Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-03-2008, 16:03
indigo
Avatar van indigo
indigo is offline
Citaat:
Hartslag en bloeddruk hebben wel degelijk met elkaar te maken, want:

Hartminuutvolume (HMV) = hartfrequentie x slagvolume

Gemiddele bloeddruk (mean aterial pressure, MAP) = HMV x perifere vaatweerstand.

Daarnaast gaat het niet zo zeer om de deeltjes, maar om de vulling van het vaatstelsel, dus ook het vocht. Iemand met een bloedarmoede heeft relatief veel vocht en een absoluut te kort aan rode bloedcellen (en dus ook een verlaagde hematocriet), maar de bloeddruk blijft dan wel hetzelfde. Afgezien van de compensatiemechanisme die optreden (bijv: verhoogde hartslag bij tekort aan zuurstof door verminderd hemoglobine).
Dat was wat ik bedoelde, aantal deeltjes = hoeveelheid vulsel. Maar het was laat
__________________
you may say i'm a dreamer, but i'm not the only one (john lennon, imagine)
Oud 19-03-2008, 23:15
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Citaat:
Dat klopt niet helemaal, maar gelukkig zijn er ook nog farmaceuten .Tmax is de gemiddelde tijd die het geneesmiddel nodig heeft om de maximale plasmaspiegelwaarde te bereiken. Ik heb even een plaatje toegevoegd ter verduidelijking
Ja dank je Nu weet ik het inderdaad ook weer
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Oud 20-03-2008, 08:25
Verwijderd
Citaat:
ik hoorde laatst dat het ook met vitamine (A?) gebrek kon komen... maar ik weet niet meer of dat een leek was of bij m'n studie...
Vitamine B2 is dat, ik heb het net nog even opgezocht. hier: http://www.vitamine-info.nl/vitamines/vitamine_b2 vind je meer informatie.
Oud 23-03-2008, 15:17
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Met welke snelheid 'zwemmen' spermacellen?
Met welke snelheid komen de spermacellen eruit bij de ejaculatie?
Oud 23-03-2008, 15:31
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Met welke snelheid 'zwemmen' spermacellen?
Met welke snelheid komen de spermacellen eruit bij de ejaculatie?
Hoe hard ze zwemmen staat geloof ik in de laatste Quest, maar die ligt op m'n kamer. Ik zal het dan even voor je opzoeken.
Bij je andere vraag ben ik echt benieuwd hoe ze dat hebben gemeten, als het bekend is...
Oud 23-03-2008, 16:04
Calyx
Avatar van Calyx
Calyx is offline
Ejaculatiesnelheid is 40 km per uur.
__________________
Indien mogelijk omdraaien, liefje..
Oud 24-03-2008, 17:29
Phie.
Avatar van Phie.
Phie. is offline
Ik vraag me af hoe slecht het is als je dagelijks geen twee stuks groente en twee stuks fruit eet. Hou je dit jaren vol of krijg je na maanden al klachten. Of is het een geweldig marketingtrucje om ons massaal aan de fruit in een flesje te krijgen en is 1 stuks groente en fruit eigenlijk al voldoende?
Oud 24-03-2008, 18:09
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Ik vraag me af hoe slecht het is als je dagelijks geen twee stuks groente en twee stuks fruit eet. Hou je dit jaren vol of krijg je na maanden al klachten. Of is het een geweldig marketingtrucje om ons massaal aan de fruit in een flesje te krijgen en is 1 stuks groente en fruit eigenlijk al voldoende?
Als ik een tijd lang (paar dagen/week) niet genoeg groente en/of fruit eet dan merk ik dat m'n tandvlees heel snel kapot gaat en m'n mondhoeken sneller inscheuren enzo. Ik eet zelfs hooguit 1 stuk fruit per dag, nooit 2 omdat ik sowieso maar tegen heel weinig fruitsoorten kan en ik er dan ook echt niet teveel van moet eten. Anders krijg ik buikpijn en diarree. Je lijf heeft dus wel groente en fruit nodig maar hoeveel en hoe snel je last krijgt als dat niet zo is zal per persoon verschillen denk ik.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 24-03-2008, 18:18
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Ik vraag me af hoe slecht het is als je dagelijks geen twee stuks groente en twee stuks fruit eet. Hou je dit jaren vol of krijg je na maanden al klachten. Of is het een geweldig marketingtrucje om ons massaal aan de fruit in een flesje te krijgen en is 1 stuks groente en fruit eigenlijk al voldoende?
Ik heb eigenlijk nog nooit 2 stuks groente én fruit per dag gegeten, en ik heb nooit last van pijnlijk tandvlees, ingescheurde mondhoeken en ben ook heel weinig ziek. Als ik ziek ben komt dat vaak door een tijd te weinig aan rust te denken.
Voor mij is één stuk van elk dus voldoende, maar als je een zwakkere weerstand heb, heb je misschien wel baat bij meer.
Oud 24-03-2008, 18:59
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
Ik heb eigenlijk nog nooit 2 stuks groente én fruit per dag gegeten, en ik heb nooit last van pijnlijk tandvlees, ingescheurde mondhoeken en ben ook heel weinig ziek. Als ik ziek ben komt dat vaak door een tijd te weinig aan rust te denken.
Voor mij is één stuk van elk dus voldoende, maar als je een zwakkere weerstand heb, heb je misschien wel baat bij meer.
Ik denk dat het ook heel er afhangt van wat je verder eet. Eet je verder heel gevarieerd dan zal het een minder groot probleem zijn dan als dat niet zo is.
Oud 24-03-2008, 21:55
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
2 vraagjes:
- Ik heb al regelmatig (is al enkele jaren zo) opgemerkt dat ik na het eten wat slijm (?) moet ophoesten. En dit niet alleen wanneer ik ziek ben. (Wanneer ik ziek ben, moet ik wel nog meer hoesten dan normaal...) Het komt niet uit mijn longen, maar ter hoogte van mijn keel/luchtpijp denk ik. Iemand enig idee hoe dit komt? Zou het misschien speeksel zijn ofzo die toevallig in mijn luchtpijp raakt ofzo?
- Wat is precies een "krop" in de keel? (bij het wenen bvb.?) Zijn dat gewoon spieren die samentrekken? Want ik neem aan dat er niet echt iets in je keel komt te zitten? ;-)
Oud 25-03-2008, 17:50
Heksjuh
Avatar van Heksjuh
Heksjuh is offline
Citaat:
Nieuwsgierigheid is alleen maar goed .
Wat betreft je vraag hoe het apparaat werkt: ik neem aan dat je bij diergeneeskunde al iets over de hartwerking hebt gehad? Dan weet je dat de hartcyclus bestaat uit de systole (vulling van de boezems, legen van de kamers) en de diastole (vullen van de kamers, legen van de boezems). Deze cyclus kun je terugzien in de bloeddruk: tijdens de systole stroomt er meer bloed door de vaten, omdat het hart een beetje extra pompt.

