Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-12-2003, 13:32
JantjePietje
JantjePietje is offline
Welke opleiding moet je volgen om later op het gebied van forensisch onderzoek te werken? En moet dat op universitair of Hbo niveau? Bij voorbaat dank.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-12-2003, 13:48
Verwijderd
Dat heeft toch met moorden te maken en de sporen daarvan? Volgens mij is daar op universitair niveau nu de opleiding Criminologie voor, daar kun je in ieder geval zoiets mee geloof ik. Dat leek (en lijkt) me ook heel interessant. Je moet dan het eerste jaar gewoon rechten doen of een andere maatschappelijke studie en dan kun je in het tweede jaar daarmee beginnen geloof ik. Ik dacht dat het in Leiden kon, maar ik weet niet waar verder. Op hbo-niveau weet ik niet van zo'n opleiding af. Surf gewoon wat sites af van verschillende universiteiten en hogescholen
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 13:49
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik wil later ook iets gaan doen in het forensisch onderzoek. Er zijn volgens mij een aantal mogelijkheden voor studies:
- biomedische wetenschappen (universitair) hierbij kan je het medisch onderzoek in en volgens mij kan je dan ook wel iets forensisch gaan doen.
- biologie en medisch laboratorium ondezoek (HBO), volgens mij zo'n beetje hetzelfde als biomedische wetenschappen en dus ook niet specifiek forensisch onderzoek.
- geneeskunde (uni): hierbij kan je uiteindelijk afstuderen in de richting pathologie en patholoog anatoom worden, opzich ook een richting in het forensisch onderzoek. In Leuven (Belgie) kan je ook afstuderen in forensische geneeskunde.
- politie-academie: je kan ook een opleiding bij de politie volgen, dan een aantal jaren daar werken en daarna een interne opleiding volgen voor de technische recherche.

Dit is wat ik weet, er is niet echt een specifieke studie aan te wijzen waarmee je kan gaan werken in het forensisch onderzoek. Als je het precies wilt weten raad ik je aan om naar open dagen van bovenstaande studies te gaan en daar na te vragen hoe het zit.

Groetjes Dana
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 15:11
Verwijderd
Citaat:
Moonshine schreef op 31-12-2003 @ 14:48:
Dat heeft toch met moorden te maken en de sporen daarvan? Volgens mij is daar op universitair niveau nu de opleiding Criminologie voor, daar kun je in ieder geval zoiets mee geloof ik. Dat leek (en lijkt) me ook heel interessant. Je moet dan het eerste jaar gewoon rechten doen of een andere maatschappelijke studie en dan kun je in het tweede jaar daarmee beginnen geloof ik. Ik dacht dat het in Leiden kon, maar ik weet niet waar verder. Op hbo-niveau weet ik niet van zo'n opleiding af. Surf gewoon wat sites af van verschillende universiteiten en hogescholen
Volgens mij kun je in Rotterdam (en Amsterdam en volgens mij ook Leiden) ook gewoon criminologie studeren vanaf het eerste jaar.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 15:17
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Criminologie is ook een opzich zelf staande studie. Je kan het ook studeren aan de academie voor criminologie in Best. Ik heb hier ook naar geinformeerd maar het is heel erg gericht op recht, bestrijden van misdaad enzo.

Voor de topicstarter: wil je echt het onderzoek zelf doen (dus bijv. dna onderzoeken) of echt proberen de misdaad te bestrijden?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 15:45
RayMania
Avatar van RayMania
RayMania is offline
Ik studeer nu Chemistry, maar daar krijg je het 1e semester ook Life Sciences. En daarna kun je uit die 2 opleidingen kiezen.

Als ik het goed heb gehoord kun je bij Life Sciences uit meerdere vervolgstudies kiezen. Onder andere:
- Zoologie
- Microbiologie
- Laboratorium

En ik dacht ook Forensisch onderzoek.

