Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-02-2013, 18:58
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Tja, hormonen zitten in elke pil.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 11-02-2013, 20:27
DaichiDechu
Avatar van DaichiDechu
DaichiDechu is offline
Njah maar de diane bevat wel wat meer dan gemiddeld niet?
Oud 13-02-2013, 12:51
Sense Infolijn
Avatar van Sense Infolijn
Sense Infolijn is offline
De Diane pil bevat inderdaad wat meer hormonen als de meeste andere anticonceptiepillen. De Diane pil werd daarom altijd voorgeschreven als middel tegen acné (puistjes). Zie ook de reactie van Nienna* hierboven.

Er zijn ook voorbehoedmiddelen die minder hormonen bevatten. Bijvoorbeeld de anticonceptiering of het hormoonspiraaltje. Omdat deze middelen de hormonen afgeven dichtbij de plek waar ze hun werk moeten doen, zijn er minder hormonen nodig om goede bescherming te bieden tegen zwangerschap.
(Jan van Sense)
__________________
Sense voor al je vragen over seks.
Oud 13-02-2013, 12:55
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
De vraag is dan wel of die ook de bijwerkingen hebben die de diane heeft, want daarom gebruikt DaichiDechu de pil.
__________________
you're not my demographic
Oud 13-02-2013, 16:17
DaichiDechu
Avatar van DaichiDechu
DaichiDechu is offline
ja daarom, de reden waarom ik die pil gebruik is juist om de hormonen en stoffen die er in zitten..
Oud 15-02-2013, 22:12
indigo
Avatar van indigo
indigo is offline
Citaat:
Er zijn ook voorbehoedmiddelen die minder hormonen bevatten. Bijvoorbeeld de anticonceptiering of het hormoonspiraaltje. Omdat deze middelen de hormonen afgeven dichtbij de plek waar ze hun werk moeten doen, zijn er minder hormonen nodig om goede bescherming te bieden tegen zwangerschap.
(Jan van Sense)
Dit wil ik even tegenspreken. De anticonceptiering en het hormoonspiraaltje bevatten níet minder hormonen omdat ze het afgeven op de plek waar het moet zijn, maar omdat het direct in de bloedbaan wordt opgenomen. Ze krijgen daardoor minder met het 'first-pass-effect' (wegfilteren door de lever) te maken. Alle pillen die je slikt, komen via je darmen eerst langs je lever; daar wordt een deel van de stof al uit je bloed "gefilterd". Middelen die direct in de bloedbaan worden opgenomen (zoals de hormonen van de ring en het spiraaltje) gaan niet eerst langs de lever. Daarom is er minder van nodig. Veel mensen vinden het een fijner idee dat er 'minder' hormonen in zitten, maar uiteindelijk komt er dus evenveel werkzame stof in je bloed terecht.
Overigens zitten deze twee middelen ook niet helemaal op de plek waar ze moeten zijn: dat is namelijk in de eierstokken, en daar worden ze niet geplaatst.

Citaat:
ja daarom, de reden waarom ik die pil gebruik is juist om de hormonen en stoffen die er in zitten..
Ik denk dat je huisarts wat dit betreft meer kennis van zaken heeft dan je moeder. Misschien een idee om je moeder mee te nemen naar de huisarts? Dan kan de huisarts haar uitleggen wat de voor- en nadelen van beide pillen zijn. Dan begrijpt zij ook waarom je nu de Diane hebt.
__________________
you may say i'm a dreamer, but i'm not the only one (john lennon, imagine)
Oud 16-02-2013, 14:36
DaichiDechu
Avatar van DaichiDechu
DaichiDechu is offline
Nouja mijn moeder begrijpt wel waarom ik de diane heb, ze vertrouwd hem alleen niet zo, helemaal niet nudie ophet nieuws is geweest..
Maarja ik kan het wel doen, ik ben zelf ook wel benieuwd, toen ik om een recept ervan vroeg zei die meteen oke dus zoveel weetik er niet over
Oud 17-02-2013, 11:42
laalala
Avatar van laalala
laalala is offline
Ik slik nu een halfjaar de Yasmin. Maar ik vind het verschrikkelijk: ik huil om alles, stemmingswisselingen en het ergste: ik heb altijd last van een schimmelinfectie. Ik wil met de pil stoppen. Is dat verstandig om moet ik een andere pil nemen?
Oud 17-02-2013, 13:19
DaichiDechu
Avatar van DaichiDechu
DaichiDechu is offline
Citaat:
Ik slik nu een halfjaar de Yasmin. Maar ik vind het verschrikkelijk: ik huil om alles, stemmingswisselingen en het ergste: ik heb altijd last van een schimmelinfectie. Ik wil met de pil stoppen. Is dat verstandig om moet ik een andere pil nemen?
misschien kan je gewoon niet tegen die bepaalde pil, ik heb ook wel vaker over schimmelinfecties bij de yasmin gehoord.
je kan misschien even op internet kijken of er andere pillen zijn die je wat lijken, of met je huisarts overleggen.
maar als je geen reden hebt om aan de pil te gaan zou ik het niet doen ;o
je hoeft niet perse aan de pil te zijn als je het niet wilt..
Oud 17-02-2013, 22:56
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
als je seks hebt zonder condoom is het niet snugger om te stoppen. Als je dat niet hebt dan kun je best stoppen.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 18-02-2013, 15:16
Nemo
Avatar van Nemo
Nemo is offline
Ik ben zo slecht met het op tijd in en uit doen van de nuvaring

