Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-11-2006, 20:59
timajax
timajax is offline
Ik ben op het moment bezig aan me laatste jaartje HAVO, wat me vrij gemakkelijk afgaat. Profiel N&T met informatica. Maar ik heb geen idee wat ik hierna zal doen. Helaas ben ik niet een van de gelukkige die van jongs af aan een beroep in gedachte heeft.

Ik heb inmiddels van verschillende hogescholen brochure's ontvangen van een scala aan opleidingen. Maar niets spreekt me nou echt aan. Ik heb me in eerste instantie gericht op de technische dingen. Maar ik kan niet echt goed hoogte krijgen van wat me latere beroep/functie omschrijving zou worden.

Een paar weken geleden heb ik meegelopen (niet studiegericht) met een sportjournalist. Dat was echt leuk, maar ik vraag mezelf ook weer af of journalistiek 'het' wel is voor mij. Wordt die opleiding eigenlijk ook nog ergens anders aangeboden dan in Utrecht?

Ook heb ik op de site voor luchtverkeersleider gekeken. Dat spreekt me dan wel weer aan. Maar daar moet je minimaal 19 voor zijn. Uiteraard vind ik het geen probleem om een jaartje te wachten, maar ik moet me toch wat beter kunnen verdiepen in die opleiding. En wat ik eventueel in dat tussenjaar moet doen.

Nou wil ik graag weten wat jij hebt gedaan om studie te kiezen en hoe het bevalt. Is het wat je verwachtte? En heb je eventueel nog tips voor mij?
__________________
en zo geschiede het...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-11-2006, 21:16
Verwijderd
Mijn vriend heeft toen der tijd ook havo NT met informatica gedaan, hij was al een keer blijven zitten (en dus 18) toen hij zijn diploma haalde. Omdat hij niet precies wist wat hij wilde doen (ja Luchtverkeersleiding) is hij VWO gaan doen. Toen hij afwerd gewezen voor lucht verkeersleiding (maart 2005) heeft hij zich georienteerd op andere opleidingen voor na zijn VWO (hij was nu toch eenmaal bezig en het ging opzich best goed dus stoppen was onzin).

Nu doet hij Lucht en Ruimtevaarttechniek op het WO en is hij volgens mij ontzettend blij dat hij gekozen heeft voor VWO - WO i.p.v HBO en eventueel WO.

Ik zou je aanraden om als je het kan en wil nog 2 jaar VWO erachter aan te plakken en je dit jaar breder te orienteren dan alleen hbo. Stel dat jij de perfecte WO opleiding ziet dan kan je nu beter ervoor kiezen om twee jaar VWO te doen, luchtverkeersleiding selectie en dan als het op het VWO goed gaat het af te maken en dan die leuke WO opleiding te gaan doen.

Mijn vriend had het btw vrij relaxed op het VWO, tenminste hij moest zeker wel iets doen voor wiskundeb1,2 maar scheikunde en natuurkunde was voornamelijk hetzelfde en een beetje verdieping. En voor informatica hoefde hij bijna niets te doen omdat hij alles van HAVO mee mocht nemen.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2006, 21:31
Magican
Avatar van Magican
Magican is offline
Een maat van me doet N&T met latijn en informatica en die probeert het bij het leger. Hij wil in helikopters vliegen enzo.
__________________
I did it for teh lulz
Met citaat reageren
Oud 05-11-2006, 21:59
Hempo
Hempo is offline
Journalistiek (doe het nu 2 maand) is een leuke opleiding, maar wat oppervlakkig.

Ik stap over naar wiskunde, maar heb VWO gedaan en wil iets exacts/.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2006, 23:10
Verwijderd
Waarom ga je niet gewoon VWO doen? Kun je nog twee jaartjes relaxen en dan zie je daarna wel wat je kunt doen. Heb je nog meer opties ook.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 04:03
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
www.qompas.nl misschien dat je daar iets aan hebt

Journalistiek zit ook in Zwolle.
__________________
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 11:22
Verwijderd
Citaat:
Miracle schreef op 06-11-2006 @ 05:03 :
www.qompas.nl misschien dat je daar iets aan hebt

Journalistiek zit ook in Zwolle.
En in Tilburg.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 13:08
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Misschien is technische natuurkunde iets voor jou? Dat is een brede opleiding, sluit goed aan op N&T, en als je later er voor kiest om een andere opleiding te doen, heb je wel een goede natuurkundige en wiskundige basis.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 15:37
timajax
timajax is offline
Citaat:
Mephostophilis (en andere) schreven 06-11-2006 @ 00:10 :
Waarom ga je niet gewoon VWO doen? Kun je nog twee jaartjes relaxen en dan zie je daarna wel wat je kunt doen. Heb je nog meer opties ook.
In principe is VWO/WO nooit een issue voor mij geweest. Ik had ooit havo/vwo advies gekregen, maar 3havo niet gehaald. Toen via een jaartje mavo weer op de havo terrecht gekomen. Me cijfers zijn nu ver boven gemiddeld zonder dat ik ook maar iets doe, buiten af en toe leren in de se-weken. Ik denk wel dat ik vwo kan, maar heb het eigenlijk inmiddels wel gezien op de middelbare school. Toch denk ik er nu wel over. Sowieso zou ik dan naar een andere school willen.

Technische Natuurkunde heb ik ook bekeken en opzich lijkt me het niet zo verkeerd. Over een maandje ga ik daar een proefstuderen (of meelopen). Maar ook bij deze studie heb ik ook niet het gevoel dat het het perfecte is. Ik vind natuurkunde (ondanks dat he me beste vak is) nu al niet zo boeiend.

Deze week is nogal aparte week op school (pws dagen/internationale uitwisseling) maar ik ben van plan om deze of anders volgende week is even met m'n decaan te gaan babbelen. Hopelijk kan hij me wat wijzer maken..
__________________
en zo geschiede het...
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 17:29
Verwijderd
Citaat:
timajax schreef op 06-11-2006 @ 16:37 :
Technische Natuurkunde heb ik ook bekeken en opzich lijkt me het niet zo verkeerd. Over een maandje ga ik daar een proefstuderen (of meelopen). Maar ook bij deze studie heb ik ook niet het gevoel dat het het perfecte is. Ik vind natuurkunde (ondanks dat he me beste vak is) nu al niet zo boeiend.
Je kunt natuurkunde op het HBO/de uni echt niet vergelijken met natuurkunde op de middelbare school. De aanpak is totaal anders, veel fundamenteler, veel meer aandacht voor écht begrijpen hoe de natuur in elkaar steekt, de verbanden zien in plaats van wat formuletjes invullen. (ik studeer technische natuurkunde (WO) als je het nog niet door had )
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 19:28
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 06-11-2006 @ 18:29 :
(ik studeer technische natuurkunde (WO) als je het nog niet door had )
Je meent het?
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 20:10
Verwijderd
Mijn vriend heeft vwo N&T met informatica gedaan. Nu studeert hij Engels en psychologie. Je kunt ook nog altijd een niet-technische kant op, als de technische opleidingen je niet aanspreken
Met citaat reageren
Oud 11-11-2006, 14:10
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
nou, aangezien je nog best jong bent en je nog niet goed weet wat je wil zou ik het vwo gaan doen na dit jaar. Je zegt ook zelf dat je een jaartje wachten niet erg vindt. Een vriendin van me heeft dat ook gedaan en heeft nu (in 6-vwo) gevonden wat ze we wil en dat is een WO-opleiding. Je hebt gewoon meer mogelijkheden naast het HBO alleen en bovendien is het vwo-diploma een verrijking naast je havo-diploma
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:15.