Zo, bloeddruk in een notendop . Ik heb het uit mijn hoofd gedaan, dus ik hoop dat het een beetje logisch in elkaar zit. Is het wat duidelijker zo?
Hartwerking heb ik nog niet gehad. Wel bij biologie, maar ik krijg de hartwerking of aankomend blok, of volgend jaar.
Helemaal duidelijk, dankjewel (offtopic: hier krijg je ook veel uitgebreiderer antwoorden dan bij ons op blackboard, daarom vraag ik het ook liever hier

Citaat:
En wat betreft die bovendruk en hartslag van je zusje. Ten eerste is dit geen verhoogde hartslag. Ten tweede zie het stukje hierboven waar ik mee begon. Als de hartslag omhoog gaat dan daalt onder fysiologische omstandigheden de perifere vaatweerstand om de bloeddruk constant te houden. Anders zou elke sporter een hoge bloeddruk ontwikkelen
Over de hoogte van de hartslag: volgens mij kloppen mijn 'definities' van hoog en laag af en toe niet Ik vond de hartslag hoog, maar vooral doordat ik zelf een rusthartslag tussen 60 en 70 heb. Alles erboven vind ik hoog, maar dat ligt meer aan mij
Dankje voor het antwoord

Citaat:
@heksjuh op de site www.fk.cvz.nl (farmacotherapeutisch kompas) staat heel veel informatie over farmacokinetiek (absorptie etc). Je moet op de site linksboven klikken op 'bladeren volgens boek' en dan 'inleiding farmacotherapie' en dan 'farmacokinetiek'.