Mijn vaste tijd staat op zondagavond 22:30. Afgelopen zondag (gisteren) moest ik rond die tijd een nieuwe ring indoen na een ringvrije week. Nu kwam ik er toen achter dat ik er geen een meer had. Vanmorgen ben ik meteen naar de apotheek gegaan en om 13:30 had ik mijn ring gehaald en meteen ingedaan.
Nu mijn vraag, kan ik nog steeds zondag over 3 weken (10 maart) mijn ring uitdoen om 22:30? Want ik vind die dag toch wel fijn om aan te houden. En moet ik nu deze gehele ringperiode goed opletten met seks omdat dat onveilig is?
En omdat ik mijn ring dus iets minder lang dan 3 weken in heb..
__________________
*danst met bob the bear*
Oud 19-02-2013, 13:26
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Je moet een week lang condooms gebruiken en een dag later pas je ring uitdoen. En dan mag je de stopweek daarna wel korter maken en dan op zondag al weer je ring indoen. En protip: stel een herinnering in op je telefoon!
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 20-02-2013, 15:45
Sense Infolijn
Avatar van Sense Infolijn
Sense Infolijn is offline
Citaat:
Dit wil ik even tegenspreken. De anticonceptiering en het hormoonspiraaltje bevatten níet minder hormonen omdat ze het afgeven op de plek waar het moet zijn, maar omdat het direct in de bloedbaan wordt opgenomen.
Je hebt gelijk. Ik ga te kort door de bocht. De hormonen van de ring worden in het bloed opgenomen via het slijmvlies van de vagina.
Bij een hormoonspiraaltje is er wel een soort ‘lokale’ werking in de baarmoeder. Het slijmvlies van de baarmoeder wordt bijvoorbeeld dikker en taaier, waardoor het niet meer geschikt voor een zwangerschap. Bij een hormoonspiraaltje komen er minder hormonen in het bloed terecht als bij de anticonceptiepil.
__________________
Sense voor al je vragen over seks.
Oud 20-02-2013, 18:20
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Ja, maar die 'lokale' werking komt toch niet omdat de spiraal in de baarmoeder worden afgegeven? Dat komt gewoon door de hormonen, verdikking van het baarmoederslijmvlies is ook een effect van de pil en een UID gebruikt in principe dezelfde werkzame stoffen. Het effect is waarschijnlijk sterker omdat de hormonen direct in de bloedbaan worden opgenomen, maar het is toch niet zo dat als je het ding ergens anders stopt waar opname in de bloedbaan mogelijk is het baarmoederslijmvlies niet dik wordt?
__________________
you're not my demographic
Oud 20-02-2013, 18:38
Sense Infolijn
Avatar van Sense Infolijn
Sense Infolijn is offline
Ja, in bij het spiraaltje gaat het wel deels om een lokale werking. Hier kun je daar bijvoorbeeld meer over lezen: http://www.anticonceptie-online.nl/hormoonspiraal.htm
__________________
Sense voor al je vragen over seks.
Oud 22-02-2013, 09:18
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb vandaag een kuurtje Zithromax (azitromycine) van drie dagen 500 mg gekregen. Klopt het dat dit antibioticum geen invloed heeft op de werking van de pil?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 22-02-2013, 13:29
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Ik heb vandaag een kuurtje Zithromax (azitromycine) van drie dagen 500 mg gekregen. Klopt het dat dit antibioticum geen invloed heeft op de werking van de pil?
mwa, ik zou het er niet op gokken eerlijk gezegd. Ik heb altijd aangehouden dat ik bij alle antibiotica moet oppassen, zeker als je er bijvoorbeeld diarree bij krijgt (wat nogal eens voorkomt bij antibioticagebruik)
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 23-02-2013, 12:23
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Okee. Ik zit nu in mijn stopweek en slik maandagavond weer mijn eerste pil en morgen mijn laatste antibiotica. Wanneer ben ik dan weer beschermd?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 23-02-2013, 13:20
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
ik dacht een week na de laatste AB pil
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 25-02-2013, 12:17
Sense Infolijn
Avatar van Sense Infolijn
Sense Infolijn is offline
Je hoeft je geen zorgen te maken dat de pil niet voldoende zou werken wanneer je antibiotica slikt.
Dat werd lange tijd gedacht maar de inzichten zijn veranderd.
Stel dat je de pil slikt en aanhoudend last hebt van diarree ga dan wel even langs je huisarts.
__________________
Sense voor al je vragen over seks.
Oud 27-02-2013, 16:09
DaichiDechu
Avatar van DaichiDechu
DaichiDechu is offline
hallo, ik vroeg me af of ik de stopweek 2x achter elkaar kan overslaan, of is dit schadelijk?
internet en m'n arts zeggen volgensmij dat het best kan maar ik weet het niet zeker..
Oud 27-02-2013, 16:12
Verwijderd
Waarom vertrouw je je arts niet en random mensen op het internet wel?

