Oud 30-06-2008, 02:14
Verwijderd
Citaat:
In de wervelboog ligt je ruggenmerg; die is dus vooral van belang voor de bescherming van je zenuwen. De functie van je doornuitsteeksels (processi spinosi)... hmm, sowieso liggen op de onderkant daarvan facetgewrichtjes, waarmee je rug dus stabiel wordt gehouden. Maar misschien kan je wel zonder. De vraag is alleen waarom je ze zou verwijderen
[afbeelding]
Om bij het ruggemerg te kunnen komen, bijvoorbeeld
Oud 30-06-2008, 11:18
indigo
Avatar van indigo
indigo is offline
@red5: Ehm, ja, lekker, in zenuwen snijden? Dwarslaesies maken?

Ik bedacht vanochtend dat aan die doornuitsteeksels ook spieren aangehecht zitten, dus dat is op zich ook wel nuttig
__________________
you may say i'm a dreamer, but i'm not the only one (john lennon, imagine)
Oud 30-06-2008, 15:35
Verwijderd
Citaat:
@red5: Ehm, ja, lekker, in zenuwen snijden? Dwarslaesies maken?

Ik bedacht vanochtend dat aan die doornuitsteeksels ook spieren aangehecht zitten, dus dat is op zich ook wel nuttig
Tumoren verwijderen bijvoorbeeld

Dus behalve minder bescherming van het merg is het vooral de stabiliteit die een beetje verminderd is?
Oud 30-06-2008, 21:33
indigo
Avatar van indigo
indigo is offline
Ik gok (maar daar heb ik geen verstand van) dat ze tumoren die zó dichtbij het ruggenmerg zitten niet gaan opereren, maar beginnen met bestralen of chemo oid. Volgens mij ontstaan er trouwens geen tumoren primair in het ruggenmerg/ de rug, die kunnen wel uitgezaaid zijn van bv. prostaat- of eierstokkanker.

Nouja, je ruggenmerg is op zich bést wel belangrijk voor de functies van je lichaam. Dus het is wel prettig als dat goed beschermd wordt.
En er gaat niet een 'beetje stabiliteit' verloren bij verwijdering van die uitsteeksels, daar zitten ook echt de grote rugspieren aan vast. Bijvoorbeeld de latissimus dorsi: http://nl.wikipedia.org/wiki/Musculus_latissimus_dorsi.
__________________
you may say i'm a dreamer, but i'm not the only one (john lennon, imagine)
Oud 01-07-2008, 00:08
Verwijderd
Citaat:
Ik gok (maar daar heb ik geen verstand van) dat ze tumoren die zó dichtbij het ruggenmerg zitten niet gaan opereren, maar beginnen met bestralen of chemo oid. Volgens mij ontstaan er trouwens geen tumoren primair in het ruggenmerg/ de rug, die kunnen wel uitgezaaid zijn van bv. prostaat- of eierstokkanker.
Ik kan je verzekeren, vanuit het ruggemerg zelf kunnen ook tumoren onstaan, en als die de zenuwen gaan beknellen, gaan ze vrij vlot over op operatief verwijderen

Citaat:
Nouja, je ruggenmerg is op zich bést wel belangrijk voor de functies van je lichaam. Dus het is wel prettig als dat goed beschermd wordt.
En er gaat niet een 'beetje stabiliteit' verloren bij verwijdering van die uitsteeksels, daar zitten ook echt de grote rugspieren aan vast. Bijvoorbeeld de latissimus dorsi: http://nl.wikipedia.org/wiki/Musculus_latissimus_dorsi.
Hmm, als ik het goed begrijp van wat rond wiki-en, zitten die spieren vooral direct aan de wervels vast bij de borstwervels? Hoe zit dat precies bij de lendenwervels eigenlijk?
Oud 01-07-2008, 12:03
indigo
Avatar van indigo
indigo is offline
Citaat:
Ik kan je verzekeren, vanuit het ruggemerg zelf kunnen ook tumoren onstaan, en als die de zenuwen gaan beknellen, gaan ze vrij vlot over op operatief verwijderen
Ok, ik heb mijn oncologieblok nog niet gehad

