Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-10-2010, 10:02
ganralph
ganralph is offline
In het conceptregeerakkoord (pdf) van VVD/CDA(/PVV) worden enkele plannen besproken om de organisatie van de regering en overheid te veranderen.
Een van de punten is om de Eerste en Tweede Kamer te verkleinen naar resp. 50 en 100 leden (nu 75 en 150). Dit heeft tot gevolg dat de kiesdeler groter wordt en kleine partijen dus minder kans maken op een zetel.

Stelling: het verminderen van het aantal kamerleden met 1/3 is geen goede zaak.

Laatst gewijzigd op 01-10-2010 om 11:07.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-10-2010, 10:51
Alpha_Omega
Avatar van Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Ik vind de reductie van het aantal zetels juist positief; dit zal partijen stimuleren de versplintering van ons politieke landschap terug te dringen en in de toekomst de formatie ook gemakkelijker maken.
Ook gaat het ontzettend veel geld schelen.
__________________
My future's so bright; I gotta wear shades
Met citaat reageren
Oud 01-10-2010, 10:55
Verwijderd
De besparing van geld is natuurlijk verwaarloosbaar, en politiek heeft dit verder ook niet zo veel consequenties. Het zal de formaties wel iets makkelijker maken doordat grote partijen hier voordeel uit halen. Lijkt me wel dat ze hiervoor een 2/3 meerderheid nodig hebben, dus of dit plan het gaat halen is de vraag.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2010, 11:01
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
Ten eerste misschien even de stelling aanpassen, "omdat de diversiteit in de Kamers zal afnemen." is namelijk al een argument bij de stelling; "het verminderen van het aantal kamerleden met 1/3 is geen goede zaak"

Verkleining van de Tweede Kamer lijkt mij inderdaad niet slim, als direct door het volk gekozen orgaan moet het inderdaad ook voor kleinere partijen mogelijk blijven om in de Kamer gekozen te worden. Elk kamerlid representeert nu ongeveer 110.000 Nederlanders en dat lijkt mij een redelijke verhouding.
Verkleining van de Eerste Kamer kan wat mij betreft wel, de rol van de Eerste Kamer is meer een controle functie op de besluiten van de Tweede Kamer en hier zijn wat mij betreft geen 75 leden voor nodig. Vergeet ook niet dat de Raad van State ook een zeer invloedrijk orgaan is op het gebied van controle.

Verder geldt dat het voorstel voor deze maatregel is gedaan in het oog van de bezuinigingen. Met dat oogpunt zeg ik dat dit een verkeerde maatregel is, de democratie mag van mij wel wat kosten, de bureaucratie echter niet. Ik zie liever dat de overheid nu eens werkelijk het aantal nutteloze ambtenaren verminderd, in zo ongeveer elk door de overheid gefinancierde sector zitten honderden mensen die volgens mij totaal overbodig zijn (voorbeeld, op mijn oude HBO school vertelde een docent op een gegeven moment dat de school 2 re-organisatoren in vaste dienst hadden genomen)
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Met citaat reageren
Oud 01-10-2010, 11:08
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Ten eerste misschien even de stelling aanpassen, "omdat de diversiteit in de Kamers zal afnemen." is namelijk al een argument bij de stelling; "het verminderen van het aantal kamerleden met 1/3 is geen goede zaak"
Goed punt, stelling aangepast.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2010, 17:05
Clemenzia
Avatar van Clemenzia
Clemenzia is offline
Als de maatregel er komt om geld te besparen is het misschien handig om te weten hoeveel geld je dan bespaart. Kazet en Alpha zeggen beide wat anders, wie heeft gelijk?

50 tweede kamerzetels van 100.000 aan salaris? Dat zou dan 5 miljoen schelen.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2010, 18:42
Verwijderd
Enkele tientallen miljoenen, hoogstens. Maar de hervormingen zelf gaan ook wat kosten natuurlijk, aangezien je moet reorganiseren.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2010, 12:22
Verwijderd
ik vind het ook een goede zaak, zo krijgen de kleinere partijen een eerlijke kans om ook iets te zeggen.

