Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Scholieren.com / Beleidszaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-06-2003, 16:24
GeritoDM
Avatar van GeritoDM
GeritoDM is offline
Ja, ik vraag me eigenlijk al een tijdje af waarom dat er nog staat, er wordt nauwelijks gereageerd... En wat je daar kan vragen, kan je opzich ook wel op F&L en Exacte Vakken vragen. Het was leuk als Wisselforum, maar meer ook niet volgens mij.
__________________
...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-06-2003, 19:14
Taeke
Avatar van Taeke
Taeke is offline
Ja dat denk ik ook wel.
__________________
Er zijn 10 soorten mensen, zij die binair kunnen tellen, en zij die het niet kunnen.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2003, 20:05
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Er wordt inderdaad niet veel in gepost, maar dat hoeft niet altijd. Daardoor kan een post veel meer waarde krijgen en het niveau hoger worden.

Maar het moet natuurlijk wel aanspreekbaar blijven en genoeg in gepost worden om interessant te blijven.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 06-06-2003, 22:53
Verwijderd
Citaat:
GeritoDM schreef op 06-06-2003 @ 17:24:
Ja, ik vraag me eigenlijk al een tijdje af waarom dat er nog staat, er wordt nauwelijks gereageerd... En wat je daar kan vragen, kan je opzich ook wel op F&L en Exacte Vakken vragen. Het was leuk als Wisselforum, maar meer ook niet volgens mij.
er wordt anders nog wel behoorlijk wat (interessante) zaken besproken hoor
Met citaat reageren
Oud 07-06-2003, 10:45
GeritoDM
Avatar van GeritoDM
GeritoDM is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 06-06-2003 @ 23:53:
er wordt anders nog wel behoorlijk wat (interessante) zaken besproken hoor
Ik zeg ook niet dat het niet interessant is, bij lange na niet. Ik vind het wat dat betreft een van de interessantste subfora. Alleen er wordt erg weinig gereageerd, als je kijkt op de eerste pagina is de oudste van anderhalve maand geleden ofzo. Das wel erg weinig vind ik. Vandaar waarom ik me afvraag waarom-ie nog bestaat.
__________________
...
Met citaat reageren
Oud 07-06-2003, 11:58
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Mm
Wat als Filosofie en Populaire Wetenschappen samengaan en Levensbeschouwing apart?

(het niveau vind ik op Pop. Wet. lekker hoog Dat zou Filosofie ten goede komen )

Je zou bij levensbeschouwing misschien occultisme kunnen toevoegen. Hoewel je dan misschien wat onderwerpen bij mystiek wegjat....
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2003, 14:00
GeritoDM
Avatar van GeritoDM
GeritoDM is offline
Citaat:
Gatara schreef op 07-06-2003 @ 12:58:
Mm
Wat als Filosofie en Populaire Wetenschappen samengaan en Levensbeschouwing apart?

(het niveau vind ik op Pop. Wet. lekker hoog Dat zou Filosofie ten goede komen )

Je zou bij levensbeschouwing misschien occultisme kunnen toevoegen. Hoewel je dan misschien wat onderwerpen bij mystiek wegjat....
Nah, lijkt me geen goed idee. Filosofie en levensbeschouwing kan je eigenlijk niet scheiden van elkaar, vind ik. Jouw filosofische instelling hangt volledig samen met hoe je het leven beschouwt. Dus, dat kan je eigenlijk niet apart behandelen. Wel bijv. een filosofisch onderwerp, zoals het stoicisme ofzo. Maar dat is eigenlijk een klein gedeelte van F&L, en de rest is discussie over elkaars meningen. Dacht ik zo.
Maar hebt wel gelijk dat PW een hoog niveau heeft, en dat dat goed voor F&L zou zijn als dat er bij kwam. Maar eigenlijk ook weer niet, omdat het vaak toch wetenschappelijke en feitelijke vragen zijn, die niet altijd wat met filosofie te maken hebben.
__________________
...
Met citaat reageren
Oud 07-06-2003, 23:31
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
GeritoDM schreef op 07-06-2003 @ 15:00:
Nah, lijkt me geen goed idee. Filosofie en levensbeschouwing kan je eigenlijk niet scheiden van elkaar, vind ik. Jouw filosofische instelling hangt volledig samen met hoe je het leven beschouwt. Dus, dat kan je eigenlijk niet apart behandelen. Wel bijv. een filosofisch onderwerp, zoals het stoicisme ofzo. Maar dat is eigenlijk een klein gedeelte van F&L, en de rest is discussie over elkaars meningen. Dacht ik zo.
Maar hebt wel gelijk dat PW een hoog niveau heeft, en dat dat goed voor F&L zou zijn als dat er bij kwam. Maar eigenlijk ook weer niet, omdat het vaak toch wetenschappelijke en feitelijke vragen zijn, die niet altijd wat met filosofie te maken hebben.
Wat is jouw idee van Filosofie eigenlijk? Ik kan hier flauw uit opmaken dat je een beetje een stereotyp beeld heb (no offence)
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2003, 00:32
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
er zijn momenteel een paar leuke discussies aan de gang op PW.

