Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-12-2002, 20:18
flapje
flapje is offline
oke vertel....


ik zal beginnen.
ik stop snel 3 wortels in mŽn zak, trek me laarzen aan. pak zadel, hoofdstel(dit alles gebeurt in de zadelkamer) dan loop ik naar zijn stal. hier moet ik vaak me peesbeschermers gaan zoeken worden namelijk weleens voor een ander paard gebruikt. dan doe ik dus de peesbeschermers, springschoenen en pijpenkousen om. hij heeft altijd wel een denk om in de zomer een lakentje in de winter een dikke deken of 2 dekens. dus dekens af maar als het kouder dan 5 graden is dan sla ik het denk dubbel zodat het op zijn achterhand ligt. nou borstel erover, zadel erop hoofdstel in met deze kou dan wissel ik de deken met de uitrijdeken. cap op)jaha ik ben heel braaf) handschoentjes aan en de (binnen)bak in. dan stap ik eerst een paar rondjes helemaal lang. als er nog een paard bijin loop de teugels wat korter. nog een gaatje aansingelen. en dan een beetje oppakken. ik stap zoŽn 5 minuten in in de zomer eerder langer in de winter eerder korter. nu eerst aandraven veel fdiguren rijden. en heel veel overgangen. soms ga ik meteen galoperen ligt eraan hoe die voelt. afentoe eventjes stappen maar echt heel veel overganmgen en veel schakelen zowel langzamer als sneller. aan het eind doe ik ook weleens wat zijgangen. uitstappen doe ik ook zoŽn 5 minuten. in de zomer ga ik soms in de buitenbak rijden dan rij dik hem eerst binnen los en ga dan buiten verder. het bos ga ik niet in vind ik zelf niet leuk ik train liever en het paard wordt ook blijer vanm hard werken dan sloom rondjes stappen. ik rijd hem 4 x in de week dus 3 x in de stapmolen (so minuutjes) in vakenties rijd ik hem vaker 5/6x, ik train ongeveer 30 - 45 minuten, maar het wisselt heel erg. de eene keer zit ik er nog geen 25 minuten op de andere keer ruim ene uur ligt eraan hoe het voelt. en heel afentoe mag hij aan de longe evem uitrazen.

niet ieder paard wordt zo getraind dit is een voorbeeld (deze doe ik altijd vandaar) er staat er biojvoorbeeld ook 1 die smorgens al een half uur in dee molen loopt en smiddagas savond nog rijd of longeert.

ik ben heel benieuwd hoe julie het doen... vertel...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-01-2003, 21:34
blaatje0000
blaatje0000 is offline
ik stop een wortel in mijn schoen op de avond van 5 december
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 18:45
flapje
flapje is offline
Citaat:
Pingu schreef:
ik stop een wortel in mijn schoen op de avond van 5 december
wat grappig....

ik wist dat er zielige mensen waren, jij bent er blijkbaar een van. heel leuk zoŽn oneliner.... en zeer nuttig... bravo!!!
Met citaat reageren
Oud 06-01-2003, 00:19
Shibby
Avatar van Shibby
Shibby is offline
Ik begroet haar.
Ik ga haar poetsen..en tegen haar praten
opzadelen
dan meestal een half uur/uur berijden...in het bos of in bak
als ze iets goed doet wat ik aan het trainen ben...ook al zit ik er pas 10 minuten op...stop ik .
Dan zadel ik haar af...doe dek weer op en zet ik haar lekker weer op stal bij haar beste vriendin.

(beknopt: in totaal neemt het meestal anderhalf uur 2 uur in beslag)

