Oud 16-09-2009, 23:50
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Citaat:
Snelle koolhydraten is misschien het verkeerde woord... Maar ik heb wel eens een studie gelezen waaruit bleek dat melk het insulinepeil in dezelfde mate verhoogde als dextrose.

En dat verzadigde vetten ongezond zijn is iets wat nooit onomstotelijk bewezen is. Er zijn dieten zoals 'het anabolische dieet' waarbij je voor een groot deel verzadigde vetten binnenkrijgt. Wat betreft cholesterol las ik dit laatst:

Facts on Cholesterol. You can find studies showing that high cholesterol levels will make you live longer and more immune to infections & diseases than low cholesterol levels. More facts:

* Your Body Makes Cholesterol. Your liver makes 3-6x more cholesterol than you can get eating eggs and other animal products.
* Cholesterol is Vital To Your Body. You need it for the production of steroid hormones like Testosterone and to build & repair cells.
* Dietary Cholesterol Isn’t Bound to Blood Cholesterol. There’s no relation to cholesterol & saturated fat intake to higher cholesterol levels.

(stronglifts.com)
Dit klopt allemaal. Verzadigd vet is goed voor je. Mensen met een hoge intake leven langer dan mensen met een lage intake van verzadigd vet. En mensen met een hoge cholesterolspiegel leven langer dan mensen met een lage cholesterolspiegel. Cholesterol veroorzaakt ook geen hart -en vaatziekten; dit is dan ook nooit bewezen. Mensen letten te veel op hun vetinname, wat dus eigenlijk niet hoeft. Koolhydraten zijn de echte killers. Dit schopt je lichaam en je insulinespiegel in de war.
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Oud 17-09-2009, 01:14
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Citaat:
Dit klopt allemaal. Verzadigd vet is goed voor je. Mensen met een hoge intake leven langer dan mensen met een lage intake van verzadigd vet. En mensen met een hoge cholesterolspiegel leven langer dan mensen met een lage cholesterolspiegel. Cholesterol veroorzaakt ook geen hart -en vaatziekten; dit is dan ook nooit bewezen. Mensen letten te veel op hun vetinname, wat dus eigenlijk niet hoeft. Koolhydraten zijn de echte killers. Dit schopt je lichaam en je insulinespiegel in de war.
Je uitspraken raken kant noch wal.. Ik maak geen enkele claim die jij noemt.

Ik zeg; het is niet onomstotelijk bewezen dat verzadigde ongezond zijn. Jij weet daar van te maken dat ik zeg dat verzadigde vetten goed zijn voor je. . Je durft zelfs te beweren dat ik meen dat het voor betere levensverwachting zorgt...

Ik denk alleen wel dat de risico's wat betreft verzadigd vet en cholesterol zwaar overschat worden. Er zijn zoveel mythes en tegenstrijdigheden in wetenschappelijk onderzoek dat het wel belangrijk is sceptisch te zijn tegenover 'waarheden' als bijvoorbeeld dat je zoveel mogelijk verzadigd vet moet mijden. Elke zoveel jaar komt er weer een studie die volkomen het tegendeel bewijst van iets dat eerder als 'waarheid' werd aangenomen.
Dat jij niet eens ff de moeite doet een beetje te beargumenteren geeft alleen maar aan dat je waarschijnlijk nooit eens ergens over nadenkt en alles als zoete koek slikt.

Ik zou persoonlijk trouwens nooit iemand adviseren the anabolic diet te volgen oid, maar ik denk dat 2-3 liter melk per dag drinken echt geen kwaad gaat doen als je als doel hebt aankomen. Makkelijke manier om voldoende calorieën binnen te krijgen.

Als melk zo slecht is, waarom geven moeders het dan in godsnaam aan hun babies?
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Oud 17-09-2009, 12:49
PatoLoco
PatoLoco is offline
Moedermelk is heus niet hetzelfde als gewone melk

Er zijn trouwens heel wat mensen die van mening zijn dat melk drinken heus niet zo afschuwelijk gezond is als altijd beweerd wordt. En dat heeft niet noodzakelijk iets te maken met vet/cholesterol. Net zoals jij beweert dat je sceptisch moet zijn over onderzoeken, moet je misschien ook een beetje sceptisch zijn over hoe gezond melk echt is. Wie gelijk heeft, weet ik niet maar het is toch altijd goed om dingen vanuit verschillende perspectieven te bekijken...


En misschien was hetgene dat DDM zei wel gewoon een aanvulling op wat jij zei... 't Is maar hoe je't interpreteert... Jij zegt iets, DDM zegt dat wat je zei klopt en begint dan over cholesterol te praten. Door zijn zinsconstructie en gebrek aan alinea's enzo lijkt't wel'n beetje alsof hij insinueert dat hij enkel jouw uitspraken bevestigd maar ik denk dat dat niet de bedoeling was.


edit: Oh en ik wil niet beweren dat melk drinken ongezond is, gewoon wel benadrukken dat melk misschien wel wat overrated is

Laatst gewijzigd op 17-09-2009 om 12:54.
Oud 17-09-2009, 13:13
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Moedermelk heeft vrijwel dezelfde voedingswaarde als 'gewone' volle melk... (Iets vetter zelfs nog)

Ik zeg ook niet dat je de rest van je leven 2-3 liter melk moet drinken op een dag. Gewoon net zo lang totdat je op je doelgewicht zit.
Als je het consequent bovenop je normale voeding doet is daar maar 2 tot 3 maand voor nodig. Ik heb wel eens gehoord van iemand die 10kg in 25 dagen aankwam door 4 liter melk per dag te drinken.

En weet jij geen sarcasme te detecteren in DDM's post? Ik wel
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Oud 17-09-2009, 15:48
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Citaat:

En weet jij geen sarcasme te detecteren in DDM's post? Ik wel
PataLoco is beter in interpreteren en begrijpend lezen dan jij. Daarnaast is je gevoelsbeleving ook zeer laag aangezien het niet sarcastisch is bedoeld.