Ook het boek 'algemene farmacologie' van J van Ree staan veel begrippen erg helder uitgelegd.
En jij ook bedankt voor je antwoord
Alleen ik ben het niet met je eens over Van Ree, want dat vind ik echt een vervelend boek Dat boek hebben wij ook voor farmacie. Ik kwam er echt niet doorheen en heel vaak begreep ik er ook niks van

Vosje: grappig, ik vroeg me laatst ook af waar die brok in je keel vandaan komt als je moet huilen. Ik heb eens gegoogeled. Het wordt het Globusgevoel genoemd. Er zit inderdaad niet echt iets in je keel. Volgens een site wordt het veroorzaakt (eigenlijk: kan het veroorzaakt worden, want er zijn meerdere oorzaken mogelijk, maar bij huilen is het deze) door uitdroging van de keel door stress, angst, verdriet, woede of een andere sterke emotie.
Maar dat begrijp ik niet helemaal. Kan het echt zo'n zeer doen en als het ware verstopt worden door uitdroging? En hoe komt het dat je keel uitdroogt van emoties?
O, mijn bron trouwens: http://www.gezondheidsplein.nl/aando...-de-keel-.html

Ik heb ook wel eens het gevoel van een brok in mijn keel met eten. Hoe komt dat? Wordt dat veroorzaakt doordat je te snel eet, waardoor het in je slokdarm vast komt te zitten, of door iets anders?
__________________
I'm not afraid of happy endings. I'm just afraid my life won't work that way.
Oud 25-03-2008, 22:46
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Citaat:
Ik heb ook wel eens het gevoel van een brok in mijn keel met eten. Hoe komt dat? Wordt dat veroorzaakt doordat je te snel eet, waardoor het in je slokdarm vast komt te zitten, of door iets anders?
Je eten zakt in principe gewoon netjes naar beneden. Wat jij hebt noem je een globusgevoel. Op jouw leeftijd is dat eigenlijk iets wat psychisch wordt bepaald. Er zit niets, maar je voelt wel iets. Komt heel vaak voor. In zeldzame gevallen kan je een uitstulping hebben van de achterkant van de pharynx/slokdarm ( een Zenker divertikel) waar zich dan eten in opstapelt en uiteindelijk zo een gevoel veroorzaakt.
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Oud 26-03-2008, 14:43
Verwijderd
Citaat:
En jij ook bedankt voor je antwoord
Alleen ik ben het niet met je eens over Van Ree, want dat vind ik echt een vervelend boek Dat boek hebben wij ook voor farmacie. Ik kwam er echt niet doorheen en heel vaak begreep ik er ook niks van
tja smaken verschillen
Oud 28-03-2008, 08:26
indigo
Avatar van indigo
indigo is offline
Citaat:
Over de hoogte van de hartslag: volgens mij kloppen mijn 'definities' van hoog en laag af en toe niet Ik vond de hartslag hoog, maar vooral doordat ik zelf een rusthartslag tussen 60 en 70 heb. Alles erboven vind ik hoog, maar dat ligt meer aan mij
Een normale hartslag ligt trouwens tussen de 60-80/min (gemiddeld 72 ofzo), en daar kan nog best een beetje afwijking in zitten. Ik heb in rust maar 50-52 ofzo
__________________
you may say i'm a dreamer, but i'm not the only one (john lennon, imagine)
Oud 30-03-2008, 23:32
fromBALKAN :D
Ik had deze vraag volgens mij eerder gesteld, maar goed.

Als ik opsta van de bank dan voel ik mijn hart in mijn hoofd zeg maar dan kloppen. En dan krijg ik witte vlekken voor m'n ogen. Het is echt vervelend want ik sta helemaal niet abrupt/snel op, is het een normaal verschijnsel of moet ik hiermee naar de dokter? ;x
Oud 31-03-2008, 11:15
Fayelinde.
Avatar van Fayelinde.
Fayelinde. is offline
Lage bloeddruk? Ik heb dat ook, gewoon een beetje trager recht gaan staan.
Oud 11-04-2008, 12:45
Verwijderd
vond dit geen eigen topic waard maar mn tandartsassistente zei vandaag nadat ik ging klagen over dat ik nog steeds enorme last had van mn hele mond dat ik wel eens bijholteontsteking zou kunnen hebben omdat ik ook flink verkouden ben. gaat dit vanzelf over of moet ik echt penicilline halen?
Oud 11-04-2008, 18:32
Heksjuh
Avatar van Heksjuh
Heksjuh is offline
Hoe kan je MALT (mucosa-associated lymphoid tissue) het beste omschrijven? Ik kom niet verder dan lymfoid weefsel gelegen bij de mucosa. Dat is het natuurlijk ook (nouja, dat hoop ik dan maar anders heb ik het verkeerd geleerd ), maar ik vind het zelf zo'n magere definitie.
En BALT en GALT, zijn dat gewoon onderdelen van de MALT of moet je dat los van elkaar zien?