Ja, het kan. Maar je hebt geloof ik wel net wat meer kans op een doorbraakbloeding. Heb ik zelf overigens nooit last van gehad.
Oud 27-02-2013, 16:22
DaichiDechu
Avatar van DaichiDechu
DaichiDechu is offline
nee ik weet niet zeker of m'n arts dat nou zei of niet ><
en ok geen probleem ^^
Oud 28-02-2013, 00:40
Verwijderd
Ik laat mijn spiraaltje er binnenkort uithalen, maar moet je dan ook rekening houden met ongesteld zijn ofzo? Toen ik 'm liet zetten moest dat tijdens mijn menstruatie. Is dat met eruit halen ook zo?
Oud 28-02-2013, 00:54
Verwijderd
spiraaltje?
Oud 28-02-2013, 04:04
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Ik laat mijn spiraaltje er binnenkort uithalen, maar moet je dan ook rekening houden met ongesteld zijn ofzo? Toen ik 'm liet zetten moest dat tijdens mijn menstruatie. Is dat met eruit halen ook zo?
Nee, want veel vrouwen menstrueren niet meer met een spiraal. Je moet wel gelijk met een ander inticonceptivum beginnen.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 28-02-2013, 08:37
Verwijderd
Citaat:
spiraaltje?
Ja, een spiraaltje!
Citaat:
Nee, want veel vrouwen menstrueren niet meer met een spiraal. Je moet wel gelijk met een ander inticonceptivum beginnen.
Ok! Dankje
Oud 02-03-2013, 20:05
indigo
Avatar van indigo
indigo is offline
Citaat:
mwa, ik zou het er niet op gokken eerlijk gezegd. Ik heb altijd aangehouden dat ik bij alle antibiotica moet oppassen, zeker als je er bijvoorbeeld diarree bij krijgt (wat nogal eens voorkomt bij antibioticagebruik)
Ik heb zelf pas een kuur azitromycine gehad (i.v.m. een risico-contact met een patiënt) en bij mijn apotheek zeiden ze dat het geen invloed had op de pil, dus daar ben ik gewoon vanuit gegaan. Heb het nog heel uitgebreid opgezocht in het kompas, maar er staat dat alleen amoxicilline en tetracyclinen invloed hebben. Maar goed, als je diarree krijgt door de AB of moet overgeven, zijn extra maatregelen niet overbodig.
__________________
you may say i'm a dreamer, but i'm not the only one (john lennon, imagine)
Oud 02-03-2013, 21:13
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Mja, ik had ook in het farmacotherapeutisch kompas gekeken en in de bijsluiter en zag er nergens iets over maar dat vertrouwde ik ook niet zomaar omdat ik idd ook in m'n hoofd had wat Pluis zei, dat alle antibiotica een wisselwerking kunnen hebben. Vind de reactie van Sense ook wel een beetje heel raar eigenlijk Ik heb geen last gehad van diarree of overgeven. Haal meestal wel iets van Yakult oid als ik antibiotica slik en dan gaat het tot nu toe goed.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 04-03-2013, 20:59
laalala
Avatar van laalala
laalala is offline
Hoi,
Ik ben eruit: ik ga stoppen. Alleen heb ik een vraagje. Ik heb gisteren seks gehad zonder condoom. Kan ik vandaag alsnog stoppen met de pil? Om moet ik toch een aantal dagen doorslikken? Mocht het nog belangrijk zijn, ik neem vanavond mijn 8ste pil in. Alvast bedankt!
Oud 04-03-2013, 21:00