Het hele cholesterolgebeuren is een grote farce. Het wordt gebruikt om de buidel te spekken van grote farmaceutische bedrijven, bepaalde artsen en bedrijven als Becel.

De cholesterolhypothese bestond vroeger uit 2 delen. Het eerste deel bestond uit het gegeven dat eten met veel verzadigd vet en veel cholesterol leidt tot een verhoogd cholesterol in het bloed en zodoende dus slecht voor je is. Dan kom je automatisch bij het tweede deel van deze hypothese: cholesterol veroorzaakt hart -en vaatziekten. Deel 1 is al jaren geleden ontkracht en zelfs voorstanders van deze hypothese moesten dit toegeven. Vele studies hebben al laten zien dat het eten van verzadigd vet gepaard gaat met een afname van het totale sterftecijfer en het sterftecijfer aan hart -en vaatziekten. Daarnaast is het biochemisch onmogelijk dat verzadigd vet en cholesterol in het eten de cholesterolspiegel in het bloed chronisch zouden verhogen. Frankrijk is het mooiste voorbeeld. In Frankrijk eten ze maar raak en hebben daarmee ook het hoogste cijfer van verzadigde vetiname. Maar toch is het sterftecijfer aan hart -en vaatziekten het laagst van heel Europa. En deze trend zie je ook in andere landen met een hoge inname.

Daarnaast zou cholesterol hart -en vaatziekten veroorzaken. Dit is nooit bewezen en juist het tegendeel wel. Lage cholesterolspiegels gaan gepaard met een grote sterfte aan hart -en vaatziekten en gepaard met een hogere totale sterfte. Zelfs de Framinghamstudie, de nummer 1 studie in de wereld wat betreft risicofactoren voor HVZ toonde dit aan. En dat klinkt ook erg plausibel aangezien cholesterol obligaat is voor het lichaam. Cellen bestaan uit cholesterol, hormonen bestaan uit cholesterol etc. Er bestaat zelfs een syndroom met een aangeboren lage cholesterolspiegel met allemaal kwalen tot gevolg.

De eerste generatie cholesterolverlagers was een grote mislukking. De sterfte onder de mensen nam juist toe. Alleen maar als gevolg van het laten dalen van deze spiegel. De nieuwe generatie, de statines, doen dat minder. Ze lijken te beschermen tegen hart -en vaatziekten. Maar dit doen ze niet door het cholesterol te verlagen, maar door hun pleiotrope effecten. Effecten waarbij de bloedvaten door een bepaald mechanisme worden beschermd. De nadelige effecten van cholesterolverlaging lijken dan opgeheven te worden door de gunstige effecten. Het mooiste voorbeeld is de relatie tussen cholesterol en een beroerte. Deze relatie is er namelijk niet, sterker nog een lage cholesterolspiegel is een risicofactor voor het ontwikkelen van een beroerte. Dit is in Japan vroeger een groot probleem geweest. Daar was de inname van cholesterol zo laag dat veel mensen een beroerte kregen. Er heeft toen verplicht een toegenomen consumptie van cholesterol plaatsgevonden en zie daar: het aantal beroerten neemt af. Dus een lage cholesterolspiegel is een risicofactor voor een beroerte, maar toch beschermt een statine tegen het krijgen van een nieuwe beroerte, rara hoe kan dat. Dat kan dus nooit via de cholesterolweg zijn.

En er zijn genoeg meer argumenten te verzinnen. Want cholesterol zou plaques maken op de vaatwand en zodoende tot hart -en vaatziekten leiden. Maar waarom zijn dan alleen slagaders aangedaan? Cholesterol zit door je hele bloed, dus dat is vreemd. Je aders blijven vrij van aanslag. En als je een ader inbouw in het slagaderelijk systeem ontwikkelt het wel plaques. En als je een slagader inbouwt in het aderlijke systeem verdwijnen de plaques. En waarom is niet de hele wand van je slagaders aangedaan, maar bepaalde plaatsen, als het cholesterol in je vaatwand zou neerslaan. Hoe kan het dan mensen met een lage cholesterolspiegel van zichzelf, ook plaques kunnen vormen? Genoeg argumenten om de cholesterolhypothese tegen te spreken. Cholesterol veroorzaakt geen hart -en vaatziekten.

Ben benieuwd hoe lang dit nog duurt voordat de grote farmaceutische bedrijven en bepaalde artsen dit toegeven. Waarschijnlijk duurt dat nog wel even. Want ze vangen er immers tonnen met geld mee. Iedereen aan de statines is het motto want cholesterol is levensgevaarlijk. Klinkt ongeloofwaardig, maar er speelt zeker een vorm van corruptie binnen dit soort bedrijven. Zelfs zo erg dat bepaalde onderzoeksresultaten van statinenstudies worden achtergehouden of gemanipuleerd. Ze denken alleen maar aan geld verdienen. Kijk naar Vioxx. Al jaren was binnen het bedrijf bekend dat dit schadelijk was voor het hart, maar alsnog is het jaren op de markt gebleven.

En er zijn nog tal van andere studies en factoren die laten zien dat cholesterol helemaal niet slecht is, net zoals verzadigde vetten. Te lang om dit allemaal hier te beschouwen.
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Oud 17-09-2009, 16:40
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Even goeie vrienden dan haha

Juist omdat je zoveel voor waarheid aangenomen clichés aanhaalde dacht ik dat je sarcastisch was. Eigenlijk vooral vanwege die koolhydraten, want iemand zoals ik, benut die eigenschappen van simpele koolhydraten juist voor mn voordeel.