Het is een HBO opleiding en ik volg hem in Utrecht.
__________________
http://sport.fok.nl/ http://sport.fok.nl/ http://sport.fok.nl/ http://sport.fok.nl/ http://sport.fok.nl/ http://sport.fok.nl/ http://sport.fok.nl/ !!!
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 15:47
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 31-12-2003 @ 16:17:
Criminologie is ook een opzich zelf staande studie. Je kan het ook studeren aan de academie voor criminologie in Best. Ik heb hier ook naar geinformeerd maar het is heel erg gericht op recht, bestrijden van misdaad enzo.
Die zogenaamde academie voor criminologie is een grote farce en is al meermaals in opspraak geraakt. Het gaat om een kortdurende opleiding op HBO-niveau die opleidt tot beveiligingsmedewerker en dan met name in de sfeer van persoonlijke beveiliging, dus bodyguards.

Er heeft een tijd geleden ook een artikel over in Vrij Nederland gestaan, en onlangs haalde de opleiding de media met een bericht dat enkele ex-studenten van die opleiding naar de rechter dreigden te stappen omdat de door de opleiding verstrekte diploma's niet erkend waren (en dus waardeloos).

Criminologie is een mengvorm van sociologie, psychologie en strafrecht. Je kunt het als afstudeervak volgen aan vrijwel elke rechtenstudie aan elke universiteit. Aan sommige is het ook een zelfstandige, vierjarige studie (o.a. Leiden).

Criminologie omvat o.a. forensische psychatrie (leer van geesteszieke dader dus), penologie (effect en effectiviteit van straffen) etc. Op het pure opsporen is het dus niet gericht, dat is uitvoerend werk waarvoor er vast wel goede HBO's bestaan (politieacademie, rechercheschool). Criminologie is een wetenschappelijke studie.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 15:49
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 31-12-2003 @ 16:47:
Op het pure opsporen is het dus niet gericht, dat is uitvoerend werk waarvoor er vast wel goede HBO's bestaan (politieacademie, rechercheschool). Criminologie is een wetenschappelijke studie.
De politie-academie en ook de recherche-school hbo-opleiding? Om er naar toe te gaan met je, voor zo ver ik weet, vwo hebben en meestal ook een flink aantal jaren ervaring als agent. (Dat is iig wat er mij verteld is.) Dus of het echt echt hbo is...ik weet het niet.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 16:03
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 31-12-2003 @ 16:49:
De politie-academie en ook de recherche-school hbo-opleiding? Om er naar toe te gaan met je, voor zo ver ik weet, vwo hebben en meestal ook een flink aantal jaren ervaring als agent. (Dat is iig wat er mij verteld is.) Dus of het echt echt hbo is...ik weet het niet.
In Zutphen, waar ik woon zit een rechercheschool en dat is een HBO-opleiding. Of er ook nog variatie is tussen recherche- en politiescholen onderling, zou ik niet durven zeggen.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 20:05
Sithan
Sithan is offline
Forensische psychologie wellicht , das een afstudeervariant van psychologie..
Criminologie...
Geneeskunde...afstudeerrichting forensische psychiatrie of anatomie/pathologie
__________________
Twee gekken die zeiden: "Wij 3-en, zijn alle 4 een soort van genieën"- spreek wartaal, doe raar - Iets geks geen bezwaar - Geniale fantasmagorieën -
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 20:33
Liesjah
Avatar van Liesjah
Liesjah is offline
Hi!! k wil ut liefst ook zow iets doen maar gaat er net om wat je precies wilt doen... echt recherche werk of meer ut laboratorium werk? voor recherche ben je dacht k heel veel ervaring nodig... laboratorium weet k niet of je daar een speciale opleiding voor nodig bent.. k heb ut nooit kunnen vinden ergens... als jij ut wel weet laat dan plz ook ff een berichtje achter...
=xXUSx= Lisa
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 22:02
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
nare man schreef op 31-12-2003 @ 16:47:
Die zogenaamde academie voor criminologie is een grote farce en is al meermaals in opspraak geraakt. Het gaat om een kortdurende opleiding op HBO-niveau die opleidt tot beveiligingsmedewerker en dan met name in de sfeer van persoonlijke beveiliging, dus bodyguards.

