Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-12-2005, 21:44
Anno 1986
Avatar van Anno 1986
Anno 1986 is offline
Hallo allemaal,

Vier jaar geleden ben ik tijdens de wintersport ten val gekomen, en heb ik op een nare manier mijn knie verdraaid.
Na een jaar lang last te hebben gehad, hebben ze uiteindelijk een MRI scan gedaan waarna een kijkoperatie volgde.
Ze hebben toen mijn meniscus bijgeslepen, ene scheurtje eruit geknipt, en mijn voorste kruisbanden verwijderd.

OMdat ik er nu nog steeds last van heb zal er in februari een nieuwe MRI scan plaatsvinden. Afhankelijk van de uitslag volgt er of een kleine ingreep (simpele kijkoperatie en eventuele scheurtjes verwijderen/bijslijpen), of in het minder prettige geval; worden er nieuwe kruisbanden geplaatste.

Nou is mij bekend dat de revalidatie hiervan erg lang is. Is iemand hier bekend mee, en kan iemand mij hier meer over vertellen? Hoe zit het met de pijn, etc. (ik ben niet bang voor pijn, zolang ik goed voorbereid ben!). Ik zou graag willen weten wat mij hoogswaarschijnlijk te wachten staat.

Groetjes!
__________________
You went to a better place, but they stole you away from me...
Oud 12-12-2005, 21:48
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Dit is een beetje een uitgebreide medische site met veel informatie (niet allemaal belangrijk voor jou, maar misschien staat er wat op).

http://www.bauerfeind.nl/uwklacht/knie/index.php#1

In medische termen heet dit een voorste kruisband (VKB) reconstrutie. Misschien kan je dan meer vinden op google.

Succes!
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Oud 13-12-2005, 17:27
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Op 23 november van dit jaar heb ik een VKB-reconstructie ondergaan aan mijn linkerknie. Mijn knie was 2.5 jaar geleden gebroken en daarna was er eigenlijk niet veel meer over van mijn kruisband. Ze hebben 2 hamstrings uit mijn been gehaald en daarvan is een nieuwe kruisband gemaakt (zoals ze waarschijnlijk ook bij jou gaan doen). Ik heb zelf een ruggenprik gehad en daardoor heb ik 5 uur lang (van 9.00u tot 14.00u ongeveer) geen gevoel in mijn linkerbeen gehad, toen dat gevoel terugkwam heb ik meteen morfine gekregen. Ondanks de morfine bleef het pijnlijk als je er tegenaan kwam of wat dan ook. 's Avonds toen ik ging slapen had ik geen pijnstilling meer nodig. De volgende ochtend kreeg ik meteen fysiotherapie. Ik moest aan zo'n slede die je knie buigt en uiteindelijk ging hij tot 90graden. Ook moest ik stukjes lopen wat een ramp was, het voelt alsof er een baksteen aan je voet hangt en alles doet pijn. Ik ben toen ook bijna flauwgevallen en heb weer morfine gekregen. Tegen de middag mocht ik naar huis en daar heb ik het weekend uitgezeten met pijnstilling. Ikzelf woon in Geldrop en daar is een hele goede fysiotherapie speciaal voor knieën (Topsupport, waar o.a. van Nistelrooy zijn revalidatie heeft gehad). Die fysiotherapie is 4x in de week en erg intensief. Ik moest dezelfde maandag al stukjes lopen zonder krukken en er werden een hoop oefeningen gedaan maar dat had blijkbaar veel baat want dinsdag zat ik al op de hometrainer. Nu is het dus 3 weken geleden en ik kon tot gisteravond roeien, goed lopen, fietsen en al op de crosstrainer vooruit. Gisteravond hoorde ik ineens 'pang' achterin mijn been en kon ik niks meer, die 'pang' is littekenweefsel wat dan weer afscheurt (gebeurt bij de meeste mensen 1 tot 2 keer, als het niet gebeurt kan het zijn dat ze het operatief moeten verwijderen) en dat kan zich dan weer opnieuw opbouwen.
Mijn revalidatie duurt gemiddeld 20 weken maar aan het eind daarvan kan je ook werkelijk álles weer. Ik hockey zelf en met de wedstrijden moet ik wel wachten tot september ivm een van de schroeven die tot dan nog niet goed vast zit.
Als je nog vragen hebt PM me maar.
__________________
wat een heerlijkheid
Oud 17-12-2005, 15:01
Sander Gessel
Sander Gessel is offline
Twee januari krijg ik een kruisbandreconstructie na een ongelukje met voetbal.
Mijn arts gaf me dit adres:

www.kniechirurgie.nl

Revalidatie trouwens, na 9 maanden zou ik weer kunnen voetballen. (wel maandenlang 2x per week intensieve training in het ziekenhuis).

Trouwens, in reactie op hierboven genoemde operatie. Bij mij zullen ze niet mijn hamstring gebruiken, maar een pees uit mijn scheenbeen.