Als je toevallig wat studies hebt zou je die dan als bijlage kunnen posten? Vind ik wel interessant leesvoer
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ

Laatst gewijzigd op 17-09-2009 om 16:45.
Oud 18-09-2009, 17:50
handschoen
Avatar van handschoen
handschoen is offline
Hoi, ik heb ook even wat vragen!

Ik ben niet echt een broodfan en heb daarom met periodes best wel veel moeite om mijn brood naar binnen te werken. Ik heb inmiddels wel "lekker" brood gevonden, maar dan nog blijft het soms moeilijk. Ik heb het mezelf ook wel min of meer aangeleerd om het wel te eten, maar van harte gaat het niet. Geroosterd brood gaat overigens wel een stuk makkelijker.

's Ochtends ga ik sowieso al wel voor broodvervangers als brinta of muesli/cruesli met yoghurt. Gelukkig ontbijt ik in ieder geval wel. (had ik ook nogal een lange tijd moeite mee)

Naast het gewone brood ('s middags dus, 1 of 2 plakken) eet ik bijvoorbeeld ook wel rijstewafels, volkorencrackers en volkorenbeschuit. Nu gaan die drie dingen er dus wel een stuk makkelijker in! Maarja, ik vraag me af of dat wel een volwaardige lunch kan zijn qua hoeveelheid.

Nu is mijn vraag dus eigenlijk: hoe kan je, als je weinig brood eet, toch aan genoeg voedingsstoffen komen? Zijn de dingen die ik noem wel gewoon goede broodvervangers of goede toevoegingen? Want rijstewafels bijv. voegen in principe niet veel toe aan je voedingspatroon qua calorieën en voedingsstoffen, lijkt me.

En weten jullie misschien nog andere goede broodvervangers/toevoegingen die ik zou kunnen uitproberen?
Oud 18-09-2009, 18:33
Yana
Avatar van Yana
Yana is offline
Wat ik weet mbt brood en crackers is dat 2 crackers (met boter en beleg) gelijk staan aan één boterham. Maar qua vezels en voedingsstoffen is brood vaak wel veel gezonder.. dus misschien kan je met jezelf afspreken dat je van je (bijv) 3 boterhammen bij de lunch er 1 vervangt voor 2 crackers, en 2 gewoon roostert oid? Rijstwafels lijken me niet erg volwaardig, sowieso niet vanwege de kcal maar ik denk ook niet echt vanwege de voedingswaarde. Ik heb me alleen nooit erg in rijstwafels verdiept, ik was meer van de crackers .
__________________
She lives on disillusion road, we go where the wild blood flows
Oud 19-09-2009, 15:22
handschoen
Avatar van handschoen
handschoen is offline
Bedankt voor je reactie.

Dat zou ik inderdaad wel eens een tijdje kunnen proberen. Dat van die rijstewafels dat dacht ik dus ook al. Wel jammer, want dat vind ik juist wel makkelijk om te eten.
Oud 21-09-2009, 16:45
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Het lijnen gaat hier nu lekker. Ik merk nu dat ik steeds een week stil sta (en dan denk dat het totaal niet gaat) en de week erop in eens hard ga. Ik ben nu 40 dagen bezig en ben 3,5 kilo kwijt.
Hoe gaat het met de andere afvallers en aankomers?


Nu heb ik nog een vraag: ik ben 's ochtends erg moeilijk als het op mijn ontbijt aan komt. Ik eet al mijn hele leven boterhammen met pindakaas en/of hagelslag als ontbijt. Eet ik dat niet, dan is mijn dag echt goed verpest. Het enige wat ik 's ochtends wél nog verdraag is van die cornflakes dingen. Het liefst dan wel de chocola variant, want de rest vind ik niet erg lekker.
Nu heeft kellogs Special K pure chocolade. Pure chocolade is volgens mij niet enorm ongezond. En uit dit topic vernam ik dat al die koolhydraten (uit brood, pindakaas en hagelslag) niet echt handig zijn bij het afvallen. Zou dat Kellogs product dan al een vooruitgang zijn? Ik begrijp dat het altijd beter kan, maar in hoeverre scheelt het wat als ik over ga op dit product? Ik gok dat ik 's ochtends dan 2 schaaltjes met dat spul + melk zal nuttigen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 21-09-2009, 17:12
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Het lijnen gaat hier nu lekker. Ik merk nu dat ik steeds een week stil sta (en dan denk dat het totaal niet gaat) en de week erop in eens hard ga. Ik ben nu 40 dagen bezig en ben 3,5 kilo kwijt.
Hoe gaat het met de andere afvallers en aankomers?
Netjes, hoor!
Mijn poging is al weer gestrand . Ik doe wel mijn best om genoeg fruit te eten, gezondere tussendoortjes/broodbeleg te eten en blijf sporten zoals ik dat al een poos doe, maar veel meer tijd/energie besteed ik er op dit moment niet aan.
Oud 21-09-2009, 18:38
Yana
Avatar van Yana
Yana is offline
Balance, waarom zou je jezelf dat ontbijt ontzeggen? Je valt netjes af zoals je nu eet en je vindt je pindakaas/hagelslag boterhammen heel lekker.. ik zou zeggen, gewoon lekker zo laten. Je hoeft niet op worteltjes te knabbelen om af te vallen.

Hawahaai: Wat me bij jou opvalt is dat je sowieso al weinig eet.. kan het niet zijn dat je je stofwisseling nogal hebt vertraagd?
__________________
She lives on disillusion road, we go where the wild blood flows
Oud 21-09-2009, 19:47
xxChange
Avatar van xxChange
xxChange is offline
Citaat:
Balance, waarom zou je jezelf dat ontbijt ontzeggen? Je valt netjes af zoals je nu eet en je vindt je pindakaas/hagelslag boterhammen heel lekker.. ik zou zeggen, gewoon lekker zo laten. Je hoeft niet op worteltjes te knabbelen om af te vallen.
Ben ik het mee eens. Heel cliché enzo: maar het beste dieet is geen dieet. Dus probeer jezelf niet allemaal lekkere dingen te ontzeggen omdat het zo 'hoort' als je wilt afvallen. Je kunt beter dat soort dingen die je écht niet wilt missen inpassen in je nieuwe manier van eten dan jezelf niets lekkers meer toestaan, dat ga je gewoonweg niet volhouden; óf je krijgt last van eetbuien, óf je gaat weer de fout in als je je streefgewicht bereikt hebt. Natuurlijk moet je alles wel met mate doen, maar je lijkt mij intelligent genoeg om dat zelf ook wel te snappen!