ik hoop alleen niet dat ze daarvoor het gebouw van de 2de kamer gaan verbouwen ofzo, want dan heb je zo weer 2 miljoen euro uitgegeven die ze beter kunnen besteden aan andere dingen
Met citaat reageren
Oud 02-10-2010, 12:30
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
ik vind het ook een goede zaak, zo krijgen de kleinere partijen een eerlijke kans om ook iets te zeggen.
Waarom dan? Juist kleine partijen moeten het woordvoerderschap van alle politieke onderwerpen gaan verdelen onder nog minder mensen, waardoor het onmogelijk wordt om als kleinere partij overal op mee te praten - en zullen dus kleinere partijen noodgedwongen steeds meer one-issue partijen worden
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 02-10-2010, 15:48
Alpha_Omega
Avatar van Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Ik had het qua besparen vooral over potentieel wachtgeld.
__________________
My future's so bright; I gotta wear shades
Met citaat reageren
Oud 02-10-2010, 16:02
E.I Kipping
Avatar van E.I Kipping
E.I Kipping is offline
Citaat:
Waarom dan? Juist kleine partijen moeten het woordvoerderschap van alle politieke onderwerpen gaan verdelen onder nog minder mensen, waardoor het onmogelijk wordt om als kleinere partij overal op mee te praten - en zullen dus kleinere partijen noodgedwongen steeds meer one-issue partijen worden
Er zullen minder kleine partijen zijn omdat de kiesdrempel hoger wordt, dus jouw conclusie is voorbarig op z'n minst.

Overigens had ik liever de Eerste Kamer volledig afgeschaft zien worden, maar dit is een stap in de goede richting.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2010, 17:29
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Tja, de politieke versplintering over allerlei partijtjes is wel de oorzaak dat er zo lastig coalities gevormd worden, dat langer duurt, ze instabieler zijn, en minder gedaan krijgen omdat er meer compromissen gesloten moeten worden.

Ik vind het op zich een goed idee, maar vooral vanwege de politieke stroomlijning die het zal brengen. Het kostenaspect is niet zo heel belangrijk.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 02-10-2010, 17:41
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Er zullen minder kleine partijen zijn omdat de kiesdrempel hoger wordt, dus jouw conclusie is voorbarig op z'n minst.

Overigens had ik liever de Eerste Kamer volledig afgeschaft zien worden, maar dit is een stap in de goede richting.
Je hebt natuurljk gelijk dat theoretisch er minder kleine partijen komen. Er is echter geen enkele partij die maar 1 zetel heeft, en uit de kamer zou moeten als de kiesdrempel met een derde verhoogd wordt. Ik kan me ook zo niet een partij herinneren die een enkele zeel heeft gehaald bij de verkiezingen. Zie dan ook niet in hoe politieke versplintering hierdoor nou voorkomen gaat worden.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 04-10-2010, 08:47
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Ik vind de reductie van het aantal zetels juist positief; dit zal partijen stimuleren de versplintering van ons politieke landschap terug te dringen en in de toekomst de formatie ook gemakkelijker maken.
Ook gaat het ontzettend veel geld schelen.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 04-10-2010, 10:49
Rationeel
Rationeel is offline
wij kennen toch helemaal geen kiesdrempel in nederland?

ik ben voor.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2010, 15:24
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Ik vind het onnodig.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2010, 07:41
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
wij kennen toch helemaal geen kiesdrempel in nederland?
Je moet wel 6.666666667 procent van de stemmen halen voor je een zetel krijgt he
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 05-10-2010, 10:20
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Je moet wel 6.666666667 procent van de stemmen halen voor je een zetel krijgt he
6,66666667 * 150 = 1000


Maar inderdaad, Nederland heeft geen kiesdrempel. Ik weet ook niet waar je dat gelezen hebt. Wat Nederland wel heeft is een kiesdeler (want dat hoort er nou eenmaal bij). En die gaat nu van 0,67% naar 1%. Oftewel: je moet meer stemmen krijgen voor een zetel.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-10-2010, 12:36
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
6,66666667 * 150 = 1000


Maar inderdaad, Nederland heeft geen kiesdrempel. Ik weet ook niet waar je dat gelezen hebt. Wat Nederland wel heeft is een kiesdeler (want dat hoort er nou eenmaal bij). En die gaat nu van 0,67% naar 1%. Oftewel: je moet meer stemmen krijgen voor een zetel.
Ik werd te enthousiast van al die zessen dat ik de 0 vergat
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 06-10-2010, 16:11
Verwijderd
Citaat:
6,66666667 * 150 = 1000


Maar inderdaad, Nederland heeft geen kiesdrempel. Ik weet ook niet waar je dat gelezen hebt. Wat Nederland wel heeft is een kiesdeler (want dat hoort er nou eenmaal bij). En die gaat nu van 0,67% naar 1%. Oftewel: je moet meer stemmen krijgen voor een zetel.
Nederland heeft wel een kiesdrempel, namelijk die twee derde procent.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2010, 16:36
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Nederland heeft wel een kiesdrempel, namelijk die twee derde procent.
Vooruit
En er is de uitzondering dat een partij zónder zetels niet in aanmerking kan komen voor een restzetel. Dat kan ook gezien worden als een kiesdrempel.


Maar goed, weet iemand waar het aantal van 150 ooit op gebaseerd is? Misschien had men er toen wel een verdomd goede reden voor...
Met citaat reageren
Oud 06-10-2010, 18:44
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Vooruit
En er is de uitzondering dat een partij zónder zetels niet in aanmerking kan komen voor een restzetel. Dat kan ook gezien worden als een kiesdrempel.