En ik heb nog een vraag over MHC. Ik heb geleerd dat HLA humaan MHC is. Met biologie heb ik geleerd dat als je een donororgaan krijgt en je HLA matcht niet, dan krijg je afweerreacties. Maar ik begrijp niet helemaal waarom. T-cellen herkennen lichaamsvreemde antigenen aan antigen:MHC complex. Reageren ze ook op cellen die een MHC dragen die zij niet herkennen? Want ik zou zelf denken dat ze die MHC niet herkennen en dus niet kunnen binden aan antigen:MHC complexen van cellen van dat orgaan. Maar dat klopt niet, want dan zouden organen juist niet afgestoten worden.

O en er schiet me nog iets te binnen. Stel je krijgt een vaccin met influenza type A. Je maakt dan antilichamen aan tegen bepaalde epitopen. Het virus muteert waardoor type A1 ontstaat, die de helft van de epitopen van A heeft en voor de helft nieuwe epitopen. Je raakt besmet met virus A1. Gevolg: je maakt alleen antilichamen tegen de epitopen die virus A1 en A gelijk hadden --> verminderde immuunrespons tegen A1. Als je geen vaccin had gehad, zou je tegen alle epitopen antilichamen aanmaken en was je immuunrespons beter geweest.
Dit staat in mijn boek. Waarom krijgen mensen dan elk jaar een griepprik? Als je besmet wordt met een iets ander virus is je immuunrespons slechter dan als je niet gevaccineerd bent, is het risico dan niet groter dat je immuunrespons niet voldoende is? Vast niet, want ze vaccineren natuurlijk niet voor niks. Maar waar zit mijn denkfout dan?
__________________
I'm not afraid of happy endings. I'm just afraid my life won't work that way.
Oud 25-04-2008, 21:43
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Waar dient een clitoris voor? En waarom zouden je borsten volgens veel vrouwen meer functies moeten hebben dan alleen een kind voeden? Je moet toch de aarde bewonen, eten, leven en je voortplanten? Waar heb je daarbij een clitoris nodig?
Oud 25-04-2008, 22:06
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Waar dient een clitoris voor? En waarom zouden je borsten volgens veel vrouwen meer functies moeten hebben dan alleen een kind voeden? Je moet toch de aarde bewonen, eten, leven en je voortplanten? Waar heb je daarbij een clitoris nodig?
Voor de voortplanting. Voor de vrouw is lekkere seks niet echt belangrijk voor de bevruchtingskans, maar voor een man is het van belang om klaar te komen, anders krijg je geen nageslacht. Echter, de vrouw moet de seks wel lekker vinden. Anders krijg je haar niet zover om geslachtsgemeenschap bij te hebben. (gebaseerd op dieren dit he ) En het blijkt dat een orgasme bij vrouwen waarschijnlijk toch tot een snellere en betere bevruchting kan leiden. Borsten zijn ook voor de aantrekkingskracht voor de mannen.
Oud 26-04-2008, 00:18
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Daarnaast zijn grote borsten een teken van de hoeveelheid oestrogenen die de vrouw heeft. De kans op een gezond en sterk nageslacht wordt daardoor groter. Daarom vallen veel mannen op vrouwen met grote borsten. Uiteraard is dit primitief gedrag, maar nog steeds aanwezig bij veel mannen (kunnen ze niets aan doen ).
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Oud 26-04-2008, 20:30
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ah, bedankt. Dat van die grote borsten wist ik niet! Dat van die clitoris dacht ik wel enigszins ja. ^^
Oud 29-04-2008, 23:59
SimonP
Avatar van SimonP
SimonP is offline
Citaat:
Waar dient een clitoris voor? ...je voortplanten? Waar heb je daarbij een clitoris nodig?
Als een vrouw geen plezier beleeft aan die ervaring dan is het snel klaar met die voortplanting
__________________
Het leven is een eeuwige repititie waarbij de voorstelling nooit plaats vindt
Oud 30-04-2008, 22:10
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Hoe komt verkramping tot stand en waarom wordt vochttekort vaak als oorzaak genoemd. Hoe hangt vochttekort samen met (bijvoorbeeld) kramp in je voet?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 30-04-2008, 22:56
Verwijderd
Kramp wordt veroorzaakt doordat het zenuwstelsel in 1x alle spiervezels aanspant. Elektrolyten sturen vanuit je zenuwstelsel deze spieren aan, op het moment dat jij veel vocht verliest (door transpiratie bijvoorbeeld) en je vult dit niet aan, ontstaat er een verstoring in je elektrolytenbalans. Er ontstaat een tekort aan magnesium dat samentrekking van de spiervezel tegengaat.
Uiteraard zijn er meer oorzaken, denk aan het ontstaan van een glucose te kort in de spieren bij inspanning. Of afkenneling van de bloedtoevoer.

