Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2006 / VWO
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-04-2006, 16:39
Verwijderd
Tekstverklaring en een samenvatting maken. Voorbereiden door de examenbundel te maken. Nja dat weten we allemaal al. Maar mijn probleem blijft de samenvatting. Hoe vaak ik ook oefen, het lukt me gewoon niet. Hoe pakken jullie die aan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-04-2006, 16:47
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Wat lukt er niet aan dan?
Ik heb eigenlijk bijna nooit daarin geoefend. Gewoon belangrijkste zaken noemen, die aan elkaar verbinden met verbindingswoorden. Geen voorbeelden noemen en zorgen voor een fatsoenlijke spelling. En dan kijken of het aantal woorden niet te hoog is, anders moet je kijken hoe je het korter kunt zeggen of dat je misschien iets noemt wat niet nodig is (bijzaken)
__________________
Dat dan weer wel.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 17:25
Mingster
Mingster is offline
Je houden aan dat schemaatje/schrijfplan dat je erbij krijgt.
En vooral kort maar krachtig schrijven, niet teveel omheen vertellen, dat zijn alleen maar meer risicozinnen voor puntaftrek..
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 17:40
Verwijderd
Gewoon punt voor punt opschrijven.
Dan kijken hoe je het korter kunt formuleren.
Dan er een lopend verhaal van maken.
Works for me
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 17:46
professor2
professor2 is offline
ik onderstreep alles gewoon neem dat letterlijk over en ga dat dan zo ombouwen tot het een samenvatting is
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 17:49
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
je wordt tegenwoordig geholpen met het maken van een samenvatting (schrijfplan). dat onderstrepen en dan met signaalwoorden aan elkaar koppelen
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 20:22
Verwijderd
Ook altijd woorden overnemen die bij de omschrijving van de samenvatting staat.
zoals Het tweede argument voor..
Concluderend..
dat levert punten op.
Verder schrijf ik het altijd in een keer op en dat werkt bij mij goed.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 20:37
Verwijderd
Die is echt zooo kut. Ik zou zoo bang zijn . Als je nu voor Nederlands begint, ben je zoo verloren.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 20:40
Moustache
Avatar van Moustache
Moustache is offline
Ik doe dat soort dingen altijd op gevoel, en dat werkt voor mij goed genoeg
__________________
Guitarred and feathered
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 07:58
Verwijderd
Citaat:
remy476 schreef op 03-04-2006 @ 18:49 :
je wordt tegenwoordig geholpen met het maken van een samenvatting (schrijfplan). dat onderstrepen en dan met signaalwoorden aan elkaar koppelen
uhu je moet tegenwoordig inderdaad een geleide samenvatting maken. Maar mijn probleem is dat ik die zaken niet goed uit de tekst kan halen. Het begint vaak al bij het probleem, dat haal ik er vaak niet volledig uit, waardoor de rest er een beetje bij blijft hangen en ik vaak maar 8 van de 20 punten heb.
Maar goed ik blijf oefenen.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 09:42
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Doavid schreef op 03-04-2006 @ 21:40 :
Ik doe dat soort dingen altijd op gevoel, en dat werkt voor mij goed genoeg
Ik ook, maar ja bij sommige mensen ontbreekt een goed gevoel voor talen en dan is het domweg de regeltjes volgen.
__________________
Dat dan weer wel.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 12:17
Bloody_Kisses
Avatar van Bloody_Kisses
Bloody_Kisses is offline
Zoals eerder al is gezegd; de punten die gegeven zijn in je samenvatting verwerken en er zo min mogelijk van af wijken, en ook zeker letten op je spelling. Daar kun je ook aardig wat punten kwijt raken
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 12:28
Crystall Girl
Avatar van Crystall Girl
Crystall Girl is offline
Mag je nu eigenlijk wel letterlijk delen van zinnen overnemen of niet?
__________________
Justice, in a society, is when each level of a hierarchy works within his place and is content with it. Plato, the Republic
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 12:33
Verwijderd
Citaat:
Crystall Girl schreef op 04-04-2006 @ 13:28 :
Mag je nu eigenlijk wel letterlijk delen van zinnen overnemen of niet?
Volgens onze lerares wel..
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 12:34
5803
5803 is offline
Ja, dat mag wel.
__________________
in the sky with diamonds.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 13:02
blubblubblub
Avatar van blubblubblub
blubblubblub is offline
Citaat:
Crystall Girl schreef op 04-04-2006 @ 13:28 :
Mag je nu eigenlijk wel letterlijk delen van zinnen overnemen of niet?
Onze leraar zei dat je ten minste de woordvolgorde moet omdraaien, zodat ook de tweede corrector niet kan zeggen dat je citeert.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 13:25
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
blubblubblub schreef op 04-04-2006 @ 14:02 :
Onze leraar zei dat je ten minste de woordvolgorde moet omdraaien, zodat ook de tweede corrector niet kan zeggen dat je citeert.
__________________
Dat dan weer wel.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 13:37
blubblubblub
Avatar van blubblubblub
blubblubblub is offline
Citaat:
da leentjuh schreef op 04-04-2006 @ 14:25 :
Volgens onze lerares is het verboden om te citeren. Als je stukken tekst letterlijk overneemt, citeer je. Daarom zegt ze dat je de woordvolgorde moet omdraaien als je iets letterlijk uit de tekst wil halen, omdat je dan niet citeert. (Ik brief ook alleen over wat ons is verteld hoor )
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-04-2006, 14:06
Verwijderd
Onze lerares zegt dat je juist móet citeren, of dat dat iig slim is, omdat je als je het in je eigen woorden doet, kans hebt belangrijke woordgroepen/punten te missen...

Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 14:38
Experiment
Experiment is offline
Citaat:
Sidhe schreef op 04-04-2006 @ 15:06 :
Onze lerares zegt dat je juist móet citeren, of dat dat iig slim is, omdat je als je het in je eigen woorden doet, kans hebt belangrijke woordgroepen/punten te missen...

Ja bij ons ook, maar wat irritant dat men daar niet eensgezind over is zeg
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 15:55
strawberryangel
Avatar van strawberryangel
strawberryangel is offline
ga niet meer in je samenvatting ztten dan in de opdracht is aangegeven, want daar krijg je niet emer punten voor en straks zet je er dingen in waardoor je in de knoop komt met het aantal woorden. Als je alle punten die je moet noemen gewoon opnoemt met verbindingswoorden haal je gemakkelijk alle punten!

Wij mochten trouwens vorig jaar niet citeren (zei mijn docent dus dat hebben we ook maar niet gedaan, als je al 1 woordje op een andere plek in de zin zet is het al genoeg).
Met citaat reageren
Oud 05-04-2006, 13:36
Muspel
Muspel is offline
Mijn leraar zegt dat je in je samenvatting beter niet kan citeren, maar verder wel zo dicht mogelijk bij de originele zin moet blijven i.v.m. volledigheid enzo. Dus woordvolgorde omdraaien inderdaad.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2006, 15:13
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Onze leraar zegt dat ook. Zo dicht mogelijk bij de originele zin blijven. En het gewoon volgens die punten maken. Dat het dan misschien beknopt wordt zegt hij zelf wel af te handelen bij de tweede conrector, omdat het wel goed is.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 05-04-2006, 15:15
Estar
Estar is offline
Ik denk niet dat je het kunt leren, maar dat het in je zit.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2006, 15:34
sdekivit
sdekivit is offline
je kunt wel tekstverklaren ?

er staan punten die in je samenvatting worden verwerkt. Zie dit als vragen en beantwoord die vragen. Verwerk dat tot een verhaaltje (in die volgorde !!)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-04-2006, 23:01
Krynn
Krynn is offline
Ik dacht stoer te doen en m'n samenvatting in m'n eigen woorden te gieten. Maakte er een sport van zo min mogelijk letterlijk over te nemen.

Ik was niet slim bezig...ik haalde een vijf voor m'n samenvatting, waardoor m'n eindcijfer voor Nederlands een 7 werd. Bah.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2006, 17:18
Dzjun
Dzjun is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 03-04-2006 @ 21:37 :
Die is echt zooo kut. Ik zou zoo bang zijn . Als je nu voor Nederlands begint, ben je zoo verloren.