en er is toch een verschil tussen filosofie en exacte wetenschap, lijkt me
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 09-06-2003, 09:25
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
duyvel schreef op 09-06-2003 @ 01:32:
er zijn momenteel een paar leuke discussies aan de gang op PW.

en er is toch een verschil tussen filosofie en exacte wetenschap, lijkt me
Er is ook een groot verschil tussen filosofie en levensbeschouwing... dus?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 16:00
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Gatara schreef op 09-06-2003 @ 10:25:
Er is ook een groot verschil tussen filosofie en levensbeschouwing... dus?
dus niks, denk ik
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 17:21
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
duyvel schreef op 10-06-2003 @ 17:00:
dus niks, denk ik
Het kwam over alsof je wilde zeggen dat aangezien pop wetenschappen en filosofie niet zo veel op elkaar lijken (waar ik t overigens niet altijd mee eens ben, want er zijn heel veel raakvlakken.... ) en daarom niet bij elkaar zouden horen.
Ik vind persoonlijk filosofie en levensbeschouwing NOG minder bij elkaar passen (het begeren van wijsheid heeft weinig met religie te maken maar eerder met wetenschap, mi).
En daarom pop weten samen met filosofie beter passen dan filosofie met levensbeschouwing.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 19:40
GeritoDM
Avatar van GeritoDM
GeritoDM is offline
Citaat:
Gatara schreef op 08-06-2003 @ 00:31:
Wat is jouw idee van Filosofie eigenlijk? Ik kan hier flauw uit opmaken dat je een beetje een stereotyp beeld heb (no offence)
Misschien een beetje off-topic, mgoed. Filosofie is wijsbegeerte, oftewel het verlangen naar kennis. Uiteindelijk is het het zoeken naar de waarheid, de zin van het leven. En aangezien levensbeschouwing daar ook over gaat (waar anders over?), heeft dat alles met elkaar te maken. Ik besef goed dat "men" daar tegenwoordig soms andere opvattingen overhebben, maar die hebben volgens mij een verkeerde opvatting van religie (bijv. dat als je religieus bent (wat dat ook weer zou mogen zijn, iets met wierook zeker) je niet wetenschappelijk bezig bent, en dat wetenschap al het bovennatuurlijke uitsluit).
Dus.
__________________
...
Met citaat reageren
Oud 14-06-2003, 00:08
Shade
Avatar van Shade
Shade is offline
is juist een leuk forum
jammer dat er zo weinig mensen reageren
__________________
__________________________________________________________________
Met citaat reageren
Oud 14-06-2003, 00:09
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Gatara schreef op 10-06-2003 @ 18:21:
Het kwam over alsof je wilde zeggen dat aangezien pop wetenschappen en filosofie niet zo veel op elkaar lijken (waar ik t overigens niet altijd mee eens ben, want er zijn heel veel raakvlakken.... ) en daarom niet bij elkaar zouden horen.
Ik vind persoonlijk filosofie en levensbeschouwing NOG minder bij elkaar passen (het begeren van wijsheid heeft weinig met religie te maken maar eerder met wetenschap, mi).
En daarom pop weten samen met filosofie beter passen dan filosofie met levensbeschouwing.
Daar heb je helemaal gelijk in. Is het geen beter idee om zaken als levensbechouwing en religie bij mystiek onder te brengen? En dan bijvoorbeeld filosofie en wetenschap samen te brengen?
(hoewel ik me aan de huidige verdeling ook niet stoor hoor )
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 01:12
Verwijderd
mijn geesteskindje
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 11:47
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
GeritoDM schreef op 10-06-2003 @ 20:40:
Misschien een beetje off-topic, mgoed. Filosofie is wijsbegeerte, oftewel het verlangen naar kennis. Uiteindelijk is het het zoeken naar de waarheid, de zin van het leven.
Filosofie is véél meer dan dat. Wel eens van wetenschapsfilosofie gehoord?
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 14:17
GeritoDM
Avatar van GeritoDM
GeritoDM is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 15-06-2003 @ 12:47:
Filosofie is véél meer dan dat. Wel eens van wetenschapsfilosofie gehoord?
Ja, maar dat is iets anders dan "gewoon" filosofie.