Citaat:
Hmm, als ik het goed begrijp van wat rond wiki-en, zitten die spieren vooral direct aan de wervels vast bij de borstwervels? Hoe zit dat precies bij de lendenwervels eigenlijk?
Er zitten ook spieren onderin je rug hoor . De pees van de latissimus dorsi zit sowieso aan de lendenwervels vast. Verder zitten bijvoorbeeld de m. glutaeus maximus (grote bilspier) en m. serratus posterior (daar is geen NL naam voor) aan de lendenwervels gehecht. http://en.wikipedia.org/wiki/Table_o...uman_body#Back hier staat wel een goed overzicht. Bedenk wel dat niet alleen rugspieren aan de wervels vastgehecht zitten: ook bil-, schouder-, en borstspieren. Zo genoeg?
__________________
you may say i'm a dreamer, but i'm not the only one (john lennon, imagine)
Oud 01-07-2008, 18:36
Verwijderd
Dan begin ik me een beetje af te vragen hoe ik uberhaupt nog rechtop kan staan
Oud 02-07-2008, 20:36
sinas
sinas is offline
sorry, net nieuwe topic geopend maar kan wel hier typen.
mijn vraag:
hoe kan het dat als je tijdens je menstruatie in bad gaat, je niet meer bloed!?
Oud 03-07-2008, 10:09
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
sorry, net nieuwe topic geopend maar kan wel hier typen.
mijn vraag:
hoe kan het dat als je tijdens je menstruatie in bad gaat, je niet meer bloed!?
Gewoon mazzel. Je bloed nog steeds, maar niet op dat moment, of misschien zie je dat niet door het water. Je moet niet verwachten dat het water ineens roze kleurt ofzo
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Oud 03-07-2008, 14:26
indigo
Avatar van indigo
indigo is offline
Citaat:
Dan begin ik me een beetje af te vragen hoe ik uberhaupt nog rechtop kan staan
? Ben wel benieuwd nu.
__________________
you may say i'm a dreamer, but i'm not the only one (john lennon, imagine)
Oud 03-07-2008, 15:56
blablatje
blablatje is offline
Citaat:
sorry, net nieuwe topic geopend maar kan wel hier typen.
mijn vraag:
hoe kan het dat als je tijdens je menstruatie in bad gaat, je niet meer bloed!?
Als je rustig stilzit of stilligt is je menstruatie ook rustiger doordat dan niet meer de zwaartekracht en bewegingen van je buik het vloeien stimuleren. En in bad zit je rustig stil. Je bloedt nog wel, maar veel minder dan wanneer je actief bezig bent. Daardoor merk je het niet echt.
Oud 04-07-2008, 14:31
Verwijderd
Citaat:
? Ben wel benieuwd nu.
Nou, vooral omdat ze bij mij tussen L1 en L5 een deel van de wervelbogen hebben verwijderd om een Ependymoom te kunnen weghalen. En ik heb niet het idee dat mijn rugspieren daardoor verzwakt zijn
Oud 05-07-2008, 21:09
zoemzoem
Avatar van zoemzoem
zoemzoem is offline
Het ligt er natuurlijk aan waar ze precies het deel hebben weggehaald (toch niet de hele wervelschijf?) en hoeveel, maar ze kunnen mbv staven en schroefjes je rug weer gewoon 'normaal' stabiel maken. Misschien dat ze niet de stukjes hebben weggehaald waar je spieren aanhechten?
__________________
Druk is een kwestie van prioriteiten stellen.
Oud 10-07-2008, 15:29
Poor twisted me
Avatar van Poor twisted me
Poor twisted me is offline
Is het "normaal" om vrijwel altijd (wanneer je je avondeten om 17:00 uur hebt gehad) rond een uur of 11 weer te vergaan van de honger? Terwijl je gewoon altijd goed eet?