k doe geen cap op, Cowgirls don't do that , neem eigenlijk nooit snoepjes mee ofzo...alleen bijvoorbeeld als ze jarig is krijgt ze een taart (home made met worteltjes en appeltjes..jaja!) of een wortel ofzo... tja dat was het wel zo'n beetje
__________________
"Whoever said a horse was dumb, was dumb." "There's nothin' in life that's worth doin' if it can't be done from a horse"
Met citaat reageren
Oud 06-01-2003, 08:06
hodelahitie
Avatar van hodelahitie
hodelahitie is offline
meestal eerst paardjes uit de wei halen, ff in de stal zetten, alles pakken (zadel, hoofdstel, borstels, dekjes, peesbeschermers, cap enzow) en dan paardje pakken en op poetsplaatsje vastzetten.... poetsen, opzadelen, naar de bak gaan en rijden... eerst ff 5-10 minuten stappen met lange teugels, en daarna wat gaan draven en veel overgangen en figuren... en dan op het laatst nog 10 min uitstappen dan weer afzadelen, poetsen en alles weer terugzetten enzow...
Met citaat reageren
Oud 06-01-2003, 13:41
Shibby
Avatar van Shibby
Shibby is offline
wat heilig dat jullie allemaal cap dragen... of veilig...het is maar hoe je het ziet... ik vind het maar onzin
__________________
"Whoever said a horse was dumb, was dumb." "There's nothin' in life that's worth doin' if it can't be done from a horse"
Met citaat reageren
Oud 06-01-2003, 13:45
Roxy
Avatar van Roxy
Roxy is offline
het paard waar ik op rij staat pension op een manege en ik rij um 3x p/week en een ander meisje ook...
nah als ik daar ben ga ik meteen ff naar zijn stal toe, effe knuffelen en poetsen enzow, dan gooi ik er een hoofdstel om heen en pak mijn cap en handschoenen... daarna neem ik hem mee naar de binnenbak (tenminste met dit weer wel) in het gangetje langs de binnebak leg ik het zadel er op... ik begin altijd met wat stappen maar ik heb hem nie lang want je moet bij hem snel kunnen reageren als ie schrikt of weet ik veel wat doet... het rijden is altijd heel verschillend, zijn buien zijn ook totaal verschillend de ene keer ben ik al blij als ie door alle hoeken gaat zonder te schrikken en een beetje te houden is terwijl hij het de andere keer weer best redelijk doet... ik doe iig veel van hand veranderen, veel tempowisselingen en ook veel figuren... als ie in het begin erg loopt te kloten dan zet ik hem vaak meteen in galop zodat de eerste druk er een beetje af is anders dan doe ik dat pas later... meestal rijd ik ongeveer een uur...
__________________
Everyone wants to be found.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 06:48
miro
Avatar van miro
miro is offline
Ik ga naar zijn stal toe, begroet hem eerst, hij hinnikt terug. Besluit wat ik ga doen (dressuur, springen, bos) en pak t bijbehorende zadel en de poestspullen. Bij dressuur: Ik rij m een paar rondjes in de bak en doe wat zijgangen, daarna laat ik m nog 2 rondjes aan de losse teugel stappen. Dan gaat t echte werk beginnen en rij ik figuren, vooral veel zijgangen en tempowisselingen, en ik sta veel stil. T belangrijkste bij mij is dat hij fel aan het been is. Dat is hij meestal ook maar af en toe moet ik wat meer overgangen rijden om m op gang te krijgen. Daarna wordt ie door mij uitgestapt (soms ook door iemand anders), wordt er een borstel overheen gehaald en worden zijn dekens opgelegd.

p.s. ik rij trouwens niet met cap
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 19:01
Mahself16
Mahself16 is offline
Ik train mijn paarden bijna altijd op het strand (vooral 's winters), omdat we geen binnenbak hebben en alleen een klein buitenbakje wat 's winters altijd alleen maar modder is. We stappen naar het strand (10-15 min), rijden daar meestal dresuur op de volte, eerst met wat lange teugel ronddraven & galopperen, daarna het echte werk (verzameling). Meestal nog 1x in de week naar de binnenbak (trainen voor het springen) en nog 1x wedstrijd. Dan nog 1x in de week laten we de paarden hard lopen op strand, zodat ze hun energie kwijt kunnen of ze lopen los in de bak. Alleen met dit weer kunnen we dus niet naar het strand, dus moeten we vaker naar de binnenbak.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2003, 20:31
Devil = BadGirl
Devil = BadGirl is offline
wat zitten jullie nou allemaal te zeiken of je met of zonder cap rijdt. Boehoee... stoer joh.. zonder cap!! Wat lopen er maar helden rond hier op dit forum, ze rijden zelfs zonder cap joh.. ik zou meteen een handtekening willen vragen voor jullie heldenrol....

Nou.. ik rij dus fijn met cap... (oeps.. nou ben ik zeker 'uncool'). Boeiuhh.. k wil en kan net zo goed zonder cap rijden hoor.. maar gewoon voor alle veiligheid draag ik WEL een cap. Gelukkig zijn er wel nog mensen die gewoon eerlijk durven toe te geven dat ze met cap rijden, zoals roxy (en genoeg andere). Voor zo'n mensen heb ik meer respect dan voor die 'verwende nesten' die zich zelf zo super vinden omdat zij WEl zonder cap rijden..
Met citaat reageren
Oud 16-01-2003, 08:57
miro
Avatar van miro
miro is offline
Citaat:
Devil = BadGirl schreef:
wat zitten jullie nou allemaal te zeiken of je met of zonder cap rijdt. Boehoee... stoer joh.. zonder cap!! Wat lopen er maar helden rond hier op dit forum, ze rijden zelfs zonder cap joh.. ik zou meteen een handtekening willen vragen voor jullie heldenrol....

Nou.. ik rij dus fijn met cap... (oeps.. nou ben ik zeker 'uncool'). Boeiuhh.. k wil en kan net zo goed zonder cap rijden hoor.. maar gewoon voor alle veiligheid draag ik WEL een cap. Gelukkig zijn er wel nog mensen die gewoon eerlijk durven toe te geven dat ze met cap rijden, zoals roxy (en genoeg andere). Voor zo'n mensen heb ik meer respect dan voor die 'verwende nesten' die zich zelf zo super vinden omdat zij WEl zonder cap rijden..
Wat is dit nou weer voor onzin? Jij bent de eerste die ik hoor zeggen dat t cool zou zijn hoor om zonder cap te rijden......Ja ik rij zondercap. Inderdaad BOEIEND? Maak dr niet zon ophef over. Dat jij t zo geweldig stoer vindt om dit allemaal even te verkondigen, maakt je nog niet stoer.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2003, 11:59
Devil = BadGirl
Devil = BadGirl is offline
Citaat:
miro schreef:
Wat is dit nou weer voor onzin? Jij bent de eerste die ik hoor zeggen dat t cool zou zijn hoor om zonder cap te rijden......Ja ik rij zondercap. Inderdaad BOEIEND? Maak dr niet zon ophef over. Dat jij t zo geweldig stoer vindt om dit allemaal even te verkondigen, maakt je nog niet stoer.
Ik wil er niet zo'n ophef over maken. Ik vind t gewoon irri als mensen zo zeggen van 'dan pak ik mn cap (....), waarnaar je meteen opmerkingen krijgt van 'ik rij zonder cap', vervolgens 'ik rij ook zonder cap', etc. Ik wil gewoon ff zeggen dat t me een rotzorg zal zijn of je nou met of zonder cap rijdt. Ik vindt t allemaal best.