Ik ben inmiddels een halve kilo aangekomen in ca. 2 maanden tijd. De weegschaal geeft nu 49.3 aan ipv 48.7, helaas geeft die stomme weegschaal standaard een halve kilo teveel aan dus ben ik van 48.2 naar 48.7 gegaan... gatver wat een laag gewicht..
School is weer begonnen, dus ik zal weer even goed in de gaten houden of ik ook afval of stabiel blijf doordat ik weer drukker bezig ben en zonodig meer eten/drinken.
Oud 21-09-2009, 20:49
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Ben ik het mee eens. Heel cliché enzo: maar het beste dieet is geen dieet. Dus probeer jezelf niet allemaal lekkere dingen te ontzeggen omdat het zo 'hoort' als je wilt afvallen. Je kunt beter dat soort dingen die je écht niet wilt missen inpassen in je nieuwe manier van eten dan jezelf niets lekkers meer toestaan, dat ga je gewoonweg niet volhouden; óf je krijgt last van eetbuien, óf je gaat weer de fout in als je je streefgewicht bereikt hebt. Natuurlijk moet je alles wel met mate doen, maar je lijkt mij intelligent genoeg om dat zelf ook wel te snappen!
Ja dat klopt, bij afvallen moet je eigenlijk je eetgewoonte permanent veranderen en niet tijdelijk, want dan komt het er later weer bij. Daarom ben ik ook op zoek gegaan naar een alternatief wat ik wél oké vind 's ochtends en dit product is dat. Dus dit leek me juist erg haalbaar. Het hoeft ook niet elke dag, afwisselen kan ook natuurlijk.
Maar ik vroeg me gewoon af of zo'n chocoladeproduct uberhaupt wel gezonder is.

Citaat:
Ik ben inmiddels een halve kilo aangekomen in ca. 2 maanden tijd. De weegschaal geeft nu 49.3 aan ipv 48.7, helaas geeft die stomme weegschaal standaard een halve kilo teveel aan dus ben ik van 48.2 naar 48.7 gegaan... gatver wat een laag gewicht..
School is weer begonnen, dus ik zal weer even goed in de gaten houden of ik ook afval of stabiel blijf doordat ik weer drukker bezig ben en zonodig meer eten/drinken.
Lekker dat je iets bent aangekomen, maar helaas gaat het dus wel langzaam.. Ik kan me voorstellen dat aankomen juist nog lastiger is dan afvallen, want zo'n enorme berg aan eten wegwerken valt niet mee. Krijg je wel alles naar binnen wat de bedoeling is?

@HaWaHaai: hoeveel meer wil je eraan besteden dan gezond eten en sporten dan? Klinkt juist als de ideale afval-ingrediënten
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 22-09-2009, 19:58
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Hawahaai: Wat me bij jou opvalt is dat je sowieso al weinig eet.. kan het niet zijn dat je je stofwisseling nogal hebt vertraagd?
Ik doe mijn best met eten, maar ik ben nooit een grote eter geweest. 5 sneetjes brood op een dag is voor mij al een hele opgave. Al is het vandaag wel gelukt (nou ja, 4 x brood en 2 stuks knackebrod) . Verder weet ik het niet, ik merk maar af en toe dat mijn lichaam aangeeft dat ik (te) weinig heb gegeten en dan eet ik dus na het sporten nog een boterham en voelt het ook weer goed.

Citaat:
@HaWaHaai: hoeveel meer wil je eraan besteden dan gezond eten en sporten dan? Klinkt juist als de ideale afval-ingrediënten
Ja, dat is ook zo. Alleen schiet ik nu in deze stressperiode met werken naar mijn zin iets te vaak door in tussendoortjes. Kies ik minder gezonde dingen of neem ik een tussendoortje extra. Ik let er wel op, maar soms niet genoeg naar mijn eigen zin (tegenstrijdig...). Maar goed, ik moet niet zo mauwen, op zich is mijn gewicht best oke, het is meer mijn figuur waar ik me aan stoor en dat verandert niet (zomaar).
Oud 24-09-2009, 01:20
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Hallo allemaal!

Sinds kort is er iets nieuws van het voedingcentrum, de 'eetmeter'.. hiermee kun je bereken hoeveel kcal je binnenkrijgt, en ongeveer hoeveel vitaminen enz. Ik vond het wel grappig om bij te houden, omdat ik pas ben begonnen met gezonder te eten. Tot mijn verbazing blijkt dat ik teveel natrium binnenkrijg.. en dat de grootste bron hiervan mijn volkorenbrood is.

Moet ik me hier zorgen om maken? Hoe schadelijk is het binnenkrijgen van teveel natrium? Ik zou nameljk niet weten wat ik moet gaan eten ipv volkorenbrood, ik dacht dat ik daarmee heel gezond bezig was eigenlijk
Oud 24-09-2009, 08:33
Verwijderd
Ja, die eetmeter zeurt over elk klein dingetje in plaats van naar het grote geheel te kijken, het blijft een computerprogramma.