Ik heb hier dus namelijk last van. Vaak genoeg heb ik om 12 uur in bed nog een verschrikkelijk hongergevoel. Net eten voordat je gaat slapen is ook niet goed, dus dat doe ik dan vrijwel ook nooit. Omdat ik dan juist weer niet kan slapen omdat ik teveel energie heb.
__________________
It's all fun and games, until someone looses an eye...than it's fun and games you can't see
Oud 10-07-2008, 16:11
blablatje
blablatje is offline
Ja, een normale maaltijd heeft drie tot vijf uur nodig om je maag te passeren, daarna kun je weer een hongergevoel krijgen.
Oud 13-07-2008, 18:30
eatdrumseatcym_
Avatar van eatdrumseatcym_
eatdrumseatcym_ is offline
In mijn jeugd maakte ik mee dat mijn moeder door veel stres een aangezichtsverlamming kreeg. Een zenuw aan een kant van haar gezicht raakte, ja hoe zeg je dat.. kapot/beschadigd? Waardoor een kant van het gezicht ahw. "hing" Je hebt dan geen lach meer, controle over gezichtspieren aan een kant. Hoe ontstaat een aangezichtsverlamming weet iemand dat toevallig? Is er echt maar een zenuw die dat veroorzaakt en waar loopt die precies?
__________________
de ghetto in mijn hoofd - de nachtmerries - de onmacht - de hitte - lachje kan er niet vanaf.
Oud 16-07-2008, 14:35
zoemzoem
Avatar van zoemzoem
zoemzoem is offline
Hier staat wel een verhaal: http://www.kno.nl/voorlichting/aange...verlamming.php
__________________
Druk is een kwestie van prioriteiten stellen.
Oud 19-07-2008, 17:50
moon
Avatar van moon
moon is offline
Dit is alleen gebaseerd op mijn eigen ervaring, dus misschien ben ik de enige die het heeft:

Hoe komt het dat als je ongesteld bent, je alles veel intenser ervaart?Ik hoor de geluiden veel harder, muziek raakt me veel dieper, ik ben veel vrolijker of somberder etc. Ik snap wel dat het met hormonen te maken heeft e.d maar ik vraag me toch af wat er gebeurt in het lichaam dan? Met name dat ik geluiden harder hoor, begrijp ik niet.
__________________
wees jezelf er zijn al zoveel anderen (loesje)
Oud 26-07-2008, 19:11
gclover1992
gclover1992 is offline
ik ben 16 jaar en pak al 1 of 2 jaar een pil die mijn acnee vermindert (en dus mijn hormonen minderen denk ik?) nu vraag ik mij of ofdat mijn borsten dan stoppen met groeien door die pil? kan iemand me helpen?

x alvast bedankt
Oud 26-07-2008, 20:32
blablatje
blablatje is offline
De pil heeft geen invloed op het groeien van je borsten, dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Hoogstens kunnen ze er juist iets groter door lijken doordat je iets meer vocht in je borsten vasthoudt met de pil.
Oud 03-08-2008, 01:03
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Wat gebeurt er precies in je hoofd als je hoofdpijn hebt? Zwellen je hersenen dan op oid?

En waarom krijg je altijd pijn achter je ogen als je snel een koud drankje op probeert te drinken?
Oud 05-08-2008, 01:09
eatdrumseatcym_
Avatar van eatdrumseatcym_
eatdrumseatcym_ is offline
Kan vroeg leren lopen platvoeten bevorderen?
__________________
de ghetto in mijn hoofd - de nachtmerries - de onmacht - de hitte - lachje kan er niet vanaf.
Oud 05-08-2008, 10:23
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Wat gebeurt er precies in je hoofd als je hoofdpijn hebt? Zwellen je hersenen dan op oid?
Hoofdpijn kan veel oorzaken hebben, maar de meest voorkomende is spierspanning. Je spant dan je spieren (ongemerkt) aan in je schouders, nek, op je hoofd en achter je ogen. Na een tijdje verkrampt te zijn gaat dat zeer doen.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Oud 05-08-2008, 13:03
Little Sister
Avatar van Little Sister
Little Sister is offline
We waren deze vakantie naar Vietnam, heel leuk allemaal. Alleen zoals het een echte vakantie betaamt ging er natuurlijk iets mis. Mijn vader en ik gingen onderuit met de scooter en hij had een gemeen diep wondje in zijn elleboog. We konden het bot 'zien' en door de temperatuur en vochtigheid genas het moeilijk.

We hebben het veel ontsmet en vaak verband eromheen, waar het wondvocht doorheen kwam. Maar toen gebeurde er nog iets vreemders, er kwam een stukje vlees (oid?) uit het wondje zetten. En toen na een uurtje of 2, trok het stukje vlees zich weer terug. Dit ging voor mn vader gepaard met pijn, hij voelde dat dingetje zich terugtrekken. De avonden daarna gebeurde t telkens weer, net als r een korstje op zat.