(vooral die opmerking van shibby is zo'n bullshit, 'wat heilig dat jullie allemaal cap dragen... of veilig...het is maar hoe je het ziet... ik vind het maar onzin'. Naja.. whatever.. shibby.. dit topic gaat over hoe je je paard traint, en nie of je nou met of zonder cap rijdt en of je dat zo heilig, veilig of onzin vindt.

zullen we dan maar vrolijk verder gaan met het echte onderwerp van dit topic, dusuhh... HOE TRAINEN JULLIE JE PAARD????????
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 13:09
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Ik deed Ollie altijd samen met zijn eigenaar. Ik stapte hem 's morgens/ 's middags, of gooide m los, of longeerde hem en 's avonds werd ie gereden door zijn eigenaar en dan stapte ik m weer uit en zo.
Bij het longeren werkte ik met de slofteugel, zodat ie zijn rugspieren goed leerde gebruiken
Ollie mocht alleen niet de wei in, omdat ie nogal te vrolijk was dan en zichzelf flink kon blesseren. Daarom ging zijn eigenaar en ik altijd 's avonds in het natuurgebied met hem wandelen en lieten hem dan lekker grazen en zo

Was een top paardje

Hij is alleen nu verkocht, dat is wel jammer, maar grote kans dat hij het ver gaat schoppen Hij heeft het springtalent van zijn vader (Landgraf) !
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 24-01-2003, 14:06
Liekus
Liekus is offline
mensen.... hoe combineren jullie dit met school/werk vooral in de winter als het al zo vroeg donker is? ik kan met moeite 3 of 4x in de week rijden en volgend jaar wordt het al helemaal een probleem dan ga ik in misschien utrecht wonen (diergeneeskunde!!)
grtz liek
__________________
All the freaky people make the beauty of the world
Met citaat reageren
Oud 24-01-2003, 14:22
haike2
haike2 is offline
Haike uit de wei halen, snel even poetsen, opzadelen en naar de ponyclub rijden.
Losrijden met lange teugel, stap draf en galop en veel overgangen. Ook veel voltes openen en sluiten, schouderbinnenwaarts en wat achterwaarts. Teugels aannemen.
Veel benen geven zodat haike de hand opzoekt, ondertussen veel ophoudingen maken. Veel overgangen. Alle oefeningen met meer contact, proberen travertje te rijden. Soms appyeren.
Als het goed gaat ben ik na een half uurtje klaar en geef ik haiek even lange teugel, als het niet lekker loopt rijd ik langer door en beloon haike pas als ik helemaal klaar ben. Uitstappen, naar huis rijden, en op de wei af in de stal.

Rijd 5 a 6 keer per week. Zondags zo af en toe wedstrijd dressuur of kur op muziek viertallen. Heb 2 keer les op de club, 1 keer privekles per week.
Nou, dat weten jullie ook weer. Hier nog bokkers?????

Mzzls Haike (Tess)
__________________
hoi!
Met citaat reageren
Oud 24-01-2003, 16:56
neeltje
neeltje is offline
Hmzz Flapje, je kan beter in de winter wat langer in en uit stappen, denk ik.

Weet je waar ik bij mijn paard altijd tegen aan liep is dat ik te vaak op haar goede hand ging rijden omdat dat makkelijker gaat dan op haar slechte hand, omdat ze dan geen stelling gaf. kdenk gewoon gemakzucht van mij.

Inmiddels is mijn paardje Promisses verongelukt, ze wilde haar op de trailer zetten om naar een hengstenhouderij te rijden om haar te laten dekken, maar ze steigerde en viel achterover op de harde grond waardoor ze een bloeding in het hoofd kreeg en meteen dood was... Soms denk ik, als ik er bij was geweest dan had dat nooit gebeurd....
Met citaat reageren
Oud 24-01-2003, 22:51
Roxy
Avatar van Roxy
Roxy is offline
Citaat:
neeltje schreef:
Hmzz Flapje, je kan beter in de winter wat langer in en uit stappen, denk ik.

Weet je waar ik bij mijn paard altijd tegen aan liep is dat ik te vaak op haar goede hand ging rijden omdat dat makkelijker gaat dan op haar slechte hand, omdat ze dan geen stelling gaf. kdenk gewoon gemakzucht van mij.

