Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-12-2006, 20:09
Ceespop
Avatar van Ceespop
Ceespop is offline
ik ben een week of 7/8 geleden een beetje verkouden geweest, hierbij zat mijn oor ook dicht en sprong dat weer open en hoorde ik een beetje een suis erin.

ik ben een paar weken dáárvoor ook naar de TMF awards geweest en toen stond ik aardig vooraan en dus ook met het harde geluid.

als ik mijn hoofd in mijn nek leg springen ze wel weer open.
maar ik ben niet in zijn geheel doof dat ik echt niks meer hoor.

Conclusie: Ben ik mijn gehoor tot zover als ik verklaar kwijt?
of komt het nog terug.
ik luister ook wel muiek met oordopje maar niet zo hard.
__________________
Free your mind and your ass will follow
Met citaat reageren
Oud 15-12-2006, 22:34
Verwijderd
dus je oor zit nog steeds dicht? of het suist nog steeds? want je zegt alleen maar hoe het 7/8 weken geleden was.

Je wordt iig niet doof of slechthorend van 1 concert, daar is meer tijd voor nodig. Waarschijnlijk zijn tijdens die verkoudheid je oren verstopt geraakt met oorsmeer. Dat is heel makkelijk op te lossen door ze uit te laten spuiten
Met citaat reageren
Oud 15-12-2006, 23:38
Al Murphy
Avatar van Al Murphy
Al Murphy is offline
Lees hier maar eens of je je hierin herkent, of dat je iets bruikbaars tegenkomt.

Volgens mij moet je gewoon je oren eens laten uitspuiten, maar ik ken mensen met tinnitus waarbij het begonnen is op een manier waarin je verhaal wel kan passen. Ook al ging het daar NIET om één concertje.
__________________
Let's fantasize a revolution
Met citaat reageren
Oud 16-12-2006, 02:28
Verwijderd
Waarom ga je niet even langs bij een arts? Weet je het meteen.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2006, 17:57
Ceespop
Avatar van Ceespop
Ceespop is offline
Ok bedankt allemaal
__________________
Free your mind and your ass will follow
Met citaat reageren
Oud 16-12-2006, 18:14
muziekvlinder
Avatar van muziekvlinder
muziekvlinder is offline
Citaat:
Sarah schreef op 15-12-2006 @ 23:34 :

Je wordt iig niet doof of slechthorend van 1 concert, daar is meer tijd voor nodig.
is trouwens niet waar
de moeder van een vriendin van me is een keer naar een concert geweest, stond wel dichtbij de boxen, en de volgende dag hoorde ze bijna niks meer.
__________________
a pill-popping jukebox
Met citaat reageren
Oud 16-12-2006, 18:17
Lautitia
Lautitia is offline
Ik denk dat het te maken heeft met je verkoudheid, en niet zozeer met het concertbezoek. Ik denk dat er achter je trommelvlies wat viezigheid is gaan zitten.

Wat je kan proberen is om je adem in te houden, je neus dicht te knijpen en enkele seconden druk uit te oefenen op je oren. Dit doe je dan per dag 2 keer achter elkaar. Als het na enkele dagen zo nog steeds niet opgelost is, zou ik naar de huisarts gaan.
__________________
- "Zulke dingen gebeuren niet in het echt." "Nee, nee, nee. Het is andersom: zulke dingen verzin je niet!" -
Met citaat reageren
Oud 16-12-2006, 20:26
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Lautitia schreef op 16-12-2006 @ 19:17 :
Wat je kan proberen is om je adem in te houden, je neus dicht te knijpen en enkele seconden druk uit te oefenen op je oren. Dit doe je dan per dag 2 keer achter elkaar. Als het na enkele dagen zo nog steeds niet opgelost is, zou ik naar de huisarts gaan.
Dan kun je beter direct naar de huisarts gaan, want dat is echt slecht.
__________________
Keep on rockin'
Met citaat reageren
Oud 16-12-2006, 22:38
Lautitia
Lautitia is offline
Citaat:
Konijn schreef op 16-12-2006 @ 21:26 :
Dan kun je beter direct naar de huisarts gaan, want dat is echt slecht.
Waarom is dat zo dan? Je trommelvlies is heus wel bestand tegen de druk die jij (gedoseerd) uitoefent op die manier.