Het is inmiddels genezen in nederland en er komt geen vlees meer uitzetten. Maar ik zou graag willen weten, what the hell? Wat is dat wat eruit komt zetten?
__________________
Your only friends are make believe
Oud 06-08-2008, 19:27
Verwijderd
Is het mogelijk dat je van zonlicht depressief word? ja normaal is het ondersom.
Oud 09-08-2008, 17:53
indigo
Avatar van indigo
indigo is offline
Citaat:
Kan vroeg leren lopen platvoeten bevorderen?
Het lijkt me onlogisch: platvoeten krijg je niet door veel te lopen (dan zouden alle oude mensen immers platvoeten hebben), die zijn gewoon aangeboren. En ja, wat is 'vroeg leren lopen'? Het ene kind leert lopen met 9 maanden, de ander pas met 2 jaar. Volgens mij gaat een kind gewoon lopen als ie daar rijp voor is.

Citaat:
We waren deze vakantie naar Vietnam, heel leuk allemaal. Alleen zoals het een echte vakantie betaamt ging er natuurlijk iets mis. Mijn vader en ik gingen onderuit met de scooter en hij had een gemeen diep wondje in zijn elleboog. We konden het bot 'zien' en door de temperatuur en vochtigheid genas het moeilijk.

We hebben het veel ontsmet en vaak verband eromheen, waar het wondvocht doorheen kwam. Maar toen gebeurde er nog iets vreemders, er kwam een stukje vlees (oid?) uit het wondje zetten. En toen na een uurtje of 2, trok het stukje vlees zich weer terug. Dit ging voor mn vader gepaard met pijn, hij voelde dat dingetje zich terugtrekken. De avonden daarna gebeurde t telkens weer, net als r een korstje op zat.

Het is inmiddels genezen in nederland en er komt geen vlees meer uitzetten. Maar ik zou graag willen weten, what the hell? Wat is dat wat eruit komt zetten?
Ik heb geen idee wat het is, maar je zou ff naar de huisarts kunnen bellen, ook om het nog even te controleren. Als het zo'n diepe wond was is het toch wel fijn als je zeker weet dat alles goed geneest enzo.
__________________
you may say i'm a dreamer, but i'm not the only one (john lennon, imagine)
Oud 26-08-2008, 09:45
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Wat is ongeveer het maximale gewicht dat je zou moeten kunnen tillen voor het ongezond wordt? Ik heb op een site gelezen dat je wettelijk maximaal 23 kg mag tillen, maar dat krijg ik niet eens van de grond. En ik heb ook wel eens gehoord dat je met backpacken maximaal 1/5e van je gewicht mee mag dragen, maar dat is wel anders dan even dingen van hier naar daar dragen neem ik aan, want dan is 1/5 wel heel erg weinig. Maar op mijn werk draag ik dus dingen van meer dan 1/3 van mijn gewicht en ik vroeg me af of dat kwaad kon?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 24-09-2008, 20:25
indigo
Avatar van indigo
indigo is offline
Sorry Vogelvrij, ik heb geen (zeker) antwoord op je vraag. Voor wandelvakanties (waarbij je dus de hele dag alles op je rug draagt) geldt idd geloof ik 1/5-1/4 van je gewicht. Voor werk gelden er hele andere normen, vooral ook afhankelijk van hoe vaak je moet tillen en op welke manier.

Weet iemand misschien hoe het komt dat een warme kruik helpt tegen bijvoorbeeld buikpijn? Is het alleen maar doordat er dan meer bloed naar die plaats gaat of zouden er nog meer ideeen achter zitten?
__________________
you may say i'm a dreamer, but i'm not the only one (john lennon, imagine)
Oud 25-09-2008, 01:24
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
de warme kruik helpt volgens mij vooral krampen, en dan is de oorzaak van de verlichting van de pijn dat de spieren (organen) ontspannen, en daardoor minder krampen geven.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Oud 25-09-2008, 11:19
indigo
Avatar van indigo
indigo is offline
Maar hoe kómt het dan dat warmte helpt tegen krampen? En daarnaast helpt warmte bijvoorbeeld ook bij spierpijn en gewrichtspijn, hoe werkt dat dan?
__________________
you may say i'm a dreamer, but i'm not the only one (john lennon, imagine)
Oud 25-09-2008, 11:52
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Maar hoe kómt het dan dat warmte helpt tegen krampen? En daarnaast helpt warmte bijvoorbeeld ook bij spierpijn en gewrichtspijn, hoe werkt dat dan?
Ik gok dat het tegen kramp werkt, omdat het de doorbloeding van je spieren verbeterd. Dit zorgt de voor dat het tekort (van volgens mij ATP) sneller wordt opgelost. Dit zorgt er voor dat de spier weer kan ontspannen. Kramp wordt (zover ik weer) veroorzaakt omdat er een tekort is aan calcium in de spieren om ze te laten ontspannen.