Inmiddels is mijn paardje Promisses verongelukt, ze wilde haar op de trailer zetten om naar een hengstenhouderij te rijden om haar te laten dekken, maar ze steigerde en viel achterover op de harde grond waardoor ze een bloeding in het hoofd kreeg en meteen dood was... Soms denk ik, als ik er bij was geweest dan had dat nooit gebeurd....
ten eerste: klote van je paard dat lijkt me echt heel erg...
ten tweede: waarom zou je in de winter lang in en uitstappen? of jah uitstappen vink nog wel logisch maar ik zet hem in de winter altijd vrij vlot aan het werk omdat het veeel te koud is om te stappen, hij kan zich beter een beetje rustig aan warm draven lijkt me..
__________________
Everyone wants to be found.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2003, 14:12
neeltje
neeltje is offline
Spieren los maken doe je ook door met lange teugel in te stappen, daarna wat verzameld stappen en dan pas te gaan draven... Meestal laat ik een wollen deken of een fleecedeken er half op zitten (als je geen uitrijdeken hebt werkt dat ook goed) zodat zijn achterhand tijdens het stappen niet afkoeld, als ik gaat draven doe ik die af. Dat geldt ook voor als ik ga uitstappen, gelijk een deken erop die goed veel vocht absorbeerd. En net zolang stappen totdatie goed droog is, want als je gelijk zijn staldeken er op legt koelt hij teveel af omdat de staldeken er vaak niet op gemaakt is om veel vocht op te nemen en af te geven aan de lucht, waardoor het paard nat blijft.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 25-01-2003, 15:22
blaatje0000
blaatje0000 is offline
Citaat:
flapje schreef:
wat grappig....

ik wist dat er zielige mensen waren, jij bent er blijkbaar een van. heel leuk zoŽn oneliner.... en zeer nuttig... bravo!!!
Met citaat reageren
Oud 26-01-2003, 20:19
Verwijderd
Citaat:
Eend schreef:
(Landgraf) !
landgraf dat zit ook in mijn paardje dat is mijn paardje zijn overgroot opa. en zijn opa is burgraaf en zijn pappie is murano jaja dat zijn nog eens papiere he

eerst pak ik uit de schuur mijn zadel en hoofdstel (moet nu in de schuur liggen want er worden zadels gejat in zeeland) dat leg ik in de zadelkamer.. en dan ga 'k naar silvano toe.. dan poets ik em.. dan zet me pa ulke op de trailer en dan ik silvano. en dan gaan we naar de manege.. en dan heb ik groot gevecht met em als ik em opzadel... of hij staat op mijn voet, of hij slaat me een bloedneus, of hij knaagt aan het hout van de manege.. of hij rukt zich los.. altijd leuk hoor mijn paardje onder controle houde nouja dan doe ik slof er aan, en dan ga 'k er op. en dan rij ik een poosje voor zover dat gaat hij 's nog maar 3 jaartjes dusja.. nu oefen ik veel op de galop en de middeldraf en het halthouden en a-c lijntjes want 'k wil hem klaar gaan maken voor de B.
daarna stap ik em behoorlijk lang uit.. want hij zweet nogal veel. dan zette we ze weer op de trailer en gaan we weer naar huis..


ik heb het geluk dat mijn pa ook rijd en dat we standaard elke avond behalve op dinsdag en donderdag naar de manege gaan om 6 uur.. want op dinsdag heb ik les op de manege. en op donderdag 1 keer in de 2 weken les in brabant en 1 keer in de 2 weke les op de manege..

ben verwend
Met citaat reageren
Oud 27-01-2003, 16:45
fennigje
fennigje is offline
ik heb drie verschillende methodes voor 2 verschillende paarden. ik rijd een 11 jarige kwpn-merrie en een 4-jarige engels volbloed hengst. en bij allebei stuite ik al in het begin op problemen.
de merrie scheen erg mishandeld te zijn en was dus het vertrouwen kwijt in de mens. ik heb de eerste weken haar vertrouwen kunnen winnen. alleen als ik haar halster om wilde doen werd ze gekken en trapte en beet ze. als ik haar dan niet meer te pakken kreeg, longeerde ik haar zonder longeertouw, gewoon los dus, net zoal in een round penn. dat deed ik dan net zo lang tot ze bekaf was en als een hondje achter me aan kwam. op een gegeven moment liet ze me haar weer wel pakken, ze wist dat er met mij niet te sollen is en dan zadelde ik haar op en ging in de bak rijden. paarden die dus problemen geven met het pakken, moet je zo aan pakken, het werkt serieus.

die hengst is dan wel een engels volbloed en een renpaard geweest, maar is zo lui als maar zijn kan, dus heb ik daarvoor twee strategien, ik rijd hem 4/5 keer in de week en 2 keer krijgt hij zeg maar conditietraining, gewoon alleen maar hard doorlopen, draven of galoperen, geen dressuur of springen kwam daar aan te pas. de andere 3 keer deed ik alleen maar dressuur, vel figuren, veel overgangen, gewoon hard laten werken. door die conditietrainingen werd hij op den duur dus echt een stuk sneller, dit werkt zo ook, gegarandeerd!
Met citaat reageren
Oud 27-01-2003, 16:48
fennigje
fennigje is offline
Zeg stefanlovertje!!!!

ik vind het niet gek dat jou paard zo is!