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Is het niet handiger om deze hele strip af te maken dan? Ik denk dat je iig nog een week moet slikken maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Staat er in de bijsluiter niets over?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 04-03-2013, 21:06
laalala
Avatar van laalala
laalala is offline
In de bijsluiter staat dat ik elk moment kan stoppen.
Oud 04-03-2013, 21:15
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Mja, maar in de bijsluiter van mijn pil (Yasmin) staat daar wel bij dat dat is als je stopt om zwanger te worden en dat is bij jou niet de bedoeling lijkt me?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 04-03-2013, 21:25
laalala
Avatar van laalala
laalala is offline
Haha dat ik zeker niet de bedoeling. Maar ik ga voorlopig zeker weten geen seks meer hebben. Dus daarom stop ik. Aangezien ik mezelf niet kan bezwangeren en de nadelen groter zijn nu (bijwerkingen), stop ik. Ik slik ook de Yasmin. Ik zit nu meer van: kan je zwanger worden van sperma 1 a 2 dagen voordat je stopt met de pil?
Oud 04-03-2013, 21:28
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik denk dat de nadelen niet zo groot zijn, dat dat het risico op een zwangerschap waard is.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Oud 04-03-2013, 21:36
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Ik zeg dit even uit het blote hoofd, dus pin me er niet op vast, maar ik meen dat sperma zeker een dag in de baarmoeder kan overleven. Dus misschien verstandig om het toch nog een paar dagen vol te houden.
__________________
you're not my demographic
Oud 04-03-2013, 21:49
laalala
Avatar van laalala
laalala is offline
Ja, ik ga 'm nog 4 dagen slikken. Dankjulliewel voor jullie advies!
Oud 05-03-2013, 15:33
DaichiDechu
Avatar van DaichiDechu
DaichiDechu is offline
wat denken jullie over de diane 35? wss moet ik er nu vanaf van m'n moeder maar dat wil ik echt niet, m'n huid is nog nooit zo mooi geweest, en m'n haartjes zijn minder geworden enz.
dat een paar mensjes dood zijn gegaan vindik geen reden om te stoppen, die hebben wss sowieso de regels niet goed gelezen..
in ieder geval, weten jullie hoe ik mijn moeder kan overhalen?
Oud 05-03-2013, 16:08
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Die mensen die zijn overleden, zijn niet overleden doordat ze de pil niet goed gebruikt hebben. Elke pil, inclusief de diane, geeft een iets groter risico op het krijgen van een trombosebeen. En van een trombosebeen kun je weer longembolieën krijgen, en in zeldzame gevallen (zoals die 10 mensen) ga je daaraan dood. Rook je daarbij, dan is het risico groter.
Er loopt nog onderzoek naar de veiligheid van de diane, dus wij kunnen je op dit moment geen zinnig advies geven over doorgaan of stoppen.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 05-03-2013, 22:31
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Ik zit te denken aan de prikpil. Ik wil mijn pil nog wel eens vergeten als de strip niet direct in het zicht ligt en ongesteld worden doe ik alleen maar om doorbraakbloedingen te voorkomen.