Ik gok dat hetzelfde bij spierpijn het idee is. AJB Ren
__________________
Altijd nuchter
Oud 26-09-2008, 18:52
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Citaat:
Wat is ongeveer het maximale gewicht dat je zou moeten kunnen tillen voor het ongezond wordt? Ik heb op een site gelezen dat je wettelijk maximaal 23 kg mag tillen, maar dat krijg ik niet eens van de grond. En ik heb ook wel eens gehoord dat je met backpacken maximaal 1/5e van je gewicht mee mag dragen, maar dat is wel anders dan even dingen van hier naar daar dragen neem ik aan, want dan is 1/5 wel heel erg weinig. Maar op mijn werk draag ik dus dingen van meer dan 1/3 van mijn gewicht en ik vroeg me af of dat kwaad kon?
Redelijk verlate reactie nog, maar toch.

Er bestaat in principe geen maximaal gewicht waarboven tillen ongezond wordt. Als je iets van de grond tilt en je kijkt naar voren met een geholde rug (door je knieën zakkend) kun je zo zwaar tillen als je kracht dat toelaat.
De arbowet gaat er vanuit dat je bij sommige beroepen misschien wel 200 keer op een dag wel iets op moet tillen (denk aan stratenmakers/bouwvakkers of iets dergelijks), daarom is er een maximum aan het gewicht, want die mensen zullen er niet bij elke beweging op letten dat hun rug netjes gehold is natuurlijk..

Het kan dus absoluut geen kwaad als je af en toe wat zwaars tilt als je maar zorgt dat je een rechte houding hebt. Als je er een eind mee moet lopen en je voelt wat spanning op je onderrug kan dat helemaal geen kwaad, zolang je je rug maar recht houdt.

Tiltechnieken: http://www.ergonomiesite.be/links/Tiltechnieken.pdf

(Ik weet trouwens zeker dat jij makkelijk 50kg op kunt tillen als je met goede techniek tilt)
__________________
Ąƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Oud 26-10-2008, 00:06
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Wanneer is een moedervlek nou risicovol? Als hij constant jeukt en van kleur en vorm verandert of al als hij af en toe jeukt?
Oud 26-10-2008, 10:32
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
@Hulk: 50 kilo! Dat is al een heel stuk meer dan dat ik zelf weeg hč, dan heb ik nog wel veel aan techniek te leren Boven de 15 kilo krijg ik het niet eens meer van de grond Maar goed, ik probeer wel altijd met een geholde rug te tillen, dus denk dat het dan allemaal nog wel meevalt.

@fizzle: af en toe jeuken is niet meteen gevaarlijk, je kan overal wel eens jeuk hebben. Maar als ze van kleur en/ of verandert of je vertrouwt het toch niet echt, kun je altijd langs de dokter?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 30-10-2008, 14:02
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
@Hulk: 50 kilo! Dat is al een heel stuk meer dan dat ik zelf weeg hč, dan heb ik nog wel veel aan techniek te leren Boven de 15 kilo krijg ik het niet eens meer van de grond Maar goed, ik probeer wel altijd met een geholde rug te tillen, dus denk dat het dan allemaal nog wel meevalt.