gebruik nooit en te nimmer een slof, en al helemaal niet bij zon jong paard!

zo verknal je zijn rug!!!

zijn rug zit zo ontzettend vast nu dat hij zo gaat doen, logisch.

hij weet dat jij en de pijn die hij heeft samengaat!!!!
Met citaat reageren
Oud 27-01-2003, 17:06
Verwijderd
uhum ja natuurlijk

jij weet ook ech hoe ik rij ja... denk je nou ech dat ik constand die slof helemaal strak heb die is gewoon los hoor.. en 't is een hardstikke soepel paardje. en daarom looptie met zijn oortjes naar voren zeker als ik em rij... de slof is alleen als controle voor als er andere paarden in de bak zijn.. daar is hij namelijk nog beetje angstig voor en gaat hij met zijn hoofd in de lucht. maar dat moet natuurlijk niet, want hij moet bij mij blijve

praat geen onzin...

je geen gelijk dat je nooit een slof mag rijden, want je mag best met slof rijden.. tuurlijk.. als je het maar goed doet.. en dat doe ik wel hoor. en als ik hem verkeerd rij dan zget mijn pa er wel wat van.. en die weet ook wel wat goed rijden is.. want hij heb een fries naar het z2 gebracht en nu is hij de volgende aan het rijden in de m. en als ik nie naar hem zou luisteren zijn mijn instructice (ned. kampioen z1) er wel wat van zeggen, want die zal ook wel weten hoe je een paard moet rijden.. is het niet?

Laatst gewijzigd op 27-01-2003 om 17:12.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2003, 20:17
neeltje
neeltje is offline
waarom gebruik je geen martingaal als ie zijn kop om hoog doet?
Met citaat reageren
Oud 28-01-2003, 06:20
Verwijderd
omdat een martingaal nie helpt, 'k vind een slog veel fijner rijden want dat ben ik gewend..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-01-2003, 16:08
fennigje
fennigje is offline
ok stefanlovertje, als je hem er goed mee rijd mag het, je hebt gelijk. maar ik werd een beetje pissig omdat je zei dat ie liep te kloten.
maar het wordt altijd afgeraden om een slof te gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 15:12
Verwijderd
ja het paardje is 3 he.. 't beestje speelt met me.. hij wilt gewoon niet zo goed stilstaan als er andere paarden bij zijn.. dusja.. dan gaat hij wel eens op mijn voet staan.. of wilt ie zich losrukke en geeftie een klap tegen mijn neus.. haha achja.. 't is een pubertje. maar verder wel heeel braaf en lief voor die leeftijd
Met citaat reageren
Oud 31-01-2003, 11:54
LSD
Avatar van LSD
LSD is offline
Citaat:
StefanLovertje schreef:
slof er aan, en dan ga 'k er op. en dan rij ik een poosje voor zover dat gaat hij 's nog maar 3 jaartjes dusja..
WOW!! Jij rijdt je driejarige paard al met slof?? Persoonlijk heb ik het niet zo op dat soort hulpteugels, zeker niet bij zulke jonge paarden, je kan er namelijk zeer veel mee verpesten en met normale teugels moet je hetzelfde kunnen bereiken, vindik.

Mijn paarden train ik meestal best intensief. eerst tien minuten, kwartier aan de longe met bijzetteugeltjes om ze even uit te laten razen en alvast de rug los te maken.( van Lammert Haanstra geleerd) Dan stap ik erop en rijdt vervolgens 30 tot 45 minuten. Eerst een beetje voltes stappen en slangevoltes, om goed los te maken. Daarbij goed voorwaarts en nageeflijk rijden. In de draf hetzelfde en dan wat kleinere wendingen rijden, en zijgangen. Galop veel schakelen en vooral verzamelen, want daar hebben ze moeite mee. Soms nog wat wissels, als het lekker gaat. Daarna 10 tot 15 minuten uitstappen, soms aan de hand, soms onder t zadel, ligt er maar net aan.

Hoe zouden jullie eigenlijk een jarling trainen die erg veel energie heeft?? Ik heb er nogal wat problemen mee, namelijk!
__________________
Get the cool shoe shine!
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 19:29
Verwijderd
weetje wat ik nou niet snap he... iedereen word helemaal fel als ik zeg dat ik een driejarig paard met slof rij.. en hoe met slof maargoed... dat gedeelte zulle jullie wel nie leze ofzo..

en dan zegge jullie dat ik dat paard verpest en dat ik ech geen jong paard ermee mag rijde.. maar als ik een ouder paard met slof zou rijde zou ik die toch ook kunne verpeste ?? dus waarom zo fel als ik het over een jong paard heb...