Dat natrium krijg je binnen als zout, natriumchloride. En waarschijnlijk weet je wel dat te veel zout kan leiden tot een hoge bloeddruk, en dat geeft dan weer een verhoogde kans op o.a. hart- en vaatziekten. Maar zo lang je geen hoge bloeddruk hebt, is er niets aan de hand.
Oud 24-09-2009, 16:09
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Brood is sowieso niet zo gezond.. In sommige soorten brood zit 1gr transvet per 100gram (3sneeën). Altijd ff bij ingredienten kijken of er '(gedeeltelijk) gehard plantaardig vet' bij zit, want transvet is zo'n beetje het slechtste wat je binnen kunt krijgen.
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Oud 24-09-2009, 21:08
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Als je het echt gaat uitzoeken en het nieuws moet geloven is niks gezond Vind het soms wel verwarrend allemaal.
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Oud 24-09-2009, 21:42
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Citaat:
Als je het echt gaat uitzoeken en het nieuws moet geloven is niks gezond Vind het soms wel verwarrend allemaal.
Algemene regel: eet zo veel mogelijk onbewerkt voedsel. Dus zo min mogelijk dingen die je in de natuur ook niet zo tegenkomt
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Oud 25-09-2009, 20:28
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Probeer nu een beetje aan te komen, meer gaan eten en zelfs een abbo op de sportschool, Bodypump is wel een leuke manier van krachttraining vind ik. Maar waar moet ik nou eigenlijk op hopen? Ik hoor mensen heel trots van ik val 2 kilo per week af maar 2 kilo per week aan komen is natuurlijk een onmogelijke opgave. Wat kan ik wel op hopen?
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Oud 26-09-2009, 00:12
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Sinds wanneer is brood nou weer ongezond?

Ik word er echt lijp van, probeer al maanden uit te zoeken wat ik nou wel en niet moet eten, denk ik eindelijk iets goeds gevonden te hebben, zit er weer zout en transvet in en weetikveel. Maar in principe hoef ik me dus niet druk te maken als mijn bloeddruk goed is?

Ik ga leven van tomaten en water
Oud 26-09-2009, 03:44
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Brood hoeft niet per se heel ongezond te zijn.. Gewoon niet teveel van eten ivm natrium en verder zorgen dat je brood zonder transvetten hebt. (Brood van de bakker zit dat normaalgesproken niet in tenzij ze 'broodverbeteraar' gebruiken).

En als je brood laat staan om het transvet ga dan uiteraard geen koekjes, gebak of gefrituurde rotzooi eten want dan krijg je het alsnog binnen.

Transvet is zo slecht dat er in sommige plaatsen in de VS niet eens meer producten verkocht mogen worden waar het inzit.
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Oud 03-10-2009, 17:35
Sagana
Avatar van Sagana
Sagana is offline
Ik ben, dankzij een gastric bypass op 7 juli 2009, nu 23 kg afgevallen. Dit wil zeggen van een BMI van 40 naar een BMI van 33.
Maar er moeten nog heel wat kilootjes af hoor, maar dat komt wel goed, denk ik.

Ik had voordien al van alles geprobeerd, maar het lukte me niet zonder een hulpmiddel. Ja, dan viel ik 13 kg af en kwam ik er 20 terug bij.

Dus voor mij is een zeker een goede stap geweest.
__________________
I'd rather have a life of 'oh wells' than a life of 'what ifs'.
Oud 04-10-2009, 11:40
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Gewoon een richtlijn natuurlijk. Verschilt per persoon hoeveel kcal je nodig hebt.

Als je je caloriebehoefte wil uitrekenen doe dat dan met de Harris-Benedict equation http://www.bmi-calculator.net/bmr-ca...dict-equation/

Op basis van Harris Benedict ben jij moderately active. Als ik af wil vallen, reken ik cardiotraining trouwens niet eens mee met mn caloriebehoefte.
Volgens die berekening mag ik 2650kcal hebben op een dag

Dan moet ik vast snel af kunnen vallen als ik al mijn snoep en tussendoortjes uit mijn dieet schrap
__________________
<):o)
Oud 04-10-2009, 12:12
Verwijderd
Citaat:
@ Balance: lastig, en herkenbaar...

Bij het Voedingscentrum maken ze onderscheid tussen de energie-behoefte van mannen en vrouwen, en binnen die groepen weer tussen mensen met een actieve en minder actieve levensstijl. Ik vraag me alleen af wanneer je nou een actieve levensstijl hebt, dat staat niet echt omschreven.
In een gemiddelde week doe ik het volgende: 2 dagen bureauwerk, 2 dagen sta ik voor een kleuterklas (dan ben je dus constant bezig en zit je weinig), 2x wedstrijdzwemmen (60 en 45 minuten), 2x hardlopen (2x 30 minuten). Zou dit onder 'weinig actieve levensstijl' vallen?

Oh, en verder nog wat opvallends: in Frankrijk stond op diverse producten uitgebreide kcal-informatie. Ze hadden het steeds over 1900 kcal per dag voor vrouwen en 2300 voor mannen. In Nederland zie ik meestal dat men het heeft over 2000 kcal voor vrouwen en 2400 voor mannen.
Fransen zijn gemiddeld kleiner. Daarbij fietsen ze doorgaans niet, waardoor het best zou kunnen dat de gemiddelde Fransman minder lichaamsbeweging krijgt dan de gemiddelde Nederlander.

Volgens die berekening van Hulk, afgaande op wat ik eet om op gewicht te blijven, ben ik moderately active. Maar ik sport een stuk minder dan jij
Het nadeel van dergelijke berekeningen is dat ze nooit rekening houden met individuele fysiologische verschillen tussen mensen. Ook zonder hypothyreoïdie hebben sommige mensen een langzamer schildklier dan anderen en daardoor een lager calorieverbruik, bijvoorbeeld. Daarbij houdt die berekening natuurlijk geen rekening met je vet/spierverhouding; extra vet zorgt wel voor een hoger energieverbruik doordat je dat gewicht met je meesleept, terwijl bij extra spier je daarbovenop meer energie verbruikt doordat je meer hebt om mee te verbruiken. Er zijn vast wel calculators op internet te vinden die wél met je vetpercentage rekening houden.
Oud 04-10-2009, 13:44
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Ja hoor...