Van Dale zegt:

fi·lo·so·fie (de ~ (v.), ~ën)
1 wetenschap die zich erop toelegt het wezen van alle dingen en de beginselen die aan het gehele zijn ten grondslag liggen, te leren kennen => wijsbegeerte
2 filosofisch systeem
3 levensbeschouwing


Jaja, Filosofie en Levensbeschouwing is dus eigenlijk een tautologie... (of was het pleonasme... nja, weet ik niet meer)
__________________
...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-06-2003, 16:31
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
GeritoDM schreef op 15-06-2003 @ 15:17:
Ja, maar dat is iets anders dan "gewoon" filosofie.
Nee, er zijn gewoon tig filosofische stromingen.
Citaat:
Van Dale zegt:

fi·lo·so·fie (de ~ (v.), ~ën)
1 wetenschap die zich erop toelegt het wezen van alle dingen en de beginselen die aan het gehele zijn ten grondslag liggen, te leren kennen => wijsbegeerte
2 filosofisch systeem
3 levensbeschouwing
Van Dale kan zoveel zeggen, maar deze definitie omvat niet alles wat 'filosofie' kan inhouden.
Citaat:
Jaja, Filosofie en Levensbeschouwing is dus eigenlijk een tautologie... (of was het pleonasme... nja, weet ik niet meer)
Een pleonasme.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 17:46
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 15-06-2003 @ 17:31:

Een pleonasme.
nee, tautologie, want het zijn dezelfde woordsoorten
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 19:23
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
GeritoDM schreef op 15-06-2003 @ 15:17:

Jaja, Filosofie en Levensbeschouwing is dus eigenlijk een tautologie... (of was het pleonasme... nja, weet ik niet meer)
als ik de stichter zou zijn van filosofie en dood zou zijn, had ik me nu in mijn graf omgedraaid

(vanwege die derde in de vandale dus)....
net zoals de rillingen mij over mijn rug lopen als Dr. Kneipp t over zijn filosofie heeft dat zijn medicijntjes goed werken.

Brrr
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 08:04
GeritoDM
Avatar van GeritoDM
GeritoDM is offline
Citaat:
Gatara schreef op 15-06-2003 @ 20:23:
als ik de stichter zou zijn van filosofie en dood zou zijn, had ik me nu in mijn graf omgedraaid

(vanwege die derde in de vandale dus)....
net zoals de rillingen mij over mijn rug lopen als Dr. Kneipp t over zijn filosofie heeft dat zijn medicijntjes goed werken.

Brrr
Waarom? Ga je dan nog steeds van die heel erg vreemde scheiding uit tussen je eigen overtuigingen over de waarheid, de wereld en het leven (=levensbeschouwing) en de zoektocht naar de waarheid (=filosofie)?
__________________
...
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 08:08
GeritoDM
Avatar van GeritoDM
GeritoDM is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 15-06-2003 @ 17:31:
Nee, er zijn gewoon tig filosofische stromingen.
Ja, die allemaal onder de noemer filosofie vallen. Maar je mag een stroming niet vergelijken met het vakgebied (ofzo, kan het goeie woord even niet vinden). Je kan moeilijk zeggen: jij hebt een verkeerd idee van onderwijs, want weet je wel dat in Rusland kinderen worden gehersenspoeld.
Citaat:
naam onbekend schreef op 15-06-2003 @ 17:31:

Van Dale kan zoveel zeggen, maar deze definitie omvat niet alles wat 'filosofie' kan inhouden.
Uhm? Je bedoelt dat de betekenis hoeft niet alle inhoud te bevatten? En?
Citaat:
naam onbekend schreef op 15-06-2003 @ 17:31:
Een pleonasme.
Jammer joh.
__________________
...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:06.