maargoed... jullie zullen wel nie begrijpe hoe je met een slof moet rijden ofzo.. want het is echt niet slecht hoor, als je er goed mee rijdt tenminste
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 20:31
neeltje
neeltje is offline
jah veel fijner, maar das wat anders.... Ik zou persoonlijk echt alles proberen om maar zonder slof te kunnen rijden, ik bedoel, je moet op wedstrijden toch ook zonder slof kunnen rijden??
__________________
I never forget a face but in your case I'll be glad to make an exception.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 09:31
Verwijderd
op wedstrijd moe je toch ook zonder martingaal, tieleman, elastiek enzo kunnen rijde.. vind ik weer nergens op slaan die reden.. want dan is een slof misschien nog beter omdat die nooit strak hoeft te staan, maar gewoon los hangt
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 12:44
neeltje
neeltje is offline
Een martingaal mag je gebruiken bij springwedstrijden. Persoonlijk vind ik het een uitdaging om mijn paard zo goed mogelijk te rijden zonder hulpmiddelen zoals slof. Kan toch?
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 12:45
neeltje
neeltje is offline
Er zit trouwens een heel verschil tussen martingaal of slof, maar dat hoef ik jou denk ik niet uit te leggen...
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 12:46
Verwijderd
dat kan zeker.. en een martingaal mag je gebruike met springen ja...

maar 't betekend niet dat 't slecht is met slof te rijden, of onverstandig of wat dan ook..
'k wil gewoon dat mijn paard bij me blijft en geen sterren gaat kijken als ie dara zin in heeft, daarom heb ik er voor controle een slof aan
Met citaat reageren
Oud 07-02-2003, 19:51
blubblub11
blubblub11 is offline
Citaat:
Roxy schreef:
waarom zou je in de winter lang in en uitstappen? of jah uitstappen vink nog wel logisch maar ik zet hem in de winter altijd vrij vlot aan het werk omdat het veeel te koud is om te stappen, hij kan zich beter een beetje rustig aan warm draven lijkt me..
Misschien omdat het juist dan koud is, je de spieren eerst fatsoenlijk op moet warmen. En ik heb ergens anders de opmerking gelezen dat mensen zich aan een tijd binden voor het uitstappen, dit is ook totale onzin, het ligt eraan wat je met je paard hebt gedaan, je paard is pas uitgestapt als hij niet meer staat te pompen en als zijn neusgaten weer op normale grootte zijn.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2003, 20:22
Abercrombie
Abercrombie is offline
Ik doe mijn paardrijkleren aan en cowboyhoed op en voer mijn drie paarden. Ik heb twee arabieren en een arabier/quarterhorse. Ik kies het paard wat ik die dag wil rijden en maak een buitenrit met een vriendin van mij. Ik rijd nooit in een bak, alles is hier westernstyle. Soms zou ik wel eens wat oefeningen willen doen maar als ik keihard over de zandpaden hier rengaloppeer ben ik dat alweer vergeten .
Ik rijd nooit met hulpteugels, maar wel sporen met wieltjes en een nogal scherp bit.

I'm fortunate.
__________________
and F!tch
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-02-2003, 20:27
Verwijderd
'k Heb ut ni zo op Knollen sollie hoor voor alle liefhebbers(sters)
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 12:10
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Devil = BadGirl schreef:
wat zitten jullie nou allemaal te zeiken of je met of zonder cap rijdt. Boehoee... stoer joh.. zonder cap!! Wat lopen er maar helden rond hier op dit forum, ze rijden zelfs zonder cap joh.. ik zou meteen een handtekening willen vragen voor jullie heldenrol....

Nou.. ik rij dus fijn met cap... (oeps.. nou ben ik zeker 'uncool'). Boeiuhh.. k wil en kan net zo goed zonder cap rijden hoor.. maar gewoon voor alle veiligheid draag ik WEL een cap. Gelukkig zijn er wel nog mensen die gewoon eerlijk durven toe te geven dat ze met cap rijden, zoals roxy (en genoeg andere). Voor zo'n mensen heb ik meer respect dan voor die 'verwende nesten' die zich zelf zo super vinden omdat zij WEl zonder cap rijden..
oke je hoeft je niet metaeen aangevallen toe voelen ofzo, ik draag alleen een cap bij paarden waar ik dat nodig vin of met springen ofzo.
Het is niet stoer om zonder cap te rijden, maar uiterst dom (ja ook ik ben dom) Ik vind het alleen niet lekker zitten, das alles. En zo'mers een cap op argh... waaaaaaarm!
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 12:46
~Golvend Badeendje~
Avatar van ~Golvend Badeendje~
~Golvend Badeendje~ is offline
Citaat:
StefanLovertje schreef op 02-02-2003 @ 13:46:
dat kan zeker.. en een martingaal mag je gebruike met springen ja...

maar 't betekend niet dat 't slecht is met slof te rijden, of onverstandig of wat dan ook..
'k wil gewoon dat mijn paard bij me blijft en geen sterren gaat kijken als ie dara zin in heeft, daarom heb ik er voor controle een slof aan
Hm ik vind het raar dat je controle wilt afdwingen met een slof. Zeker als ze zo jong is. Als een paard jong is zijn de spieren nog in ontwikkeling, daarom is het gewoon slecht.
__________________
They hit you with a prettystick
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 16:21
Verwijderd
Citaat:
~Golvend Badeendje~ schreef op 12-03-2003 @ 13:46:
Hm ik vind het raar dat je controle wilt afdwingen met een slof. Zeker als ze zo jong is. Als een paard jong is zijn de spieren nog in ontwikkeling, daarom is het gewoon slecht.
snap je nou wel wat je zegt??