Laatst gewijzigd op 30-04-2008 om 23:42.
Oud 30-04-2008, 23:31
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Citaat:
Kramp wordt veroorzaakt doordat het zenuwstelsel in 1x alle spiervezels aanspant. Elektrolyten sturen vanuit je zenuwstelsel deze spieren aan, op het moment dat jij veel vocht verliest (door transpiratie bijvoorbeeld) en je vult dit niet aan, ontstaat er een verstoring in je elektrolytenbalans. Er ontstaat een overschot aan magnesium dat samentrekking van de spiervezel stimuleert.
Uiteraard zijn er meer oorzaken, denk aan het ontstaan van een glucose te kort in de spieren bij inspanning. Of afkenneling van de bloedtoevoer.

Wat jij omschrijft is pure pathologie. Ten eerste corrigeren de nieren, afhankelijk van de vochtstatus, de magnesiumbalans. Magnesium is een heel ander ion in het lichaam dan bijvoorbeeld natrium (dat wel stijgt bij afname van de vochtstatus). Een te veel aan magnesium is echt pathologisch en zie je bijvoorbeeld bij nierziekten. Natuurlijk kan een hypermagnesiëmie kramp geven, maar dit is dan een tetanische kramp en dit is heel wat anders dan de "normale" kramp. Daarnaast werkt een hypermagnesiëmie ook op de hartspier met alle gevolgen van dien. Lijkt me niet echt standaard dat dit optreedt alleen maar omdat het lichaam op dat moment een vochttekort heeft. Dat wordt allemaal gecorrigeerd.
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Oud 30-04-2008, 23:45
Verwijderd
Citaat:
Wat jij omschrijft is pure pathologie. Ten eerste corrigeren de nieren, afhankelijk van de vochtstatus, de magnesiumbalans. Magnesium is een heel ander ion in het lichaam dan bijvoorbeeld natrium (dat wel stijgt bij afname van de vochtstatus). Een te veel aan magnesium is echt pathologisch en zie je bijvoorbeeld bij nierziekten. Natuurlijk kan een hypermagnesiëmie kramp geven, maar dit is dan een tetanische kramp en dit is heel wat anders dan de "normale" kramp. Daarnaast werkt een hypermagnesiëmie ook op de hartspier met alle gevolgen van dien. Lijkt me niet echt standaard dat dit optreedt alleen maar omdat het lichaam op dat moment een vochttekort heeft. Dat wordt allemaal gecorrigeerd.
Ja en dus, de lever corrigeert ook voor een tekort aan glucose in het bloed. Echter krijgen de spieren hier niets van te zien en wordt alles bewaart voor de vitale organen, in dit geval de hersenen.
Oud 30-04-2008, 23:47
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Citaat:
Ja en dus, de lever corrigeert ook voor een tekort aan glucose in het bloed. Echter krijgen de spieren hier niets van te zien en wordt alles bewaart voor de vitale organen, in dit geval de hersenen.
Ik mis even de causaliteit!?
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Oud 30-04-2008, 23:55
Verwijderd
Citaat:
Ik mis even de causaliteit!?
Dat er bijvoorbeeld een te kort ontstaat doordat er geen extra magnesium ter beschikking wordt gesteld aan de spieren, netzoals er geen glucose meer beschikbaar wordt gesteld aan de spieren bij langdurige inspanning.
Oud 01-05-2008, 11:24
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
@DDM: als wat hij beschrijft volgens jou niet klopt bij normale kramp, leg dan uit wat normale kramp volgens jou is?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 01-05-2008, 14:22
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Daarnaast zijn grote borsten een teken van de hoeveelheid oestrogenen die de vrouw heeft. De kans op een gezond en sterk nageslacht wordt daardoor groter. Daarom vallen veel mannen op vrouwen met grote borsten. Uiteraard is dit primitief gedrag, maar nog steeds aanwezig bij veel mannen (kunnen ze niets aan doen ).
Ik meende juist dat borstgrootte vrij weinig te maken heeft met vruchtbaarheid (trouwens ook niet met de hoeveelheid melk die de moeder zou kunnen geven). Dat mannen in principe op grote borsten vallen lijkt mij dan ofwel een urban myth, of is het een variabele die sociaal bepaald is (bijvoorbeeld doordat jongens leren dat vrouwen met grote borsten op de een of andere manier beter zijn).