Laatst gewijzigd op 17-12-2005 om 15:08.
Oud 04-01-2006, 13:10
Sander Gessel
Sander Gessel is offline
Ik ben 2 dagen geleden geopereerd. Ze hebben een nieuwe kruisband geplaatst. het is me 100 procent meegvallen. Ik heb nu niet veel pijn (maar zit nog onder de pijnstillers). Wel moet ik minimaal 6 weken met krukken een een brace (beugel) lopen. Maar: het valt 100 procent mee... tot nu toen dan, natuurlijk.
Oud 04-01-2006, 14:37
*Primo
Avatar van *Primo
*Primo is offline
" Nou is mij bekend dat de revalidatie hiervan erg lang is. Is iemand hier bekend mee, en kan iemand mij hier meer over vertellen? Hoe zit het met de pijn, etc. (ik ben niet bang voor pijn, zolang ik goed voorbereid ben!). Ik zou graag willen weten wat mij hoogswaarschijnlijk te wachten staat.

Groetjes! "

Even over het feit dat je er nu nogsteeds last van hebt: een adaptie van je knie kan je pijn ten gevolge hebben gebracht. Het vertoont zeer gelijkenissen met een zogenaamd "Mal-alignment probleem". Doordat je knie gaat compenseren na het wegvallen van de voorste kruisbanden kan het zijn dat het been een andere houding heeft aangenomen/aangeleerd. Daardoor kunnen bepaalde punten in de knie extra belast worden door een ander looppatroon. Daardoor kan zich ook extra kraakbeen vormen en zenuwuiteinden bekneld worden, pezen overgeirriteerd raken, etc.
(je knieschijf loopt namelijk over een soort "rails" als het ware, de ene kant van die "rails" wordt dan extra belast)

De revalidatie zelf:
De revalidatie na een knie-operatie is van zichzelf al vrij lang. In dit geval betreft het, zoals je zelf al had vernomen, inderdaad een behoorlijk lange revalidatie. je bent zeker over een half jaar aan het revalideren en zoals "Sander Gessel" al zei(wat klopte), kan je waarschijnlijk met 9 maanden o.z.d. weer sporten.

Pijn:
Eerst zal je redelijk wat pijn hebben omdat alles gaat genezen en ook gaat bewegen daarom is het belangrijk dat je binnen de pijngrens gaat bewegen... dus je neemt een pijngrens van schaal 0 t/m 10; waarin 0 geen enkele pijn is, 1 een nauwelijks voelbare pijn, 2 een heel klein beetje pijn 3, een nog iets meer voelbare pijn etc. en 10 ondraagelijke pijn. Zoek voor jezelf een 4 a 5 op
Naarmate je verder in het revalidatie proces bent neemt de pijn af omdat het gewricht zich steeds meer aan de belasting kan aanpassen.

Suc6!
__________________
Simpel gezegt ingewikkeld, maar niet te moeilijk doen....

Laatst gewijzigd op 04-01-2006 om 14:40.
Oud 04-01-2006, 16:56
Anno 1986
Avatar van Anno 1986
Anno 1986 is offline
Hallo Allemaal!

Bedankt voor de vele reacties. De scan zal 1 februari plaatsvinden, en twee weken daarna hoor ik er meer over.
Een dag voor mijn wintersport notabene (waar ik het skiën en snowboarden dit jaar wel kan vergeten ).

Sander, veel succes met je revalidatie.
En ik zal jullie op de hoogte houden van mijn 'vorderingen.'

Groetjes!
__________________
You went to a better place, but they stole you away from me...
Oud 04-01-2006, 17:50
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Citaat:
Sander Gessel schreef op 04-01-2006 @ 14:10 :
Ik ben 2 dagen geleden geopereerd. Ze hebben een nieuwe kruisband geplaatst. het is me 100 procent meegvallen. Ik heb nu niet veel pijn (maar zit nog onder de pijnstillers). Wel moet ik minimaal 6 weken met krukken een een brace (beugel) lopen. Maar: het valt 100 procent mee... tot nu toen dan, natuurlijk.

Ik zit nu in de 6e week en bij mijn therapie zijn we al begonnen met kleine stukjes joggen. Verder ren ik de trap gewoon weer op en af en gaat het lopen een stuk beter dan voor de operatie.
Echt vreemd dat jij dan zolang in een brace moet (hoewel ik ook verhalen heb gelezen op internet van mensen die 6 weken in gips moeten ). Waarom moet je eigenlijk die brace om?
__________________
wat een heerlijkheid

Laatst gewijzigd op 04-01-2006 om 18:04.
Oud 05-01-2006, 10:56
Sander Gessel
Sander Gessel is offline
Citaat:
Dith schreef op 04-01-2006 @ 18:50 :

Waarom moet je eigenlijk die brace om?
Ja, de aanpak verschilt nogal per ziekenhuis. De brace moet ik om zodat ik mijn knie de eerste weken alleen kan buigen en strekken, en geen (onverwachte) zijwaartse bewegingen kan maken. Met slapen moet ik de brace vastzetten op 180 graden, zodat ik mijn been niet 'plotseling' kan strekken in mijn slaap, en zo schade kan aanrichten. Het lullige is alleen dat de brace zó groot is (van mijn enkel tot mijn lies) dat ik alleen maar mijn allergrootste joggingbroek aankan.
Oud 05-01-2006, 11:58
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Ik heb zo'n brace gehad toen mijn knie was gebroken (nadat het gips eraf was) en dat is inderdaad heel vervelend.