Er heeft een tijd geleden ook een artikel over in Vrij Nederland gestaan, en onlangs haalde de opleiding de media met een bericht dat enkele ex-studenten van die opleiding naar de rechter dreigden te stappen omdat de door de opleiding verstrekte diploma's niet erkend waren (en dus waardeloos).
Dat wist ik al toen ik er de eerste advertentie voor zag staan.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 22:03
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Liesjah schreef op 31-12-2003 @ 21:33:
Hi!! k wil ut liefst ook zow iets doen maar gaat er net om wat je precies wilt doen... echt recherche werk of meer ut laboratorium werk? voor recherche ben je dacht k heel veel ervaring nodig... laboratorium weet k niet of je daar een speciale opleiding voor nodig bent.. k heb ut nooit kunnen vinden ergens... als jij ut wel weet laat dan plz ook ff een berichtje achter...
=xXUSx= Lisa
Een fundamentele eis die aan forensisch onderzoekers gesteld wordt is dat hij/zij de Nederlandse taal in voldoende mate beheerst.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 22:04
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 31-12-2003 @ 23:03:
Een fundamentele eis die aan forensisch onderzoekers gesteld wordt is dat hij/zij de Nederlandse taal in voldoende mate beheerst.
(Sorry. )
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 22:22
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 31-12-2003 @ 23:04:
(Sorry. )
Offtopic: Het is zeker het midden van de maand ofzo, met die vage bui van jou?
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 23:13
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 31-12-2003 @ 23:22:
Offtopic: Het is zeker het midden van de maand ofzo, met die vage bui van jou?
Offtopic: Midden van de maand? En die vage bui, valt toch wel mee?

Gelukkig nieuwjaar allemaal btw.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 23:10
JantjePietje
JantjePietje is offline
Citaat:
Moonshine schreef op 31-12-2003 @ 14:48:
Dat heeft toch met moorden te maken en de sporen daarvan? Volgens mij is daar op universitair niveau nu de opleiding Criminologie voor, daar kun je in ieder geval zoiets mee geloof ik.
Criminlogie staat volgens mij voor iets heel anders. Is soort van een rechtenstudie.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 23:13
JantjePietje
JantjePietje is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 31-12-2003 @ 14:49:
Ik wil later ook iets gaan doen in het forensisch onderzoek. Er zijn volgens mij een aantal mogelijkheden voor studies:
- biomedische wetenschappen (universitair) hierbij kan je het medisch onderzoek in en volgens mij kan je dan ook wel iets forensisch gaan doen.
- biologie en medisch laboratorium ondezoek (HBO), volgens mij zo'n beetje hetzelfde als biomedische wetenschappen en dus ook niet specifiek forensisch onderzoek.
- geneeskunde (uni): hierbij kan je uiteindelijk afstuderen in de richting pathologie en patholoog anatoom worden, opzich ook een richting in het forensisch onderzoek. In Leuven (Belgie) kan je ook afstuderen in forensische geneeskunde.
- politie-academie: je kan ook een opleiding bij de politie volgen, dan een aantal jaren daar werken en daarna een interne opleiding volgen voor de technische recherche.

Dit is wat ik weet, er is niet echt een specifieke studie aan te wijzen waarmee je kan gaan werken in het forensisch onderzoek. Als je het precies wilt weten raad ik je aan om naar open dagen van bovenstaande studies te gaan en daar na te vragen hoe het zit.

Groetjes Dana
Ja, ook ik dacht aan biomedische wetenschappen. Maar of dat een geschikte studie is, weet ik eigenlijk zelf niet.
Geneeskunde lijkt me eerlijk gezegd niks ( geen zin om in lijken te snijden) en de politieacademie valt sowieso af voor mij.