de spieren zijn in ontwikkeling ja, die spieren zijn we aan het trainen... en daar gebruik ik geen slof voor.. daar gebruik ik gewoon teugels voor.... of mag je op een jong paard ook niet rijden??

die slof is er voor als mijn paard weg wilt sprinten of vervelend doet.. en dan nog gaat ie niet zo strak
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 16:25
Verwijderd
Citaat:
Qimm schreef op 09-02-2003 @ 13:10:
oke je hoeft je niet metaeen aangevallen toe voelen ofzo, ik draag alleen een cap bij paarden waar ik dat nodig vin of met springen ofzo.
Het is niet stoer om zonder cap te rijden, maar uiterst dom (ja ook ik ben dom) Ik vind het alleen niet lekker zitten, das alles. En zo'mers een cap op argh... waaaaaaarm!
haha 'k geef je groot gelijk.. zomers ist verot met een cap.. maar ik draag er van de zomer wel heen want heb nog jong paardje
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 08:12
~Golvend Badeendje~
Avatar van ~Golvend Badeendje~
~Golvend Badeendje~ is offline
Citaat:
StefanLovertje schreef op 12-03-2003 @ 17:21:
snap je nou wel wat je zegt??

de spieren zijn in ontwikkeling ja, die spieren zijn we aan het trainen... en daar gebruik ik geen slof voor.. daar gebruik ik gewoon teugels voor.... of mag je op een jong paard ook niet rijden??

die slof is er voor als mijn paard weg wilt sprinten of vervelend doet.. en dan nog gaat ie niet zo strak
In ieder geval lijkt het mij niet de beste oplossing om je paard onder controle te houden!
__________________
They hit you with a prettystick
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 17:20
Verwijderd
Citaat:
~Golvend Badeendje~ schreef op 16-03-2003 @ 09:12:
In ieder geval lijkt het mij niet de beste oplossing om je paard onder controle te houden!
wat dan wel?
Met citaat reageren
Oud 18-03-2003, 10:02
Verwijderd
natura horsemanship, alleen niet extreem
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 12:54
Verwijderd
Citaat:
miro schreef op 16-01-2003 @ 09:57:
Wat is dit nou weer voor onzin? Jij bent de eerste die ik hoor zeggen dat t cool zou zijn hoor om zonder cap te rijden......Ja ik rij zondercap. Inderdaad BOEIEND? Maak dr niet zon ophef over. Dat jij t zo geweldig stoer vindt om dit allemaal even te verkondigen, maakt je nog niet stoer.
En toch zou ik het maar wel doen... Ik reed vroeger, toen ik nog met een vriendin verzorgponies had, vrijwel altijd zonder cap, ook buiten. Ik had toen niet door hoe levensgevaarlijk dat kan zijn... maar je hoeft maar even niet op te letten, je paard hoeft maar even ergens van te schrikken en je ligt eraf. Meestal heb je geluk, heb je hoogstens een blauwe plek, maar je zou maar eens op de verharde weg vallen of er moet maar een steen liggen...

Ik heb nu geen verzorgpaard en ook geen eigen paard dus ik train niet echt, ik rij alleen in de manege. Daar wordt ik meer getraind dan mijn paard

En topicstartster: Ik geloof nooit dat je paard het echt leuker vind om te trainen dan sloom door het bos lopen Hij mag het trainen dan wel leuk vinden, maar paarden die liever werken dan rustig aan doen...
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 13:44
biep
Avatar van biep
biep is offline
Ik train mijn pony 6 dagen per week.
waarvan 2 dagen zelf dressuuren (1 uur per keer), 1 dag ponyclub les (1 uur), 1 dag prive-springles (1,5 uur), 1 dag prive-dressuurles (half uur) en 1 dag het bos in/ longeren met dubbele teugel.
meestal hebben we zaterdags wedstrijd, dus dan kan ga ik niet het bos in of longeren, en op zondags heeft hij meestal vrij, laat ik hem alleen ff rennen en rollen in de paddock.
Ik train hem wel bijna altijd Zonder thiedemann of slofteugel, een heel enkele (hooguit 1 x per maand) gebruik ik de slofteugel met het oefenen van travers en apuyementen zodat hij er nog net iets beter doorheen loopt, met de oefeningen waar hij nog moeite mee heeft. (we trainen nu voor de M2/Z1, maar hij heeft hiervoor nog nooit iets gelopen, we zijn nu M1 startger. en de M1 oefeningen beheerst hij helemaal.)
Met springen gebruik ik wel een Martingaal, omdat hij nogal eens na de hindernis en voor de hindernis z'n hoofd omhoog wil gooien.
Ik moet 4 April een Sping-Clinic rijden o.l.v. Wim Bonhof, dus ik hoop dat hij nog goede aanwijzingen voor mij heeft.


Ik spring trouwens wel Altijd met cap, en over de weg ga ik ook altijd met cap, en dressuur in n andere bak ook, maar als het heel heet is in de zomer train ik wel een op stal zonder cap.
__________________
na emo komt zonneschijn
Met citaat reageren
Oud 01-04-2003, 19:14
Dark Angel
Avatar van Dark Angel
Dark Angel is offline
Rowan is een Welsh Cob die in Mei 5 word. Ik rijd hem western, en hij loopt ook in het tuig. Nu er weer langer licht is gaan we rustig optrainen voor het paarden-seizoen. Hij woont aan de rand van de Veluwe - 30 minuten met de auto van waar ik woon.