Toch vind ik het raar want bij mijn therapie moet je meteen oefeningen doen om je knie te laten strekken omdat je er anders later veel meer last van krijgt (maar dat kan ook zijn omdat bij mij mijn hamstring is gebruikt). En door die brace kan jij vast ook niet goed lopen neem ik aan. Maar goed ja, zoals je al zei, dat verschilt natuurlijk per ziekenhuis.
Heb je al pijn aan je kuit?
__________________
wat een heerlijkheid
Oud 05-01-2006, 21:46
Sander Gessel
Sander Gessel is offline
Citaat:
Dith schreef op 05-01-2006 @ 12:58 :
Ik heb zo'n brace gehad toen mijn knie was gebroken (nadat het gips eraf was) en dat is inderdaad heel vervelend.

Toch vind ik het raar want bij mijn therapie moet je meteen oefeningen doen om je knie te laten strekken omdat je er anders later veel meer last van krijgt (maar dat kan ook zijn omdat bij mij mijn hamstring is gebruikt). En door die brace kan jij vast ook niet goed lopen neem ik aan. Maar goed ja, zoals je al zei, dat verschilt natuurlijk per ziekenhuis.
Heb je al pijn aan je kuit?
Bij mij is ook (in tegenstelling tot wat k verwachtte) ook mijn hamstring gebruikt. Ik moest ook gelijk buig en strek oefeningen doen. De brace dient als bescherming tegen plotseling 'ongecontroleerde' strekkingen.
Pijn in de kuit... Nee... gaat dat nog komen?
Oud 06-01-2006, 09:30
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Dat gaat zéker nog komen. Ik heb therapie in groepsverband (lopen zo'n 10 tot 20 mensen rond met een nieuwe kruisband) en íedereen heeft last van zijn kuit gehad. Bij de meesten wordt ie ook nog eens ongelooflijk blauw, ik had dat gelukkig niet. Maar het doet echt heel veel pijn, dus je bent gewaarschuwd.
__________________
wat een heerlijkheid
Oud 06-01-2006, 10:02
Sander Gessel
Sander Gessel is offline
Citaat:
Dith schreef op 06-01-2006 @ 10:30 :
Dat gaat zéker nog komen. Ik heb therapie in groepsverband (lopen zo'n 10 tot 20 mensen rond met een nieuwe kruisband) en íedereen heeft last van zijn kuit gehad. Bij de meesten wordt ie ook nog eens ongelooflijk blauw, ik had dat gelukkig niet. Maar het doet echt heel veel pijn, dus je bent gewaarschuwd.
Vannacht had ik wel last van de zijkant van mijn kuit. Als ik over mijn hechtingen aaide, kreeg ik steken aan die zijkant. Heel bizar. Straks fysio...
Oud 06-01-2006, 13:53
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Is de snee waar ze de hamstrings hebben uitgehaald onderhuids gehecht?
En vertel, hoe was je fysio?
__________________
wat een heerlijkheid
Oud 06-01-2006, 15:28
Sander Gessel
Sander Gessel is offline
Citaat:
Dith schreef op 06-01-2006 @ 14:53 :
Is de snee waar ze de hamstrings hebben uitgehaald onderhuids gehecht?
En vertel, hoe was je fysio?
Nou ehm, jeetje, onderhuids gehecht? Ik denk het niet. Althans, ik zie zelf overduidelijk de hechtingen zitten.
Fysio was prima. Buigen ging goed, strekken ging goed, lopen ging goed.
Alleen moest ik van de fysio meer rust nemen, minder lopen, en meer trainen
Oud 06-01-2006, 17:19
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Ah dat is dan wel zonde.
Ik ben een van de weinigen uit mijn groep waarbij het wel onderhuids is gehecht en dat is wel een stuk mooier maar ach.
Wat voor oefeningen moet je doen?
__________________
wat een heerlijkheid
Oud 06-03-2006, 16:28
Anno 1986
Avatar van Anno 1986
Anno 1986 is offline
Hallo!

nou het ziekenhuis belde hoor...ik kan woensdag al terecht.
Ze willen de pees uit mijn bovenbeen halen, dus we doen het in Leiderdorp.

Ik laat jullie nog wel weten hoe het was!

Grtjs.
__________________
You went to a better place, but they stole you away from me...
Oud 06-03-2006, 17:30
Verwijderd
Sterkte... ook tijdens de revalidatie periode
Oud 06-03-2006, 17:36
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Ah, dan is dat dus dezelfde methode als bij mij (neem ik aan).
Ik ga volgende week over naar fase 4 (sportspecifieke fysiotherapie) en zit nu gemiddeld met gewichten op 40kg (squats, step up, leg press 1-benig, calf raises etc.). Kan ook alweer goed hardlopen en springen (en landen op mijn aangedane been). Ik vergeet soms zelfs welke knie nou ook alweer mijn 'slechte' is.