Kun je een forensisch onderzoeker worden met de studie Chemische technologie?
En hoe ziet het met labaratoriumtechniek?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 01-02-2004, 23:16
JantjePietje
JantjePietje is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 31-12-2003 @ 16:17:


Voor de topicstarter: wil je echt het onderzoek zelf doen (dus bijv. dna onderzoeken) of echt proberen de misdaad te bestrijden?
Het eerste. Ik denk daarbij aan: DNA, kruitsporen, haarschilfers etc, onderzoeken in een labaratorium.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2004, 15:52
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
JantjePietje schreef op 02-02-2004 @ 00:13:
Ja, ook ik dacht aan biomedische wetenschappen. Maar of dat een geschikte studie is, weet ik eigenlijk zelf niet.
Geneeskunde lijkt me eerlijk gezegd niks ( geen zin om in lijken te snijden) en de politieacademie valt sowieso af voor mij.

Kun je een forensisch onderzoeker worden met de studie Chemische technologie?
En hoe ziet het met labaratoriumtechniek?
je wilt wel forensisch onderzoek (on the scene) doen, maar vindt het niks om in lijken te snijden?! Hmm
Met citaat reageren
Oud 02-02-2004, 18:47
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 02-02-2004 @ 16:52:
je wilt wel forensisch onderzoek (on the scene) doen, maar vindt het niks om in lijken te snijden?! Hmm
Waarom denkt iedereen toch de hele tijd dat forensisch onderzoek slechts te maken heeft met moorden en lijken Forensisch staat voor gerechtelijk....dus dat is van diefstal tot verkrachting en van fraude tot moord.
BTW lijken mogen alleen door patholoog-anatomen worden bewerkt...

Maar even voor de topicstarter je kan als je in een bepaald niveau van de politieschool zit of al agent oid bent naar de rechercheschool waar ze al die dingen waar je aan dacht leren te ontdekken on the scene...
Dus geen enkele studie behalve de politieacademie brengt je direct bij wat je wil...al is het wel verstandiger om een passende studie te hebben gedaan, aangezien je dan bij het NFI terecht kan komen als onderzoeker op een bepaald vlak...

Veel van gerechtelijk onderzoek wordt namelijk uitbesteed aan het Nederlands Forensisch Instituut...
NFI
Hier staat denk ik ongeveer alles wat je wil weten...
__________________
Twee gekken die zeiden: "Wij 3-en, zijn alle 4 een soort van genieën"- spreek wartaal, doe raar - Iets geks geen bezwaar - Geniale fantasmagorieën -

Laatst gewijzigd op 02-02-2004 om 18:56.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2004, 09:37
Liesjah
Avatar van Liesjah
Liesjah is offline
Als je echt in het laboratorium wil werken kun je dacht ik eerst de studie biologie en medisch laboratoriumonderzoek doen. In die studie kun je in het 3de jaar(dacht ik) weer kiezen tussen 3 profielen en 1 van die profielen zit ook DNA... volgens mij kun je daar weer verder mee naar forensisch wetenschapper..
Xusss
__________________
YES!! it's me:p only me and nobody else:D
Met citaat reageren
Oud 20-03-2004, 12:22
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Sithan schreef op 02-02-2004 @ 19:47:
Waarom denkt iedereen toch de hele tijd dat forensisch onderzoek slechts te maken heeft met moorden en lijken Forensisch staat voor gerechtelijk....dus dat is van diefstal tot verkrachting en van fraude tot moord.
BTW lijken mogen alleen door patholoog-anatomen worden bewerkt...
duh blabliblablo

als je al niet tegen een lijkje (of het binnengedeelte van een lijk) kun je maar beter bureauwerk gaan doen.

Niemand beweert dat je "alleen met moorden en lijken" te maken hebt. Maar je krijgt er wel mee te maken, en ook dan moet je er tegen kunnen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Verschil farmacie vs farmaceutische wetenschappen
htcxe
4 23-07-2012 10:14
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap PVV, Wilders, extreem rechts en de vrijheid van meningsuiting
T_ID
454 31-05-2009 23:57
Studeren Forensisch Onderzoek
Verwijderd
41 07-05-2007 18:07


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:37.