Katch-McArdle houdt rekening met je vetpercentage. Maar bij een normaal postuur/vetpercentage is Harris-Benedict heel nauwkeurig,
Je moet zo'n calculator als uitgangspunt nemen en dan dmv trial and error uitvinden wat je werkelijke verbruik ongeveer is... Dus als je merkt dat je toch aankomt terwijl je volgens je 'verbruik' eet, moet je gewoon 300kcal minder gaan eten ofzo.

Ik heb in de bijlage even een sheet gezet waarmee je heeel eenvoudig voedingsschema's kunt maken (alleen ff product uit dropdownmenu kiezen en hoeveelheid invullen), en op de tweede tab zit een calculator voor zowel Harris-Benedict als Katch-McArdle
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ

Laatst gewijzigd op 04-10-2009 om 19:43. Reden: Excel sheet vervangen
Oud 04-10-2009, 17:31
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Hulk, uit dat voedingsschema kom ik bij de ene methode uit op 2600kcal per dag en bij de andere methode 3100kcal Dat kan toch niet kloppen?

Wel handig schema trouwens, thanx
__________________
<):o)
Oud 04-10-2009, 19:33
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Dan heb je dus een relatief hoog vetpercentage

Of kan ook zijn dat het geen rekening houdt met geslacht, maar alleen op mannen gebaseerd is..... Even kijken of ik dat kan veranderen
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Oud 04-10-2009, 19:44
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Hier verbeterde versie Nu kun je voor zowel mannen als vrouwen invullen
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: xls Voedingsschema.xls (226.0 KB, 54x gelezen)
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Oud 04-10-2009, 19:53
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Hier verbeterde versie Nu kun je voor zowel mannen als vrouwen invullen
Ja, nu geven beide methodes vrijwel hetzelfde antwoord (2600kcal )
__________________
<):o)
Oud 10-10-2009, 06:43
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Dit topic is lekker stil geworden. Zal ik er dan maar wat leuks in gooien? Ik ben 1,5kg afgevallen Jaja, *trots*. En omdat ik geen zin heb om mijn gewicht te vermelden (psychische barriëre en zo ) zal ik zeggen dat ik van BMI 25,5 naar BMI 25,1 ben gegaan. En dat ik nog wel een aantal maanden door ga om op een mooi gewicht te komen Oh, en ik ben nu pas een week bezig
__________________
<):o)
Oud 10-10-2009, 09:47
Pars
Avatar van Pars
Pars is offline
Citaat:
Ja dat klopt, bij afvallen moet je eigenlijk je eetgewoonte permanent veranderen en niet tijdelijk, want dan komt het er later weer bij. Daarom ben ik ook op zoek gegaan naar een alternatief wat ik wél oké vind 's ochtends en dit product is dat. Dus dit leek me juist erg haalbaar. Het hoeft ook niet elke dag, afwisselen kan ook natuurlijk.
Maar ik vroeg me gewoon af of zo'n chocoladeproduct uberhaupt wel gezonder is.

Brood met pindakaas is gezond. (helemaal als je natuurlijke noten-boter neemt van de natuurwinkel, of de biologische van de ah, daar zitten ook minder onnatuurlijke stoffen in. dit is pindakaas waar alleen pinda's + zout in zitten, dus dat is helemaal perfect)
Maar goed, zelfs gewone pindakaas is goed.
Hagelslag is misschien niet gezond, maar kan wel, ook als je af wil vallen, want zo veel kcal zitten er niet in per 1 beleg.
Dus, ik zou het gewoon blijven eten - eet alleen bijvoorbeeld één boterham en neem er dan melk/yoghurt en fruit bij.

Special K is nog ongezonder dan gewoon volkoren brood met wat voor beleg dan ook.
Een boterham met pindakaas is gezonder dan special K waar alleen maar suiker in zit.

Blijf gewoon eten wat je lekker vindt, maar in kleinere porties (eet één bth ipv twee, smeer een dunner laagje beleg, etc.)

Uiteindelijk gaat afvallen om de kcal. Je kan ook afvallen als je alleen maar chocola eet - zo lang de kcal maar minder zijn dan je verbruikt. Als je 1000 kcal aan chocola eet (niet dat dit gezond is en je zult je wrs ook wel heel slecht en energieloos voelen maar goed, stel) val je ook af, want je krijgt weinig kcal binnen.
Oud 14-10-2009, 13:30
Verwijderd
Citaat:
Hoe gaat het met de andere afvallers en aankomers?

Ik meld me ook maar in dit topic. Onder invloed van de zomer(vakantie) en hormonengezeik ben ik de afgelopen maanden een aantal kilo aangekomen. Ik heb het eerst even aangekeken en wilde niet overhaast af gaan vallen, even rustig over na denken en verstandig mee om gan zeg maar Nu ik weer in wat rustiger vaarwater zit en er toch echt wel flink van baal dat ik mijn broeken niet meer aan kan (nee ook niet bijna), wil ik er toch een paar kilo af. Dus ik zal mijn vorderingen over een tijdje ook eens melden

Wie is er op dit moment verder aan t aankomen/afvallen? Balance, spekkie, sagana iig?