Echt, voor je het weet kan je weer (bijna) alles!
__________________
wat een heerlijkheid
Oud 06-03-2006, 23:10
Verwijderd
Misschien weet je aan de hand hiervan iets meer wat je misschien kunt verwachten wat betreft revalideren
Oud 07-03-2006, 15:00
Anno 1986
Avatar van Anno 1986
Anno 1986 is offline
Hoe lang hebben jullie met krukken moeten lopen?
__________________
You went to a better place, but they stole you away from me...
Oud 07-03-2006, 18:16
Sander Gessel
Sander Gessel is offline
Citaat:
Dith schreef op 06-03-2006 @ 18:36 :
Ah, dan is dat dus dezelfde methode als bij mij (neem ik aan).
Ik ga volgende week over naar fase 4 (sportspecifieke fysiotherapie) en zit nu gemiddeld met gewichten op 40kg (squats, step up, leg press 1-benig, calf raises etc.). Kan ook alweer goed hardlopen en springen (en landen op mijn aangedane been). Ik vergeet soms zelfs welke knie nou ook alweer mijn 'slechte' is.

Echt, voor je het weet kan je weer (bijna) alles!
Ik heb helemaal geen blauwe kuit gekregen. ik heb even een blauwe plek in mijn knieholte gehad, maar helemaal niet erg. Ik ben nu 8 weken verder en het gaat echt rpima. Wel twee keer in de week belachelik vroeg naar de fysio (7.30), maargoed.
Het valt me op dat de aanpak per ziekenhuis en per fysio zo verschilt. Een vriendin van mij mocht de eerste 6 weken niet lopen bijvoorbeeld, terwijl ik na een week alweer aan het werk was.
Oud 07-03-2006, 18:55
Verwijderd
Citaat:
Sander Gessel schreef op 07-03-2006 @ 19:16 :
Ik heb helemaal geen blauwe kuit gekregen. ik heb even een blauwe plek in mijn knieholte gehad, maar helemaal niet erg.
Dan heb je zeker je been goed hoog gehouden?
Oud 07-03-2006, 20:18
Sander Gessel
Sander Gessel is offline
Citaat:
Loontjuh schreef op 07-03-2006 @ 19:55 :
Dan heb je zeker je been goed hoog gehouden?
Nee. Ik had een goede arts
Oud 08-03-2006, 15:32
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Citaat:
Anno 1986 schreef op 07-03-2006 @ 16:00 :
Hoe lang hebben jullie met krukken moeten lopen?
Na een week liep ik weer zonder krukken.

Sander: Jij hebt toch ook een andere operatietechniek gehad? Andere spieren enzo? Misschien dat dat scheelt.
__________________
wat een heerlijkheid
Oud 11-03-2006, 14:06
Anno 1986
Avatar van Anno 1986
Anno 1986 is offline
Nou, het is achter de rug hoor...
Pfff, het viel me heel erg tegen!
De operatie ging prima, maar de ruggenrpik was een ramp.
Iets dat ik totaal niet verwacht had, omdat die vorige keer zo makkelijk ging.

Na de operatie erg veel pijn gehad snachts, en veel morfine gekregen. Waar mijn lichaam niet relaxt op reageerde; alleen maar braken, en heel erg misselijk.
Daardoor erg lang aan het infuus gelegen, en constant nieuwe middelen erbij in het infuus.
Uiteindelijk hielp het derde middel, en ging de misselijkheid in de loop van de avond weg.
Maar ik heb me nog nooit zo beroerd gevoeld!!!

Wat de pijn momenteel betreft; ik heb veel pijn net onder mijn knie. En aan de achterkant van mijn knie.
Verder hoor ik af en toe het vocht in mijn knie een beetje 'soppige' geluiden maken. Hadden jullie dat ook?

Maandag iig naar de fysio.

Grtjs!
__________________
You went to a better place, but they stole you away from me...
Oud 11-03-2006, 16:06
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Die pijn is ook niet zo vreemd. Onderaan je knie hebben ze er een schroef ingeslagen en via de achterkant van je knie hebben ze de hamstrings eruit gehaald (bij mij is het zo gegaan dus ik neem aan dat dat bij jou ook die pijn is).
Wel vervelend dat de opname zo'n ramp is geweest. Heb je al een stukje gelopen? De eerste keer dat ik een stukje moest lopen viel ik bijna flauw omdat je been zó zwaar aanvoelt en alles pijn doet, maar dat is over een week allemaal echt compleet anders.
__________________
wat een heerlijkheid
Oud 12-03-2006, 12:26
Anno 1986
Avatar van Anno 1986
Anno 1986 is offline
Bij mij hebben ze uit het bovenbeen een pees gehaald, dus niet aan de achterkant van de knie. Maar de pijn zal inderdaad wel normaal zijn.

Ik loop de stukjes op krukken, en vind dat al erg vermoeiend! Maar het gaat steeds een beetje beter. Soms probeer ik stiekem geen kracht op de kruk te zetten, en op één kruk te steunen. Maar zover ben ik geloof ik nog niet.

Het voelt nu gewoon als een zwaar gekneusde knie! Vannochtend stootte ik mijn teen eigenlijk heel zachtjes, maar het trok meteen door heel mijn been. Auch!!!

