Oud 14-10-2008, 16:23
massi16
massi16 is offline
Ik ben sinds een paar maanden zeer geboeid door de effectenhandel. Het interessantste vind ik de optiehandel. Op het moment heb ik wat spaargeld nutteloos op de bank staan.
Nu is mijn vraag: is een bedrag tussen de 500 en de 1000 Euro goed om te beginnen met de effectenhandel? Welke broker is het best voor zo'n bedrag en waarom? Ik ben niet vies van cijfers(wil zelfs natuurkunde studeren), dus is de optiehandel misschien iets voor mij? Kan ik beter de saaie fondsen in duiken? Is dit überhaupt wel een goede tijd om te beginnen of is het bijna onmogelijk om met deze crises winst te pakken?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-10-2008, 20:13
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Je hebt een topic ge-upt die toch al vrij oud was en daardoor niet meer een discussiewaarde had.

Ik heb je bericht afgesplitst als nieuwe topic, zodat je mogelijk beter antwoorden vindt op je vragen. Bovendien is het in deze rumoerige tijden best interessant.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2008, 22:24
Verwijderd
Ik denk dat je nu gewoon bijv in fortis kan gaan handelen, dies erg goedkoop per aandeel.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2008, 12:04
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik denk dat je nu gewoon bijv in fortis kan gaan handelen, dies erg goedkoop per aandeel.
Maar wat het nu nog gaat doen, is koffiedik kijken.

Ik heb er destijds aardig mee verdient omdat ik speculeerde op de gekte, in plaats van op de prestaties van het bedrijf. Aangezien drie overheden er vol achter gingen staan en hun portemonnee trokken wist ik dat het niet volledig kapot zou gaan, en dus had een beetje daytraden zin. Achteraf had ik beter vast kunnen houden omdat de koers in die tijd van € 4,20 naar € 5,41 ging.

Maar.. vervolgens trok men het concern uit elkaar en nam de beurswaarde drastisch af. Wie aandelen Fortis holding had toen de handel werd stilgelegd is de sjaak. Het sloot op € 5,41, en daalde in recordsnelheid tot minder dan € 2,50, dus wie daar in zat is de helft van zijn geld kwijt. Ze praten nu over een compensatieregeling, omdat de autoriteiten door de handel stil te leggen het voorkomen van dat verlies onmogelijk maakten, en de overheid dus als veroorzaker op zou moeten draaien voor de verliezen, maar goed, wanneer krijg je je geld? Ik zat er godzijdank toen al niet meer in omdat ik weet dat ik te weinig van economie weet om aandelen te voorspellen en vast te houden, ik weet alleen dat beurshandelaren paniekpapegaaien zijn, en op die kennis speelde ik in.

Er is best winst te maken in deze situatie, maar dan moet je of de koers van een specifiek aandeel kunnen voorspellen door kennis van een bedrijf (wat pijnlijk duidelijk werd toen Baan in elkaar klapte en toen pas bleek dat die refo's de zaak beduvelden, en mensen ook zo 50% van hun geld kwijt waren) of je moet niet speculeren op de ontwikkeling, maar op de markt. Dat is gewoon tegen de stroom inroeien. Als er paniek uitbreekt en iets lazert omlaag, koop je het een stukje de val in als je gelooft dat dat tijdelijk is.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 24-10-2008, 17:07
Seriously
Seriously is offline
Even een vraagje over Fortis: het aandeel Fortis staat nu belachelijk laag (iets van 1 euro op het moment geloof ik), dus is het niet slim om nu Fortis aan te kopen? En als je die aandelen dan een paar jaar vasthoud, als de bank weer opgekrabbeld is, je aandelen weer verkopen? Want het lijkt mij dat ze een bank als Fortis laten vallen, omdat Fortis best belangrijk is in de Benelux (naar wat ik in de krant gelezen heb, daarom hebben ze hem toch ook gered?).

Ik ben echt een leek op dit gebied, dus is dit een erg stomme gedachte van mij of niet?
Met citaat reageren
Oud 24-10-2008, 17:47
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Even een vraagje over Fortis: het aandeel Fortis staat nu belachelijk laag (iets van 1 euro op het moment geloof ik), dus is het niet slim om nu Fortis aan te kopen?
In principe wel, maar verscheidene partijen kondigen claims tegen Fortis aan. Duizenden aandeelhouders bundelen hun claims tegen Fortis omdat de ineenstorting door mismanagement zou zijn, en ook enkele zakelijke partijen waaronder pensioenfonds ABP willen geld zien. Als Fortis dat verliest kunnen ze nog meer klappen krijgen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 24-10-2008, 22:27
Verwijderd
+ er is nog maar weinig van over. Op dit moment kan je beter ING kopen lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2008, 01:14
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Ik ben sinds een paar maanden zeer geboeid door de effectenhandel. Het interessantste vind ik de optiehandel. Op het moment heb ik wat spaargeld nutteloos op de bank staan.
Nu is mijn vraag: is een bedrag tussen de 500 en de 1000 Euro goed om te beginnen met de effectenhandel? Welke broker is het best voor zo'n bedrag en waarom? Ik ben niet vies van cijfers(wil zelfs natuurkunde studeren), dus is de optiehandel misschien iets voor mij? Kan ik beter de saaie fondsen in duiken? Is dit überhaupt wel een goede tijd om te beginnen of is het bijna onmogelijk om met deze crises winst te pakken?
Effectenhandel is ook heel boeiend =)

Een bedrag van 500-1000 euro is erg laag. Voor elke transactie betaal je namelijk transactiekosten. Broker makt in principe niet zo veel uit, de meeste bekende in Nederland bieden min of meer gelijke tarieven, vergelijk zelf eea en beslis waar je vertrouwen in hebt.