Ter info: Ik slik de pil hoofdzakelijk om niet ongesteld te worden, dat ik ook nog beschermd ben tegen zwangerschap, is alleen maar een bonus. Ik hoef voorlopig geen kinderen.
Ik slik nu Ethinylestradiol/Levonorgestrel en ik heb nagenoeg geen bijwerkingen, enkel dat ik meer/vaker puisten heb dan toen ik 15 was (hiervoor had ik Tryginon, wat de beste pil tot nu toe was, met als enige nadeel dat ik niet door kon slikken, daarvoor Microgynon, maar daarbij had ik last van alle bijwerkingen die in de bijsluiter stonden).

Wat zijn de (meest voorkomende) bijwerkingen van de prikpil, en zit je daar dan ook echt 3 maanden aan vast? Ben je verplicht een stopweek in te lassen tussen de prikken of kun je gewoon door blijven gaan? Hoe groot is de kans dat je toch elke 3 maanden ongesteld wordt (of een doorbraakbloeding krijgt)?
Ik weet dat Mutant erbij zweert, en dat ik dit ook met mijn huisarts kan bespreken, maar ik win liever eerst wat info in op deze manier (Sense naamzoek?).
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Oud 05-03-2013, 22:51
Verwijderd
Nooit een stopweek, als de 3 maanden om zijn, dan moet je een nieuw 'shotje', anders ben je niet meer beschermd. Ik heb ze ooit een maand vergeten (ik zat een maand mis) en toen kreeg ik de waarschuwing dat ik misschien wat bloedverlies zou krijgen (niet gebeurd, maar dat wil niet zeggen dat dat bij niemand gebeurt. Toen ik ze 3 maanden niet heb gehad in het ziekenhuis -en ik helemaal panisch was- ben ik ook niet ongesteld geworden, maar sowieso zei de dokter dat mijn lichaam te ziek was om überhaupt ongesteld te worden) en dat ik de eerste maand niet beschermd was tegen zwangerschap.

Hoe bedoel je met 3 maanden vastzitten?
Oud 06-03-2013, 01:12
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Nou, als je een bijwerking hebt, misselijkheid of wat, dat je dan niet 3 maanden misselijk bent. Ik ben na 1 maand met Microgynon gestopt omdat ik een maand lang de hele dag het gevoel had dat ik elk moment mijn maag zou legen, ik heb er niet zo'n trek in dat dat 3 maanden door gaat.
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Oud 06-03-2013, 07:08
Verwijderd
Oh, zo bedoel je. Dat zou ik niet weten, maar omdat je shot voor 3 maanden is, denk ik wel dat, als je bijwerkingen hebt, je aan die bijwerkingen vast zit voor 3 maanden. Je kunt het niet stoppen, want het is maar één spuit en ik heb nog niet van iets gehoord dat de hormonen uit je lichaam zou kunnen filteren ofzo dus.

Bijwerkingen die ik heb gehad zijn overigens enkel een high en happy gevoel de dag dat de spuit werd gezet, de eerste jaren (vandaar dat ik wel het woord shot gebruik ). Maar ik ben ook volgens mij de enige die ik ken die de prikpil heeft, dus ik hoor ook geen verhalen van anderen
Wel is me verteld dat je er van aankomt, maar geen regels > slank. Zal overigens ook wel meevallen, want in 2006 ben ik met diëten nog behoorlijk afgevallen.
Oud 06-03-2013, 13:54
Sense Infolijn
Avatar van Sense Infolijn
Sense Infolijn is offline
Citaat:
Wat zijn de (meest voorkomende) bijwerkingen van de prikpil, en zit je daar dan ook echt 3 maanden aan vast?
Bijwerkingen in het begin kunnen onder andere bestaan uit onregelmatig bloedverlies, soms hoofdpijn, soms ook wat vocht vast houden. Gebruik je de prikpil langer, dan verdwijnen deze bijwerkingen meestal. Misselijkheid kan inderdaad ook een bijwerking zijn.
De prikpil werkt drie maanden. Je kunt dus niet tussendoor stoppen als je last hebt van bijwerkingen. Na het stoppen met de prikpil kan het even duren voordat je normale cyclus weer op gang komt.

Citaat:
Ben je verplicht een stopweek in te lassen tussen de prikken of kun je gewoon door blijven gaan?
Wat Mutant zegt: Als je de prikpil blijft gebruiken, las je geen stopweek in. Dat hoeft niet. Je haalt iedere drie maanden weer een nieuwe prik.

