Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-11-2010, 15:58
ganralph
ganralph is offline
Groen Links pleit er voor om, net als enkele jaren geleden, een grootschalige actie te houden waarbij mensen wapens in kunnen leveren bij de politie. Bij vrijwillige inlevering volgt dan geen straf (tenzij er aantoonbaar een misdrijf is gepleegd met het wapen).

Lees hier een artikel van Elsevier.

Wat vinden jullie: is dit een goede manier om mensen over te halen om hun eventuele wapen weg te doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-11-2010, 16:02
Verwijderd
De vorige keer was het wel een succes geloof ik, dus waarom niet.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2010, 19:54
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
komen die wapens dan niet uiteindelijk weer gewoon via het niet zo legale cicuit weer terug bij de mensen?
Het is bijna een dag waarop kleptomanen al hun gestolen goederen zomaar in kunnen leveren, zodat er weer plek is voor mooiere spullen
Met citaat reageren
Oud 18-11-2010, 20:08
Verwijderd
Zijn die wapens niet gewoon vernietigd destijds?
Met citaat reageren
Oud 18-11-2010, 20:12
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Ik geloof dat ze ze weer bij de lokale kringloopwinkel dumpen.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 18-11-2010, 21:09
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Ik snap die trigger niet. Als je van je wapen af wilt kun je het verkopen of wegsmijten, maar als het dan zonder problemen bij de politie afgegeven kan worden dan doen mensen dat opeens wel. Maar als het werkt vind ik dat het eigenlijk altijd zou moeten kunnen, niet alleen als de politie een 'actie' heeft.

Citaat:
Dibi: 'Daarnaast moet nagedacht worden of de legale en de illegale verkrijgbaarheid van slag-, stoot- en vuurwapens niet tot een minimum beperkt zou moeten worden.'
No shit.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 18-11-2010, 23:23
Verwijderd
Dan mogen ze de hele praxis/karwei wel opdoeken. En 'stab-proof kitchen knives' promoten/verplichten.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2010, 07:18
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Niet allleen de praxis hoor
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 19-11-2010, 10:07
ganralph
ganralph is offline
In de VS krijg je in ruil voor een wapen zelfs een paar sportschoenen:

http://www.clickorlando.com/news/24689744/detail.html

maar goed, daar hebben veel mensen legaal betaald voor hun wapen, dus mag je er ook wel wat tegenover zetten.

En er zijn in het verleden ook raketwerpers en landmijnen ingeleverd
Met citaat reageren
Oud 19-11-2010, 13:37
Verwijderd
Die houten dingen zijn ongeveer even effectief als een flinke houten stok, of een honkbalknuppel.

De 'metalen trainingwapens' zijn vaak
A- niet scherp.
B- In het geval van Iaito spul is het vaak ongeslepen en aluminium, puur op het 'trekken'.

Hoe dan ook minder gevaarlijk dan een houthakkersbijltje ofzo, de gevaarlijkste wapens zijn het type die je niet al vanaf een halve kilometer aan ziet komen: messen, handbijltjes, klauwhamers etc. En vuurwapens natuurlijk.

Bovendien, wat wil je doen, vechtsporten in z'n algemeen verbieden? Iemand met 10 jaar ervaring is een beetje complete vechtsport is ook in het bezit van 2+ slag/stoot/breekwapens.
Ja je kan volledig functionele Europese anderhalfhanders halen voor een paar honderd Eypo, iets te duur voor Frits Mepgraag die wel even een nieuw mepijzer wil hebben, en hoe vaak zie je dat er iets dergelijks gebruikt wordt?
Met citaat reageren
Oud 19-11-2010, 17:24
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Die houten dingen zijn ongeveer even effectief als een flinke houten stok, of een honkbalknuppel.

De 'metalen trainingwapens' zijn vaak
A- niet scherp.
B- In het geval van Iaito spul is het vaak ongeslepen en aluminium, puur op het 'trekken'.

Hoe dan ook minder gevaarlijk dan een houthakkersbijltje ofzo, de gevaarlijkste wapens zijn het type die je niet al vanaf een halve kilometer aan ziet komen: messen, handbijltjes, klauwhamers etc. En vuurwapens natuurlijk.

Bovendien, wat wil je doen, vechtsporten in z'n algemeen verbieden? Iemand met 10 jaar ervaring is een beetje complete vechtsport is ook in het bezit van 2+ slag/stoot/breekwapens.
Ja je kan volledig functionele Europese anderhalfhanders halen voor een paar honderd Eypo, iets te duur voor Frits Mepgraag die wel even een nieuw mepijzer wil hebben, en hoe vaak zie je dat er iets dergelijks gebruikt wordt?
Onscherpe dingen kun je ook slijpen, hoor :/. Maar je hebt gelijk, in de praktijk zijn messen en zo toch een stuk veelvoorkomender.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 19-11-2010, 20:28
Verwijderd
Alles is tot een wapen te maken, een stoelpoot met een spijker erdoor is evenzeer gevaarlijk. Dit soort distrubutie is zelfs minder gevaarlijk omdat er bijgehouden wordt waar wat heengaat.

Bovendien heb ik zelf interesse om middeleeuwse krijgskunsten te gaan bestuderen/oefenen, en dat zo op z'n minst brak gaan als een paar nanny state-lovers besluiten om alles aan banden te leggen. Dus enige mate van gekleurde mening is hier aanwezig
Met citaat reageren
Oud 20-11-2010, 06:59
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Bovendien heb ik zelf interesse om middeleeuwse krijgskunsten te gaan bestuderen/oefenen,
Vooral doen! Iaido is erg leuk
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 20-11-2010, 14:40
Verwijderd
Ik heb het idee dat het vooral mensen zijn met niet kwalijke intenties die een wapen in gaan leveren

Het enige wat je er dan uitfilterd zijn hypothetische ongelukken en impulsacties.
Maar iets zegt me dat dat vrij weinig voorkomt bij mensen die bang zijn om gepakt te worden met een illigaal wapen, dat lijken mij erg voorzichtige mensen.

Zullen wel weer wat mooie Garands, Kar's en Lugers uit WO2 vernietigd worden bij zo'n actie
Met citaat reageren
Oud 20-11-2010, 20:37
Verwijderd
Citaat:

Zullen wel weer wat mooie Garands, Kar's en Lugers uit WO2 vernietigd worden bij zo'n actie
Waarschijnlijk, en eens met de rest van je post. De foute wapens liggen doorgaans ergens in een vennetje weg te roesten

Citaat:
Vooral doen! Iaido is erg leuk
Ik dacht eerder aan Europese vormen, maar goed
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:42.