@fizzle: af en toe jeuken is niet meteen gevaarlijk, je kan overal wel eens jeuk hebben. Maar als ze van kleur en/ of verandert of je vertrouwt het toch niet echt, kun je altijd langs de dokter?
Dankjewel Ja, mijn moeder zat erover te stressen omdat een vriendin van haar laatst huidkanker bleek te hebben. Maar dat zal eigenlijk ook wel meevallen op mijn leeftijd.
Hoe weinig weeg jij zeg!
Oud 28-11-2008, 21:17
xxChange
Avatar van xxChange
xxChange is offline
Is het schadelijk voor je als je 2 weken lang ongeveer iedere dag een asprientje neemt? Heb de hele tijd al last van vervelende griepklachtjes als hoofdpijn, verhoging, spierpijn, rugpijn etc. waarvoor ik hooguit 1 asprientje per dag neem.
Oud 28-11-2008, 22:19
blablatje
blablatje is offline
Citaat:
Is het schadelijk voor je als je 2 weken lang ongeveer iedere dag een asprientje neemt? Heb de hele tijd al last van vervelende griepklachtjes als hoofdpijn, verhoging, spierpijn, rugpijn etc. waarvoor ik hooguit 1 asprientje per dag neem.
Neehoor, kan niet zo veel kwaad op zo'n korte termijn - als je het langer gebruikt krijg je kans op maagbloedingen en moet er dus een maagbeschermingstablet bij, maar met eentje per dag niet. Maar je kunt wel veel beter paracetamol gebruiken, dat is effectiever als pijnstilling en dempt bovendien de verhoging.
Oud 03-12-2008, 17:35
Verwijderd
Citaat:
Mijn broertje (gezonde jongen, 19 jaar) heeft waarschijnlijk pleuritis (onsteking van het longvlies) en nou vroegen mijn moeder en ik ons af, hoe kom je nou aan zoiets? Het is niet echt iets waar zo een bacterie of virus bij kan komen, het enige wat ik me voor kon stellen is dat het vanuit een longontsteking kon komen. Ik heb gister wat gegoogeld maar heb nog geen antwoord gevonden op deze vraag
Zakwoordenboek der geneeskunde zegt: " als complicatie van of in aansluiting aan ontstekingsprocessen van de longen.

* dus dit zou zeggen dat het idd vanaf een longontsteking komt... het ligt er trouwens wel aan welke pleuritis hij heeft......
Oud 09-01-2009, 20:47
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Kan oogvocht bevriezen? En op hoeveel graden (onder nul)?
Oud 10-01-2009, 11:21
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Citaat:
Kan oogvocht bevriezen? En op hoeveel graden (onder nul)?
Op niks gebaseerd denk ik dat het vast kan, maar doordat er zout in zit op -4 of -8 ofzo? Maar om je ogen zou ik me geen zorgen maken want daar heb je natuurlijk het lichaam wat het warm houdt.
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Oud 11-01-2009, 11:26
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Kan oogvocht bevriezen? En op hoeveel graden (onder nul)?
Volgens mij zijn er wel verhalen van mannen bij de Elfstedentocht die bevroren ogen hadden. Maar je hebt inderdaad je lichaam die ook je ogen warm houdt, dus het zal niet zo snel gaan bevriezen.
Oud 11-01-2009, 15:21
spectacular
Avatar van spectacular
spectacular is offline
waarom doet het pijn als er zout of zuur in een wondje komt?

Oud 11-01-2009, 15:33
spectacular
Avatar van spectacular
spectacular is offline
Citaat:
Voor de voortplanting. Voor de vrouw is lekkere seks niet echt belangrijk voor de bevruchtingskans, maar voor een man is het van belang om klaar te komen, anders krijg je geen nageslacht. Echter, de vrouw moet de seks wel lekker vinden. Anders krijg je haar niet zover om geslachtsgemeenschap bij te hebben. (gebaseerd op dieren dit he ) En het blijkt dat een orgasme bij vrouwen waarschijnlijk toch tot een snellere en betere bevruchting kan leiden. Borsten zijn ook voor de aantrekkingskracht voor de mannen.

verder is uit de embryologie de clitoris analoog aan de eikel in de zin van: bij een (nog niet m/v)vrucht groeit een uitstulpinkje bij de man uit tot penis, en bij een vrouw slinkt hij een beetje in tot clitoris. ze ontstaan dus uit hetzelfde!
Oud 13-01-2009, 17:42
Verwijderd
waarom raakt een lichaam "op".
wat verandert er?
Oud 13-01-2009, 18:48
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Citaat:
waarom raakt een lichaam "op".
wat verandert er?
Dat zit hem in het "slijten"van de cellen van je lichaam.