Optiehandel is zeker erg leuk, maar of het iets voor je is weet ik niet. Wat je je moet realiseren is dat er zowel dikke winsten mogelijk zijn, als je hele inleg in een klap kwijt raken. Als dit heel je "belegbaar vermogen" is dan is het niet "verstandig" om de optiehandel in te gaan. Het kan wel heel leuk/spannend zijn... aan jou de keus!

Saaie fondsen is rationeel gezien een betere keuze. Voor losse aandelen is het bedrag wat je wil investeren erg klein gezien transactiekosten. Fondsen geven je meer spreiding en minder kosten. Bovendien verlaagt dit de kans drastisch dat je een (groot) deel van je inleg in één klap kwijt bent. Als je het voor wat langere termijn wil wegzetten en geen zeer groot risico wil lopen is dit je beste keus (maar ook hier kan nog een fors risico in zitten!).

Of dit een goede tijd is kan ik niet voor je beoordelen, maar het is absoluut mogelijk om in deze crisis wat te verdienen. Je kan speculeren op koersdalingen (kopen van puts of turboshorts, of je kan ongedekte calls schrijven (ZEER risicovol)), dit brengt wel risicos met zich mee. Daarnaast kan het, als je verwacht dat we op of nabij de bodem zitten een goed moment zijn om in te stappen voor lange termijn. Tenslotte kan je op dagbasis goede trades doen, als je er oog voor hebt.

Om een lang verhaal kort te maken, bedenk je dat risico en potentieel rendement hand in hand gaan. Hoe meer je kan winnen/spannender het is, hoe hoger het risico en hoe meer het richting puur speculeren gaat. Mogelijkheden om te verdienen zijn er altijd, de een zijn verlies is de ander z'n winst... Maar bedenk je wel dat andere mensen die verdienen aan de beurs dat ook doen ten koste van iemand, misschien jouw verlies
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 25-10-2008, 01:18
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Even een vraagje over Fortis: het aandeel Fortis staat nu belachelijk laag (iets van 1 euro op het moment geloof ik), dus is het niet slim om nu Fortis aan te kopen? En als je die aandelen dan een paar jaar vasthoud, als de bank weer opgekrabbeld is, je aandelen weer verkopen? Want het lijkt mij dat ze een bank als Fortis laten vallen, omdat Fortis best belangrijk is in de Benelux (naar wat ik in de krant gelezen heb, daarom hebben ze hem toch ook gered?).

Ik ben echt een leek op dit gebied, dus is dit een erg stomme gedachte van mij of niet?
Of het slim is kan ik je niet zeggen, maar houd wel rekening met het volgende:

Als je nu aandelen Fortis koopt, koop je GEEN aandeel in Fortis Bank. Je koopt een aandeel Fortis HOLDING waar de onderdelen Fortis Bank Nederland (hieruit verkocht aan de Nederlandse staat) en Fortis Bank België (hieruit verkocht aan de Belgische Staat en Paribas (franse bank)) hier NIET meer bij horen.

Het aandeel dat je nu koopt staat nog voor:
- Kaspositie (geschat op ~100 miljoen euro)
- Internationale verzekeringen
- Deelname van Fortis in kredietportefeuille
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 27-10-2008, 12:54
SimonP
Avatar van SimonP
SimonP is offline
Citaat:
Op het moment heb ik wat spaargeld nutteloos op de bank staan.
Nutteloos? Hoezo! Het is toch zeker spaargeld die je kunt vastzetten zodat je er een mooie rente over krijgt?!
__________________
Het leven is een eeuwige repititie waarbij de voorstelling nooit plaats vindt
Met citaat reageren
Oud 27-10-2008, 20:29
Verwijderd
Citaat:
Even een vraagje over Fortis: het aandeel Fortis staat nu belachelijk laag (iets van 1 euro op het moment geloof ik), dus is het niet slim om nu Fortis aan te kopen? En als je die aandelen dan een paar jaar vasthoud, als de bank weer opgekrabbeld is, je aandelen weer verkopen? Want het lijkt mij dat ze een bank als Fortis laten vallen, omdat Fortis best belangrijk is in de Benelux (naar wat ik in de krant gelezen heb, daarom hebben ze hem toch ook gered?).

Ik ben echt een leek op dit gebied, dus is dit een erg stomme gedachte van mij of niet?
Fortis is niets meer waard, omdat de overheid het hele bankwezen heeft overgenomen. Je koopt eigenlijk een nieuw paar schoenen, waarvan alleen de schoenendoos nog van over is, de rest heeft de overheid gekocht.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:34.