Maarja, dat hoort er toch ook bij natuuriljk.!
__________________
You went to a better place, but they stole you away from me...
Oud 12-03-2006, 18:29
Sander Gessel
Sander Gessel is offline
Citaat:
Anno 1986 schreef op 11-03-2006 @ 15:06 :
Nou, het is achter de rug hoor...
Pfff, het viel me heel erg tegen!
De operatie ging prima, maar de ruggenrpik was een ramp.
Iets dat ik totaal niet verwacht had, omdat die vorige keer zo makkelijk ging.

Na de operatie erg veel pijn gehad snachts, en veel morfine gekregen. Waar mijn lichaam niet relaxt op reageerde; alleen maar braken, en heel erg misselijk.
Daardoor erg lang aan het infuus gelegen, en constant nieuwe middelen erbij in het infuus.
Uiteindelijk hielp het derde middel, en ging de misselijkheid in de loop van de avond weg.
Maar ik heb me nog nooit zo beroerd gevoeld!!!

Wat de pijn momenteel betreft; ik heb veel pijn net onder mijn knie. En aan de achterkant van mijn knie.
Verder hoor ik af en toe het vocht in mijn knie een beetje 'soppige' geluiden maken. Hadden jullie dat ook?

Maandag iig naar de fysio.

Grtjs!
Wat vervelend dat je zoveel pijn hebt gehad en dat de ruggenprk niet lukte. Ik begin steeds meer te geloven dat het echt aan de artsen ligt.
Oud 13-03-2006, 08:57
Anno 1986
Avatar van Anno 1986
Anno 1986 is offline
Dat zei de verpleegkundige ook hoor. Dat sommige artsen beter prikken dan de ander.
Ik weet het wel zeker, want de vorige keer ging het zoveel makkelijker!
Maar toen was de dosis wel iets minder, misschien heeft dat ook een klein beetje meegespeeld, ik weet het niet.

Grtjs!
__________________
You went to a better place, but they stole you away from me...
Oud 13-03-2006, 15:55
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Citaat:
Anno 1986 schreef op 12-03-2006 @ 13:26 :
Bij mij hebben ze uit het bovenbeen een pees gehaald, dus niet aan de achterkant van de knie. Maar de pijn zal inderdaad wel normaal zijn.

Ik loop de stukjes op krukken, en vind dat al erg vermoeiend! Maar het gaat steeds een beetje beter. Soms probeer ik stiekem geen kracht op de kruk te zetten, en op één kruk te steunen. Maar zover ben ik geloof ik nog niet.

Het voelt nu gewoon als een zwaar gekneusde knie! Vannochtend stootte ik mijn teen eigenlijk heel zachtjes, maar het trok meteen door heel mijn been. Auch!!!

Maarja, dat hoort er toch ook bij natuuriljk.!
Bij mij ook uit mijn bovenbeen hoor (2 hamstrings om precies te zijn) maar mijn litteken daarvan zit onder mijn knie (een streep) en ze hebben dat met een of andere 'haak' onder mijn knie door eruit gehaald.
Heb je alleen een kous om? Of ook nog iets anders?
Toen ik uit het ziekenhuis was ontslagen ging ik achterin de auto naar huis (liggend op de bank) maar bij élk stoeprandje of bultje in de weg had ik zó veel pijn. Echt heel vervelend.
Hoe was het trouwens bij de fysiotherapeut?
__________________
wat een heerlijkheid
Oud 14-03-2006, 11:27
Anno 1986
Avatar van Anno 1986
Anno 1986 is offline
Ik heb helemaal geen kous of iets om. Eergisteren ook de pleisters en alles eraf gehaald, want die kriebelde alleen maar als een gek (ik kan daar niet goed tegen geloof ik).

Bij de fysio ging het redelijk, een klein beetje buigen en strekken geoefent. En ze zei dat ik weer mocht fietsen...Haha, na een stilte voegte ze hieraan toe: 'Maar dat kan je nog niet denk ik.'
Wel grappig; we hadden exact hetzelfde aan, op de sokken en het ondergoed (waarschijnlijk!) na. Haha! Ze was ook nog ontzettend jong!

Savonds ontzettend veel pijn gehad en vroeg naar bed gegaan.
En ik heb ook steeds sochtends ontzettend veel pijn. Herken je dat ook misschien? Echt zóveel pijn als ik wakker wordt.
Later op de ochtend gaat het dan wel iets beter, waarschijnlijk een beetje stijfheid ofzo. Maar echt niet normaal!!!

Grtjs!
__________________
You went to a better place, but they stole you away from me...
Oud 14-03-2006, 16:13
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Hmm een kous zorgt er in het algemeen wel voor dat de zwelling heel snel minder wordt. Maar het zal dan wel goed zijn bij jou.
Inderdaad deed alles veel meer pijn 's ochtends dan 's avonds maar dat is ook wel logisch, overdag beweeg je tenminste.
Fietsen zou ik ook écht de eerste 2 weken niet doen, ik kon al wel na 3 dagen de trappers rond (op een hometrainer) maar je been is gewoon nog niet sterk genoeg om voorbereid te zijn op onverwachte dingen die je in het verkeer tegenkomt (ineens moeten remmen etc.). En stel dat je dan van je fiets valt heb je écht een groot probleem. Heb je oefeningen voor thuis gekregen? Ik moest thuis nog 's middags ('s ochtends is therapie) 4 grondoefeningen doen (buig- en krachtoefeningen). Meteen als ik die oefeningen had gedaan kon ik beter lopen want alles is dan soepeler. Maar daar weet jouw fysio je vast ook wel het fijne over te vertellen.

