Oud 12-08-2009, 14:22
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Het verschilt nogal eens per school (soms zelfs per docent!) welke boeken je voor je lijst mag lezen en welke niet. Welke boeken staan bij jou op de lijst?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-08-2009, 16:18
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Welk lijst?
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2009, 16:50
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Wij hadden geen lijst. Wel waren er regels, de boekjes mochten niet al te dun zijn (behalve bij een boekenweekgeschenkopdracht) en moeten van oorsprong Nederlands zijn, dus niet vertaald.
In de eerste twee klassen mochten boeken a la Carry Slee, mits van je leeftijdsniveau.
Vanaf de derde klas werd literatuur steeds meer verplicht en klas 4 tot en met 6 moest elk boek "Echte Literatuur" zijn.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2009, 19:18
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Wij hadden een map met een hele lijst boeken waar dan precies achter stond hoeveel punten het waard was. Als je boek daar niet in stond, moest je het ter goedkeuring aan je docent voorleggen. Het moest in elk geval onvertaald en voor volwassenen zijn.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 13-08-2009, 23:09
lapzwans
lapzwans is offline
Bij ons op school was er een gigantische lijst met boeken die je sowieso voor je lijst mocht lezen. Wanneer je een boek wilde lezen dat niet op de lijst stond, moest je dat even vragen. Verder moest je dunne boeken evenaren met dikkere, je moest verspreid over 12 boeken een gemiddelde hebben van 150 of 200 pagina's of zo per boek.
Daarnaast hebben we één Middeleeuws boek klassikaal gelezen, of in ieder geval iedereen moest datzelfde boek lezen. En we hadden een heel gaaf poezieproject, waarbij je een soort dossier samen moest stellen. Je kreeg allerlei sites aangedragen, bijvoorbeeld één met 19e eeuwse gedichten en daar moest je er dan 2 van kiezen en uitwerken. Maar je moest bijvoorbeeld ook een Nederlandse songtekst analyseren op rijm en metrum en dergelijke.
__________________
shut up! I'm dreaming
Met citaat reageren
Oud 14-08-2009, 02:33
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Wij hadden een lijst van een pagina of drie met suggesties, en je mocht zelf voorstellen een ander boek te lezen. Als dat boek onder literatuur viel dan was het gewoon goed.

Ik vind het belachelijk als het anders geregeld is.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2009, 09:45
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
O ja, je moest toch ook drie boeken van voor 1880? Wij wel in elk geval. En wij hadden geen gaaf poëzieproject
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 15-08-2009, 23:51
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Wij moesten in klas 4 en 5 allemaal dezelfde boeken lezen, de leraar wilde gewoon dat we de lijsters van dat jaar namen en daar koos hij er dan vier uit. En wij hadden ook een poëzieprojectdingetje, maar dat was meer een dossier aanleggen van antwoorden op vragen bij bepaalde gedichten. In klas 6 mochten we wel gewoon zelf wat uit de literatuur kiezen, toen hadden we er ook geen proefwerk meer over, maar alleen een dossier. Vanzelfsprekend ging het eindgesprek dan ook meer over die boeken. Het moest van een Nederlandse schrijver zijn en wij hadden gek genoeg die regel van boeken voor 1880 niet. Ooit hebben we twee lessen gehad waarin het verhaal van Reynaert de vos en Beatrijs zijn verteld, maar het werd zo vreemd gebracht dat ik niet wist wat voor nut het nou had, want we hebben er daarna nooit wat mee gedaan.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 16-08-2009, 17:27
Verwijderd
In de tweede fase hadden wij geen lijst, maar je moest wel even vragen of een bepaald boek wel oké was (als het geen kinderboek was, was 't prima). VWO oude stijl was gewoon een volledig vaste lijst met werken uit verschillende tijden. Ik geloof dat je maar 2 boeken vrij mocht kiezen.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2009, 14:00
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Citaat:
Wij hadden geen lijst. Wel waren er regels, de boekjes mochten niet al te dun zijn (behalve bij een boekenweekgeschenkopdracht) en moeten van oorsprong Nederlands zijn, dus niet vertaald.
In de eerste twee klassen mochten boeken a la Carry Slee, mits van je leeftijdsniveau.
Vanaf de derde klas werd literatuur steeds meer verplicht en klas 4 tot en met 6 moest elk boek "Echte Literatuur" zijn.
Maar wat was dan "Echte literatuur"? Was daar een lijst van? Bepaalde je docent dat?