Overigens is de clitoris belangrijk voor de motivatie om seks te hebben, maar ik denk ook dat hij te vergelijken is met de mannelijke tepel. Het ding heeft geen zin, maar zit er nou eenmaal omdat de eerste weken van de zwangerschap iedere vrucht zich op dezelfde manier ontwikkelt.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Oud 01-05-2008, 16:41
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Overigens is de clitoris belangrijk voor de motivatie om seks te hebben, maar ik denk ook dat hij te vergelijken is met de mannelijke tepel. Het ding heeft geen zin, maar zit er nou eenmaal omdat de eerste weken van de zwangerschap iedere vrucht zich op dezelfde manier ontwikkelt.
Klopt. Ook al is hij niet te vergelijken met de mannelijke tepel in de zin van motivatie voor seks.
Oud 01-05-2008, 19:18
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Klopt. Ook al is hij niet te vergelijken met de mannelijke tepel in de zin van motivatie voor seks.
Dat klopt, maar dat heb ik ook nooit bedoelt, het staat er alleen wat wazig.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Oud 01-05-2008, 23:16
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Citaat:
@DDM: als wat hij beschrijft volgens jou niet klopt bij normale kramp, leg dan uit wat normale kramp volgens jou is?
Normale kramp bestaat niet echt. Daarom gaf ik het ook tussen "".
Maar met dat begrip wordt bedoeld dat de kramp onstaat door het ongecontroleerd samentrekken van spiervezels op basis van niet ernstige processen. Ook is de spiertrekking omkeerbaar. Deze kramp zie je vaak bij sporten en berust vaak op een verandering in de verbranding en het ophopen van afvalstoffen. Ook kan het komen omdat de spieren niet zijn aangepast aan de belasting. Vaak is de oorzaak zelfs onbekend. Je hebt ook pathologische krampen. Dit zie je vaak bij stoornissen van het zenuwstelsel of bijv afwijkingen aan de magnesiumbalans. Dus hier is de kramp anders en je spreekt over echte ziekten of symptomen. Dan spreek je bijvoorbeeld over tetanie, myotonie etc.
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Oud 01-05-2008, 23:20
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Citaat:
Ik meende juist dat borstgrootte vrij weinig te maken heeft met vruchtbaarheid (trouwens ook niet met de hoeveelheid melk die de moeder zou kunnen geven). Dat mannen in principe op grote borsten vallen lijkt mij dan ofwel een urban myth, of is het een variabele die sociaal bepaald is (bijvoorbeeld doordat jongens leren dat vrouwen met grote borsten op de een of andere manier beter zijn).

Overigens is de clitoris belangrijk voor de motivatie om seks te hebben, maar ik denk ook dat hij te vergelijken is met de mannelijke tepel. Het ding heeft geen zin, maar zit er nou eenmaal omdat de eerste weken van de zwangerschap iedere vrucht zich op dezelfde manier ontwikkelt.
Dat heeft het wel. Oestrogenen zijn belangrijk voor de menstruele cyclus en zwangerschap. Zo leest een man dat dus af. Je kan het vergelijken dat (sommige) vrouwen op gespierde mannen vallen. Spieren zijn een teken van de testosteronspiegel. Testosteron is een anabool hormoon en is nodig voor de spiergroei. In de natuur zie je het ook terug. Vrouwelijke dieren zoeken de sterkste mannetjes uit om mee te paren.

Wat betreft je laatste alinea. De clitoris zit er inderdaad o.a. omdat het er moet zitten. Het is niets anders dan de mannelijke eikel.
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Oud 02-05-2008, 09:28
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Dat heeft het wel. Oestrogenen zijn belangrijk voor de menstruele cyclus en zwangerschap. Zo leest een man dat dus af. Je kan het vergelijken dat (sommige) vrouwen op gespierde mannen vallen. Spieren zijn een teken van de testosteronspiegel. Testosteron is een anabool hormoon en is nodig voor de spiergroei. In de natuur zie je het ook terug. Vrouwelijke dieren zoeken de sterkste mannetjes uit om mee te paren.
Ik snap je redenatie wel, maar dat zou dus betekenen dat vrouwen met kleine borsten minder vruchtbaar zouden zijn dan vrouwen met grote borsten. Volgens mij is dat niet zo.Met een AA cup kan je net zo makkelijk (of moeilijk) zwanger raken als met een D cup.