Succes nog!
__________________
wat een heerlijkheid
Oud 14-03-2006, 16:18
Anno 1986
Avatar van Anno 1986
Anno 1986 is offline
Ik moet nu nog heel weinig oefeningen doen hoor.
Ik kan nog geen eens op één kruk lopen namelijk!
(Hoe lang liep jij ook alweer op krukken?)

Voor nu is het op een handdoek met mijn voet, en dan op de bank zitten. En dan mijn voet naar voren en naar achteren bewegen. Verder mijn tenen lekker bewegen, en proberen mijn knie helemaal gestrekt te krijgen (wat ik bizar moeilijk vind!). Dit moest door de bovenbeen te spannen, en de knie als het waren naar beneden te drukken.

Grtjs!

PS: JIj ook succes natuurlijk! Hoe ver ben je nu?
__________________
You went to a better place, but they stole you away from me...
Oud 15-03-2006, 07:37
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Ik liep na een week weer redelijk zonder krukken. Donderdag geopereerd en maandag moest ik al binnenshuis zonder krukken lopen.
Die oefening heb ik ook gehad, is echt heel belangrijk anders dan kan er dus vanalles gaan vastkleven in je knie en dan ben je de lul. Ik moest die 4 series van 20x doen.

Ik ben nu in week 16 (geloof ik) en ik kan weer hardlopen (gisteren 25minuten lang moeten hardlopen met allemaal stomme oefeningen zoals slalom, kruispas etc.) en springen (en dan dus landen op mijn slechte been). Verder kan ik eigenlijk alle 'normale' doordeweekse dingen weer, mag alleen nog geen contactsport beoefenen.

Hoe zien je littekens eruit?
__________________
wat een heerlijkheid
Oud 15-03-2006, 10:05
Anno 1986
Avatar van Anno 1986
Anno 1986 is offline
De littekens zien er niet zo groot uit hoor. Onder mijn knie een litteken van 'pink-lengte' (haha, ongeveer dan, want das bij iedereen anders), en aan de zijkant eentje die daar ongeveer de helft van is.
Verder drie 'gaatjes', maar omdat ik al eerder een kijkoperatie gehad hebt, hebben ze twee gaatjes gewoon in mijn vorige litteken gemaakt. Dus ik heb er maar één gaatje bij gekregen eigenlijk (en die twee sneetjes dan).
Dat derde gaatje is overig heel erg mini, ik verwacht dat die nog wel verdwijnt!

Ik ging gisteren ook een heel klein stukje zonder krukken in huis proberen. Dat ging best redelijk. Vannochtend om half zes al minder pijn dan normaal,d us er zit vooruitgang in.

Momenteel alleen een zeurende pijn, maar dat komt voornamelijk ook door die schroeven denk ik. Blijf je daar lang last van houden?
Ik heb wel oplosbare schroeven gekregen gelukkig.

Waar ga je dan hardlopen? Is dat onder begeleiding van de fysio? Landen op je verkeerde been, na een sprong lijkt me maar eng...!

Grtjs!

PS: Hoe lang heb je buitenshuis met krukken gelopen?
__________________
You went to a better place, but they stole you away from me...
Oud 15-03-2006, 18:19
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Na een week liep ik buitenshuis zonder krukken (op drukke plaatsen zoals markten, centrum etc. nog een week langer wél met krukken). Mijn grote litteken (onder mijn knie) is ongeveer hetzelfde. In het begin zag het er heel mooi uit maar is jammer genoeg heel lelijk geworden (het is 'open gaan staan'). Verder heb ik 2 kruisjes (snee en gaatjes van de hechtingen die niet oplosten) op mijn knie en nog een snee met 4 gaatjes aan de zijkant van mijn knie, die vallen wel heel erg mee.
Weet je zeker dat je twee oplosbare schroeven hebt gekregen? Ik hoor alleen maar verhalen over één oplosbare schroef onder je knieschijf en een vaste schroef erboven. Ik heb een staple (soort nietje) over die oplosbare schroef en die irriteert bij mij nogal eens, misschien is dat bij jou ook wel het geval.
Vond je dat erin slaan van die schroeven ook zo'n heerlijk geluid?

Ik loop nu alleen maar hard tijdens de fysiotherapie maar dat is omdat ik te lui ben om nog 's avonds ergens hard te gaan lopen, maar ik mag in principe overal hard lopen (totdat ik pijn krijg natuurlijk).