@ Sagana: wat goed zeg! Wel echt een kwestie van doorzetten dan als je er zo lang mee bezig bent.. Maar wel knap
Oud 14-10-2009, 15:47
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Wie is er op dit moment verder aan t aankomen/afvallen? Balance, spekkie, sagana iig?
Ikke. Maar was afgelopen paar dagen in een kutbui + ongesteld + etentjes + huisgenoten die cake hadden gebakken dus echt veel te veel gegeten
Sowieso nog niks echt afgevallen sinds ik ben begonnen, zo'n 6 weken geleden. Maargoed, nog steeds aan het zwemmen en dat is natuurlijk sowieso wel gezond.
__________________
Hela världen är så underbar
Oud 14-10-2009, 20:42
Verwijderd
Sporten kan sowieso geen kwaad inderdaad *denkt beschaamd aan ongebruikt fitness-abo*
Moet/wil je er veel kilo af? Volgen mensen hier nog een speciale methode of is t gewoon 'beetje minder, beetje opletten'?
Oud 15-10-2009, 13:14
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Wie is er op dit moment verder aan t aankomen/afvallen? Balance, spekkie, sagana iig?
Citaat:
Volgen mensen hier nog een speciale methode of is t gewoon 'beetje minder, beetje opletten'?
Jep, ik ben nog bezig, nu bijna twee weken
Mijn methode: heel veel sporten, bijna al het snoep schrappen uit mijn dieet, gezond eten en grove calorieën tellen om te zien wát en hoeveel ik eet. Dan kom ik uit op ongeveer 1600-1800 kcal per dag. Gewoon ontbijten (allbran), vier tot zes boterhammen met beleg waar ik zin in heb, twee stuks fruit, tussendoortje (zoals sultana), gezond avondeten (met 100gr vlees/200 gr groente/200 gr aardappels of 75gr pasta/rijst) en 's avonds nog wat lekkers te snoepen. En natuurlijk gewoon een omgekeerde balansdag in de week, wat er altijd wel is vanwege verjaardagen, feestjes en uit eten gaan enzo

Verder zorg ik dat ik genoeg beweeg, door gemiddeld zo'n vier keer per week een uurtje te sporten Zo doe ik aan bodyshake, zumba, aquarobic/baantjes zwemmen, fatattack en hardlopen. Lekker gevarieerd dus

[edit]
En omdat ik me vandaag gewogen heb: ik ben weer een kilo afgevallen
Stand: twee weken, 2,5 kilo kwijt, van BMI 25,5 naar 24,8
__________________
<):o)

Laatst gewijzigd op 16-10-2009 om 07:41.
Oud 17-10-2009, 14:17
wup
wup is offline
Ik ben weer gestopt met aankomen. Ik groei toch niet in porportie ( denk dikke buik en verder blijft alles dun.. ziet er niet uit). Ik eet nog wel wat meer dan eerst, omdat ik dit gewoon nodig heb. Laatst vroeg iemand of ik was aan gekomen, want dat was te zien en eerlijk gezegd vond ik dat heel naar om te horen

Maar ja.. mijn lichaam is ook best makkelijk. Drie dagen vreten en er zitten kilo's bij, 2 dagen weer normaal en het is er weer af.. ( of andersom)
Ik moet wel leren om er niet naar te kijken. Dit is gewoon mijn bouw en ik moet eten wat mijn lichaam aangeeft nodig te hebben, maar ik denk er zo over na
Oud 17-10-2009, 15:18
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Sporten kan sowieso geen kwaad inderdaad *denkt beschaamd aan ongebruikt fitness-abo*
Moet/wil je er veel kilo af? Volgen mensen hier nog een speciale methode of is t gewoon 'beetje minder, beetje opletten'?
Bij mij moet er minstens 5 kilo af, ideaal zou 10 zijn maar zoveel heb ik niet gewogen sinds ik nog in de groei was dus dat is niet echt haalbaar denk ik. Ik doe geen methode ofzo, gewoon meer sporten en minder snoepen. Rest van mijn eetgedrag is sowieso niet zo ongezond en ik heb geen zin om er veel tijd/moeite aan te besteden. Normaal gaat het met deze methode best redelijk, maar nu is het allemaal een stuk moeizamer, waarschijnlijk vanwege de alcohol maar dat wil ik niet minderen
__________________
Hela världen är så underbar
Oud 17-10-2009, 19:11
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Citaat:
Ik ben weer gestopt met aankomen. Ik groei toch niet in porportie ( denk dikke buik en verder blijft alles dun.. ziet er niet uit). Ik eet nog wel wat meer dan eerst, omdat ik dit gewoon nodig heb. Laatst vroeg iemand of ik was aan gekomen, want dat was te zien en eerlijk gezegd vond ik dat heel naar om te horen

Maar ja.. mijn lichaam is ook best makkelijk. Drie dagen vreten en er zitten kilo's bij, 2 dagen weer normaal en het is er weer af.. ( of andersom)
Ik moet wel leren om er niet naar te kijken. Dit is gewoon mijn bouw en ik moet eten wat mijn lichaam aangeeft nodig te hebben, maar ik denk er zo over na
Als je gaat fitnessen, kun je wel zelf bepalen wáár je aankomt

En die kilo's zijn hoofdzakelijk vocht he! Als je een paar dagen extra veel koolhydraten eet gaat je lichaam vocht vasthouden (koolhydraten binden aan water)
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Oud 19-10-2009, 17:24
Yana
Avatar van Yana
Yana is offline
Plus dat je bij aankomen ook altijd eerst veel op één plek aankomt (meestal daar waar je het niet wil hebben, zoals je buik..) en dat het zich daarna pas gaat verdelen. Dat kan wel een aantal maanden duren. Je moet je lichaam ook de tijd geven.
__________________
She lives on disillusion road, we go where the wild blood flows
Oud 19-10-2009, 19:39
Verwijderd
Sowieso krijg je een bollere buik als je meer gaat eten, want er zit dan gewoon meer eten in je darmen. Als het goed is gaan die dan harder werken waardoor je gewoon vaker moet poepen, maar dat gebeurt niet meteen
Oud 21-10-2009, 15:55
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Al een aantal dagen voel ik me gedurende de dag een paar keer een uur 'dizzy', met een onvast gevoel en trillende handen. Als het niet weggaat door gewoon iets te eten, neem ik een Dextro Energy, dit helpt gelukkig vrij snel.
Ik heb dit een aantal jaar geleden ook een periode gehad. Toen had ik het idee dat dit kwam doordat ik niet zo veel at. Dat lijkt me nu niet echt het geval. Ik heb vakantie en eet eigenlijk meer dan ik normaal gesproken doe (terwijl mijn lichaamsactiviteit niet echt veel hoger ligt dan anders). Ik weet dat ik volgens het voedingscentrum meer zou moeten eten, maar ik ben geen grote eter en heb daar normaal gesproken ook geen last van.