Citaat:
Bij ons op school was er een gigantische lijst met boeken die je sowieso voor je lijst mocht lezen. Wanneer je een boek wilde lezen dat niet op de lijst stond, moest je dat even vragen. Verder moest je dunne boeken evenaren met dikkere, je moest verspreid over 12 boeken een gemiddelde hebben van 150 of 200 pagina's of zo per boek.
Daarnaast hebben we één Middeleeuws boek klassikaal gelezen, of in ieder geval iedereen moest datzelfde boek lezen. En we hadden een heel gaaf poezieproject, waarbij je een soort dossier samen moest stellen. Je kreeg allerlei sites aangedragen, bijvoorbeeld één met 19e eeuwse gedichten en daar moest je er dan 2 van kiezen en uitwerken. Maar je moest bijvoorbeeld ook een Nederlandse songtekst analyseren op rijm en metrum en dergelijke.
En die puntenlijst heb je niet nog ergens liggen? Ben wel benieuwd hoe dat nou opgesteld wordt.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2009, 14:26
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Wij hebben een boekenlijst waaruit je boeken MOET kiezen, anderen mogen niet, ook niet als je het vraagt. Er zijn twee literatuurlijsten; van 1240 - heden, dit zijn historische boeken en boeken die de toekomst ingaan. En jeugdliteratuur, dat is meestal gewoon fictie. In de mediatheek bij ons op school staat ook een rek 'literatuur', met geschiedenisboeken, boeken voor 'ouderen' en/of gevorderde lezers, dus mensen die heel graag lezen en een uitdaging zoeken in moeilijke boeken. Ook staan er dichtbundels en ingewikkelde naslagwerken en religieboeken. Meestal staan deze boeken niet op de literatuurlijst, of je krijgt er heel veel punten voor.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 17-08-2009, 15:26
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Citaat:
Wij hebben een boekenlijst waaruit je boeken MOET kiezen, anderen mogen niet, ook niet als je het vraagt.
En heb je die ergens digitaal? Wel streng trouwens. Staat Giphart erop?
Met citaat reageren
Oud 17-08-2009, 15:27
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Niet digitaal. En geen idee of dat erop staat
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 17-08-2009, 21:11
YumYum
YumYum is offline
Even denken, in de eerste, tweede en derde klas hadden we geloof ik een lijst met daarop boeken met een *, twee sterretjes of drie sterretjes. En in de vierde klas vwo moesten we een verhaal van voor 1800 lezen, de overige 11 boeken moesten na 1800 zijn. Op de havo mocht je überhaupt geen verhalen van voor 1800 lezen en moest je in totaal maar 8 boeken lezen. Zowel op het vwo als op de havo hadden we verder gewoon een leeslijst met daarop auteurs en enkele voorbeelden van boeken en als je dan een ander boek wilde lezen moest je het even vragen... Dit boek mocht niet vertaald zijn en moest literatuur zijn (en dat kon je dus navragen bij je docent)

Waarom deze interesse?
Met citaat reageren
Oud 19-08-2009, 15:05
Alyssia
Alyssia is offline
Wij hadden eigenlijk niet echt een lijst. Je moest gewoon wat uitkiezen en dan kon je bij de leraar vragen of die mocht. Het moest wel Nederlands zijn. Alleen bij literatuur voor 1800 kregen we een vast boek en ook bij 'effeta'-opdracht. Geen idee wat dat eigenlijk betekent, maar daar hadden we wel een lijst voor en daar was dan ook per boek een speciale opdracht bij.

Wat ik wel heel slecht vond van mijn leraren, was dat Stephen King niet als literatuur werd gerekend. Nu heeft hij wel wat boeken die niet echt literatuur zijn, maar een Engels leraar van mij heeft zijn bachelor scriptie over hem geschreven! Dus ik vond het nogal onzin om elk boek van Stephen King af te schrijven als lectuur. Harry Potter mocht sowieso niet, en alles van Tolkien sowieso wel.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2009, 18:34
neardo
neardo is offline
Op mijn middelbare school hadden we een lijst met suggesties en mocht je zelf voorstellen doen.
Als het maar nederlandse literatuur was.

Nu mag ik alles lezen wat ik wil. Als ik maar genoeg van elk soort heb gelezen.
Mijn leeslijst van dit jaar:

Drama

1. Saleming, Anouk. Bloedroof. St. Buitenkunst, 2002.
2. Shakespeare, William Romeo and Julia. Vert. Gerrit Komrij, Amsterdam: international theatre bookshop; Den Haag: Haagse Comedie. 1984
3. Euripides Iphigeneia in Aulus Vert Michel Buijs Amsterdam: International Theatre & Film Books-Toneelgroep Europa, 1991
4. Claus, Hugo De komedianten (pas de deux Π). Amsterdam: de bezige bij, 1997.
5. Kroetz, Franz Xaver De hartelijke groeten uit Grado, z.p, z.u, 1973.
6. Bernhard, Thomas Ritter, Dene, Voss 1984, de Bottelarij/Koninklijke Vlaamse Schouwburg.
7. Schermer, Marijke De architect. Z.p, z.u., 2008
8. Albee, Edward, wie is er bang voor Virginia Woolf? 1962 Vert. Gerard Reve, Amsterdam: Manteau, 1982.
9. Rijnders, Gerardjan Pick-up/kanker 1996 Amsterdam: International Theatre Bookshop, 2005
10. Gerritsen, Esther De kopvoeter z.p, z.u, 2006
11. Goos, Maria Cloaca Het toneel speelt, 2002