Maandag ben ik er meestal niet, of ik rij even langs om even te poetsen en en rustig te longeren. Op zondag loopt hij altijd behoorlijk lang en zwaar, dus maandag is rustig-aan dag.

Dinsdag kom ik 'savonds in de paddock rijden. Omdat hij nog jong is doen we vooral veel wendingen (slangenvoltes) en tempowisselingen in stap, jog en draf. Als de grote paddock begaanbaar is gallopperen we daar wat voltes. Als hij z'n stoom een beetje kwijt is besteed ik nog wat aandacht aan achter- en zijwaards.

Woensdag longeren we meestal. Dat doen we of aan een halter en leid-lijntje, of aan de trens. Als ik aan het hoofdstel longeer (meestal wel) krijgt hij op woensdag ook gelijk de singel en het chambon om. Omdat Rowan western-getrained word gebruik ik geen vaste bijzet-teugels (daar krampt hij maar van op) maar een chambon (zie plaatje) dat hem aanmoedigt om een lange, lage houding te gebruiken. Het liefst zie ik zijn kruin op dezelfde lijn als zijn schoft.

Donderdag ben ik er vaak niet. Als het wel meezit, doen we een vlot buitenritje of ongeveer hetzelfde als op dinsdag.

Vrijdagmorgen gaan we of lessen op de Veluwe Ranch, of m'n vader gaat een flinke aangespannen rit maken. M'n trainer zet ons meestal flink aan de slag, en aan het einde van zo'n half uur zijn we allebei afgepeigerd.

Zaterdag en zondag: allebei werkdagen voor de arme Rowan. We maken meestal een stevige rit over de veluwe, en onderweg besteed ik wat aandacht aan tempowisseling en beheersing. Als we echt ver weg willen regel ik dat we ergens opgehaald worden met de trailer.
Als het zo uitkomt gaan we ook wel eens lekker draftraining doen voor de wagen; goed voor zijn conditie.

We doen elke keer dat ik er ben rek-oefeningen : neus helemaal naar links en rechts, omhoog en op z'n borst en dan tussen z'n voorbenen. Dat is gelijk de enige keer dat hij een snoepje krijgt - ik ben heel streng wat snoepen betreft, en hij vind het dus ook vanzelfsprekend dat een klopje een 'braaf zo' ook een echte beloning zijn. Ik heb een hekel aan paarden die opdringerig op zoek gaan naar lekkers, dus daar let ik extra op.

Als ik even tijd heb oefenen we ook aan de hand lopen: aan het slaphangende halstertouw meegaan als ik loop, meedraaien als ik plots keer, en halthouden als ik stop met lopen.

Paardje zit op dit moment nog ZEER zwaar in z'n wintervacht - ik zit te hopen dat hij die nou eindelijk eens afgooit, dan kunnen we serieus gaan trainen. Ik ben een lange-afstandsrijder en hoop van de zomer een week te kunnen gaan trekken met hem. Afhankelijk van hoe hij zich houd als de training verzwaard overweeg ik ook om hem in te schrijven voor z'n eerste endurance rit...
__________________
You can't have everything. Where would you put it?

Laatst gewijzigd op 01-04-2003 om 19:23.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2003, 09:04
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Morgan schreef op 29-03-2003 @ 12:54:
maar paarden die liever werken dan rustig aan doen...
bestaan
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 02-04-2003, 09:08
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
~Golvend Badeendje~ schreef op 16-03-2003 @ 08:12:
In ieder geval lijkt het mij niet de beste oplossing om je paard onder controle te houden!
het is wel de beste manier om je paard te leren werken, zo MOET hij wel, anders moet je de hele tijd aan de teugels rossen en snapt hij ECHT NIET wat jij nu eigenlijk wil. Je moet de slof gebruiken als je daar bekwaam mee bent, niet zo maar, persoonlijk vin ik het niet plezierig om met een slof te rijden. Maar soms is dat de beste manier om je paard wat aan het verstand te peuteren!
Voor die van mij... die longeer ik altijd met een slof, i-de-aal! Het is een goede workout, maar jij wordt en niet moe van en geeft dus ook niet zo snel op
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 02-04-2003, 09:34
biep
Avatar van biep
biep is offline
Citaat:
StefanLovertje schreef op 01-02-2003 @ 20:29:
weetje wat ik nou niet snap he... iedereen word helemaal fel als ik zeg dat ik een driejarig paard met slof rij.. en hoe met slof maargoed... dat gedeelte zulle jullie wel nie leze ofzo..
je kunt best af en toe met slof rijden, maar als je elke dag met slof rijdt, kan je paard eraan "verslaafd" raken en kun je hem straks nooit meer zonder slof naar beneden rijden, en al helemaal niet voorwaarts neerwaarts rijden...... daar moet je dus gewoon mee uitkijken, zeker bij zo'n jong paard, die zijn makkelijk te verknallen.
__________________
na emo komt zonneschijn

Laatst gewijzigd op 02-04-2003 om 09:40.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:16.