Cellen in je lichaam bevatten DNA waar op staat dat een cel eens in de zoveel tijd moet delen om daarna dood te gaan. Zo vernieuwt het lichaam zich als het ware. Er rijdt een soort van karretje over dat DNA (primer), leest het af en kan dan een nieuwe maken. Alleen op het stukje waar die primer begint kan hij niet lezen want daar staat ie zelf op. Zo wordt het DNA telkens een stukje korter na elke deling. Dat is niet zo heel erg omdat er een stukje nutteloos DNA aan het uiteinde zit (telomeer) maar op een gegeven moment is dat op en raakt er toch belangrijke informatie verloren. Dan wordt de kwaliteit van die cellen dus minder en op den duur ook van het lichaam.. Sneldelende cellen hebben dat eerder dan langzaamdelende. Nu hopen dat ik het goed onthouden heb
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Oud 13-01-2009, 19:28
PatoLoco
PatoLoco is offline
Dit klopt wel min of meer denk ik ja...

Alle multicellulaire organismen (organismen die uit meerdere cellen bestaan dus) sterven uiteindelijk. Veel van deze organismen kunnen de dood echter uitstellen door oudere cellen te vervangen door nieuwe cellen.

Zoals marrel echter al aantoont, kan dit proces niet eeuwig blijven duren.

Er zijn bomen die duizenden jaren oud zijn (Pinus aristata is er één van, maar die wordt denk'k wel 'maar' 1500 jaar ofzo. De oudste bomen zijn iets van'n 4000 jaar oud denk ik, ongelofelijk maar waar). Echter, geen enkele levende cel is ouder dan enkele jaren! Het geheel blijft dus in leven omdat de individuele cellen zich kunnen herstellen.

Op een bepaald punt zullen de cellen echter afsterven (doordat er degeneratie is) wat de functie van de organen verstoort.

Na het groeiproces start het verouderingsproces: zowat alles wat achteruit kan gaan, doet dit ook (longcapaciteit daalt, spierweefsel breekt af, hartproblemen,...). Veel vissen en reptielen remmen het verouderingsproces door heel hun leven lang te groeien.

De veroudering van veel organen is te wijten aan het feit dat de cellen afsterven. Dit kan je ook zien in het gewicht van oude organen, die zullen gemiddeld minder wegen dan 'verse' organen.
Oud 14-01-2009, 00:59
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Wat hier boven gezegd is. En google maar eens op "telomeer" CreativeMusic. Dit speelt een hele belangrijke rol bij dit proces.
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Oud 14-01-2009, 15:48
Verwijderd
dankje marrel, patoloco en ddm.
ik had zelf ook al zoiets in gedachten, maar kon het moeilijk onder woorden brengen.

ps: dus eencellige dieren gaan nooit dood? pantoffeldiertjes etc.
Oud 14-01-2009, 18:31
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Ik denkkkkkkk in principe niet. Maar ik vermoed dat er in de praktijk bij de voortplanting (ook vorm van celdeling in feite) wel eens ooit wat DNA fouten worden gemaakt waardoor ze niet meer levensvatbaar zijn. Maar het gros zal wel sterven doordat het voedsel op is, ze vertrapt worden of eh zoiets.
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Oud 14-01-2009, 23:39
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Grof gezegd gaan eencellige dieren nooit dood omdat ze zich kunnen delen. Eigenlijk wordt het DNA steeds overgegeven. In dit geval staat het "individu" gelijk aan het DNA. Binnen de groep van die gelijke individuen (even kort gezegd afstammelingen) kunnen er natuurlijk wel doden vallen. Het ene organisme is het andere niet; aangezien factoren van buiten af ook invloed hebben op het leven. Schadelijke stoffen bijvoorbeeld, waarvan we in het dagelijks leven gebruik maken. Denk aan conserveringsmiddelen en antibiotica. Maar ook in de natuur kan het milieu veranderen waardoor sommige dood gaan. Ook kan de hele groep dood gaan en ook door DNA foutjes zullen sommige het niet overleven.

Uiteraard is dit wat simpel uitgelegd. De werkelijkheid is iets moeilijker, maar ik hoop dat je het wat meer snapt
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Leven na de dood
**
74 16-03-2009 10:27
Levensbeschouwing & Filosofie De hemel als 'eindstation'?
wondersbestaan
151 23-03-2004 10:35
Levensbeschouwing & Filosofie Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheďsme...
BiL@L
62 17-09-2003 05:17
Levensbeschouwing & Filosofie kerstofobie: IK HAAT KERST!
frankzinnig
71 30-03-2003 08:46
Huiswerkvragen: Exacte vakken Doping
juutje_17
8 06-04-2001 14:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:56.