Scenario

1. Jurk Reg. Alex van Warmerdam, Scen. Alex van Warmerdam
2. Trainspotting Reg. Danny Boyle, Scen. John Hodge

Proza

1. Koch, Herman Red ons, Maria Montanelli 1989, Amsterdam: Anthos, 2009
2. Zwagerman, Joost De buitenvrouw 1994, Amsterdam: De arbeiderspers, 2004
3. Hermans, W.F. De donkere kamer van Damokles Amsterdam: Van Oorschot, 1958.
4. Bernlef, J. Verloren zoon Amsterdam: Em. Querido, 1997.
5. Bernlef, J. Publiek Geheim 1987 Amsterdam: Maarten Muntiga, 2005
6. Brusselmans, Herman Een dag in Gent Amsterdam: Prometheus, 2008.
7. Meer van der, Vonne Ik verbind u door Amsterdam: Contact, 2004

Poëzie

1. ’t Hooft, Jotie Schreeuwlandschap Antwerpen: Manteau, 1975
2. Tellegen, Toon Er ligt een appel op een schaal Amsterdam: Em. Querido’s, 2008.
3. Heytze, Ingmar Alle goeds 2001 Amsterdam: Podium, 2007
4. Waard de, Elly De zon is vrouwelijk Amsterdam: Maarten Muntinga B.V., 2008

Kinderliteratuur

1. Beckman, Thea Kruistocht in spijkerbroek 1973 Rotterdam: Lemniscaat 1999
2. Lieshout van, Ted Gebr. Amsterdam: Van Goor, 1996
3. Lindgren, Astrid Ronja de roversdochter 1981 Groningen: Wolters-Noordhoff 1999
4. Schmidt, Annie M.G. Otje 1980 Amsterdam: Querido Kid, 2004



Beschouwende teksten

1. Rooy van, Max en de redactie van het tijdschrift Menuet Het gesprek (Gerard Reve en S. Carmiggelt) Amsterdam: Peter van der Velden, 1980
2. Veldman, Jan De 36 dramatische situaties 2007 Amsterdam: Augustus, 2009
__________________
sensationeel kopje verse koffie
Met citaat reageren
Oud 21-08-2009, 11:32
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:

Wat ik wel heel slecht vond van mijn leraren, was dat Stephen King niet als literatuur werd gerekend. Nu heeft hij wel wat boeken die niet echt literatuur zijn, maar een Engels leraar van mij heeft zijn bachelor scriptie over hem geschreven! Dus ik vond het nogal onzin om elk boek van Stephen King af te schrijven als lectuur. Harry Potter mocht sowieso niet, en alles van Tolkien sowieso wel.
Dat zegt toch helemaal niets? Ik heb mijn masterscriptie over multiculturele kinderboeken geschreven, maar de meeste daarvan zou ik toch absoluut geen literatuur noemen.

@neardo: Wat houdt jouw 'nu' in, wat doe je voor opleiding dat je zoveel boeken moet lezen?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 21-08-2009, 11:41
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Ik weet niet meer welke boeken er allemaal op onze lijst stonden, wel welke ik voor mijn lijst gelezen heb:

Het Gouden Ei (klassikaal)
De Aanslag
Karel en de Elegast (klassikaal)
De Procedure
Hoogste Tijd
De Ontdekking van de Hemel
De Oesters van Nam Kee (niet echt gelezen)
Marieken van Nieuwmeghen (klassikaal)
Poëzie opdrachten
De Donkere Kamer van Damocles
Nooit Meer Slapen
Onder Professoren
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-08-2009, 13:12
neardo
neardo is offline
Citaat:
Dat zegt toch helemaal niets? Ik heb mijn masterscriptie over multiculturele kinderboeken geschreven, maar de meeste daarvan zou ik toch absoluut geen literatuur noemen.

@neardo: Wat houdt jouw 'nu' in, wat doe je voor opleiding dat je zoveel boeken moet lezen?
Writing for performance aan de HKU. Schrijversopleiding die zich met name richt op theater.
__________________
sensationeel kopje verse koffie
Met citaat reageren
Oud 31-08-2009, 13:52
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Citaat:
Waarom deze interesse?
Deze zomer heb ik de Scholieren.com/Ranglijst gepubliceerd en dat heeft me aan het denken gezet over leeslijsten; wat is literatuur; en wat voor rol docenten spelen bij de boekkeuze van hun leerlingen.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2009, 11:39
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Wij moesten altijd aan de docent voorleggen wat je wilde lezen, en dan besloot de docent of je dat mocht lezen of niet. Zo mocht je echt geen Kluun meer lezen in 6V, maar om mee te beginnen in 4V had het - misschien - wel gemogen. Ook mocht je niet twee boeken van dezelfde auteur, behalve als je De ontdekking van de hemel en nog een ander boek van Mulisch wilde lezen - dat omdat mijn docenten De ontdekking van de hemel echt fantastisch vonden, denk ik.
Verder adviseerden onze docenten ook altijd als je er om vroeg; zo heb ik behoorlijk wat klassiekers gelezen, omdat ik wat meer "uitdaging" zocht.
We hadden overigens wel een lijst waar je uit kon kiezen, maar het was niet echt dat alles daarbuiten niet mocht, maar in deze lijst stonden korte beschrijvingen en een indicatie van de moeilijkheidsgraad.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken VWO literatuurlijst
Guimaraes
13 09-01-2005 15:18


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:11.