Wat ik gisteren deed en at:
O: 1 snee brood met halvarine en hagelslag, 1 glas multivruchtensap
40 minuten hardlopen
T: 1 plak ontbijtkoek, 2 ontbijtbiscuits, 1 glas multivruchtensap
2x 20 minuten fietsen en rondlopen in de stad
"dizzy" gevoel
L: 4 sneetjes brood (1 met halvarine, kaas en komkommer, 1 met halvarine en gekookte gelderse worst, 1 met leverworst, 1 met alleen halvarine bij de soep), 1 kop courgettesoep
"dizzy" gevoel
T: 4 ontbijtbiscuits, 1 glas cola
A: 2 pitabroodjes met saus, makreelfilet en augurk, met een schaaltje salade erbij
60 minuten zwemtraining
"dizzy" gevoel
T: 1 kop soep, een restje salade, 1/4e peer, 3 handjes m&m's, 2 glazen cola

Wat ik vandaag tot nu toe gegeten heb:
O: 1 snee brood met halvarine en vruchtenhagel, 1 glas multivruchtensap
1,5 uur Ikea-slenteren
L: 4 sneetjes brood (1 met leverworst, 2 met gebakken ei/champignon/kaas, 1 met halvarine en gekookte gelderse worst), 1 knackebrod met halvarine en hagelslag, 1 plak ontbijtkoek met halvarine, 1 glas multivruchtensap
Wat zwaarder huishoudelijk werk
"dizzy" gevoel
T: 2 ontbijtbiscuits, 1 glas cola

Iemand een idee waar dat 'duizelige' gevoel vandaan kan komen? En hoe voorkom ik het voor de komende dagen?
Oud 21-10-2009, 22:48
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Vooral je ontbijt is echt bizar weinig. Op 1 sneetje 40 minuten hardlopen kan echt niet. Ik kan me nog voorstellen dat het onder het mom is van ´hardlopen met volle maag lukt niet´ maar daarna maak je het in je tussendoortje ook niet goed. Vandaag, de dag erna dus, heb je al net zo´n mager ontbijt, terwijl je niet hard loopt. Zelfs als je je niet zou inspannen zou het nog te weinig zijn.
Ook je avondeten is erg weinig, zeker gezien je grote inspanning erna. Maar ook daarbij maak je het met je laatste tussendoortjes niet nog goed ofzo.

Je zegt dat je geen grote eter bent, dat ben ik ook niet. Maar dit wat je noemt is wel héél weinig. En blijkbaar heeft je lichaam het er heel lang op vol gehouden, maar het dizzy gevoel is duidelijk een sein dat het nu klaar moet zijn met ondervoeding. Zeker met de behoorlijke inspanning die je er nog naast hebt.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 21-10-2009, 23:34
Mara
Mara is offline
Wat Balance zegt
Oud 22-10-2009, 18:00
Verwijderd
Ik vind idd ook dat je behoorlijk veel beweegt op zo weinig eten. Kijk, wat je nu op zo'n dag eet, daar kan ik ook best van rondkomen, maar dan moet ik de hele dag thuis achter de computer zitten te werken ofzo. Voor elke keer sporten die erbij komt, kan ik echt minstens 2 boterhammen extra eten en een half bord avondeten extra. En dan nog is het echt niet veel. Dus ja, ik denk inderdaad ook dat je tóch te weinig eet, als je duizelig wordt, hoewel ik het wel raar vind dat je dat normaal niet hebt, als je dan evenveel beweegt.
Oud 22-10-2009, 20:16
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik heb 's ochtends echt al moeite met die ene boterham, dus meer ontbijten is niet echt een optie. Misschien kan ik inderdaad mijn tussendoortje daarna wat groter maken, dat zou wel moeten lukken. Is een snee brood ook een geschikt tussendoortje?
Ik was al zo trots op mezelf dat ik de laatste tijd 's middags 4 sneetjes brood eet in plaats van 3, maar ik hoor al dat dat dus nog te weinig is... Lastig hoor, ik zit dan echt vol.
Oud 22-10-2009, 21:56
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Volgens mij moet je het dan hebben van vaker eten ^ Meer tussendoortjes tot je dan weer vol zit, en het is misschien even wennen maar denk dat je steeds meer kan hebben als je wilt.



En jeej zowaar een kilo-tje erbij! bel de krant ofzo!
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Oud 22-10-2009, 23:15
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
HaWaHaai: misschien kun je ook wat verschillende ontbijtproducten uitproberen. Dat je een boterham niet naar binnen krijgt zegt niets over de vele andere producten die er zijn.
En ik zou 's ochtends inderdaad zo'n boterham (of eigenlijk meer) als tussendoortje nemen. Je moet er gewoon voor zorgen dat er weer wat energie naar binnen komt en of dat nou met een boterham is of met een officieel tussendoortjes-product maakt dan weinig uit.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 22-10-2009, 23:23
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Weet er iemand iets tegen verstopte darmen? Ik heb er heel vaak last van en gebruik regelmatig laxeertabletjes maar dat is toch ook niet echt gezond lijkt me. Ik eet eigenlijk altijd grof volkoren of bruin brood, dus daar zal het niet aan liggen.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:19.