Voor de operatie moest ik écht niet proberen om op mijn slechte been te landen want dan ging ik er keihard doorheen, dus dat is echt zo grappig en eigenlijk ook wel mooi dat dat nu gewoon kan.
__________________
wat een heerlijkheid
Oud 20-03-2006, 12:07
Anno 1986
Avatar van Anno 1986
Anno 1986 is offline
Nee hoor, het zijn écht twee oplosbare schroeven. Ik weet het zeker, en ik heb het zelf gezien!
Ik ging trouwens ook gisteren binnenshuis zonder krukken, kom ik vannochtend bij de fysio; mag het nog helemaal niet! Ik mag pas volgende week woensdag van 100% krukken, naar 50% krukken (1 kruk dus).
Nouja, het moet maar zo....

Vandaag wel voorzichtig op de hometrainer geweest, en dat ging redelijk. Ook op zo'n stepje geweest, met mijn 'slechte' knie eerst erop, en dan die ander erbij. Ik ben geneigd om dan mijn knie naar buiten te bewegen, en dat moet dus niet.

Hoe gaat het nu met jou? Waar ben jij eigenlijk geholpen?
__________________
You went to a better place, but they stole you away from me...
Oud 20-03-2006, 17:05
Lif
Lif is offline
Interessant topic! Bij mij is ook m'n kruisband verwijderd en nog wat dingen in m'n knie aangepast. Ik heb er af en toe nog behoorlijk last van en ik weet dat zo'n operatie een optie is.

Wat ik hier lees over de operatie/revalidatie spreekt me niet echt aan (understatement) en omdat ik er niet de hele dag last van heb, zou ik het misschien niet doen. In elk geval goed om jullie ervaringen te lezen!

Trouwens, de ruggenprik is een van de moeilijkste 'taken'... mijn moeder is arts en moet soms naar het ziekenhuis komen alleen om die prik te doen. Omdat de arts-assistenten het niet lukt ofzo. En als het niet in 1 keer goed gaat, doet het inderdaad heel veel pijn.
Oud 21-03-2006, 11:48
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Ik heb nog nóóit gehoord dat een assistent een ruggenprik doet, voor zover ik weet doet alleen een anesthesist dit.

Ik ben geholpen in het St. Annaziekenhuis in Geldrop (waar ik ook woon, dus dat is wel makkelijk). Toen ik een eminentiafractuur aan mijn linkerknie had werd ik geholpen door v/d Hoogenband (chirurg, sportarts van psv en vader van.. ), maar omdat ik nu nog zo'n last had heeft hij me toen toch maar doorverwezen naar Sijbesma (orthopeed die gespecialiseerd is in kruisbanden). En mijn revalidatie is bij Topsupport.

Met mij gaat het nu echt super, ik kan zoveel meer dan voor de operatie (rennen op naaldhakken, springen en landen op mijn slechte been, véél sterkere beenspieren) en heb er ook steeds meer vertrouwen in dat ik snel weer kan hockeyen.
__________________
wat een heerlijkheid
Oud 21-03-2006, 14:35
Anno 1986
Avatar van Anno 1986
Anno 1986 is offline
Oh wat stom, zei ik assistent? Ik bedoelde ook de anestesiste.
Maar vorige keer deed de chirurg het zelf, en die kon het gewoon veel beter.
Ze moeten dat dan maar beter gaan leren in hun opleiding, als ik het zo hoor!

Het duurt wel lang voor je weer kan hockeyen he? Ik heb ook op hockey gezeten trouwens, maar moest stoppen vanwege de knieklachten. Dat ging allemaal te lang duren, en mijn team werd ook steeds minder leuk. Dus dat is dan ook niet meer echt een support om voor terug te komen.
Ik overweeg om misschien in Alphen te gaan spelen, als mijn knie het weer toelaat.
Maar voorlopig ben ik blij als ik dadelijk weer kan hardlopen en moutainbiken. Want ik heb vorig jaar een hele nieuwe Moutainbike gekocht, en heb hem nog helemaal niet kunnen gebruiken!

Succes met je knie!
__________________
You went to a better place, but they stole you away from me...
Oud 21-03-2006, 18:41
Sander Gessel
Sander Gessel is offline
Citaat:
Dith schreef op 15-03-2006 @ 19:19 :
Na een week liep ik buitenshuis zonder krukken (op drukke plaatsen zoals markten, centrum etc. nog een week langer wél met krukken).
Ik weet niet wat ik lees! na één week zonder krukken? Mijn fysio had mijn ten strengste verboden zonder krukken te lopen, en ik heb het gedurende 6 weken af moeten bouwen. Ook mocht ik pas na 4 weken fietsen.
Verschil is wel dat ik hélémaal geen pijn heb gehad, ook niet vlak na de operatie!
wat bizar, die verschillen!
Oud 21-03-2006, 20:23
Anno 1986
Avatar van Anno 1986
Anno 1986 is offline
Ja dat vond ik ook bizar! Want in mijn operatieinformatieboekje (mooi woord voor scrabble?) van het ziekenhuis stond ook dat het pas na drie weken afbouwend mocht, en na zes weken zonder.

Wel lkkr dat jij geen pijn gehad hebt. Ik had behoorlijk veel pijn onder mijn knie en boven mijn scheenbeen, en aan de zijkant van mijn knie. Kennelijk de plaats van de schroeven?