Citaat:
Hoe groot is de kans dat je toch elke 3 maanden ongesteld wordt (of een doorbraakbloeding krijgt)?
Met de prikpil kan je ongesteldheid minder worden. Na een jaar houdt je ongesteldheid meestal helemaal op.
Ga met je huisarts praten voordat je een beslissing neemt. Of maak eens afspraak bij een spreekuur van Sense.
__________________
Sense voor al je vragen over seks.

Laatst gewijzigd op 06-03-2013 om 14:06.
Oud 06-03-2013, 16:26
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Ik vind het wel grappig dat je last had van de microgynon en niet van de ethinylestradiol/levonorgestrel want dat is exact hetzelfde spul
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 06-03-2013, 16:42
Verwijderd
Pheebs, mijn huisarts raadde me af om de prikpil te proberen omdat als je last hebt van bijwerkingen die inderdaad gewoon 3 maanden kunnen duren. Het hoeft niet, maar het is wel een mogelijkheid. Maar de meeste bijwerkingen van de pil (en dus ook van de prikpil) zouden na 3 maanden ook weer gewoon weg gaan, dus je kunt het twee keer proberen
Oud 07-03-2013, 02:31
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Bedankt voor de heldere antwoorden, Sense

Pluis: Ja klopt, maar mijn dokter zei dat ik er na 5 jaar misschien beter tegen kon, omdat dat wel vaker gebeurde. Iets met wennen aan de pil (met Tryginon dus) en veranderende hormoonhuishouding, als ik het goed heb onthouden.

Frayne: Ik denk dat ik ook maar naar Sense ga luisteren en het eerst met mijn huisarts overleg
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Oud 07-03-2013, 09:10
Verwijderd
Dat moet natuurlijk sowieso
Oud 08-03-2013, 02:47
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Citaat:
Dat moet natuurlijk sowieso
Mijn huisarts heeft vaak nogal /care, dus ik denk dat hij er niet zo'n punt van zou maken als ik binnen zou stormen met 'hoi, ik wil de prikpil'
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Oud 11-03-2013, 17:00
Sense Infolijn
Avatar van Sense Infolijn
Sense Infolijn is offline
Een beetje laat, maar toch nog even een reactie...
De info over de wisselwerking tussen antibiotica en de pil klopt namelijk niet helemaal.

Citaat:
Ik heb zelf pas een kuur azitromycine gehad (...) en bij mijn apotheek zeiden ze dat het geen invloed had op de pil, dus daar ben ik gewoon vanuit gegaan. Heb het nog heel uitgebreid opgezocht in het kompas, maar er staat dat alleen amoxicilline en tetracyclinen invloed hebben. Maar goed, als je diarree krijgt door de AB of moet overgeven, zijn extra maatregelen niet overbodig.
Jouw druk van het Farmaceutisch Kompas geeft nog aan dat er een wisselwerking zou bestaan bij amoxicilline en tetracycline. Dat is echter niet meer het geval. Huisartsen en apothekers hebben nog niet zo lang geleden hun richtlijnen hierop aangepast.
Hier lees je daar meer over: http://nhg.artsennet.nl/actueel/Nieu...interactie.htm
De waarschuwing geldt alleen nog voor twee soorten antibiotica die - zover ik weet - op zich weinig worden voorgeschreven: ‘rifampicine’ en ‘rifabutine’.

Als je vanwege antibiotica last krijgt van diarree of je moet overgeven, kan de pil natuurlijk onbetrouwbaar worden. Daar heb je gelijk in.
Daar zijn trouwens ook richtlijnen voor:
- Binnen 4 uur na inname braken of diarree, pil binnen 12 uur opnieuw innemen.
- Bij aanhoudend braken of diarree, geldt de pil als niet ingenomen en moet je even opzoeken welk advies daarbij hoort. Dat hangt immers af van in welke week je zit.
Bij aanhoudende problemen kan het wel degelijk slim zijn om een condoom te gebuiken totdat je weer zeven dagen de pil goed geslikt hebt.

(Sense Jan)
__________________
Sense voor al je vragen over seks.
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Het Grote Zwangerschapstopic
Bloem
500 05-11-2006 19:54
Lichaam & Gezondheid de pil
moison100
5 04-07-2003 11:28
Drugs & Alcohol meeting!!!
very drunk driver
124 11-04-2003 10:47


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:27.