Owh... Nou ik ben gisteren voor Nederlands begonnen, en heb twee samenvattingen gemaakt.. Ik had bij de een 16 van de 19 punten en bij de andere 19 van de 21..
Komt vast wel goed dus...
__________________
Beetje vreemd, maar wel lekker...
Met citaat reageren
Oud 09-04-2006, 14:59
pino123
pino123 is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 05-04-2006 @ 16:34 :
Verwerk dat tot een verhaaltje (in die volgorde !!)
moet dat dan, dat maakt toch niet zoveel uit?
__________________
Jacob lovesss you
Met citaat reageren
Oud 09-04-2006, 16:46
Guenevery
Avatar van Guenevery
Guenevery is offline
Citaat:
pino123 schreef op 09-04-2006 @ 15:59 :
moet dat dan, dat maakt toch niet zoveel uit?
Een schrijver van een tekst heeft meestal wel een reden voor de volgorde. Dus het was maar beter om je daar aan vast te houden (aldus onze docente)
__________________
'Een Hollander is een Engelsman die rechts rijdt' Louis Paul Boon
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 18:15
Crystall Girl
Avatar van Crystall Girl
Crystall Girl is offline
Ik ben er toch echt van overtuigd dat onze docente gezegd heeft dat je het het beste in je eigen woorden kan doen . Nog maar eens navragen dan...
__________________
Justice, in a society, is when each level of a hierarchy works within his place and is content with it. Plato, the Republic
Met citaat reageren
Oud 11-04-2006, 11:20
Musick
Avatar van Musick
Musick is offline
Onze lerares heeft duidelijk benadrukt dat je de samenvatting in je eigen woorden moet schrijven.. je mag de essentie wel overnemen, anders raak je het misschien helemaal kwijt, maar als ze zien dat je echt veel letterlijk kopieert, vooral de moeilijke woorden, dan ben je erbij I guess
__________________
Everybody's looking for somebody's arms to fall into.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2006, 14:19
Verwijderd
Citaat:
Musick schreef op 11-04-2006 @ 12:20 :
Onze lerares heeft duidelijk benadrukt dat je de samenvatting in je eigen woorden moet schrijven.. je mag de essentie wel overnemen, anders raak je het misschien helemaal kwijt, maar als ze zien dat je echt veel letterlijk kopieert, vooral de moeilijke woorden, dan ben je erbij I guess
Mij is verteld dat de mensen die in eigen woorden gaan werken juist de minste punten vangen.
Er is echter wel een verschil tussen zinnen letterlijk overnemen en dingen in eigen worden zetten. Je kuntb epaalde woorden erin opnemen.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2006, 14:36
Verwijderd
Citaat:
Anneka schreef op 11-04-2006 @ 15:19 :
Mij is verteld dat de mensen die in eigen woorden gaan werken juist de minste punten vangen.
Er is echter wel een verschil tussen zinnen letterlijk overnemen en dingen in eigen worden zetten. Je kuntb epaalde woorden erin opnemen.
Als je de zinsconstructie gewoon een beetje verandert, dan is het al goed. Je hoeft echt niet alles in eigen woorden te zetten.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2006, 18:15
xliselottex
Avatar van xliselottex
xliselottex is offline
bij ons heeft ze nog nooit gezegd dat we niet mogen citeren of dat we het tussen aanhalingstekens met bronvermelding etc moeten zetten bij de samenvatting.....
ze zegt dat we gewoon de titel EN de schrijver erboven moeten zetten en het dan ook in hetzelfde perspectief moeten schrijven enzo.. en ze heeft daar voor zover ik weet nooit problemen mee gehad bij eerdere examens..
maar ik schrik wel een beetje, want ik wist niet dat er zoveel waren die het niet goed vonden
__________________
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2006, 19:50
professor2
professor2 is offline
het is verboden om hele stukken tekst te citeren dan kan ej aftrek krijgen alles in eigenwoorden proberen te doen is ook dom