Het kan best zijn dat het op deze manier verholpen kan worden. Het lijkt mij wat voorbarig om meteen te besluiten om de oren te laten uitspuiten. Medicatie heeft ook niet veel zin, want de TS geeft niet aan dat hij klachten heeft die duiden op ontsteking leidend tot andere verstoppingen (bijvoorbeeld van de voorhoofdsholten).
__________________
- "Zulke dingen gebeuren niet in het echt." "Nee, nee, nee. Het is andersom: zulke dingen verzin je niet!" -
Met citaat reageren
Oud 17-12-2006, 11:08
Verwijderd
Citaat:
muziekvlinder schreef op 16-12-2006 @ 19:14 :
is trouwens niet waar
de moeder van een vriendin van me is een keer naar een concert geweest, stond wel dichtbij de boxen, en de volgende dag hoorde ze bijna niks meer.
Maar was dat ook blijvend? Want je kunt inderdaad wel oorsuizingen krijgen van 1 concert en dan hoor je ook heel weinig, maar dat lost zich dan vrij gauw vanzelf op.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2006, 12:33
Verwijderd
Wat Sarah zegt klopt. In je oor bevindt zich een soort slakkenhuis met miljoenen trilhaartjes erin. Als je naar een concert bent geweest kan een deel van de haartje lam gaan liggen waardoor je tijdelijk oorpijn hebt of iets minder hoort. Stel je je oren niet continue bloot aan heftig lawaai, dan herstelt het grootste gedeelte van de haartjes zich gewoon weer.

Wat jij zegt klinkt meer als een heftige oorontsteking of verstopping, gewoon even naar de dokter gaan. Misschien moeten je oren uitgespoten worden.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2006, 14:37
vampiro
Avatar van vampiro
vampiro is offline
Citaat:
Sarah schreef op 17-12-2006 @ 12:08 :
Maar was dat ook blijvend? Want je kunt inderdaad wel oorsuizingen krijgen van 1 concert en dan hoor je ook heel weinig, maar dat lost zich dan vrij gauw vanzelf op.
Zover ik weet hoe dit werkt...

In je oren zitten trilhaartjes die trillingen opvangen en omzetten in een signaal voor de hersenen. Bij een te hard geluid kunnen er 3 dingen gebeuren :

herstelbaar beschadigd : het haartje geeft tijdelijk niets of een foutief signaal door maar herstelt zich.

Onherstelbaar beschadigd : het haartje geeft permanent niets of een foutief signaal door.

Haartje sterft af : Het haartje geeft niets meer door.

De meeste haartjes raken herstelbaar beschadigd, en vaak is de doofheid voor enkele uren. Wel kunnen op den duur teveel haartjes afsterven waardoor je steeds minder goed kunt horen.
Ook kunnen teveel haartjes onherstelbaar beschadigen waardoor je op den duur een blijvende piep of ruis gaat horen.

Oftewel doof word je wanneer er te weinig werkende haartjes overblijven. En de ruis / piep komt wanneer er teveel werkende maar beschadigde haartjes zijn.
__________________
Will Your Smile Be True?

Laatst gewijzigd op 18-12-2006 om 02:57.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2006, 22:35
Verwijderd
Dus als je nu je hoofd in je nek legt, dan springen ze weer open?

Dan zitten je oren gewoon goed verstopt. Heb ik ook eens gehad toen ik flink verkouden was geweest. Na een tijdje ging het vanzelf weer weg. Maar mogelijk heeft het nut ze uit te laten spuiten bij de dokter. Gewoon proberen

Bij mij hielp het trouwen om proberen te gapen, maar dan niet door je mond maar door je neus. Je kan dat ook zelf wat opwekken; dan springen ze ook open. Je voelt dan echt even de troep aan de kant gaan
Met citaat reageren
Oud 18-12-2006, 01:01
Al Murphy
Avatar van Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
vampiro schreef op 17-12-2006 @ 15:37 :
Zover ik weet hoe dit werkt...

In je oren zitten trilhaartjes die het geluid opvangen. Bij te harde geluiden gaan deze haartjes kapot en ben je doof/ruis etc.

Deze haartjes worden weer vervangen dus veelal hoor je na 24 uur weer prima. Deze haartjes blijven alleen niet eindeloos vervangen worden. Bij de meeste zijn de haartjes rond hun 70ste "op" vandaar dat oudere mensen vaak doof worden.

Wanneer je teveel haartjes kapot maakt door hard geluid zullen ze vaker vervangen worden en ook eerder "op" zijn. met als gevolg dat je op je 50ste, 40ste of nog eerder doof word. (afhankelijk van hoevaak je aan te harde muziek hebt blootgestaan)
Ok, we zijn aan het afdwalen, maar 't is wel interessant natuurlijk.

Ik geloof graag dat dit allemaal klopt, maar hoe zit dat dan als je, oiv teveel lawaai (kortstondig of langdurig) een constante mi (of andere pieptoon) hoort? Heeft dat ook iets met trillingshaartjes te maken? Neen toch?
__________________
Let's fantasize a revolution
Met citaat reageren
Oud 18-12-2006, 02:31
vampiro
Avatar van vampiro
vampiro is offline
Citaat:
Al Murphy schreef op 18-12-2006 @ 02:01 :
Ok, we zijn aan het afdwalen, maar 't is wel interessant natuurlijk.