Ik heb hier mijn theorieboek van seksuologie even niet bij de hand, maar heb jij wellicht een bron?
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Oud 02-05-2008, 23:17
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Citaat:
Ik snap je redenatie wel, maar dat zou dus betekenen dat vrouwen met kleine borsten minder vruchtbaar zouden zijn dan vrouwen met grote borsten. Volgens mij is dat niet zo.Met een AA cup kan je net zo makkelijk (of moeilijk) zwanger raken als met een D cup.

Ik heb hier mijn theorieboek van seksuologie even niet bij de hand, maar heb jij wellicht een bron?
Nee zo werkt het niet. Ik had in mijn eerst post over dit onderwerp al aangegeven dat dit primitief gedrag is. Grote borsten en gespierde bouw zijn zeg maar een soort sleutelprikkels. Het is inderdaad zo dat een vrouw met een AA cup net zo makkelijk kinderen kan krijgen als een vrouw met een D cup. Maar vergeet niet dat de oestrogeenspiegel belangrijk is om de menstruele cyclus (en dus ook de eisprong) en een zwangerschap te onderhouden. "Elke" vrouw kan zwanger worden, maar niet "elke" vrouw wordt in een keer zwanger of kan de zwangerschap behouden (eerste cruciale weken). En als man wil je toch een vrouw hebben die snel zwanger wordt en goed een zwangerschap kan onderhouden. Theoretisch wordt dit beter gehandhaafd door een goede hormoonbalans. Waar oestrogeen dus een onderdeel van is.
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Oud 05-05-2008, 21:40
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
soms heb ik 's nachts in de schemering als ik in bed lig en mijn ogen open doe zwarte vlekken voor mijn ogen. dan doe ik altijd het licht aan om zeker te weten dat ik niet blind aan het worden ben, maar waar komt het vandaan? vooral als ik moe ben.
Oud 08-05-2008, 18:39
Trimm Trabb
Avatar van Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ik vroeg me ook iets af:

Hoe kan het dat je met je ogen dicht nog steeds kunt 'zien' of het licht of donker is, en waarom hebben (sommige) blinde mensen dit ook?
__________________
Stephen enjoys cooking his godchildren and leaving out commas.
Oud 08-05-2008, 18:41
Tonsillitis
Avatar van Tonsillitis
Tonsillitis is offline
omdat je ooglid een bieteke doorzichtig is. hoe dat bij blinde mensen zit weet ik niet, misschien faken ze
__________________
Goddamn motherfucker got blood all over my best clownsuit/ I've got toast but I'm not a toaster/ I've got ham but I'm not a hamster
Oud 08-05-2008, 20:47
Trimm Trabb
Avatar van Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ja dat van dat doorzichtige ooglid dacht ik ook al, maar ik heb wel vaker van blinde mensen gehoord die het verschil ook konden merken. Dat vind ik heul erg vreemd.
Dus mss zijn ze dan niet 100% blind ofzo.
__________________
Stephen enjoys cooking his godchildren and leaving out commas.
Oud 09-05-2008, 08:48
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Wat ook nog zou kunnen bij blinden (afhankelijk van hoe de blindheid ontstaat) is dat het ooglid een klein beetje druk uitoefent op de oogbol, waardoor de retina gestimuleerd wordt en er op die manier signalen naar de hersenen gaan.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Oud 11-05-2008, 19:51
Verwijderd
Citaat:
Ja dat van dat doorzichtige ooglid dacht ik ook al, maar ik heb wel vaker van blinde mensen gehoord die het verschil ook konden merken. Dat vind ik heul erg vreemd.
Dus mss zijn ze dan niet 100% blind ofzo.
omdat blinde mensen wel licht waarnemen alleen met andere receptoren ergens bij het oog vandaar dat ze ook wel een dag/nacht ritme hebben (iig, dat heb ik gehoord van een arts)
Oud 13-05-2008, 19:50
Nyaro
Avatar van Nyaro
Nyaro is offline
Citaat:
soms heb ik 's nachts in de schemering als ik in bed lig en mijn ogen open doe zwarte vlekken voor mijn ogen. dan doe ik altijd het licht aan om zeker te weten dat ik niet blind aan het worden ben, maar waar komt het vandaan? vooral als ik moe ben.
Ik weet niet zeker of m'n uitleg hiervoor correct is, maar zo is 't mij uitgelegd. Ik heb zelf ook ongeveer zoiets gehad. Had een paar maanden waarbij ik 't op willekeurige momenten leek te krijgen. Ik kreeg dan zwarte vlekken voor m'n ogen, ze leken te knipperen haast, erg irritant, kreeg er zelfs iets hoofdpijn van na een tijdje.
Uiteindelijk dus naar de huisarts gegaan daarvoor, zijn uitleg was als volgt:
Waarschijnlijk had ik niet genoeg slaap/rust gehad en daarom zwollen m'n ogen een heel klein beetje op. Net genoeg om m'n ogen tegen de zijden van m'n oogkas aan te drukken. Dit veroorzaakte dan die rare vlekken, omdat je ogen dus niet hun 'natuurlijke' vorm meer hebben, maar lichtelijk vervormd zijn op dat moment.