dus verander gewoon precies genoeg zodat je niet van citeren kan worden beschuldigd
Met citaat reageren
Oud 11-04-2006, 20:21
Verwijderd
en in hoeverre voor eigen woorden / woorden overnemen punten toegekend worden hangt maar net af van de corrector. Volgens mijn leraar is zo nu en dan woordgebruik overnemen zolang dat maar niet gebeurt met uitdrukkingen, beelspraak etc. van de auteur.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-04-2006, 20:26
Verwijderd
Waarom zou je niet mogen citeren? Het gaat er toch om dat je de tekst samenvat, waarom zou dat niet kunnen met een letterlijk stukje. En grote stukken citeren doet toch niemand, dan heb je straks te veel woorden
Met citaat reageren
Oud 11-04-2006, 21:33
Verwijderd
Mijn leraar zei dat je het letterlijk citeren zoveel mogelijk moet vermijden, en dat áls het moet, je de woordvolgorde moet veranderen. Belangrijke begrippen mag je iig laten staan. Zo had ik vandaag een oefentekst over het 'persoonlijke en het algemene belang' - dat soort begrippen mag je volgens mij letterlijk overnemen.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2006, 22:15
reminiscent
reminiscent is offline
Wat vreemd om te lezen allemaal. Ze ( onze lerares) moedigt ons aan om zoveel mogelijk letterlijk over te nemen. Natuurlijk door de punten van de opdracht te vermelden ( 'De oorzaak is..') en door verbindingswoorden te gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2006, 08:04
sdekivit
sdekivit is offline
gewoon de belangrijkste zinnen door elkaar husselen en af en toe een makkelijker nederlands woord op de plaats van een moeilijk woord in de tekst zetten

Maar goed, mijn punt met de samenvatting moest zijn: hou je samenvatting in de volgorde van de opdracht (dan hoef je namelijk van het begin van de tekst naar het einde te bladeren en dan weer eens naar het midden --> hou het gestructureerd). Doe net alsof die punten vragen zijn en beantwoord die net als bij tekstverklaren. Maak dan verbindingswoorden en je hebt (als je de goede punten eruit hebt gehaald) een goede samenvatting
Met citaat reageren
Oud 12-04-2006, 10:45
xliselottex
Avatar van xliselottex
xliselottex is offline
Citaat:
reminiscent schreef op 11-04-2006 @ 23:15 :
Wat vreemd om te lezen allemaal. Ze ( onze lerares) moedigt ons aan om zoveel mogelijk letterlijk over te nemen. Natuurlijk door de punten van de opdracht te vermelden ( 'De oorzaak is..') en door verbindingswoorden te gebruiken.
Ja, dat doet mijn lerares ook. Hopelijk krijg ik jouw lerares als tweede corrector dan
__________________
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2006, 15:59
Sasbeest
Avatar van Sasbeest
Sasbeest is offline
De teksten die jullie op school oefenen, kijken julie die nooit na dan? Want wij krijgen steeds het correctiemodel, en daarin staan juist ook letterlijk dingen uit de tekst. En als je die hebt, is het goed. Dan zou het toch vreemd zijn als je niet mag citeren?
__________________
Liefde was als de regen, ze veranderde in ijs of verdween
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 10:07
Nyawa
Citaat:
Sasbeest schreef op 28-04-2006 @ 16:59 :
De teksten die jullie op school oefenen, kijken julie die nooit na dan? Want wij krijgen steeds het correctiemodel, en daarin staan juist ook letterlijk dingen uit de tekst. En als je die hebt, is het goed. Dan zou het toch vreemd zijn als je niet mag citeren?
Bij ons wordt idd ook aangemoedigd om zoveel mogelijk van de vraag over te nemen en alleen door het gebruik van verbindingswoorden en het samen nemen van zinnen een eigen tekst te vormen.

Verder kregen wij de tip om, als je twijfelt of iets wel of niet in je samenvatting hoort, het er wel in te zetten maar tussen haakjes. Blijk je aan het einde teveel woorden hebben, dan kun je heel snel en makkelijk het stuk tussen haakjes doorstrepen in plaats van dat je overal een woordje weg moet gaan strepen, dat is veel tijdrovender.