Ik geloof graag dat dit allemaal klopt, maar hoe zit dat dan als je, oiv teveel lawaai (kortstondig of langdurig) een constante mi (of andere pieptoon) hoort? Heeft dat ook iets met trillingshaartjes te maken? Neen toch?
Hoe het precies zit weet ik ook niet... ik ben geen dokter

Maar zover ik weet komt dat gepiep door kapotte trilhaartjes die door de beschadiging heel gevoelig worden. Ze geven een continu signaal af aan de hersenen zelfs wanneer er geen geluid is. Dit veroorzaakt het gepiep en geruis.

PS. ik heb na wat research mijn eerste post iets aangepast
__________________
Will Your Smile Be True?

Laatst gewijzigd op 18-12-2006 om 02:36.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2006, 11:18
Verwijderd
Rol het slakkenhuis in je gedachten eens uit; het begin (het ovale venster) is smal en dik, en naar het einde toe wordt het steeds breeder en dunner. In het slakkenhuis zit een soort vloeistof, het slakkenhuis wordt door het basilair membraan in tweeën gedeeld, maar aan het eind (het breedste en dunste puntje dus) zijn de twee 'kamers' met vloeistof in verbinding met elkaar.

Aan de ene kant zit het ovale venster, en aan de andere kant het ronde venster. He ovale venster geeft bewegingen dus door aan de vloeistof in het binnenoor. Ze gaan zo door de bovenste kamer (scala vestibuli) naar de onderste (scala tympani). Het membraan deint vervolgens natuurlijk mee met die glofbeweging in de vloeistof. Snelle trillingen (hoge frequentie dus) stimuleren het membraan in de buurt van de basis - die is dikker en stijver dan het einde. Langzame trillingen stimuleren het einde meer - dat is dus dunner en flexibeler dan de basis. Als het geluid intenser is - dus harder - dan deint een groter oppervlakte van het basilair membraan mee.

Haarcellen zitten vervolgens over het hele basilair membraan verspreid. Die haarcel registreert óf het basilair membraan deint of niet. Als het deint, dan geeft de haarcel een zenuwimpuls richting hersenen. Dat blijft hij met enige regelmaat doen tót het deinen stopt.

Als je lang veel en hard geluid hebt gehoord, dan zijn de haarcellen van slag. Ze geven dan impulsen door die er eigenlijk niet zijn; je hoort dan dus een pieptoon. Jongere mensen hebben meer haarcellen dan oudere mensen en kunnen kapotte haarcellen dus makkelijker compenseren.

Maar als je verkouden bent, dan zit het probleem helemaal niet bij dat slakkenhuis, maar bij je buitenoor; je trommelvlies geeft de trillingen niet goed door.

Laatst gewijzigd op 18-12-2006 om 11:20.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2006, 16:58
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 18-12-2006 @ 12:18 :
Rol het slakkenhuis in je gedachten eens uit; het begin (het ovale venster) is smal en dik, en naar het einde toe wordt het steeds breeder en dunner. In het slakkenhuis zit een soort vloeistof, het slakkenhuis wordt door het basilair membraan in tweeën gedeeld, maar aan het eind (het breedste en dunste puntje dus) zijn de twee 'kamers' met vloeistof in verbinding met elkaar.

...
Hoe weet jij dat allemaal?

Trouwens, ik ben ÉÉN keer te dicht bij een box gaan staan en heb sindsdien blijvend last van oorsuizen.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2006, 17:53
Verwijderd
Wat ?
Met citaat reageren
Oud 20-12-2006, 20:02
scoutgirl15
scoutgirl15 is offline
Citaat:
Lautitia schreef op 16-12-2006 @ 23:38 :
Waarom is dat zo dan? Je trommelvlies is heus wel bestand tegen de druk die jij (gedoseerd) uitoefent op die manier.

Het kan best zijn dat het op deze manier verholpen kan worden. Het lijkt mij wat voorbarig om meteen te besluiten om de oren te laten uitspuiten. Medicatie heeft ook niet veel zin, want de TS geeft niet aan dat hij klachten heeft die duiden op ontsteking leidend tot andere verstoppingen (bijvoorbeeld van de voorhoofdsholten).
je kunt het wel doen maar dan moet je het heel erg zachtjes doen. moet ik wel eens bij de kno-arts doen
Met citaat reageren
Oud 21-12-2006, 10:52
Verwijderd
Citaat:
vosje16 schreef op 20-12-2006 @ 17:58 :
Hoe weet jij dat allemaal?

'k Studeer taalwetenschap, en daar horen oren ook bij
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Leraar op school voor doven/slechthorenden.
Verwijderd
9 29-12-2003 13:45
Algemene schoolzaken gebarentaal - doven
Ninnoc
25 21-07-2003 22:57
Lichaam & Gezondheid Concentratiestoornis en doofheid..
Verwijderd
1 16-03-2003 16:36
Flora & Fauna Poes doof?
Verwijderd
20 06-01-2003 19:15
Verhalen & Gedichten Als het licht gedoofd is
klootzak2001
0 03-11-2002 22:41
Levensbeschouwing & Filosofie Liever (tussen aanhalingstekens) doof of blind?
Knutselsmurfie
49 24-07-2002 22:33


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:15.