Maar goed, weet iemand waar het aantal van 150 ooit op gebaseerd is? Misschien had men er toen wel een verdomd goede reden voor...
Volgens dit blog, was het vanwege:

1. Het was teveel werk geworden. (En vele handen maken licht werk.)
2. Vanwege internationale dingen, er zou waarschijnlijk meer beroep op de kamerleden worden gedaan door bijvoorbeeld het Europees parlement.
3. Een betere band met de burgers. (Al zie ik die niet helemaal.)
4. Het Nederlandse parlement is/was (?) klein in vergelijking met het buitenland.

En dat was trouwens in 1956. Daarvoor waren het er 100.

Ik zou zelf trouwens niet echt weten wat mij nou voordeligere lijkt, 100 of 150 zetels, maar ik heb me er ook niet echt in verdiept. Volgens mij is dit niet echt een noodzakelijke maatregel vanwege 'bezuinigingen', maar zijn die bezuinigingen eerder een mooi excuus (of extra argument, net hoe je het bekijkt) om zoiets te willen/doen.

En @Alpha_Omega: als het zo'n bezuiniging is vanwege het wachtgeld, dan stel ik voor dat ze het wachtgeld eraf gooien. Of denk ik dan weer te simpel? (En ligt het aan mij, of doet de rest van Nederland het prima op de WW ipv dat wachtgeld?)
Met citaat reageren
Oud 06-10-2010, 18:51
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Volgens dit blog, was het vanwege:

1. Het was teveel werk geworden. (En vele handen maken licht werk.)
2. Vanwege internationale dingen, er zou waarschijnlijk meer beroep op de kamerleden worden gedaan door bijvoorbeeld het Europees parlement.
3. Een betere band met de burgers. (Al zie ik die niet helemaal.)
4. Het Nederlandse parlement is/was (?) klein in vergelijking met het buitenland.

En dat was trouwens in 1956. Daarvoor waren het er 100.
Dank

Citaat:
En @Alpha_Omega: als het zo'n bezuiniging is vanwege het wachtgeld, dan stel ik voor dat ze het wachtgeld eraf gooien. Of denk ik dan weer te simpel? (En ligt het aan mij, of doet de rest van Nederland het prima op de WW ipv dat wachtgeld?)
Inderdaad eerst het wachtgeld inperken/afschaffen. Anders ben je meteen 50x wachtgeld kwijt voor die 50 kamerleden die hierdoor sowieso niet herkozen / naar huis gestuurd zullen worden
Met citaat reageren
Oud 06-10-2010, 23:21
Verwijderd
Goed plan eigenlijk. al die gekke partijen als PvdD en SGP eruit. Dan kan je misschien ook beter nieuwe kabinetten vormen als duidelijke blokken hebt.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2010, 00:09
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Goed plan eigenlijk. al die gekke partijen als PvdD en SGP eruit. Dan kan je misschien ook beter nieuwe kabinetten vormen als duidelijke blokken hebt.
Ehm, ook bij 100 zetels komen die erin hoor.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-10-2010, 20:40
Verwijderd
op naar 50 en 25 dan voor die kamers.

of gewoon een 2 partijen stelsel.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2010, 20:43
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Waarom maar twee partijen? Ik ben blij dat we verschillende mogelijkheden hebben in Nederland.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2010, 21:52
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Vijftig? Is dat niet... weinig?

Citaat:
Hoeveel Kamerleden zijn er in andere Europese landen en wat is de naam van het Parlement? Hieronder staat een lijstje:
- Oostenrijk (National Rat): 183
- België (Senaat): 150
- Duitsland (Bundestag): 669
- Denemarken (Folketing): 179
- Finland (Eduskunta): 200
- Frankrijk (Assembleé Nationale): 577
- Ierland (Oireachtas of Dail/Seanad): 166
- Italië (Camera dei Deputati): 630
- Luxemburg (Chambres des Députés): 60
- Portugal (Assembleia della Republica): 230
- Spanje (Congresso de Diputados): 348
- Zweden (Riksdag): 349
Bron.

Zelfs Luxemburg heeft er meer dan 50!
Oké, het is niet de meest professionele website en zo, maar dat zal vast wel kloppen. En om nou op die manier het aantal kleine partijen te verminderen, hm. Zijn daar geen betere manieren voor?
Met citaat reageren
Oud 08-10-2010, 13:05
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
Goed plan eigenlijk. al die gekke partijen als PvdD en SGP eruit. Dan kan je misschien ook beter nieuwe kabinetten vormen als duidelijke blokken hebt.

Ja, die twee zijn eerder belangengroepen dat politieke partijen.
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2010, 21:58
Verwijderd
Door de hoeveelheid compromis zijn het kabinet en de oppositie ook niet meer dan belangengroepen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:24.