Nog een tip van mijn lerares: schrijf netjes, oefent positieve invloed uit op de tweede corrector .

Laatst gewijzigd op 29-04-2006 om 10:12.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 23:25
lau87
lau87 is offline
Jeeej, en sinds dit jaar mag je je tijd gaan verspillen met woorden opzoeken in je woordenboek (ik heb geen flauw idee waarvoor je die nodig hebt?)
Maar is het 50:50 wat betreft tekstverklarenamenvatting?
__________________
Als je niet drinkt, moet je ook niet zeiken...
Met citaat reageren
Oud 30-04-2006, 13:16
Sasbeest
Avatar van Sasbeest
Sasbeest is offline
Citaat:
lau87 schreef op 30-04-2006 @ 00:25 :
Jeeej, en sinds dit jaar mag je je tijd gaan verspillen met woorden opzoeken in je woordenboek (ik heb geen flauw idee waarvoor je die nodig hebt?)
Maar is het 50:50 wat betreft tekstverklarenamenvatting?
Mag je een woordenboek gebruiken ja? Mijn leraar bleef steeds maar beweren dat dat niet mocht. Maar idd, nu zie ik het ook in m'n examenkrantje staan. Mooi. Niet dat ik van plan was veel op te zoeken, maar ik kreeg laatst een oefenexamen waarvan ik het belangrijkste woord bij het eerste punt al niet kende.
__________________
Liefde was als de regen, ze veranderde in ijs of verdween
Met citaat reageren
Oud 30-04-2006, 13:29
Nyawa
Citaat:
lau87 schreef op 30-04-2006 @ 00:25 :
Maar is het 50:50 wat betreft tekstverklarenamenvatting?
Qua tijd wel, qua punten meestal niet (samenvatting minimaal 1/3 en maximaal de helft geloof ik).
Met citaat reageren
Oud 01-05-2006, 13:07
Aesar
Aesar is offline
ja één gebonden woordenboek. Dat wordt knippen en lijmen met de vandale
__________________
Naar de overwinning, altijd!
Met citaat reageren
Oud 01-05-2006, 14:34
lau87
lau87 is offline
Citaat:
Aesar schreef op 01-05-2006 @ 14:07 :
ja één gebonden woordenboek. Dat wordt knippen en lijmen met de vandale
Hmm.. waarom moe tje knippen en lijmen als er alleen Hedendaags Nederlands bestaat. Je zit niet zoals bij Engels met EN-NE en NE-EN...
__________________
Als je niet drinkt, moet je ook niet zeiken...
Met citaat reageren
Oud 01-05-2006, 15:16
xliselottex
Avatar van xliselottex
xliselottex is offline
Citaat:
lau87 schreef op 01-05-2006 @ 15:34 :
Hmm.. waarom moe tje knippen en lijmen als er alleen Hedendaags Nederlands bestaat. Je zit niet zoals bij Engels met EN-NE en NE-EN...
maar wel met drie dikke delen (a tm i, j tm r en s tm z ofzo) en dat bedoelt aesar neem ik aan
__________________
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2006, 15:19
kiss_the_sky
kiss_the_sky is offline
Ik haatte dat samenvatten ook altijd heel erg. Onder een samenvatting verstond ik altijd iets heel anders dan die grapjassen bij het CITO. Mijn samenvatting was altijd veel te beknopt, maar als ik het uitgebreider deed had ik altijd het idee dat er van mijn samenvatting nog wel een samenvatting viel te maken. Tja.
__________________
So which is your favourite Beatles album? 'Tough one. I think I'd have to say 'The best of the Beatles'.'
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eindexamens 2014 [VMBO] HELP NEDERLANDS EXAMEN !
larissaaa
4 13-05-2014 19:38
Algemene schoolzaken examen nederlands niveau 5/6 literatuur?
X_BlackMoon_X
13 03-03-2012 21:45
HAVO Normering Nederlands
***ailá***
10 16-06-2005 20:54
Eindexamens 2004 Geen examen mogen doen
verwijderen_aub
12 24-05-2004 17:44
Eindexamens 2003 nederlands-letterkunde ???
Alpha #1
9 09-05-2003 12:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:28.