weten de aansluiting.
Dat is altijd een optie. Vooral als je als orthopedagoog wilt werken (dat kan met hbo niet - met universiteit trouwens vaak ook alleen met een diagnostiekaantekening).

En als HBO pedagogiek je bevalt kun je altijd nog blijven hangen.

@gerbenb: Heb je het met scholen nu over hbo of universiteit? Beide verschillen vaak behoorlijk. Ga idd naar open dagen/avonden met concrete vragen, loop een dag mee met een student en vergelijk.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2007, 18:24
gerbenb
gerbenb is offline
't gaat om de HBO scholen.
Orthopedagoog worden is wel erg leuk maar ook hoog gegrepen.
Eerst maar is kijken hoe HBO bevalt. en of het inderdaad leuks is.
Anders ben je gelijk veel geld kwijt aan zo'n opleiding (denk ik)
Met citaat reageren
Oud 13-06-2007, 20:32
Verwijderd
HBO en universiteit kost even veel? (Alleen de opleiding voor de diagnostiekaantekening is vaak behoorlijk duur, maar dat kan toch pas als je je diploma al hebt ed.)

Mbt HBO...pedagogiek op de HvU is iig creatief (volgens de website), op bv. de HR is het dat absoluut niet. En bij Fontys zijn de afstudeerrichtingen heel anders dan op de HR. Verder weet ik geen heel indrukwekkende verschillen, maar die zullen er vast wel zijn. Vraag folders aan, kijk op de website's, ga kijken op open dagen, stel vragen aan studenten daar, loop een dagje mee, enzovoorts. Ik denk dat je dat het beste beeld krijgt.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2007, 18:34
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
gerbenb schreef op 13-06-2007 @ 10:09 :
Als ik deze verhalen hoor is het dat mischien niet beter om de propedeuse te halen en dan naar de uni te gaan?
Daar zit zeker weten de aansluiting.
Op de universiteit vind je alles behalve aansluiting met de gehandicaptenzorg-praktijk.
Het is erg theoretisch en de praktijk bestaat voornamelijk uit het leren onderzoek doen en diagnostiek toepassen. En alles gericht op kinderen en opvoeders.

Het lijkt me eigenlijk totaal niet wat jij zoekt.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-06-2007, 18:53
gerbenb
gerbenb is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 13-06-2007 @ 21:32 :


Mbt HBO...pedagogiek op de HvU is iig creatief (volgens de website), op bv. de HR is het dat absoluut niet. En bij Fontys zijn de afstudeerrichtingen heel anders dan op de HR. Verder weet ik geen heel indrukwekkende verschillen, maar die zullen er vast wel zijn.
Daarom was ik eigenlijk ook wel benieuwd naar ervaringen van andere mensen. Open dag van Utrecht heb ik gemist. Amsterdam ga ik volgende week heen.

De brochure van Utrecht vond ik best wel positief.

"Je leert wat je wil leren. Je kan kiezen tussen een groot aanbod van trainingen en cursussen die aansluiten bij je leer route"
Creatieve manier was daar een onderdeel van.

Ben dus eigenlijk wel benieuwd naar ervaringen van mensen die op deze school zitten. Dit omdat Utrecht geen open dagen meer heeft tot aan de inschrijving van september.

Laatst gewijzigd op 14-06-2007 om 18:55.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2007, 19:02
Verwijderd
Op de site van de HvU krijg ik niet de indruk dat het creatieve iets is waar je voor kunt kiezen (of bedoel je dat ook niet?), maar juist dat het iets kenmerkends is voor de opleiding HBO pedagogiek op de HvU. Iedere hogeschool werkt met keuzevakken, maar dat is vaak maar een heel beperkte hoeveelheid tov de verplichte vakken. Echt differentieren kan vaak pas aan het eind van de opleiding (derde en/of vierde jaar).

Voor zo ver ik weet loop hier niemand rond die pedagogiek doet op de HvU... Ik zou de HvU bellen en vragen of je een dagje mee kunt lopen, dan merk je dat soort dingen vanzelf en anders kun je ze dan vragen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Pedagogiek
stephaniee
4 12-06-2009 15:24
Studeren Vragen over hbo pedagogiek: HvA, Fontys Amsterdam, HvU
Verwijderd
0 21-07-2008 09:54
Studeren hbo pedagogiek -vragen- + welke hogeschool?
Sannefloor
1 15-05-2007 16:42
Studeren hbo pedagogiek HELP
Sannefloor
1 12-05-2007 14:17
Studeren HBO pedagogiek; waar?
dark princess
10 01-07-2005 19:52
Algemene schoolzaken Interview! doe mee!(hoger onderwijs)
Karly
44 27-02-2005 09:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:35.