Dit klopte volgens mij wel redelijk toen ik dat hoorde, telkens dat ik 't had was ik inderdaad moe en had ik de nacht(en) daarvoor niet goed of genoeg geslapen. Vandaar mssn dat jij 't alleen hebt wanneer je moe bent.

Ik heb vanaf dan geprobeerd om gewoon genoeg te slaap te krijgen elke nacht, niet al te moeilijk. Gewoon niet te laat maken en als 't ff kan je lichaam wakker laten worden wanneer die 't genoeg vind (als je naar school / werk moet wel wekker zetten natuurlijk ).

Geen idee of dit 't antwoord is op je vraag, geen idee of 't wel een oorzaak is uberhaupt, maar d'r zijn hier volgens mij genoeg mensen die rationelere oplossingen kunnen bedenken mocht dat van mij niet goed zijn.
Oud 21-06-2008, 03:28
eatdrumseatcym_
Avatar van eatdrumseatcym_
eatdrumseatcym_ is offline
Als je jaren dag in dag uit jezelf erg strest tot het voelt alsof je hoofd ontploft. Zo erg heb ztten stressen door pijn en dwanghandelingen en je hoofd zo erg strest, alsof je erg moet drukken. En als je alsmaar kwaad bent en agressief (want ontevreden). Kan je schedel op de plekken waar de stres conecntreert (met name de zijkanten naats e ogen) uitgroeien/er breder door worden?
Kan je dat teveel aan onnodige en lelijkmakende bot ook laten wegnijden?
__________________
de ghetto in mijn hoofd - de nachtmerries - de onmacht - de hitte - lachje kan er niet vanaf.
Oud 29-06-2008, 14:14
indigo
Avatar van indigo
indigo is offline
Nee, dat kan niet. Ten eerste concentreert stress zich niet rond de ogen en ten tweede remt stress de groei juist.
__________________
you may say i'm a dreamer, but i'm not the only one (john lennon, imagine)
Oud 29-06-2008, 17:51
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Nee, dat kan niet. Ten eerste concentreert stress zich niet rond de ogen en ten tweede remt stress de groei juist.
Je kan wel hoofdpijn krijgen dat uitstraalt naar je ogen
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Oud 29-06-2008, 21:25
Verwijderd
Wat is eigenlijk de structurele functie van de wervelbogen en de doornuisteeksels? En wat voor problemen zou iemand kunnen krijgen als ze deels verwijderd zijn?
Oud 29-06-2008, 21:54
indigo
Avatar van indigo
indigo is offline
Citaat:
Je kan wel hoofdpijn krijgen dat uitstraalt naar je ogen
Ja, natuurlijk, maar dat is niet wat eatdrum... beweert. En bovendien hoeft 'stresshoofdpijn' niet per se op die plek te zitten. Dus de beredenering was nogal raar.

Citaat:
Wat is eigenlijk de structurele functie van de wervelbogen en de doornuisteeksels? En wat voor problemen zou iemand kunnen krijgen als ze deels verwijderd zijn?
In de wervelboog ligt je ruggenmerg; die is dus vooral van belang voor de bescherming van je zenuwen. De functie van je doornuitsteeksels (processi spinosi)... hmm, sowieso liggen op de onderkant daarvan facetgewrichtjes, waarmee je rug dus stabiel wordt gehouden. Maar misschien kan je wel zonder. De vraag is alleen waarom je ze zou verwijderen
__________________
you may say i'm a dreamer, but i'm not the only one (john lennon, imagine)
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Leven na de dood
**
74 16-03-2009 09:27
Levensbeschouwing & Filosofie De hemel als 'eindstation'?
wondersbestaan
151 23-03-2004 09:35
Levensbeschouwing & Filosofie Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme...
BiL@L
62 17-09-2003 04:17
Levensbeschouwing & Filosofie kerstofobie: IK HAAT KERST!
frankzinnig
71 30-03-2003 07:46
Huiswerkvragen: Exacte vakken Doping
juutje_17
8 06-04-2001 13:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:40.