Grtjs!
__________________
You went to a better place, but they stole you away from me...
Oud 21-03-2006, 21:01
Sander Gessel
Sander Gessel is offline
Citaat:
Anno 1986 schreef op 21-03-2006 @ 21:23 :


Wel lkkr dat jij geen pijn gehad hebt. Ik had behoorlijk veel pijn onder mijn knie en boven mijn scheenbeen, en aan de zijkant van mijn knie. Kennelijk de plaats van de schroeven?

Grtjs!
Ik denk niet dat dat de schroeven zijn. Onder de knieschijf zit een bobbeltje voor aanhechtingen van pezen en dergelijke. Daar hebben mensen vaak last van na een voorste kruisband operatie.
Oud 22-03-2006, 17:37
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Ik heb er alle vertrouwen in dat wat mijn fysiotherapeuten zeggen niet verkeerd is, anders zouden er ook niet zoveel topsporters heen gaan en komen er ook geen 15 nieuwe mensen per week bij.
Dat bobbeltje is de eminentia en als het goed is wordt de schroef wél daar in de buurt geplaats (aangezien de eigenlijke kruisband aan de eminentia vastzit), dus volgens mij zou het dan best kunnen dat je die schroef dus voelt.
__________________
wat een heerlijkheid
Oud 22-03-2006, 20:50
Lif
Lif is offline
Citaat:
Dith schreef op 21-03-2006 @ 12:48 :
Ik heb nog nóóit gehoord dat een assistent een ruggenprik doet, voor zover ik weet doet alleen een anesthesist dit.

Met mij gaat het nu echt super, ik kan zoveel meer dan voor de operatie (rennen op naaldhakken, springen en landen op mijn slechte been, véél sterkere beenspieren) en heb er ook steeds meer vertrouwen in dat ik snel weer kan hockeyen.
Arts-assistent is niet zomaar een assistent geloof ik. Weet het ook niet precies, maar wel dat m'n moeder het wel eens doet en die is neuroloog.

En het klinkt wel heel fijn om meer te kunnen! Springen en rennen enzo doe ik nu bijna helemaal niet.
Oud 22-03-2006, 20:59
FrantiC
Avatar van FrantiC
FrantiC is offline
Citaat:
Lif schreef op 23-03-2006 @ 04:50 :
Arts-assistent is niet zomaar een assistent geloof ik. Weet het ook niet precies, maar wel dat m'n moeder het wel eens doet en die is neuroloog.

En het klinkt wel heel fijn om meer te kunnen! Springen en rennen enzo doe ik nu bijna helemaal niet.
Een arts-assistent is iemand die de universitaire opleiding Geneeskunde met goed gevolg afgemaakt heeft, maar die zich nog niet verder gespecialiseerd heeft (tot. oncoloog of chirurg). Voor zover ik weet mag een arts-assistent dus wel een ruggeprik doen...
__________________
FrantiCticktickticktickticktock...
Oud 23-03-2006, 10:40
Anno 1986
Avatar van Anno 1986
Anno 1986 is offline
HELP!!!
KOm net bij de fysio vandaan. Wanneer ik sta, en een klein beetje door mijn kniën ga, blijft mijn 'slechte' knie haken. En we weten niet wat het precies is.
Volgens de fysio kan het niet de schroef zijn die los zit, want dan zou je hem moeten voelen.
Maar ze twijfelt of die misschien scheef zit.

We kijken het nog even aan, omdat het ook kan zijn dat mijn lichaam en geest moet wennen aan het gevoel dat er opeens een kruisband in mijn knie zit, die er vier jaar niet in heeft gezeten.

Hebben jullie dat ook gehad, of moet ik me zorgen gaan maken?
(Ik heb namelijk wel illegaal zonder stokken gelopen tegen het advies in...)
__________________
You went to a better place, but they stole you away from me...
Oud 23-03-2006, 12:19
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Je moet echt niet bang zijn dat dat komt doordat je zonder krukken hebt gelopen want dan zou iedereen van mijn fysiotherapie dat moeten hebben.
Waarom stuurt jouw fysiotherapeut je niet meteen terug naar je orthopeed? Ik zou het anders een dag of 2 afwachten en als je dan nog last hebt gewoon een afspraak maken bij je orthopeed.

Maar wat bedoel je precies met 'haken'?
__________________
wat een heerlijkheid
Oud 23-03-2006, 12:21
Anno 1986
Avatar van Anno 1986
Anno 1986 is offline
Dat mijn knie niet verder kan buigen, omdat er iets van binnen blijft haken. Als een soort blokkeren dus.
Alsof het van binnen ergens aan vast steekt.
Ik weet niet precies hoe ik het kan uitleggen...
__________________
You went to a better place, but they stole you away from me...
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Hardnekkige knieblessure
wouter098
1 10-01-2009 21:15
Lichaam & Gezondheid Nieuwe voorste kruisband (DEEL 2)
Gerard316
92 04-10-2007 21:39
Lichaam & Gezondheid Patella (knieschijf) zit fout
Anno 1986
3 17-05-2006 14:11
Lichaam & Gezondheid Iemand hiermee bekend?
Anno 1986
12 05-08-2004 11:26


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:52.